Onderzoeks-oproepen en enquêtes
Meester Robert
10-06-2017 om 21:12
Waarom schakelen ouders bijles in?
Als leerkracht in Amsterdam zie ik dat steeds meer leerlingen na schooltijd naar vormen van schaduwonderwijs gaan (huiswerkbegeleiding/bijles/toetstraining waar ouders zelf voor betalen).
Voor mijn Masterthesis Onderwijskunde doe ik onderzoek naar het gebruik van schaduwonderwijs en mogelijke verschillen tussen Amsterdam en Friesland.
Ik ben op zoek naar ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd (woonachtig te Friesland) die hier gebruik van maken en bereid zijn om mee te werken aan een kort interview over dit onderwerp.
Wie is bereid om hier aan mee te werken of kent mensen die hier mogelijk aan mee willen werken?
Bij voorbaat dank!
Robert
[email protected]
Jane
12-06-2017 om 13:04
zoon
Mijn zoon zit is blijven zitten in gr 3 en als ouder maak ik mij zorgen om zijn leerontwikkeling. Hij scoort nu, gr 4, op alles tussen de II-IV. Dit is voor school geen reden om hem RT aan te bieden terwijl wij dat als ouders wel wensen. Dat schakelen we het zelf maar in.
ijsvogeltje
12-06-2017 om 13:07
Ingrid
"Zoals jij al zegt...ze staan er nog niet voor open. 2 weken later doen ze na betaling van een paar honderd euro min of meer hetzelfde. En dan werkt het wel?"
Ja, wie zal het zeggen... Het werkt vast wel iets, want het is (weer) herhaling. Wat ik bij mijn zoon merkte, is dat bij bijvoorbeeld de examentraining economie de stof nét wat anders werd uitgelegd. En deze uitleg begreep hij beter dan de uitleg van de docent.
Zou het wellicht ook meespelen dat examentrainingen inmiddels zo zijn 'ingeburgerd' dat ouders het gevoel hebben dat ze dit aan hun pubers 'verplicht' zijn?
IngridT
12-06-2017 om 13:09
Nee.....niet kritiek!
Ik zou het alleen zo graag willen snappen. Of in ieder geval weten of ik (of school) iets kan doen om te voorkomen dat zo'n situatie ontstaat. Zouden we de leerlingen in de week voor de examens nog een paar volle dagen training moeten aanbieden? Ipv ze na de laatste schooldag een week of 3 los te laten? Zou dat helpen? Of iets anders? Of is het zo verschillend per kind dat je het nooit voor iedereen optimaal kunt doen?
Ingrid
Leen13
12-06-2017 om 13:11
Kritiek
Nou is dat natuurlijk wel iets. Ouders geven de schuld aan de school. School geeft de schuld aan gebrek aan motivatie van de puber of gebrek aan sturing door de ouder. Dat heeft allemaal weinig zin. Het gaat er om hoe je het kunt oplossen. En daar kun je allemaal wat aan doen. Maar dat school op het gemiddelde mikt en dat de rest gewoon meer energie kost, ja dat laat zich niet makkelijk oplossen. Iets meer bewustzijn kan mogelijk wel helpen.
Op de basisschool hielp ik mijn kinderen al. Niet dat dit de leerkracht boeide. Ik zat te wachten op een papieren instructie voor een werkstuk dat maar niet kwam. Omdat zoon dat soort uitdeelmomenten niet in de gaten heeft ging dat ook nog wel eens fout. Dan ging ik maar weer hengelen bij de school. Vlak voor de hersfstvakantie was ik weer op school. Eindelijk een papier te pakken. Leerkracht: hij heeft nog tijd genoeg, hij heeft nu herfstvakantie.
Ja, maar ik heb geen herfstvakantie!
