Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Juliëtte

Juliëtte

16-02-2015 om 10:10

Advies, vanmiddag eindgesprek, zie ik het goed?

Sorry, het zoveelste schooladvies-draadje, het speelt nogal
Ik krijg vanmiddag definitief advies. De cijfers: rekenen I, begrijpend lezen 1+, studievaardigheden I, spelling IV. Verder: kind is wat ongeconcentreerd en chaotisch. Juf signaleert dat hij er "onvoldoende bij" is. Wat betreft spelling heeft ze eerder gezegd dat hij een vwo-advies had gekregen _als hij een dyslexieverklaring had gehad_". En dat chaotische (niet zo goed plannen bijv) vond ze ook niet vóór hem pleiten.
Hij heeft inmiddels een diagnose (spellingachterstand ogv auditieve verwekingsproblemen) en een behandeling. Deze behandeling is pas half januari gestart en resultaten zijn uiteraard nog niet zichtbaar.
Mag ik nu veronderstellen dat juf (die oha zeer behoudend adviseert) gewoon vanmiddag met een vwo-advies op de proppen komt? Kind zelf is zeer gemotiveerd voor vwo.
Mijn argumenten:
1. er is dus diagnose + behandeling voor spelling dus het is gezien goede intelligentie te verwachten dat hij deze achterstand inloopt.
2. Zelfs met zijn wat chaotische en ongeconcentreerde houding haalt hij dus dit niveau! Lijkt me eerder een pre dan een contra.

Hoe zien jullie dit?


Juliëtte

Juliëtte

16-02-2015 om 10:14

Voor de duidelijkheid

Er staat nu dus een voorlopig havo-advies (waarmee ik het niet eens ben) en het ging om verweRkingsproblemen.

guera

guera

16-02-2015 om 10:20

sja

Heb je de cito van M8 dus die net zijn geweest al binnen? of waren dat de cijfers die je net noemde? Of basis daarvan zou je VWO verwachten. Maar goed ik weet niet in hoeverre haar andere argumenten voor haar de doorslag geven. Een juf kijkt vaak heel breed naar een kind. Ik zou dus wel je argumenten op een rij hebben zodat je het gesprek aan kan gaan vanmiddag mocht het advies ' tegenvallen'. Aan de andere kant: is er geen havo/vwo brugklas op de school van zijn keuze? Dat zou een goede optie kunnen zijn Succes!

Juliëtte

Juliëtte

16-02-2015 om 10:28

recente cijfers

Ja, dit zijn de M8-cijfers. En ze geven hier alleen enkelvoudige adviezen
Inderdaad kan hij naar een havo-vwo-klas, zelfs met een enkelvoudig havo-advies. Maar ik wil gewoon een passend advies, ook al omdat er nog steeds een school in onze top3 staat waar géén gemengde brugklas is.

Hier kijken ze naar groep 6, 7 en 8

Hier wordt het advies gebaseerd op de cito's van groep 6,7 en 8. Ons kind scoorde in groep 6 het laagst, toen was dyslexie net vastgesteld. Nu in groep 8 is het gestegen naar twee A's op begrijpend lezen en rekenen, maar spelling blijft een E. Wel een dikke stijgende lijn. Hier staat nu op papier vmbo-t/havo. Adviesgesprek heeft hier ook nog niet plaatsgevonden.

Juliëtte

Juliëtte

16-02-2015 om 11:07

Melanie

Ik begrijp daar dus niets van. Op het havo-vwo zitten toch ook kinderen met dyslexie? Hoezo vmbo-tl? Haar andere cijfers wijzen toch niet in die richting? Of scoort ze op studievaardigheden ook niet zo hoog?

Ik vind in ons geval vwo een logisch advies (en juf eigenlijk ook, getuige haar eerdere uitspraak over de dyslexieverklaring), maar ik voel aan mijn water dat het niet zonder slag of stoot zal gaan.
Wat vinden jullie van mijn tweede argument? Hoge scores ondanks werkhouding? Ik redeneer dan op dezelfde manier als hierboven: ook op het vwo zitten chaotische kids, dat zijn echt niet allemaal supergeconcentreerde kinderen die vanaf dag 1 uitstekend kunnen plannen.

Evanlyn

Evanlyn

16-02-2015 om 11:25

Juliette

Helemaal mee eens. En er zitten ook zat kinderen met autisme en/of ADHD op het VWO. Nou, als we het dan over werkhouding hebben...

