Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mamvantwee

Mamvantwee

12-06-2013 om 14:31

Straatspeeldag lijkt wel vreetfeest...

Ben ik nou zo'n muts? Hier in de straat is het vandaag straatspeeldag. Volgens mij is dat landelijk, toch? Anyway, ik verbaas me al een paar jaar over de manier waarop deze dag wordt aangegrepen voor een soort straatfeest, waarbij de nadruk ligt op eten, drinken, 'gezellig met alle buren op straat zitten kletsen'.

Er is een springkussen/opblaaskasteel want zonder dat schijnt het niet bijzonder genoeg te zijn. Er wordt geschminkt en tattoos geschilderd. Er staat een partytent, met de tuinstoelen en -tafels van verscheidene buren, want er wordt verwacht dat je als ouder gezellig gaat kletsen met de buren (ik doe niet mee, zit op de bank met mijn boek),

Er is een enorme berg broodjes, limonade, worstjes, snoepgoed; er komen straks nog wafels wist mijn hyper dochter te melden, en friet en pannenkoeken, knakworsten en majo....

Waarom toch? Het idee is toch dat (stads-)kinderen op zo'n dag lekker buiten kunnen spelen? Dat kunnen en doen ze hier elke dag. Mijn dochter kwam net even binnen en verzuchtte dat ze het saai vond, er was alleen maar dat springkussen.... Op andere dagen verzint ze zelf waar ze mee speelt: skeelers, stoepkrijt, springtouw, knikkers, voetbal. Dat kan nu allemaal niet, want de straat is te vol!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk dat de kinderen plezier hebben. Maar waarom moeten er zoveel ongezonde snacks zijn en waarom moet het zo'n kermis zijn? Is dit fenomeen zijn doel voorbij geschoten?

groet, Mamvantwee


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

12-06-2013 om 14:37

Wat dan?

Hier wordt dat niet georganiseerd maar wat had jij dan verwacht van een straatspeeldag? Als ik zoiets zou moeten organiseren zou ik denk ik ook dit soort dingen regelen, met wat lekkers te eten (en veel want je wil genoeg hebben voor iedereen) het is natuurlijk geen verplichting om dat alles te eten, dat even terzijde.

Berber.

Berber.

12-06-2013 om 14:54

Sowieso onzin, zo'n dag

Je kind speelt op straat of niet. Dus het gaat naar buiten en speelt. Of doet dat niet. Punt. Ja, en als je er dan een hele happening van maakt met een speciale dag enzo dan wordt het dat natuurlijk ook, een happening. Logisch.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-06-2013 om 15:13

Ok, dus ik ben een zeurpiet

Wat ik zou willen? Dat er geen happening van wordt gemaakt. Inderdaad onzin, die straatspeeldag. Probleem blijft dat ik niet tegen de buren kan zeggen dat ze dit niet moeten organiseren, ik kan niet tegen mijn kinderen zeggen dat ze moeten binnen blijven vandaag. Dus doen ze mee en dus zit ik me te ergeren.

Onze straat is maar klein. We hebben het over 15 kinderen die meedoen. De schransscore van mijn zoon van zeven na twee uurtjes: 1 broodje, 1 krentenbol, 2 kaasstengels, 1 wafel met suiker, 1 gehaktballetje, 2 knakworstjes, 1 mini-mars en twee bekers limonade.
En dan is het avondeten nog niet begonnen....

Ik vind het belachelijk. En frustrerend dat ik er niets van kan zeggen op straffe van de titel straatzeurpiet. Maar blijkbaar ben ik die titel waard.

groet, Mamvantwee

Erger-de-erger

Ik herken het wel mamvantwee. Ik erger mij ook altijd rot aan al dat gevreet dat blijkbaar tegenwoordig o-ve-ral bijhoort. Zo over de top allemaal, wat is daar nou nog leuk aan? Ik zeg: mijden die hap, volgend jaar een uitje plannen (naar het bos ofzo) op buitenspeeldag!

liora

liora

12-06-2013 om 15:28

Lijkt me leuk!

