Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Kimberley

Kimberley

03-04-2018 om 20:20

Ouders die met hun kinderen nog nooit buiten Europa zijn geweest

Mijn naam is Kimberley Thakoer en ik volg de opleiding management toerisme aan de NHTV Breda. Op dit moment zit ik in mijn laatste jaar en voor mijn afstudeerscriptie voer ik een onderzoek uit voor voor een reisorganisatie die verre reizen met kinderen aanbiedt. Voor dit onderzoek ben ik opzoek naar ouder die nog niet met hun kinderen buiten Europa op vakantie zijn geweest. Ik zou graag willen weten hoe volgens hen een verre reis met kinderen eruit ziet en wat hun tegenhoudt om een verre reis te maken. Daarbij is het van belang om input van u te mogen ontvangen door middel van deze enquête. Bent u degene die ik zoek of kent u mensen waar ik naar op zoek ben?
Zou u zo vriendelijk willen zijn deze enquête in te invullen of het bericht te delen? Het kost slechts 10 minuten om deze enquête in te vullen en zal volledig anoniem zijn. U kunt slechts eenmaal deelnemen aan de enquête en de resultaten kunt u niet bewerken.

U kunt op de onderstaande link klikken om de Enquête in te vullen:
https://nhtv.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_6AnPbGvts3QIEBf

Als u vragen heeft over de enquête, kunt u een e-mail sturen naar: [email protected]

Help mij slagen!

Mbo'er.

Mbo'er.

03-04-2018 om 20:40

Helaas.

Ik kom niet voor in het rijtje, dus ik mag niet meedoen.
Of ik moet gaan liegen

Angela67

Angela67

03-04-2018 om 20:45

milieu

ik vind het van de zotte dat je geen enkele manier aangeeft dat milieuschade een reden kan zijn om niet een verre reis te maken.
Zelfs niet bij de laatste vraag, waar je vraagt: zijn er belemmeringen voor het op reis gaan. ..
gr Angela

mama van twee

mama van twee

03-04-2018 om 22:17

Opleidingsniveau

Ik mis het MBO bij opleidingsniveau

Jesse_1

Jesse_1

03-04-2018 om 22:40

Apart

Ik zou denken dat een belangrijke reden om geen verre reis met kinderen te maken zou kunnen zijn dat je zelf niet van verre reizen houdt...
De hele enquete gaat er vanuit dat iemand dat wel zou willen.

Wij zijn wel met de kinderen in Tunesië geweest, dus ik mag niet met de enquete meedoen, maar ik wilde het toch even meegeven.

Floria

Floria

04-04-2018 om 09:02

precies

"Ik zou denken dat een belangrijke reden om geen verre reis met kinderen te maken zou kunnen zijn dat je zelf niet van verre reizen houdt...
De hele enquete gaat er vanuit dat iemand dat wel zou willen."

Het trekt me echt absoluut niet.
Voor een groot deel vanwege het urenlang vastzitten in een vliegtuig, maar ik heb ook niet echt de behoefte om ver weg iets met eigen ogen te zien waardoor ik me daar overheen kan zetten. Ik kijk wel foto/film/docu.
Voor een bepaald evenement zou ik het overwegen, maar dan waren alle andere vragen weer niet echt van toepassing, omdat ik ter plekke niet voornamelijk toeristische dingen ga doen.
Voor de kinderen ga ik ook al niet. Die weten al niks meer van Denemarken 2 jaar geleden, dus zo'n verre reis is weggegooid geld wat dat betreft.

Mijntje

Mijntje

04-04-2018 om 10:18

omstandigheden

Wij kunnen door omstandigheden nooit een verre reis ondernemen, al zouden we willen. Maar dat kan ik ook nergens kwijt, dus ben afgehaakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2018 om 11:14

