Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maestus

Maestus

22-03-2013 om 15:10

Achterstand inhalen

Mijn dochter heeft dit jaar (2 vwo) een zwaar pakket, met veel extra vakken. Vorig jaar ging het geweldig op school, dit jaar regent het onvoldoendes. En dan vooral voor Grieks en Latijn. Heel frustrerend, want ik zie wel dat ze echt haar best doet. We leren samen, ik overhoor (zo goed en kwaad als ik kan), maar het gaat duidelijk niet vanzelf. En vervolgens krijgt ze op haar toetsen van de docent de opmerking dat er niets bekeken en geleerd is. Lekker motiverend.

Hoe kan ik haar nu het beste helpen deze cijfers omhoog te halen?

Is het handig om haar van voor af aan de stof te laten herhalen? Elke dag 20 minuten Grieks en 20 minuten Latijn te laten doen? Contact op te nemen met school om te kijken wat er daar kan worden gedaan? Zowel Grieks als Latijn wil ze volgend jaar (duidelijk) niet mee verder, maar om over te gaan zit ze nu nog in de gevarenzone. Eén van de twee voldoende zou volgens mij genoeg zijn om geen bespreekgeval meer te zijn, we zouden dus ook kunnen inzetten op de beste van de twee, en de ander dan maar een beetje op te geven (ik denk niet dat je dat aan de cijfers zult merken, het is nu al dramatisch).

Help! Dit ben ik helemaal niet gewend... Het is echt en superslim en serieus (puberend) kind. En er is dit jaar nog maar weinig gelegenheid om cijfers op te halen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pooh bear

pooh bear

22-03-2013 om 16:51

Lastig

Toevallig hoorde ik een vriendin over het zelfde probleem vertellen. Haar kind staat overal voldoende voor behalve Grieks en Latijn.
Zij heeft ook nog de pech dat je bij haar op school die vakken voor minimaal twee jaar neemt. Ze moet ze volgend jaar dus waarschijnlijk ook houden.
Helaas heeft zij ook nog geen oplossing dus ik kan je niet helpen.

Vic

Vic

22-03-2013 om 17:10

Balen

Hier hetzelfde euvel met lage cijfers voor vakken die dochter volgend jaar niet meer heeft (Latijn en Frans), maar die wel onverminderd meetellen voor de overgang. Ik ga haar de komende tijd overhoren voor ieder so en proefwerk, in de hoop dat ik er dan achter kom waar het mis gaat.

Primavera

Primavera

22-03-2013 om 17:37

Ja, van voor af aan herhalen

Onze oudste dook dit jaar ook onverwachts met Grieks en minder met Latijn de diepte in, terwijl ze het aan het begin van het jaar goed deed. Wij wisten dat echter al met Kerst en toen heeft dochter de Kerstvakantie gebruikt om van begin af aan de boeken weer eens door te werken en ook te kijken of ze de oefeningen echt wel beheerste en de latijnse naamvallen als tafels in haar hoofd had zitten. Dat was dus geen lekkere luie vakantie met uitslapen, maar het gevolg was wel dat ze helemaal bij was, in Januari gewoon mee kon komen en dat ze weer goede cijfers haalde.
Verder zou ik er niet van uit gaan wat volgens jou genoeg is om over te gaan, maar kijken hoe werkelijk de schoolregels zijn. Eén zeer diepe onvoldoende kan ook teveel zijn. Als ze beide talen op probeert te halen, heeft ze tenminste twee kansen om beter te scoren.
Snapt ze wat ze fout doet? Dat is vaak probleem 1. Eventueel kan het vergelijken met of om raad vragen aan een klasgenoot die het wel snapt, verheldering brengen.
Heeft school verder geen actieplan voor leerlingen die dreigen uit te vallen? Hier hebben veel scholen extra ophaal-lessen voor kinderen die op die vakken onvoldoende beginnen te scoren. Maar dan moeten ze natuurlijk wel het bijbehorende huiswerk leren anders helpt het niet.

dc

dc

22-03-2013 om 19:04

Wat is het probleem?

Ik zou eerst even de docenten te pakken te krijgen en vragen waar het probleem zit. Is het woordenschat of grammatica? Dan kun je wat gerichter te werk gaan.

Ik had het eerste jaar echt enorme moeite met griekse woorden in mijn hoofd te krijgen. Ze lijken gewoon echt helemaal nergens op. Na een jaar en een zwaar gestampte basis ging dat beter.

Kijk ook naar HOE ze het beste leert. Is ze visueel, auditief, kinestetisch? Als ze nu een op haar gerichte methode kan vinden, dan scheelt dat haar uren tijd en frustratie de komende jaren. Sommige mensen hebben heel veel baat bij flashcards (of een soort memospel) voor woordjes, anderen moeten het gewoon een stuk of 10 keer opschrijven en weer anderen moeten er een liedje van maken. Speel met de methodes, dan geef je ook weer een beetje lol aan dat leren!

