Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Joly

Joly

14-10-2014 om 18:57

Aanhef mail,

Bij de school van mijn zoon gaat alles via Magister.Alles gaat per mail.Nu ook de aanmelding voor de ouderavond.Hoe begin ik een mail naar de mentor van mijn zoon.Geachte mevrouw....beste mevrouw......goedenavond mevrouw.........


Tine Winkel

Tine Winkel

14-10-2014 om 19:05

ik zou zoiets doen als

Geachte mevrouw Aanhef, beste Joly,

Bij dezen wil ik mij aanmelden (of afmelden?) bladiebla ...

volgens de etiquette schijnt een dergelijke aanhef echt heel erg fout te zijn, maar daar stoor ik me nooit zo aan. Ik vind dit wel beleefd, maar wil ook niet te afstandelijk overkomen.

Nastia

Nastia

14-10-2014 om 19:12

Wat je wil

Maakt het uit? Of denk je dat je strafwerk krijgt als de aanhef niet goed is

Als ik een voornaam weet dan gebruik ik die, gewoon Beste Voornaam (je/jij) dus. Weet ik alleen een achternaam dan gebruik ik Geachte mijnheer/mevrouw Achternaam (u). Weet ik niks dan wordt het Beste Mentor (je/jij). Heel soms doe ik zoals Tine: Geachte mevrouw Achternaam, beste Voornaam.

Maar ik me er vooral niet zo druk om, ik ben allicht beleefder dan het gros van de leerlingen

Annet

Annet

14-10-2014 om 19:16

Hangt van de school af

Als kinderen leraren met u moeten aanspreken en met de achternaam, dan doe jij dat in de mail ook.
Je kunt wel ondertekenen met je voornaam erbij.
Ik zou in dit geval schrijven: Beste mevrouw Mentornaam,
Hier ervaring met twee middelbare scholen. De een stuurt alle mails, ook de persoonlijke, met een formele aanhef. De ander schrijft minder formeel maar blijft u en mevrouw schrijven.

Joly

Joly

14-10-2014 om 19:17

Dank

Ik wil beleefd zijn maar niet te overdreven.ik dacht dat Geachte te overdreven zou zijn,maar het is dus prima.Dank!

Beste, Goedemiddag o.i.d.

zie ik als mentor ook wel voorbij komen. Ik maak altijd snel duidelijk dat ze mijn voornaam wel mogen gebruiken. Bij ons op school moeten leerlingen overigens wel mevrouw en u zeggen.

Geachte zie ik juist weer niet zo vaak, maar is natuurlijk prima.

Barvaux

Barvaux

14-10-2014 om 19:33

geen geachte

Kom op zeg.... gewoon Beste.... en dan gebruiken wat ze zelf ook gebruiken. Ondertekenen ze met alleen een voornaam dan begin jij met Beste Voornaam. Ondertekenen ze met alleen de achternaam en voorletters dan wordt het dus Beste mevrouw Achternaam.

Nastia

Nastia

14-10-2014 om 19:34

Nee hoor..

Wat de school met de kinderen afspreekt (mevrouw, u) staat helemaal los van hoe ik de docent aanspreek. Wij hebben immers een andere relatie. Er zijn trouwens maar weinig mensen die ik structureel mevrouw/mijnheer/u blijf noemen, zodra ik iemand ook maar 'n beetje ken schakelijk snel over naar voornaam, je en jij.

Ik gebruik Geachte omdat ik Beste mevrouw Achternaam heel raar vind staan. Goedenavond mevrouw Achternaam zou ik zelf bijvoorbeeld ook niet gebruiken (wil niet zeggen dat het verkeerd is, trouwens).

Jaina

Jaina

14-10-2014 om 19:37

Geachte

Als ik de mentor nog niet ken dan zou ik schrijven geachte mevrouw zus en zo. Beste mevrouw zus en zo vind ik nogal vreemd staan. Na het eerste gesprek wordt het misschien wel Truus en Jaina en dan schrijf ik vanaf dat moment beste Truus. Maar zolang ze nog een 'vreemde' is voor mij dan schrijft ik gewoon geachte mevrouw x. Ook als de kinderen haar wel Truus en jij zouden noemen want de kinderen kennen haar immers al. ik ken haar (nog) niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2014 om 19:42

Geen geachte

'Geachte' is niet meer echt van deze tijd. Zéér formeel.
(ik gaf zo'n 12 jaar geleden schrijfcursussen aan ambtenaren, en toen was dat al duidelijk de lijn: géén geachte meer).
'Beste meneer (of mevrouw)' is prima en zeer geaccepteerd.

