Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
JosvanZ

JosvanZ

30-03-2013 om 21:32

2x speciaal? 2x zoveel problemen op school?!

Zoon van 6 zit in groep 3. Het gaat helemaal niet goed. Qua leren en qua aansluiting vinden niet. Door ervaring met de oudste broer, hoogbegaafd en dyslectisch waren wij al voorbereid. Alleen bij zoon van 6 zijn de problemen vele malen groter. Hij viel al gauw op op school. Haalde zulke lage cito's dat school aan de bel trok. Na vermoeden van zwakbegaafdheid werd zoon getest op school. Hij blijkt hoogbegaafd maar ook leerproblemen te hebben. Alleen hoe erg is niet bekend. Hij zit in groep 3 maar heeft overal moeite mee. Schrijft werkelijk alles in spiegelbeeld. Doet alles op een eigen unieke creatieve manier, maar steeds net niet wat de bedoeling is. Snapt vaak niet wat de bedoeling is. Heel gek! een som lost hij op hoe het niet moet. Een voorbeeld: teken de ontbrekende snoepjes, er zijn er al 5 getekend, totaal 15 snoepjes. Dan schrijft hij 5+ 5 en dan in spiegelbeeld geschreven. Ik vraag dan aan zoon waarom teken je nou niet 10 snoepjes. Er staat duidelijk wat je moet doen. Schrijf desnoods de cijfer 10. Nee zegt zoon: Kijk mamma 5 + 5 is ook 10 en dan 5 erbij is ook 15. Nee zoon dat is dus niet de bedoeling en in spiegelbeeld rekent de juf dus sowieso fout. Ja maar er staat toch een 5. Wat de vraag ook is hij heeft het fout antwoord en haalt de laagste cijfer. Dus niet zomaar onderpresteren maar zo slecht dat hij waarschijnlijk blijft zitten. Toch begrijp ik zijn chaotische (creatieve?) gedachtengang, juist omdat ik mezelf erin herken. Vroeger werd dat dom genoemd en daarom heb ik nog steeds geen zelfvertrouwen. Dit wil ik mijn zoon besparen. Hij is ook super eigenwijs. Wil alles zelf uitvinden en zelf doen. Doet het liever fout dan het te vragen aan de juf. Faalangst? Doet alles veel te snel (impulsief?)en dus fout. Hij lost dus het liefst problemen zelf op en gaat zelf op onderzoek uit. Daardoor komt hij juist in de problemen en raakt achter. Met als resultaat dat hij groep 3 waarschijnlijk over moet doen. Hij speelt met niemand in zijn groep. Trekt alleen naar de oudere kinderen toe. Hoe moet dat nou als hij blijft zitten? Ik weet het even niet meer. Wie heeft ook zo'n kind en kan mij tips geven...... De kinderen uit zijn groep vinden hem raar, hij heeft geen vriendjes in zijn groep. Wel een paar in groep 4. Hij heeft gelukkig wel aansluiting bij de schaakclub. Wie weet raad???? Ik weet echt niet mee hoe ik hem kan helpen..... Natuurlijk is het soms ook wel grappig hoe hij is. Thuis doet hij heel veel al zelf en kan hij dus veel al zelf. Op school is het dus niet handig....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

30-03-2013 om 21:56

En wat helpt dat dan..

Nogmaals de voorbereidende rekensommen doen, terwijl hij al kan rekenen?

Ze zouden ook gewoon kunnen proberen om groep 4 stof te bieden, gewoon sommetjes. Alle kans dat hij die prima kan maken.

Hoe gaat het met lezen? Is hij daarbij wel op niveau?

Tijgeroog

Tijgeroog

30-03-2013 om 22:02

Links?

Een vriendje van zoon schreef ook alles in spiegelbeeld, dat bleek (volgens de fysiotherapeut) te komen door extreem linksgerichtheid. Met fysio is dat een stuk beter geworden, en ook andere leer/concentratieproblemen zijn daarbij een stuk minder geworden. Ook die zouden aan het links zijn gerelateerd zijn.
Flauw trouwens dat ze alles fout rekenen wat gespiegeld is, dat moet je bij de schrijfles doen. Want als je in spiegelbeeld de som goed beantwoord is duidelijk dat het doel (de som uitrekenen) gelukt is. M'n zoon in groep 4 schrijft ook nog veel cijfers in spiegelbeeld, maar wordt daar niet op afgerekend.

