Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

hondeneigenaar

hondeneigenaar

12-10-2015 om 16:11

opgefokte hond bewust loskoppelen….

Ik maak het wel vaker mee en zou graag jullie mening willen horen, of wat jullie in zo'n situatie zouden doen.

Wanneer ik met mijn hond wandel en het bos uitloop, moet de hond aan de lijn en dat doe ik ook. Vaak kom ik regelmatig een vrouw tegen met een nogal opgefokte hond aan de lijn. Hij gaat helemaal uit zijn plaat zodra hij mijn hond ziet. Net toen ik al blij begon te worden dat de vrouw de agressieve hond aan de lijn had, koppelde ze de hond los!

De hond lanceert zich letterlijk op mijn hond af en vlak voordat hij bij haar is, wijkt hij iets af. Een soort van schijnaanval lijkt het wel. Ik vind dit zeer onaangenaam en mijn hond wordt er bloednerveus van. Ik ook want ik ben bang dat het een keer mis gaat. Al met al zeer onaangenaam.

Wat de reden ook mag zijn, ik vind dat een hond nooit of te nimmer losgelaten moet worden wanneer hij agressief gedrag vertoont naar andere honden. Deze vrouw denkt daar blijkbaar anders over en koppelt haar hond gewoon los met als opmerking: "Ach, maak je niet druk, hij doet niets".

Soms reageert mijn hond niet en loopt met een grote boog om de hond heen weg, soms wordt ze heel nerveus en springt tegen mij op (ze vindt het duidelijk niet prettig). De laatste tijd begint mijn teef ook hard te blaffen zodra ze de hond ziet en laat haar tanden zien. Al met al vind ik het absoluut niet prettig.

Vandaag liep ik weer met mijn hond aan de lijn. Ik zag haar aankomen op een kronkelpaadje en besloot met mijn aangelijnde hond het fietspad op te lopen (met gras ertussen) zodat ze elkaar niet hoefden te passeren. Ik had de indruk dat ze haar hond aan een looplijn had, dus ik was gerustgesteld.
Ik hoorde haar hond vreselijk tekeer gaan toen ik haar passeerde.
Tot mijn ontsteltenis vloog er iets zwarts achter mij langs op mijn god af. Ik schrok met wezenloos, draaide me razendsnel om en siste naar de hond die afdroop. Zegt dat wijf: "Ach, maar je toch niet zo druk, hij doet helemaal niets". Helemaal niets?!! Ik ben vreselijk boos op haar geworden. Ze heeft de hond dus bewust losgekoppeld waarna hij op mijn aangelijnde hond afkwam. Ik vind dit zo ontzettend asociaal!! Echt.
Ik ging helemaal uit mijn stekker. Deels door de grote schrik, deels door kwaadheid. Ik heb haar toegebeten dat de hond volgende keer voor mij was en dat ze asociaal was door een agressieve hond los te laten in een gebied waar de hond aangelijnd moet zijn. Dit flikt ze echt iedere keer weer.

Ik wil rustig met mijn hond kunnen wandelen zonder om me heen te hoeven kijken of mijn hond niet aangevallen wordt (al is het een schijnaanval van achteren).


hondeneigenaar

hondeneigenaar

12-10-2015 om 16:13

foutje in de tekst

Er staat een fout in de tekst. Tot mijn ontsteltenis…………op mijn god af, moet uiteraard zijn: op mijn hond af. Excuus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2015 om 16:27

Geen idee

Want ik heb geen hond. Maar als ik me even inleef, dan zou ik zeggen: vermoedelijk hetzelfde als jij. Zoals je het beschrijft lijkt het wel een doelbewuste actie te zijn. Of denkt ze dat het zielig is omdat haar hondje zo tekeer gaat aan de lijn?

hondeneigenaar

hondeneigenaar

12-10-2015 om 16:39

Ginny

Nou, dat denk ik dus ook. Ik dacht toch echt te hebben gezien dat ze hem aan de lijn had, maar ze laat de hond los zodra ze vlakbij is (en dus al steigerend in de lijn hangt). Ik vind dat echt doodeng (en mijn hond ook want die wil één ding en dat is wegwezen).

