Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Advies (ongewenste doorverwijzing naar cluster 3)

Mijn zoon is acht 9 jaar en zit in 2 jaar in sbo school. De school heeft IQ onderzoek gedaan voor TLV en daar komt op IQ (61-71). Vorig jaar heeft de school TLV 1 jaar verlengt. Dit jaar wil de school voor mijn zoon Tlv aanvragen voor hem maar voor Cluster 3. Ze zegen dat hij daar een 1 op 1 onderwijs krijgt. In de taal is hij goed maar rekenen is niet goed. Door de hele jaar was gesprek met de school over zijn gedrag. De meester zegt dat mijn zoon praat hem na tijdens de les. Ook zegt hij dat de andere kinderen spleen niet met hem. Want als de andere kinderen zegen tegen mijn zoon stopen, dan stopt hij niet en blijft door gaan. We zijn als ouders niet het met de school eens dat hij naar Cluster 3 moet gaan. Vorig jaar hebben we geprobeerd mijn zoon op andere sbo school te verplaatsen, maar de huidige school werkt het niet mee.

De school wil nu TLV aanvragen en ze vragen ons om handtekening te zetten. Want ze zegen als we geen clusters 3 school gaan kiezen, dan heeft mijn zoon, geen plek in scholen, we willen geen Clusiter 3 school, aan de andere kant ze zetten ons onderdruk om naar cluister 3 te zoeken, zodat hij na de zomer daar kan start. Mijn zoon praat te veel, en soms bemoei zich met andere kinderen, of hij doet soms vervelen dingen tegen hen.

Tav

Tav

04-05-2021 om 14:14

Hij vertoont dus lastig gedrag, maar daar zou een SBO school wel mee om moeten kunnen gaan. 1 op 1 onderwijs is natuurlijk flauwekul, dat krijgt geen enkel kind in Nederland. Er zitten er altijd zoveel mogelijk in de klas. In SBO en SO zijn de klassen kleiner, maar heeft iedereen ook meer aandacht nodig.

Een clusterschool kan goed zijn, maar je moet wel weten waarom. Wat denkt school dat de clusterschool wel kan en zij niet?

Waarom willen jullie geen cluster 3?

Mijn ervaring met cluster 3 is dat de leerkrachten daar gespecialiseerder zijn dan op het SBO. Ook zijn de klassen kleiner waardoor jouw zoon meer begeleiding zal kunnen krijgen. Als ze jouw zoon op zijn huidige school niet kunnen bieden wat hij nodig heeft dan zou ik zeker een school overwegen waar jouw zoon wel de begeleiding kan krijgen die hij verdiend.

Zo'n gesprek met school is lastig. Jij wilt het beste met je kind. Maar school heeft het alleen maar over hoe lastig jouw kind is voor alle andere kinderen. 

Ik mis de probleembeschrijving beschreven vanuit het belang van het kind zelf. Kan het kind niet meekomen met de instructie? Boekt hij kind te weinig vooruitgang op de cito's? Lukt het hem niet om zelfstandig de opdrachten te maken? Vindt hij kind school niet leuk? Toont hij geen betrokkenheid bij de lesonderwerpen? 

Ik mis ook de dialoog. School en ouders moeten met elkaar praten en zonder oordelen de observaties vergelijken. Dat niet spelen met andere kinderen, die externaliserende gedragsproblemen... speelt dat alleen op school of speelt dat thuis ook? En dat letterlijk napraten van mensen (echolalie), merken jullie dat thuis ook?

Geen probleembeschrijving, geen dialoog, en dan een IQ-test; ik snap dat dat overkomt alsof de school van hem af wil.

Maar tegelijkertijd: het is volstrekt normaal om in deze situatie een IQ-test te doen. En die score is laag genoeg voor cluster 3. Het is waarschijnlijk dat een cluster 3 school hem meer kan bieden dan de huidige school. Het zou zomaar komen dat al die gedragsproblemen veroorzaakt worden doordat hij overvraagd wordt. "goed" in taal kan ook veroorzaken dat hij overschat wordt en dat mensen te hoge eisen aan hem stellen. Die echolalie is opvallend en zorgelijk; dat kan ook een aanwijzing zijn dat hij eigenlijk minder begrijpt dan wat je zou denken op grond van zijn taalgebruik en zinsbouw.


Ik wens je veel sterkte met het gesprek met school. Ik hoop dat jullie een beetje de dialoog terug kunnen vinden. 

wburger

wburger

05-05-2021 om 11:14 Topicstarter

Beste Syboor, Tav en Biscuitje,

We willen niet naar cluiter 3 gaat, want we zijn bang dat zijn gedrag nog slechter wordt door invloed van andere kinderen. Want hij pakt van andere leerling heel snel.

Hij kan ook niet zelfstandig werken, maar hij gaat met plezier naar de school

De school denkt dat hij daar 1 op 1 onderwijs krijgt, dat hij daar leert hoe hij zich moet gedragen, en krijgt meer aandacht, ze zegen bijvoorbeeld, hij kan wel lezen, maar hij kan niet vertellen wat hij heeft gelezen. Dus vooruit gaan is minder dan wat de school verwacht.

Voor ons als ouders vinden dat de school heeft weinig gedaan om hem te helpen.