Emmawee

Emmawee

30-03-2013 om 22:41

Raar

Onze oudste schreef in groep 4 nog cijfers in spiegelbeeld en wisselde nog tot ver in groep 5 tientallen en eenheden (23 / 32). Dat ze daar een probleem van maken vind ik dom en onzinnig.
Een kind laten zitten is over het algemeen zeer onverstandig. Een hoogbegaafd kind laten zitten vind ik dom.
Je kind zal wel moeten leren welk gedrag van hem wordt verwacht op school. Dat moet je hem uitleggen. De juffen snappen niet wat hij bedoelt, als er wordt gevraagd om snoepjes te tekenen. Hij moet de juffen dus een beetje helpen door zich heel precies aan de opdracht te houden. Dan kan zij goed zien wat hij allemaal kan en snapt. Zeg hem dat hij thuis mag leren op zijn manier, maar dat hij het op school zoveel mogelijk op de schoolmanier moet doen. Dat is niet het leukst, maar zo gaat het wel het snelst.
En verder... zou ik in gesprek gaan op school. Is er een kans dat de leerkracht(en) begrip gaan opbrengen voor de manier waarop jouw kind leert? Zo niet: ga daar weg! Er zijn echt scholen waar kinderen de ruimte krijgen om hun eigen weg te volgen en op hun eigen manier te leren. Waar leerkrachten gaan zoeken naar manieren om elk kind aan het werk te krijgen en te helpen bij het leren.
Heel veel succes! Maw.

Karmijn

Karmijn

30-03-2013 om 23:39

Hier

Wat hier wel hielp, was dat we aan onze zoon uitlegden wat het hele idee van school inhield. School is toch een beetje een soort van eigen 'planeet' met een eigen taal en volk.
Zoon dacht dat je naar school ging, om te leren. Maar dat is natuurlijk niet zo. Je gaat naar school, om de boekjes door te werken en aan de leerkracht te laten zien dat je die boekjes snapt. Van sommige dingen weet je als kind veel meer dan de leerkracht, maar dat vinden ze niet interessant, want het staat niet in de boekjes.
Het is het slimste om je aan te passen aan deze planeet. Daarvoor moet je de taal van de leerkracht leren spreken. Dus bijv. hun manier van sommen noteren gebruiken. Ook al is jouw manier veel logischer en leer je daar zelf veel meer van. Die leerkracht snapt jouw taal niet.
Onze zoon realiseerde zich (natuurlijk) eerst niet, dat de school, de leerkrachten, degenen zijn, die bepalen, hoe je toekomst er uit gaat zien.
Het is misschien een beetje een cynische blik, maar vanuit de ogen van mijn zoon, klopte deze redenatie en kon hij er iets mee.
Ik vind het trouwens ook heel raar, dat spiegelbeeld fout gerekend wordt. Hier is dat niet zo in groep 3. Als ik jouw was, zou ik de ib-er daar eens naar vragen. Is dit schoolbeleid, of een persoonlijke tik van deze juf?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

31-03-2013 om 09:45

Hee (beetje ot)

Onze dochter, ook groep drie, spiegelt met name cijfers nog steeds en is heel erg linkshandig. Kloink (kwartje).

Tineke

Tineke

31-03-2013 om 11:38

Tja

Op deze school gaat het niet lukken. wat nou dreigen met blijven zitten? Waarom niet doortoetsen om te zien waar hij wel goede antwoorden geeft? En spiegelen van cijfers, erg dom om dat fout te rekenen. Ik weet niet beter dat veel kinderen dat tot halverwege groep 4 doen, en dat is tot die tijd dan ook geen probleem.
Er zijn meerdere opties:
-op deze school blijven vechten voor je kind (wordt een zware strijd)
- zie het verhaal van Karmijn, aanpassen aanpassen aanpassen.
-zoek naar een school die beter past, en ik denk dan aan democratisch onderwijs. Lijkt mij perfect voor jouw kind. Kijk, zoiets: terra-incognita.nu Als dat in je buurt zit, zou ik het wel weten!

P

P

31-03-2013 om 12:58

Inderdaad

Geef hem eens rekenwerk uit groep 4 en kijk eens of dat beter gaat, bijv hier: http://www.leestrainer.nl/Leerlijn%20Rekenen/groep/4.htm

als hij dat kan geef die tip dan eens aan de juf en laat hem niet zitten, zoek dan een andere school.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

31-03-2013 om 19:26

Tijgeroog

Hier ook een kwartje dat valt. Dochter groep 3, is extreem linkshandig. Niet geconcentreerd en schrijft vrijwel alles in spiegelbeeld. Je schreef dat fysiotherapie jouw kind hielp. Wat voor soort oefeningen werden er gegeven?

Vic

Vic

31-03-2013 om 20:06

En dan?

