Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jazo

Jazo

25-02-2010 om 00:16

Advies speciaal basis onderwijs

Wij hebben een advies gekregen voor onze dochter voor Soeciaal basis oncderwijs. We zijn het daar niet mee eens. Onze dochter zit nu nog in groep 2. Zijn er andere ouders die daar ervaringen mee hebben? Graag contact!


Welk sbo?

Er zijn veel verschillende speciale scholen. Over welke heb jij het?
Ik heb ervaring met een cluster 2 school. Daar hebben we goede ervaringen mee.
Ook heb ik daardoor ontdekt dat er ouders zijn die veel problemen hebben met het feit dat hun kind op een cluster 2 school zit.

vlinder72

vlinder72

25-02-2010 om 10:35

Sbo

Waarom heb je hier zoveel problemen mee? Om persoonlijke redenen? Beeldvorming? Ik denk dat het als eerste van belang is om naar je kind te kijken. Gaat je dochtertje het redden op een "normale" basisschool of niet. Het vriendje van onze zoon is eind groep 3 naar het SBO gegaan. Drama natuurlijk want hij wou zelf helemaal niet. Ouders vonden het ook vreselijk maar hij is helemaal opgebloeid. Geen bijlessen meer, geen RT. Eindelijk onderwijs op zijn niveau. Neem contact op met SBO scholen in de buurt en vraag of je eens kan komen kijken.

koentje

koentje

25-02-2010 om 14:38

Andrea

speciaal basisonderwijs is maar een soort van.
Alle cluster scholen vallen onder de noemer speciaal onderwijs.

koentje

koentje

25-02-2010 om 14:40

Jazo,

kunnen we natuurlijk weinig zinvols zeggen over de situatie als je niets inhouidelijks vertelt.
Of wil je alleen maar weten of je in je recht staat en dingen over rechten en wie beslissingen neemt?

Probeer eerste eens te laten zien in wat voor situatie je dochter is?

anna van noniemen

anna van noniemen

25-02-2010 om 21:56

Reden?

dat ze naar SBO zou moeten?

Christientje

Christientje

25-02-2010 om 22:08

Wie besloot dit en waarom?

Wie heeft jullie dit advies gegeven en waarom ?
En waarom ben je het er niet mee eens ?
Misschien is het dan voor ons gemakkelijker om te reageren...
Mijn zoontje zit overigens op speciaal onderwijs en ik ben superblij dat we deze mogelijkheid hebben gekregen. Ik heb een compleet ander kind op het moment, heerlijk !
Christientje

Jazo

ik ben benieuwd hoe het komt dat je het niet met het advies eens bent. Zou je dat kunnen uitleggen?

Onze oudste zoon zit op het SBO sinds begin groep vier. Zelf had ik in groep 2 al de vraag een keer gesteld tijdens een tienminutengesprek...denken jullie dat hij het gaat redden hier op school? Ik had dus duidelijk al in het vizier dat er 'iets' aan de hand was.

Zelf was oudset dolblij dat er een uitweg was. Dat er een einde kon komen aan het niet bij kunnen benen, altijd maaer apart genomen worden voor extra uitleg, bijspijkeren noem maar op.

Keerzijde van het verhaal is wel, dat ik het een enorme stap vond. Met tranen in mijn ogen ben ik meegegaan om te kijken op school. Als ik terugkijk, denk ik dat het een soort rouwproces is. Je neemt afscheid van het 'normale' traject. Jouw kind is speciaal. En dat doet soms gewoon ontzettend pijn. Je gunt je kind namelijk anders.

Ik ben ontzettend blij dat er SBO-scholen zijn. Onze zoon is opgebloeid en hij leert weer.

Laat je nog wat weten?

groetjes van Purk

Jazo

Jazo

28-02-2010 om 20:27

Beelddenker?

