Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Groentje

Groentje

22-06-2015 om 20:20

Vegetariër, maar kinderen niet


moreen

moreen

24-06-2015 om 10:00

groentje

als jij vooral tegen de bioindustrie bent, waarom mogen jouw kinderen dan niet vaker vlees eten als het biologisch is? Want ik vind 1 x per week nog best weinig. Maar goed...ik krijg hier al problemen als ik een ker per week geen vlees eet.....

Groentje

Groentje

24-06-2015 om 10:11

moreen

'als jij vooral tegen de bioindustrie bent, waarom mogen jouw kinderen dan niet vaker vlees eten als het biologisch is'

Ik ben ook tegen de veetransporten over lange afstanden, de belachelijke slachtmethodes, de manieren van castreren (zonder verdoving), het vertikken om medicijnen te geven vanwege de exportregels, het direct na de geboorte weghalen van kalfjes bij hun moeder omdat poedermelk goedkoper is dan moedermelk, het onverdoofd gele oorlabels in de oren van dieren schieten, ...

Ad Hombre

Ad Hombre

24-06-2015 om 11:36

Groentje

Heerlijk als dat je enige zorgen zijn.

Groentje

Groentje

24-06-2015 om 11:50

Ad Hombre

'Heerlijk als dat je enige zorgen zijn.'

Dat zou mij ook heerlijk lijken.

Ken je trouwens de uitspraak van de vader van Stampertje in de film Bambi?: 'als je niks te zeggen hebt, zeg dan liever niks niemandal.'

Ad Hombre

Ad Hombre

24-06-2015 om 12:19

Groentje

De vader van Stampertje, kwam die niet heel bloederig aan z'n eind? Moet je eens weten hoe wreed de natuur is. Geen dier dat ooit medicijnen krijgt.

Groentje

Groentje

24-06-2015 om 13:31

Ad Hombre

'Moet je eens weten hoe wreed de natuur is. Geen dier dat ooit medicijnen krijgt.'

Klopt.

Dus?

mijk

mijk

24-06-2015 om 14:20

je lunt toch ook vlees eten

Zonder bioindustrie te steunen. Wij eten grasgevierde runderen uit de buurt en buitenvarkens die echt scharrelen. Lekkerder en goed voor het milieu...

Krullevaar

Krullevaar

24-06-2015 om 14:45

Jagen

Haha, of jager worden. Wild is immers het beste biologische vlees dat er is en je schiet alleen datgene af waar overschot van is. Hmm.. iets zegt mij dat dat er niet in zit voor Groentje.

Ik denk dat Groentje toch een stuk principiëler is dan ze aanvankelijk dacht.

Groentje

Groentje

24-06-2015 om 16:05

klopt

'Ik denk dat Groentje toch een stuk principiëler is dan ze aanvankelijk dacht. '

Dat denkt Groentje ook
En wat is het toch heerlijk dat we in een samenleving leven waarin dat kan.

Die jacht weet ik niet, althans in Nederland. Maar ik zie mezelf best wel een 'scharrelgeit' eten als ik overnacht bij nomaden in de woestijn. In theorie dan, want ik kom eigenlijk nooit in woestijnen. En ik vermoed dat mijn darmen die geit niet meteen kunnen verteren zonder doodziek te worden. Zoiets moet je vast weer rustig opbouwen.

mijk

mijk

24-06-2015 om 17:08

krullevaar

Mmm die jacht ja nou kijk dat eten we inderdaad ook. Mijn leverancier van wild zit heel dichtbij. Werkte heel goed om voortaan ver bij de bioindustrie uit de buurt te komen...
Mijk

Ad Hombre

Ad Hombre

24-06-2015 om 20:44

Krullevaar

Dat is het he, dat dubbele.

Dol op natuurlijk en biologisch, maar wel de beesten medicijnen willen geven.

Tegen de bioindustrie, maar o wee als er gejaagd moet worden. Dan is het weer niet goed. Stel je voor dat een jager er *plezier* aan beleeft.

Menselijke moraal en normen aan beesten willen koppelen, het blijft iets kinderlijks hebben.

Angela67

Angela67

24-06-2015 om 20:49

gelukkig Ad hombre

is niet alles zo zwart wit als jij het stelt.