Dat ze het totaal verkeerd aanpakt, is duidelijk….maar ze zegt doodleuk: "Mijn hond doet niets". Maar dat agressieve gedrag en schijnaanvallen uitvoeren alleen al is ontzettend fout gedrag en asociaal gedrag van haar kant.

Dat dat mens een totaal gestoord beest heeft, daar hoeven anderen geen last van te hebben.

Mara

Mara

12-10-2015 om 16:43

Je hebt

Je hebt van die mensen, die hun ego op hun hond projecteren. Die mogen vanalles want ze hebben een hond, vinden ze (sommige dan). En als je dan er eens iets van zegt, zo vriendelijk mogelijk, wordt je afgesnauwd of lijnen ze de hond aan maar laten de lijn lekker vieren.

Hier loopt regelmatig een man die zijn hond weigert aan te lijnen want katteneigenaren doen dat ook niet bij hun kat, of wel. Tja. Ondertussen poept die hond overal (en dat ruimt hij niet op, wat in deze buurt wel moet).. tot tussen de bloemen aan toe (en dan kan hij er echt niet bij, zegt hij zelf) en kan zomers onze deur niet open want anders heb ik opeens een dolle drieste hond in huis (met nagelkrassen in 't parket). Ben me al eens rot geschrokken van een hond zo groot als een kalf, met twee kinderen onder de drie in de kamer. Gelukkig was die wel rustig maar het was wel schrikken.

Heb je haar al eens gevraagd waarom ze haar hond loskoppelt of is ze daar het type niet voor? Het kan zijn dat haar hond juist meer opgewonden wordt als hij aan de lijn blijft, bij het zien van een andere hond. Blijf vooral rustig en ga niet in discussie. Misschien een keer vragen zonder je hond erbij. En ik zou een foto of, liever nog, een filmpje maken en er eens mee naar de politie gaan.

hondeneigenaar

hondeneigenaar

12-10-2015 om 17:02

Mara

Nou, die vrouw staat je gewoon duf aan te kijken en loopt gewoon verder…of sterker nog…ze draait het gewoon om en gaat echt doodleuk dingen staan te bedenken tegen jou. Mijn hond zou het 'uitlokken'. ???? Mijn hond wordt nerveus bij het zien van haar hond….gek he.
Dat zij een onopgevoed kreng heeft dat totaal niet naar de baas luistert, daar kan mijn hond niets aan doen. Nee, ik denk dat een discussie totaal geen zin heeft.

Ik zat inderdaad ook aan een filmpje of foto te denken, maar weet niet of dat zomaar toegestaan is.

Ik heb de indruk dat een andere hond (van hetzelfde ras als die van mij) haar hond wel een keer heeft gepakt. Ze had het er namelijk over of mijn vader ook met mijn hond wandelt. Ik ken een oudere man met eenzelfde hond als die ik heb, maar dat is niet mijn vader. Daar twijfelde ze aan; sterker nog…ze geloofde me niet eens. Wat moet je er dan mee.

Mara

Mara

12-10-2015 om 17:14

Toegestaan

Het is de openbare ruimte, dus dat is toegestaan, lijk mij. Als je 'm op youtube zet is 't wat anders dan als je er mee naar de politie gaat met een oprechte vraag of dit mag en wat je daar mee moet.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2015 om 17:30

Ingewikkeld

Mijn jongste hond kan aan de lijn ook een opgewonden standje zijn. Ik snap nog steeds niet helemaal wat er in Hond gevaren is als hij opeens zo tekeer gaat. Het klinkt behoorlijk lelijk in ieder geval als Hond tegen een hond blaft. Maar dat is schijn. Eenmaal los, wil mijn hond niets liever dan lekker spelen met andere honden. Het is dus een 'lijn'-dingetje. Vanuit dat idee begrijp ik dat die andere vrouw haar hond losmaakt, omdat het voor die hond mogelijk ook zo werkt. Toch zou ik mijn hond niet zomaar losmaken ihkv 'los gaat beter', als jouw hond nog aan de lijn zit. Of beide honden los, of de mijne aan de lijn houden. Dan is het mijn zaak om mijn hond rustig te krijgen en jou daar niet lang mee te belasten. Dat had die vrouw ook moeten doen. Mijn andere hond was in het begin ook blafferiger naar andere honden toe en dat is minder geworden. Ik hoop dat het kwartje ook snel valt bij de jongste.

