Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Massi Nissa

Massi Nissa

03-06-2009 om 17:56

Weten jullie al wat je gaat stemmen?

Bij mij komt er uit elke kieswijzer iets anders, van Partij voor de Dieren via D66 tot Newropeans, whatever the hell that may be. En ik weet er veel te weinig van, ik heb het allemaal niet goed gevolgd. Ik ga morgen zeker stemmen, maar ik weet nog steeds niet precies wat. Idioot eigenlijk. Weten jullie het wel, en hoe/waarom?
Groetjes
Massi


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

07-06-2009 om 19:33

Manda, over wel of geen antisemitisme voor 1940

Korte samenvatting: jij bent van mening dat er al voor WOII duidelijke antisemitisme aanwezig moet zijn geweest, aangezien anders die gewillige jodentransporten niet zouden hebben plaatsgevonden.
Ik denk zoals eerder gesteld dat er geen noemenswaardig antisemitisme was, buiten wat dan vanuit historisch perspectief al speelde. En toch die ijverige jodentransporten...
Ik denk eerlijk gezegd dat mijn perspectief nog veel beangstigender is dan het jouwe, want hoe kan het dan dat er zoveel mensen hier vrijwillig aan meewerkten zonder dat er bv overduidelijke haatgevoelens of overlevingsdrang speelden. Gewone, normale, redelijk nette mensen deden hier dus aan mee. Tinus geeft hierboven al een aardig lijstje.
Dat is mijn angst in deze tijd, dat er op de een of andere manier onlustgevoelens spelen, ontevredenheid heerst (ook onder de politiek correcte nederlander, want ik proef hier veel ergernis naar die PVV-stemmer), en dat dan ineens zomaar de vlam in de pan kan slaan (zie oorlog Joegoslavië) waarna er gruwelijke dingen gebeuren.
Hoe ontstaat zoiets...

Wat wil?

Manda: "Wat wil de Wilders stemmer nou eigenlijk concreet ? En daar komt nooit een eenduidig antwoord op."
Dat valt wel mee, jij accepteert alleen niet alles als antwoord en bovendien denk ik ook niet dat er een eenduidig antwoord is te geven omdat er zoveel verschillende redenen kunnen zijn. Ik heb getracht uit te leggen wat een PVV-stemmer zou kunnen bewegen te stemmen op de PVV. Ontevredenheid, baanverlies of angst de baan te verliezen, verlies van eigen welvaart, prijs van de huizen dalen, het gevoel hebben dat anderen voorgetrokken worden, het gevoel hebben niet gehoord te worden, je eigen cultuur wordt bedreigd (door de islam), ontheemd door de ontzuiling etc etc. Misschien wel een vorm van egoisme: ikke wil het goed hebben met gelijken.
Ik denk dat de media dit nog aandikt, oa Hart van Nederland, maar ook de krant (bv kop van VK op de verkiezingsdag over het percentage misdaad bij Marokkanen).
Wat is de oplossing? Tja, niet die van de PVV: alle islamieten het land uit, terugtrekken uit Europa, intrekken van ontwikkelingshulp, afschaffen minimumloon etc
Wat dan wel? In ieder geval eens goed luisteren naar de ontevredenen en eens kijken wat er concreet gedaan kan worden om de ontevredenheid minder te laten worden. De media kunnen ook een andere rol gaan spelen, evenals sommige kamerleden: geef Wilders niet teveel airtime met zijn onzin en reageer niet als hij dingen roept. Vorige week vond ik prima over de kandidatenlijst: stoppen met het Calimerogedrag, zei Laetitia Griffith (als ik het juizt zeg) toen Hero Brinkman door bleef gaan. Tja, ik weet het verder ook niet. Ik wil wel graag hopen dat het wel weer af gaat nemen, dat PVV-geneuzel.

Bedenk

Ik bedenk nog iets: misschien is de wereld wel te complex geworden voor velen: alles gaat snel, dingen veranderen (niet altijd ten goede) en misschien wil men geweeon terug naar vroeger toen de buitenlanders er nog niet waren.