Mijn kinderen zouden het geweldig vinden! Ben het met je eens dat het niet zoveel met buiten spelen te maken heeft, maar je zegt dat ze dat al dagelijks doen.

Het is denk ik een straatfeest.

Als je het niet wil, kan je toch ergens anders heen gaan?

Liora

Berber.

Berber.

12-06-2013 om 15:28

Mam van twee

Je hoeft je kinderen niet binnen te houden maar je kunt natuurlijk wel tegen ze zeggen dat jij het niet nodig vindt dat ze alles wat ze aangeboden krijgen ook daadwerkelijk tot zich nemen. Dat zou ik dus doen. Dat doe ik ook met de avondvierdaagse en met de straatbarbecue. Gewoon zeggen: Jongens, nu niet meer.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-06-2013 om 15:34

Dat had ik hen ook gezegd

Ik heb de kinderen duidelijk uitgelegd dat ze niet zoveel moeten eten. Vooraf al. Ze begrijpen ook waarom. Maar ja, wat doe je als 9-jarige meid en 7-jarige knul als de bak chocola/gehaktballetjes/knakworsten/kaasstengels rondgaat? Vriendelijk bedanken? Nee, natuurlijk. En ik ga er niet als politieagent tussen staan.

Helaas heeft mijn zoon sport op woensdagmiddag. Daar is hij nu. Dus een middag weg kan eigenlijk niet. Maar ik ga de volgende keer inderdaad maar de hort op.

Overigens is in onze straat ook jaarlijks een straatfeest. Dat lijkt hier verdacht veel op, met dit verschil dat dan ook de volwassenen zich volvreten, bbq en drank en harde muziek. Tot na middernacht. De eerste jaren vond ik het wel gezellig om de buren te leren kennen, maar inmiddels ontwijken wij het straatfeest. We gaan dan gewoon weg, inderdaad.

groet, Mamvantwee

Nicky Lohs

Nicky Lohs

12-06-2013 om 15:37

Nou nee

Ik vind je geen zeurpiet. Een straatspeeldag lijkt me leuk en iets lekkers erbij ook. Als het hier zou gaan zoals bij jullie zou ik er met mijn kinderen een bosspeeldag van maken en pas thuiskomen als het voorbij was. Het klinkt eigenlijk ook meer als een buurtfeest?

Hier helemaal niks trouwens, sowieso nooit een kind te zien in onze straat (waar alleen bestemmingsverkeer komt dus zeker niet te druk).

Berber.

Berber.

12-06-2013 om 15:47

Ja weet je

Ik ben bij dit soort dingen altijd van mening dat je óf meedoet (en dus ook meedenkt) óf niet meedoet maar dan ook niet moet zeuren over hoe de dingen geregeld zijn. Jij vindt het niks maar andere mensen blijkbaar wel. Live and let live. Op de bank een beetje gaan zitten mokken vind ik, nou ja, een beetje kinderachtig.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-06-2013 om 15:55

Kinderachtige zeurpiet dus

Nou ok. Ik snap het.

Aangezien ik in mijn eentje niet als een Don Quichotte tegen de buren ga strijden om dergelijke feesten af te schaffen of tenminste wat meer binnen het bedoelde kader te houden - echt, men begrijpt me gewoon niet - kan ik voortaan maar beter zorgen dat we weg zijn op deze 'straatspeeldag' of het straatfeest.

Ik ben best en sociaal persoon en betrokken bij de buurt. Maar ik ga niet iets mee-organiseren waar ik niet achter sta. En ik ga ook niet een tegenpartij oprichten. Lastig dat ik mijn kinderen hierin moet meetrekken.

groet, Mamvantwee

Berber.

Berber.

12-06-2013 om 16:04

Nou

Dat is inderdaad jammer. Als mijn kinderen ervan genieten zou het mijn keuze dus niet zijn. Ik ben ook niet het type dat zich in de organisatie stort maar ik laat de kinderen dan wel meedoen. Met de boodschap dat het voor hun gewoon genoeg is als ik het genoeg vind. Overigens laat ik dan zelf ook wel even mijn neus zien. Uit beleefdheid.

