Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

05-09-2015 om 16:42


Thursday Next

Thursday Next

07-09-2015 om 10:39

die groene streep

is wel in "het nieuws" geweest, het is een nieuwe manier om duidelijk te maken dat een weg een autoweg is, zonder dat er overal borden neergezet moeten worden. Ze zijn er al vanaf 2008.
Als ik zie hoeveel fouten er toch gemaakt worden zou het inderdaad een goed idee zijn om de verkeersvragen weer in de reclameblokken te stoppen.

Thursday Next

Thursday Next

07-09-2015 om 10:41

Ad Hombre

Ad Hombre

07-09-2015 om 10:45

Die vraag van die groene streep lijkt me wat zinloos. Waarom zou je dat moeten weten?

En de vraag van links richting aangeven op een rotonde daar ben ik het gewoon mee oneens. Naar mijn (niet erg) bescheiden mening leeidt die 'regel' juist tot verwarring omdat mensen denken dat ze geen richting hoeven aan te geven bij het verlaten van de rotonde. EN dat is bloedlink. Die 'extra service' valt daarbij in het niet.

Die agent met z'n uitgestoken arm wist ik ook niet. Had ik kunnen weten.

Jamie

Jamie

07-09-2015 om 10:51

Groene baan

Gut alweer uit 2008? Nou hier nog nooit gezien. Ik zie hier overigens ook nergens rijbanen waar je 100 mag die niet gescheiden zijn. Misschien een buiten-de-randstad-dingetje?

Katniss

Katniss

07-09-2015 om 11:40

Groene baan

Ik kan me vaag wel herinneren dat ze destijds verschillende kleurtjes hebben ingevoerd. Ik zag daar weinig logica in dus heb het verder niet onthouden. In de praktijk heb je het ook echt niet nodig. Volgens mij is toen ook bedacht dat fietsers van rechts voorrang hebben. Dat leek me dan wel weer nuttig om te onthouden

Fietsers van rechts

Die regel vind ik ook zo'n onding. Ik merk wel eens dat fietsers bochten gaan afsnijden en op jouw baan terecht komen, vanuitgaand dat jij verplicht bent rekening te houden met hen en daarbijbehorende rijgedrag, terwijl de automobilist minder wendbaar is.
Toch schijnen er minder fietsers aangereden te worden sinds deze maatregel, is mij verteld door de vrouw van een agent.

Dees

Dees

07-09-2015 om 11:50

even toelichting waarom ik de test onzin vindt

Daarnaast vraag ik me af waarom je met je rijbewijs je druk moet maken over de max snelheid of locatie van brommers/brommobielen/fietsers. Als een brommer 60 rijdt dan doet hij dat en heb jij je er als automobilist rekening mee te houden, als een brommobiel op een weg rijdt waar hij niet thuis hoort (snelweg dus) dan heb je er ook rekening mee te houden. Een fietser die via het zebrapad oversteekt daar stop je gewoon voor omdat je geen ongeluk wilt hebben, dat ze geen voorrang hebben weet je maar je weet ook dondersgoed dat ze niet zomaar zullen stoppen.

Die groene streep is ook onzin, want daar staan ook gewoon borden, dus als er een bord 80 staat en er ook een groene streep getrokken is je zult 80 moeten rijden (bijvoorbeeld bij werkzaamheden). Ik rij weleens in Friesland en langs lange wegen langs weilanden zie je die streep weleens.

Puck

Puck

07-09-2015 om 11:54

ai, 21 goed

Net op het nippertje gezakt. Ook ik ging de mist in bij de oude auto. Verder had ik de vraag over de agent niet goed en ik ben het er niet mee eens. Met 1 arm geven ze de richting aan en met de andere arm geven ze aan of je moet stoppen of dat je die kant op moet rijden. Zelf onlangs meegemaakt toen ik door een agente werd aangehouden en ook zo geleerd van de wijkagent bij de briefing voor verkeersregelaar voor schooluitjes.
Overigens is oudste bezig met zijn autotheorie en voor die "echte examens" slaag ik altijd ruim, al vind ik die vragen over gevaarherkenning best lastig omdat je zo snel moet reageren, vergeet altijd naar de aangegeven snelheid te kijken . Kennis en toepassingsvragen maak ik daar vrijwel foutloos.

