Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Meester Robert

Meester Robert

10-06-2017 om 21:12

Waarom schakelen ouders bijles in?

Als leerkracht in Amsterdam zie ik dat steeds meer leerlingen na schooltijd naar vormen van schaduwonderwijs gaan (huiswerkbegeleiding/bijles/toetstraining waar ouders zelf voor betalen).

Voor mijn Masterthesis Onderwijskunde doe ik onderzoek naar het gebruik van schaduwonderwijs en mogelijke verschillen tussen Amsterdam en Friesland.

Ik ben op zoek naar ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd (woonachtig te Friesland) die hier gebruik van maken en bereid zijn om mee te werken aan een kort interview over dit onderwerp.

Wie is bereid om hier aan mee te werken of kent mensen die hier mogelijk aan mee willen werken?

Bij voorbaat dank!

Robert
[email protected]


Stress

Huiswerk is stressfactor no. 1 in gezinnen.
Het uitbesteden ervan is soms noodzakelijk voor de goede lieve vrede dus.
Ik werk niet mee maar moest dit toch even kwijt :p

Wilma

Wilma

11-06-2017 om 09:07

doelgroep

Ik val niet (meer) onder de doelgroep maar: passend onderwijs komt om allerlei redenen op veel scholen niet goed van de grond. Kinderen met leerproblemen zijn daar de dupe van. Als mijn dochter niet jaar in jaar uit bijles rekenen had gehad had ze nu vmbo basis gehad ipv een inmiddels geheel op eigen kracht doorlopen examenjaar op niveau 4.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2017 om 11:37

Totaal niet meer in de doelgroep

Maar... hopen ouders met bijles ook niet dat kind een hoger niveau haalt? Omdat het vmbo bijvoorbeeld als 'minder' wordt gezien? Bijles voor rekenen in de hoop dat een kind het daardoor gaat snappen bedoel ik dus niet, maar echt om hogere doelen te halen dan er van nature in zit.

Ook geen doelgroep

Mijn ervaring is dat ouders bijles inschakelen omdat er hiaten zijn die school niet invult. School kan problemen benoemen (moeite met werkwoordspelling, automatiseren, noem maar op) maar kan of wil daar verder niets mee. Je moet het zelf oplossen. Dan kan je als ouder zelf met je kind aan de slag, of je besteedt het uit. Dat kan zijn omdat je er zelf geen tijd of de vaardigheden niet voor hebt, omdat je kind het niet van jou wil aannemen of omdat het leidt tot stress of ruzie.

skik

Zelfstandigheid

Werkstukken en spreekbeurten, rekenopdrachten, taalopdrachten, als huiswerk maken op de basisschool. Kan hier niet zonder hulp van de ouders. Passend Onderwijs inderdaad.
Mijn kinderen doen het goed op school omdat ik ze al die jaren heb geholpen met (het plannen, ordenen en begrijpen en toezien op de uitvoering) van hun huiswerk. Helaas hier geen Passend onderwijsinstituut gevonden, en de begeleiding was/is ook nodig op het moment dat het nodig is, en dat kan dagelijks zijn.

Pas in het speciaal onderwijs kon ik een deel laten vallen omdat er op school wel passende begeleiding bleek te zijn. Op individueel niveau.

bieb63

bieb63

11-06-2017 om 13:07

Hier

Gedaan. Maar niet voor hoger niveau. Wel omdat het kwartje bij engels niet viel, en dus noodzaak. Heeft goed geholpen.

Ook geen doelgroep

Wij hebben voor bijles (werd remedial teaching genoemd) gekozen om hiaten op te vullen die ontstaan zijn door een wisseling van school. En ook om te bekijken of extra aandacht zou helpen bij automatiseringsproblematiek. In het eerste geval kreeg het kind zelfvertrouwen terug, voor het tweede geval bleek het geen oplossing ( en bleek later dat er sprake was van o.a. dyslexie).

Stremmingen oplossen

Ik zie ouders bijles inschakelen als het er op aankomt. Vrienden hebben net een duur bijlestraject gehad voor oudste die in examenjaar Gymnasium zit en slechte cijfers had. Je wil dat laatste stukje een zetje in de goede richting geven, mits je kind meewerkt natuurlijk. En proberen te voorkomen dat het zittenblijven wordt. Het is nog even afwachten of het zich uitbetaald heeft.