Hallo,

Ik heb al een paar keer geantwoord maar de reactie kwam steeds niet zichtbaar op de site. Een nieuwe poging:

Ons zoontje (sorry-zoontje omdat ik in het begin voor de anonimitiet dochtertje koos. Maar ik heb nu vertrouwen dat dat niet nodig is).
Ons zoontje werd getest toen hij twee weken 6 was, op verzoek van de juf en IB-er.
Daar kwam uit dat hij gemiddeld intelligent is. Uit de TOM-test (theory of mind) zou hij ook genoeg kennis hebben van wat er in anderen omgaat, toch hadden ze twijfels bij het opgewassen zijn egen de groep.
Hij wordt overigens niet gepest en heeft vriendjes.
Ook gaven ze kenemerken van Pdd Nos aan al vonden ze de diagnose nog moeilijkte stellen en was het beeld diffuus.
Er werd een leerachterstand van een half jaar geconstateerd.
Advies: Waarschijnlijk is SBO aan te raden.
Ik ben rond Sinterklaas aan de slag gegaan met letters, thuis en na 6 weken las hij tot mijn stomme verbazing woordjes, na 7 weken zinnen.
In februari deed hij de Cito-toets en had een B voor taal en een D voor rekenen.
In het vervolggesprek werd vastgehouden aan het advies SBO.
Wij constateren zelf dat hij een groot inlevingsvermogen heeft, een gevoelig kind is en naar alle waarschijnlijkheid een beelddenker.
Meer is er niet aan de hand, ook niet minder.
We vinden wel dat de groepen volgend jaar (groep 3-4 Jenaplan) te groot zijn: 34 kinderen.
Maar om nu al uit te gaan van SBO verbaasd ons.
Wie kan hier iets over zeggen?

Groet, Jazo.

Jazo

Jazo

28-02-2010 om 20:29

Advies van school + orthopedagoge

Hallo,

Het advies voor SBO kwam na de test (zie vorige mail van mij) van de orthopedagoge, maar onder voorbehoud:

Op grond van zijn intelligentie zou hij mee moeten kunnen komen in het reguliere onderwijs maar als de school niet kan voldoen aan de hulpvraag die x heeft is SBO aan te raden. Zo staat het er.
De school, met name de juf!!!! houdt vast aan SBO.

Groet, Jazo.

Inge M

Inge M

28-02-2010 om 22:03

Conclusie sbo lijkt me nogal vroeg

Als je zoon het op leren aan kan in groep 3 (en dat ziet er wel naar uit) dan zou ik dat eerst proberen. Waarom met zoveel twijfel al uitwijken naar het SBO. Dat kan desnoods na een half jaar groep 3 toch ook nog.
Groep 3 is veel gestructureerder dan groep 2. Het zou zomaar kunnen dat groep 3 hem voldoende ondersteuning biedt.

Jazo

Jazo

28-02-2010 om 22:26

Verbijsterd

Wij hebben dat aanvanjelijkook gedacht, eerst naar groep 3. Maar de schoolzegt knalhard: dan zijn de risoco's voor jullie als het kind straks in de kreukels ligt. Dat zijn de woorden van de directuer. We vonden het ongelooflijk en volgens ons kan dat ook helemaal niet.
Wel vraag je je dan als ouders af waar je goed aan doet als de school er tegen is.
We kunnen het in onze omgeving bijna niet uitleggen. Echt iedereen om ons heen is verbaasd dat het al zo vroeg gezegd wordt.
We krijgen vragen als: maar heeft hij dan echt geen gedragsproblemen?
Nee, alleen zeggen ze dat hij niet aangeeft als hijiets niet weet en dan blokkeert.
Terwijl de juf eerder aangaf dat hijdat tegenwoordig wel zegt, als hij het niet weet.
Het lijkt een soort nachtmerrie waar je als ouders inzit, met een juf die elke tegenwerping opvat alsof je haar deskundigheid betwist, er volomen met haar ego doorheen zit zoals ik dat noem.
En toch heb je ze nodig... dus ga er maar aan staan.
Maar we zijn toch echt niet gek, het is niet zo dat we dingen niet willen zien. Hij is in onze ogen echt niet gebaat bij SBO, echt niet.
Misschien wel bij een kleinere groep dan 34 leerlingen, maar dat is een ander uitgangspunt voor een gesprek en dat is de vraag of dat uitgangspunt uberhaupt door de school wordt ingezien.
Wij werken beiden in het (voortgezet) onderwijs en zijn verbijsterd hoe dit gaat.