Dat vraagt het bewustzijn dat je bepaalde kinderen extra oplet of ze de instructie wel meekrijgen als het uitgedeeld wordt en dat een kind daarbij niet zelfstandig is. Idem met het pluspakket. Zoon kon alles maar had vaak meer concrete uitleg nodig. Wat eerst lezen, welke instructie dan volgen. Op welke pagina beginnen. Op welk moment van de dag. En dan hem er aan zetten. Die dingen. En sommige kinderen vragen dan maar die van mij niet. Te beleefd, te bang om op te vallen of vragen te krijgen die ze niet konden beantwoorden, of boze mensen met emoties die ze niet aankonden: ik heb het toch al uitgedeeld, waarom heb je niet opgelet, zat je weer te dromen?
Gelukkig zijn beiden juist heel serieus en kon ik thuis goed met ze aan de slag.
Leen13
12-06-2017 om 13:15
En ja,
Dat niet in de gaten hebben dat er iets uitgedeeld is, overkwam ze nog steeds op de middelbare school. Of, zoals bij dochter in de brugklas, de eerste week, dan zijn er niet genoeg exemplaren van het rooster en roept de leerkracht dat ze het maar even van elkaar moeten kopiëren. Dat kon mijn dochter echt niet. Maar goed, dan stond ik even later in de school om het op te lossen. Want ik wilde toch weten of de paardrijles van dochter verzet moest worden of niet, en dat kon ik van haar zelf niet duidelijk krijgen.
Jippox
12-06-2017 om 13:17
IngridT
Misschien helpt het om je aanpak in zo'n examenklas ook rechtsreeks met de ouders te communiceren. Dat jullie in die en die periode met name bezig zijn met examentraining en wat dit dan zoal inhoudt.
Leen13
12-06-2017 om 13:20
Communicatie
Wat ook kan helpen is concreet benoemen waarom de training of de bijles heel erg belangrijk is. Het voorkomt dat je straks zelf 'leeg' boven de stof zit. Nu meedoen heb je straks meer rust en vrije tijd en minder stress omdat je de stof al een keer goed hebt doorgenomen. En dan heb je meer kans om te slagen voor dat vak. Straks komt alles tegelijk en zie je er niet overheen. Nu kunnen we het nog een voor een behandelen.
De tijd nemen om de interne motivatie van kinderen op te warmen. Misschien wel vragen aan kinderen zelf waarom ze denken dat de training nu aangeboden wordt door de school en wat kinderen daar zelf aan kunnen hebben. En dan even in de gaten houden dat het doordringt.
Te vaak wordt ook gedacht dat het allemaal vanzelf spreekt.
Kaaskopje
12-06-2017 om 13:26
IJsvogeltje
"Ik vind dat een basisschool zelf ook de verantwoordelijkheid heeft om alles uit een kind te halen."
Kaaskopje, dat kun je (en ik) wel vinden, maar het gebeurt gewoonweg niet. Het kan ook niet in ons onderwijssysteem. Het is een illusie om te denken dat een enkele leerkracht met 25-30 leerlingen in de klas, het maximale voor ieder individuele kind kan doen. ===
Daarom zei ik ook dat het een 'overheids-dingetje' is. In de wet is gratis onderwijs opgenomen voor leerlingen tot 18 jaar. Dan moet de overheid er ook voor zorgen dat alles wat nodig is om een kind goed onderwijs te geven gratis toegankelijk is voor een kind en dus zijn ouders. En dus niet aansturen op particuliere bijschaving tegen dusdanig hoge kosten, dan armere gezinnen dat niet op kunnen brengen.
Jane
12-06-2017 om 13:34
Kaaskopje
Ik denk dat veel ouders best bereid zijn om te betalen voor particulier onderwijs in kleinere klassen. Geef ze de keuze: gratis onderwijs in klassen van 30 of *betaalbaar* betaald onderwijs in klassen van 15.
Nu is particulier onderwijs voor ons geen optie omdat het belachelijk duur is. Zou het enigszins betaalbaar zijn dan graag! Ik ben best bereid meer te betalen dan mijn ouderbijdrage (mag best paar duizend euro per jaar zijn).