Friesland

Er is in Friesland minder werkgelegenheid en mogelijk dat inkomen dan ook een rol gaat spelen. Maar naast huiswerkinstituten zijn er ook particuliere oplossingen. Ik ken alleen al een kind dat door zijn oma geholpen werd met huiswerk dat op school en thuis niet lukte.
Soms helpen kinderen, broertjes en zusjes, elkaar.

Wilma

Wilma

11-06-2017 om 13:17

hoger niveau

Natuurlijk doen we het niet voor een hoger niveau, maar als de bijlessen goed zijn komt dat er natuurlijk wel en vinden we dat heel fijn

Helaas, het kost geld en dus, ondanks "verplicht" passend onderwijs op alles scholen, voorbehouden aan bepaalde groepen kinderen.

V@@s

V@@s

11-06-2017 om 13:43

ruim net

Ik vraag me altijd af waarom studenten met zo'n specifieke vraag die droppen op een algemeen forum. Blijkbaar zoek je specifiek ouders die bijles zoeken voor kun kinderen in Friesland. Waarom dan niet gewoon een aantal Friese bijlesgevers benaderd of zij een enquete aan hun klanten willen voorleggen?

margaretha

margaretha

11-06-2017 om 14:24

gedaan

omdat uit testen bleek dat zoon zwaar achterliep, behoorlijk hoog iq en adhd had (en een beetje dyslectisch was) en de basisschool hem naar het speciaal onderwijs wilde sturen terwijl wij daar de oplossing niet in zagen. Hij heeft een jaar bijles gehad buiten school en ging daarin van leesniveau 0 naar 9. School had hem wel van groep 4 naar groep 3 teruggeplaatst rond Pasen en hij heeft ritalin gekregen. Daarna gewoon bassischool afgemaakt en naar het gymnasium gegaan.

margaretha

margaretha

11-06-2017 om 14:29

en andere zoon

na testen zwaar dyslectisch en normaal/ net boven gemiddelde iq maar school wilde niets aan bijles doen op school. Ik heb er nog spijt van dat we hem niet eerder bijles hebben laten geven, dan was hij misschien niet een jaar kwijtgeraakt op de bassischool. (hierna zijn we van bassischool veranderd, waren ons vertrouwen kwijt in de leerkrachten daar)

Fruitella

Fruitella

11-06-2017 om 14:39

Eens met Skik

Ik denk niet dat je met behulp van bijles een hoger niveau haalt dan je maximaal zou kunnen. Ik denk wel dat kan helpen om het maximale uit je kind te halen.

Mi is er met het passend onderwijs teveel op het bord van de leerkracht gekomen. Eigenlijk zou elke klas een assistent erbij moeten hebben. Bovendien is er naar mijn idee veel te weinig aandacht op de opleiding voor dyslexie, dyscalculie, adhd ed. Het wordt wel eens genoemd in een boek en waarschijnlijk komt het wel eens ter sprake maar veel is het niet. Kortom voor het takenpakket dat leerkrachten erbij hebben gekregen lijken leerkrachten niet goed uitgerust.

Zijn er hiaten of is er sprake van dyslexie of van andere automatiseringsproblemen moet dat ook met steun van thuis worden ingehaald. Dat doen wij graag want wij zien ook dat het bord de leerkracht vol is. Maar dat is lastig voor mij als ouder omdat ik volgens een andere methode heb geleerd dan kind en ik wil kind niet in de war maken. Handvatten voor de methode van kind krijg ik er niet bij. Het schoolboek gaat niet mee met kind want kind krijgt een kopie van de opgaven uit boek mee.

Waarom bijles? Twee ervaringen.
Op onze school benoemt de leerkracht wat ze ziet (als die het ziet), en dat is prettig, maar dan ? Als ouder moet jij je er natuurlijk ook in verdiepen maar dan kom je er in een gesprek achter dat school niet voldoende doet (gemeten aan het kind) uit onkunde of onmacht (niet uit onwil). En dan blijkt het lastig om als ouder de leerkracht van tips te voorzien. Dan ben je opeens een betweter en trap je de leerkracht op de professionele tenen: dat wil je niet. Praten met school, dat is voor ouders echt een vak apart.

Bijles is hier een keuze om het geheel (klas, leerkracht, ouders) te ontzien en je kind (snel en vakkundig) bij te krijgen.

