Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
gloeiende moeder

gloeiende moeder

30-11-2012 om 12:06

Accent

Kind van deze gloeiende moeder zit in een tto-klas en heeft gisteren het eerste rapport van dit schooljaar meegekregen. Mooie cijfers, behalve 2 T voor written en spoken English voor een van de alfa-vakken. T staat voor twijfel en betekent per T één tekort.

Omdat kind met de boodschap thuiskwam dat docent zelf niet wist hoezo Ts, heb ik het per mail gevraagd. Het antwoord kwam binnen een uur: Kind is tweetalig en docent hoort een buitenlands accent.

Even voor de duidelijkheid: Ik geloof wel dat er kinderen zijn die beter Engels spreken dan het kind van deze gloeiende moeder. Maar ik vind een niet-Nederlandse accent geen reden voor een tekort op het rapport.

BTW: De Engelse docent Engels hoort geen niet-Nederlands buitenlands accent.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Snapputnie

Ik snap het niet. Ze spreekt Engels met een accent, begrijp ik? Ik weet niet of het wel of niet een reden voor een tekort is(wat is een tekort, wat zijn de consequenties daarvan?). Dat zal binnen de school bepaald worden, lijkt me. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat Engels met een duimendik Nederlands accent misschien inderdaad minpuntjes op kan leveren.

Wat niet kan is het ene accent wel en het andere accent niet tot aftrek laten leiden, lijkt mij. Of je nou Engels spreekt met een Nederlands, Spaans of Frans accent zou geen verschil moeten maken.

Maar misschien bedoel je dat niet.

Interessant is trouwens de vraag wat er gebeurt als iemand aankomt met een accent van een Engelstalig land. Levert een dik Noord-Iers accent aftrek of bonuspunten op ?

groeten,

Temet

Dat kan niet

"behalve 2 T voor written en spoken English voor een van de alfa-vakken."
Dus eh... je bedoelt voor geschiedenis of aardrijkskunde? Of voor een andere taal (Frans, Duits)?
"BTW: De Engelse docent Engels hoort geen niet-Nederlands buitenlands accent."
Heb je dat gevraagd nav deze beoordeling? Of geeft die Engelse docent geen T's voor written en spoken English?
"Maar ik vind een niet-Nederlandse accent geen reden voor een tekort op het rapport."
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat mag natuurlijk ook niet. Het lijkt mij dat de docent Engels hierin een bemiddelende rol kan spelen.
Groet,
Miriam Lavell

gloeiende moeder

gloeiende moeder

01-12-2012 om 14:25

Temet

(wat is een tekort, wat zijn de consequenties daarvan?)

1 tekort: 4.0 t/m 4.9
2 tekorten: 3.0 t/m 3.9

De bevorderingsnormen zijn als volgt:
afwijzen: 5 tekorten of meer
bespreken:
3, 4 tekorten;
2 of meer tekorten over de vakken NE, En, wi;
enz...
Leerlingen die een tekort/twee tekorten hebben in een vak(kencluster) dat specifiek is voor de subafdeling worden sowieso besproken indien zij aangeven ook volgend leerjaar in die subafdeling onderwijs te willen volgen.
Voor tweetalig vwo is dit één tekort in het vak Engels en/of één of twee tekorten voor fluency (t is een tekort, o is twee tekorten).

Conclusie: Met 2 tekorten voor spoken en written English kan je overgaan als je afvloeit naar het Nederlandstalige cluster.

Een tekort voor een buitenlands accent vind ik discriminatie. Kijk eens naar ons grondwet:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

En dan nog op een accent die alleen een Nederlandse docent geschiedenis, aardrijkskunde, economie enz. kan horen, want een Engelsman/vrouw hoort hem niet.

Toen ik Miriams posting las vermoedde ik al dat ik jouw bericht niet goed had begrepen, en nu snap ik dat dat inderdaad het geval was. Ik dacht dat een accent een tekort opleverde voor het vak *Engels* - waar ik mij nog iets bij zou kunnen voorstellen, onder omstandigheden - ik begrijp nu dat het problemen geeft bij andere vakken, terwijl de docent Engels geen probleem ziet.

En da's raar, inderdaad. Trekken ze voor kinderen met een niet-Nederlands accent op de nederlandstalige afdeling ook punten af?

Daarnaast vermoed ik dat er nog wel andere leerlingen in haar klas zullen zitten die ook een accent hebben, zij het niet noodzakelijkerwijze precies hetzelfde accent.

Vreemde gang van zaken. Sterkte ermee

Groeten,

Temet

dc

dc

02-12-2012 om 22:26

Engelse docent om hulp vragen?

Ik vind het raar dat bij een ander vak er sowieso een cijfer wordt gegeven voor accent. Accent is zo betrekkelijk.

Vele mensen uit India hier in de UK spreken bijvoorbeeld perfect engels. Met hun eigen accent. Weleens geprobeerd iemand uit liverpool te verstaan?

Dus de docent wil RP (received pronunciation) horen, neem ik aan. Nou prima, laat hem dan fonetisch aangeven waar je dochter fouten maakt (dit is te meten, en als hij zoveel over accent weet, dan moet hij dat kunnen), en dan kan ze eraan werken. Typisch nederlandse fouten zijn bijvoorbeeld de Z niet uitspreken als een Z, maar een S, of de d aan het eind van een woord als een T. Worden de nederlandse klasgenoten daarop afgerekend?

Dus, vraag om "bewijs" en verbeterpunten. Op je 11e kun je namelijk je accent nog prima verbeteren!

gloeiende moeder

gloeiende moeder

03-12-2012 om 19:04

Dank je DC voor het attent maken op deze invalshoek. Daar kan (en doe) ik iets mee!

dc

dc

04-12-2012 om 21:14

Ben wel nieuwsgierig

naar de reactie van de docent Hoop dat hij moedig zijn studieboeken er weer bij pakt.

Is de docent trouwens nederlands of heeft hij engels als moedertaal?

gloeiende moeder

gloeiende moeder

05-12-2012 om 11:28

Dc2

De docent is Nederlandstalig. Daarom dat ik me zo erger. Hij spreekt zelf met een Nederlands accent, mijn kind niet.
Engelstalige docent Engels hoort geen Nederlands en geen land-van-herkomst accent, maar wel dat kind anders praat dan de anderen.
En omdat docent niet-heel-erg-belangrijk vak dat anders niet thuis kan brengen, krijgt kind een tekort op het rapport.

Ik ben nog bezig een duidelijke maar hoffelijke mail te schrijven. Meeste zinnen kan ik meteen weer schrappen omdat ik een waas voor ogen krijg.

dc

dc

06-12-2012 om 22:54

Waas

Heel verstandig. Ik zou eerst een brief schrijven waarin je al je frustraties gooit, en de dag erop een brief waarin je zakelijk aangeeft wat het probleem is en welke oplossing je verwacht.

Zoiets: Beste docent,

U heeft aangegeven dat mijn kind geen goed engels accent heeft. Ze wil graag werken aan het verbeteren van haar accent, maar ze weet niet goed waar te beginnen. Zou u fonetisch aan kunnen geven waar haar knelpunten liggen, zodat wij met een native speaker aan deze punten kunnen werken? Misschien kunt u met de docent engels samenwerken om deze lijst samen te stellen?

Bij voorbaat dank,
...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.