Ik zie hier in mijn omgeving steeds meer Hollandse kinderen naar internationale scholen gaan. Mijn kind is geen hoogvlieger, maar er valt meer uit te halen dan nu gebeurt.
ijsvogeltje
12-06-2017 om 13:52
Kaaskopje
Het bieden van goed onderwijs is niet hetzelfde als het 'het maximale uit iedere leerling halen'.
Kaaskopje
12-06-2017 om 13:54
Jane
Ik zeg toch niet dat ouders niet bereid zijn om te betalen? Dat 'er meer uithalen, dan nu gebeurt' is waar we het over eens zijn. Maar ik vind dat de oplossing bij de overheid vandaan moet komen en niet bij de ouders, zolang een kind en zijn ouders gratis onderwijs mogen verwachten . Daardoor krijg je onderscheid tussen ouders die kunnen betalen en ouders die willen betalen, maar niet kunnen. Of ouders die niet willen betalen, omdat ze niet zien dat er meer uit een kind gehaald kan worden en het zo wel best vinden, dat kan ook. Ik denk dat de meeste ouders achter kleinere dan 30 leerlingen-klassen staan, maar niet al die ouders kunnen een bijdrage leveren om dat mogelijk te maken en te houden, als de overheid er niet genoeg geld in pompt om dat voor elkaar te krijgen. Jij kunt je blijkbaar 1000 euro per jaar permitteren voor één kind. Bedenk eens dat mensen meerdere kinderen op school hebben zitten. Dat is voor een vrij beperkte groep mensen haalbaar. Er is een héle grote groep, waarvoor een paar tientjes per maand al niet haalbaar is.
Fruitella
12-06-2017 om 14:00
Das dan makkelijk
want scholen hebben geen taak behalve 'goed onderwijs geven'. En wat goed is, is nergens gedefineerd. Dan kan 'goed' al snel 'goed genoeg'. School heeft talloze foefjes om niet aan de bak te hoeven met een kind (handelingsverlegen of talloze gesprekken met ouders waar niets uitkomt (bezigheidstherapie)).
Er is een leerplicht, geen onderwijsrecht of onderwijsplicht. Dat is een heel verschil.
Dus ik denk niet dat iemand ooit bang hoeft te zijn dat er scholen zijn die zich voor het karretje een 'niveau hoger' laten spannen. Elk gesprek daarover is een hypothese. Andersom is wel zinvol: hoe zorgen we dat kinderen wel hun potentieel halen.
Wat nu echt revolutionair zou zijn is als ouders ook zeggenschap zouden krijgen. Als de inspectie de mening en ervaring van ouders mee zouden nemen. En misschien ook wel dat leerachterstanden verplicht doorgegeven worden, ook als kinderen vervolgens naar een andere school gaan.
ijsvogeltje
12-06-2017 om 14:40
Kaaskopje
"Daar denken we dan anders over."
Dat weet ik niet. Ik bedoel: ik zou het ook best anders willen zien. Maar denk je dat er in Nederland ook maar één beleidsmaker/schooldirecteur/politicus is die zegt: ik ben pas tevreden als we bij iedere leerling het maximale eruit gehaald hebben? Iedere school moet een 10 scoren, met een 7 of een 8 zijn we ontevreden?
Welnee.
En wat is dat dan, het maximale? Wie bepaalt dat? En he doe je dat dan, het maximale uit een leerling halen? En hoeveel tijd en moeite mag dat kosten? En als dat betekent dat er te weinig kinderen naar het mbo gaan, hoe lossen we dat dan op?
Het is een illusie om te denken dat scholen de individuele leerling centraal hebben staan (wat overigens niets afdoet aan de inzet van gelukkig ook veel fantastische leerkrachten). Dat is niet zo, is ook nooit zo geweest en gaat ook nooit gebeuren.