Hier trouwens geen straatbuitenspeeldagdingesfeest. Wel buitenspelende kinderen.

Merel

Merel

12-06-2013 om 16:07

Oke

Oke, je zou dus niets anders willen, maar gewoon helemaal geen straatspeeldag? Begrijp me niet verkeerd, ik vind je niet kinderachtig of een zeurpiet hoor, ik ben gewoon benieuwd wat je dan had gewild. (maar dat weet ik inmiddels: helemaal geen feestje dus, of in ieder geval eentje zonder allerlei lekkernijen)
Mij zou het voor die ene middag niet veel uitmaken, (als ze dit nu iédere woensdagmiddag zouden doen, zou ik het een probleem vinden). Ik zou mijn kinderen lekker laten meesnaaien en vanavond een lichte avondmaaltijd (als ze nog zin hebben) voorzetten. Vanaf morgen doen we weer gewoon.En een keer per jaar een straatfeest, zou ik ook niet zo'n ramp vinden geloof ik, wat vind je vervelend aan het geheel dan? Het vele eten, de drank? Of drinken ze teveel, of zijn het gewoon geen gezellige mensen?
Hier doen ze dat wel eens, zo'n straatfeest. Ik organiseer niet mee (geen zin in) maar ben altijd wel even van de partij. Er is een Bbq en wat muziek en drank, ik vind het best gezellig, maar op een gegeven moment ben ik wel wat uitgepraat met mijn buren en ga ik weer lekker naar binnen. Sommigen blijven wat langer buiten (tot een uur of 01.00 uur, maar daar heb ik geen last van)

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2013 om 16:13

Wat ooit de bedoeling was

is dat kinderen op die dag heerlijk verkeersvrij op straat konden spelen. Er zijn nu eenmaal buurten en wijken waar dat niet vanzelfsprekend is. En om zo'n dag alleen maar te organiseren met droge spelletjes midden op straat is een beetje saai. Het is natuurlijk leuk om er iets feestelijkers van te maken. En ja, wat mij betreft gaat dat gepaard met wat snoepwerk en iets warms, maar een vreetfestijn en half buurtfeest vind ik ook niet nodig. En toch zou ik op zo'n dag mijn deur open zetten en mijn kinderen daar lekker van laten genieten. Het is één dag. Dat er toevallig ook nog een buurtfeest wordt gehouden bij jullie... nou ja twéé van die dagen dus. Op 365 dagen. Om eerlijk te zijn vind ik daarom wel dat je zeurt. Wat kost het je om je boek even aan de kant te leggen, even je neus te laten zien, te glimlachen en te laten merken dat je de inzet van de betrokkenen wel op prijs stelt? En als je kinderen teveel hebben gesnoept, dan is dat een keer zo. Gezien de toon van je verhaal zijn ze dat niet gewend, dus schakel je na deze dag weer over op de normale gang van zaken.

wolkje

wolkje

12-06-2013 om 16:29

Kaaskopje

Helemaal met je eens!

Ik snap het wel

Het gaat niet alleen maar om deze ene dag. Maar het idee was buitenspelen en wordt nu volvreten. Het gaat erom dat "gezelligheid" zo nadrukkelijk wordt gekoppeld aan "eten" en dan vooral aan flink veel en ongezond eten. Zo creëer je een beetje de standaard dat flink veel en ongezond eten erbij hoort om het "gezellig" te maken. En waarom? Dat buitenspelen op zich zou de gezelligheid al moeten maken. Ik krijg het idee ook een beetje dat veel snoep en vreetwerk erbij horen om het gezellig te maken bij dergelijke evenementen. Die boodschap wilde ik mijn kinderen in feite ook niet meegeven. Dus ja, ik snap je ergernis en ik zou me er, vrees ik, toch gewoon bij neerleggen en ze buiten laten spelen. We hebben hier overigens een oorverdovende stilte op straatspeeldaggebied.

sinas

sinas

12-06-2013 om 16:30

Nou mee eens hoor!

