Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zelfs overtreding van diplomatieke onschendbaarheid

http://nos.nl/artikel/560131-meldpunt-onderzoekt-gezin-borodin.html
Jeugdzorg opereert nou eenmaal boven de wet.


Nils

Zennnnnnnnn

Leen13

Leen13

16-10-2013 om 18:18 Topicstarter

Nils

Je kunt zo de politiek in. Buig de werkelijkheid en de waarheid maar naar jezelf toe. Maar dan ook niet protesteren als dat gevolgen heeft die je niet zinnen.

Nils

Nils

16-10-2013 om 19:06

Tja

Ik ben totaal zen hoor. Dit is een kwestie die me ook beroepsmatig bezighoudt, vandaar dat ik misschien wat fanatiek overkom. Er valt verder niet meer zoveel te zeggen: op het moment dat de reacties niet meer inhoudelijk zijn, heeft het weinig zin nog van mening te wisselen. Jammer, het is een interessante kwestie.

Knurf

Knurf

16-10-2013 om 19:15

klopt AnneJ

'Mijn punt is dat Nederland zonder nadenken, en zonder daarvoor per direct welgemeende excuses te maken, de diplomatieke verhoudingen heeft geschonden.'

Klopt. En daar ben ik de politie nog steeds dankbaar voor. De rechten van een kind gaan voor mij voor diplomatieke verhoudingen.

Fiorucci

Fiorucci

17-10-2013 om 07:33

gisteren....

Ik zag gisteren op tv toch wat mensen die het land goed kennen en wel degelijk menen dat de aanval op de diplomaat een gevolg was van de arrestatie van Borodir. Sterker nog, schijnt al eerder gebeurt te zijn, een dergelijke opeenvolging van zaken, in 2005 meen ik.
En verder ben ik het eens met Knurf, wat betreft de kinderen.

Leen13

Leen13

17-10-2013 om 15:00 Topicstarter

nog niet afgelopen

http://nos.nl/artikel/563546-moskou-zaakborodin-niet-klaar.html
"Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Moskou verwacht vandaag nog antwoorden uit Den Haag over de zaak.
Rusland blijft erbij dat de "aanvallers" van Borodin moeten worden bestraft. Bovendien wordt een schadevergoeding gevraagd voor het gezin van de diplomaat."

rode krullenbol

rode krullenbol

18-10-2013 om 16:28

Nu de beer los is (2)

De chronologie draagt onmiskenbaar het karakter van een kettingreactie. Het begon ermee, dat Dimitri Borodin om de een of andere reden flink geprikkeld raakte en uit zijn wiek schoot naar zijn kinderen. Enkele omstanders op het strand van Scheveningen voelden zich nogal ongemakkelijk bij het zien hiervan en alarmeerden de Haagse politie. Die deed in eerste instantie niets. Dat veranderde, toen de buren van het gezin ook al hevig verontrust alarm sloegen. Alleen al bij de gedachte een en ander op zijn beloop te (moeten) laten, gingen ook de toegesnelde ordehandhavers zich wel erg oncomfortabel voelen. Zij besloten in te grijpen.

Dit op zijn beurt bracht dhr. Borodin in een lastig parket. Niet alleen was hij, daar waar hij had gerekend op diplomatieke onschendbaarheid, ingerekend wegens het plegen van huiselijk geweld. Ook werd de zaak ermee een officiële aangelegenheid. Uit angst voor bestraffing vanuit Rusland (zo neem ik aan) besloot hij zijn kennis, inzichten en vaardigheden op het terrein van internationale betrekkingen in te zetten ten behoeve van zijn eigen hachje. Behendig zette hij de Russen aan tot een in koor woedend blaffen naar Nederland, door ten overstaan van de Russische pers te suggereren dat niet hij, maar de Haagse politie zijn dochtertje van vier had mishandeld. Vanwege de antiwesterse stemming in zijn land kon hij rekenen op de nodige bijval.

Wat ooit klein begon, kreeg zo steeds grotere proporties. Dimitri Borodin sleurde niet alleen zijn intimi mee in zijn ongemak; maar de hele wereld.

Nu hing er al wat spanning in de lucht tussen Nederland en Rusland, vanwege de arrestatie van de twee vrouwelijke activisten van Greenpeace. Die zijn nu almaar opgelopen. Voorwaar een onaangename situatie. Te vrezen valt voor een verdere geweldsescalatie.

Onder Boris Jeltsin, bijgenaamd 'de sloper van de Sovjet-Unie', was deze diplomatieke rel naar alle waarschijnlijkheid nooit ontstaan. Toch is het zijn beleid, dat er indirect aan heeft bijgedragen, dat de gemoederen nu zo hoog oplopen. De overgang destijds van communistische heilstaat naar kapitalisme heeft de Russen niet alleen goeds gebracht. Met het verliezen van veel van hun bestaanszekerheden, zijn velen ruw uit hun ´comfort zone´ gesleurd.