Tine schrijft: "Bij dezen wil ik mij aanmelden"
Dan moet je wel de N weglaten. Het is 'bij deze'.
Of je makat er iets van als: Graag meld ik mij aan voor de ouderavond van 2 november. Leuk u dan te ontmoeten, ik heb van Pietje al veel over u gehord. Tot dan!
Met hartelijke groet,
kfksjfksjd

Katniss

Katniss

14-10-2014 om 20:06

Volgens mij is het wel bij dezen. Volgens Onze Taal ook
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/ten-dezen-te-dezen-te-deze

Katniss

Katniss

14-10-2014 om 20:09

Geachte

In onze standaard (ambtenaren-) brieven staat wel altijd 'Geachte', en wordt ook afgesloten met 'Hoogachtend'. Aan de mentor zou ik dan wel Goedenavond of Beste gebruiken. 'Goedenavond' doe ik dan zonder verdere naam erachter als ik die mentor niet bij zijn voornaam noem, omdat ik hem nog niet ken. 'Goedenavond meneer De Vries' vind ik namelijk heel knullig staan, net als 'Beste mevrouw Jansen'.

Nastia

Nastia

14-10-2014 om 20:15

En..

Geachte kan nog prima. Zeker in zakelijke correspondentie of als je de geadresseerde niet persoonlijk kent: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/geachte-heer-mevrouw. Hoogachtend is wel wat ouderwets en dat zou ik aan de mentor zeker vervangen door een vriendelijke of hartelijke groet.

Beste mevrouw is een beetje een mengvorm. Vind ik niet mooi, soort van keuzestress

Julia64

Julia64

14-10-2014 om 20:30

allebei

Toen ik onlangs de mentor van mijn zoon een mail stuurde, heb ik het precies zo gedaan als Tine Winkel:
""geachte heer Jansen, beste Jan,"... etc. In de rest van de mail heb ik trouwens de jij-vorm aangehouden.
Inmiddels heb ik de man in kwestie gezien en kort gesproken op de ouderavond, waarbij hij zich voorstelde met voornaam, dus in het vervolg kan ik volstaan met "beste Jan".
Maar als je iemand helemaal niet kent, vind ik dit toch de veiligste vorm (niet de mooiste, dat geef ik toe).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2014 om 20:36

oh, wat erg!

"Volgens mij is het wel bij dezen. Volgens Onze Taal ook "

Jemig, je hebt helemaal gelijk! Ik ga in een hoek staan en mij schamen.

mail doelgericht

'Bij dezen' en 'dergelijken' probeer ik toch maar zoveel mogelijk te vermijden. Kom gewoon direct tot de kern, liefst in de eerste zin.

Mail is in principe geen formele brief maar een tussenvorm van communicatie. Teveel beleefdheden en inleidende zinnen maken een mail onleesbaar.

Subject

In de kop kun je de bedoeling al neerzetten: Aanmelding ouderavond moeder van Jeroen-5HAVO-b

Hierbij

kun je gebruiken ipv bij dezen. Ben het wel eens met Anne, hoeft niet te formeel. Hierbij of graag is handig omdat je niet met ik/wij wilt beginnen.

Theekopje

Theekopje

14-10-2014 om 20:53

Schrijfcursussen

Tsja, ik geef ook schrijfcursussen en leer mijn studenten dat "Beste mevrouw Jansen" niet hoort. Het is Beste Marie of Geachte mevrouw Jansen.

Ik frons dan ook een beetje mijn wenkbrauwen over brieven waarin ik aangesproken word met Beste mevrouw.

Het is dus maar net bij wie je de schrijfcursus volgt

Je verplaatsen

Bij de aanhef van mail probeer ik me te verplaatsen in wie ik voor mij heb en wat de relatie is en wat er, als dat mij bekend is, gebruikelijk is.
Kan best zijn dat 'Beste' zonder verder iets ook goed is.
Maar geachte professor Langprater, beste Job, vind ik ook mooi.
Dag Dieneke, kan ook.

Lynna

Lynna

14-10-2014 om 21:02

En een groep, hoe schrijf je die aan?

