Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MRI

MRI

20-04-2021 om 16:13

R factor is boven de 1 ic's liggen vol maar ws versoepelingen, waarom?


Vriendin is morgen jarig. We gaan deze zomer met drie, hopelijk, weer een keer buiten op een terras eten. Verder zoomen we en, zoals vandaag, lunchen met 2 buiten.

Heerlijk zonnig en droog weer overigens. Zo houdt ik het zelf wel een tijdje vol. Ik weet zeker dat het zwaarder is voor mensen die in de zorg of de publieke diensten werken, die ziek zijn of kinderen hebben.

Maar in mijn bubbel dus vooral mensen die zich wel aan die maatregelen houden.

Jesse_1 schreef op 20-04-2021 om 18:38:

[..]

Is dat zo? Ik dacht juist dat Nederland al die tijd maar een soort Lockdown-light heeft terwijl allerlei andere landen veel strenger zijn.

En hoe lang duurt de lockdown in bv Duitsland al niet?

strenger maar korter. En Duitsland heeft heel lang nauwelijks maatregelen gehad op mondkapjes en wat lichte maatregelen na. Nederland heeft sinds December zeker geen lockdown light. 

maar merken  jullie dan ook niet dat steeds minder mensen zich aan maatregelen houden? Wij voelen ons soms echt brave Henkies. Zelfs mijn pubers ondernemen nauwelijks iets maar ik zie mensen met hele  gezinnen bij buren op bezoek komen. In de supermarkt lopen vooral mannen met hun neus boven  hun mondkapje en soms ouderen helemaal zonder want nu toch gevaccineerd. Ik hoor jan en alleman zeggen dat ze in de mei vakantie op vakantie gaan. Weliswaar in Nederland maar soms wel met meer gezinnen en al dat heen en weer gereis kan niet verstandig zijn. Zelfs mijn achoonmoeder sprak opeens weer af want zij is ook gevaccineerd en haar vriendinnen ook dus ze vinden dat het weer kan. Samen fietsen, op bezoek. Afstand houden doen ze echt niet want dan verstaan ze elkaar helemaal niet.  

Ik zag vandaag voor het eerst een moeder met een klein kind zonder mondkapje in de supermarkt. 2 keer niet aan de maatregelen gehouden, niet alleen geen mondkapje maar ook niet alleen naar de winkel, maar een incident.

Ik had wel een gedoetje met een winkelkarretje. Daar stond vandaag niemand bij, dus het was een beetje een gehannes van mensen die het juist wel goed wilden doen maar geen kant uit konden. Gelukkig begon er een kassajuffrouw mondeling instructie te geven zodat de orde hersteld werd. Je kon na de kassa naar buiten met je kar, daar was een winkelkarrenrij en dan konden de mensen binnen een nieuwe kar pakken met een schoonmaakdoekje, zonder dat ze 'gekruist' werden met terugbrengers.

AnneJ schreef op 20-04-2021 om 17:23:

Kwetsbaren niet ingeent.

Ja hoor es, de praatjes zijn goed maar ik ben kwetsbaar, ik heb voorrang maar nog lang niet gevaccineerd dus. En bij de GGD's worden nu pas de jaren 53 en 54 uitgenodigd, dat is zo'n 78 jaar oud. En zelfs niet alle zorgmedewerkers zijn al ingeënt.

Ze moeten wel opschieten wil dat voor 1 juli nog goedkomen dat eenieder in elk geval 1 prik heeft gehad.

Bericht van NOS.nl gisteren:

"Mensen uit 1953 en 1954 aan de beurt voor een prik

Mensen die zijn geboren in 1953 en 1954 kunnen vanaf vandaag een afspraak maken voor een coronaprik, laat het RIVM weten. Wie is geboren in 1955 krijgt in de loop van volgende week een uitnodiging."

Dat lijkt toch nergens op?

wie geboren is in 1953 is op dit moment geen 78 hoor! Tien jaar jonger. 

Ja, en iedereen volgde braaf de instructie op dus.