Asa Torell

Asa Torell

07-06-2009 om 20:51

A propos joegoslavie (enigszins ot)

wat mij is bijgebleven is een krante-interview uit de tijd van de Kosovo-oorlog. Met een in nederland wonende joegoslavische musicus genaamd Milosevic. Ontzettend veel haat-telefoontjes van nederlanders kreeg die man ineens sinds die navo-actie was begonnen. Door mensen die dus persoonlijk helemaal geen last hadden van die Kosovo-oorlog.

Asa Torell

Asa Torell

07-06-2009 om 21:06

Volkskrantstuk

Dat is natuurlijk wel een selectie, mensen die al zo ver gaan dat ze Spong hatemail sturen. En pfff, het is echt een taaie kwestie volgens mij. Er wordt toch al ontzettend lang erg veel geld aan het verbeteren van slechte wijken besteed (overigens nadat het welzijnswerk in de jaren 80 enthousiast door oa. Wilders' ex-partij de VVD was wegbezuinigd). Het lijkt alleen weinig te helpen, er blijven probleemjongeren (marokkaanse en andere) en ik snap wel dat de geinterviewden die in die wijken wonen zich niet happy voelen.
Dat het zo moeizaam gaat komt misschien wel door van die dingen als Bovenkerk beschrijft, dat de aanpak precies verkeerdom is. En moet je nou wel of niet een cultuurspecifieke aanpak doen? In dit voorbeeld dus wel, in het voorbeeld van Helenaleens voetbalclub juist niet.
En misschien zouden de frustraties van PVV stemmers wel minder worden als het echt lukte om van probleemjongeren af te komen. Maar verwachten dat iedereen haar hoofddoek afdoet is natuurlijk gewoon onrealistisch. Dus ik denk eigenlijk dat het grotendeels onoplosbaar is, en we nog wel een tijdje opgescheept zullen blijven met zowel criminele jongeren als PVV stemmers. We zijn natuurlijk ook niet bepaald de enige in Europa met zulke kwesties...

Asa Torell

Asa Torell

07-06-2009 om 21:13

A propos WOII, ja ook ot

Ik vraag me af of het aantal wel overlevende joden wel eens wordt vergeleken met het aantal inwoners van een land. Ik kan me voorstellen dat er daar een duidelijker samenhang te vinden is: die moesten tenslotte allemaal actief gered en verborgen worden en dat risico wilde niet iedereen nemen (wat ik best kan begrijpen). Als er 40.000 joden (zoveel overleefden de oorlog) ipv. 140.000 in nederland hadden gewoond, waren ze misschien allemaal gered... (dat denk ik niet echt, maar even als gedachtenexperiment).
Daarnaast lijkt de argumentatie over de ontbrekende regering mij ook niet onlogisch.

Asa Torell

Asa Torell

07-06-2009 om 21:26

Jakiro

Ja, ik vind dat dus geen gewone onopgevoede ploerten meer. Ik heb echt het idee dat het speciaal bij die partij hoort (ook meer dan bij de voorgangers LN, LPF, TON) en voor mijn gevoel ga je wel een drempel over door daarop te stemmen. Dat vind ik echt iets anders dan of je iemand wel of niet sympathiek vindt.

