Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mira

Mira

21-11-2017 om 09:24

Jarig rond sint, hoe doen anderen dat?

Ik ben bijna jarig, en de sint is in het land. Door nare familie omstandigheden heb ik het afgelopen 2 jaar niet gevierd. Ervoor ook niet echt met een feestje zoals ik nu in gedachten had.
En nu dacht ik; het lijkt me leuk om deze nare ellende achter ons te laten en weer eens echt feest te vieren. Zeker ook met mensen die er ook de ellende hebben meegemaakt.

Dus heb ik een uitnodiging gestuurd naar familie en vrienden om het weekend voor de sint viering gezellig te vieren. Lekker met een hapjes buffet.
Bijna iedereen is uit de kleintjes dus ik dacht dat het sint gebeuren er niet meer zoveel invloed had.

Maar meer dan de helft heeft al afgezegd. Een aantal heb ik nog geen reactie van, maar ik verwacht dat ze ook afmelden. Niet allemaal vanwege sint trouwens. Een heeft er gewoon geen zin in.
Een weekend eerder kan ik zelf niet ivm met sport dingen van de kinderen, nog later gaan we weer richting kerst. En in de weekend na sint hadden man en ik al kaartjes voor een voorstelling.
En om nou een maand na of voor je verjaardag een feest te geven vind ik nergens op slaan.

Ik ben best wel teleurgesteld. Als mijn man jarig is (in de zomer) zit het hele huis vol (met min of meer dezelfde mensen). Nu mag ik hopen op 3 stellen, waarvan er twee waarschijnlijk alleen komen. Dan kom ik op 4 volwassenen en 4 kinderen leeftijd 9-16.
Dat kan op zich natuurlijk ook gezellig worden, snap ik, maar onderling hebben deze mensen niks met elkaar, zeker met een aantal kinderen gaat nooit gezellig worden. Ik voorzie een bijeenkomst met ongemakkelijke stiltes en dreinende kinderen.

Wat kan ik nu het beste doen?

De hele boel afblazen? Wel een klein feestje maar dan iets bedenken om het gezellig te houden? Verplaatsen? (wanneer dan want iedereen heeft een bomvolle agenda begreep ik)
Misschien was ik te laat (ruim 2 weken van te voren) met het uitnodigen?

Ik word hier ook best onzeker van eerlijk gezegd.


Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-11-2017 om 09:28

Weekend van 2 december?

Wilde je volgend weekend een feestje geven? Dat is gewoon suf gepland (sorry), ik ken bijna niemand die geen Sinterklaas viert dat weekend.. Aankomend weekend is ook niet handig, want alle cadeaus moeten nog worden gekocht.

Mira

Mira

21-11-2017 om 09:33

Phryne

Oke suf gepland... Nouja dan mar afzeggen denk ik.
Niet handig van mij om dan jarig te zijn natuurlijk.

Mira

"En nu dacht ik; het lijkt me leuk om deze nare ellende achter ons te laten en weer eens echt feest te vieren. Zeker ook met mensen die er ook de ellende hebben meegemaakt."

Zou je, met dit in het achterhoofd, niet een heel ander feest kunnen geven? Ergens half januari? Gewoon een feest met al die mensen die samen met jou veel hebben meegemaakt, en verder iedereen die je er graag bij wil hebben. Om het jaar feestelijk in te luiden en een nieuwe start te maken?
Misschien willen mensen echt wel graag komen, maar een verjaardag is makkelijker af te zeggen dan Sinterklaas. En ook al zijn jullie uit de kleine kinderen, blijkbaar wordt het nog volop gevierd.
Zou jammer zijn als je het nu afblaast en verder niets meer doet. Dan blijf je met zo'n katerig gevoel zitten, lijkt me.