Mijn linkshandige 8-jarige schrijft ook nog wel eens in spiegelschrift. Wat zegt dat dan?

Ergotherapie

Beter is nog ergotherapie: dit richt zich primair op de fijne handmotoriek. Fysio is vooral grofmotorisch, al kunnen zij het ook wel. Ergo's kunnen ook uitstekend het schrijven oefenen en evt andere fijnmotorische oefeningen zoals knippen.

Juf heeft er niet veel van begrepen?

poe, klinkt alsof je zoon flink pech heeft met deze juf. Het idee alleen al om een kind te laten blijven zitten als hij hoogbegaafd is.... dat maakt het probleem waarschijnlijk alleen maar erger.
Wat ik denk wat jou zoon doet met die sommetjes is dat hij ze probeert wat moeilijker te maken voor zichzelf. Dat is iets wat je wel vaker ziet bij kinderen die niet voldoende worden uitgedaagd.
En ook raar dat een juf alles fout rekent als het in spiegelschrift geschreven is! Misschien heeft de juf wel een beetje de pik op hem vanwege zijn eigenwijsheid (heb ik ook ervaren in groep 3; ik kon niks goed doen bij de juf.... en ik verveelde me dood).Hebben jullie al eens een goed gesprek gehad met juf/school? Als de school achter de werkwijze van juf staat zou ik snel een andere school zoeken. Het kan veel beter namelijk, veel scholen presteren stukken beter op de begeleiding van hoogbegaafden dan wat jij beschrijft. (overigens kun je ervoor kiezen om leonardo-onderwijs te zoeken, maar ook in het gewone onderwijs zijn er goede scholen op dit gebied).

Tijgeroog

Tijgeroog

01-04-2013 om 18:13

Tarte tatin

Nee, dat ging niet om mijn kind, maar om een vriendje van mijn kind (dus dat maakt het wat lastiger te reproduceren hoe het precies zat) Hij had problemen op school, draaide veel om, schreef ook hele woorden achteruit, en had problemen met concentratie.
Volgens die fysio kwam dat dus door het te extreem links zijn. Hij kreeg oefeningen waarbij hij voorbeeld fijnmotorische bewegingen met z'n rechterhand moest doen, of met beide handen tegelijk. Een jaar geleden, in groep 3, was er sprake van dat hij mogelijk zou blijven zitten. Nu gaat het heel goed op school. (En dat heeft heus niet alleen met de fysio te maken, hij heeft nu ook een hele goede juf, bijvoorbeeld)
De fysiotherapeut is Marcella Koelewijn, misschien kan je bij haar meer informatie krijgen.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

01-04-2013 om 19:19

Tijgeroog

Dank je! Ik ga het in de gaten houden.

Tango

Tango

01-04-2013 om 23:02

Triest

Ik vind dit dus echt triest om te lezen. Zo'n jongetje van 6 in groep 3 en dan al zo afgerekend worden door een juf die maar alles fout rekent dat hij net op een andere manier doet. Echt niet te geloven!
Je schrijft: er staat toch duidelijk wat je moet doen, maar hoe goed leest hij al? Is dat niet waar het fout gaat, dat hij de vraag gewoon nog niet goed kan lezen? En dan nog fout rekenen wat hij in spiegelbeeld schrijft, echt te gek voor woorden, hij zit in groep 3!
Ik zou hem opnieuw laten onderzoeken, want dat onderzoek van school daar heb je niets aan. Je moet weten waar zijn problemen zitten en wat je daarmee kan. En laat ze ook een advies geven t.a.v. school, zodat je daarna met school in gesprek kan over het zittenblijven (dat me echt onzin lijkt). Waar je hem het beste kunt laten testen, weet ik niet, maar er zijn hier op het forum genoeg ervaringsdeskundigen met hoogbegaafde kinderen.

Prakje

Prakje

03-04-2013 om 07:10

Dank karmijn

Dank je voor je 'planeet school' mooie metafoor. Je verwoord exact hoe mijn kids school doorstaan .

Je hebt vaak hele rake postings waar ik hier thuis veel mee kan, dank daarvoor!

Karmijn

Karmijn

03-04-2013 om 12:28

Prakje

Wat lief, dank je.

JosvanZ

JosvanZ

04-04-2013 om 09:18

Bedankt allemaal!