Barvaux

Barvaux

07-09-2015 om 12:35

Nou Dees

Je mag voortaan wel wat duidelijker zijn inderdaad want eerst zeg je iets als 'zinloos, alle 25 goed' en daar begreep ik weinig van. Je bent nu een stuk duidelijker maar nog lijk je het niet helemaal te begrijpen. Het is niet de bedoeling dat je je theorievragen fout gaat beantwoorden in het kader van 'je moet sowieso opletten en je rijdt die fietser op het zebrapad niet omver'.

Vind je een theorie-examen echt zinloos of onzin?

Dees

Dees

07-09-2015 om 13:01

Andere voertuigen

Ik vind deze vragen zinloos. Een automobilist hoeft niet getoetst te worden op regels die niet voor hem van toepassing zijn, dus een vraag regel over de snelheid of plaats op de weg van een brommer/brommobiel hoort niet thuis in een test voor een automobilist.

Hadewich

Hadewich

07-09-2015 om 13:18

Lijkt me toch handig om te weten

De snelheid van een brommobiel en op welke weg die mag rijden lijkt me juist wel van belang. Je weet dan als automobilist waar je ze tegen kunt komen zodat je rekening kunt houden met hun lagere snelheid.

En als er een groene streep in het midden van de weg, dan mag je dus 100. Hier in de buurt zijn veel van dat soort wegen (ook met dubbele lijn, zonder groen: max. 80 km per uur) en mijn ervaring is dat er, omdat die streep er is, er veel minder borden staan. Bovendien, als er borden staan met een lagere maximumsnelheid vanwege wegwerkzaamheden, dan houd je natuurlijk díe snelheid aan. Maar dat is dan niet de standaardmaximumsnelheid op die weg.

Ik gebruik die streepaanduidingen echt wel veel, vooral omdat er hier dus amper borden staan. Lijkt me voor een buitenlandse automobilist trouwens knap onhandig, zelfs Nederlanders weten vaak niet hoe het zit blijkbaar.

Gezakt

Had er maar 18 goed. Het "voordeel" is dat het vaak dingen waren waarbij ik voorrang verleen waar het niet hoef. Je kunt ernstigere verkeersfouten maken naar mijn smaak.
Dat van die brommobiel wist ik ook niet. Heb eens (naar mijn gevoel) urenlang achter zo'n ding aangehangen op een 80 km-weg. Ik snap eerlijk gezegd niet dat het toegestaan is.

Katniss

Katniss

07-09-2015 om 13:37

Is hier ook een trucje voor?

Ik rijd naar mijn werk over de A5 (richting noorden). Daar mag je het grootste gedeelte 130 en dan ineens maar 100. Soms rijden er veel vrachtwagens en dan mis ik dat 100 km bord en staan er ook nog niet van die kleine paaltjes naast de weg met 100.
Is er dan nog een andere aanwijzing voor het feit dat de maximaal toegestane snelheid ineens minder is? (Ik zou natuurlijk ook gewoon eens kunnen onthouden op welk punt dat is, maar op de een of andere manier lukt dat niet).

Noet

Noet

07-09-2015 om 13:50

nee

die aanwijzing is er niet, die ligt echt in de hectometer paaltjes, en de snelheidsaanduiding staat tegenwoordig om de 1 km.

Maar eigenlijk is het best makkelijk te onthouden. zodra het bedrijven terrein rechts ophoud, en je de afslag haarlem/alkmaar gepasseerd bent is het 100. Scheelt je wellicht een paar honderd meter dat je 130 mag, maar is wel makkelijk te onthouden.

Ik vind dat nou echt zo'n weg waar ze met zo'n onderbord moeten werken. Als ik daar 's avonds om een uur of 9 rijd is het erg rustig, en dat nodigt uit tot door rijden.

Amare

Amare

07-09-2015 om 14:24

groene streep

'Die vraag van die groene streep lijkt me wat zinloos. Waarom zou je dat moeten weten?'

Huh? Dat is toch net zoiets als je afvragen waarom je moet weten wat een rood kruis boven een rijstrook betekent?

Dees

Dees

07-09-2015 om 15:10

Hadewich en Amare

Ik hoef niet te weten welke voertuigen in tegen kom, ik heb regelmatig meegemaakt dat ik (vooral tijdens de nacht) een voetganger op de snelweg, een scootmobiel op de snelweg of een fietser op de provinciale weg ben tegengekomen. Ze mogen daar niet rijden maar omdat ik goed oplet tijdens het rijden merk ik ze op tijd op en neem mijn eigen maatregelen om een ongeluk te voorkomen. Ik draai in ieder geval niet mijn raampje open om te zeggen "he jij daar! weet je wel dat je hier niet moet rijden?"