Groet, jazo

anna van noniemen

anna van noniemen

28-02-2010 om 22:40

Ik zou

dan eerst eens gaan kijken of je een andere basisschool kan vinden, met kleinere groepen....

Verwarring

Jazo, wat is je bezwaar precies? Ik krijg de indruk dat dat te maken heeft met verwarring.
Speciaal Basis Onderwijs is gewoon regulier onderwijs. Het is geen clusteronderwijs. Het is regulier onderwijs in kleinere klassen. Een beetje te vergelijken met LWOO in het voortgezet onderwijs.
Ga constructief met de school in overleg. Zoek eerst de administratie uit: Hoe heet het samenwerkingsverband van de school? Om welke SBO gaat het? Kan je daar een kijkje nemen? Wat is de naam en het adres van de PCL waar je een aanvraag voor indicatie moet doen? Wat zijn de criteria voor toelating? Zou jouw kind aan die criteria kunnen voldoen?
Ik kan je van een afstand op al die vragen geen antwoord geven. Dat komt omdat het SBO en de samenwerkingsverbanden hun eigen leerlingzorgorganisatie hebben. Binnen het ene samenwerkingsverband gelden andere criteria voor verwijzing en toelating tot SBO dan binnen het andere.
Het is mogelijk dat de school te hard van stapel loopt, maar daar kun je met een positieve en constructieve houding makkelijk achter komen.
Jouw basisschool heeft een zorgplan. Daarin staat beschreven hoe het traject van leerlingenzorg eruit ziet. Het samenwerkingsverband heeft ook een zorgplan. Daarin staat beschreven hoe verwijzingen precies georganiseerd zijn. En dan is er nog die PCL met criteria. Ook die zijn beschreven.
Vraag het op, lees het na, stel vragen.
Zo kom je er samen met school achter dat ze te hard van stapel lopen, of dat jouw kind binnen dit samenwerkingsverband inderdaad in aanmerking komt voor SBO.
Als je dat echt niet wil (maar bezoek die school dan eerst even, wie weet vind je 'm top), kun je altijd nog op zoek naar een andere basisschool van een ander samenwerkingsverband.
Groet,
Miriam Lavell

Jazo

Jazo

01-03-2010 om 00:01

Expertise

Lijkt waardevolle informatie.
Ik vraag me wel af: weet jij dit op grond van ouderervaringen of ben je werkzaam in het basisonderwijs?

Groet, Jazo.

Ouderervaring

Jazo, deze rubriek bestaat op 17 juni 10 jaar. Dat is langer dan het SBO. Het eerste postje is van mij. Kortom, ik stond erbij en ik keek er naar.
Overigens moet alles wat ik schreef ook in de schoolgids van je school staan. En dat heb ik weer van de wet. Ik weet natuurlijk niet of jouw school zich daar ook zo netjes aan houdt en hoe het precies geformuleerd staat.
Groet,
Miriam Lavell

Niet bijgehouden

Pelle, ik vier die datum niet Maar de vorming van het SBO hangt samen met de herziening van het bo en 'weer samen naar school'.
Volgens mij heeft dat rond 2002 zijn effect gekregen.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

01-03-2010 om 10:47

Jazo, "risico"