Ik kom net van een straatspeeldag vandaan, hier iets verderop, de hele wijk mag daar komen. Nou, het is meer een in-de-rij-staan-voor-eten dag geworden, want mijn kinderen zijn van de poffertjeskraam (rij), naar het haar invlechten (rij), naar de patatkraam (hele lange rij) gegaan. Geen springkussen aangeraakt, dochter is alleen nog in een soort draaimolen geweest, thats it. Dat vind ik geen straatspelen nee. Dus Mamvantwee, ik sluit me bij je aan!

Mamvantwee

Mamvantwee

12-06-2013 om 16:43

Juist, genista

Jij verwoordt het zoals ik bedoel!

En voor de anderen (ik waardeer jullie reacties hoor): ja, de kinderen doen gewoon mee, en ja natuurlijk laat ik met een glimlach mijn neus zien en zit ik niet de hele dag 'te mokken op de bank', en natuurlijk mag er wat feestelijks aan zo'n dag zijn. Zo'n zuurpruim ben ik niet dat alles Spartaans moet zijn.

Maar hoe ik het dan graag anders zou willen zien: beperk de bergen snoepgoed en ongezonde snacks tot een kinderhoeveelheid. Geef de kinderen op straat de ruimte om te spelen (nogmaals: onze straat is maar klein) en zet de straat dus niet vol met tuinsets en kletsende buren. Er zitten momenteel wel 30 volwassenen op straat.

Tja, die mentaliteit dat gezelligheid gelijk staat aan veel en ongezond eten, daar stoor ik me inderdaad aan.

groet, Mamvantwee

Koolmees

Koolmees

12-06-2013 om 16:44

Ga al jaren niet meer

Dit is precies de reden dat wij al jaren niet meer naar die ongein toe gaan. Staan ze de hele middag in de rij. Mij niet gezien.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

12-06-2013 om 18:24

Mam van twee

Ik vind je helemaal geen zeurpiet en als je dat wel bent, ben ik het ook!
Mijn kinderen en ik moeten chronisch de lijn in de gaten houden en we worden allemaal doodmoe van de toenemende vreetmaarraak-cultuur.
Ook bij evenementen als de Avondvierdaagse en sportdagen van school schijnt het steeds erger te worden.
En dat in een tijd waarin men zo de mond vol heeft (no pun intended) van de toenemende obesitasgolf! Ik kan het niet snappen, wil het eigenlijk ook niet snappen.

Hier

Was het duidelijk drukker (en witter!) in het speeltuintje in ons parkje. Er waten wat merr ouders ook, en een paar deden 'voetje van de vloer' met hun kids, heel leuk idee, ga ik ook proberen!

En nickelodeon stond op zwart: 'ga buiten spelen' stond er wel. Moeten ze vaker doen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Evanlyn

Evanlyn

13-06-2013 om 15:54

En hier is het oorlog

Met een stel klaagburen die vinden dat kinderen helemaal niet buiten moeten spelen, want dat stoort hun uitzicht. Binnen ook niet, want dat maakt lawaai. Eigenlijk horen ze er gewoon niet te zijn.

Dus hoewel ik niet voor vreetfestijnen ben: wees blij dat het recht op spelen in elk geval door iedereen erkend wordt bij jullie!

Mamvantwee

Mamvantwee

13-06-2013 om 21:59

Evalyn

Dat lijkt me inderdaad geen leuke buurt! Vreselijk zeg, hoe doe je dat met de kinderen?

groet, Mamvantwee

Evanlyn

O wat naar!
Hier bovenbiren die bij het warme weer de kinderen besproeiden vanaf 3 hoog en snoep naar beneden gooien!

Zullen we met alle oo-kids bij jou voor de deur komen spelen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Evanlyn

Evanlyn

13-06-2013 om 22:26

Dat lijkt me geweldig!

Dan zijn ze dolblij als iedereen weer naar huis is en ze "alleen maar" met ons te maken hebben.

