Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

2x doubleren 3 havo?


Met 3 havo naar MBO kan wel. Je moet dan wel bevorderd zijn naar 4 havo. 
Ik zou gewoon de mentor bellen en vragen of je je terecht zorgen maakt. 

femh schreef op 03-07-2021 om 11:20:

[..]

en kijken jullie dan ook nog naar het feit dat een kind al 1x is blijven zitten? Dus dat er wel een hoop vanaf hangt? Of werkt dat juist in het nadeel.

Zittenblijven is statistisch gesproken eerder een voorbode van nog meer haperingen. Een nadeel dus. Leeftijd is ook een nadeel.

AlisonH schreef op 03-07-2021 om 08:20:

Hoezo kun je trouwens een onvoldoende staan op je rapport vanwege wangedrag? Ben ik wel benieuwd naar, wij koppelen geen cijfers aan gedrag. Zou in sommige gevallen helpen als dat wel zo was!

Ik heb toch een hele andere ervaring. Zelf, maar ook mijn kinderen en die van kennissen doe er nu middenin zitten.

Straffende cijfers voor gedrag zijn in al die ervaringen de normaalste zaak van de wereld. Een 1 wegens boek vergeten, te laat komen, een verzameling van minnetjes wegens gedrag in de klas. 

Waar en sinds wanneer is dat niet gewoon dan?

M Lavell bij mij op school mag dit niet. Op de twee scholen van mijn kinderen ook niet. Op de scholen van de kinderen van mijn vrienden ook niet. Cijfers zijn voor leerprestaties. Op boeken vergeten en te laat komen staan andere sancties. Vroeg melden, nablijven etc. Het is echt voor het eerst dat ik dit hoor. Voor inzer krijg je o/v/g maar geen cijfer. 

Ik kreeg vroeger wel een cijfer voor inzet bij gym en bij tekenen. Maar voor een keertje kletsen kreeg ik echt niet meteen een 1. Voor boeken vergeten, te laat, uitgestuurd etc. zijn andere straffen beter dan onvoldoende uitdelen. Ik vind blijven zitten vanwege een onvoldoende voor gym door een keertje klieren in de les echt een disproportionele maatregel en elke weldenkende docent zou dit ook vinden. Je blijft zitten als je de stof onvoldoende beheerst, niet omdat je puber bent en niet elke dag 100% braaf bent.
Ook voor de school is het niet handig, ivm percentage zittenblijvers/afstromers. Als je alle leerlingen op dit soort dingen laat zitten of afstromen, dan komt dat het imago ook niet ten goede denk ik.

Hemf

Hemf

04-07-2021 om 19:15 Topicstarter

MamaE schreef op 04-07-2021 om 16:47:

Ik kreeg vroeger wel een cijfer voor inzet bij gym en bij tekenen. Maar voor een keertje kletsen kreeg ik echt niet meteen een 1. Voor boeken vergeten, te laat, uitgestuurd etc. zijn andere straffen beter dan onvoldoende uitdelen. Ik vind blijven zitten vanwege een onvoldoende voor gym door een keertje klieren in de les echt een disproportionele maatregel en elke weldenkende docent zou dit ook vinden. Je blijft zitten als je de stof onvoldoende beheerst, niet omdat je puber bent en niet elke dag 100% braaf bent.
Ook voor de school is het niet handig, ivm percentage zittenblijvers/afstromers. Als je alle leerlingen op dit soort dingen laat zitten of afstromen, dan komt dat het imago ook niet ten goede denk ik.

het lijkt me ook sterk, maar ja. 

AlisonH schreef op 04-07-2021 om 16:36:

M Lavell bij mij op school mag dit niet. Op de twee scholen van mijn kinderen ook niet. Op de scholen van de kinderen van mijn vrienden ook niet. Cijfers zijn voor leerprestaties. Op boeken vergeten en te laat komen staan andere sancties. Vroeg melden, nablijven etc. Het is echt voor het eerst dat ik dit hoor. Voor inzer krijg je o/v/g maar geen cijfer.

Leuk. Maar er bestaat geen landelijke wetgeving of bindende regels voor, toch?

Waar staan die regels van jouw school? Zou je ze kunnen citeren?

Bij mijn kinderen op school wordt wel regelmatig een cijfer voor inzet gegeven bijvoorbeeld voor de vakken gym, drama en muziek. Ook voor boeken of huiswerk vergeten of ander negatief gedrag geven bepaalde docenten een cijfer. Je begint met een 10 en elke keer als je boeken vergeet, je huiswerk niet maakt of je misdraagt krijg je een halve punt aftrek. 

Ik weet niet zeker of je bij lage cijfers en uiteindelijk een onvoldoende op je rapport door een gebrek aan inzet ook kan blijven zitten maar ik denk het wel. Al is het inzetscijfer altijd maar 1 van de vele cijfers dus je moet wel meer lage cijfers halen voordat dit het geval is.

