Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pubermoeder

Pubermoeder

16-01-2016 om 13:21

Lang vaststaande afspraak verzetten

Wij hadden in de krokusvakantie een afspraak staan met verschillende hulpverleners (uitvoerend en coördinatie) en de indicatiemevrouw, waarbij ook ons kind aanwezig moet zijn. Die afspraak staat al tig maanden vast en juist op deze datum omdat het kind dan geen school hoeft te missen (dat moet al zo vaak).
Nu krijg ik een mailtje van een van de indicatiemevrouw dat ze de afspraak wil verzetten omdat ze die week vrij wil zijn. Ik stond echt met mijn ogen te klapperen en vond het zo asociaal! Ik snap wel dat het voor haar 'alleen maar werk' is, maar je kunt toch niet om zo'n reden een lang staande afspraak met vijf verschillende partijen cancellen? Mevrouw werkt notabene maar 2 dagen per week, dus waar hebben we het over. Ik ben zelf de enige sukkel van alle aanwezigen die vijf dagen moet werken (en het kind natuurlijk, waarom we in de eerste plaats een datum gekozen hadden ín de vakantie).
Zal ik mijn ergernis laten blijken? Of ben ik dan de vervelende, misschien ook wel een tikje autistische, ouder?


Niet doen

Ik zou het wel vastleggen, of zelfs benoemen. Als jij zoiets zou doen kun je het vierkant om je oren krijgen als men de omgang met jou spannend vindt.
Dan laat je je eigen belangen boven die van het kind prevaleren.
Misschien vriendelijk reageren dat je het heel jammer vind omdat de afspraak juist gemaakt is om de schoolgang van kind niet onnodig te verstoren en dat dat dan niet meer lukt.
Maar je moet wel iets kunnen afzeggen. Soms heb je je rust echt nodig, ook als je alleen maar 2 dagen werkt.

Soms lukt het niet

Anderzijds kun je zelf ook een grens hebben en kun je je echt niet in alle bochten wringen, zeker niet met een fulltime baan. En ook je kind heeft grenzen.
En iemand die zo'n afspraak afzegt zou zelf het initiatief moeten nemen om een nieuwe afspraak te maken.

Mijntje

Mijntje

16-01-2016 om 13:47

repliek

"Mevrouw werkt notabene maar 2 dagen per week, dus waar hebben we het over."
Ken jij haar? Weet jij van haar omstandigheden? Ze is misschien wel overspannen, heeft een ziekte, of ze moet onverwacht mantelzorgen.
Ik vind dat je niet zo kunt oordelen. Ze zal heus wel een goede reden hebben en daar hoeft ze zich tegen jou niet over te verantwoorden.

"Ik ben zelf de enige sukkel van alle aanwezigen die vijf dagen moet werken (en het kind natuurlijk, waarom we in de eerste plaats een datum gekozen hadden ín de vakantie)."
Vind jij jezelf een sukkel? Of denk je dat ze jou een sukkel vinden?
Dat maak je er zelf van.

Maak gewoon een nieuwe afspraak. Natuurlijk is het jammer, ook omdat een afspraak maken met zoveel personen lastig is. En omdat je kind dan toch onder schooltijd moet afspreken. Maar zeg, de wereld vergaat niet

Astrid

Astrid

16-01-2016 om 13:49

niet

Niet elke vakantie/vrije tijd ligt al zo ver van te voren vast. Ik weet bv nu pas dat mijn werkgever de krokusvakantie vrij heeft (ikzelf werk wel).
Mevrouw heeft gewoon recht op haar vrije dagen natuurlijk en zij kan er ook niets aan doen dat jij fulltime werkt.
Wel kun je het gewoon neutraal benoemen: jammer dat het afgezegd is, het is al zo moeilijk alle partijen op een geschikt tijdstip samen te krijgen en het schoolverzuim van mijn kind is al vrij hoog.
Maar asociaal? Nee absoluut niet, het kan iedereen overkomen.