Ja Wilgenkatje.

Dat 'gelockdown' begint mijn brein aan te tasten.

AnneJ, de supermarkt heeft geen creche ernaast, dus sommige mensen zullen hun kleine kind mee moeten nemen als ze boodschappen doen.

Die mondkapjes ondertussen: die moet ook over de neus, mensen! Zo ingewikkeld is het toch niet... 

Groeten,

Temet

Als het niet anders kan, mag je ook met meer naar de winkel. Het kind hoeft in ieder geval ook geen mondkapje op.

Hier ook maximaal 1 bezoeker per dag. Vandaag nog iemand geweigerd die volgende week met meer wilde komen.

Terrassen vind ik nauwelijks in de buitenlucht trouwens, met alle overkappingen en windschermen.

Hannemeike schreef op 20-04-2021 om 20:22:

Als het niet anders kan, mag je ook met meer naar de winkel. Het kind hoeft in ieder geval ook geen mondkapje op.

Als het echt niet anders kan ja maar de afgelopen weken zag ik ook wel hele gezinnen boodschappen doen.  Vader en moeder met 3 kinderen onder de 6 en dat lukt mij nou ook niet de bedoeling. 

Jesse_1 schreef op 20-04-2021 om 18:38:

[..]

Is dat zo? Ik dacht juist dat Nederland al die tijd maar een soort Lockdown-light heeft terwijl allerlei andere landen veel strenger zijn.

En hoe lang duurt de lockdown in bv Duitsland al niet?

Duitsland heeft de boel heel anders verdeeld. Per regio gelden er andere regels. Bv voor school, winkels en noem maar op. Ze gaan er, waarschijnlijk, een landelijke regeling maken. Bij een waarde boven... (?) gaat er dan bv een avondklok in (maar een wandeling maken of sporten mag wel). Met sommige dingen zijn ze strenger, met andere weer makkelijker. De tijdsduur is wel bijna gelijk volgens mij.

Omdat de avondklok en de terrassluiting vanaf het begin onzinnig waren en helemaal niets opleverden.

Die ene bezoeker - die zijn wij met z'n tweeën. We zijn dag en nacht samen, al sinds maart 2020, zo lang zijn we in ons bijna 40-jarige huwelijk niet bij elkaar geweest; we hebben besloten dat wij - uiteraard alleen als we gezond zijn - samen voor één tellen. Uiteraard tenzij de mensen (meestal onze kinderen) waar we nu en dan heen gaan bezwaar hebben. 

Naar de supermarkt gaan we altijd alleen en op de fiets, dus geen wachtende buiten.

Ik snap de risico's van besmettingen thuis, maar die ene bezoeker is een raar advies. Ik ken een stel dat zich enorm goed aan de regels houdt; vanwege dat één bezoeker-advies gaan ze de alleenwonende persoon die zij anders eens per week bezoeken, nu wekelijks ophalen om samen te zijn. Waarbij de ophaler tweemaal op één dag dezelfde rit maakt - dubbele kilometers dus. Maakt niet uit voor de reisbewegingen en bijbehorende risico's want hij/zij zit in de auto, maar wel voor de portemonnee en het milieu.


MeikeT schreef op 20-04-2021 om 21:06:

Omdat de avondklok en de terrassluiting vanaf het begin onzinnig waren en helemaal niets opleverden.

Niets?

Heb je daar een link van naar een onderzoek Meik? 

De kans is kleiner, gemiddeld 1 staat tot 19, zag ik onlangs ook bij dr Campbell 1 staat tot 18, dagelijkse updates op youtube.

https://nos.nl/artikel/2374821-zonnig-lenteweer-goed-nieuws-minder-kans-op-besmetting-in-buitenlucht.html 

https://www.bbc.com/news/explainers-55680305

Buiten gebeurt besmetting in de slipstream van een sporter voor jou, mits besmettelijk uiteraard, bij kleine uitbraken, of bij mensen die superspreaders zijn, en dan uiteraard te weinig afstand, windstilte, beschutting.

