Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Adviesvraagje

Hoi,

Ik vroeg mij even het volgende af. Mijn kind zit in groep 6. Vanaf groep 6 tellen de Cito scores mee voor het advies. Hij had m6 de volgende scores:

Begrijpend lezen II, op grens met I

Rekenen I op grens met 1+
spelling 1+
dmt 1+
hij is avi uit sinds groep 4.

Als de scores zo zouden blijven, welk advies kan ik dan wsch verwachten?

Alvast bedankt!

...ik zou me met dergelijke scores eerder afvragen of zijn huidige aanbod nog passend is dan me alvast druk te maken over een vo advies... Tijd voor een overleg met meester of juf?

Havo/vwo, denk ik.

Maar het zal van de school afhangen. Er zullen scholen zijn die zelfs vwo geven als er een II bij zit, maar ook die zelfs bij alleen maar I'en geen enkelvoudig vwo-advies geven. 

Vooral nu nog niet druk maken over het advies. Er kan nog zoveel veranderen. Onze dochter scoorde in groep 6 vooral III en II wist dat in groep 7 wat op te hogen naar IItjes. Voorlopig advies was HAVO, toen viel het kwartje en scoorde ze ook 2x een I. Definitieve advies HAVO/VWO. Daarna had ze haar eindcito zo goed gemaakt dat haar advies nu omgezet is naar VWO. Zij was een echte laatbloeier. Maar ik heb ook kinderen gezien voor wie dat andersom op ging.

Trouwens kreeg je bij ons op school met een II ging volledig VWO advies.

onze zoon heeft met deze scores in gr 8 een vwo advies gekregen. Maar het hangt altijd ook van de context af en van de school. Ik zou me inderdaad net als mariakoekoek wel afvragen of hij genoeg uitdaging heeft met deze scores!

Marit

Avi uit sinds groep 4? En is er al die jaren niets gedaan om je kind voldoende uitdaging te bieden?

Er staat toch nergens dat het kind geen uitdaging krijgt? Dat was de vraag toch ook niet?

DMT uit zegt niet veel over de capaciteiten. AVI/DMT/woordenschat zijn belangrijk voor school om problemen met begrijpend lezen goed te kunnen aanpakken. Maar bij bovengemiddelde scores voor begrijpend lezen telt het gewoon niet mee. 

Spelling 1+ zegt ook niet veel over de capaciteiten van de leerling. De verschillen tussen basisscholen onderling zijn heel groot.

Het gaat dus alleen maar om begrijpend lezen en rekenen.

Als het zo blijft kun je havo, havo/vwo of vwo als definitief advies verwachten. Havo als school vindt dat de werkhouding slecht is, kind te weinig vragen stelt, niet geinteresseerd is in de stof, etc. Vwo als school denkt dat je kind slimmer is dan er uit komt op die toetsen begrijpend lezen, bijvoorbeeld omdat je kind heel hoog scoort bij de zaakvakken, "te ver doordenkt" bij die toetsen begrijpend lezen, veel pluswerk doet, etc. Of als school kind was toetstrategieën aanleert en I'en gaat scoren, dat kan natuurlijk ook nog! Als de scores gelijk blijven en er is verder niets opvallends aan je kind dan is havo/vwo het meest waarschijnlijke.

Het voorlopige advies is vaak lager dan het definitieve advies. Dat schijnt motiverend te zijn ofzo. Maak je er geen zorgen over, tenzij je kritiek krijgt op de werkhouding van je kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.