Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Groentje

Groentje

22-06-2015 om 20:20

Vegetariër, maar kinderen niet

Ikzelf ben al jaren vegetariër, al van lang voor ik kinderen kreeg. We hebben thuis altijd vegetarisch gekookt. Mijn man vond dat nooit een probleem, die nam gewoon in een restaurant of bij de Mac vlees. De kinderen wisten niet beter, maar ze komen nu ook bij vriendjes thuis en daar wordt wel (elke dag) vlees gegeten. En ze vinden vlees superlekker. Dus nu willen ze thuis ook vaker vlees eten.

En nu twijfel ik. Ik wil mijn principe niet opleggen, maar ik vind het ook vervelend om vlees te kopen en klaar te maken.

Hoe zouden jullie hierin staan?


Angela67

Angela67

22-06-2015 om 20:26

laat je man het klaarmaken

zie titel > en spreek met hem e.e.a. door zodat jullie op dezelfde lijn zitten qua hoe vaak er dan vlees wordt gegeten, en of het dan van bepaalt type moet zijn.

tenzij jij en je man het eens worden over gewoon geen vlees in the house (lijkt me ook prima te doen, zou eigenlijk mijn uitgangspunt wel zijn denk ik) en als er dan buiten de deur gegeten wordt of evt gehaald, dat het dan wel kan.

Maar met je man het eens zijn lijkt me het allerbelangrijkste.

gr Angela

Angela67

Angela67

22-06-2015 om 20:26

oeps

bepaalt = bepaald

Angela67

Angela67

22-06-2015 om 20:29

ps

hoezo leg je je principe aan hen op? ze kunnen toch gewoon vlees buiten de deur eten? Als je hen dat ook zou verbieden en schrikbeelden zou schetsen zonder de andere kant te belichten, ja, dan ben je echt iets aan het opleggen maar hé, er gebeuren hier thuis ook dingen niet die bij anderen wel plaatsvinden. Vegetarisch is in mijn optiek vrijwel 'mainstream' zullen we maar zeggen (als je begrijpt wat ik bedoel).
gr Angela

Krullevaar

Krullevaar

22-06-2015 om 20:35

Begin

bij 1 keer per week vlees eten en laat je man het klaarmaken. Iedereen blij en jouw probleem opgelost.

Groentje

Groentje

22-06-2015 om 21:06

Niet echt

Of mijn man het vlees klaarmaakt, of ik, maakt voor mij geen verschil. Het gaat er om dat 'we' in ons gezin dan dus vlees kopen en eten. Daarmee steun je de bioindustrie, en de veetransporten, en de inhumane slachtmethodes. En geef je er toch je goedkeuring aan. Dat maakt het zo moeilijk voor me, ik wil niet bijdragen aan die bioindustrie of aan het salaris van de eigenaar van megastallen.

Mijn man vindt het geen probleem om vegetarisch te eten, maar de kinderen dus nu wel. Hoe ga ik daarmee om?

Angela67

Angela67

22-06-2015 om 21:09

nou net wat ik zeg

Gewoon geen vlees in the house en als er dan buiten de deur gegeten wordt of evt gehaald, dat het dan wel kan. Prima toch? Waarom zou je je mening willen herzien?

En: hoezo leg je je principe aan hen op? ze kunnen toch gewoon vlees buiten de deur eten? Als je hen dat ook zou verbieden en schrikbeelden zou schetsen zonder de andere kant te belichten, ja, dan ben je echt iets aan het opleggen maar hé, er gebeuren hier thuis ook dingen niet die bij anderen wel plaatsvinden. Vegetarisch is in mijn optiek vrijwel 'mainstream' zullen we maar zeggen (als je begrijpt wat ik bedoel).

Ben je nog aan het nadenken of je je kinderen tekort doet? Ik zou dat gevoel niet hebben als ik jou was.

gr Angela

guera

guera

22-06-2015 om 21:38

mmmm

Ik vind het wel wat dogmatisch en tegelijk snap ik je best. Ik ken verschillende mensen die zelf vegetarisch zijn (man en vrouw) en toch hun kinderen vlees geven omdat ze vinden dat ze zelf die keuze moeten maken op een dag. Ze eten niet vaak vlees. Max 1 keer per week.
Kan ook op brood.
Zij kopen biologisch.....iets minder slecht dan...
Maar goed je hebt je keuze al gemaakt lijkt het dus wat wil je nu precies van ons weten?

Moni

Moni

22-06-2015 om 21:42

Je schrijft niet hoe oud je kinderen zijn.

Als ze nog op de basisschool zitten, dan vind ik het te makkelijk om te zeggen: doe dat lekker buitenshuis. Moeten ze dan op zoek naar speelafspraken met avondeten? Die paar verjaardagsfeestje zijn wel erg weinig als je graag vlees lust.
Op die leeftijd hebben ze niet de keus om buitenshuis te eten. Eigenlijk tot een jaar of 16 ook niet. Ze zullen eerst geld moeten hebben om buitenshuis iets te kopen.