Li

Li

21-11-2017 om 09:52

klein kinderleed

Wij hebben ongeveer dezelfde verjaardag. Ik moest altijd kiezen of ik mijn cadeau op Sinterklaas of op mijn verjaardag wilde, allebei zat er niet in, zo dicht op elkaar. Feestjes waren ook nooit druk bezocht. De aanloop naar Sinterklaas is al erg druk en na Sinterklaas begint direct het kerstgedoe. En in januari is iedereen wel een keertje uitgefeest.O ja, en als ik dan eens een feestje had, kreeg ik in mijn herinnering meestal griep...

maar wij zijn niet de engien met dat probleem. Een opa van mi was jarig op 3 december,een oma op 25 december. En een oom op 2 januari! Dan ben je ook niet echt het middelpunt. Ik heb dus weleens een halve verjaardag gevierd in mei, dat was best leuk. Of misschien vind je een andere aanleiding, zoals een zoveeljarig huwelijk of zoiets.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-11-2017 om 09:54

Tja

Zo gaat dat, en het zal vast niet voor het eerst zijn dat je verjaardag onhandig uitkomt. De hele decembermaand is natuurlijk lastig. Eerst Sint, en vervolgens vanaf ongeveer de 18e allerlei kerstborrels en gedoe op school. Verjaardag vieren tussen 6 en 16 december dus, in het enige rustige weekend dat iedereen dan heeft
Ik zou er een nieuwjaarsfeestje van maken, rond 10 januari, en erbij vermelden dat het ook nog voor je verjaardag is.

Mira

Mira

21-11-2017 om 09:55

half januari

Ja dat kan natuurlijk ook, maar dan zijn mijn dochter, mijn schoonzus en mijn nichtje jarig. Meestal zit heel januari dan al vol.
Beetje suf om dan nog de mijne te willen vieren...

En juist de mensen die ik echt als vrienden beschouw komen nu niet. En dus de close familie ook niet.

Ik vind het zo raar dat ik 5 jaar geleden dit helemaal niet had, terwijl er toen wel kleintjes/ geovigen waren.

Een katerig gevoel heb ik nu toch al eerlijk gezegd. Het zal wel naïef zijn van me maar ik had echt niet zoveel afzeggingen verwacht.

Li

Li

21-11-2017 om 09:57

Maar

het kan natuurlijk ook toeval zijn, als je hier voorheen niet zo'n last van had.

Mira

Mira

21-11-2017 om 10:01

Als kind werd mijn verjaardag gewoon gevierd. Vaak wel een weekje ervoor in verband met Sint. Maar ook vaak zat gewoon op de dag zelf (2 december dus)
In mijn familie vroeger ook een jarig nichtje op 25 december en vanaf het moment dat zij geboren was vierden we ook haar verjaardag op 25 december. We zaten dus iedere 1e kerstdag (tot ik het huis uitging) daar voor een paar uur.

Ook later nooit echt dit gedoe gehad eigenlijk. misschien ook vanwege dat ik het meestal ervoor plande.
Maar ja dat komt dit jaar bij ons gezin niet uit, anders had ik daar voor gekozen.

Het is maar net waar een familie voor kiest.
Blijkbaar is dit gewoon veranderd. Jammer

Mijntje

Mijntje

21-11-2017 om 10:02

oplossing

Mensen hebben vaak in december niet zo'n zin in nog meer verplichtingen, of na een x aantal jaren tig verjaardagen vieren ook niet. Feestjesmoe, zodra het een verplichting is. Want blijkbaar is het zo dat als je niet komt je jou niet mee lief vindt?
Ga op je verjaardag samen met je man een gebakje eten in de stad. En vier het gewoon samen met je man. In de zomer. Gegarandeerd een vol huis.

Mira

Mira

21-11-2017 om 10:13

mijntje

Als ik het zo lees ga ik me bijna bezwaard voelen.

hoe anderen dat doen

Een collega van mij vroeger had de verjaardag van zijn zoon resoluut een half jaar verschoven. Iedereen in de omgeving wist niet beter of Kareltje was jarig in mei (in plaats van op of rond 5 december). Maar ja, voor zo'n oplossing ben je inmiddels te laat.

Ja, je bent beroerd jarig. Het is niet anders en je bent de enige niet.

Ik ben half juli jarig. Nu ben ik niet bijzonder aan verjaardagen gehecht, maar al was ik dat wel: als je rond die tijd jarig bent, is je halve vriendenkring naar de een of andere camping vertrokken. En een week of wat opschuiven helpt niet, want dan is de andere helft weg.

