Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zelfs overtreding van diplomatieke onschendbaarheid

http://nos.nl/artikel/560131-meldpunt-onderzoekt-gezin-borodin.html
Jeugdzorg opereert nou eenmaal boven de wet.


wizzer

wizzer

08-10-2013 om 18:35

Tja, ik weet niet wat je hier mee wilt. Maar twee dronken mensen en twee kleine kinderen?

Ik vermoed dat ingrijpen hier gewoon terecht was.

Leen13

Leen13

08-10-2013 om 19:06 Topicstarter

Wizzer

Ook als dat gewoon niet mag vanwege diplomatieke onschendbaarheid? Misschien is het toch wat handiger als er in plaats van ondoordachte verboden acties voor een wat meer 'diplomatieke' opstelling was gekozen.

wizzer

wizzer

08-10-2013 om 19:31

kom op

Diplomatieke onschendbaarheid heeft wel een grens natuurlijk, en ik ben blij dat die hier getrokken is.

(zo mag een diplomaat bijvoorbeeld ook belet worden om dronken een auto te besturen).

pubermoeder

pubermoeder

08-10-2013 om 19:38

Jeugdzorg?

Hou toch op Anne. Dit heeft met Jeugdzorg helemaal niets te maken.
De buren hebben de politie gebeld vanwege gillende kinderen. De politie kwam en trof dronken man aan 'die insloeg op zijn kinderen'. Ze hebben hem voor gehoor meegenomen naar het bureau. Lijkt mij volledig logisch (even los van de diplomatieke kwestie). Kun je uitleggen wat dit volgens jou met Jeugdzorg te maken heeft en waarom je hier blijkbaar weer zo gefrustreerd over bent?

Wat is diplomatieke onschendbaarheid?

Diplomatieke onschendbaarheid betekent dat je je taak in een vreemd land zonder belemmering kunt uitvoeren.
Dat je in dat land dan ook beschermt wordt tegen rechtsvervolging.
En dat je beschermt wordt tegen indringers en orde verstoorders.

Maar wordt je als diplomaat zelf zo'n orde verstoorder, en ga je in een dronken bui je kinderen mishandelen heeft dat niets met deze status uit te staan.
Het zou wat wezen, kan je dus als onschendbaar diplomaat ook brandjes stichten, inbraken doen en je lastige vrouw in de tuin gaan begraven, zonder represailles.

Leen13

Leen13

08-10-2013 om 19:59 Topicstarter

het bericht

Zoals je aan het bericht kunt zien gaat het meldpunt AMK het gezin Borodin onderzoeken. Zal mij benieuwen of het gezin daar toestemming voor gaat geven. Vervolgens of dat wettelijk wel mag dat je de privacy schendt van diplomaten.
Ik lees echt nergens dat de man 'insloeg op zijn kinderen'. Het zal best dat het echtpaar dronken was, maar er waren vast andere mensen ook nog in dat huis anders waren de kinderen wel meegenomen, en daar lees ik nou niets van.
Ik begrijp ook niet dat als je een vrouw aantreft in een auto met diplomatiek nummerbord dat je dan niet eerst eens even overlegt met mensen die er verstand van hebben. Je laat je door buren gewoon naar de diplomaat sturen en vervolgens escaleert de zaak. En dan beweren dat mijnheer Borodin niet tijdig heeft aangegeven dat hij diplomatiek onschendbaar was.
Misschien was er ook gewoon niets aan de hand en was de situatie gewoon zoals de heer Borodin zelf zei: hij hielp zijn zoon tandenpoetsen. We zullen het niet weten, want er is met olifantenpoten opgetreden in een porceleinkast.

Anneke

Anneke

08-10-2013 om 22:07

Anne

Je optreden is dusdanig fanatiek dat alles wat met kinderen, mishandeling, etc te maken heeft gebruikt wordt om je frustraties richting Jeugdzorg bot te vieren. Hierdoor sla je de plank volledig mis, je wordt door niemand meer gelooft.
Ik geloof best dat er fouten worden gemaakt bij Jeugdzorg. Ik ben er ook van overtuigd dat we niets horen over alle gevallen waar Jeugdzorg wel goed werk heeft geleverd. We horen niets over de drama's die Jeugdzorg wel heeft voorkomen.

Ik geloof nog steeds niet dat je hier in NL voor helemaal niets wordt gearresteerd en er zomaar zware beschuldigingen worden rondgestrooid. Zonder de details te willen weten, ik geloof niet dat dit een gillende-dwarse-peuter-tandenpoetsgreep was. Dan had ik inmiddels al 33 keer de Jeugdzorg of politie op mijn stoep staan.
Ik geloof ook graag dat niet alle ouders blij zijn als Jeugdzorg hulp aanbiedt of ingrijpt. Ik acht het goed mogelijk dat dat in extreme situaties leidt tot een obsessiviteit zoals je hier op dit forum etaleert.