Los van milieu

zou ik bijna zeggen dat ik natúúrlijk overal zelf zou willen rondkijken. Documentaires zien stillen die behoefte wel voor een groot deel, maar dat is uiteraard nooit hetzelfde als er zelf zijn, de geuren opsnuiven, de geluiden horen. Mijn man is totaal niet van het verre reizen. Het vliegtuig is daarbij al voldoende om er niet aan te beginnen. De dochters zijn wel reislustig. Die hebben al meer gezien dan ik in mijn hele leven. Het hangt bij mij puur op de financiën, dat het er nog steeds niet van is gekomen om tenminste mijn droomreis te maken. Daarom heb ik me neergelegd bij dat het bij documentaires zal blijven. Voordeel daarvan voor mij, is dat je dan vaak ook meer ziet dan in de praktijk, omdat ik afhankelijk ben van openbaar vervoer en niet als vogels, helikopters of drones boven onbegaanbaar gebied kan zweven . Daarnaast vind ik de veiligheid ook een belangrijk punt, waardoor ik geen privéreis wil ondernemen, maar in groepsverband (wat niet uitsluit dat het mis kan gaan, dat is inmiddels wel bewezen).

Níet los van milieu: Het milieu is voor mij wel een belangrijk punt geworden om (als het financieel mogelijk zou zijn) af te zien van verre reizen, waarvoor je met het vliegtuig moet. Mensen klagen en klagen omdat ze zeggen meer en meer last te ondervinden van vliegtuigen, maar stappen diezelfde mensen er minder om op een vliegtuig? Ik sluit het vliegtuig niet helemaal uit, omdat uren in een bus zitten niet ideaal is en het zomaar kan gebeuren dat ik wel vliegen móet en ik weet niet of ik nee zou kunnen zeggen als ik opeens wel die ene reis zou kunnen maken. Maar daar blijft het bij.
Ik vind dat toeristische vluchten internationaal (nationaal heeft geen zin) ontmoedigd mogen worden door ze financieel minder aantrekkelijk te maken. Hoe leuk het ook is, is het belachelijk dat je voor een habbekrats de hele wereld rond kunt reizen tegen prijsvechterstarieven, waardoor het vliegtoerisme stijgt en stijgt en ondertussen enorm vervuilend is. Daar kun je je ogen gewoon niet meer voor sluiten. Dat er over alternatieven en oplossingen nagedacht wordt om die vervuiling in te perken, is toe te juichen, maar hoe minder er ingeperkt hoeft te worden hoe beter, lijkt mij. Als je naast niet of minder vliegen ook je stukje koe of schaap uit je menu schrapt ben je helemaal goed bezig. (Vliegers willen nog wel eens met dat argument aankomen: vlees eten is nog slechter...) Eerlijk is eerlijk, met koe (vooral gehakt) zit ik ook nog fout.

MK

MK

04-04-2018 om 11:39

mwah

- milieuvervuiling kun je (vrijwillig) compenseren, maar dat doet natuurlijk niemand want dat kost geld. Milieuridders hebben hun principes maar die eindigen vaak snel.
- met je eigen ogen zien hoe mensen in andere landen leven, opent je ogen en maakt dat je beter snapt waarom mensen vluchten en andere leefomstandigheden wensen. Ook waardeer je wat je in NL hebt beter. Reizen verruimt je horizon in de breedste zin des woords.
- de opkomende economieën groeien zo hard (BRIC landen) en zij zijn met zo velen die allemaal een keer Europa en de VS moeten hebben gezien, dat het feit of in NL te vliegtarieven moeten worden verhoogd 0,0% uit maakt op de mondiale schaal.

Angela67

Angela67

04-04-2018 om 12:32

waarom geen belasting heffen op kerosine? Dat is vele malen effectiever.
En ja ik heb die paar keer dat ik vloog wel degelijk compensatie 'betaald'. Hoe betrouwbaar/effectief dat is, ik weet het niet.
Daarom is kerosinehefffing veel duidelijker natuurlijk.