We hebben vaak gespreken met de school, en we zegen doen iets tegen onze zoon, maar de reactie van leerkracht, zei: hij doe ook vervelend dingen tegen hen en hij begint.

Ik zou het wel overwegen. Blijkbaar kan deze school hem onvoldoende helpen in zijn ontwikkeling en gedrag. Op cluster 3 is waarschijnlijk meer expertise beschikbaar hierover. 1 op 1 onderwijs krijg je nergens maar de klassen zijn waarschijnlijk wel kleiner dan op het SBO. Jullie zouden bijvoorbeeld eens contact op kunnen nemen met een cluster 3 school om te kijken wat zij kunnen bieden en of dat aansluit bij wat jullie zoon nodig heeft.

Ik zou zeker gaan praten op de cluster 3 school. Het klinkt als je zoon overvraagd wordt en ongelukkig is op school. Het klinkt misschien hard, maar het gaat er niet om wat jullie willen. Met zijn IQ is hij beter op zijn plek op een school waar hij op niveau wordt uitgedaagd. Je zult zien dat hij dan ook beter tot leren komt.

Het vervelende gedrag komt ergens vandaan: zit hij wel op zijn plek? wordt hij overvraagd? moet hij constant op zijn tenen lopen?

Overigens is het op cluster 3 ook geen 1 op 1 onderwijs, maar wel vaak 2 leerkrachten (en een assistent) op 8-10 kinderen.

SBO is uiteindelijk regulier niveau maar dan krijgen de kinderen er meer tijd voor. Dit niveau is waarschijnlijk te hoog voor hem.

Van een school vragen wat ze niet kunnen of willen bieden is een risico. A. het helpt je niet want ze gaan toch niet overstag en b. ze kunnen overgaan tot een 'zorgmelding' omdat je niet meewerkt en het probleem met het gedrag en de scholing van je zoon niet wordt opgelost en dat is een 'ernstige bedreiging van de ontwikkeling'. De ene school is er sneller mee dan de andere maar ze kunnen het allemaal.

wburger

wburger

07-05-2021 om 13:23 Topicstarter

Ik lees de reacties en wil terug op het punt: waar zijn vervelende gedrag vandaan komt. en of te maken heeft met dat hij op school zit waar hij veel overgevraagd wordt,

Dat kan, maar het kan ook ander redenen zijn,

Hij doet vervenend dingen thuis tegen zijn groet zus en zoekt confrontatie met andere kinderen buiten in speeltuin waar wij wonen.

We gaan contact opnemen met Cluister 3 school en kijken wat ze onze zoon te bieden heeft:

En over de cluister 3 heb ik nog een vraag

Ik zag op de site twee soorten cluister 3 scholen

De ene verdeelt de kinderen in groepen op basis van IQ

En de andere verdeelt de kinderen in groepen op basis van leeftijd

Welke van de twee is geschikt voor mijn zoon?

Je mag waarschijnlijk niet kiezen. Cluster 3 is heel breed. Hier vallen onder andere scholen onder voor langdurige zieke kinderen, maar ook scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen. Overleg met de huidige school waarom ze denken dat jouw kind beter past op een andere school en welke dan.

Je kunt soms wel je voorkeur aangeven, maar dat betekent dat jij zelf daar al een bepaald beeld bij moet hebben gekregen door je bij de school te informeren, via de website of een gesprek met een zorgbegeleider of mentor. 

Want jij kent je kind het beste en men kan soms dingen menen die in het algemeen wel gelden maar die niet voor jou kind gelden.

Hier dacht men dat een bepaalde school teveel jongens in de klas had om nog prettig te zijn voor dochter dus men koos zelf voor een andere school die ook nog eens ver weg bleek te zijn.

Terwijl dochter juist niets kan met giegel- en andere meiden en zich juist wel goed voelde tussen meer directe en sportieve, minder achterbakse, jongens.

Dat heeft ook heel goed uitgepakt. En onze keuze werd gehonoreerd. 

Lieve mama, ik werk zelf op een cluster 3 school en ik zie ze binnen komen: de kinderen die bang zijn om weer niet aardig gevonden te worden, weer geen vrienden, weer te horen dat ze hun werk niet af hebben en beter op moeten letten en hun ouders gebeld gaan worden. Op onze school bloeien ze op en huppelen ze na een week of wat naar binnen. Ze leren daar weer en krijgen positieve feedback en vrienden. Wij juffen en meesters houden van onze kinderen en omdat we zo’n klein klasje hebben, hebben we alle aandacht voor ze om ze positief te stimuleren en belonen. Schrik niet van de naam cluster 3. Er zijn bij ons ook hoogbegaafde kinderen. Kom gewoon eens kijken en zien hoeveel fijne gezellige kinderen we hebben. 

Het is alweer 3 jaar geleden dus excuseer mij als ik fout zit... Maar dit iQ lijkt me een typisch SBO-iQ? Mijn zoon zat daar ook en veel leerlingen daar moeten dit iQ hebben gehad gezien de schoolverlatersvoorlichting 3 jaar geleden bijna alleen ging over het praktijkonderwijs waar een iQ grens bestaat. 

Ik zou in ieder geval laten uitzoeken waarom je zoon zulke problemen heeft op de huidige school en of hij echt hierin opvalt. Uit ervaring weet ik dat de kinderen op het SBO toch erg van elkaar verschillen en elkaar niet altijd begrijpen. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.