Het verdedigingsmechanisme dat jij nu etaleert doet mij al lange tijd niet meer de suggestie wekken dat Jeugdzorg in jullie geval grote fouten heeft gemaakt. Door je stroom aan anti-Jeugdzorgberichten zet je zelf een beeld neer van een obsessieve, felle, overgefrusteerde, de plank totaal misslaande doorgedraaide moeder. Don't blame the messenger.

Dit zal mijn enige bijdrage zijn; je berichten nemen een trollachtige neigingen aan te nemen. Dergelijke bijdragen negeer ik gewoonlijk.

Nils

Nils

08-10-2013 om 22:43

Gerustellend

Een prettige gedachte dat kinderen van diplomaten in Nederland niet vogelvrij zijn.

Leen13

Leen13

08-10-2013 om 23:40 Topicstarter

Tja

Ik heb iets meer geneigdheid naar de 'andere kant' van zo'n verhaal.
http://nos.nl/artikel/560196-borodin-ik-sla-mijn-kinderen-niet.html

Borodin ontkent zijn kinderen te slaan, bovendien meldt hij in een van de artikelen dat hij nooit eerder klachten heeft gehad.
http://nos.nl/artikel/560184-hoogleraar-nl-zat-fout.html

Het doet me ook denken aan die 2 Republikeinen op de dam die van burgemeester van der Laan de garantie hadden gekregen dat ze mochten demonstreren op de dam. Totdat een paar agenten die die boodschap blijkbaar niet meegekregen hadden toch tot arrestatie overgingen.

Gewoon niet nadenken.

Leen13

Leen13

09-10-2013 om 00:02 Topicstarter

waar rook is is vuur

http://nos.nl/video/560218-alleen-diplomaat-arresteren-bij-acuut-gevaar.html
Nou kun je natuurlijk nog steeds denken dat zoiets niet zomaar gebeurt dan moet er wel heel wat aan de hand zijn. Maar goed, dat moet je dan wel aantonen.
http://nos.nl/video/560218-alleen-diplomaat-arresteren-bij-acuut-gevaar.html
"Nederland zit hier waarschijnlijk verkeerd".
Dan denk ik op mijn beurt, het is weer zo ver. Er roept iemand 'kindermishandeling' en dan ben je niet eens verdacht nee, je bent direct schuldig en al je burgerrechten zijn per direct nietig verklaard.

Fiorucci

Fiorucci

09-10-2013 om 08:00

Tja

Ik lees vandaag dat agenten zagen hoe hij zijn kinderen aan hun haren door het huis sleepte en zijn vierjarige dochter sloeg. Ik kan me voorstellen dat je reageert als je het zo voor je neus ziet gebeuren.

Nils

Nils

09-10-2013 om 08:07

Annej

Ik snap de strekking van je pleidooi niet. Op welk moment mag een diplomaat volgens jou wel gearresteerd worden? Als hij 10x harder of langer op anderen in timmert? En is het in beschonken toestand auto's rammen van zijn vrouw niet zo een probleem, omdat het geen direct gevaar opgeleverd heeft? Wat trouwens onzin is, want onder invloed rondrijden is heel gevaarlijk, ook in een auto met een diplomatiek nummerbord. Aandoenlijk dat Poetin zo begaan is met de mensenrechten van dit stel. In Rusland is het wat betreft klassenjustitie veel beter voor elkaar dan hier. Zielig hoor dat ook belangrijke mensen zich in dit land aan de wet moeten houden. In vergelijking met wat er allemaal in Rusland gebeurt, werkelijk een grove schending.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-10-2013 om 08:45

Nederland zit hier waarschijnlijk verkeerd?

Ja, Nederland zit hier waarschijnlijk verkeerd. Maar dat komt door de diplomatieke onschendbaarheid. Daardoor mag ie niet opgepakt worden. Maar dat staat los van of ie z'n kinderen iets aangedaan heeft. Als hijgden moord geleegd had of de halve kleuterklas van z'n kind misbruikt had hij ook niet opgepakt mogen worden, vanwege die onschendbaarheid. Dat moet in z'n eigen land gebeuren.

Conclusie van m'n man: Nederland moet excuses aanbieden en vervolgens die man het land uit zetten, omdat we z'n kinderen niet kunnen beschermen. En al die diplomaten die een spoor van onbetaalde verkeersboetes achterlaten (ook vanwege de onschendbaarheid) kunnen dan ook meteen uitgezet worden. Want als je onschendbaar geniet zul je je netjes moeten gedragen, en anders stuurt het vaderland maar een andere diplomaat. Dat is dan misschien een goed moment om eens over die onschendbaarheid na te denken. Niet of die afgeschaft moet worden, maar of dit wel de juiste vorm is.