Voc mentaliteit

Jujube:"Waarom wordt WOII erbij gehaald?"
De NSB werd erbij gehaald (WOII heb ik gemist). De vergelijking is passend. Het stuk in de Volkskrant bewijst dat. Wilders trekt 'de gemiddelde Nederlander' keurig bijna evenredig verdeeld uit alle lagen van de bevolking. Wilders speelt bovendien in op emoties die dichter bij Gesundes Volksempfinden dan gezond is. Het gedoe over zijn vervolging is daar een bewijs van, maar ook zijn voorstellen over het verbieden van de Koran, de pedopartij en zie verder zijn lijstje van 'oplossingen' die de rechtsstaat volkomen links laten liggen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gesundes_Volksempfinden
Jujube:"Het is gewoon een feit dat allochtone jongeren het grootste deel van de criminaliteit \'op zich nemen\' (die cijfers zijn gewoon te googelen)."
Toch is dat de volkomen verkeerde fixatie op de kwestie. Wilders laat te veel in het midden om echt rascistisch genoemd te worden. Een eventuele veroordeling is allen mogelijk via de band: Omdat de Islam door moslims wordt aangehangen is zo praten over de Islam haat zaaien over een bevolkingsgroep.
Zijn verwijt is niet direct. Zijn gezeur over de Islam beslist niet het grootste probleem. Juist in dat indirecte en vage zit de overeenkomst met de periode voor WOII. Juist dat indirecte maakt dat Wilders voor elk wat wils te bieden heeft en dat iedereen er een eigen uitleg aan geeft. Juist dat verenigt de massa met maar één ding waar ze het over eens zijn en dat is dat gesundenes volksempfinden. Juist vandaar dat de aanhang van Wilders met elk relletje opnieuw groeit.
Het is niet erg waarschijnlijk dat er van Wilders een nieuwe WO komt. Maar een maatschappij die draait om de onderbuik van de gemiddelde Nederlander is geen fijne.
Jujube:"Verder ben ik het met Manda eens dat Nederland helemaal geen glansrol heeft gespeeld in WOII."
Inderdaad en we zijn er op dezelfde manier administratief weer helemaal klaar voor met EPD's, Kinddossiers, GBA's waar alles in staat en de repressieve oplossingen. Er is helemaal niet zo'n groot verschil tussen wat Wilders zegt en wat allang kan en gebeurt en goed gevonden wordt. Er is niet zo'n heel groot verschil tussen het CDA of de CU en dat wat de Wildersaanhang voorstaat als het om lastige jongeren gaat. Het idee voor de kampementen kwam ooit van Lubbers. De VVD heeft ze ingevoerd en er aan vastgehouden via de laatste stroohalm onder de naam Glenn Mills. Een collectivistisch model van repressie dat niet werkt, maar wel invult wat de gemiddelde Nederlander zo graag wil, namelijk dat problemen op commando verdwijnen.
Voor Hollandse angst en opportunisme moet je trouwens nog verder terug. Naar de Gouden Eeuw, toen Joden zogenaamd 'welkom' waren. Dat beperkte zich werkelijk tot het feit dat ze niet vervolgd en gevierendeeld werden. Voor het overige hadden ze niks te vertellen en mochten ze heel veel niet. De Joodse begraafplaats in Ouderkerk ligt daar omdat Amsterdamse Joden niet in Amsterdam begraven mochten worden.
Er was toen net als nu een enorme angst voor anders denkenden. Christenen die naar Wilders vluchten doen dat werkelijk omdat ze de duivel wanen achter dat anders denken op de manier zoals ze ook Harry Potter tot kwade geest benoemd hebben. Niet reële maar diep gevoelde angst.
Ondertussen bestaan er wel degelijk reële bezwaren tegen geloven zoals ook Islamiten dat kunnen. In Engeland zijn er complete stadsdelen waar de Sharia geldt. Waar de Imam straft en recht spreekt, waar veelwijverij tot norm verheven is en waar achter de muren van vrijheid van godsdienst de meest nare dingen gebeuren. Als in sektes, maar dan gewoon midden in de maatschappij.
Dat mag je niet goed vinden in deze tijd. Daar moet je wat aan doen. Maar dat kan alleen maar als je ook de bible belt oprolt. Als je ook net zo'n grot rel schopt over een school die een homoleerkracht ontslaat omdat hij wil samenwonen.
Wilders zwijgt op die momenten strategisch. Hij wil Hollands. VOC mentaliteit, net als Balkenende. Dat geloof, de omgang met vrouwen, homo's en geweld maakt 'm geen reet uit, als het maar Hollands is.
Jujube:"Ook hebben de joden die de oorlog hadden overleefd en terug kwamen nauwelijks steun gekregen."
Dat is een ander hoofdstuk, maar bovendien heeft niemand steun gekregen die terug kwam van de kampen. Je mocht niet zeuren van de gemiddelde Nederlander. De gemiddelde Nederlander heeft nu eenmaal meer met zichzelf en de eigen bedoening op, dan met een ander.
Groet,
Miriam Lavell