Nederland ondervindt daarvan nu de gevolgen en ziet zich als westers land voor een grote uitdaging geplaatst. De oplossing van het probleem schuilt uiteraard in gedeelde economische belangen. Nederland is een groot afnemer van olie en aardgas uit Rusland.

Zelf heb ik goede herinneringen aan de autoloze zondag. Ik heb toen, hand in hand met mijn zus, heerlijk kunnen rolschaatsen over de Nederlandse autowegen. Wat zouden jullie ervan vinden om het Nederlandse wegennet weer eens om te toveren in de ideale skatebaan ´ever´?

rode krullenbol

rode krullenbol

18-10-2013 om 17:11

Oh dear!

"Die zijn nu almaar opgelopen." moet natuurlijk zijn: "Die is nu almaar opgelopen."

rode krullenbol

rode krullenbol

18-10-2013 om 17:23

Oh dear! (2)

"vanwege de arrestatie van de twee vrouwelijke activisten van Greenpeace" moet zijn: "vanwege de arrestatie van de twee Nederlandse activisten".

Leen13

Leen13

18-10-2013 om 18:09 Topicstarter

autoloos

Als die kraan dichtgaat kan het me nu niet veel meer schelen. We fietsen toch al. En misschien krijgen we dan eens versneld meer milieuvriendelijker energie. Vroeger was dat voor ons kinderen een heel eind fietsen naar de kerk op zondag, 2x.
Ouders mochten bejaarden blijven rijden.

Leen13

Leen13

19-10-2013 om 01:05 Topicstarter

wel of niet een onderzoek door het AMK?

Toch niet
http://www.antibjz.nl/page/articles.html/_/jeugdzorg-algemeen/jeugdzorg-teruggefloten-in-zaak-russische-diplo-r3184
"Jeugdzorg werd ingeschakeld om de melding van kindermishandeling te onderzoeken, maar doet dat op verzoek van het ministerie van buitenlandse zaken op dit moment niet meer en heeft het onderzoek gestaakt."

Weer wel
http://www.antibjz.nl/topic/11350-jeugdzorg-mag-toch-mishandeling-kinderen-borodin-onderzoeken/
"Jeugdzorg Den Haag mag onderzoek doen naar de mogelijk mishandeling door de Russische diplomaat Borodin van zijn kinderen. Dat heeft minister Timmermans gezegd in de Tweede Kamer tijdens het debat over de incidenten met Rusland/ Volgens Timmermans is er geen sprake van een verbod op een onderzoek naar kindermishandeling."

Van mij mag Timmermans weg, die heeft inmiddels wel genoeg geblunderd.

Leen13

Leen13

19-10-2013 om 06:33 Topicstarter

politie haaglanden vaker in de fout

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/25/suriname-roept-diplomaat-terug-uit-nederland/
Op verzoek van Italiaanse politie wordt de woning van een Surinaamse diplomaat binnengevallen. Ook hier meldt de diplomaat zich onmiddelijk te hebben geidentificeerd als diplomaat met politieke onschendbaarheid, desondanks zet de hermandad door.
Interessant is dat Suriname de Verenigde Naties vraagt Nederland te veroordelen. Ik dacht eigenlijk dat geschillen voorgelegd horen te worden aan het Internationale Gerechtshof van de Verenigde Naties in tja, Den Haag.

Hoe weet de politie dat?

Iemand schreef dat de politie heus wel weet welk adres onder diplomatieke onschendbaarheid valt en welke niet. Maar er zijn zo'n 140 ambassades en consulaten in Nederland (de meesten in Den Haag). Op de ene ambassade zullen meer diplomaten werkzaam zijn dan op de andere, maar laten het er twee per ambassade zijn, dan heb je behalve de 140 ambassades nog eens 280 adressen waar diplomatieke onschendbaarheid geldt. Ik kan me niet voorstellen dat een gemiddelde agent zo'n huisadres direct herkend als zijnde no-go-area. Zeker niet in het heetst van de strijd. Ik vind niet dat de status van dit gezin bewust geschonden is.

skik

rode krullenbol

rode krullenbol

01-12-2013 om 21:00

Leen13

Leen13

01-12-2013 om 21:31 Topicstarter

Oke!
"In een tweet zegt hij dat zijn vertrek "niet geheel vrijwillig" is. Van wie hij moest vertrekken, laat hij in het midden."
"Hij plaatst vraagtekens bij "diegenen die pretenderen moreel superieur te zijn en die preken zonder te luisteren".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.