Ik vind de oplossing van 1x per week vlees heel mooi. Ja, dat gaat tegen je principes in. Maar kinderen hebben ook rechten. Jij 6x per week je zin, zij 1x per week hun zin. Klinkt best redelijk.
En dan kun je zelf zorgen voor zo verantwoord mogelijk vlees of vis.
Een blije kip bijvoorbeeld. (zo noemen wij de echt verantwoorde kippen die verkocht worden). En kun je ze ook leren wat verantwoord vlees is, dat het vlees duurder is, wat nou de verschillen maakt.

Marijke

Marijke

22-06-2015 om 22:14

Maar Moni

Moet dat dan ook als kinderen van moslimouders opeens varken willen eten? Of verzin nog maar eens wat? Waarom moet je met dit soort dingen als ouders luisteren naar je kind?

Jaina

Jaina

22-06-2015 om 22:23

Gewoon vegetarisch

Als jullie thuis de afspraak hebben om vegetarisch te eten dan zou ik gewoon vegetarisch blijven eten. Jij en je man hebben dat besproken en die afspraak gemaakt en zolang het julie huis is en jullie geld wat het eten betaald bepalen jullie wat er wordt gegeten.
Je legt de kinderen niet op dat ze vegetarisch eten maar je hebt gewoon bepaalde principes die in jullie huis gelden.
Zo eten wij thuis geen varkensvlees en drinken geen alcohol. Sommige van mijn kinderen eten wel varkensvlees maar dat doen ze niet bij ons thuis. Dit zijn nu eenmaal onze regels.
Je zou eventueel af en toe ze buitenshuis een hamburger of een broodje met vlees kunnen laten eten maar voel je daartoe niet verplicht verder. Vegetarisch eten is prima en gezond dus er is niks mis mee om thuis op die manier te eten.

Jaina

Jaina

22-06-2015 om 22:27

Tenslotte

Gaat het er niet om dat jullie bepaald eten niet lekker vinden maar dat jij bepaalde principiele bezwaren hebt tegen vlees eten. Die hoef je echt niet op zij te zetten alleen omdat de kinderen wel vlees wllen.
Ik zou het wat anders vinden als je het gewoon niet lekker zou vinden. Dan zou ik eerder zeggen geef die kinderen af en toe wat. Maar als het iets principieels is vind ik het echt anders. Je hoeft niet tegen je principes in te gaan als jij die echt heel belangrijk vindt.

Krullevaar

Krullevaar

22-06-2015 om 22:35

openingspost

In je openingspost zei je (letterlijk) dat het je niet om het principe ging en vandaag mijn voorgestelde oplossing. Echter, het blijkt nu wel principieel te zijn... dus.. wat is het?

Als jij het uit principe niet wil, moet/hoef je het niet te doen. Als je je kinderen iets gunt wat zij kennelijk lekker vinden kan je het wel doen. De vraag is: wat weegt zwaarder? Hun wensen of jouw principes?

Katniss

Katniss

22-06-2015 om 22:56

Nou

Ik hoor steeds vaker over vegetariërs met vitaminetekorten. Daar wil je toch niet mee experimenteren bij kinderen in de groei, want die hebben de juiste bouwstoffen nodig. Mensen zijn nu eenmaal omnivoren, anders hadden we wel andere tanden en darmstelsel gehad.
Ik zou die kinderen 'gewoon' twee keer per week vis, twee keer vlees voorzetten en de overige dagen een ei of vleesvervanger.

Angela67

Angela67

22-06-2015 om 22:58

katniss

als groente al haar hele leven vegetarier is, haar kinderen ook al hun hele leven, geen enkele aanleiding in posting om te denken dat er misschien iets mis zou zijn. Beetje vergezocht/tunnelvisie.
En wie zegt dat ze niet gewoon nadenkt, Groentje, over een uitgebalanceerd geheel?
gr Angela

Moni

Moni

22-06-2015 om 23:10

Principe of niet, dat is de vraag

In je opening zegt dat je niets wilt opleggen.

Als je je kinderen niet toestaat om thuis vlees/vis te eten, leg je het wel op. Tenzij je kinderen 16+ zijn. Dan hebben ze genoeg andere mogelijkheden.

Mijn advies blijft: zoek een compromis

laten halen

Je kunt klaargemaakte gerechten kopen. Laat je kinderen een keer in de week gebraden kip of kippepootjes halen of klaargemaakt vlees bij een keurslager. Of gerookt, gedroogd gekruid vlees bij de supermarkt. Of een blikje knakworstjes om zelf broodjes mee te maken.