Maar ik ken ook een school, eigen ervaring, die achterstanden en dergelijk absoluut niet noemt. Naar mijn idee stromen daar kinderen inderdaad op een lager niveau uit, dat kan niet anders. Een deel van de ouders laat hun kinderen na verloop van tijd testen, net als wij, omdat je het gevoel krijgt dat er iets hapert en met school heb je net een stewardessen-gesprek gehad. Uit die test komt dan wel of geen leerstoornis uit maar in elk geval een fikse achterstand (van een jaar of meer). Confronteer je school daarmee, is het volgens school echt iets voor thuis. Met andere woorden: zoek het lekker uit en doe dat wel thuis! Hoe haal je dan een achterstand van een jaar of meer thuis in (nadh buurjongen nu 3+ jaar achterstand in een bepaald vak)? En hij is lang de enige niet, dáár. De scholen in de omgeving zitten vol (met kinderen die wél op tijd wegkwamen).

Krijgt de inspectie dat te horen, doet die daar iets aan? Als je dit ziet vraag je je als ouder af waarom jij als "afnemer" geen zeggenschap hebt in school en waarom wat iedereen op het schoolplein allang zegt, niet bij de instanties bekend is en waarom er al die jaren niets aan gedaan is. Het zelfreinigend vermogen van het onderwijs lijkt dan ver te zoeken. Gelukkig is er 1 lichtpuntje: bijles.

Bijles is hier noodzaak. Kan je het niet betalen of was je niet alert genoeg, ben je mooi in de aap gelogeerd.

Wat heel prettig is, op bijles weten zij dat zij moeten communiceren met mij ipv andersom. En dan kan je dus echt je kind bespreken, wat soms zo vreselijk moeilijk is op school. En daar ligt het heel eenvoudig; ik wil mijn kind op niveau hebben. Daar doen ze dat want daar zijn zij voor.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-06-2017 om 15:16

ook geen doelgroep

Ik hoor ook niet bij de doelgroep, maar wil wel even reageren.

Ouders schakelen hulp in als ze de indruk hebben dat er meer in hun kind zit dan de school eruit weet te krijgen. Zo simpel is het. Jammer dat daar soms nogal negatief over wordt gedaan ('vmbo is te min'). Iedereen weet dat scholen beperkte mogelijkheden hebben. Een leerkracht heeft 25-30 leerlingen in de klas, dus weinig gelegenheid voor 1-op-1 aandacht. Veel leerlingen hebben baat bij meer aandacht dan ze nu krijgen. Daar kun je je als ouder bij neerleggen (het is wat het is) of je zoekt naar mogelijkheden om zelf die extra aandacht te organiseren. Door zelf naast je kind te gaan zitten - of door iemand in te schakelen. Niets mis mee.

Het feit dat er zo veel bijles, huiswerkbegeleiding etc. wordt ingeschakeld, zou een signaal moeten zijn richting scholen en overheid. Het laat namelijk zien dat het onderwijs nogal eens tekort schiet. En dat ouders (vooral de hoogopgeleide, kritische en mondige ouders) vinden dat het beter kan en moet. Zelf hadden wij al heel snel op de basisschool door dat de deskundigheid van veel leerkrachten te wensen over liet. En dat je als ouder, zeker waar het gaat om een niet-gemiddeld-kind, al snel deskundiger (en daadkrachtiger) bent dan de leerkracht. Onze eigen (laag opgeleide) ouders keken nog op tegen leerkrachten, wij (hoog opgeleid) doen dat een heel stuk minder.

Op de basisschool hadden onze beide kinderen RT nodig. School had nauwelijks RT-uren beschikbaar en zette de spaarzame uren in voor kinderen met grotere problemen. Dus we hebben zelf RT geregeld en betaald. Jongste zoon heeft op VO inmiddels al 3 jaar behoorlijk intensief huiswerkbegeleiding (door ons + instituut) en soms bijles. Met z'n intelligentie is niets mis, maar wel met zijn (executieve) vaardigheden. En die zijn nogal belangrijk op het VO. Geen idee wat er van hem zou terechtkomen als hij die begeleiding niet zou krijgen. Scholen komen zelf vaak niet veel verder dan: afstromen. Maar dat lost het probleem niet op. Die vaardigheden heeft hij namelijk ook op alle lagere niveaus nodig.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-06-2017 om 15:24

passend onderwijs

"Mi is er met het passend onderwijs teveel op het bord van de leerkracht gekomen. Eigenlijk zou elke klas een assistent erbij moeten hebben. Bovendien is er naar mijn idee veel te weinig aandacht op de opleiding voor dyslexie, dyscalculie, adhd ed. Het wordt wel eens genoemd in een boek en waarschijnlijk komt het wel eens ter sprake maar veel is het niet. Kortom voor het takenpakket dat leerkrachten erbij hebben gekregen lijken leerkrachten niet goed uitgerust."

