Onderzoeks-oproepen en enquêtes
Kimberley
03-04-2018 om 20:20
Ouders die met hun kinderen nog nooit buiten Europa zijn geweest
Mijn naam is Kimberley Thakoer en ik volg de opleiding management toerisme aan de NHTV Breda. Op dit moment zit ik in mijn laatste jaar en voor mijn afstudeerscriptie voer ik een onderzoek uit voor voor een reisorganisatie die verre reizen met kinderen aanbiedt. Voor dit onderzoek ben ik opzoek naar ouder die nog niet met hun kinderen buiten Europa op vakantie zijn geweest. Ik zou graag willen weten hoe volgens hen een verre reis met kinderen eruit ziet en wat hun tegenhoudt om een verre reis te maken. Daarbij is het van belang om input van u te mogen ontvangen door middel van deze enquête. Bent u degene die ik zoek of kent u mensen waar ik naar op zoek ben?
Zou u zo vriendelijk willen zijn deze enquête in te invullen of het bericht te delen? Het kost slechts 10 minuten om deze enquête in te vullen en zal volledig anoniem zijn. U kunt slechts eenmaal deelnemen aan de enquête en de resultaten kunt u niet bewerken.
U kunt op de onderstaande link klikken om de Enquête in te vullen:
https://nhtv.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_6AnPbGvts3QIEBf
Als u vragen heeft over de enquête, kunt u een e-mail sturen naar: [email protected]
Help mij slagen!
Floria
05-04-2018 om 07:42
Angela
"Waarom voel je de behoefte iedereen te beschuldigen omdat jij zelf een andere beslissing neemt? "
Och, het is niet eens een beschuldiging, het is een bizar soort snobisme. Kijk maar naar de opmerkingen over all-in en campings in Frankrijk. Ik vind het wel vermakelijk (doe beide vakantietypes niet, overigens) dat iemand daar op neerkijkt. Want waarom gaan de meeste mensen tenslotte op vakantie? Niet om er iets van te leren, maar om te ontspannen. 't Is geen studiereis.
Het is fijn als kinderen iets leren van een buitenlandse reis. Maar blijkbaar valt er ook nog genoeg te leren over de andere-keuzes-makende medemens
Kaaskopje
05-04-2018 om 09:27
MK (indirect ook Reiziger)
Het gaat toch niet om aapjes kijken (jeetje, hoe verzin je 't), maar het is goed om de zien hoe anderen leven, de geur van een land te ruiken en lokaal te eten. Toch wat anders dan de plaatselijke Chinees. Leren van de cultuur van een land ipv dansjes leren van een animatieteam. Best erg dat ik dit moet toelichten trouwens.===
Op zich ben ik het hier helemaal mee eens. Er zijn is toch echt iets anders dan folders kijken of een geurloze documentaire bekijken. Maar dat je er bij haalt dat je daardoor beter kunt begrijpen dat mensen vluchten, of hoe erg hun omstandigheden zijn, doet het niet goed. De plaatsen waar je als toerist veilig kunt komen, dus waar geen code oranje of rood geldt, zijn niet representatief voor de plaatsen waar mensen vandaan vluchten, of waar je de mensen zielig kan vinden. Een Afrikaanse markt waar vrouwen zitten met nog maar een paar tanden in de mond en een wat mismoedige aanblik zijn niet per se de mensen die het het slechtst hebben. De verhalen die verder gaan dan dat vind je niet op de straat waar je als toerist buiten de auto kunt rondlopen. Ook in een stad als Kaapstad moet je als toerist niet naar wijkjes achteraf gaan, dat is levensgevaarlijk. Het aantal moorden, berovingen e.d. is in dit soort steden hoog. Van een artikel uit 2017: Kaapstad had 60,77 moorden per 100.000 inwoners. Zuid Amerika is op een paar landen na sowieso een continent waar je beter niet de stad in, of het platteland op kunt gaan zonder te weten wat je doet.
Wat een moraalridders hier. Dat terwijl de meesten de Romereis toch als hoogtepunt van hun zoon/dochters middelbare school opleiding zien. Is er werkelijk niemand die buitenlandervaring (en ja, dus ook buiten Europa) als waardevol ziet? Ik geef mijn kinderen dat graag mee en je merkt dat ze er enorm veel van leren en veel over praten. Ik hoop dat ze als ze ouder zijn ook in het buitenland gaan studeren. En ja, dat verbreed je horizon.===
Wederom op zich ben ik het hier met je eens. Ik vind het zéér waardevol dat jongeren meer van de wereld zien, dus ook Rome. Maar tegelijkertijd heb ik het altijd onzinnige uitstapjes gevonden die minder draagkrachtige ouders voor een onwelkome kostenpost-blok zetten. Laat je kind niet meegaan, dan ben je de belichaming van een monster. Dat je daar eerst krom voor moet liggen, of nog lang van alles moet laten, zal worst zijn. Het zijn elitaire genoegens, die ik niet binnen het normale onderwijs vind passen. Tenzij het door de school wordt betaald.