Jujube

Jujube

08-06-2009 om 01:07

Miriam

WOII is er in deze discussie (en alle andere over dit soort onderwerpen) al vele malen aan de haren bijgesleept. Het stuk in de Volkskrant bewijst wat mij betreft niet zoveel. Ik vind dat er wel een zekere stigmatisering plaats vindt t.a.v. bepaalde groepen allochtonen, maar vind dat het nu (nog) niet te vergelijken is met de jaren '30.
Dat Joden nooit echt welkom zijn geweest in Nederland is mij bekend. Ze werden getolereerd (tot op zekere hoogte). Ik ben het volledig met je eens dat de bible belt opgerold zou moeten worden.
Daarom mag wat mij betreft het bijzonder onderwijs worden afgeschaft. Want wat men op fundamentalistische christelijke scholen met de paplepel ingegoten krijgt doet mij rillen. Evenzo op fundamentalistische islamitische scholen trouwens. Er zijn natuurlijk zat scholen die in naam een geloof uitdragen, maar dat niet/nauwelijks doen, maar om excessen te vermijden kan het hele onderwijs maar beter openbaar worden.
Wat mij (o.a.) aan Wilders stoort is dat hij geen discussies aangaat. Mede daardoor is hij zo glad als een aal.
Groet,
Jujube

mirreke

mirreke

08-06-2009 om 09:22

Discussies

Natuurlijk gaat hij geen discussies aan, dat is het punt. Hij poneert dingen als zijnde de waarheid, en dat appelleert aan onzekere, angstige mensen.
En dan ook nog even aangeven dat hij de oplossing voor alle kwaad heeft, namelijk de 'anderen' het land uit en alles komt weer goed...

Interessant

Gesundes Volksempfinden, ik kende die term niet, het is mij wel bekend wat er na machtsovername door de Nazi's direct veranderde.

Maar goed, zolang er nog persvrijheid is en er nog geen coupe gepleegd is zal het zover nog niet komen. Al hoewel (ik geloof Mirreke) refereerde al naar voormalig Joegoslavie waar 'opeens' de vlam in de pan schoot. Ik geloof direct dat als het uit de hand loopt er neuzen afgehakt en knokploegen (we zijn met miljoenen !) komen, ik zal die brandende Islamitische school nooit meer vergeten, vreselijk wat een dieptepunt in de Nl'se geschiedenis was dat (2004 na de dood van Theo van Gogh).

Tijdens mijn studie ging ik om met een meisje uit Kroatie die af en aan een half jaar in een schuilkelder heeft moeten leven, zij zat er midden in, had verschillende etniciteiten en geloven in haar familie maar ze hebben elkaar afgeslacht. Het is soms niet te bevatten hoe de mens in elkaar steekt.

Ik baal nog steeds over de uitslag, we zijn niet het enige land waar extreem rechts gewonnen heeft, hoopvol om te zien dat er ook landen zijn waarbij extreem rechts wel verloren heeft.

Margriet*

Margriet*

08-06-2009 om 14:22

Bintje

"Wat dan wel? In ieder geval eens goed luisteren naar de ontevredenen en eens kijken wat er concreet gedaan kan worden om de ontevredenheid minder te laten worden."

Volgens mij helpt dat nu echt geen bal. Het probleem met ontevreden mensen is dat het probleem vaak helemaal niet zo buiten hun zelf ligt maar in hun zelf zit. Enige zelfreflectie helpt deze mensen meer dan hun probleem uit te spitten. Zoals Emma schetst zijn er altijd ontevreden mensen. 't Is maar psychologie van de koude grond maar 't zou best een leuk wetenschappelijk onderzoek zijn om inderdaad dan maar eens de problemen van deze mensen door te spitten en eens te onderzoeken wat de oorzaak is. Ik kan me zo voorstellen dat een groot deel van de ontevreden mensen helemaal niet zo ontevreden hoeven te zijn, dus deels ook een hand in eigen boezem kunnen steken, een ander deel zal wel terecht ontevreden zijn. Ik ben benieuwd naar de uitslag.

Verder gruwel ik van mensen die van alles beweren maar dit niet beargumenteren.

Margriet, die zeer multicultureel en heerlijk woont in de 'volgens de media' het meest criminele stadsdeel van Amsterdam. (en dat blijkt dan best mee te vallen).