Ely

Ely

09-10-2013 om 08:59

Extremen

Volgens mij is extreem doordraven naar beide kanten gevaarlijk: de jeugdzorgmedewerker of agent die schuldig roept zonder onderzoek te doen is in mijn ogen net zo "gevaarlijk" als de persoon die bij alles roept dat het zeker weten geen kindermishandeling was en de ouders bij voorbaat al vrijpleit zonder onderzoek te doen. Beiden gaan voorbij aan de rechten van een individu.

Leen13

Leen13

09-10-2013 om 09:04 Topicstarter

De ambassade

De politie had hier, na melding, de ambassade moeten bellen om polshoogte te nemen bij mijnheer Borodin en zijn vrouw. Vervolgens is het een stuk veiliger om niet op hoge poten maar rustig met zo'n dronken mijnheer te gaan praten. Nu is hij voor het oog van zijn kinderen ook nog met geweld meegenomen. En ik begrijp ook dat zijn kinderen meegenomen zijn naar het bureau.

Nils

Nils

09-10-2013 om 10:53

Tijgeroog

Je hebt helemaal gelijk. Toch vind ik het goed dat de politie ingegrepen heeft: de mishandeling vond onder hun ogen plaats. De Haagse politie zal heus wel de diplomatieke onschendbaarheid in hun afweging meegenomen hebben. Het belang van de kinderen heeft terecht zwaarder gewogen. En ja, die excuses zullen gemaakt worden. Alleen al voor de gezondheid van die Nederlanders die in Rusland vastzitten.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-10-2013 om 11:20

Nils

Helemaal mee eens hoor, ik vind het prima zoals er gereageerd is. Maarja, volgens de verdragen heeft Nederland fout gehandeld. Ik denk dus dat er nog een goed naar die verdragen gekeken moet worden, want op deze manier kan het zo doorslaan naar de verkeerde kant, de onschendbaarheid mag geen vrijbrief zijn om jete cmisdragen.

rode krullenbol

rode krullenbol

09-10-2013 om 15:30

Mijn voorstel

Laat iedereen, maar vooral president Poetin, eens goed kijken naar het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer, en wel in het bijzonder naar het eerste deel van Artikel 38. Dit luidt als volgt.

Artikel 38

1. Behalve voorzover een ontvangende staat aanvullende voorrechten en immuniteiten verleent, geniet een diplomatieke ambtenaar die onderdaan is van, of duurzaam verblijf houdt in, die staat slechts immuniteit van rechtsmacht en onschendbaarheid ten aanzien van officiële handelingen verricht in de uitoefening van zijn functie.

Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBV0004345/geldigheidsdatum_09-10-2013#VertalingNL

Goede kans dus dat de Haagse politie rechtmatig heeft gehandeld en dat Jeugdzorg eveneens het recht heeft het betreffende gezin te onderzoeken!

nou, boffen als je ouders diplomatiek onschendbaar zijn

Not!

Wat een nare toestand. Onschendbaarheid mag beslist geen vrijbrief zijn om je te misdragen. Want als je onschendbaar geniet zul je je netjes moeten gedragen, en anders stuurt het vaderland maar een andere diplomaat.Helemaal mee eens!
Dit is ten eerste funest voor het eigen gezin en ten tweede (of zoveelste) geen reclame voor het vaderland dat vertegenwoordigd wordt.

rode krullenbol

rode krullenbol

09-10-2013 om 19:18

Vogelvrij verklaard?

En nu maar hopen, dat de Nederlandse regering niet dermate aan de leiband van Poetin c.s. loopt, dat de agenten in kwestie nog worden bestraft ook voor hun accurate optreden ...

Nils

Nils

09-10-2013 om 19:29

Een echte rel

Zoals een voorman van de politiebond zei, zou er pas een echte rel moeten uitbreken als de agenten niet zouden hebben ingegrepen.

Leen13

Leen13

10-10-2013 om 21:50 Topicstarter

this is nonsense - Pravda

http://english.pravda.ru/hotspots/crimes/10-10-2013/125857-russian_diplomat_netherlands-0/
"However, only on the basis of complaints from neighbors police in the Netherlands cannot storm an apartment, beat up a man in front of his children and take him to jail. This is nonsense."

Nils

Nils

10-10-2013 om 23:03

Annej

Na hard zoeken toch nog een citaatje gevonden dat in je straatje past. Heb je nu zelf echt niet door dat je recht probeert te praten wat krom is? Je mag een kind niet aan de haren over het strand slepen, je mag een kind niet slaan, dat is crimineel. En deze crimineel is in plaats van als diplomaat als crimineel behandelt. Dat mag niet volgens de regeltjes, en dus zijn er excuses gemaakt. Maar persoonlijk heb ik er niet bijster veel problemen mee, ik ga er in ieder geval maar niet van wakker liggen. Of misschien toch wel. Maar dan wel om die twee kinderen, die hebben pas een klotenacht beleefd. Erg fijn kan het toch niet zijn om zo door je eigen vader behandeld te worden.