Ik heb weleens met mijn man gesproken over die groene strepen, en toen vonden we het onzin en geldverspilling, we zijn namelijk op gaan letten of er ergens een verkeersbord ontbrak en dat was dus niet zo. Met andere woorden op ieder kruispunt waar je op die weg kunt invoegen stond keurig netjes een verkeersbord ik denk dat ze uitgaan van vergeetachtigheid van automobilisten die vergeten dat ze een bord hebben gezien.

Amara, zo'n groene streep is een dubbele aanduiding, er staat immers een bord met snelheidsaanduiding, dan is het dus niet nodig te weten waar die streep voor is. Net zoiets als een verkeerslicht neerzetten en op de weg schrijven "stoppen bij rood".

Lucerna

Lucerna

07-09-2015 om 15:54

geslaagd

Met maar één foutje. Niet slecht.

Lucerna

Lucerna

07-09-2015 om 15:56

brommervragen

Als je je autorijbewijs hebt, mag je daarmee ook brommerrijden en hoef je niet apart je brommerrijbewijs te halen. Dan moet je de regels omtrent brommers dus wel kennen.

Amare

Amare

07-09-2015 om 16:40

Dees

'Amara, zo'n groene streep is een dubbele aanduiding, er staat immers een bord met snelheidsaanduiding, dan is het dus niet nodig te weten waar die streep voor is. Net zoiets als een verkeerslicht neerzetten en op de weg schrijven "stoppen bij rood".'

Niet iedereen let de hele tijd op bordjes in de wegberm. Je moet immers ook letten op andere weggebruikers. Die groene strepen zijn veel zichtbaarder en dus duidelijker.

groene randje met onderbroken strepen in het midden

Ik begrijp niet wat dat betekent?
En uh ja, gezakt. En ik zou toch die fietser op het zebrapad niet vertrouwen en voor laten gaan.

dubbele strepen

"Zo zorgen dubbele middenstrepen ervoor dat tegenliggers meer afstand tot elkaar houden. De kans op een botsing neemt daardoor af. Op smallere plattelands- en dijkwegen ontbreken middenstrepen. Dit leidt ertoe dat er voorzichtiger en alerter gereden gaat worden."
Dat lijkt me echt wel handig maar ik vind de relatie 'autoweg' groene streep niet logisch. En wat wordt een (auto)snelweg dan? Of een provinciale weg?

Tine Winkel

Tine Winkel

07-09-2015 om 17:02

theorie en praktijk

ik weet dat sommige dingen op een bepaalde manier 'horen', dat betekent nog niet dat ik het ook zo doe... Bv. die rotonde: m.i. veel overzichtelijker om (alleen) aan te geven bij het verlaten van de rotonde, dus dat doe ik gewoon. En idd die fietser bij het zebrapad - ik zou echt nog even goed opletten.

Maar gelukkig, wel geslaagd, 2 fout. Als ik ooit een oldtimer koop, verdiep ik me dan, als ik ook ooit kleinkinderen heb, wel in de dan geldende verkeersregels...

Dees

Dees

07-09-2015 om 18:25

Ogentest?

Ik vraag me af hoe slecht je ogen zijn als je zo'n bord mist. Die dingen zijn van ver te zien

Hadewich

Hadewich

07-09-2015 om 18:48

Dees

Ik vind het knap als je werkelijk altijd en overal alle verkeersborden ziet.

Amare

Amare

07-09-2015 om 19:18

nou Dees

'Ik vraag me af hoe slecht je ogen zijn als je zo'n bord mist. Die dingen zijn van ver te zien'

Die ronde verkeersborden met snelheden zijn best groot, maar die staan alleen aan het begin van elke weg en op punten waar wegen samenkomen. Die kun je dus best missen als je bezig bent met weven of inhalen (of vol op je remmen moet voor iemand die denkt dat-ie maar 80 mag daar). Voor de rest moet je het doen met die kleine hectometerpaaltjes en DIE zijn niet groot. Juist daarom is die groene streep verzonnen op provinciale wegen waar je 100 mag. De belijning (ALLE belijning!) vertelt je op wat voor soort weg je rijdt, of je tegenliggers kunt verwachten (nooit op rijkswegen, bijvoorbeeld) en of er kruisingen op gelijk niveau kunnen zijn.

Ik heb dus nog steeds geen idee waarom je die niet zou moeten hoeven (her)kennen als je aan het verkeer deelneemt.

tonny

tonny

07-09-2015 om 20:18

leuk - maar wel gezakt

20 punten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.