Barvaux

Barvaux

16-02-2015 om 11:29

hmm

Ik voorzie hetzelfde probleem als bij dat rekendraadje. Daar is (nog geen) dyscalculieverklaring en het is de vraag of het VO aanpassingen gaat doen en áls ze aanpassingen gaan doen is dat gewoon meer tijd geven en daar haal je je fouten bij dyscalculie nog niet mee weg.

In jouw geval ligt er ook geen dyslexieverklaring en ik ben bang (maar dat weet ik dus niet) dat dat ook geen extra tijd gaat betekenen en dat de VO hem dus niet in VWO zou willen hebben daarmee. Daarnaast vind ik wel dat je met spelfouten de goede antwoorden kan geven tenzij een toets Nederlands alleen op spelling of de talen alleen op spelling. Met dyscalculie kun je wel leuk meer tijd krijgen maar daarmee geef je nog niet het goede antwoord en dat is veel breder dan alleen spellingsfouten bij de talen waar men geen extra puntaftrek gaat geven.

Voel je wat ik bedoel?

Paddington

Paddington

16-02-2015 om 11:37

Tja, een passend advies

dat blijft altijd moeilijk. Natuurlijk is het knap dat je kind ondanks zijn problemen het advies haalt. Het blijft wel altijd een moment opname en als ouder zijnde zie je niet hoe een kind op school is.

Daarbij in mijn ogen ook een hele belangrijke overweging. Moet je kind op zijn/haar tenen lopen voor VWO? Het is dan wel 6 jaar op zijn/haar tenen lopen terwijl HAVO misschien iets makkelijker gaat, waarbij je minder risico loopt op zittenblijven.

Persoonlijk verwacht ik dat een leerkracht daar ook rekening mee houdt. Soms is het beter om een iets langere route te nemen naar het uiteindelijke doel (dus bijv. eerst 5 jaar HAVO en dan no 2 jaar VWO, om dus na 7 jaar VWO te hebben) maar nog wel steeds de motivatie te hebben om te leren.

Natuurljk als je kind echt gemotiveerd is zou een VWO brugklas gewoon kunnen. Na het eerste jaar kun je ook altijd terugstromen naar HAVO, het is moeilijker om van een HAVO brugklas naar VWO te stappen.

Juliëtte

Juliëtte

16-02-2015 om 11:39

Ja, ik snap je wel

Maar ik denk zelfs dat hij helemaal geen extra tijd nodig heeft. Alleen wat geduld van de VO-school om door zijn niet zo best gespelde teksten heen te kijken. Hij heeft dan wel geen dyslexie-verklaring, maar wel een diagnose + behandeling + verwachting dat hij die achterstand wel inloopt. Dus wat kan het argument nog zijn?? En toch voel ik nattigheid.

Ik sprak op een van de open dagen een plaatsingscoördinator en benoemde onze situatie in algemene bewoordingen. Hij sprak heel laconiek over spellingproblemen ("dat spijkeren we hier wel bij") en vertelde dat ze daar toch vooral kijken naar motivatie (en naar de cito, maar ook daarvan zei hij dat hij er liever één had met een sterke motivatie en een cito van 542 dan een minder gemotiveerd kind met 548). Eén en ander gaf me de indruk dat het minder om harde gegevens gaat dan je soms zou denken.

Deze discussie met juf doet me erg denken aan de gesprekken die ik op school had om mijn herfstdochter niet te hoeven laten verlengen. Zelfde zachte argumenten (onrijp, jong, speels, bla bla bla). Die zit nu met hoge cijfers in groep 5 (lange neus naar school). ben wat gefrustreerd zoals je ziet.

Juliette

Hier speelt naast dyslexie ook nog de diagnose dcd. Met name het schrijven en formuleren van antwoorden kost hierdoor veel tijd. Ons oudere kind zit op het VWO en de hoeveelheid werk, het plannen, het lezen, de presentaties etc. zou voor kind 2 niet geschikt zijn (op dit moment in ieder geval). Cito studievaardigheden ben ik hier niet tegengekomen. Wat verschilt het dan toch veel op de diverse scholen.