Passend onderwijs heeft het probleem versterkt, maar niet veroorzaakt. De wet Passend onderwijs bestaat immers nog maar net. Het probleem is al vele jaren aan de gang. Het is niet nieuw dat ADHD'ers en ASS'ers op de reguliere basisschool zitten. Het grootste deel van hen ging altijd al naar het reguliere onderwijs. Daarom is het zo verbazingwekkend dat het kennisniveau bij veel leerkrachten zó sterk achterblijft. Sinds mensenheugenis zijn er kinderen die niet gemiddeld zijn, ook (en vooral) op de gewone scholen.

Wilma

Wilma

11-06-2017 om 17:10

Fruitella

Op de school van mijn dochter waren er zo op den duur zóveel kinderen die bijles hadden dat de school de ouders tegemoet kwam door 's middags na school zelf bijles aan te bieden ) Hilarisch en omgekeerde wereld. Überhippe witte school in überhippe vinexwijk )) Haha!

Als docent...

Dit jaar voir t eerst een examenklas, havo 5, moet ik toegeven dat ik het soms echt niet snap.

Ik had dit jaar kinderen in de klas die maandenlang hen best deden om zo weinig mogelijk te doen, en die al mijn gratis en vakkundige support tijdens de lessen wegwuifden met de mededeling dat ze het thuis wel gingen doen op een moment dat het hun schikte.

Een aantal van die kinderen ging dus in de weken voor t examen naar duurbetaalde examentrainingen.

Doen de scholen hier iets niet goed? Roostertechnisch? Idee is dat we de kinderen een week of 3-4 voor de examens zo goed mogelijk voorbereid loslaten met nog een beetje eigen studie-tijd. Maar voor een aantal werkt dat klaarblijkelijk niet. Ik vind het bizar. Tellen ouders honderden euro's neer voor iets wat een maand eerder gratis verkrijgbaar was.

Ingrid

Angela67

Angela67

11-06-2017 om 18:24

IngridT

De ouders zullen niet weten dat jij dit aanbiedt en hoe jij erin staat. Wat ik bedoel is: ik zie hier ook dat (in ieder geval in de beginjaren) hulp vragen not done is. Nu (eind havo 4) is oudste wel degelijk op zoek naar hulp, vragen etc. Maar zoiets groeit óf het groeit niet. En ik ben er als ouder - gelukkig niet - niet bij op school. Dus als het een aantal weken voor het examen is en ik zie dan hoe slecht puber ervoor staat dan regel ik natuurlijk dure bijles. Dan ga ik niet zeggen: volgens mij had je een aanbod gekregen dat je niet aannam. Daar schieten we niets meer mee op. Wellicht als ik als ouder van jou rond kerst een mail zou krijgen met een aanbod voor paar steunlessen o.i.d. of een welgemeend algemeen studie/steunles advies dan zou ik wél gaan duwen. En misschien dat puber dan wel bij jou komt ervoor. Maar als hij dat niet doet dan zou ik m vast alsnog naar die dure training sturen . . denk ik / weet ik niet zeker natuurlijk, maar goed. Ik zou dan kunnen zeggen: als je nu die steun niet aanpakt en ik vind dat je naar examentraining moet, moet je het zelf betalen .
gr Angela

Angela....

Ik bedoel niet eens extra lessen of steunles. Hoewel k dat free of charge zou doen als een leerling het vroeg. Ik bedoel gewoon dat een leerling na de laatste pta toets, als we alleen nog maar examenvoorbereiding doen wekenlang zowel thuis als op school in de les he-le-maal niks uitvoert. Geen zin. Geen tijd. Geen sense of urgency In havo 5 ga ik dan echt geen strafwerk meer uitdelen. En na tig keer aansporen besteed ik mijn tijd dan liever aan leerlingen die nog wel iets willen opsteken. Maar ik ben dan wel verbaasd als ouders hinderden euro's neertellen voor datgene wat in de les gratis aangeboden werd. Examentraining. 3 weken lang. 4 uur in de week.