Geloof mij, ik vind daar wel iets van. Ik laat mij hier op het forum al jaren behoorlijk kritisch uit over het onderwijs in Nederland. Maar om te verwachten dat het onderwijs het maximale uit iedere leerling wil halen, is gewoonweg een naïeve gedachte.
Ginny Twijfelvuur
12-06-2017 om 16:10
Niet Ingrid
Behalve dan goed en duidelijk communiceren met het huiswerkinstituut.
Korte lijntjes. Want als de lijntjes te lang zijn piept die dochter van mij er tussen uit, als je begrijpt wat ik bedoel.
Huiswerbegeleiding biedt een prikkelarme ruimte waar maar een ding kan, en dat is huiswerk maken.
Daarnaast hebben ze een online volgsysteem waarmee ze kunnen zien of dochter ook een beetje doorwerkt. En controleren ze de opbrengst.
En dat zou de truc moeten doen.
Mijn dochter is zo'n type dat niet oplet in de klas, geen huiswerk maakt en niet leert voor haar toetsen. Dan kun je blijkbaar na twee niveau's afstromen nog steeds kantje boord staan.
Als jij haar aan het opletten in de klas krijgt en het huiswerkinstituut haar aan het huiswerk en leren krijgt en jullie dat onderling en met mij afstemmen gaat het wellicht allemaal lukken. En hebben wij hier thuis geen huis vol herrie meer.
Ginny Twijfelvuur
12-06-2017 om 16:12
Oh en trouwens
Voor de rest is het een hele lieve, leuke meid hoor.
En best slim ook...
Alleen helaas, helaas lukt het haar ondanks alle inspanning (ook van haar) niet om al die vaardigheden op een positieve manier in te zetten voor school.
En ja, daar zit wel een etiketje onder.
Kyana
12-06-2017 om 16:43
Ouders
Ouders hebben zelf natuurlijk ook een verantwoordelijkheid naar hun kinderen toe. Je kan niet het gehele onderwijs aan de school uitbesteden. Althans het kan wel maar dan heb je inderdaad een grote kans dat je niet het maximale uit het kind zal halen.
Je kan niet van de school verwachten dat ze het onderwijs compleet op de behoeftes van je kind af kunnen stemmen. Daarvoor is het budget niet genoeg en zijn de klassen te groot. En zelfs al zou de situatie op school 100% optimaal zijn dan hebben de ouders alsnog een belangrijke rol te vervullen. Het kind zit tenslotte maar een beperkt aantal uren op school.
School, ouders en het kind zelf (karakter en intelligentie) bepalen samen hoe succesvol het kind zal zijn met leren. Je kan tenslotte ook een fantastische school hebben en betrokken ouders en een intelligent kind maar uiteindelijk niet eindigen met een goed resultaat. Genoeg intelligente kinderen met betrokken ouders die er zelf met de pet naar gooien en die het dus niet zo goed doen op school als je zou verwachten. Waarbij ook niet gelijk alles verloren is want als volwassene kunnen ze alsnog de motivatie krijgen en een opleiding gaan volgen.
Echter in het gehele leerproces spelen ouders een belangrijke ondersteunende rol. die rol kan bestaan uit het regelen van bijles, helpen met huiswerk, zorgen voor voldoende leermateriaal in huis, kinderen motiveren voor school en 100 andere dingen.
Maar het is onrealistisch om te verwachten dat als je 2 kinderen hebt op dezelfde goede school met ongeveer dezelfde aanleg en motivatie dat je hetzelfde resultaat krijgt, ongeacht hoeveel of hoe weinig steun er door de ouders gegeven wordt.
V@@s
12-06-2017 om 16:54
betaalbaar onderwijs in kleine klassen
In Nederland is er al een school die zich daarop richt.
Als je 3000 euro betaald dan kan je kind in een groep komen van ongeveer 15 kinderen.
