Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nationaal dictee


Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 13:36

Thereza

'Wij verkorten een klank door van aa en a te maken. Of de lettergreep te sluiten. In het Duits verkorten ze een klank door de medeklinker erachter te verdubbelen. Precies andersom. "

Wij verkorten toch ook een klank door de medeklinker er achter te verdubbelen: makken maken? De a in maken is lang omdat die aan het eind van een klankgroep zit. Dit in tegenstelling tot de a in makken.

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 13:37

iets anders

De a in maken is lang omdat die aan het eind van een klankgroep zit. Dit in tegenstelling tot de a in makken.

Iets anders: na een korte klank aan het eind van een klankgroep komt een extra medeklinker: makken; je hoort een korte klank aan het eind van ma-ken en dan komt er dus een k bij.

Analyse

Wordt er ook een analyse van meest gemaakte fouten in het dictee gemaakt? Dat geeft dan een aanwijzing wat er precies moeilijk is.
Het gekke van spelling en grammatica vind ik ook dat ik elke fout (zoals d/dt) in een tekst meteen zie - behalve in mijn eigen teksten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.