Ik ben overigens doo op mijn basn, en eigenlijk op al mijn leerlingen. En de meeste krijg ik ook echt wel aan het werk. Maar soms begrijp ik het echt niet helemaal.....( ook niet wat ouders nu echt meekrijgen of inschatten qua inzet en werkhouding van hun kroost)

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2017 om 19:57

Ingrid

Wat ik me wel eens afvraag is of leerlingen zoals jij noemt, iets zouden kunnen hebben aan huiswerkvrije scholen. Liever iets langer op school houden, of lesuren anders inrichten, dan dat ze thuis om wat voor reden dan ook de mist in gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2017 om 20:01

Oh ja, wat ouders meekrijgen

Ik kan alleen voor mijzelf praten, maar mijn eigen ouders kregen pas iets mee als ze op ouderavonden bij de diverse leraren aanschoven. "Jullie dochter zou de beste van de klas kunnen zijn, als ze haar best deed." En dan zagen ze dat ik enen haalde, die ik thuis nooit meldde. Ik had een romannetje onder mijn leerboeken liggen, dus mijn ouders zagen mij huiswerk maken als ze de kamer in gelopen zouden zijn, maar niet dat ik tot een uur of 10 zat te lummelen. Ik kon me tot laat in de avond niet voldoende concentreren en de discipline opbrengen om aan de gang te gaan. Iets wat me in de klas, beter gelukt zou zijn. Daar moet je wel.

Verschillende ouders

Er zijn nou eenmaal verschillende ouders en inderdaad, wat Kaaskopje zegt, huiswerkvrije scholen klinkt ook prima. Dan zit je wel als school met het probleem van de tekortschietende motivatie en puberale lamlendigheid, die ouders vaak thuis moeten zien op te lossen.
Hier niet hoor. Ik denk dat er ook veel ouders zijn waar je als school niets van merkt en niet eens weet of een kind bijles krijgt omdat dat thuis opgelost wordt.

Fruitella

Fruitella

12-06-2017 om 11:31

Meekrijgen

Wilma, dat is nog eens een school! Voor ijver en vlijt een 10, haha.

Ingridt, Ik denk dat ouders veel te weinig meekrijgen als hun kind op het VO zit en uiteindelijk ook wel het idee hebben dat het niet goed zit, maar waar? Dan maar bijles (waar ze wel aan de hand van de juiste inhoudelijke vragen kunnen toetsen of de stof wordt beheerst). Dat hoeft geen vorm van gemakzucht gezin maar kan ook iets van schaamte in zich hebben.

Als ik naar mijn eigen VO periode kijk waren mijn ouders nauwelijks aanwezig want dat hoefde ook niet. Maar gezien het puberbrein is dat natuurlijk helemaal fout. Die hebben echt nog wel iets nodig om aan het werk te gaan en te blijven.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-06-2017 om 11:41

Ingrid, ik snap het wel

Ingrid, ik snap het wel.

Eerder schreef ik dat bijles (etc.) de zwakke punten van het onderwijs opvangt. Daar moet natuurlijk nog iets bij: het vangt ook de zwakke punten van leerlingen (en hun ouders) op. Het gaat natuurlijk om pubers. Die door het jaar heen ook veel onverstandige en onhandige dingen doen. Ondanks (of soms dankzij) ondersteuning/aansporingen van ouders. Als het an het einde van het jaar dan toch spannend wordt.... dan snap ik goed dat je (als ouder) nog even alles in het werk stelt om je kind te laten slagen. Want je kunt de klok gewoonweg niet meer terugdraaien. En natuurlijk kun je denken: dat is dan een wijze les voor kind, laat hem dan maar zakken. Maar als het niet hoeft.... Hier ook een zoon die vorig jaar een aantal examentrainingen heeft gedaan. En ik moet zeggen: hij heeft er echt heel veel geleerd. Ik denk ook dat hij er pas toen echt voor open stond. Eerder in het jaar dacht hij er toch te makkelijk over.

mijk

mijk

12-06-2017 om 12:04

Op de basisschool

remedial teaching ingeschakeld om zoon te helpen bij het plannen. Hoger niveau hoefde niet. Hij haalde zo ook dik vwo maar omdat hij nooit iets had hoeven doen was er geen enkel planinzicht en wel diepe faalangst....

Best bestede geld ooit!