Ik persoonlijk

Zou toch (zeer ten dele) aan`de wens van mijn kinderen tegemoet komen. Ten eerste vind ik dat ze niets buitensporigs vragen, ten tweede is de mens een omnivoor. Dat wil wmb niet zeggen dat je ook vlees _moet_ eten, maar ons lichaam is er wel op ingesteld en we nemen bijzonder goed ijzer op uit vlees. Ben het verder met je eens dat je de misstanden in de bio-industrie niet moet steunen.
Mijn oplossing zou inderdaad zijn: 1x per week een klein stukje zo verantwoord mogelijk vlees.

Anneque
vleesetende moeder van een streng vegetarisch levende zoon

Groentje

Groentje

23-06-2015 om 07:39

Goede reacties

Wat fijn al die reacties! Ik merk nu, door dit draadje, dat ik er inderdaad veel principiëler in sta dan ik vooraf had gedacht. Jullie reacties hebben me dat doen beseffen. Fijn.

Een keer per week biologisch vlees vind ik een goede oplossing. Dat stellen mijn jongens vast op prijs, en is voor mij ook minder vervelend.

Bedankt!

Blijf bij jezelf

Het niet op willen leggen van je eigen principes of eigenaardigheden aan je kinderen, betekent niet dat je ze zelf overboord moet zetten. Het betekent dat je niet hysterisch reageert als zij het anders zien. Goh, lust jij wel vlees?
Op de eis/vraag "wij willen vlees" volgt een debat waarin je helder maakt waarom jij geen vlees eet en geen vlees in huis wil. Ze hoeven het niet met je eens te zijn of worden.
Maar in huis is er geen vlees.

Misschien helpt het je wel als je voor vlees iets anders invult en voor principe alleen maar 'smaak'. Zo vind ik alles best, maar Jantje Smit gaat me te ver. Ik zal de radio niet uit zetten, vriendelijk lachen als ik hem tegen kom, maar uit mij boxen zal ie niet klinken, ook niet als de kinderen dat zouden willen.
Aan mijn lijf geen polonaise...

uitleggen

Ik zou nooit van mijn leven vlees klaarmaken, en kinderen ook heel duidelijk maken waarom ik dat niet doe. Nu heeft ook mijn man nog nooit in zijn leven vlees gegeten dus dat scheelt misschien wel, wij zijn het hier wel over eens.

Je kan kinderen heel duidelijk uitleggen waarom je geen vlees wilt kopen of klaarmaken, kinderen begrijpen dat heus wel.

PS Nog nooit problemen met vitaminetekort gehad hoor Katniss, eerlijk gezegd heb ik nog nooit van een andere vegetariër of veganist gehoord dat hij/zij vitaminetekort had, alleen van vleeseters die dat als argument gebruiken om hun keuze te rechtvaardigen.

Groentje

Groentje

23-06-2015 om 09:44

vlees eten

Ik ben niet principieel tegen het consumeren van vlees. Sterker nog, mensen zijn inderdaad van huis uit omnivoren, onze soort eet alles wat los en vast zit
Ik ben wel principieel tegen het (in mijn ogen) mishandelen van dieren. Veetransporten, megastallen, onverdoofd slachten, plofkippen, dat zijn dingen waar ik niet aan wil bijdragen. En de eisen waaraan voldaan moet worden om van de Albert Heijn het stempeltje 'biologisch' te krijgen, zijn voor mij nog lang niet voldoende.

Maar ik ga op zoek naar echte scharrelvlees-boeren, en dan zou ik voor de kinderen daar vlees kunnen halen.

Vitaminetekort heb ik ook nooit gehad, trouwens. De enkele keren dat mijn bloed gecontroleerd moest worden, waren ijzer en vitamine B goed. De kinderen zijn bijna nooit ziek, ikzelf trouwens ook niet. We eten veel volkorenbrood en noten.
Mijn enige tekort is vitamine D in de winter, maar dat slik ik bij in de maanden met de R.

maaike11

"Nog nooit problemen met vitaminetekort gehad hoor Katniss, eerlijk gezegd heb ik nog nooit van een andere vegetariër of veganist gehoord dat hij/zij vitaminetekort had, alleen van vleeseters die dat als argument gebruiken om hun keuze te rechtvaardigen."

Hier komt je primeur....mijn zoon
Nou ja, geen tekort aan vitamine maar aan ijzer. Hij was een jaar geleden echt verzwakt door een (gemeten) ijzertekort. Ben er eens goed voor gaan zitten en heb uitgerekend wat hij moet eten om aan zijn benodigde 11 mg per dag te komen. Geprobeerd ervoor te zorgen dat dit consequent voldoende in zijn maaltijden zat. Dat was nog een behoorlijk gereken en gedoe kan ik je melden. Moet je meewegen dat non-haemijzer moeilijker wordt opgenomen dan haemijzer (dat dus in dierlijke producten zit). Dus steeds niet vergeten sinaasappeltje erbij uit te persen etc. etc. Het ging vooruit, maar hield niet over. Nu slikt hij supplementen en het gaat stukken beter. Ook met B12 moet je oppassen, vooral wanneer je echt helemaal geen dierlijke producten (ei bijv) eet. Het duurt lang (je hebt een flinke voorraad B12 opgeslagen) maar ooit kan het opraken. De symptomen van een tekort springen niet altijd direct in het oog.