Wij hebben ook iets moeten ondertekenen toen we onze zoon van groep 2 naar groep 3 hebben doorgeduwd. De school behield zich het recht voor om bij problemen de situatie opnieuw te beschouwen, en er stond in dat het tegen hun advies in was. Nou, lekker boeiend papiertje vonden wij dat. Dat heb ik zonder probleem, al gniffelend ondertekend. Het leek mij namelijk óók een heel goed idee om de situatie opnieuw te bekijken, als er problemen zouden rijzen.
Overigens hebben wij nog steeds geen spijt van het besluit om onze zoon door te duwen. Weliswaar leert hij nog steeds niet helemaal lekker, maar hij is een echte groep 4-er (inmiddels).

jow

jow

01-03-2010 om 11:07

Door naar groep 3 op andere school

Dat denk ik als ik je bericht lees. Mijn zoon moest in groep 2 ook zo nodig naar het SBO nog voor dat hij naar groep 3 mocht. Hij zit inmiddels ook op het SBO maar dat had eigenlijk niet gehoeven. Op basis van een psychologisch onderzoek wilden ze hem wel kwijt. Hij is nog naar groep 3 gegaan met zogenaamde weinig leerrendement, maar hij kon groep 3 best aan. Ik kon niet meer met school door een deur en zocht voor de kinderen een andere school. Zoon ging toch naar het SBO omdat ik erg aan het twijfelen werd gebracht. Ik dacht, als ik hem nu naar een andere gewone basisschool breng en hij het misschien toch niet redt, dan moet hij wéér van school wisselen. Achteraf had ik die gok wel kunnen nemen.
Er zijn meer kinderen van onze oude school naar andere gewone basisscholen gegaan omdat ze naar het SBO moesten van de oude school, met die kinderen gaat het uiteindelijk gewoon erg goed.
Om een lang verhaal kort te maken, laat je zoon naar groep 3 gaan, en dan maar weer verder kijken, plaatsing op een SBO is zo geregeld. Laat je niet intimideren door school als ze zeggen 'het is jullie schuld als het mis gaat met het kind in groep 3'. Door zulke uitspraken krijgt school je makkelijk op de kast, dat maakt je onzeker.
De SBO waar mijn zoon op zit is een leuke school waar hij het naar zijn zin heeft, maar wist ik alles van te voren dan deed ik het anders.

Klopt

Of het jaartal klopt weet ik niet. Wat wel klopt is dat LOM, MLK en IOBK zijn afgeschaft (dat heette toen nog niet Speciaal Basisonderwijs).
Dat waren schooltypen die net zo gefinancierd werden als de blindenschool, etc. (dat soort scholen werden allemaal Speciaal Onderwijs genoemd. Die benaming wordt nog wel gebruikt voor het clusteronderwijs. Dat maakt de verwarring). Met WSNS is de financieringsstructuur veranderd. De scholen betalen het SBO voortaan uit eigen budget en bepalen zelf (per samenwerkingsverband) welk type leerling toelaatbaar is tot de SBO school (elk samenwerkingsverband heeft minstens 1 SBO school).
Er zijn samenwerkingsverbanden die nog steeds een SBO (afdeling) voor IOBK hebben trouwens. Maar LOM kinderen belanden tegenwoordig meestal in Cluster 4 onderwijs.
Groet,
Miriam Lavell

Moek

Moek

01-03-2010 om 16:44

Rugzakje

Guinevere en Jazo,
Jullie zitten vast bij onze school, dit verhaal is mij precies zo overkomen!We hebben gewoon doorgedrukt en e rgeen spijt van gekregen. Zoon heeft nu een rugzakje, maar is wel gelukkig.

Jazo

Jazo

03-03-2010 om 00:34

School met een h?

Goh, goed om te horen dat je het zo herkent en dat jullie doorgedrukt ehbben.
Wij zijn ons aan het orienteren op andere scholen maar dat gaat ingrijpend zijn voor ons zoontje.
Aan de andere kant hebben we weinig geloof meer in deze school en raak ik er steeds meer van overtuigd dat we re goed aan doen om hem op een andere school te plaatsen, niet het SBO.
Welke school zit jullie kind dan? Begint de naam van de school toevallig met en H?