Interessant trouwens dat je milieuridders smalend benoemt en wel het idee hebt dat mensen om zich heen kijken in arme landen en daar dan 'iets' van leren. Dat vind ik dan weer niet realistisch gedacht .. .

gr Angela

Floria

Floria

04-04-2018 om 13:04

wahh

" is het belachelijk dat je voor een habbekrats de hele wereld rond kunt reizen tegen prijsvechterstarieven,"

Ik zat gisteren voor een Aziatische bestemming te kijken. Dat was toch minstens 1200 euro pp maar meestal veel en veel duurder. Tel maar op voor een gezin. Dat was overigens geen 'arm' land, dus hotel en zo zou ook nog flink aantellen. Misschien is het voor de afstand en reisduur niet zoveel, maar uiteindelijk ben je echt niet zomaar de wereld rond

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2018 om 13:41

- met je eigen ogen zien hoe mensen in andere landen leven, opent je ogen en maakt dat je beter snapt waarom mensen vluchten en andere leefomstandigheden wensen. Ook waardeer je wat je in NL hebt beter. Reizen verruimt je horizon in de breedste zin des woords.===

Dus hoppekee, koffers pakken en naar de meest ellendige plaatsen op de wereld afreizen? Dat is toch geen realistische opmerking als we het over toerisme hebben? Hoewel we via de tv láng niet al het leed op de wereld kunnen zien, vind ik dat je via die weg meer ziet dan je als toerist, veilig en wel én zonder als ramptoerist te boek te willen staan, kunt bekijken.

Ja, inderdaad Chinezen e.d. zullen in steeds grotere getale onze kant op komen. Dat is ook een zorgwekkende gedachte als je het over vervuiling hebt. Voor het toerisme zelf is het prettig natuurlijk.

Lou

Lou

04-04-2018 om 13:52

Precies waar ik geen zin in heb

Beter snappen waarom mensen vluchten en waarderen hoe goed je het hebt in Nederland: dat is nou precies waar ik geen behoefte aan heb. Ik vind de zieke zwerfkatten in Griekenland al akelig om te zien, laat staan de bedelaars en andere echte doffe ellende. Dat heb ik ook absoluut niet nodig om te snappen waarom mensen vluchten, ik snap het donders goed en ik waardeer ons land elke dag.

bieb63

bieb63

04-04-2018 om 14:51

Ik sluit me geheel aan bij Lou en Kaaskopje

En als aanvulling hierop: In eigen land is er genoeg om je ogen te laten openen...
En als ik naar een arm/gewelddadig of weet ik wat voor land ga, dan ga ik daar alleen naartoe om daadwerkelijk te helpen en te steunen, niet om 'mijn' horizon te verbreden (mag ik een teiltje) door alleen te kijken.... Als ik alleen wil kijken, dan ga ik naar mooi natuurschoon.

MK

MK

04-04-2018 om 15:28

reactie

"waarom geen belasting heffen op kerosine?"

Dat kan en zou effectief kunnen zijn, mits je het op mondiale schaal toepast. Hoe wil je dat realiseren? Sommige landen zijn zo groot dat vliegen een gewone vorm van OV is. Niks luxe aan. Extra vlucht tax in NL heeft ook bewezen niet effectief te zijn. Mensen vertrekken voor 3 tientjes verschil liever vanuit DL of B.

Verder heb ik het natuurlijk niet over vakanties naar Syrie of Afghanistan. Ook een bezoek aan China, Zuid-Afrika of Brazilie kan een eye opnener zijn. Maar sommigen verkiezen een ligbed op een all-in resort Turkije. Of de camping in Frankrijk waarbij het eten van gesiers de canard al avontuurlijk genoeg is. Dat is natuurlijk ook leuk, maar soms is het jammer al die zure opgeheven vingertjes.

Angela67

Angela67

04-04-2018 om 15:53

de schade aan het milieu is groter dan de baten voor 'inzicht'.
en natuurlijk moet er een de eerste zijn, laat het dan de moraalridders zijn .
gr Angela

Lou

Lou

04-04-2018 om 16:06

Vingertje

Ik vind dat verhaal over je horizon verbreden en snappen hoe goed je het wel niet hebt in Nederland, een vervelender opgeheven vingertje dan die van de moraalridders/milieuredders. In elk geval komt het wat neerbuigend over: geen verre reizen gemaakt, dan snap je vast niets van vluchtelingen en heb je geen idéé hoe het er in de rest van de wereld aan toegaat. Daarnaast is het in mijn ogen ook een beetje passé om milieu-overwegingen af te doen als opgeheven vingertjes.