Mijk

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2017 om 12:45

Basisschool

Ik vind dat een basisschool en een voortgezet onderwijs school zelf ook de verantwoordelijkheid heeft om alles uit een kind te halen. Onderwijs hoort gratis te zijn en ook te blijven voor kinderen die net niet mee kunnen komen. Beláchelijk dat ouders zelf bijles moeten gaan inhuren als school niet in die missie slaagt. Daardoor maak je de kansen van kinderen afhankelijk van het inkomen van hun ouders. Ik geloof direct dat onderwijzers daar handenwringend naar kijken. Dat is een overheids'dingetje'. Die moet voldoende geld beschikbaar stellen om onderwijs ook daadwerkelijk gratis te houden voor iedereen die dat echt nodig heeft.

Er zijn ook echt ouders die geen genoegen nemen met het feit dat hun kind niet mee kan komen op een hoger niveau, sneu voor zo'n kind ten eerste, maar ik vind ook dat de school dan niet de taak heeft om dat toch voor elkaar te krijgen.

Ijsvogeltje..

Ik snap ook wel dat ouder dat doen. Tuurlijk. Maar wat ik zo bizar vind is dat wat ik ( dit jaar met een heel bescheiden klasje van 18 leerlingen, dus reuzevent aandacht per leerling) zeg maar in maart en begin april zeker een lesuur of 15-20 met die kinderen wil doen -examentraining- bij een aantal niet veel vruchten afwerpt. Zoals jij al zegt...ze staan er nog niet voor open. 2 weken later doen ze na betaling van een paar honderd euro min of meer hetzelfde. En dan werkt het wel?
Zo overbodig. En ik zou zo graag willen snappen of en hoe dat anders kan. Ik vind het een naar idee dat die ouders misschien wel denken dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft die school niet biedt...terwijl in mijn optiek ik alles aanbied wat ze maar wensen. Waarom werkt dat dan niet? Ligt het aan mij. ( ik hoop het niet. Ik doe echt enorm mijn best) Is het de timing? ( ik zit wat dat betreft natuurlijk ook vast aan de planning/rooster van school) Is het juist het dure en externe wat zo'n puber ervan doordringt dat het nu menens is? ( ik kan moeilijk extra geld gaan vragen voor mijn reguliere lesuren, of een zaaltje elders afhuren om daar eea te doen) of is het nog iets anders? Als iemand nog interessante inzichten heeft...ik hoor het graag!

ingrid

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-06-2017 om 12:59

illusie

"Ik vind dat een basisschool zelf ook de verantwoordelijkheid heeft om alles uit een kind te halen."

Kaaskopje, dat kun je (en ik) wel vinden, maar het gebeurt gewoonweg niet. Het kan ook niet in ons onderwijssysteem. Het is een illusie om te denken dat een enkele leerkracht met 25-30 leerlingen in de klas, het maximale voor ieder individuele kind kan doen.

Met een aanzienlijk deel van de leerlingen gaat het gewoon prima hoor. In het onderwijs zijn ze (logisch!) dol op gemiddelde kinderen. Mocht je een gemiddeld kind hebben dat ook nog eens lekker gemotiveerd is, dan zit je prima. Maar veel kinderen zijn niet zo gemiddeld. Die hebben bijvoorbeeld meer 1-op-1-aandacht nodig. Of meer/minder snelheid dan de rest van de groep. Of meer/minder instructie. Of meer/minder herhaling. Of meer/minder zelfstandig werken. Of meer/minder groepswerk. Etc.

En dan wordt het ingewikkeld, wat dat gaat de aandacht voor de individuele leerling ten koste van de groep. Dat dilemma bestaat bij alles wat in groepsverband gebeurt. Onderwijs, zorg, dagbesteding voor gehandicapten, sport.... Wat goed is voor de een, is niet automatisch goed voor de ander. Of soms zelfs nadelig voor die ander.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-06-2017 om 13:01

Maakt het iets uit Ingrid?

Hier zo'n kind en ja wij weten heus wel waar het knelt, maar na anderhalf jaar trekken en duwen aan kind zijn wij er ook wel klaar mee. Dus nu inderdaad dure huiswerkbegeleiding in de hoop dat dat wel iets oplevert.

Ik proef een ondertoon van kritiek in jouw post die ik niet goed kan plaatsen.
Wat verwacht jij dan van ouders? Er was iets met ezel wel naar het water leiden maar niet laten drinken toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.