Hemf

Hemf

04-07-2021 om 21:01 Topicstarter

Nog even over de onv voor gesch. Dit is een verplicht vak in haar gekozen E&M profiel. Ze heeft er toen ze het koos een positief advies voor gehad (ze stond toen nog een 6). Ze staat nu een 5.3. Kan dat positieve advies nog worden ingetrokken?

femh schreef op 04-07-2021 om 21:01:

Nog even over de onv voor gesch. Dit is een verplicht vak in haar gekozen E&M profiel. Ze heeft er toen ze het koos een positief advies voor gehad (ze stond toen nog een 6). Ze staat nu een 5.3. Kan dat positieve advies nog worden ingetrokken?

Nee, dat kan in principe niet. De profielkeuze is over het algemeen al definitief. Maar het klinkt alsof het wel goed komt hoor TO! Het scheelt dat één 5 voor gym is, dat telt vaak minder zwaar. Een excuusmail is denk ik wel een goed idee, de docent gym praat namelijk wellicht ook mee over de twijfelgevallen.  

Op deze leeftijd kom je niet gemakkelijk op de Vavo. Ze moet uitbesteed worden door de reguliere middelbare school. Verder hebben ze liever geen "jonge" kinderen oftewel 15/16 jaar omdat die op reguliere scholen horen.

https://www.alfa-college.nl/opleidingen-en-cursussen/veelgestelde-vragen-vavo#1aa50568-0885-46a4-b35e-bfdcbaa05471

Ik zie hier dat zelfs voor MBO2-niveau een overgangsbewijs naar Havo4 wordt gevraagd.

https://www.noorderpoort.nl/studeren-bij-noorderpoort/aanmelden-en-kennismaken/wettelijke-toelatingseisen/

Poezenmeisje schreef op 04-07-2021 om 22:13:

Op deze leeftijd kom je niet gemakkelijk op de Vavo. Ze moet uitbesteed worden door de reguliere middelbare school. Verder hebben ze liever geen "jonge" kinderen oftewel 15/16 jaar omdat die op reguliere scholen horen.

https://www.alfa-college.nl/opleidingen-en-cursussen/veelgestelde-vragen-vavo#1aa50568-0885-46a4-b35e-bfdcbaa05471

Ik zie hier dat zelfs voor MBO2-niveau een overgangsbewijs naar Havo4 wordt gevraagd.

https://www.noorderpoort.nl/studeren-bij-noorderpoort/aanmelden-en-kennismaken/wettelijke-toelatingseisen/

Voor Vavo moet je minimaal 16 zijn (dat staat in de wet). Dat is geen persoonlijke voorkeur of beleid van de school.

Een overgangsbewijs naar havo 4 staat gelijk aan een vmbo diploma. Ook dat is wettelijk vastgelegd. Heb je dat niet dan ben je ongediplomeerd en moet je in de entree-opleiding starten.

Het is mogelijk om, eenmaal op het mbo, je entree opleiding én mbo 2 in één jaar te doen. 

Biscuitje schreef op 04-07-2021 om 21:00:

Bij mijn kinderen op school wordt wel regelmatig een cijfer voor inzet gegeven bijvoorbeeld voor de vakken gym, drama en muziek. Ook voor boeken of huiswerk vergeten of ander negatief gedrag geven bepaalde docenten een cijfer. Je begint met een 10 en elke keer als je boeken vergeet, je huiswerk niet maakt of je misdraagt krijg je een halve punt aftrek.

Ik weet niet zeker of je bij lage cijfers en uiteindelijk een onvoldoende op je rapport door een gebrek aan inzet ook kan blijven zitten maar ik denk het wel. Al is het inzetscijfer altijd maar 1 van de vele cijfers dus je moet wel meer lage cijfers halen voordat dit het geval is.

Dit systeem kan ik nog wel in komen. Maar bij één keer iets vergeten of vervelend gedrag direct een 1 uitdelen...dan heeft toch zowat de helft een 1 voor inzet. Lekker motiverend ook. Alsof je niks fout mag doen. Tis een school, geen heropvoedingsinrichting. 

MamaE schreef op 05-07-2021 om 09:43:

[..]

Dit systeem kan ik nog wel in komen. Maar bij één keer iets vergeten of vervelend gedrag direct een 1 uitdelen...dan heeft toch zowat de helft een 1 voor inzet. Lekker motiverend ook. Alsof je niks fout mag doen. Tis een school, geen heropvoedingsinrichting.

Eh, een leerkracht is ook maar een mens en zal juist daarom niet in staat zijn om temidden van een week of langer van gedoe met leerlingen van die ene in alle rust te bedenken dat het haar eerste keer is.

Het is de zoveelste die vervelend doet. 

Overigens is de meer algemene filosofie achter “strenge straffen” dat dat ook anderen zal weerhouden. Je krijgt zo’n soort straf dus juist niet alleen voor je eigen gedrag.

Het zou mooi zijn als straffen met cijfers of cijfers voor gedrag verboden zou zijn, maar dat is het niet. Ik dank niet dat er ook maar iemand is die hierover zelfs maar een regel in het leerlingenstatuut zal kunnen vinden.

Dus zijn er leerkrachten die straffen met cijfers.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.