bieb63

bieb63

04-04-2018 om 17:37

"Ook een bezoek aan China, Zuid-Afrika of Brazilie kan een eye opnener zijn."
In welk opzicht? Dat daar meer armoe (maar ook rijkdom....) is dan hier? Dat het politiek gezien niet geweldig is enz? Ja, dat weten we. En uiteraard is daar een totaal andere cultuur. Maar wat ga je daar doen dan? Ik zou daar naar het natuurschoon en cultuurdingetjes kijken. Prima. Maar ik ga me niet vergapen aan krottenwijken o.i.d. Weet dat dat daar is. Net zoiets als een buitenlander zich hier gaat vergapen aan zwervers in kartonnen dozen. Als je het leuk vind om verre reizen te maken is daar niets mis mee (even los van milieu), maar zodra mensen beginnen over 'je horizon verruimen' e.d. krijg ik jeuk. Ga er dan iets daadwerkelijk doen.

40er

40er

04-04-2018 om 17:54

Tja,

Een bezoek aan Urk kan ook een eye-opener zijn 😉

Maar goed, ik ben nog nooit buiten Europa geweest, ook omdat ik er weinig behoefte aan heb. Er valt in Europa (wat zeg ik, zelfs in Nederland ) nog veel moois te ontdekken.
Zodra kind niet meer mee gaat gaan we los... wandelvakantie, keer naar Cap, Noorwegen

Floria

Floria

04-04-2018 om 20:47

nut?

Ik zie het nut niet in van daar aapjes (mensjes) te gaan kijken en je te verwonderen over of ze wel of niet elektriciteit hebben of iets dergelijks. Zitten de aapjes überhaupt wel te wachten op kijkers?

En dat we het hier goed hebben is wel bekend. Daarom blijf ik ook het liefst in landen waar het eveneens goed geregeld is. Op één van onze universiteitsexcursies moesten we eens naar de wc in een theater waar men geen geld had om deuren voor de wc-potten te zetten/vervangen, of voor wc-papier. Daar zaten we dan op een rijtje. We moesten het er maar mee doen (of niet dus: iedereen raakte verstopt Tja, ik leer daar weinig van, behalve dat ik voor de lol niet meer naar zo'n gebied ga. Ik ga zeker niet als het wc-papier ergens op is nu, terugdenken aan die plek daar en bedenken dat ik tenminste een deur heb voor mijn hokje en die mensen daar toen niets, of weet ik veel wat de bedoeling is van een eye-opener.

MK

MK

04-04-2018 om 21:12

wie snapt wat niet?

Het gaat toch niet om aapjes kijken (jeetje, hoe verzin je 't), maar het is goed om de zien hoe anderen leven, de geur van een land te ruiken en lokaal te eten. Toch wat anders dan de plaatselijke Chinees. Leren van de cultuur van een land ipv dansjes leren van een animatieteam. Best erg dat ik dit moet toelichten trouwens.

Wat een moraalridders hier. Dat terwijl de meesten de Romereis toch als hoogtepunt van hun zoon/dochters middelbare school opleiding zien. Is er werkelijk niemand die buitenlandervaring (en ja, dus ook buiten Europa) als waardevol ziet? Ik geef mijn kinderen dat graag mee en je merkt dat ze er enorm veel van leren en veel over praten. Ik hoop dat ze als ze ouder zijn ook in het buitenland gaan studeren. En ja, dat verbreed je horizon.

Angela67

Angela67

04-04-2018 om 21:44

Horizon /MK

Je vervuilt je horizon, bedoel je.... Ik snap niet dat jij zo rechtlijnig bent: je kunt het toch waardevol vinden en het toch liever niet doen omdat je het te schadelijk vindt? Natuurlijk verlang ik wel eens terug naar mijn blissful ignorance, maar hê wat ik weet kan ik on-weten. En dat verbaast me dus in jouw gepikte kuif. Waarom voel je de behoefte iedereen te beschuldigen omdat jij zelf een andere beslissing neemt? Ik stel: vervuiler moet betalen. Dus als jij het dan nog steeds belangrijk vindt, ga je ook met hogere kerosine prijs?
Gr Angela

Angela67

Angela67

04-04-2018 om 21:44

Foutje

Wat ik weet kan ik *niet* on-weten

bieb63

bieb63

04-04-2018 om 22:08

"maar het is goed om de zien hoe anderen leven, de geur van een land te ruiken en lokaal te eten. Toch wat anders dan de plaatselijke Chinees. Leren van de cultuur van een land ipv dansjes leren van een animatieteam."