Fijn om zoveel reacties te krijgen. Het idee van Karmijn hebben we al uitgeprobeerd. Het ging toen zo: Het hele verhaal verteld over die speciale planeet. Zoon vond het een prachtig verhaal Zoon zei: maar ik vind het leuker om het op mijn manier te doen. Toen heb ik het nog eens uitgelegd over school en het planeten verhaal. Ik geloof dat toen het kwartje viel. Hij ging toen echt zijn best doen om bv de 3 te schrijven zoals het de bedoeling is (goede schrijfrichting etc. Ook was hij heel gefocust bezig met de cijfers tot tien niet te spiegelen. Het resultaat is dat hij van de cijfers tot tien nu nog alleen de 7 spiegelt. Eerst spiegelde hij elke cijfer die behalve dan als er niets te spiegelen valt ha,ha. Wat in een half jaar groep 3 nog niet lukte, is in een paasweekend 3x oefenen gelukt. Ik zie wel dat zoon als hij een cijfer te snel op schrijft weer gaat spiegelen. Als hij het goed doet zie je hem echt omhoog kijken alsof hij de letter voor zich wil zien. Grappig. Ik denk zeker niet dat hij aan groep 4 toe is! Aangezien hij met alle vakken achterloopt. Lezen gaat ook langzamer. Het spellend lezen slaat niet aan. Hij maakt wel rare sprongen van heel slecht naar ineens toch redelijk op niveau met lezen. Hij leest nu midden groep 3 niveau. Vind lezen wel heel erg leuk, dat is wel fijn. Het linkshandig komt veel voor bij ons in de familie. Zoon is de enig niet linkshandige bij ons in huis! Wij zijn nog zoekende hoe zoon het beste te helpen. Verder onderzoek zal misschien nodig zijn ivm dyslexie en concentratieproblemen. De vrije school of ander onderwijs is zeker een goed idee. Nogmaals bedankt!

Karmijn

Karmijn

04-04-2013 om 09:51

Mooi

Wat leuk dat hij het zo goed probeert.
Ik wil je nog waarschuwen voor een valkuil. Als een kind eerst iets niet kan en dan later met veel moeite wel, is het gevaar aanwezig, dat de 'omgeving' het niet ziet. Die denken dan: 'Mooi, dat gaat zo goed, probleem opgelost!' Maar het kind werkt echt hard om het goed te doen. Daar verdient hij grote prijs voor. Dus laat echt merken dat hij super bezig is en hou daar niet te snel mee op.

Anders krijg je het effect van een bergwandeling met een groepje, ken je dat? Je loopt allemaal in het eigen tempo. Degene die snel lopen, wachten bij een verzamelpunt op de achterblijvers. Als dan de achterblijvers (na veel inspanning) op dat punt zijn aangekomen, denken de vooroplopers: 'Mooi, ze zijn er weer, ik ben uitgerust, we kunnen weer!' Waardoor de achterblijvers geen tijd krijgen om uit te rusten en de volgende etappe beginnen met een achterstand.

Bij onze zoon was dat een groot probleem. Hij liep op zijn tenen topprestaties te leveren en niemand die dat zag. Dat werd een bommetje dat op een gegeven moment is gebarsten.

Belonen en prijzen dus!

*bella*

*bella*

04-04-2013 om 22:56

Ik snap het niet

Ik snap je voorbeeld niet. Als de oplossing 10 moet zijn, en hij maakt daar 5 plus 5 van, hoezo is dat fout, of achterlopen? Heb je je al verdiept in hoogbegaafdheid? Het is heel normaal dat hij alles op zijn manier wil doen, en er liever zelf een draai aangeeft, of er iets nieuws aan toevoegt. Dat is juist vaak het verschil tussen hb en gewoon slim. Dat je op school daarmee uit de pas loopt is ook evident. Maar jeetje, je kind is zo ongelofelijk jong nog, toch heel erg zonde als hem nu geleerd wordt dat het fout is wat hij doet?! Terwijl het eigenlijk toch super is.
Zelfvertrouwen kun je makkelijk breken nu. Probeer wat meer op je zoon te vertrouwen. Spellend lezen is absoluut geen must! Waarschijnlijk gewoon niet zijn manier. En zorg dat er eerst voldoende uitdaging is, alvorens je ev concentratie problemen kunt beoordelen.

cqcq

cqcq

05-04-2013 om 11:36

Doel en middel

School haalt voortdurend doel en middel door elkaar. Het doel is uiteindelijk kunnen rekenen en lezen. Tussenstapjes daarin zijn bijvoorbeeld spellend lezen en aanvankelijk rekenen (dus als middel). School doet nu alsof dat een doel is. Dat moet hij eerst kunnen voordat hij verder mag.

Ik zou geloof ik beginnen met hem eens extern te laten doortoetsen, door er zo achter te komen wat hij nu wel of niet kan. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat met zo'n instelling van school, dat op school zal laten zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.