Citaat van de website (let trouwens op de valse overdrijving erin, scholen krijgen geld voor veel kleinere klassen dan 32 leerlingen:
----------------
Naast ons 'International Learners' programma kunt u ook vrijwillig kiezen voor ons Beter-tot-je-Recht programma.
In een groep van 32 kinderen is niet elke leerling evengoed zichtbaar. Binnen het leerprogramma 'beter tot je recht' werken we met groepen van gemiddeld 15 leerlingen.
Om goed in te spelen op de specifieke leervragen van elke leerling, wordt samen met de ouders en de leerling, een individueel leerprogramma opgesteld. Zo lukt het om elke leerling tot mooie prestaties te brengen in een prettige sfeer.
Onze begeleiding is er op gericht dat uw kind plezier in leren heeft, productief is, zich ook sociaal-emotioneel goed ontwikkelt, een brede kijk op de wereld vormt en met positief zelfbeeld klaar is voor het voortgezet onderwijs.
De docent is extra geschoold als Remedial Teacher.
Kaaskopje
12-06-2017 om 17:13
IJsvogeltje
Ik denk helemaal niet termen van tienen, of vwo. Als met een zes álles uit een kind gehaald is, is het een zes, maar dan wel met alle hulp die nodig is. Daar gaat het voor een groot deel mis. Hoe kun je een kind voldoende aandacht geven met te weinig personeel?
De maatschappij bestaat uit mensen die allemaal hun eigen mogelijkheden hebben. Maar die mogelijkheden moeten wel de kans krijgen en dat begint op school. Misschien is mijn vertrouwen in 'het onderwijs' wat optimistischer dan het jouwe, maar op zich denk ik dat er vanuit het personeel zeker wel de intentie is om het beste uit leerlingen te halen. En dan bedoel ik een onderwijzer die best 10 minuten met een kind wil oefenen als veters strikken moeilijk is, in plaats van 5 minuten. Maar die tijd heeft een leerkracht niet, want met alle rugzakjes die een leerkracht tegenwoordig aan zijn kapstok heeft hangen, zijn er meer kinderen die dat soort aandacht nodig hebben. Dat is niet de schuld van die leerkracht, maar van 'de politiek'.
Kyana
12-06-2017 om 17:23
Intentie
Ik denk ook wel dat die intentie er is maar ik denk ook dat je realistisch moet zijn. De leerkracht heeft 30 leerlingen die allemaal wat aandacht nodig hebben dus je kan onmogelijk elk kind altijd 100% alle aandacht geven.
Het is niet realistisch dat je uit elk kind alles kan halen wat er in zit want sommige kinderen hebben heel veel begeleiding nodig en veel aandacht. Dus dan zul je als ouder toch ook wat extras moeten doen.
En natuurlijk is dat makkelijker voor ouders die genoeg geld hebben of zelf die begeleiding kunnen geven.
Het is overigens ook niet perse erg als je niet het maximale er uit kan halen. Je kan altijd nog later bijleren. Het is natuurlijk wel beter/makkelijker als je gelijk een hoger niveau school doet.
Angela67
12-06-2017 om 17:38
Kyana
"Echter in het gehele leerproces spelen ouders een belangrijke ondersteunende rol. die rol kan bestaan uit het regelen van bijles, helpen met huiswerk, zorgen voor voldoende leermateriaal in huis, kinderen motiveren voor school en 100 andere dingen"
En scholen wijzen ouders daar alleen op als het mis gaat en ze gebruiken het niet om het kind de kansen en de ontwikkelingstijd te geven die daarvoor aanwezig zijn!
Als ze kinderen schooladviezen geven dan zeggen ze dat het kind het hogere niveua niet in zich heeft en nee, ook al kom je uit een goed ondersteunend milieu, 'het is echt een xxx kind, dus nee die kan niet naar niveau xxx want dan zou hij teleurgesteld zijn als hij het niet haalde".