Mamvantwee, gelukkig zijn de kinderen inmiddels assertiever aan het worden. Maar er waren tijden dat ze de tuin niet meer in durfden als de buren er waren, want die schreeuwden tegen ze als ze een piepje gaven. Jarenlang heb ik geprobeerd redelijk te blijven, maar het hielp pas toen ik ook eens ging schreeuwen.

Stenna

Stenna

14-06-2013 om 00:31

Vreetfestijn

Straatspeeldag ken ik niet. Waar wij wonen is het voor kinderen elke dag straat-en bosspeeldag.
Maar wat ik wel ook vind is dat bij alles en overal zoveel gesnoept en gegeten moet worden. Verbaasde me al toen de kinderen klein waren dat vriendinnen en andere moeders altijd tassen met koekjes, snoepjes, hapjes en drinken meesjouwden, al gingen we maar 2 uurtjes weg ofzo. Afgezien van babies kunnen kinderen heus wel 2 of 3 uur zonder eten hoor. Ik hoef zelf ook niet iedere 2 uur iets te eten of te snoepen (al ben ik daar als volwassene inmiddels ook al een uitzondering in, geloof ik). Ook bij sporttraining of wedstrijd: ieder pauze moet er wat in, en dan bedoel ik geen water (een wedstrijd duurt nog geen 1,5 uur!). Ik verbaasde me zelfs de eerste schooldagen, dat het de bedoeling was een 10uurtje voor de ochtendpauze mee te geven. Dat aten/eten wij thuis nooit, en zelf aten wij volgens mij vroeger in de schoolpauzes nooit iets. Renden meteen naar buiten.
En inderdaad: bij iedere festiviteit en activiteit moet er ladingen vreten bij.
Geen wonder dat we allemaal dikker worden, en kinderen in het speciaal

Ella2007

Ella2007

14-06-2013 om 08:26

Vierdaagse

Ik heb het met de vierdaagse. Het gaat niet meer om het lopen en samenzijn (dat klinkt wel erg seventies), maar om de vreterij. Ik doe er niet aan mee. Vrienden lachen omdat ik dochter een zak worteltjes meegaf om te trakteren, ik kan het niet nalaten, just to make a statement. En dochter vindt het ook lekker hoor. Maar inderdaad, het lijkt wel alsof ze vier weken door Siberie moeten trekken, zoveel voedsel gaat ermee. Bij de sportclub gaat de zak twiksen open als ze een goede wedstrijd hebben gespeeld. Hoezo verkeerde links omprenten. Ik baal daarvan. Maar ik zal ook wel een zeurpiet zijn.

Ella2007

Ella2007

14-06-2013 om 08:28

Omprenten =inprenten

Dus..

merel

merel

14-06-2013 om 09:44

Haha ella o.t.

Oh Ella, ik dacht dat je ook zo'n nieuwe term gebruikte, ergens hier op het forum gaat het namelijk over 'omdenken'...dus ik dacht dat 'omprenten' er ook een was

Ik heb er nog eens over nagedacht en inderdaad, dat vele eten is inderdaad eigenlijk onzin, alhoewel ik in het begin van het draadje schreef dat ik een straatspeel dag ook zo zou organiseren vermoedelijk, kom ik hierop terug. Ik haal twee dingen door elkaar, had zelf zo'n straatfeest in gedachten (met bbq en buren en tuinsets i.d.d.) maar dat hoort inderdaad niet thuis op een straatspeeldag. Nu wonen wij in een rustige straat met tolerante buren, maar als je dat niet hebt, of je straat is te druk en te vol, dan is het wel eens leuk om de hele straat af te kunnen zetten, auto's ergens anders te zetten en de kinderen lekker vrijuit laten spelen (dus geen buren op de straat op tuinstoelen) maar ze lekker laten voetballen, krijten op straat e.d. (maar wij hebben de luxe dat dat hier nu ook kan)