Blaas de boel af, geef een feest in maart omdat de lente er dan weer aankomt en er betere tijden aanbreken, en maak van tevoren duidelijk hoe belangrijk e.e.a. voor je is. Dan is de opkomst vast groter.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

21-11-2017 om 10:24

verjaardag rond sinterklaas

Ik ken iemand die op 6 dec geboren is en zij vierden sinterklaas altijd meteen op de zaterdag van de intocht en zijn verjaardag op zijn eigen dag.

Ik zou er gewoon vanuit gaan dat je even pech hebt, dat het niet expres is en dat het niet te maken heeft met jou. Al is dat zo, wat schiet je er mee op?

Prik een datum in de toekomst, leg iedereen uit dat er te weinig mensen aanwezig konden zijn met je verjaardag en nodig iedereen opnieuw uit voor een feestje. Wat maakt het uit, je viert het toch al niet op de dag zelf.

Paddington

Paddington

21-11-2017 om 10:30

Jeetje

wat naar Mira. Bij ons in de familie zijn behoorlijk wat jarigen in december. Daar houdt iedereen rekening mee. Ik heb daarom op 7, 9 en 10 en 30 december een verjaardagsfeest. Mijn dochter heeft er nog een extra, daar de vriendin van haar vader op 2 december jarig is.

Dus Mira, ik zou me zeker niet bezwaard voelen. Het wellicht zo dat de mensen er geen rekening mee hadden gehouden daar jij al 2 jaar je verjaardag niet hebt gevierd. Ondanks dat vind ik het erg naar voor je.

Het is natuurlijk ook een beetje hoe mensen er zelf in staan. Vroeger had ik een goede kennis met een tweeling, maar daar de geboorte rondom 12 uur 's nachts was, waren ze op een ander dag jarig. Beide kinderen kregen een eigen feest. Voor beide dagen kwam dezelfde visite.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-11-2017 om 10:31

Mira

Trek het je niet zo persoonlijk aan. Het is gewoon geen handige dag en dat heeft niets met jou te maken. En voor zomaar een verjaardag van een volwassene zullen veel mensen geen moeite doen om hun agenda om te gooien.

"Niet handig van mij om dan jarig te zijn natuurlijk."
Niet zo zielig doen hoor. Er zijn nog 364 andere dagen in het jaar om een feestje te vieren. Niemand die jou verplicht om dat te doen op je verjaardag, dat leg je je zelf op.
Zeker als je een feestje wil geven om een vervelende periode af te sluiten, dan zou ik het anders aanvliegen. Kies een nieuwe datum en nodig mensen met een speciale boodschap uit. Gewoon, zoals je het hier ook hebt beschreven. Dus dat je een periode afsluiten en dat je dat wilt doen met de mensen die voor jou belangrijk zijn. En dat je ze daarom uitnodigt op datum x voor een hapje en een drankje. Dan snappen je vrienden ook waarom dit voor jou belangrijk is en zullen ze veel meer moeite doen om er voor jou te zijn.

Lou

Lou

21-11-2017 om 10:31

lente

Als je er nu al katerig van bent, dan zou ik niet een half feestje geven, zeker niet als de voor jou belangrijkste mensen er dan niet bij zijn. Dat ga je niet leuk vinden toch? Dus ik zou meegaan in de redenering van Temet: eind maart een feestje met in de uitnodiging een uitleg.

Dochter en ik zijn in mei jarig en dat stuit ook vaak op afzeggingen, want het is Pinksteren of Hemelvaart of Moederdag of wat ook, in elk geval zijn er altijd veel mensen weg. De kleine feestjes waren overigens ook heel gezellig, maar vooral van tevoren vond ik het vaak zo jammer om die afzeggingen binnen te krijgen, net alsof ze mij niet meer leuk vinden inderdaad. Wat niet zo is gelukkig, dat weet ik dan weer zeker. Maar het is gewoon niet leuk om de een na de andere afzegging te lezen. Dus ik snap het probleem!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-11-2017 om 10:37

In zomer vieren

Ik zou het idd gewoon samen met je man in de zomer vieren. Lekker buiten!

Onze zoon is vlak voor kerst jarig en zijn verjaardagen zijn helaas ook altijd een stuk minder gezellig dan die van zijn zus in augustus. In de zomer lopen de buurkinderen makkelijk even binnen, je zit buiten niet zo op mekaars lip en je plakt er makkelijk een bbq aanvast.
Met een binnenverjaardag is dat nou eenmaal anders. En zeker als dat in december is.