De mens wikt en weegt wat af in gradaties wat acceptabel wordt geacht. Het is geen hele harde wetenschap, gevoelens enzo.

Mag toch?

@Groentje: lekker verantwoord vlees via stichting Taurus!http://www.stichtingtaurus.nl/

gr Angela

Krullevaar

Krullevaar

24-06-2015 om 20:54

hypocrisie

Hebben vleesetende mensen ook last van. Zoals ik. Ik eet graag vlees maar als ik zelf zou moeten jagen, stropen en slachten dan zou ik accuut vegetarier worden. Terwijl Groentje zichzelf nog een geit ziet slachten en opeten.

Ik heb ook het liefst dat mijn vlees er zo min mogelijk beestachtig uitziet. Dus iets met een kop eraan is een no-go voor mij. Zo zie je maar, de mens is een vreemd wezen.

bieb63

bieb63

24-06-2015 om 22:34

klopt krullevaar

dat komt omdat mensen kunnen beredeneren én de kennis hebben hoe e.e.a. in elkaar steekt. Dat maakt het leven zo lastig...... Wij wéten dat we omnivoor zijn (gebid/darmstelsel). Wij wéten dat sommige dieren alleen kunnen leven van vlees en dus andere dieren moeten doden. Wij wéten dat sommige dieren alleen kunnen leven van plantaardig voedsel en zo weten wij nog veel meer. Maar wij wéten ook dat ons stelsel zo gemaakt is dat we zowel dierlijk als plantaardig voedsel nodig hebben, maar door onze kennis als mens weten wij ook dat wij het dierlijk voedsel kunnen omzeilen, door extra alert te zijn om dan bepaalde producten (bijv. eieren of bonen) te eten om geen tekorten te krijgen. Of.....voedsel/vitaminen preparaten. Maar die haal je niet van een boom of een plant. Dus ja... blijft een lastig verhaal.

Groentje

Groentje

25-06-2015 om 07:03

Valt wel mee hoor Adje

Ik ben niet tegen jagen. Ik zie mezelf niet jagen in Nederland, maar dat is ook helemaal niet nodig. Ik schreef al dat mensen omnivoren zijn, dat is voor mij een gegeven. Stierenvechten in Spanje vind ik wel weerzinwekkend, maar ik hoop dat ze de gedode stieren in ieder geval nuttig gebruiken (dus opeten en huid gebruiken).

Ik denk dat je me verwart met die rauw-mevrouw of hardcore veganisten.

Jagen voor de lol vind ik wel iets sadistisch hebben. Wat is er zo leuk aan om een doodsbang konijn verscheurt te zien worden door een troep honden? Jagen voor je voedsel of om zieke dieren af te schieten, vind ik volstrekt normaal.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-06-2015 om 09:20

Hagel

"Jagen voor de lol vind ik wel iets sadistisch hebben. Wat is er zo leuk aan om een doodsbang konijn verscheurt te zien worden door een troep honden?"

Ik geloof niet dat er in NL veel op die manier gejaagd wordt. Gewoon bam met een hagelgeweer op een konijn. Hopelijk in een keer dood, natuurlijk.

Ik heb er trouwens wel moeite mee om een onschuldig werkwoord uit achteloze desinteresse verminkt te zien worden. Dat dan weer wel.

mijk

mijk

25-06-2015 om 15:37

dat mag hier helemaal niet

Is ook zonde trouwens want je kunt hem niet meer eten...

+ Brunette +

+ Brunette +

26-06-2015 om 01:21

bieb63

Mooi betoog. Maar er bestaan wel degelijk vegetarische en veganistische vitaminepreparaten. Vitamine B12 is een apart verhaal, dat zit voornamelijk in voedsel van dierlijke oorsprong maar de B12 in vitaminepillen worden geproduceerd door een of andere gist of bacterie. Dus moet de mens een bepaalde hoeveelheid dierlijk voedsel eten? Nee, want vroeger was men niet zo hygiënisch als nu en kreeg je vitamine B12 binnen via de resten van uitwerpselen die aan de groenten en het fruit kleefden. Vitamine D, ook zo'n typisch dierlijke vitamine, kun je ook uit het zonlicht halen, als je regelmatig buiten bent (zoals vroegûh) krijg je al zo'n 80-90% binnen. Rest ijzer. Dat zit ook veel in peulvruchten en bepaalde noten. Vroeger ook in appelstroop omdat dit in ijzeren ketels werd gemaakt.