Het is me met de avondvierdaagse ook opgevallen dat het altijd om het eten gaat lijkt het. Nergens voor nodig en hier kregen ze ook maar een kleinigheidje mee. Maar je ziet het ook op school, het 10 uurtje, allemaal een voorverpakt koekje (en ik kocht dit ook voor mijn kinderen hoor, allebei een kapitein koek kregen ze mee en een pakje wicky) Terwijl ik zelf vroeger op school nooit wat meenam (of meekreeg) en toen had 90% niets mee voor in het speelkwartier. 
Nu zie je het toch ook in de supermarkt, allemaal per stuk, of per twee verpakte koekjes, alles is gemaakt op handig meenemen. Er zijn veel meer eetmomenten op een dag mogelijk gemaakt op die manier. En het wordt je ook heel makkelijk gemaakt door die verpakkinkjes, het brengt je op een idee. (oh kan ik makkelijk meenemen naar de speeltuin o.i.d.) Nu heb ik magere latten van kinderen, dus hoef niet perse op de inname van eten te letten, maar het is een vreemde tendens die de mensen wordt aangepraat door de commercie. Je hoeft er natuurlijk niet in mee te gaan, maar je kinderen willen ook wat de anderen doen natuurlijk. (zeker op een wat jongere leeftijd). Toch denk ik dat je met je kinderen dit best kan bespreken, geef je mening over wat jij vind van al dat vele eten en ik denk dat het ook een fase is bij kinderen en dat je ze best veel over eten en hoeveelheden kan leren.
Mijn kinderen zijn inmiddels wat ouder (15 en 17) en wij hadden bijvoorbeeld zelden snoep in huis. Zodra we dat namelijk hadden bleven mijn kinderen om de 5 minuten om een snoepje vragen, tot het op was. Dus op een gegeven moment (er was eens snoep in huis, waarschijnlijk van een verjaardag, of iemand had het voor me meegebracht) heb ik het ze allemaal in een keer laten opeten. Hup klaar met dat gezeur. En dat beviel me zo goed, ik hoefde alleen maar een keer te zeggen 'het is op' en ik kocht het gewoon niet meer. En toen was het gezeur ook meteen over. Nu zijn de kinderen dus ouder en ze eten zelden tot nooit snoep. Soms komt zoon eens met zo'n chocoladereepje van de euroshopper thuis en dan blijft de helft nog weken liggen. (tot ik het maar eens weggooi) en dochter taalt al helemaal niet naar snoep. Dus misschien is de drang naar zoet echt iets voor hele jonge kinderen en ebt het weg? Ik hou zelf ook helemaal niet van snoep en chocolade eigenlijk ook niet, ja een klein stukje vind ik nog wel lekker maar dan ben ik er wel weer klaar mee. Geen chocolade letters voor ons dus, (of die hele kleintjes dan) want die krijgen we niet op. (maar goed, hartige hapjes, dat zijn onze zondes hoor, dus het is gewoon een kwestie van andere smaak hebben)

Schoolreis, sportdag, citotoets...

Kennelijk ben je tegenwoordig ook al zielig als je een citotoets doet, of zelfs bij de entreetoets, want dan mag je ook allemaal snoep meenemen. En wat schoolreisjes, sportdagen, vierdaagse enz betreft: daar verbaas ik me altijd over het feit dat je als kind blijkbaar moet kunnen uitdelen. Je krijgt genoeg snoep mee om aan elk kind in de klas iets te kunnen geven. Dus als er 25 kinderen in de klas zitten, krijg je van ieder kind iets en eten alle kinderen dus 25 uitgedeelde dingetjes.
Je lijkt meteen een zure zeurpiet die zijn/haar kinderen niets gunt als je er zoiets van zegt ("jouw kinderen zijn toch hartstikke dun! Wat geeft dat nou!"), maar ik vind het zwaar overdreven. 'tuurlijk, een snoepje is prima, maar niet alle kinderen hoeven de hele klas te trakteren.

Vic

Vic

14-06-2013 om 11:10

Vroeger

Als wij vroeger buiten speelden gingen we ook altijd bij alle moeders langs voor limonade, snoep en ijs. Ik heb juist het idee dat ouders daar nu veel bewuster mee om gaan. Jongste krijgt regelmatig alleen maar fruit als ze ergens gaat spelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.