Groet, Jazo

Ander samenwerkingsverband

Moek:"We hebben gewoon doorgedrukt en e rgeen spijt van gekregen. Zoon heeft nu een rugzakje, maar is wel gelukkig. "
Weer verwarring vrees ik. Voor het SBO krijg je geen rugzakje. Het rugzakje is geen alternatief voor SBO. Ik denk dat je het over SO hebt en dat is de 'werknaam' van het clusteronderwijs.
Jazo:"Aan de andere kant hebben we weinig geloof meer in deze school en raak ik er steeds meer van overtuigd dat we re goed aan doen om hem op een andere school te plaatsen, niet het SBO. "
Dat kan, maar let erop dat het niet eenvoudig zal zijn om een school binnen hetzelfde samenwerkingsverband te vinden. Als de school gelijk heeft, het kind past binnen de regels van het samenwerkingsverband het beste binnen de SBO school, dan gaat dat ook op bij een andere school binnen datzelfde samenwerkingsverband.
Overigens is voor plaatsing (en de voorafgaande onderzoeken) wel toestemming van de ouders nodig.
Groet,
Miriam Lavell

Moek

Moek

03-03-2010 om 14:20

Miriam,

Dat van dat rugzakje weet ik inmiddels wel, maar ik bedoel alleen maar: hij is dan misschien niet het gemiddelde kind (vandaar rugzakje), maar was wel degelijk op z'n plaats in groep 3.

Jazo

Jazo

03-03-2010 om 23:01

Dossierrechten

Bedankt, ik ben weer wat wijzer.
Heb de criteria van het PCL gelezen maar nog vooral in algemene zin.
Weet jij ook welke rechten je als ouders hebt mbt het dossier van je kind?
Kun je bijvoorbeeld het testrapport opvragen zen zeggen dat je het er niet mee eens bent en niet in het dossier wil hebben?

Groet, Jazo

Inzage en correctie

Ja, je hebt recht op inzage (dat is feitelijk een kopie) en correctie.
Bij psychologische testst beperkt het afschrift tot de uitslagen of antwoorden. Je hebt wel recht op inzage (letterlijk een kijkje mogen nemen) in de hele test (vragen en antwoorden), maar geen recht op een kopie daarvan omdat de vragen in beginsel 'geheim' moeten blijven om ze vaker te kunnen gebruiken.
Je hebt ook recht op correctie. In die gevallen dat de informatie die de test verschaft voor de school noodzakelijk is om het werk te kunnen doen, heb je op zijn minst recht op toevoeging van je eigen mening aan het dossier.
Maar ik begrijp een aantal dingen nog niet.
Je schreef dat hij getest is op verzoek van de IB-er. Door wie is hij getest? Heb jij daar toestemming voor gegeven? Welke test is uitgevoerd?
Je schrijft ook dat er 'sporen van pdd-nos' zijn gevonden. Wie zegt dat dan?
Ik ben me wat aan het verdiepen in dit proces omdat er wat veranderingen gaande zijn. Dat heeft te maken met de voorgenomen invoering van passend onderwijs. Mij vallen tot nog toe twee dingen op: de eerste is dat samenwerkingsverbanden steeds vaker zeggen het niet meer over medische zaken te willen hebben, de tweede dat dat er vooral toe leidt dat niet geschoolden hun 'ervaring' laten spreken en daarbij termen als autisme of pdd-nos gebruiken.
In plaats van minder medisch, wordt het dus meer medisch, maar dan van het niveau kwakzalverij.
Weet je in welke fase van het traject je zoon nu is beland? Ik wil wel even met je meezoeken (ook voor mijn research). Over welk samenwerkingsverband gaat het?
Groet,
Miriam Lavell