Je kunt als ouder veel willen voor je kind, maar dat moet ook kunnen. Mijn dochter had er wel oren naar om in Amerika te gaan studeren voor een jaar. Wij kunnen dat niet betalen, zij ook niet. Einde oefening. Het is ontzettend duur. Beide dochters zijn in een ander continent op vakantie geweest. Ik vermoed dat het daar niet bij blijft. Moet ik een preek afsteken om ze tegen te houden? Nee, dat doe ik niet. Ze zullen hun eigen afwegingen moeten maken, ik hoop dat ze verstandig zijn. Gezien hun stemgedrag, begin ik een blij vermoeden te krijgen dat het de goede kant op gaat met hun opvattingen, maar de wereld lonkt.
Samengevat: je bedoeling is goed, maar je uitspraken komen wat naïef over.
Sally MacLennane
05-04-2018 om 09:28
rondje sloppenwijk?
Als ik buiten Europa op vakantie zou gaan ben ik vooral geïnteresseerd in de natuur, geschiedenis, markten en plaatsen waar ik lokale gerechten kan proeven (net als binnen Europa). Als ik de centen had, had ik het ook allang gedaan
Een rondrit langs/door een sloppenwijk zou niet eens in me opkomen. Ik ben op vakantie om me te ontspannen.
Of ben ik nou heel erg politiek incorrect?
Kaaskopje
05-04-2018 om 09:34
Oh ja aapjes kijken
Ik voel me zeker wel een aapjestoerist in gebieden waar wij als rijke westerling worden gezien. Ook toeristische attracties waarvan ik niet weet op welke basis eventuele figuranten daar werken, vind ik ongemakkelijk. Werkt men daar omdat men het leuk vindt om het verleden te laten zien en daar dus voor in historische uitdossing rond te lopen, of is het pure noodzaak om brood op de plank te krijgen? Als je hier in Nederland naar bijvoorbeeld het Zuiderzee Museum gaat, kun je er redelijk van uit gaan, dat de mensen die daar werken daar echt plezier aan beleven en zich geen aapje voelen. Is dat ook zo met mensen die de Bosjesman moeten uithangen rond een luxe resort? Ik hoop het, ik weet het niet en dat is genoeg voor ongemak.
Kaaskopje
05-04-2018 om 09:36
Oh te snel
Ik ben wel geïnteresseerd in hoe mensen wonen. Maar het hangt er dan heel erg vanaf hoe dat georganiseerd wordt.
Lente
05-04-2018 om 18:40
Kaaskopje
Dit snap ik niet:
'Ook toeristische attracties waarvan ik niet weet op welke basis eventuele figuranten daar werken, vind ik ongemakkelijk. Werkt men daar omdat men het leuk vindt om het verleden te laten zien en daar dus voor in historische uitdossing rond te lopen, of is het pure noodzaak om brood op de plank te krijgen?'
Werk is werk. Wat is het verschil tussen in een toeristenwinkel werken of historische figurant zijn? Het is allebei werk. Of mag degene in de winkel dat doen om geld te verdienen en moet de figurant een hoger doel dienen?
Triva
06-04-2018 om 03:00
kaaskopje
Die mis ik ook even. Figuranten in Nederland werken ook gewoon voor hun geld en ze zullen niet allemaal hun baan geweldig leuk vinden. Het is gewoon werk (Zuiderzeemuseum of Alphen ad Rijn of Openluchtmuseum Arnhem). Wat is je punt? Ik denk dat ik liever naar mensen kijk die daar netjes voor betaald worden... Waar ook ter wereld.
Anke
06-04-2018 om 11:58
Milieubelasting
Ja maar hallo, de milieubelasting van een verre vliegreis is gi-gan-tisch veel groter dan welke actie dan ook (kilo vlees, smartphone laten overkomen).
Ik heb dit ook aangegeven in de enquete. Ik kom veel in het buitenland, heb ook meermaals in het buitenland gewoond en vind dat heel verrijkend (het zet jouw eigen normen en warden in perspectief en dat is heel gezond), maar ik ga niet naar de andere kant van de wereld op vakantie met mijn kinderen. Dat wil ik ze toch meegeven: de rest van de wereld hoeft niet te lijden omdat jij zo nodig naar Brazilië of Australië wil. Ja, zo cru zie ik het: door de klimaatverandering hebben juist zwakkere gemeenschappen in Afrika en Azië het nu al veel moeilijker. Ik wil daar niet aan bijdragen.
Er zijn genoeg andere interessante bestemmingen.
jasmijn
06-04-2018 om 17:19
Sjonge!
@Kaori "Hoe wil je het dan noemen als je alleen naar een krottenwijk gaat om te kijken hoe mensen daar leven? Je gaat geen hulpverlenen, alleen kijken hoe ze daar leven. Met je auto met airco, chauffeur en hygiënische handgel. Communiceren, nou echt niet daar is helemaal geen tijd voor in je half uurtje zonder tolk met een grote groep.