Ava

Ava

16-01-2016 om 13:49

ervaring

Mijn ervaring is dat lange termijn afspraken met een aantal hulpverleners vaak mislopen maar dat hoef je niet zo maar te accepteren. Is het echt een harde afzegging of is het eerder een soort toestemming vragen? In het laatste geval zou ik zeggen het belang van de afspraak herhalen en nogmaals zeggen dat je het heel belangrijk is dat iedereen er is en kind geen school mist. Deze afspraak staat niet voor niets al zo lang. In kinds belang dus liever niet.

Wat AnneJ als punt naar voren brengt vind ik wel goed: iemand die afzegt, moet zelf het initiatief nemen om een nieuwe afspraak te maken waar en iedereen is en kind geen school mis. Als ze dus toch afzegt, breng dit dan naar voren. Anders is dit kind het kind van de rekening. Dus niet na dat weekje vrij een rondje doen om te vragen wie wanneer wel kan maar vooral en dan terugkomen met 'ja, jammer maar zo is het nu eenmaal, kan er ook niets aan doen'. Ze moet met een goed alternatief komen, die terugkoppelen en jou voorleggen. Maar in mijn ervaring doen hulpverleners dat niet snel uit zich zelf.

Pubermoeder

Pubermoeder

16-01-2016 om 13:51

Beleefd mailtje

Ik heb heel vriendelijk geantwoord dat ik de afspraak graag na schooltijd wil plannen als die buiten de vakantie plaatsvindt. Het sarcastische 'jammer' waarmee ik had willen beginnen heb ik achterwege gelaten.
Mijntje, ik vind het echt niet kunnen om een afspraak waarbij zoveel partijen betrokken te zijn vanwege zo'n kulreden te verzetten. Dan kun je beter zeggen 'wegens omstandigheden' want dan sta je niet zo voor schut. Daarbij, eigenlijk is het ook helemaal niet nodig dat deze mevrouw aanwezig is. Het enige dat zij doet (of eigenlijk haar werkgever) is betalen.

Ava

Ava

16-01-2016 om 13:52

Nou

In dat geval, laat die afspraak dan gewoon doorgaan! Nu moet iedereen zijn agenda verzetten.

Ja Inderdaad

Te laat bedacht? Inderdaad ga je bij afspraken ook na of iemand mogelijk niet noodzakelijk aanwezig is en of het zin heeft of de afspraak toch door kan gaan. Misschien alsnog mailen?

Brigit

Brigit

16-01-2016 om 14:45

Kulreden

Pubermoeder die mevrouw geeft als reden dat ze die week vrij wil zijn. Waarom is dat een kulreden?
Zelf heb ik uiteindelijk net rond weten te breien dat er in maart een week is gevonden waarin we met het hele gezin met aanhang een weekje weg kunnen met wintersport. Nou ja bijna iedereen dan, want 1 lid kan dan helaas toch niet mee maar het is de beste optie. Het valt gewoon niet mee met zoveel partijen met zoveel werkgevers. Ik ga dus op mijn werk vertellen dat ik in die week vrij wil zijn en vakantie opneem. Er zijn in die week al afspraken gepland, sommige inderdaad al langer geleden gemaakt. Ja dat is jammer. Ik ga proberen ze zoveel mogelijk door collega's te laten opvullen maar dat zal niet 100% lukken. En als er dan iemand vindt dat ik er maar gewoon had moeten zijn om die gemaakte afspraak na te komen en dat het kul is dat ik een (die) week vrij wil zijn dan trek ik me daar toch maar weinig van aan hoor. Dan zou ik nooit meer met vakantie kunnen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-01-2016 om 14:53

door laten gaan

Ze wil de afspraak graag verzetten en mailt jou daarover. Vragen staat vrij toch?
Als ik jou was, zou il hebben aangegeven dat het niet mogelijk is om de afspraak te verzetten (want school, werk, andere betrokkenen) en er vanuit gaat dat de afspraak dus gewoon door gaat.
Waarom ben je direct zo boos en veroordelend? Ze stelt je toch gewoon een vraag? En jij bent volledig vrij om aan te geven dat het niet kan. En dat als het toch moet, de consequenties ingrijpend zijn.

ik zou

reageren met: "jammer dat u niet zelf bij de afspraak aanwezig kunt zijn, ik zal u op de hoogte houden van hetgeen wij besproken hebben"

vervanger

Je kunt ook altijd vragen of ze zich kan laten vervangen door een collega.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-01-2016 om 15:07