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 21:22

maar kaaskopje

De hond mág daar helemaal niet los!

Begrepen

Ik hoop voor je dat ze jouw boodschap heeft begrepen en volgende keer haar hond bij zich roept als ze jou ziet.
Zo niet, vertel je dat je een zwak hebt en die spanning van haar agressieve hond op jouw hart werkt. Misschien begrijpt ze dat beter. Haar opmerking: hij doet niets is niet echt de reactie van een aso.

Uit je post bemerk ik dat je echt met een verhoogde hartslag geconfronteerd werd, dus dat is geen leugen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2015 om 22:55

Jamie

Oh dat heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Tja... dan doe je dat dus ook niet. Daar houden wij ons in ieder geval aan.

Paddington

Paddington

13-10-2015 om 07:57

Agressief

Ik zou de hond niet agressief noemen. Dat is die hond zeker niet, anders was het echt wel vechten geworden. Het is uitdagen om te spelen. De hond is opgewonden, de vrouw heeft die hond niet onder controle, dat is duidelijk.

Wat zou kunnen werken is het volgende:
als je ziet dat zij eraan komt, dan weet je dat die hond los gaat. Als je dan jezelf tussen jouw hond en de hare in plaatst en heel duidelijk aangeeft dat die hond weg moet gaan, dan krijgt die hond door dat jij wel leiding geeft en dit niet wil. Maak je groot, gebruik een lage stem en handgebaren. De meeste honden schrikken hier enorm van en druipen dan af. Toon je boosheid maar aan de hond, die is er waarschijnlijk meer van onder de indruk dan zijn/haar eigenaresse.

Ontblote tanden

Ergens kun je ook op je hond vertrouwen dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Je hond liet haar tanden zien. Ik denk dat ze aanvoelt dat haar baasje ' panieksignalen' uitstuurt en dat ze haar tanden ontbloot om jou te beschermen.
De andere hond zal door haar wakende houding ook geen behoefte meer hebben om bij haar te snuffelen of te spelen. De probleem lost zich waarschijnlijk vanzelf op, daar zorgt je hond wel voor.

kaaskopje, je hebt veel verstand van honden, ben je het met mij eens?

annie

annie

13-10-2015 om 09:33

Tsja

Ben best hard bezig met mijn hond, maar toch valt hij aan de riem nog steeds uit. Het is een onderdanige, zelfs wat bange hond, die los erg sociaal is. Maar los is alleen los als beide honden los zijn!! Het werkt nooit als eentje nog aan de lijn is.
Niet dat ik er niet mee bezig blijf, en hij mag pas los als hij rustig is. Maar ik ga altijd naar een losloopgebied. Honden dagen elkaar daar soms wat uit, hoort er allemaal bij, ik ben er niet van onder de indruk. Maar ook dat werkt alleen maar omdat de meeste hondeneigenaren daar er ook ontspannen mee omgaan. (Honden nemen emotie van baas over)
Mijn hond speelt meestal gewoon leuk, conflict gaat hij doorgaans uit de weg, gevochten heeft hij nog nooit.

annie

annie

13-10-2015 om 09:35

Prima dat je de hond afblaft, maar daar zou ik het bij laten! Baasje afblaffen lijkt me niet nodig en handig.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2015 om 09:47