Juliëtte

'Maar ik wil gewoon een passend advies, ook al omdat er nog steeds een school in onze top3 staat waar géén gemengde brugklas is.' Zoals je het schrijft lijkt hier een belangrijke drijfveer in te zitten voor je inzet voor een VWO-advies. Misschien kun je dit voor jezelf toch wat relativeren: wat hebben de andere twee scholen op je wensenlijstje te bieden; zijn er mogelijkheden voor een HAVO/VWO-klas, wat zijn de risico's van een afgedwongen VWO-advies als later blijkt dat het toch zwaar is voor je kind, wat is de winst van een eenduidig VWO-advies, behalve dan dat ze naar die ene voorkeurschool kan gaan, zijn de andere scholen zo erg, is HAVO zo erg, wat is het risico van HAVO etc.
Ik geef deze vragen maar mee om je denken wat soepeler te maken, want als je je om een externe reden (je lijstje met voorkeurscholen) vastgebeten hebt in maar één optie (een VWO-advies) dan kan het zijn dat je in het gesprek niet goed kunt luisteren en meepraten, omdat er eigenlijk maar één uitkomst mogelijk is. Misschien komt die uitkomst er niet, maar dan zul je toch nog verder moeten met je kind.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

16-02-2015 om 12:13

hmm

'Maar ik denk zelfs dat hij helemaal geen extra tijd nodig heeft. Alleen wat geduld van de VO-school om door zijn niet zo best gespelde teksten heen te kijken'

Ja, maar dat hoeft een school dan helemaal niet te doen natuurlijk. Het is maar net hoe eerst de leerkracht en dan de VO school tegen die spellingscijfers kijkt en de mate dat er hulp gegeven kan worden en door vingers gekeken kan worden.

Hoop dat het je lukt. Dat hele verhaal van doe maar VWO want afstromen kan altijd nog werkt niet tegen de basisschool want die wordt afgerekend op kinderen die lager dan het advies hun diploma halen.

Dat wordt vmbo

Er zijn wat aanpassingen voor dyslexie en dyslcalculie e.d. maar dat zet niet echt zoden aan de dijk. De overheid is vooralsnog niet van plan om andere coulance toe te passen bij het examen. Dat betekent feitelijk dat nu al goed te voorspellen is dat leerlingen met dyscalculie en dyslexie geen vwo- en zelfs geen havo diploma kunnen halen.

Als de basisschool consequent is, dan volgt er dus een vmbo advies.
Misschien niet, maar dan ben je nog niet uit de wind. De vo school zal al snel tot afstromen adviseren.
Een vwo advies zal kort houdbaar blijken te zijn.

Om een storm van - doe iet zo gemeen - reacties oor te zijn: ik heb dit allemaal niet bedacht.
Tom Braams en Balans hebben er een jaar of drie geleden al brieven over naar de minister gestuurd.

Het heeft geen zin om er doekjes om te winden.

guera

guera

16-02-2015 om 13:28

het is echt lastig

Ik ken een aantal hoogbegaafde kinderen met een enorm hoog iq, met enorm hoge rekencito's. Maar met dyslexie en soms een hyperfocus waardoor werkhouding ook niet altijd goed wordt beoordeeld. Die gaan naar VMBO. Hoe erg het ook is voor de potentie die die kinderen hebben

Juliëtte

Juliëtte

16-02-2015 om 13:30

Miriam en Tsjor

Miriam, ik geloof je direct, maar mijn kind heeft geen dyslexie. Het heeft een behandelbare spellingsachterstand. Het lijkt me dat dat uitmaakt.

Tsjor: "'Maar ik wil gewoon een passend advies, ook al omdat er nog steeds een school in onze top3 staat waar géén gemengde brugklas is.' Zoals je het schrijft lijkt hier een belangrijke drijfveer in te zitten voor je inzet voor een VWO-advies"

Ja, dat klopt inderdaad wel. Want als het een van die andere twee scholen wordt, maakt het niet zo veel uit, daar komt hij vrijwel zeker in de gemengde havo-vwo-klas. Wat prima is, één of twee extra jaren om die spelling echt op niveau te krijgen. En als dat niet lukt, blijft-ie daar gewoon op de havo. Maar dan heeft hij in elk geval ruim de kans gehad. Ik zal proberen niet al te geharnast het gesprek in te gaan De uitkomst is idd niet van levensbelang (om voornoemde reden), maar ik betrap mezelf erop dat ik ook gewoon gelijk wil krijgen. Dit kind wil graag naar het vwo, heeft daar ook ideeën bij (wat wil ik later), en haalt hoge cijfers (het zijn hoge enen) op de relevante gebieden. Het wil er bij mij gewoon niet in dat er dan één of zelfs twee niveaus naar beneden geadviseerd wordt vanwege een waarschijnlijk oplosbaar spellingsprobleem.