Leen13

Leen13

11-10-2013 om 04:52 Topicstarter

Nils

Het komt op mij over dat de Nederlandse overheid zich zelf verlaagt tot het niveau van criminelen. Wie gaat er nu zo met gestrekt been in zo'n situatie. Maar we zijn er blijkbaar blind voor geworden dat we populistisch en kort door de bocht denken dat we situaties kunnen oplossen met aanpakken en ingrijpen, beleid crimefight. Zou beter zijn als we eerst eens onze hersens gingen gebruiken.
Het is een cultureel dingetje. Zeg gewoon 'kindermishandeling' en de stoppen slaan door.
Neemt niet weg dat ik kindermishandeling niet goed wil praten. Maar als een blind paard reageren lijkt me nou ook niet de oplossing.
Dat maakt de zaak erger eigenlijk. Hoe denk je dat het voor kinderen is als de politie de zaak komt escaleren. Denk je dat ze daar een goed gevoel aan over houden? Gelukkig heeft de politie ons 'gered'?
Ik denk dat die kinderen een dubbele dosis hebben gehad van onverantwoordelijke volwassenen.

Nils

Nils

11-10-2013 om 08:08

Cultureel dingetje

Iets kindermishandeling noemen en er tegen optreden is inderdaad een cultureel dingetje. In Rusland wordt tegen kindermishandeling niet opgetreden, het wordt niet eens als een probleem gezien. Maar voordat je overweegt naar dit fijne wahalla te emigreren: alleen aangepaste Russen mogen hun kindeen ongestoord mishandelen. Gezinnen met twee homosexuele ouders worden daar echt bedreigd en dat alleen door de geaardheid van de ouders. Ouders die oppositie tegen de regering van Poetin voeren, kunnen zonder zich te misdragen een inval van politie verwachten, compleet met ingebeukte deuren en worden vervolgens om futiliteiten jaren vastgezet.

Iemand die geweld gebruikt voor het oog van de politie inrekenen er "'met gestrekt been ingaan" noemen, lijkt me op z'n zachts gezegd overdreven. Soms moet een agent het fysiek gebruiken om geweld te stoppen. Dat heeft niets met populisme te maken, wel met veiligheid. Jij had het graag anders gezien, maar in jouw ideale scenario had deze vader nog even door mogen gaan met het mishandelen van zijn kinderen. Dat vind ik dan weer onbegrijpelijk.

AnneJ

Sorry hoor, AnneJ, maar ook een diplomaat met onschendbaarheid behoord zich aan de wetten te houden.
Wel eens gehoord van NTERNATIONAAL VERDRAG INZAKE DE RECHTEN VAN HET KIND ?

Artikel 3 Belang van het kind
Het belang van het kind moet voorop staan bij alle
maatregelen die kinderen aangaan. De
overheid moet het welzijn van alle kinderen bevorde
ren en houdt toezicht op alle voorzieningen
voor de zorg en bescherming van kinderen.

Artikel 19 Bescherming tegen kindermishandeling
Het kind heeft recht op bescherming tegen alle vorm
en van lichamelijke en geestelijke
mishandeling en verwaarlozing zowel in het gezin al
s daarbuiten. De overheid neemt
maatregelen ter preventie en signalering hiervan en
zorgt voor opvang en behandeling.

AnneJ

Ik herhaal wat ik een paar maanden geleden al zei en mij toen niet in dank afgenomen werd: je begint waar jeugdzorg in het spel is (volgens jou) Otto-trekken te vertonen. Hou eens op en bewaar je woede tov jeugdzorg waar het werkelijk een verschil kan maken. Nu heb je niet eens meer een blinde vlek, het wordt gewoon belachelijk.

OTTO=ONNO

natuurlijk

Leen13

Leen13

11-10-2013 om 09:04 Topicstarter

Kindermishandeling

I rest my case. Kindermishandeling hoef je niet goed te praten. Maar in Nederland vervallen we dan tot hysterie. Dat lijkt me ook niet nuttig.

Knurf

Knurf

11-10-2013 om 09:53

nou AnneJ

'Het komt op mij over dat de Nederlandse overheid zich zelf verlaagt tot het niveau van criminelen'

Grappig dat je dat zegt. De Nederlanse Overheid had hier namelijk niets mee te maken. De politieagenten hebben geheel op eigen houtje ingegrepen. Zonder ruggespraak met De Overheid. Dat is wat er (strikt juridisch gezien) mis ging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.