Waarom is het 'goed' om te zien hoe andere leven? Dat weten we al. Net zo goed als we weten dat hier in ons eigen land kinderen mishandeld worden. Ik kan ook mijn 'horizon verbreden' door m'n handjes te laten wapperen en aandacht te geven in een tehuis hier voor dementen om maar wat te noemen.... Dan verbreed ik niet alleen m'n eigen 'horizon' maar DOE tenminste iets voor een ander.
De behoefte om de geur van het land te ruiken en lokaal te eten: prima, niks mis mee als je dat leuk vindt. Maar ik kan hier ook wel wat anders eten dan bij de plaatselijke Chinees als ik dat wil. En je 'horizon' verbreedt echt niet van een cultureel dansje in Brazilie. Je kan het leuk vinden, dat is wat anders.

"Dat terwijl de meesten de Romereis toch als hoogtepunt van hun zoon/dochters middelbare school opleiding zien." O ja? Is dat zo? Ik i.i.g. niet.
"Is er werkelijk niemand die buitenlandervaring (en ja, dus ook buiten Europa) als waardevol ziet?"
Nee, gewoon leuk als je daar tijd geld en zin in hebt.

MK

MK

04-04-2018 om 22:35

tja

@Angela: heb ik toch al gezegd, prima. Het haalt op mondiale schaal niets uit. Dit is toch al eerder uitgeprobeerd met de zgn brandstoftoeslag, en er is geconstateerd dat het meer kost dan het oplevert. Wat is de milieuwinst als mensen ervoor kiezen om vanuit de grensstreek te vliegen? Daarom: als je hier *iets* in wilt bereiken zal het tenminste in EU verband moeten gebeuren.

Verder heb ik er moeite mee als dit soort specifieke belastingen 'op de grote hoop' worden gegooid. Als je het dan invoert, moet de opbrengst ervan ook het doel (milieu) ten goede komen. In die zin in CO2 compensatie middels bomen planten zinvoller. Maar als je de milieukaart wil trekken, moet je natuurlijk veel breder denken en ook geen spullen meer kopen die in verre landen worden gemaakt etc. Dus geen iPhones, Samsungs, Nikes, whatever meer. Weet je hoeveel water er nodig is voor de productie van 1 t-shirt? Of 1 kilo vlees? Ben je dan nog zo principieel? Daarom heb ik moeite met dit soort discussies want niemand kan waarmaken wat zij pretenderen.

@bieb: nee, ik zie dat dat jou niet interesseert. Ook prima. Ik ben ook niet geïnteresseerd in 'dansjes in Brazilië', dat noem ik ook geen belangstelling voor de lokale cultuur maar een tourist trap. Ga lekker in je tent naar Frankrijk tussen de Hollanders, ook leuk.

Lou

Lou

04-04-2018 om 22:41

Onzin

"Maar als je de milieukaart wil trekken, moet je natuurlijk veel breder denken en ook geen spullen meer kopen die in verre landen worden gemaakt etc."

Wat een kulargument. Ja, natuurlijk is dat *nog* beter, maar gooi jij daarom dan ook maar je dagelijkse krant bij het restafval? Je terpentine door de gootsteen? Omdat je anders 'de milieukaart trekt maar niet breder denkt'? Je draagt bij wat je kan en wil bijdragen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-04-2018 om 23:04

De vraagstelling triggert deze discussie

Want de onderzoekster brengt het thema alsof ouders die hun kinderen ( hoe oud eigenlijk ?) nog nooit mee op reis buiten Europa hebt genomen iets zeer belangrijks onthouden.

Het is flauw om ouders die oog voor het milieu hebben en daarom vraagtekens zetten bij (vaak/ver) vliegen meteen maar aan te wrijven dat ze toch heus niet 100% hun best doen en dat jezelf beperkingen opleggen sowieso allemaal verspilde moeite is.