En dan maak je dé belangrijkste opmerking in mijn ogen: "Het is natuurlijk wel beter/makkelijker als je gelijk een hoger niveau school doet."Maar in de grote steden is dat in ieder geval absoluut niet de bedoeling van de scholen. Dan moet je namelijk moeite doen voor een kind. En dat kost tijd en geld. En dat trekt dan weer andere leerlingen aan die ook die uitdaging aan willen gaan en daar prima redenen voor hebben. En dan is men bang dat het allemaal erg druk wordt.
gr Angela
Kaaskopje
12-06-2017 om 17:43
V@@s
Ik heb even zitten spitten, maar ik kom die 3000 euro tegen als vrijwíllige bijdrage. Of is er nog ergens een onvrijwillige bijdrage? Dit lijkt me een tamelijk elitaire school.
V@@s
12-06-2017 om 17:50
als je de kleine klas wilt
Dan betaal je die 3000 euro. Voor een gewone klas is er een vrijwillige ouderbijdrage.
Kyana
12-06-2017 om 17:58
Angela
Eigenlijk vind ik het helemaal niet de taak van de school om ouders hierop te wijzen. Dat is toch gewoon een kwestie van gezond verstand? Natuurlijk kan je niet het hele leerproces overdragen aan de school.
Maar hier geeft de school wel aan dat het verstandig is dat ouders met de kinderen ook oefenen thuis met bijvoorbeeld lezen en rekenen. de school geeft ook aan dat het beter is dat de kinderen het huiswerk in groep 7/8 niet zonder toezicht maken. Er zijn ook ouders die het daar niet mee eens zijn (en die argumenten snap ik ook prima).
De school zegt uiteraard niet dat je bijles moet regelen maar dat doe je als ouder zelf wel lijkt me als dat nodig is.
Adviezen heb ik geen ervaring mee. De adviezen die mijn oudste kinderen kregen vond ik passend. Bij mijn pleegzoon had ik op een iets hoger advies gehoopt maar het advies dat hij kreeg was wel realistisch en ik stond er ook achter wat dat betreft. De school waar hij heen ging heeft hem trouwens in een dubbele klas laten starten waardoor hij uiteindelijk wel kon opstromen, al was dat nog niet zo hoog als ik had gewild. Maar dat heeft te maken met zijn capaciteiten, die gewoon niet zo goed zijn. In elk geval heb ik geen slechte ervaringen (tot nog toe), al zijn die er uiteraard wel. Het is ook lastig lijkt me om een echt goed advies te geven. De oplossing zou zijn om meer gemengde brugklassen te hebben zodat ook laatbloeiers een kans hebben om betere prestaties te laten zien voor er een definitieve keuze wordt gemaakt.
Angela67
12-06-2017 om 18:00
precies
dat gezonde verstand, Kyana, dat gezonde verstand wordt niet ingezet door schoolbesturen.
Dus ik ben het helemaal met je eens, maar dat is helaas niet wat er gebeurt op het moment dat er meer leerlingen zich concentrern en scholen met elkaar dreigen te gaan concurreren. Dan worden er keuzes gemaakt die niet gericht zijn op kansen maar op bedrijfseconomische gronden.
gr Angela
ijsvogeltje
12-06-2017 om 18:06
Kaaskopje, die 10
Kaaskopje, ik bedoelde het anders.
Ik heb het nadrukkelijk niet over een 10 voor iedere leerling. Ik heb het over een 10 voor iedere school. En daarmee bedoel ik: een school die voor IEDERE leerling optimaal is. Er zijn geen scholen die een 10 scoren. En er is geen politicus, schooldirecteur of beleidsmaker die dat een probleem vindt. Of die dat überhaupt ambieert.
ijsvogeltje
12-06-2017 om 18:27
Kaaskopje, aanvulling
"Maar die tijd heeft een leerkracht niet, want met alle rugzakjes die een leerkracht tegenwoordig aan zijn kapstok heeft hangen, zijn er meer kinderen die dat soort aandacht nodig hebben. Dat is niet de schuld van die leerkracht, maar van 'de politiek'."