De avondklok voorkomt dat mensen bij elkaar gaan klitten. Terrrassen sluiten voorkomt reizen naar terrassen en dan na afloop alcohol aanschaffen, zonder avondklok en winkelalcoholverbod, en dan nog even buiten doordrinken en achteloos worden met de maatregelen.

Ik kan ook niet goed meer onder de conclusie uit dat (te) veel mensen zich niet aan de regels houden. Mijn ogen begonnen hier open te gaan, doordat zoveel mensen hun pubers zoveel ruimte gaven. Ieder moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen maar je kunt er donder op zeggen dat er zo heel veel mensen voor zichzelf een zwaarwegende reden hebben om te mogen afwijken van de regels. Thuiswerken gebeurt volgens mij ook steeds minder. Als ik nu een keer tijdens de spits rijd, is het hartstikke druk, tot lanzaamrijdend verkeer toe. In mijn omgeving vieren mensen hun verjaardagen nog steeds niet met hele families maar wel met meer dan één persoon. Ik hoor ook wel van ongevaccineerde opa's en oma's die zich het knuffelen met hun kleinkinderen 'niet laten afnemen'. 

Als je puur naar de statistieken kijkt, naar de onderzoeken die gedaan zijn, kunnen de winkels en overdag de terrassen prima open. Ik denk dat dat 'eigenlijk toch niet kan' omdat degenen die nú al buiten de lijntjes kleuren uit zo'n versoepeling de foutieve conclusie kunnen trekken dat ze nog wel wat verder kunnen gaan en dat dan op andere plekken meer besmettingen gaan plaatsvinden. Dat vind ik natuurlijk vervelend, eerst en vooral voor de mensen in de gezondheidszorg. Maar ik ben ben wel toe aan een rationele beslissing voor mezelf, wat ruimte kunnen nemen, met doordacht gedrag, in weinig risicovolle situaties. En niet langer extra beperkingen accepteren, symboolgedrag vertonen, omdat er nou eenmaal mensen zijn die meer vrijheid nemen dan verantwoord is. Ik zal wel als een zuur heilig boontje klinken. Ik heb weinig behoefte aan dat imago. En zuur ben ik eigenlijk ook niet echt: ik word verder niet boos op mensen die zich niet aan regels houden, spreek ze er ook niet op aan of zo. Maar mijn bereidheid om me symbolisch te onthouden van bijvoorbeeld samenkomen in de buitenlucht, terwijl dat op zichzelf nauwelijks substantiële betekenis heeft in de werkelijkheid, dat ben ik inmiddels wel zat. 

" Volgens viroloog Müge Cevik van de Schotse universiteit St Andrews is het risico om een coronabesmetting buiten de deur op te lopen nihil. Behalve wanneer mensen langdurig en nauw contact onderhouden in de buitenlucht."

https://nos.nl/artikel/2374821-zonnig-lenteweer-goed-nieuws-minder-kans-op-besmetting-in-buitenlucht.html

"Slechts één op de duizend (0,1 procent) van de coronabesmettingen valt te herleiden naar contacten in de buitenlucht. Dat concludeert de Ierse gezondheidsdienst HPSC, die ruim 232.000 coronagevallen onder de loep nam. 

https://www.parool.nl/wereld/onderzoek-1-op-de-1000-besmettingen-vindt-buiten-plaats~b6eabf7e/

"Overdracht via oppervlakten is weliswaar mogelijk, maar wordt niet beschouwd als een groot risico"

https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/het-besmettingsrisico-oppervlakken-laag-waarom-blijven-we-ontsmetten

"...ook supermarkten zijn wereldwijd geen bron van besmetting.
Logisch ook, als besmettingen vooral plaatshebben als mensen langer dan een kwartier binnen anderhalve meter afstand van elkaar staan."

https://www.trouw.nl/binnenland/het-effect-van-drukte-op-straat-is-vooral-psychologisch~bcdf29fa/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.