Klopt

Dat klopt Margriet, ontevredenen zijn er altijd en ze zijn er ook altijd geweest en het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er wordt ook veel elkaar nagepraat (denk maar aan "de linkse kerk", zakkenvullers). Er is veel angst, zoals ik al eerder heb gezegd, en die is vaak niet gegrond, of zoals jij zegt, die ligt binnen hen zelf. Maar ja, je weet het niet, vandaar dat een onderzoek wel eens interessant zou kunnen zijn, ipv speculatie en gegi.
Dat allemaal had ik gisteren er nog bij willen typen, maar ik heb (te) snel op send gedrukt, want een van de kinderen kwam net binnen, terug van een lang weekend sportkamp voor het eerst en die wilde ik (uiteraard) groeten en ik wilde verhalen horen. Ik ben niet zo naief om te denken dat goed luisteren alles kan oplossen.
Jij: "Verder gruwel ik van mensen die van alles beweren maar dit niet beargumenteren."
Slaat dit op mij of in zijn algemeenheid? Ik gruwel nl ook van het PVV-gepraat zonder argumenten. Om meteen te roepen op tegenargumenten: "Onzin". "U bent knettergek" en zo kunnen we nog wel even doorgaan, dat slaat iedere discussie dood. Men praat elkaar na.

Tinus_p

Tinus_p

08-06-2009 om 16:15

Margriet

margriet:
"Het probleem met ontevreden mensen is dat het probleem vaak helemaal niet zo buiten hun zelf ligt maar in hun zelf zit. Enige zelfreflectie helpt deze mensen meer dan hun probleem uit te spitten. Zoals Emma schetst zijn er altijd ontevreden mensen."
Zie mijn reacties op Emma -jouw houding is contraproductief. En beledigend. En defaitistisch.

Tinus_p

Tinus_p

08-06-2009 om 16:21

Het volkskrantstuk

Jujube:
"Het stuk in de Volkskrant bewijst wat mij betreft niet zoveel."
Het probleem met dat Volkskrantstuk is, dat het niet gaat om representatieve PVV-stemmers: Het waren mensen die Spong hadden gemaild ivm de vervolging van Wilders voor zijn uitspraken over de islam. Het zijn dus mensen met een stellige mening over islam en vrijheid van meningsuiting, en dat komt er dus ook keurig uit.

Overigens heb ikzelf al eerder gezegd dat die vervolging contraproductief is, omdat elke uitslag in het voordeel van Wilders is -en een veroordeling voor reiligiebelediging nog wel het meest, want dat bevestigt de mensen die in het Volkskrantstuk komen opdraven in hun gelijk.

Margriet*

Margriet*

08-06-2009 om 16:33

Je vergeet wat tinus

Mijn houding is ook relativerend en nuchter. Ik zeg niet dat iedereen klaagt om niets maar wel een groot deel. Moet je dat serieus nemen?

Margriet*

Margriet*

08-06-2009 om 16:34

Bintje

nee dat zei ik in zijn algemeenheid.

Tinus_p

Tinus_p

08-06-2009 om 17:23

Margriet (2)

Margriet:
"Ik zeg niet dat iedereen klaagt om niets maar wel een groot deel. Moet je dat serieus nemen?"
Ik vind dit kwalijk, en ik heb dat eerder gezegd.
Ja, ik denk dat je deze klagers serieus moet nemen. Ten eerste principieel, en ten tweede omdat een deel van hun klachten begrijpelijk is, en mss zelfs oplosbaar.
Alleen moet je dan verder kijken dan je neus lang is, en dat schijnt ontzettend moeilijk te zijn. Voor de goede orde; je hoeft niet blind de ideeen van deze klagers uit te voeren, maar als mensen klagen over overlast/onveiligheid op straat kun je ook zonder geblaat over knieschoten mss eens kijken of er idd overlast is, en of er wat aan te doen is. Zie bv Kanaleneiland.
Omgekeerd, het negeren van die klachten heeft je precies gebracht waar we nu zijn: Bij een PVV die 1 op de 6 stemmen heeft gekregen. Wil je dat niet? Neem die PVV stemmers dan serieus.

Tirza G.

Tirza G.

08-06-2009 om 18:13

Korte slogans

We lijken het er in dit draadje over eens dat Wilders het moet hebben van de one-liners, zonder onderbouwing. En van geregisseerd gedrag in de politiek (weglopen etc). Dat die one-liners zo vaag en zo weinig concreet zijn, dat je er alle kanten mee op kunt.

