Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

04-03-2013 om 10:32

Adviesgesprek 2 vwo

Mijn dochter heeft vanmorgen een adviesgesprek met haar mentor over of ze na 2 vwo, 3 vwo of 3 havo moet gaan doe. Een andere mogelijkheid die ze gaf was het advies om na 3 vwo naar de havo te gaan. Dat laatste lijkt me dat ze dat niet helemaal goed heeft begrepen (hoop ik, want natuurlijk veel te voorbarig).
Is zo'n adviesgesprek ook gebruikelijk op andere vwo-scholen? Ik vind het ook een beetje vreemd dat wij daar als ouders niet bij betrokken worden. Sowieso verwacht ik geen verrassingen, want we zijn nog nooit uitgenodigd voor een gesprek met mentor en/of leerkracht.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kinderen loslaten

Kinderen op de middelbare school beginnen zelfstandig te worden Vic. Daar hoort een gesprek met de Mentor ook bij. Even kijken hoe het gaat, wat voor cijfers haal je, voel je je prettig op dit niveau in deze klas etc. Even polsen wat je kind wil etc. Op de oudergesprekken ga je vervolgens overleggen hoe en wat verder en hak je al dan of niet knopen door als dit soort beslissingen spelen. Maar ja, mijn dochter is 14 en zit nu 4 VWO en regelt al vanaf dat ze op de Middelbare school zit alles zelf. Uiteraard kom ik op het juiste moment even pro forma om de hoek zeggen dat alles ok is of juist niet wat ze hebben afgesproken. Fijn dat ze zo zelfstandig worden dat ze het zelf regelen en dat ze het ook nog eens naar huis toe communiceren zodat ze het thuis ook kunnen overleggen. Ik neem aan dat jouw dochter op dit moment niet zulke goede cijfers haalt anders kan ik dit gesprek niet plaatsen. Dan lijkt zo'n gesprek met de mentor me heel vanzelfsprekend. In het volgende rapportgesprek zul je dit wel verder gaan bespreken denk ik.

Vic

Vic

04-03-2013 om 11:08

Eefy

Haar cijfers zijn 'best aardig'. Alle kinderen uit haar klas hebben vandaag zo'n gesprek.

Dan begrijp ik niet

waarom ze de optie bespreken om na 2 VWO naar 3 Havo te gaan. Dat zou ik wel vreemd vinden. Dat kun je wel volgende bespreking vragen waarom ze dat doen. Lijkt me dus dat dat niet aan de orde is en dat ze gewoon naar 3 VWO gaat.

Vic

Vic

04-03-2013 om 11:17

Inderdaad

Ik vind het dus ook apart. Ik snap wel dat je gaat kijken of kinderen over kunnen gaan naar de derde, of eventueel moet afstromen. Maar de optie 3 vwo (dus nu gewoon overgaan) naar 4 havo, vind ik wat apart.

Maylise

Maylise

04-03-2013 om 12:21

Gesprek in tweede

Toen mijn zoon in brugklas 2 zat werden alle ouders uitgenodigd voor een gesprek om te bespreken naar welk schooltype kind zou gaan. Daarnaast was er de mogelijkheid voor kind om nog een apart gesprek aan te gaan met de mentor. In het definitieve advies nam de school de wens van de leerling ook zeer nadrukkelijk mee. Echter als ouders hadden we dus wel een (kort) gesprek waarin rapport besproken werd en advies van de school + onze input werd gevraagd.

Sawo

Sawo

04-03-2013 om 12:26

Geen gesprek gehad?

Hoi Vic

Bedoel je dat je de mentor nog nooit gesproken hebt? Wij hebben hier 2 maal per jaar 10 minuten gesprekken en dan spreek ik meestal ook de mentor even.
Ik zou even een mail sturen. En ik denk dat de mentor bedoelt dat hij/zij verwacht dat ze gewoon naar 3 vwo zal overgaan en dat ze het dan nog een keer willen bekijken.
Ik vind dat niet zo raar. Misschien betekent dit ze wel problemen met bepaalde vakken voorzien maar leren is niet een proces wat zich helemaal goed laat voorspellen. Soms maken kinderen een onverwachte vooruitgang of krijgen ze minder motivatie enz.
Over het algemeen zijn de hogere klassen moeilijker en hebben de kinderen minder motivatie dus oke cijfers in de 2e zijn alleen een indicatie hoe de verdere loopbaan gaat verlopen. Leraren zien meer en daar kun je alleen achter komen door ze het zelf te vragen.

groet

Saar

Vic

Vic

04-03-2013 om 12:36

Ik zal het zo wel horen

Ze heeft vanmorgen het gesprek (gehad) en is nog op school. Vanmiddag zal ik dus wel meer horen. Er moeten ook nog keuzes gemaakt worden over het laten vallen van Latijn en een vreemde taal, dus ik verwacht dat ik wel een keer zal worden uitgenodigd. Natuurlijk moet mijn kind het allemaal zelf doen, en ook zoveel mogelijk zelf regelen, maar ik vind het wel vreemd dat de ouders daar dan helemaal buiten gelaten worden. Waarschijnlijk onder het mom van 'geen nieuws is goed nieuws', dat hoop ik dan maar
(Natuurlijk had ik ook zelf het initiatief kunnen nemen, dat begrijp ik wel).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-03-2013 om 14:43

Hier niet hoor

Oudste stond in de eerste voor wel of niet latijn en grieks laten vallen. Wij hebben niet meer dan een brief met een advies van de docent gekregen. En de rest heeft hij zelf mogen afhandelen. Ik geloof zelfs niet dat ik ooit iets heb moeten ondertekenen om zijn keuze te bevestigen.

Vic

Vic

04-03-2013 om 21:20

Binnenkort

Dochter vertelde dat wij binnenkort worden uitgenodigd voor een mentorgesprek. Haar adviesgesprek verliep prima. Ze heeft wel af en toe een dipje, maar het feit dat ze zelfstandig alles weer weet op te halen getuigt van een vwo-instelling

Ilva

Ilva

05-03-2013 om 10:26

Vic

Dat is fijn. Weet ik dat ook weer voor volgend jaar (dat het zo gaat) . Zou het niet zo zijn dat de mentor die melding over de havo maakte in het algemeen. Dus niet alleen voor jou dochter maar voor iedereen in de klas? Nou ja, in iedergeval fijn dat ze mag blijven. Goed van haar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.