Flanagan

Een onaangelijnde en een aangelijnde hond zitten in een ongelijke situatie. Persoonlijk ben ik ervoor om honden daar zoveel mogelijk los te laten en het samen uit te laten zoeken, mits beide honden normaal sociaal gedrag vertonen. Honden zijn aan de riem meestal feller dan los, omdat de riem hun territorium is en die moet verdedigd worden, óf de riem zorgt ervoor dat een hond zich in het nauw gedreven voelt, omdat hond geen zelfgekozen veilig heenkomen kan zoeken. Als je in een losloopgebied loopt met een aangelijnde hond, vind ik persoonlijk dat je jezelf problemen op de hals kan halen door die ongelijkheid op te zoeken. Met een aangelijnde hond ga je, weer persoonlijke mening, als het ook maar enigszins kan niet naar losloopgebied. Maar als je daar toch bent, dan zullen de baasjes van losse honden wel hun best moeten doen om hun hond bij een aangelijnde hond weg te halen als de situatie daarom vraagt. In alle gebieden waar een hond niet los mag van de gemeente, hou je hem aan de riem en heb je het probleem van ongelijkheid sowieso niet, als iedereen zich aan de regels zou houden. Als honden dan tegen elkaar blaffen, helaas is mijn jongste zo'n exemplaar, moet je bij de andere hond weglopen en ze niet juist de confrontatie aan laten gaan. Ik kijk continue naar het gedrag van mijn hond. Gaat ze op straat liggen met een voorzichtig kwispelende staart, dan durf ik de andere hond wel af te wachten. Zie ik ander gedrag, dan steek ik over, zodat ze niet binnen elkaars cirkel hoeven te lopen.

Jamie

Jamie

13-10-2015 om 10:10

kaaskopje

Grappig dat je het, als het over honden gaat, ook over oudste en jongste hebt. Dat heb ik nu nog nooit gehoord.

hondeneigenaar

hondeneigenaar

13-10-2015 om 10:19

Paddington

Nee, het is geen uitdagen om te spelen. Absoluut niet. Lijkt wel angstgedrag, territoriaal gedrag.
Hij vliegt op haar af (zelfs als ze met haar rug naar hem, toestaat)
om haar te pakken en rent daarna snel weer weg. Hij wil haar duidelijk wegjagen.

Op afstand neemt hij neemt een lage, dreigende houding aan, kam op zijn rug en lanceert zich letterlijk op mijn hond. Ik zie het verschil met speelgedrag echt wel en dat is dit duidelijk niet.
Ik voel me enorm bedreigd door dat soort en mijn teef ook.

Zodra ze hem al ziet begint ze al te blaffen en te springen. Het is eigenlijk achterlijk omdat de andere hond en reu is. Een reu zal nooit zomaar een teef aanvliegen….deze dus wel.

Ook omdat haar vorige hond ook al zo vreselijk agressief was denk ik dat deze vrouw totaal niet met honden om kan gaan.

hondeneigenaar

hondeneigenaar

13-10-2015 om 10:57

Kaaskopje

Helemaal mee eens. Ik liep het losloopgebied uit waar een aanlijnplicht geldt. Ik had mijn hond netjes aan de lijn en koos er notabene nog voor om op het fietspad te lopen om de confrontatie niet aan te gaan op een smal voetpad. Tja, als zij het dan nodig vindt om haar hond los te koppelen die agressief gedrag vertoont……dan ben je in mijn ogen ontzettend fout bezig.

Kaaskopje,

Ik doelde op de verwachting dat de honden het zelf zouden oplossen. Een loslopende hond zit ook niet te wachten op een beet van een soortgenoot die zijn tanden laat zien.

hondeneigenaar

hondeneigenaar

13-10-2015 om 11:19

Flanagan

"Ergens kun je ook op je hond vertrouwen dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Je hond liet haar tanden zien. Ik denk dat ze aanvoelt dat haar baasje ' panieksignalen' uitstuurt en dat ze haar tanden ontbloot om jou te beschermen."

Dat kan, maar ik denk eerder dat ze haar tanden ontbloot omdat ze het agressieve gedrag van die andere hond ziet (ze weet gewoon dat die zich lanceert op haar). Ze wordt dan bloedje nerveus, springt op en neer (nog net niet tegen me op) en begint te blaffen van de stress.