Nu jullie het hier toch over aanheffen hebben, ik vraag me altijd af hoe ik een groep moet aanspreken. Ik mail regelmatig een wisselende groep jonge mensen op mijn werk. Het is een te grote groep om iedereen persoonlijk aan te spreken, maar wat zeg ik dan? Nu begin ik meestal met Goedemorgen, of Goedendag.

Ik weet wel dat een dergelijke groep oudere mensen bij ons op het werk elkaar aanspreekt met Besten maar dat vind ik toch ook weer heel formeel. En niet bij deze leeftijdsgroep horen, ze zijn gemiddeld een jaar of 15 jonger dan ik ben.

Wat zou ik dan wel kunnen zeggen?

Katniss

Katniss

14-10-2014 om 21:05

Groepen

Beste collega's, Beste allemaal, Hallo allemaal, Ha die teamgenoten. Ik heb ook een collega die steevast begint met 'Collegae', heel grappig Ik doe zelf ook nog wel eens 'Heren', maar dat is dan ook grappig bedoeld.

groep

Geachte deelnemers van de beroepscommissie NIMBY,

Leden van de werkgroep stofzuigen

goh, wat grappig

Ik schrijf werkelijk iedereen die ik niet zelf goed ken (of die ik in een persoonlijk gesprek al met de voornaam heb aangesproken) altijd aan met Geachte mevrouw/heer X. Ik heb gelukkig nog niet de leerkrachten van mijn kinderen hoeven mailen, want die worden in alle schoolcommunicatie als juf Marie etc aangeduid, maar zelfs dan zou ik geloof ik nog geachte mevrouw De Vries schrijven. Onlangs nog wat moeten navragen in een mailtje aan de sportinstructeur van mijn dochter. Voor de kinderen is hij Meester N, maar ik heb me nooit aan hem voorgesteld of hem met zijn voornaam aangesproken, dus ik schrijf Geachte heer O. Ernstig ouderwets dus, dat is duidelijk. Maar ik ga er lekker gewoon mee door

Wel eindig ik altijd, ook in echt zakelijke correspondentie, met Met vriendelijke groet, en niet met Hoogachtend.

Ik ben overigens van de school-Theekopje: Geachte mevrouw De Vries, of Beste Greet. Maar niet mengen.

Goedenavond zou ik trouwens nooit doen, want tegen de tijd dat de mail wordt gelezen is het vermoedelijk alweer ochtend - die kans zit er in elk geval in - en dan staat het wat raar.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

14-10-2014 om 21:43

temet

Inderdaad, dat 'goedenavond' in een mailtje heb ik ook nooit begrepen

Angela67

Angela67

14-10-2014 om 21:52

'beste''

dat vind ik zo'n rare eend in de aanhef-bijt: 'beste' en dan niets erachter. Alsof iemand echt helemaal niets kon verzinnen en maar gestopt is met nadenken (en de mail zelf ging schrijven).
gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2014 om 21:53

Belgie

"dat vind ik zo'n rare eend in de aanhef-bijt: 'beste' en dan niets erachter."

Ik heb begrepen dat dat in België vrij normaal is. Beste of geachte zonder iets er achter. Rare jongens, die Belgen

Juno

Juno

14-10-2014 om 22:04

Ik schrijf altijd

Beste meneer Hatseflats, en dan de rest van de mail ik eindig met vriendelijke groet. Niet hartelijk, want ik ken hem daar niet goed genoeg voor. Geachte vind ik voor een mail te ouderwets. Deze school is zeer hardnekkig in het vousvoyeren, ook naar ouders toe. Met 'beste' geef ik aan dat ik de goede man ken itt 'geachte' en dat ik beleefd wil zijn. Ik vind het een prima vorm.

formeel

Liever te formeel dan te joviaal, vind ik. Dus iemand die ik (nog) niet persoonlijk heb ontmoet die schrijf ik aan met 'Geachte heer/mevrouw X'. En ik sluit af 'met vriendelijke groet'.

En als ik het echt even helemaal niet meer weet (bijvoorbeeld als je iets aan 2 mensen moet sturen en je kent de ene goed genoeg voor beste en de andere heb je nooit ontmoet) dan zet ik er gewoon 'LS' boven.

oh maar

Ik bèn ook ouderwets, dus dat kan dan best!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.