Wel een beetje mee eens

De krokusvakantie staat natuurlijk al heel lang vast, al minstens sinds het begin van het schooljaar. Wij weten natuurlijk niet hoe lang deze afspraak al vaststaat, maar die mevrouw wist wel dat het expres in de vakantie gepland was, en had daar dus op voorhand al rekening mee kunnen houden. Dus, nee vakantie willen nemen is geen kulreden, maar in dit geval toch wel behoorlijk storend. Zeker als hier kinderen van afhankelijk zijn, die daardoor wellicht weer veel langer moeten wachten op noodzakelijke hulp.

Ik krijg ook regelmatig afspraken van het ziekenhuis opgelegd op voor mij onmogelijke tijden, en ik heb echt heel flexibele werktijden (80%). Maar mijn kinderen moeten naar school, en hebben soms ook toetsweken waarvan het rooster pas 2 weken vooraf bekend is. Dus als er een (controle) afspraak in een dergelijke week gepland is (of op een dag over 3 maanden waarvan ik nu al weet dat ik echt een belangrijke vergadering op mijn werk heb) dan bel ik ruim tevoren om een nieuwe afspraak te maken. Maar dat gaat dan over één klant met één arts, en is meestal geen probleem. Kunnen ze een andere patient eerder laten komen, iedereen blij.

Astrid

Astrid

16-01-2016 om 15:49

mijn

Mijn collega kreeg dus het verzoek de laatste vrije uren op te nemen. Omdat dat in december tot half januari onmogelijk was, is het verzoek gekomen dat zij die dagen van 2015 overhevelde en in de laatste week van januari op zou nemen.
Wat voor reden er ook is, ik vind niet dat je van kulredenen hoeft te spreken, je weet immers niet wat er is en je gaat ook niet over de reden die zij geeft. Ook ik vind je erg aanvallend en boos. Dat jij nou lastig in je tijd zit en je kind al veel verzuimd, daar kan zij toch niets aan doen?
En als ze er niet bij hoeft te zitten dan vraag je of de afspraak toch door kan gaan.
Natuurlijk is iets gewoon vervelend en kun je dat storend vinden. Maar zo boos om met asociaal en kulredenen te gaan spreken omdat iemand het "lef" heeft...ik vind dat wel heel ver gaan. Dan staat de boog wel heel erg gespannen. En dat is grof gezegd haar probleem niet.

Pubermoeder

Pubermoeder

16-01-2016 om 16:53

Gelukkig

Gelukkig zijn er ook nog wel mensen, een enkeling, het een heel klein beetje met mij eens. Mijn boog staat inderdaad gespannen, ik doe er moeite voor om alles rond te breien, en dan word ik er niet blij van als zo'n ma-doprinsesje mijn planning, en die van nog een stel andere mensen, in de war schopt. Maar goed, dat is mijn probleem... En ik heb nu aangegeven wanneer ik de nieuwe afspraak wil hebben.

Astrid

Astrid

16-01-2016 om 17:04

ma-doprinsesje

bah. Geen excuus om zo denigrerend te doen over een ander en ook geen excuus als je boog gespannen staat (dat spijt me voor je) om dan anderen even op die manier neer te zetten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-01-2016 om 17:17

Pubermoeder

Ik snap best je frustratie hoor. Maar met jouw boosheid los je helemaal niets op. En je krijgt er al helemaal je zin niet mee.

Waarom heb je haar niet laten weten dat de afspraak niet afgezegd kan worden? Dat er teveel van af hangt? Je gaat er automatisch vanuit dat jij je moet schikken naar haar wensen. Dat zij niet bereid is om jou tegemoet te komen. Dat ze een bitch is, een prinsesje, egoïstisch etc. Je stelt je daarmee heel afhankelijk op. Terwijl je, juist als je zo onder spanning staat als jij, moet proberen de regie te behouden. Je moet je eigen grenzen bewaken. En dat doe je nu niet. En daarmee doe je jezelf tekort.