"De andere hond zal door haar wakende houding ook geen behoefte meer hebben om bij haar te snuffelen of te spelen. De probleem lost zich waarschijnlijk vanzelf op, daar zorgt je hond wel voor."

Die hond heeft helemaal niet de behoefte om te snuffelen of te spelen…..hij voert een directe aanval op haar uit. Dat is het enige wat dat beest doet en dat voelt mijn hond al van verre.
Dat beest is gewoon helemaal doorgedraaid en zijn bazin faciliteert dat gewoon door hem iedere keer weer los te laten in plaats van hem te corrigeren.

Het baasje van die agressieve hond,

Is ook niet gebaat bij een gevecht. Ze laat hem los omdat ze geen gevecht verwacht. Als het beest echt doorgedraaid was, hadden ze allang gevochten.

Mijn zwager laat ook een hondje uit maar heeft zijn tijdstip en route veranderd om een bepaalde kletskous te vermijden. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Nu loop je op eieren, dat is ook niet fijn.

hondeneigenaar

hondeneigenaar

13-10-2015 om 12:06

Flanagan

"Ze laat hem los omdat ze geen gevecht verwacht. Als het beest echt doorgedraaid was, hadden ze allang gevochten."

Kan wel zo zijn, maar netjes is het zeer zeker niet. Zeker niet als je ziet dat de ander zijn hond aan de riem heeft lopen.

Ik ga vanmiddag wat later met mijn hond wandelen; inderdaad om die confrontatie niet aan te hoeven gaan. Aan de andere kant heb ik zoiets: "Ik laat me verdikkeme niet wegjagen door een hondenbezitster die aan alles en iedereen lak heeft".
Op zit moment heb ik zelf een zeer kort lontje en doe mezelf inderdaad geen plezier om op datzelfde tijdstip te gaan lopen met de kans dat ik dat mens tegenkom. Ik ga dus nu een half uur later lopen.

Sociale praatje

In het park zie ik vaak groepjes mensen hun hond uitlaten. De honden lopen los en de eigenaars staan gezellig met elkaar te kletsen. Het uitlaten verbroedert en leidt tot sociale contacten.

Misschien is die vrouw eenzaam en heeft ze behoefte aan sociale contacten. Laat ze juist haar hond los zodat die een andere hond plus eigenaar voor haar opzoekt. Alleen heeft ze aan jou de verkeerde. Net als mijn zwager.

Heb medelij met haar en ga je eigen weg. Nu moet haar hond weer op zoek naar een ander slachtoffer. De vorige ( die vader met dezelfde hond) was ook geen succes.-.

Let maar eens op hoeveel mensen tijdens het uitlaten met elkaar een praatje maken. Gewoon voor de gezelligheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2015 om 12:55

Jamie

In het 'echt' heb ik het ook over hun namen, maar eentje is niet zo 'top 10' dat je er honderd van heb rondlopen, net als de andere eigenlijk. Op OO heb ik het dus over oudste en jongste. Dat komt ook omdat jongste nog niet volwassen is.

Die oudere meneer

Je "vader" volgens die mevrouw, die zou ik toch eens proberen op te sporen om samen een wandelingetje te doen op het tijdstip waarop deze lastige mevrouw haar hond uitlaat, want ik ben toch wel benieuwd of er een verband is met het gedrag van deze mevrouw.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2015 om 13:54

Hondeneigenaar

Het is lastig om te beoordelen. Als je zegt dat de andere hond een lage houding aanneemt en jouw hond vervolgens bespringt, dan zou je kunnen denken aan speelgedrag. Maar je zegt erbij dat die andere hond een kam op de rug heeft, dus dat is vijandig gedrag, of angst. Als je als baas ziet dat je hond zich agressief opstelt, laat je hem zeker niet op de aangelijnde hond afstormen.