Juno

Juno

16-02-2015 om 13:46

En als

En als je de juf uitlegt dat je hem heel graag om bepaalde redenen op die ene bepaalde school wil hebben en hij daar alleen op kan met VWO-advies? Meepraten dat je ziet dat er een achterstand is, dat het moeilijk voor de juf is, je begrip hebt voor haar situatie enz máár: het is een oplosbaar probleem, er wordt aangewerkt maar nog te kort om al resultaten te zien en je hebt álle vertrouwen dat het goed komt want jullie gaan er sámen -relatiedriehoek ouders, school, kind- aan werken.
Is dat een idee?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-02-2015 om 13:50

Relax Juliëtte....

Mijn ervaring is dat op een goede middelbare school alles mogelijk is. En dat briljante kinderen op de havo terecht kunnen komen zonder dat je als ouder er maar 'dit' aan kunt doen.

Dat speelt hier namelijk. Ik hou me daarom maar voor dat de route havo-hbo ook voor een hoogbegaafd kind een prima uitgangspunt kan bieden. Ze vinden hun weg uiteindelijk wel.

Juliëtte

Juliëtte

17-02-2015 om 07:00

Verschuivende doelpalen

Nou, het gesprek is achter de rug. De spelling was niet zozeer het probleem (dat is natuurlijk ook al min of meer getackeld), maar het werd gegooid op zijn werkhouding. Dus havo.
Ik heb erover nagedacht, het met zijn vader erover gehad en we vinden het echt niet passen. Hij heeft ondanks die werkhouding hoge cito-scores. Hij loopt beslist niet op zijn tenen, integendeel. Misschien verveelt hij zich wel in de klas, wie zal het zeggen? Laatst had hij een berg rekenhuiswerk mee (zelf veroorzaakte achterstand) en die moest hij hier inhalen. Ik zat daarbij en zag hoe ontzettend goed en snel hij kan hoofdrekenen. Ook kende hij het "trucje" van die les (de nieuwe rekenregel zeg maar) en hij snapte gewoon alles. Moet hij dan nog een uur (het was écht veel) geïnteresseerd en geconcentreerd die sommetjes blijven uitrekenen? Het hoort erbij, hij moet het doen. Tuurlijk. Maar dat hij dat chaotisch plant (daardoor was het zo veel), en niet leuk vindt, is dát nou een reden om hem niet naar het vwo te kunnen laten gaan? Of dan toch tenminste een gemengde klas (havo-vwo wilde ze niet afgeven, "dat doen ze niet"). Het gaat er toch om dat hij de stof beheerst?
Ik ken zat mensen die met 2 vongers in de neus (Leese: wat onverschillig en slecht plannend) het vwo doorlopen hebben.
Nee, hoe meer ik erover nadenk, hoe zotter ik het vind. Zeker nu die spelling het probleem niet meer is.

Christel

Christel

17-02-2015 om 07:37

Passen

Je schrijft dat je havo niet bij je zoon vindt passen. Heb je enig idee hoe kinderen veranderen in de puberteit? Ik vond havo prima passen bij mijn tweede, hij zit nu in de derde met een werkhouding van niks en in dit tempo zit hij over 5 jaar nog in de derde. Hij is van een leuke, makkelijke, gezellige knul veranderd in een überpuber. Je kan nu absoluut niet zeggen dat het niet bij hem past. Misschien zakt ie wel af naar kader (voorbeelden genoeg). En ja, ook als je zoon het rekentrucje kent zal hij nog heel vaak in zijn leven saaie stomme dingen moeten doen. Ook op het VWO en ook op de HAVO en ook op het VMBO. Dat is het leven nu eenmaal ook.

Vertrouw wat meer op de juf, zit het erin dan komt het er toch wel uit. En als je echt een waardeloze planner bent dan red je het simpelweg niet op het vwo. Mijn oudste zit in 6VWO en ik weet dus echt waar ik over praat. Je kan het huidige VWO niet meer vergelijken met het VWO in onze tijd. Gemengde adviezen worden niet meer overal gegeven, maar er zijn nog genoeg gemengde brugklassen. Wat win je toch met een VWO-advies?