Maarre.........Obama dan? Die had als leus: Yes, we can! Nou, dat is toch ook behoorlijk vaag en niet onderbouwd. Niks tegen Obama, hou me ten goede, maar waarom is zo'n veelomvattende oneliner waar je alle kanten mee opkunt wél verbonden aan een "goed" mens en die van de PVV niet?

Tirza

Millenia

Millenia

08-06-2009 om 19:32

Eitje

"waarom is zo'n veelomvattende oneliner waar je alle kanten mee opkunt wél verbonden aan een "goed" mens en die van de PVV niet?" Omdat Barack Hussein Obama er van alles omheen zegt dat een stuk vredelievender is dan ons chloorhoofd weet uit te kramen. Ook loopt Obama nergens weg, maar hamert hij juist op het belang van goed overleg. En hij heeft wel degelijk plannen, zoals eindelijk toegang tot de gezondheidszorg voor de meerderheid daar. Als je vergelijkt met de VS, kun je het chloorhoofd beter vergelijken met hardcore Republikeinen. Die hebben wel dezelfde taktiek: one liners, anderen zwart maken en vingertje wijzen (is chloorhoofd ook heel goed in).

Tirza G.

Tirza G.

08-06-2009 om 20:16

Maar........

(ik geloof je graag hoor Millenia) dan gaan we er van uit, dat iedere doorsnee Amerikaan de toespraken aanhoort en achtergrondartikelen etc. leest? Dat geloof ik dus niet

Tirza

Asa Torell

Asa Torell

08-06-2009 om 22:27

Knieschot

Ik was het ook weer vergeten tot het in dit draadje werd genoemd, het is al een oudje. Knieschot voor marokkaanse overlastgevers, te vinden met google op 'knieschot wilders'.

Asa Torell

Asa Torell

08-06-2009 om 22:31

Maar tinus

Er wordt toch al een tijd lang enorm hard geprobeerd iets aan die overlast in bijv. Kanaleneiland te doen? Zeker sinds de LPF-overwinning is het toch allang beleid om de mensen die daar last van hebben serieus te nemen. (en terecht natuurlijk). Ik vind je postings klinken alsof dat een heel nieuw idee is. Kennelijk is het gewoon heel moeilijk om echt resultaat met die wijkenaanpak te boeken.

Millenia

Millenia

08-06-2009 om 22:39

Tirza

Ja maar de doorsnee Amerikaan hoort toch wel net ietsie meer dan alleen "Yes we can". En die ziektekostenkwestie bijvoorbeeld, is daar met al die onverzekerden echt een kwestie die heel veel mensen bezig houdt. Net als Irak, waarvan Obama van meet af aan heeft gezegd dat dat niet had gemoeten. Om maar eens wat dwarsstraten te noemen. Ook geen uitgebreide verhandelingen, maar wel insteken die mensen denk ik toch wel onthouden.

Asa Torell

Asa Torell

08-06-2009 om 22:59

Vandaag in de volkskrant

PVV-stemmers uit Oss die de SP hebben laten vallen. Boos over hun werkloosheid danwel arbeidsongeschiktheid (ik bedoel dit niet flauw want dat is gewoon beroerd). Een schril contrast met wat ze daarvoor op sociaal gebied te verwachten hebben van Wilders...

Laat pvv

nou helemaal geen concrete plannen hebben om de financiele crisis door te komen en het aantal banen te vergroten. Verder geen idee dus over zinnige overheidsuitgaven behalve meer wegen dus investeren in nieuwe banen zit er niet in.

Ik heb de pvv website eens geopend en het gaat toch vooral bij de pvv om minder overheid, meer wegen, minder immigranten en minder islam en veel heel veel repressie.