Daar komt hij niet mee op sbo

Moet je het eens op een rijtje zien staan:
Gemiddeld intelligent - Genoeg kennis van wat er in anderen omgaat - Wordt niet gepest - Heeft vriendjes - Geen gedragsproblemen.
Twijfels bij het opgewassen zijn tegen de groep - Kenemerken van Pdd Nos (diagnose moeilijk te stellen, beeld is diffuus) - Leerachterstand van een half jaar.
Hiermee krijgen ze hem echt niet op het SBO hoor, daar is wel wat meer voor nodig. Het is heel lastig om een kind op SBO te krijgen, hij komt er met deze gegevens gewoon niet doorheen denk ik. Geen gedragsproblemen en 'slechts' een half jaar leerachterstand...! Dat moet de school echt zelf kunnen opvangen.

Judith

Judith

04-03-2010 om 21:03

Eens met geerke

Hoi,

Ik ben het eens met Geerke. Heb zelf jarenlang in het SBO gewerkt. De problematiek moet dan echt wel wat heftiger zijn. De tendens is juist dat kinderen nu heel lang op de basisschool blijven, en niet meer naar het SBO verwezen worden door de wet op het Passend onderwijs. Ik zou de school nog maar eens goed doorzagen hierover. Kind heeft ook nog nooit extra hulp gehad, tenminste dat lees ik niet in jouw posting.
SBO komt pas in beeld bij duidelijk verminderde intelligentie of forse gedragsproblemen waardoor het kind op de basisschool echt niet gehandhaaft kan worden.
Een soort van noodsituatie dus. Dat is hier nog lang niet aan de orde. Wel is de klas wellicht erg groot volgend jaar. Jenaplan is misschien ook niet de beste onderwijsvorm voor jouw kind. Kijk eens uit naar een basisschool die goede begeleiding geeft aan kinderen die net wat zwakker zijn, of die een speciaal probleem hebben. Die scholen zijn er legio.
Ik wens je veel succes!