En overigens: een zelf veroorzaakte achterstand in rekenen in groep 8? Geen idee wat de oorzaak is, maar het lijkt me niet gebruikelijk. Jij brengt het nog als "zo knap hoe hij kan rekenen". Nee, hij had een achterstand, blijkbaar niet door ziekte, maar door iets wat hij zelf veroorzaakt heeft (geen zin, slecht gepland?).

Karen

Karen

17-02-2015 om 07:53

Tegenovergesteld

Christel zegt: "Je kan nu absoluut niet zeggen dat het niet bij hem past." Ik denk op zijn minst dat de juffrouw dat dan ook niet kan. En voor mij is het eerste deel van de zin "Vertrouw wat meer op de juf, zit het erin dan komt het er toch wel uit" volledig in tegenspraak met het tweede deel. Ik denk ten eerste dat de juf geen enkel idee heeft hoe een kind zich na de basisschool zal ontwikkelen en ook nog eens dat de juf het contact met de VO school zo belangrijk vindt dat ze liever 'zeker' adviseert. Het standje van de VO school als een kind afstroomt weegt voor de juf zwaarder dan de kans die ze een kind geeft zich te kunnen bewijzen.
Juliëtte, ik zou als ik jou was kiezen voor de best haalbare manier om je zoon in een HAVO/VWO of VWO brugklas te krijgen. Richt niet (uitsluitend) je pijlen op de basisschool, praat (ook) op de VO school en/of zoek naar een VO-school met gemengde brugklassen.

Heirthe

Heirthe

17-02-2015 om 08:11

Ik vind

Dat juffen op de basisschool veel te veel invloed hebben..
Herinner mij nog dat aan mijn oudste zoon die uiteindelijk gymnasium advies kreeg in groep 8 eerst een Vmbo advies werd gegeven vanwege zijn sociaal emotionele problemen..
Hoe zot wil je het hebben?
En dan was het ook nog de directeur die dat zei!
En dan te bedenken dat wij mkrgen met diezelfde directeur een gesprek hebben over onze dochter

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 08:20

Foske

In jouw geval hebben niet de juffen maar de directeur (hoe vaak ziet die jouw kinderen) te veel macht.

Algemeen: ik heb meegemaakt dat de VO school het niet eens was met het advies van de leerkracht. Dat kan ook nog. Gewoon op basis van cijfertjes en het kind niet eens gezien hebben.

Juliëtte

Juliëtte

17-02-2015 om 08:42

Christel

Nee, tuurlijk weet ik niet hoe mijn zoon zich verder zal ontwikkelen, maar dat weet niemand, toch? Ik heb alleen de gegevens van nu: de cito-scores, het beeld dat ik van mijn zoon heb, en zijn eigen wensen. En die wijzen allemaal in de richting van vwo. Wb die achterstand: hij had geen rekenachterstand (in de zin van dat zijn kennis achterliep), hij had een achterstand in weektaken en huiswerk. Dus gewoon een hoop saai rekenwerk dat hij met 2 vingers in zijn neus uiteindelijk heeft afgemaakt. En idd, hij had dat slecht gepland. Ik erken wel dat hij niet goed plant, maar ik vind het vreemd dat dat als inmiddels enige argument geldt voor een lager advies.

Wat Karen zegt: " ook nog eens dat de juf het contact met de VO school zo belangrijk vindt dat ze liever 'zeker' adviseert. " Die indruk heb ik stellig.

Juliëtte

Juliëtte

17-02-2015 om 08:47

Wat ik win met een vwo-advies

Of havo-vwo, daar zou ik ook prima mee uit de voeten kunnen: dat hij in elk geval in een gemengde havo-vwoklas komt. De school die we ws gaan kiezen, heeft dat. Maar: die heeft óók een vmbo tl/havoklas. En als hij puur een havo-advies heeft, en die havo-vwo-klas zit snel vol, zou het zomaar kunnen dat hij daar belandt. En daar past hij niet, echt niet. Dát is pas funest voor een werkhouding: te laag zitten en je kapot vervelen.
Hij heeft één dag meegelopen in die vwo-klas en heeft een topdag gehad. De jongen die met hem meeliep, vond hem bijzonder enthousiast en oplettend.

Gatverdamme kan ik weer de barricaden op. Ik ben het soms zo spuugzat.

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 08:59

Juliëtte

Ik geloof niet dat een school een kind met zulke cijfers in de mavo/havo klas zet. Juist jouw kind hoort in een havo/vwo klas. Ik zou me daar niet zo druk om maken.