Wikke

Wikke

23-06-2015 om 11:46

angela/ontopic

"als groente al haar hele leven vegetarier is, haar kinderen ook al hun hele leven, geen enkele aanleiding in posting om te denken dat er misschien iets mis zou zijn. Beetje vergezocht/tunnelvisie."

Er zijn mensen (in het algemeen) die te weinig verstand van zaken hebben en dus wel degelijk tekorten opbouwen. Of waarbij kinderen niet zo goed "luisteren" en dus eten en wel degelijk tekorten opbouwen. Zoals mijn eigenwijze dochter die na het lezen van een a-viertje besloot dat ze vegetarier werd. Wat ik prima vond, zolang ze genoeg informatie vergaarde.
En tekorten merk je vaak pas in een heel laat stadium op.

Moet ik nog even kwijt dat ik niets tegen af-en-toe-biologisch-vleeseters heb, maar dat een blije kip nog steeds een dooie kip is. Je hebt niet zoveel aan een blije kip als daar nog steeds een voortijdig einde aan komt.

Molleke

Molleke

23-06-2015 om 13:00

Wellicht beetje OT

Ik zie meestal meteen of iemand vegetarisch eet of niet. Tot nu toe heb ik het nog altijd goed gehad. Ik vind meestal dat iemand die vegetarisch is een beetje een grauwige gloed heeft. Het kan aan mij liggen en misschien gokte ik steeds goed maar herkennen jullie dit?

Ad Hombre

Ad Hombre

23-06-2015 om 13:33

Molleke

Ik zie het altijd aan het aura

Een aantal vegetariers/veganisten

die ik gekend heb waren vaak inderdaad nogal blekerig of grijzig qua huidskleur. Een beetje alsof ze een griepje onder de ledenen hadden.

Groentje

Groentje

23-06-2015 om 14:09

Marijke en grauw

'Moet dat dan ook als kinderen van moslimouders opeens varken willen eten?'

Die twee dingen zijn niet vergelijkbaar. Ik ben vegetariër omdat ik niet wil meewerken aan de bio-industrie. Niet omdat ik denk dat ik anders in de hel kom. Moslims (en Joden trouwens) eten geen varkensvlees omdat het in de Koran en Tora wordt verboden. Zij zijn dus ongehoorzaam aan (hun) God als je varkensvlees eet. Als hun kinderen varkensvlees eten, komen die kinderen na hun dood in de hel terecht. Dat wil geen enkele ouder, toch? Dus dan leg je een kind uit dat varkensvlees eten slecht is. Dat het echt niet mag van God.

'Ik vind meestal dat iemand die vegetarisch is een beetje een grauwige gloed heeft'

Niet allemaal, denk ik. Mijn man niet, en ikzelf heb veel sproeten en ben zeker niet grauw. Mijn kinderen hebben 's ochtends wel grauwe wallen onder hun ogen als ze 's avonds te lang online zijn geweest

Overigens ben ik niet vegetarisch, ik eet vegetarisch ...

Katniss

Katniss

23-06-2015 om 16:35

Vitamine D en ijzer

Ik heb het niet verzonnen. Enkele vegetariërs die ik ken hadden een vitamine D en/of ijzertekort. Vitamine D haal je (mede) uit vette vis dus daar komt dat advies vandaan. Als je een donkere huid hebt en vegetarisch eet, en je gebruikt geen supplementen, heb je bijna altijd een tekort aan vitamine D. Een ijzertekort heb je nog sneller.

Mijntje

Mijntje

23-06-2015 om 16:51

en B12

en b12 ook.

Hoe vasthoudender jij bent, hoe meer ze verlangen naar vlees, zeker als het (bijna) pubers zijn, dus ik zou niet te hard gaan steigeren.
En als jij het gewoon niet koopt, maar je man koopt het en maakt het klaar - kan je daar dan wel mee leven?
Verschillende godsdiensten naast elkaar moet tenslotte ook kunnen, als je maar geen last hebt van elkaar.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2015 om 18:45

Hier andersom

Hier andersom, een huis vol vleeseters, maar dochter, 15, sinds vier maanden vegetarier. Ik kom haar volledig tegemoet. Kook desnoods apart als het zo uitkomt. En zeker één maal per week kookt zij vegetarisch, en dan eten we we allemaal met haar mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.