Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jamie

Jamie

01-10-2015 om 09:37

Advies: kleuters moeten Engels leren


Nog vreemd

Jaime, het blijft vreemd zoals je aankijkt tegen de inspan ningen die het leren van Nederlands als tweede taal heeft ten opzichte van het leren van Engels als tweede taal.
Voor basisschoolleerlingen is er geen aparte groep, waarin kinderen in twee maanden tijd de taal onder de knie krijgen. Voor het middelbaar onderwijs (vanaf 12 jaar) is er het ISK-onderwijs en dat duurt dan een jaar, fulltime. Voor basisschoolleerkrachten is dat momenteel één van de problemen: kinderen van 4, 5 jaar of ouder die het onderwijs instromen zonder dat ze één woord Nederlands kennen. En die kinderen zouden dan ook nog Engels moeten leren. Niet realistisch.

Tsjor

Tsjor, schakelklas

Er zijn voor kinderen in de basisschoolleeftijd ook schakelklassen waar ze een jaar full time, part time of na schooltijd taalles krijgen.

skik

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 19:53

laatste keer

Ik dacht dat jij het had over kinderen van vluchtelingen en die kunnen toch les krijgen in groepjes bij elkaar?

Engels op de creche

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen.


https://www.youtube.com/watch?v=4NED9DDjiT8

Toch vind ik dat ook. Waarom zou je kinderen geen meertalige omgeving aanbieden? Met talen spelen en talen die betekenis in hun omgeving hebben.

dc

dc

03-10-2015 om 21:29

tja tsjor

Met een beetje goede begeleiding is veel mogelijk. We krijgen hier regelmatig kinderen vanuit het buitenland die de 2 talen van de school niet spreken. Binnen een jaar kunnen ze beide volgen, binnen 2 jaar zijn ze vloeiend in beide.

Ik vind het zo jammer om te denken in onmogelijkheden, terwijl ik dagelijks meemaak hoe het juist allemaal wel kan, zeker op jonge leeftijd.

Vreemd genoeg lijkt er veel niet mogelijk voor kinderen die thuis turks of arabisch spelen, maar is het voor een frans of engels kind allemaal zo goed en verruimend. Ik denk dat de grootste oorzaak van het "falen" van kinderen van turkse etc. afkomst is omdat de docenten geen flauw benul hebben van tweetaligheid, en niets van de kinderen verwachten. Als je als docent verwacht dat die kinderen toch geen goed nederlands zullen leren, tja, dan wordt het ook niets. In een meertalige omgeving wordt het gewoon gevonden dat je thuis iets anders spreekt, maar wordt je gewoon verwacht hard te werken aan de talen op school. En dat lukt.

En een tweetalig kind heeft allerlei voordelen de rest van het leven, dus waarom zou je dat niet doen als het aangeboden wordt?

Drietalig

Met Engels erbij wordt het dan drietalig en soms nog meer, want sommige kinderen spreken al meerdere talen, bijvoorbeeld Arabisch, Koerdisch, Grieks en Italiaans. Of verschillende Afrikaanse talen. Daar komt dan Nederlands nog eens bij en dan zou er ook nog Engels bij komen. Op jonge leeftijd.
Kinderen kunnen heel veel leren, maar hoe komt het dan dat Nederlandstalige kinderen Nederlands niet goed onder de knie krijgen?

Tsjor

taal ontwikkelen

Het eerste advies aan anderstalige ouders zou moeten zijn om de eigen taal zoveel mogelijk (verder) te ontwikkelen met liedjes, boekjes, spelletjes, samen dan met de ouder, broertjes en zusjes.
Maar blijkbaar valt dat kwartje bij weinig leerkrachten.
Als de eigen taal goed ontwikkelt wordt is het makkelijker om er andere talen bij te leren.

Begrippen

Het gaat ook vooral om woorden en begrippen. zodra die in 1 taal zijn aangeleerd is het makkelijker om dat ook in een andere taal erbij te nemen al volgt dat soms later.
Van de week hoorde ik een mooi voorbeeld van een tweejarige met een allochtone moeder, hoogopgeleid en op de hoogte van meertaligheid. Nederlandstalige oma wijst naar een vliegtuig in de lucht en kind benoemt dat in de allochtone taal.
Zie je ze al denken: wat zegt ie nou. Maar oma snapte het gelukkig.
Je bevestig het kind en noemt dan het woord in het Nederlands.

Nederlands

Neemt niet weg dat de les in Nederlands en rekenen natuurlijk wel goed moet zijn. Kinderen komen soms op het voortgezet onderwijs met nogal wat verschillen in niveau. Heb ik gemerkt bij mijn kinderen
Gelukkig waren mijn kinderen goed op niveau. Tegenwoordig kunnen ze dat op school goed toetsen waar hiaten zijn en dat zonodig bijspijkeren.

dc

dc

04-10-2015 om 09:14

tsjor

"Kinderen kunnen heel veel leren, maar hoe komt het dan dat Nederlandstalige kinderen Nederlands niet goed onder de knie krijgen?"