Ik zeg dus nadrukkelijk niet dat zij zomaar afspraken moet afzeggen. Integendeel. Maar jij laat het nu gebeuren. Terwijl zij, als je had uitgelegd waarom de afspraak niet kan worden afgezegd, ze misschien het gewoon had laten doorgaan.

Nur

Nur

16-01-2016 om 17:26

Ja, irritant

Ik zou het ook vervelend vind als zo'n langgeplande afspraak niet door zou gaan. En inderdaad mensen die maar twee dagen werken is vaak ook heel onhandig. Hangt natuurlijk van de functie af maar in sommige functies is het hoogst irritant. Kan je iemand maar twee dagen per week bereiken en de collega's weten nergens van dus dan zit er ook geen schot in de zaak. Als ik werkgever was zou ik alleen fulltimers aannemen tenzij de functie zo makkelijk overdraagbaar is dat het echt geen verschil maakt wie aanwezig is.

linda

linda

16-01-2016 om 17:53

bah

Jeeh, wat een toon sla je aan, jammer, daar bereik je over het algemeen niet zoveel mee. Wel met proberen constructief tot een oplossing te komen. Een paar dingen daarom. Balen dat zo'n afspraak verzet dreigt te gaan worden. Misschien kan die afspraak wel doorgaan zonder deze persoon (vooropgezet dat dit de enige persoon is die verhinderd is). Ten tweede wist deze persoon misschien wel niet toen die afspraak gemaakt werd dat het die week voorjaarsvakantie is. Daar kwam ze later achter en toen was de vakantie met de kinderen erbij al geboekt. Gelukkig een paar afspraken maar, wie weet kunnen die wel verzet worden of als dat niet kan, misschien kan een collega waarnemen? Ten derde, vervelend dat bij jou de boog zo gespannen staat maar dat betekent niet dat bij een ander dat niet is. Misschien heeft deze persoon wel heel hard deze week vrij nodig, heeft ze de zorg voor haar demente moeder, de zorg voor een gehandicapte zus de rest van de week. Dat kun jij niet beoordelen en dat gaat jou geen fluit aan. En om van prinsessegedrag te spreken ... Ten vierde, heb je al geprobeerd of deze persoon bijvoorbeeld een vervanger kan sturen die dag, zodat de afspraak door kan gaan? Of een andere oplossing?
Wie weet is er nog heel veel mogelijk, mits je vriendelijk blijft.

Pubermoeder

Pubermoeder

16-01-2016 om 18:47

Vriendelijk

Mijn mailtje was heel vriendelijk hoor, zoals ik al zei. En het verzetten is in principe ook best mogelijk, maar dan wel na schooltijd (in geval van mijn kind dus na 17 uur). Zit ik ook niet op te wachten, maar beter dan midden tijdens mijn werkdag.
Ik bedacht later nog dat ik het wel onnodig en overbodig kan vinden dat deze dame er bij is, maar zij heeft volgens mij het overleg wel geïnitieerd, als beheerder van het budget.

Brigit

Brigit

16-01-2016 om 21:21

Ma do

Niet alle vakantie kan maanden van tevoren worden gepland, en dan staan er soms al lang van tevoren gemaakte afspraken. En misschien gaat het niet om vakantie maar om iets anders waarvoor een vrije week nodig is. En al gaat wel om 'simpel' vakantie dan nog heeft ook een mado prinsesje daar gewoon recht op.

an-nA

an-nA

16-01-2016 om 21:43

Je bereikt er niets mee

Om je onmogelijk op te stellen. Je hakken in het zand zetten zorgt er alleen maar voor dat je onwil kweekt. Ik snap dat je baalt, zou ik ook doen, maar ik zou poeslief blijven, want ik heb door de jaren heel geleerd dat ik daar het meeste mee bereik, dan maar even mijn wrok aan de kant, het is tenslotte voor mijn kind!

Mijntje

Mijntje

17-01-2016 om 10:29

ochtend

Hoe lang verwacht je dat het gesprek gaat duren? Je kan evt ook voorstellen zo vroeg mogelijk in de ochtend, dan breng je daarna je kind naar school en gaat naar je werk. Zo mis je zo min mogelijk tijd.

boos

Ik zou hier ook behoorlijk boos over worden - en ook iets lelijks zeggen over een ma-doprinsesje maar verder kun je er weinig aan doen. Helaas.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-01-2016 om 14:45

Dat kun je wel Alkes

"maar verder kun je er weinig aan doen."