Fiorucci

Fiorucci

27-06-2015 om 12:17

mag niet

Drijfjacht is niet toegestaan in NL.

Joop

Joop

27-06-2015 om 15:29

drijfjacht op klein wild

is wel toegestaan en voor wilde zwijnen is er een uitzondering: drukjacht (1 jager en 1 hond) in bepaalde gevallen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 23:02

En dan komt de dag

dat de kinderen doorkrijgen dat pappa wel vlees eet als hij de kans krijgt. Ik zou me denk ik behoorlijk bekocht voelen als vleesminnend kind van een vegetarische moeder en een stiekem vleesetende vader, als ik achter deze 'oplossing' kwam.

Bij ons thuis moesten we allemaal gewoon eten wat de pot schaftte. Maar als we witlof aten, kreeg mijn vader iets anders. Als we zuurkool aten kreeg ík niet iets anders. Ik vond dat behoorlijk stom. Nog steeds eigenlijk. Trek een lijn (niemand vlees, dus ook niet buiten beeld in een restaurant), of gun iedereen zo zijn voorkeuren en keuzes.

Groentje

Groentje

01-07-2015 om 06:14

Kaaskopje

De kinderen eten ook vlees bij de mac hoor. Of als we pizza bestellen, of naar een restaurant gaan. Daar doen we niet geheimzinnig over.

En de Ekoplaza blijkt biologisch vlees te verkopen van een boerderij on de regio.

lekkersdichtbij.nl

daar kun je kijken welke boeren in de buurt vlees verkopen? Door heel Nederland doen boerenbedrijven mee dus wie weet is dit een optie?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2015 om 14:42

Oh,

ik kreeg de indruk dat de kinderen niet wisten dat pappa vlees at.

+ Brunette +

+ Brunette +

03-07-2015 om 01:29

Hoe oud zijn je kinderen?

Mijn dochter ging over vlees nadenken toen ze een konijn als huisdier kreeg (ze was toen 9 of 10 meen ik) en ik haar in het kader van de discussie waarom-geen-konijn-meer-maar-wel-varkentjes-en-koeien enkele filmpjes van slachterijen op youtube liet zien. Ze vindt vlees nog steeds te lekker om te laten staan maar ze begrijpt wel waarom ik het liever niet in huis heb. Buiten de deur kan ze natuurlijk eten wat ze wil, daar ga ik niet over. Thuis mag ze als compromis weleens vis. Geen vlees in huis halen is niet alleen een kwestie van principes, ik vind het ook gewoon vies om mijn keukenspullen met dierenlijken te besmetten. Voor de vis heb ik bijvoorbeeld een aparte pan, ik vind het een onsmakelijk idee om groenten te stoven in een pan waar eerder nog een dooie vis in heeft gelegen, hoe goed die pan daarna ook is afgewassen.

Behalve in biologisch vlees kan Groentje het misschien ook zoeken in de kant-en-klaarproducten. Een of ander voorgekruid lapje dat je alleen nog maar even in de koekenpan hoeft te leggen is natuurlijk niet zo erg als gehaktballen moeten kneden.

Heb ik even geluk

Ik ben al ruim 30 jaar vegetarier (wel kaas & ei), en hou niet echt van vis- en vleeslucht. Gelukkig zijn mijn man en kinderen het helemaal eens met mijn vegetarische kookkunst en man kookt ook altijd vegetarisch.
Ik heb ze opgevoed dat ze gerust vlees mogen eten als ze er zin in hebben, maar ik maak het niet klaar. Maar ze vonden het meestal niet lekker. En toen duidelijk werd waar vlees vandaan kwam, werden ze eens uit overtuiging vegetarier, dus als papa buitenshuis wat vlees eet, kreeg hij dat van de kinderen te horen. Maar toen heb ik wel uitgelegd dat ze dat niet mogen doen, aan tafel kritiek leveren wat op andermans bord ligt, want ze vonden het zelf ook niet fijn als ze gepest werden op school als er bij een kerstdiner vlees werd geserveerd en zij wat anders kregen.

Overigens zijn mijn kinderen (18 en 16) tot nu toe erg gezond. Als ze al grauw zien komt dat eerder doordat ze te lang binnen achter de computer zitten denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.