Tinus_p

Tinus_p

09-06-2009 om 10:54

Asa wijkenaanpak en nog wat

Asa:
'Er wordt toch al een tijd lang enorm hard geprobeerd iets aan die overlast in bijv. Kanaleneiland te doen? Zeker sinds de LPF-overwinning is het toch allang beleid om de mensen die daar last van hebben serieus te nemen. (en terecht natuurlijk). Ik vind je postings klinken alsof dat een heel nieuw idee is. Kennelijk is het gewoon heel moeilijk om echt resultaat met die wijkenaanpak te boeken."
Dat laatste klopt. En het is ook niet de enige verklaring voor de populariteit van de PVV.
Maar ik vond dit wel aardig: http://www.ad.nl/utrecht/stad/3274820/Een_op_vijf_stemt_in_Kanaleneiland.html
Wat je ziet, is dat de PVV relatief niet erg populair is in Utrecht ('slechts' 9.6%), dat de opkomst in Kanaleneiland laag is, maar het aantal PVV-stemmers ook, en de de PVV populair is in Overvecht en Zuilen -in de laatste wijk zijn recent lesbische stellen weggepest.

Deze analyse is wel aardig
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article2778831.ece/PVV_en_D66_verscheuren_Randstad_.html
Ik haal dit er uit
'Mark Bovens, hoogleraar bestuurskunde aan de Universiteit Utrecht, zegt dat die verkiezingsuitslag te herleiden is naar een ’nieuwe’ politieke scheidslijn, namelijk die van de kosmopolieten versus de nationalisten. Anders gezegd: de hoogopgeleiden (hbo/wo) tegenover de lager en middelbaar geschoolden (maximaal mbo). De kosmopolieten denken meer grensoverschrijdend, de nationalisten zoeken het binnen de Nederlandse of zelfs binnen de stadsgrenzen. Die laatste groep is meer geïnteresseerd in bijvoorbeeld leefbaarheid en criminaliteit, terwijl de kosmopolieten onder meer milieu en internationale samenwerking belangrijker vinden.'
Ik denk dat het eerste deel klopt (kosmopoliet vs nationalist), maar dat er geen 1-op-1 link is tussen kosmopoliet en opleidingsniveau. Zie ook dat andere volkskrantstuk, met de vele hogeropgeleiden die zich drukmaken over islamisering en vrijheid van meningsuiting.

Tinus_p

Tinus_p

09-06-2009 om 11:03

Nog een analyse

http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article2778818.ece/Wilders_past_in_traditie_van_Troelstra.html
wat citaten
Geert Wilders past in een traditie van politieke barricadebestormers, die ruim honderd jaar geleden met veel succes werd ingezet door de socialist Pieter Jelles Troelstra. En aanvankelijk met min of meer gelijke wapens. De oprichter van de SDAP, de voorganger van de huidige PvdA, wist keer op keer het politieke establishment de gordijnen in te jagen. Zo liet de overtuigde republikein zich in 1897 niet door de koningin tot Kamerlid beëdigen (wat de traditie was), maar door de Kamervoorzitter. Twee jaar later werd hij tot een maand gevangenisstraf veroordeeld wegens het beledigen van een officier van justitie. Deze rechtsgang had hij ook bewust uitgelokt om een geval van klassejustitie te kunnen aantonen.

De opkomst van de Socialistische Partij was het eerste signaal dat de PvdA begon los te raken van de natuurlijke achterban, de gewone man of vrouw uit de volkswijken of arme dorpen op het platteland.

Pas met de komst van Pim Fortuyn in 2001 kwam dit onderwerp [de migratiekwestie] definitief op tafel, om niet meer te verdwijnen. Fortuyn ontbeerde een duidelijk politiek programma, maar wist wel in de klassieke rol van persoonlijk charisma, benoemer van problemen, het beschuldigen van de politieke elite van gekonkel en baantjesjagerij en persoonlijk slachtofferschap (taartengooien) grote delen van de samenleving te begeesteren. Zijn LPF kwam in 2002 met 26 zetels in de Tweede Kamer en dat was nog nooit vertoond.

Een troostrijke gedachte kan zijn dat de geschiedenis leert dat partijen als de PVV of verdwijnen of uiteindelijk tot de politieke heersende klasse gaan behoren. Dan zijn inmiddels de scherpe kantjes er wel van af.

Tinus_p

Tinus_p

09-06-2009 om 11:04

Asa Torell

Asa Torell

09-06-2009 om 12:30

Het werd door meerdere pvv-ers gezegd

Althans als ik dit mag geloven (en dat is bepaald geen bron uit de 'linkse kerk'): http://www.dagelijksestandaard.nl/2009/04/15/pvv-pleit-voor-knieschot-marokkaanse-overlastgevers/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.