Heeft die school ook nog gewone VWO klassen? In dat geval zit je helemaal veilig. Een mavo/havo klas is een klas waar je mavoleerlingen en leerlingen die tussen mavo en havo in zitten zet. In een havo/vwoklas zet je havo leerlingen en leerlingen die tussen havo en vwo in zitten.

Op de school van mijn oudste zijn die klassen er maar ook echte VWO klassen. Ik zou met alle cijfers een gesprek aanvragen op de middelbare. Nu dus.

Juliëtte

Juliëtte

17-02-2015 om 09:10

Barvaux

Ja, daar zeg je zoiets. Ze hebben daar idd ook een gewone vwo-klas, atheneum plus noemen ze het geloof ik. Bestemd voor evidente vwo-leerlingen. Misschien kan ik er idd vanuit gaan dat ze hem dan toch wel in die havo-vwo-klas zetten. Dan is het prima!
Laat ik maar even in- en uitademen

Die verschuivende doelpalen en niet ingeloste toezeggingen ("bij hogere cito krijgt hij toch vwo" - cito wás hoger, maar nu is het zijn werkhouding) maken me gewoon zo boos.

Caesar

Caesar

17-02-2015 om 09:15

Juf

In #20 schrijft Christel: "Vertrouw wat meer op de juf." Ik ben juist blij dat tegenwoordig veel scholen een LVS hebben met onafhankelijke en objectieve toetsen. Zijn we wat minder overgeleverd aand de particuliere mening van de juffen en meesters.
De zoon van Juliëtte scoort I-en voor begrijpend lezen, rekenen en studievaardigheden. In mijn woordenboek is dat gewoon een ongedeeld VWO advies. Een IV voor spelling is wel wat zorgelijk, daar moet aan gewerkt worden, maar het hoeft geen struikelblok te zijn.
Gaat hij het halen op het VWO? Waarschijnlijk alleen als zijn motivatie goed genoeg is. En daar is nu nog niet zoveel zinnigs over te zeggen.

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 09:58

inderdaad

Met een aparte VWO klas mag je gerust adem halen (ook al denkt Miriam nog steeds dat het vmbo moet worden).

Ik zou wel een afspraak maken voor een gesprek op die school.

Juliëtte,

Dat havo/vwo klassen gevuld worden met lln met een havo advies, een havo/vwo advies of een vwo advies, gaat niet overal op. Populaire scholen hebben er een handje van een havo/vwo klas eerst te vullen met havo-vwo adviezen en vwo-adviezen voordat de havo-adviezen aan de beurt komen.
Dit gaat trouwens voor de vmbo tl-/ havo klas ook op.

Bekend geval is de St. Nicolaaslyceum in Amsterdam. Vorig jaar in het nieuws doordat lln met een havo advies zich niet konden aanmelden voor de havo/vwo klas. Ze moesten minimaal een havo/vwo advies hebben. En van deze school is het dan bekend.-.
----
Het nadeel van een kansklas is dat vaak op het hoogste niveau les gegeven wordt( stel vwo) en de lln aan de eisen zoals gemiddeld een 7,5 staan, om op het hoogste niveau te kunnen blijven. Dat is een extra druk ten opzichte van lln in een homogene vwo klas, die geen last hebben van die 7,5 voorwaarde.
Het hangt dus af van op welk niveau en welke voorwaarde een school koppelt aan de combi-klas.

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 10:16

Flanagan

Niet helemaal met je eens. Veel basisscholen mogen geen dubbeladvies meer geven (hier ook) en dan heb je dus geen havo/vwo leerlingen meer om te plaatsen. Verder gaan die echt VWO'ers dus naar de aparte VWO brugklas. Ik neem aan dat dat bij Juliëtte dus ook in de omgeving van die middelbare zo is.

Verder kun je niet EN op het hoogste niveau les geven EN een gemiddelde van 7,5 eisen. Vaak (ook hier) geeft men of op het hoogste niveau les en zijn de cijfers op het lagere niveau (dan is het dus eenvoudiger om een 7,5 te staan) of ze geven op twee niveau's cijfers of ze geven les op het lagere niveau en eisen die 7,5. Zeker op een school zoals bij Juliëtte geef je geen verschil in les tussen de VWO klas en de Havo/VWO klas en eis je hogere cijfers in de havo/vwo klas als die cijfers precies gelijk zijn aan die VWO klas. Op de school van mijn oudste werkt het dus met Havo cijfers en VWO les en dan een minimum van 12 compensatiepunten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.