Annet

Annet

22-03-2013 om 21:20

Over leren leren vind je hier meer tips

http://www.lereniseenmakkie.nl/

Er zijn ook bureaus die je kind kunnen testen op de leermethode die het beste bij ze past en dan begeleiding kunnen geven.

Maestus

Maestus

22-03-2013 om 21:59

Bedankt

Ik ben blij om te lezen dat ze niet de enige is die juist bij deze vakken moeite heeft. Ze heeft inderdaad nooit leren leren, dus wat dat betreft is dit misschien wel positief te noemen

Het probleem is een beetje dat er maar twee andere kinderen deze extra vakken volgen. Die zijn er allebei heel goed in, dus steekt mijn kind erg negatief af (en terecht hoor, want de cijfers zijn echt niet goed). De vakken zijn écht extra, dus ik vermoed dat we vrij sterk staan als school haar op deze vakken wil laten doubleren (omdat die vakken er volgend jaar niet meer zijn, ook niet als ze doubleert... en dan zou ze alleen maar vakken overhouden waarvoor ze gemiddeld een ruime 7 staat, dus dan heeft doubleren niet zoveel zin).

Ik zal morgen een plan met haar maken hoe we dit kunnen aanpakken en welke stappen we zetten. Misschien heeft ze zelf een idee wat voor haar de beste leerstrategie is en we kunnen samen eens kijken wat we kunnen doen met andere manieren van leren. Het is wel een dame waarmee je echt afspraken moet maken, omdat ze niet vanzelf de boeken induikt (ze begint normaal de avond voor een repetitie pas met leren, als er al wordt geleerd).

dc

dc

23-03-2013 om 07:36

Knap

De avond ervoor al. Ik stond er maar vroeg voor op

Iemand die op het laatste moment leert, zul je nooit veranderen in iemand die ruim op tijd gaat beginnen. Als ik niet de druk erachter heb, dan gebeurt er niets. Als ik echt geen keuze meer heb en het echt dringend is, dan ga ik pas werken, maar dan ben ik ook erg efficient. En dat laatste moet je dochter dus leren.

kcinekaf

kcinekaf

23-03-2013 om 13:20

Wij hebben in deze situatie gezeten

Wij zaten vorig jaar in dezelfde situatie, dreigende doublure in gym 2 op de klassieke talen. Kind stak er veel energie in, ik heb met hem nog gewerkt aan een herhalingsprogramma, in de vakanties, maar overtuigende resultaten bleven uit.

Gelukkig kon ik de mentor en de docenten klassieke talen overtuigen dat hij er wel degelijk hard aan trok. Het heeft geen zin om heel veel energie erin te steken als dat mogelijk ten koste gaat van andere vakken. Zorg ervoor dat die op peil blijven en mik op de minimumnorm. Zoek dat op in de schoolgids en check dat bij de schoolleiding. Hier ging je met een gemiddelde van een vier voor de klassieke talen nog over naar ath 3.

Mijn zoon bakte van het vertalen heel weinig, maar kon dat ophalen door in te zetten op woordjes SO's. De vaardigheid van woordjes stampen heb ik hem echt moeten aanleren. Voorheen leunde hij op wrts, en dat was niet voldoende hij moest echt woorden memoriseren door zelf schrijven , woorden klappen, stampen en zelfs zingen. Zorg dat je kind niet de moed verliest ook als resultaten uitblijven , baal mee en prijs 'm om de geleverde inspanning.

Hier is het gelukt "met de hakken over de sloot, maar met droge voeten aan de overkant" zoals de mentor het formuleerde in haar felicitatie. Positieve is dat mijn zoon echt heeft leren leren in die periode en dit voortgezet heeft in de derde waardoor hij er nu heel florissant voorstaat.
Heel veel succes!

Linda

Linda

23-03-2013 om 20:44

Nagevraagd bij zoon

Oudste van 18 heeft een tijdje bijles gegeven aan tweedeklassers. Volgens hem hadden veel bijlesklanten last van te veel nadenken en niet kijken wat er staat.
Hij heeft ze dit afgeleerd door o.a. te oefenen in het vertalen van onzinzinnen. Zinnen waarbij de woordkennis je niet helpt bij het vertalen, zoals 'De man blaft naar de hond'.

Jongste van 13 heeft ook veel aan de bijlesjes gehad. Ik denk dat als je altijd op gezond verstand hebt vertaald en dit opeens niet meer lukt, je dan inderdaad de strategieën mist die anderen al vanaf het begin hebben opgedaan.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-03-2013 om 22:09

Nu al stoppen met grieks en latijn?

Is het niet mogelijk om nu al Grieks en Latijn te laten vallen, dus de overstap te maken van gymnasium naar atheneum? Dan hoeft ze er niet meer aan te werken, kan de aandacht aan de andere vakken besteden en kan er ook niet meer op blijven zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.