Slechte methodes? Slecht onderwijs? Het ligt in elk geval niet aan het kunnen van een gemiddeld nederlands kind.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-10-2015 om 16:57

Ik vind het niet wenselijk binnen de huidige situatie

Ik twijfel hierbij trouwens niet aan het lerend vermogen van kinderen. Meertaligheid is prima mogelijk. Maar ik vind wel: als kinderen Engels krijgen, moet het goed gebeuren. Met het huidige opleidingsniveau van docenten op de basisschool heeft het geen meerwaarde. Immersion is prima, maar jammergenoeg niet haalbaar op ver uit de meeste scholen.
En ik vind ook: laat kinderen ook het Nederlands maar eens echt goed onder de knie krijgen, laat ze daar de docenten nog maar eens beter in opleiden/bijscholen. Dat is beter dan ze ook nog eens een taal te laten doceren waar ze niet voor zijn opgeleid.

Aagje

Ook leerkrachten

Ook al zijn ze al wat ouder, ook leerkrachten leren al doende. Wat je aandacht geeft groeit. Ook leerkrachten worden steeds meer in de werkelijke wereld geconfronteerd met de engelse taal op tv, bij internationele contacten en producten. Waarom zou je ze die kans niet geven om daar meer ervaring mee op te doen en dat leerproces op school te steunen.
Zeker helpt het als je daar beter voor toegerust bent in de basisopleiding maar ook al doende leert men nog steeds.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-10-2015 om 20:37

Sukey

"Jeetje, wat haal je er toch allemaal bij! Ik heb niks gezegd over meer (of minder) uren. Ik schreef dat ze éérst goed Nederlands moeten leren."

Ik zou al heel blij zijn met onderwijzer(e)s(sen) die zelf goed Nederlands praten. Ik heb er inmiddels al twee moeten uitleggen dat ik het echt *niet* OK vind als ze in de klas 'hij wilt' zeggen. Heb ik het er met veel moeite uit weten te krijgen bij de kinderen, merken ze dat de meester het *wel* zegt. (gelukkig heb ik dan weer zo'n zoon die de meester gaat verbeteren)

Sneeuwitje

Sneeuwitje

04-10-2015 om 21:28

hier wel engels

VAnaf groep 1. Wel op een - naar mijn gekleurde mening uiteraard - op een school waar ze best hard (moeten) werken en veel doen (ook aan huiswerk, boekbesprekingen, werkstukken enz.) en waar het niveau van lesgeven over het algemeen (naar mijn idee) goed is. Maar waar gelukkig ook wel ruimte is voor spel en creativiteit. Het engels wordt gegeven door de leerkrchten, geen native speakers, maar het gaat heel spelenderwijs en de kinderen vinden het erg leuk, de mijne in elk geval wel (maar goed, ook dat is misschien gekleurd want ik heb vrij leergierige exemplaren). Ik vind het vooral goed voor de woordkennis/ woordenschat. Nu vanaf groep 5 beginnen ze met wat grammatica, heel basaal allemaal, maar komop je moet ergen beginnen toch? Ik had destijds amper engels gehad op de basisschool en ik von het echt moeilijk op de middelbare. Is misschien ook wel weer niet helemaal te vergelijken, maar toch Al met al ben ik erg tevreden, over de school an sich, maar ook over het engels vanaf groep 1.

Sneeuwitje

Leida

Leida

15-11-2015 om 01:56

Geen goed plan

Ik denk niet dat dit een goed plan is. Mijn dochter zat in de eerste twee klassen op een reguliere basisschool maar ging naar het sbo toe wegens taalproblemen. Het sbo bleek al snel haar plek niet, na een jaar hebben we een jaar lang veel moeite moeten doen om haar naar een (andere) reguliere school te krijgen. Als "Engels leren" al bij de kleuters een criterium wordt vrees ik dat er veel meer kinderen onnodig een stempel krijgen en/of naar het sbo moeten. Mijn dochter bleek later alleen maar een lichte vorm van dyslexie te hebben.

Niveau Nederlands

Als ik op school kom verbaas ik me regelmatig over het niveau Nederlands dat de kinderen spreken. Ik heb het dan niet alleen over allochtone kinderen maar ook Nederlandse kinderen.
Het lijkt me beter dat kinderen eerst eens goed Nederlands leren voordat ze een andere taal leren. (al ligt dit ook aan de ouders, ik laat mijn kinderen veel Nederlandse(!) boekjes lezen en als ze televisie kijken kijken ze alleen naar Nederlands gesproken programma's)

dc

dc

02-02-2016 om 00:03

grappig

mijn kinderen lezen thuis vooral franse of nederlandse boekjes, maar hun engels is toch echt beter dan hun frans of nederlands, dat we thuis spreken. En dan doen ze engels nog maar de helft van de week op school. Televisie is ook vaak nederlands of frans. Dus engels hebben ze echt van school en vriendjes, en het is perfect engels.

Dan doet jouw school toch echt iets heel fouts.

Ik vind jouw houding echt een beetje teniet doen aan de mogelijkheden van kinderen. Meertaligheid houdt echt niet in dat de landstaal minder goed wordt. In tegendeel, meertalige kinderen hebben in mijn ervaring veel meer besef van de taal en dat helpt ook bij de taal die ze op school leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.