Maar dat kun je wel. Namelijk grenzen aangeven. En ik heb in de draad nog niet gelezen dat Pubermoeder haar grenzen heeft aangegeven. Dat ze heeft laten weten dat de afspraak niet afgezegd kan worden, omdat er een nieuwe afspraak veel te lang gaat duren.
Terwijl de betreffende dame alleen maar heeft gevraagd of de afspraak verzet kan worden. Gevraagd. (dat maak ik tenminste op uit wat Pubermoeder hier schrijft). En op zo'n vraag kun je dus gewoon NEE antwoorden. Jezelf in een underdog-positie schikken, gaat je gewoon niet helpen. Je moet voor jezelf opkomen. Dat doe je niet door hier te gaan mopperen over ma-do-prinsejes, maar dat doe je in je eigen daden. En als de dame in kwestie dan toch liever met vakantie gaat, dan zoek je het hogerop. De dame heeft namelijk een leidinggevende. En die zegt waarschijnlijk: als je netjes je afspraken hebt kunnen verzetten, dan kun je die week op vakantie. Belangrijk dus om van je te laten horen.

Imogen

Imogen

19-01-2016 om 18:11

Alkes

'en ook iets lelijks zeggen over een ma-do prinsesje maar verder kun je er weinig aan doen.'

Bah, wat een vooroordeel. Dat iemand deeltijd werkt,wil toch niet zeggen dat het een verwend nest is? Misschien doet ze de andere dagen wel vrijwilligerswerk met demente bejaarden, heeft ze een zwaargehandicapt kind thuis, of andere zorgtaken.

Pubermoeder

Pubermoeder

19-01-2016 om 19:14

Imogen

Niet zo overgevoelig. Misschien zit ze de overige drie dagen wel op haar luie gat taartjes te eten. Dat boeit me eigenlijk niet zoveel. Ik zou er niet wakker van liggen als iemand mij een carrierebitch noemt, of overspannen hork...
Inmiddels duikelen de hulpverleners over elkaar heen in mijn mailbox. Vandaag heb ik weer drie datums voorbij zien schieten. Ik ga eens kijken waar ze mee komen, en zeg dan af omdat we niet kunnen. Schijnbaar wil niemand na 17 uur nog komen opdraven. Och, en ik hoef niet zo nodig te evalueren.

Astrid

Astrid

19-01-2016 om 19:29

het boeit je wel

anders zou je het niet benoemen. Ik werk van kwart voor 8 tot kwart over 5 uur met als ik mazzel heb 30 min pauze tussen de middag. Soms ook gewoon niet of korter. Ook ik heb een gezin, al zou je dat als client misschien anders wensen, je bent niet de enige met een leven en recht op vrije tijd en vrije dagen.

Imogen

Imogen

19-01-2016 om 19:36

mwoa

'Dat boeit me eigenlijk niet zoveel.'

'Schijnbaar wil niemand na 17 uur nog komen opdraven.'

Volgens mij boeit het je wel, je hebt nu ook weer commentaar op mensen die na 17 uur iets anders te doen hebben dan zich naar jouw agenda te voegen.
Jeetje, de voorjaarsvakantie is pas eind februari, de afspraak wordt ruim een maand van te voren afgezegd! Dat is echt een heel redelijke termijn hoor. Het is vervelend, maar toch niet onoverkomelijk?

Ik zou me op mijn werk enorm verbazen over iemand die kwaad wordt als een afspraak voor over een maand verzet wordt ...

Pubermoeder

Pubermoeder

19-01-2016 om 19:44

Speciaal zo geregeld

De afspraak was speciaal geregeld zodat de client geen school hoefde te missen. Ja, dan stoort het me wel als je dan een week later, na de vakantie, om 11 uur wilt afspreken. Misschien draait het er straks op uit dat ze lekker zonder client en ouders gaan evalueren. Ook goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.