Ik vind het wel een lastig punt, ook vanwege mijn eigen hond. Het is een ontzettend sociale hond, speelt graag, gooit zich bij het minste geringste op de rug, maar als ze vreemde honden ziet waar ze iets tegen heeft (uit angst of wat dan ook) gaat er een register open die er heel dreigend uitziet, terwijl dat absoluut niet aan de orde is. Ik weet dat, maar een ander niet natuurlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2015 om 14:18

Flanagan

Als die vrouw eenzaam is en graag sociaal contact wil, moet ze toch echt haar hond aan de lijn houden als de gemeenteregels dat ergens voorschrijven en mag ze hem loslaten waar ook weer die regels dat toelaten. De hond van Hondeneigenaar reageert waarschijnlijk zo hyper, omdat er een ongelijke situatie is. Haar hond zit vast en kan geen kant op. De kans is groot dat de honden het inderdaad samen in harmonie oplossen als ze béide los zijn, maar dat mag daar nu eenmaal niet. Die vrouw zit fout. Ik heb geleerd (en je kunt dat door verstandig nadenken ook zelf bedenken), dat er twee redenen zijn waarom honden tot het bittere eind met elkaar gaan vechten en dat is de geslachtsdrift en eten. Maar er zijn ongetwijfeld ook honden die niet helemaal goed zijn (ik weet even geen andere omschrijving) en ook geen rem hebben in andere situaties.

Wij horen ook bij zo'n hondengroepje. Iedere middag, bij droog weer, verzamelen zich ongeveer 10 baasjes met meer honden en dat is heel gezellig. De honden hebben geen wandeling nodig, want die vermoeien zich heerlijk met elkaar. (Met andere honden spelen vraagt meer energie dan wandelen en geeft een meer voldaan gevoel.) Ik kan eenzame mensen absoluut aanraden om een hond te nemen, loop 100 meter en je hebt je eerste praatje vaak al te pakken, maar dan moet zo'n eenzame ziel wel weten wat hij of zij doet.

Paddington

Paddington

13-10-2015 om 14:22

precies kaaskopje

en een hond die niet zeker is van zijn zaak is vaak eenvoudig weg te jagen door je groot te maken.

Nu je aangeeft dat de hond zijn rugharen overeind staan en hij een lage houding aanneemt, geeft het direct een ander beeld.

Dat jouw hond reageert met het tonen van haar tanden, kan het gevolg zijn dat ze aan de lijn zit. Ze kan immers niet weg.

Als die andere hond echt agressief zou zijn, dan waren jij of je hond al gebeten. Het lijkt mij meer een onzekere hond die zijn eigenaar wil verdedigen en sommige honden kiezen dan voor de aanval.

Indien je kunt ontwijken, dan zou ik daarvoor kiezen. Doe ik ook als ik met mijn harige dames over straat loop. Die van mij gedragen zich in algemene zin opgevoed en sociaal, maar als ik iemand zie vechten om zijn hond vast te houden, ga ik ook graag een straatje om.

hondeneigenaar

hondeneigenaar

14-10-2015 om 13:08

Kaaskopje

"Ik vind het wel een lastig punt, ook vanwege mijn eigen hond. Het is een ontzettend sociale hond, speelt graag, gooit zich bij het minste geringste op de rug, maar als ze vreemde honden ziet waar ze iets tegen heeft (uit angst of wat dan ook) gaat er een register open die er heel dreigend uitziet, terwijl dat absoluut niet aan de orde is. Ik weet dat, maar een ander niet natuurlijk."

Nee….en jij zal dan zeer waarschijnlijk op zo;n moment ook niet je hond loslaten terwijl de vreemde hond aangelijnd is.

hondeneigenaar

hondeneigenaar

14-10-2015 om 13:11

Paddington

"en een hond die niet zeker is van zijn zaak is vaak eenvoudig weg te jagen door je groot te maken."

Nou, dat deed ik dus ook, maar dat beest vliegt gewoon achter me langs naar mijn hond. Die laat zich niet makkelijk wegjagen…….Ik siste naar hem (zoals Cesar Milan dat ook altijd doet) en toen begon die eigenaresse dus te zeuren dat ik me niet zo druk moest maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.