Dan noem ik dat toch echt 'aapjes kijken'"
Huh? Hoe kom je erbij dat verre reizen maken dit bovenstaande betekent? We reisden met onze (puber)kinderen meerdere malen in Azië met openbaar vervoer, sliepen in home-stays en kleine guesthouses waarmee we de lokale economie steunden, leerden zo veel mogelijk de taal (tellen, kleine zinnetjes) zodat we ook daadwerkelijk contact konden maken. Zo kan het ook en wij hebben dit als gezin heel waardevol gevonden. Met sommige van deze mensen hebben we nog steeds contact via Facebook. En dat zijn niet bepaald de rijksten uit de landen waar we waren.
Natuurlijk is het niet noodzakelijk om dmv reizen je blik te verruimen. Dat kan ook in Europa en dmv documentaires. Maar ik zie wel het effect op mijn kinderen. Zij hebben gezien dat, ondanks dat er in Nederland veel geklaagd wordt, het hier allemaal best goed geregeld is.
Laat vooral ieder doen wat hij zelf het fijnst vindt. Wat voor mij en mijn gezin goed en fijn is is dat niet voor een ander. En dat is allemaal prima.
jasmijn
06-04-2018 om 17:21
Milieu
De milieubelasting is idd de reden dat we nu dichter bij huis gaan blijven. Daar kun je je ogen idd niet voor lsuiten.
Kaori
06-04-2018 om 21:34
Jasmijn
jij maakt een ander type reizen dan organisaties veelvuldig aanbieden.
De 'excursies' die aangeboden worden zijn zoals ik ze beschreef, dat verzin ik niet.
Reizen zoals jij die maakt zijn niet voor de grote massa waar reisorganisaties op mikken.
De excursie zoals wij die aangeboden kregen is toch echt 'aapjes kijken' en dat weiger ik. Wij zijn idd ook gewoon naar de markt gegaan, (ok vond mijn 3,5 jarige dochter iets minder want blank, blond en mega grote blauwe ogen en dus blijkbaar uber schattig en aanraakbaar), ik had meer mensen gesproken dan mijn medereizigers zonder het gevoel 'aapjes te kijken'
Kaaskopje
07-04-2018 om 10:30
Verweggistan
Ik heb al aangegeven dat het Zuiderzeemuseum geen probleem is. Ik zou daar ook wel willen werken als ik daar een vaardigheid voor had. Het gaat me om dit soort situaties:
Toerisme
Na de diamantindustrie is het toerisme de tweede belangrijkste industrie van Botswana.
Het Botswana Tourism Board maakt schaamteloos gebruik van glossy beelden van Bushmen hunters om het toerisme naar het land te promoten. Onderwijl doet de regering er alles aan om elke laatste spoor van de stam voorgoed te laten verdwijnen.
De ‘Bushman experience’ wordt hoog aangeprezen en toeristen worden uitgenodigd om met Bosjesmannen op jacht gaan, over hun overlevingstechnieken te leren en hun ‘trance-dansen’ bij te wonen. Onderwijl wordt het de Bosjesmannen onmogelijk gemaakt om te jagen en worden de meesten gedwongen om buiten hun oorspronkelijk land te leven.
Kaaskopje
07-04-2018 om 10:44
Jasmijn
Ik ben het helemaal met je eens hoor, de werkelijkheid ondergaan is anders dan platte tekst, foto's en zelfs beelden op tv. Laatst was Sinan Can in ex-IS gebied en de stank van lijken was verschrikkelijk. Ik als tv-kijker neem dat aan en vind het alleen al van de beelden verschrikkelijk, maar die indrukken verflauwen weer. Hij is daar en zal die beelden en géur nooit meer vergeten. Maar zoals je zelf ook aangeeft, is dat (niet die verschrikkelijke beelden, maar gewoon 'er zijn') inmiddels geen goede reden meer om als toerist voor de wereld rond te reizen in zwaar vervuilende vliegtuigen. Ik gun iedereen die indrukken wel. Ik zou zelf ook nog héél veel willen zien.
jasmijn
07-04-2018 om 11:06
kaori
Ja, je hebt gelijk hoor. Ik werd getriggerd door de felheid van het gesprek en de verwijten over en weer hier in het draadje. Maar dat soort reizen en excursies bestaan ook. Ik zou me daar heel naar bij voelen. Zo belandden wij onbedoeld toch in de 'tourist trap' in Thailand bij de "Longneck". Het ingewikkelde is dat dit een staten- en rechtenloze bevolkingsgroep is in het noorden van Thailand die geen enkele manier heeft om aan onderwijs en werk te komen. Als toerist kan je dan zo'n dorpje bekijken maar het is alleen maar decor. Enerzijds fijn, want dan laten de toeristen de echte dorpjes met rust, en hebben deze mensen toch een vorm van inkomen. Anderzijds wordt het systeem in stand gehouden. Ik voelde me heel onprettig in ieder geval.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.