Eens hoor, de leerkracht heeft ook maar te dealen met de omstandigheden. Het is gewoon niet de ambitie om 'het maximale' uit kinderen te halen. Nou ja, niemand zal er op tegen zijn, maar het mag maar beperkte tijd en geld kosten.
Wat bedoel je met 'alle rugzakjes'? En waarom is dat iets van 'tegenwoordig'? Waren de kinderen vroeger dan gemiddelder dan nu? Ik geloof dat niet hoor. Ik schreef al eerder: slechts een deel van de kinderen is gemiddeld. En een flink deel is niet zo gemiddeld. Dat is altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven. Ook (en vooral) in het reguliere onderwijs.
rutiel
12-06-2017 om 18:32
Switchen van docent?
Ingrid, ik heb even zitten nadenken over jouw vraag. Waar mijn dochter tegenaan liep bij de exacte vakken is dat er soms gewoon een bepaald onderdeel niet 'doorkwam'. Hoe vaak de docent het ook uitlegde, het kwartje viel maar niet.
Mijn dochter heeft toen een andere docent gevraagd om de examenstof nog eens met haar door te nemen en deze schat heeft mijn dochter echt het Licht doen zien.
Volgens mij had dat niets te maken met de kwaliteit van de oorspronkelijke docent, maar gewoon omdat het op een net andere manier uitgelegd werd.
Mijn tip zou dus zijn: wissel eens een les van leerlingen met je collega (als dat kan) zodat ze eens uitleg van een andere docent krijgen. Wie weet haalt het wat uit...
Amsterdamse
12-06-2017 om 18:58
Huiswerk
Ik vind een puber huiswerk laten doen al een verkeerd uitgangspunt. Heb je als puber een 'hele saaie' (hun woorden schooldag erop zitten, kom je thuis om 15 uur (gemiddeld) en moet je ook nog de discipline opbrengen om huiswerk te gaan maken. In je eentje. Met ál die verleidingen, als met vrienden chillen, social media, etc. Ik vind dat je dat eigenlijk niet van een kind/puber kunt vragen. Wat een motivatie en discipline moet je dan al op die jonge leeftijd hebben. En dan ook nog voor iets waar de gemiddelde puber het nut niet van inziet.
Daarbij, mijn kinderen (en ikzelf trouwens ook) hebben géén idee hóe je moet leren. Zitten nu in de brugklas en in de derde. Hebben daar op de bs nooit instructies voor gekregen, niet mee geoefend. Ook op de middelbare niet.
Dus mijn oplossing is eigenlijk langere schooldagen, of anders vormgeven. Dus schooldagen incl huiswerk maken en vooral ook leren leren. Als ze dan thuis komen, zijn ze ook écht vrij. Dat zou veel stress schelen, denk ik.
Kaaskopje
12-06-2017 om 19:04
IJsvogeltje, de 10
Ja precies, ik geloof dat ik dat ook snapte, maar ik heb daar verder niets mee gedaan merk ik nu .
Als je met vroeger 50 jaar geleden bedoelt, zou het kunnen dat er ongemerkt meer rugzakjes in een klas zaten, omdat het nog niet als rugzakjes aangemerkt werden. Mijn man wil nog wel eens zeggen dat hij ook met veel leerlingen in een klas zat en dat was normaal. Maar ik denk dat daar ook menig kind ondersneeuwde. Die tijd bedoel ik dus niet. Sinds een tijdje moeten gewone basisscholen weer kinderen opnemen die extra zorg nodig hebben, dat bedoel ik met tegenwoordig. Aan een kant is dat mooi, maar het vraagt natuurlijk wel meer aandacht van een onderwijzer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.