Judith

Jazo

Jazo

04-03-2010 om 23:16

Antwoorden

Hoi,

Het gaat om het samenwerkingsverband 'Gooi en omstreken'.
Verder is hij getest door het PCL op aanvraag van de school, zowel op cognitieve vaardigheden als psychologisch (o.a.TOM), en wij hebben daarmee ingestemd.
Als ik er goed over nadenk - en het houdt ons in deze fase bijna dag en nacht bezig- zijn er wel dingen geweest die ij ook zaken met de juf: bijvoorbeeld dat hij in het begin toen hij 4 was nogal teruggetrokken was in de groep, weinig contact maakte en nog erg in zijn eigen sproor bleef zitten met spelen en zo.
Alleen maakte de juf zich daar meteen al grote zorgen over en wij hadden zoiets van: hij is nog zo jong, dat komt wel goed, laten we maar eens kijken hoe hgij zich ontwikkelt.
Daarin zijn de juf en wij elkaar een beetje kwijt geraakt onderweg omdat zij zo snel begon te labelen.
Verder is hij ook wat later op gang gekomen met leren, met belangstelling voor letters en taal en rekenen.
Alleen, sociaal-emotioneel ontwikkelt hij zich heel positief, zien wij een goede ontwikkeling, ook echte wederkerigheid in contact (dat was eerder veel minder maar laat hij nu duidelijk zien), wel heeft hij altijd wel inlevingsvermogen gehad in anderen, maar dat is wat anders dan wederkerigheid in het contact. Verder is hij niet zo zeker van zichzelf: kan ik dat wel? Maar als hij wat wordt aangemoedigd merkt hij dat hij het gewoon kan. Dat is belangrijk voor hem.
En met lezen bijvoorbeeld gaat het nu heel goed, met rekenen loopt hij nog wat achter. En hij is sterk visueel ingesteld, zoals ik geloof ik al eerder aangaf.
Wij vinden dat de school wel erg vroeg SBO aangeeft omdat er nog zoveel ontwikkeling is, hij nog zo jong is.
Wel delen we een zorg dat de groepen volgend jaar zo groot zijn. Maar dat geeft een ander uitgangspunt dan PddNos en SBO.
De orthopedagoge van het PCL heeft kenmerken van pdd nos vastgesteld maar ool dat het beeld nog diffus is en het op het moment nog moeiljk is een diagnose te stellen.
Verder geeft zij aan dat hij enerzijds op grond van zijn intelligentie in het regulieren odnerwijs mee zou moeten kunnen komen maar anderzijds dat hij ook ondersteuning nodig zal hebben en dat het aan de school en de ouders is om daarin te kiezne en dat het SBO een goede mogelijkheid zou zijn.
In haar formuleringen zit wel ruimte dus. Maar in de formuleringen van de juf en de school veel minder.
Dat is het rare en dat heeft o.i. veel met het belang van de school te maken.
Op zich komt het mij wat ouderwets over om dan maar gelijk naar het SBO te wijzen.
Hij heeft op ons verzoek van wat de shcool kon biden RT gehad, 6 weken 2 x 10 minuten per week. 2 uur in totaal dus.
Zij heeft fonemisch bewustzijn geoefend, oorzaak-gevolg relaties en rekenen-getallen. Zij had het geveold at Yoram in kleinere groepen beter op zijn plaast zou zijn omdat hij moeite heeft met meervoudige instructies (auditief is niet zijn sterke kant), niet goed zou aangeven als hij het niet weet en dan kan blokkeren.
De Citi-toets gedaan, B voor taal en D voor rekeken.
Daar zijn we nu:
de school vindt: wij kunnen niet bieden wat hij nodig heeft (hij heeft nu geen RT meer), beter SBO.
Wij vinden het te snel gezien de ontwikkelignen die hij laat zien. Wel vinden we de groepen erg groot volgend aar en dat hij nu wel heel erg door de shcool gelabeld wordt en hij weinig ruimte krijgt dus zijn we ons aan het orienteren op andere scholen.
Daar zijn we nu, in die fase. Het kan dus nog alle kanten op.
We hebben geinformeerd bij een Montessori school (we denken dta dat bij dit kind goed zou passen) maar die zitten volgend jaar vol: 2 roepen van elk 34 leerlingen. OOk bomvol dus.
We hebben ook bij een vrije school geinformerd, dat type onderwijs zou heel goed bij hem passen hoewel ik ook wel zorg heb of de cognitieve vaardihedne daar voldoende geborgd zijn en vaak zijn vrije scholen met leerlingondersteuning minder sterk.
Maar zo'n keuze wordt heel ingrijpend want dat is buiten onze woonplaats.

Pfff....

Kun je wat met deze informatie?