Kaori

Kaori

04-04-2018 om 23:17

snuiven zonder aapjes kijken

Ik heb met en ook zonder dochter een aantal verre reizen gemaakt. Het stuk 'aapjes kijken' heb ik altijd overgeslagen. Ik hoef niet naar een krottenwijk bij Kaapstad, ik hoef geen pennen uit te delen bij een school. Idd steek dan je handen uit de mouwen, maar ook daar komen tegengeluiden op al het vrijwilligers werk.

Maar het snuiven van geuren lukt je niet met tv, sfeer voel je dat lukt toch minder via tv, het proeven van authentieke dingen lukt je niet bij een restaurant in nl. O, wij zouden heel ver gaan voor het nog een keer eten van stone-mango's, helaas zo kwetsbaar dat ze de regio niet uitkomen, maar wat zijn die dingen goddelijk lekker.

Een verre reis met jonge kinderen doe je niet voor de kinderen, die doe je voor jezelf.

En Nederland is prachtig, Europa ook. Ik heb ook erg genoten van Nepal, Australie, IJsland, Amerika, Sri-Lanka, Namibie, Botswana, Zimbabwe (nou niet echt daar) en Zuid-Afrika. Waar ik vroeger om het jaar ver weg ging knaagt het milieubesef toch echt steeds harder. Heb ik bij mijn vorige reizen CO2 compensatie gedaan en ga ik minder vaak, weet ik nu niet of ik nog wel een keer ga. Reizen binnen Europa doe ik met de trein tenzij mijn werkgever perse vind dat ik met het vliegtuig moet. Zuid-Duitsland of Zuid-Frankrijk is prima te doen met de trein volgens mij, prive dus met de trein. Interrail is heel leuk om te doen ook met kinderen (tot en met 11 zijn ze gratis)

Voortschreidend inzicht is hier wel van toepassing.

Waarom toch moet je als je over het milieu begint altijd of alles perfect doen of anders hoeft het niet. Het hele leven is compromissen sluiten.

@Emma

@Emma

04-04-2018 om 23:19

Wilgenkatje

Vind ik ook.
De zin

"Voor dit onderzoek ben ik opzoek naar ouder die nog niet met hun kinderen buiten Europa op vakantie zijn geweest. Ik zou graag willen weten hoe volgens hen een verre reis met kinderen eruit ziet en wat hun tegenhoudt om een verre reis te maken"

suggereert dat dat iets is wat iedereen zou willen en dat mensen die nog niet gaan daar vast wel een raar beeld van zullen hebben.

reiziger

reiziger

04-04-2018 om 23:29

vraagstelling?

"Want de onderzoekster brengt het thema alsof ouders die hun kinderen ( hoe oud eigenlijk ?) nog nooit mee op reis buiten Europa hebt genomen iets zeer belangrijks onthouden."

Dat lees ik er absoluut niet in hoor. Ze schrijft toch gewoon heel netjes dat ze dit onderzoek doet voor een organisatie die verre reizen aanbiedt? Het lijkt mij dus volstrekt logisch dat ze primair geïnteresseerd is in het denkpatroon van de potentiële doelgroep: mensen die graag naar een ver land zouden willen (maar dat momenteel niet doen).

Verder sta ik wel te kijken over opmerkingen als 'aapjes kijken' en 'de meest ellendige plekken moeten opzoeken'. Wat een bijzonder beeld hebben sommige mensen van reizen in verre landen. Die 'aapjes' zijn gewoon mensen hoor. En met mensen communiceer je, daar zoek je contact mee. Net zoals je in Frankrijk, België of Drenthe doet.

Kaori

Kaori

05-04-2018 om 07:34

Reiziger

Hoe wil je het dan noemen als je alleen naar een krottenwijk gaat om te kijken hoe mensen daar leven? Je gaat geen hulpverlenen, alleen kijken hoe ze daar leven. Met je auto met airco, chauffeur en hygienische handgel. Communiceren, nou echt niet daar is helemaal geen tijd voor in je half uurtje zonder tolk met een grote groep.
Dan noem ik dat toch echt 'aapjes kijken'

In Frankrijk, of Drenthe worden dergelijke excursies niet aangeboden omdat we dondersgoed weten dat het ongepast is. Waarom dan bij verre reizen wel?

Jij vind het toch ook niet fijn als mensen bij jou binnen komen kijken alleen omdat je arm bent en in een krotwoning leeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.