Groet, Jazo

Jazo

Jazo

04-03-2010 om 23:16

Antwoorden

Hoi,

Het gaat om het samenwerkingsverband 'Gooi en omstreken'.
Verder is hij getest door het PCL op aanvraag van de school, zowel op cognitieve vaardigheden als psychologisch (o.a.TOM), en wij hebben daarmee ingestemd.
Als ik er goed over nadenk - en het houdt ons in deze fase bijna dag en nacht bezig- zijn er wel dingen geweest die ij ook zaken met de juf: bijvoorbeeld dat hij in het begin toen hij 4 was nogal teruggetrokken was in de groep, weinig contact maakte en nog erg in zijn eigen sproor bleef zitten met spelen en zo.
Alleen maakte de juf zich daar meteen al grote zorgen over en wij hadden zoiets van: hij is nog zo jong, dat komt wel goed, laten we maar eens kijken hoe hgij zich ontwikkelt.
Daarin zijn de juf en wij elkaar een beetje kwijt geraakt onderweg omdat zij zo snel begon te labelen.
Verder is hij ook wat later op gang gekomen met leren, met belangstelling voor letters en taal en rekenen.
Alleen, sociaal-emotioneel ontwikkelt hij zich heel positief, zien wij een goede ontwikkeling, ook echte wederkerigheid in contact (dat was eerder veel minder maar laat hij nu duidelijk zien), wel heeft hij altijd wel inlevingsvermogen gehad in anderen, maar dat is wat anders dan wederkerigheid in het contact. Verder is hij niet zo zeker van zichzelf: kan ik dat wel? Maar als hij wat wordt aangemoedigd merkt hij dat hij het gewoon kan. Dat is belangrijk voor hem.
En met lezen bijvoorbeeld gaat het nu heel goed, met rekenen loopt hij nog wat achter. En hij is sterk visueel ingesteld, zoals ik geloof ik al eerder aangaf.
Wij vinden dat de school wel erg vroeg SBO aangeeft omdat er nog zoveel ontwikkeling is, hij nog zo jong is.
Wel delen we een zorg dat de groepen volgend jaar zo groot zijn. Maar dat geeft een ander uitgangspunt dan PddNos en SBO.
De orthopedagoge van het PCL heeft kenmerken van pdd nos vastgesteld maar ool dat het beeld nog diffus is en het op het moment nog moeiljk is een diagnose te stellen.
Verder geeft zij aan dat hij enerzijds op grond van zijn intelligentie in het regulieren odnerwijs mee zou moeten kunnen komen maar anderzijds dat hij ook ondersteuning nodig zal hebben en dat het aan de school en de ouders is om daarin te kiezne en dat het SBO een goede mogelijkheid zou zijn.
In haar formuleringen zit wel ruimte dus. Maar in de formuleringen van de juf en de school veel minder.
Dat is het rare en dat heeft o.i. veel met het belang van de school te maken.
Op zich komt het mij wat ouderwets over om dan maar gelijk naar het SBO te wijzen.
Hij heeft op ons verzoek van wat de shcool kon biden RT gehad, 6 weken 2 x 10 minuten per week. 2 uur in totaal dus.
Zij heeft fonemisch bewustzijn geoefend, oorzaak-gevolg relaties en rekenen-getallen. Zij had het geveold at Yoram in kleinere groepen beter op zijn plaast zou zijn omdat hij moeite heeft met meervoudige instructies (auditief is niet zijn sterke kant), niet goed zou aangeven als hij het niet weet en dan kan blokkeren.
De Citi-toets gedaan, B voor taal en D voor rekeken.
Daar zijn we nu:
de school vindt: wij kunnen niet bieden wat hij nodig heeft (hij heeft nu geen RT meer), beter SBO.
Wij vinden het te snel gezien de ontwikkelignen die hij laat zien. Wel vinden we de groepen erg groot volgend aar en dat hij nu wel heel erg door de shcool gelabeld wordt en hij weinig ruimte krijgt dus zijn we ons aan het orienteren op andere scholen.
Daar zijn we nu, in die fase. Het kan dus nog alle kanten op.
We hebben geinformeerd bij een Montessori school (we denken dta dat bij dit kind goed zou passen) maar die zitten volgend jaar vol: 2 roepen van elk 34 leerlingen. OOk bomvol dus.
We hebben ook bij een vrije school geinformerd, dat type onderwijs zou heel goed bij hem passen hoewel ik ook wel zorg heb of de cognitieve vaardihedne daar voldoende geborgd zijn en vaak zijn vrije scholen met leerlingondersteuning minder sterk.
Maar zo'n keuze wordt heel ingrijpend want dat is buiten onze woonplaats.

Pfff....

Kun je wat met deze informatie?

Groet, Jazo

Jazo

Jazo

04-03-2010 om 23:18

Lastig

Daar raken wijook steeds meer van overtuigd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.