Mira

Mira

21-11-2017 om 10:49

Dendy

"Ik zou het idd gewoon samen met je man in de zomer vieren. Lekker buiten!"

Haha ik geloof dat de verjaardag van mijn man de afgelopen 15 jaar binnen was vanwege het weer...
Ik snap dat het overmacht is maar ik voel het momenteel heel erg als persoonlijke afwijzing. Dat is een gevoel.
Ik ben er verdrietiger over dan voor anderen logisch lijkt. Zal komen door al die ellende. Ik had gehoopt op warme steun. En ik mis dat gewoon in andere dingen ook best wel. Ik voel me dus (buiten mijn verjaardag om) ook al best wel in de steek gelaten.

Dat zal denk ik ook aan mijn situatie liggen dat dit gewoon heel hard aankomt nu.

Ik ga het afzeggen voor nu. Of ik het later nog ga vieren; geen idee. Ik denk eignelijk dat mensen dat helemaal niet gaan snappen. Het is in onze familie echt raar om je verjaardag niet rondom de dag zelf te vieren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-11-2017 om 10:53

Mira

"Het is in onze familie echt raar om je verjaardag niet rondom de dag zelf te vieren."

Dus daar nodig je ze niet uit voor een verjaardag, maar omdat je wat anders wilt vieren: een nieuwe start (of wat dan ook maar).

Maar zijn deze mensen dan eigenijk wel echt belangrijk voor jou? Als je je vaker 'afgewezen' voelt, waarom wil je dit dan persé met hen vieren? Je kunt een nieuwe start en/of verjaardag ook op een ander manier vieren, bijvoorbeeld met een etentje met een paar echt goede vrienden.

Rustig doorgaan

Waarschijnlijk zit iedereen nu al vol maar als je er een gewoonte van maakt, ieder jaar gewoon vieren, dan zien ze het aankomen en komt het mogelijk wel.
Hier in de familie ook een verjaardag die elk jaar wel gevierd wordt.
Toen het meisje jonger was kwamen de kinderen verkleed als pietjes.
Andere, nieuwe, dingen lukken niet meer om af te spreken, zit hier ook helemaal dicht tot Nieuwjaar.

Later

"Of ik het later nog ga vieren; geen idee. Ik denk eignelijk dat mensen dat helemaal niet gaan snappen. Het is in onze familie echt raar om je verjaardag niet rondom de dag zelf te vieren."
Als mensen iets niet snappen, kun je het ze uitleggen
Maar verder hoeft het toch ook geen verlaat verjaardagsfeest te zijn? Dat is wat we juist zeggen: organiseer een ander feest, met een andere insteek. Nieuwe start, ellende is voorbij, we vieren het leven, zoiets.
Heel naar dat je je zo afgewezen voelt. Ik vraag me af of jouw verjaardag voor al die mensen ook die lading heeft. Maw: zij hebben ws totaal niet door dat ze je "in de steek laten". Zij bellen gewoon feestje-nummer-34-in-december af. Als je je verjaardag viert, denken mensen niet dat je op zoek bent naar warme steun. Misschien wel als je een feest geeft met andere insteek + uitleg.

mijk

mijk

21-11-2017 om 10:59

Wij vieren Sint op 2 december

met 12 man aan de andere kant van het kand. Als je een week of 6 van te voren je verjaardag had aangekondigd had ik dat kunnen aangeven bij het plannen van Sint. 2 weken van te voren kan dat natuurlijk niet. Ik zou daar best wat chagrijnig van worden als ik zo'n uitnodiging kreeg. Omdat het me in een onmogelijke positie brengt.

Natuurlijk kan je verjaardag niet plannen maar je kan wel je uitnodiging op tijd versturen....

Mijk

Mira

Mira

21-11-2017 om 11:15

mijk

Ik begin me steeds schuldiger te voelen dat ik mijn verjaardag had willen vieren

Inmiddels is de mail de deur uit waarmee ik het afzeg. Jammer. Ik zal de mail van volgend jaar aar vast gaan inplannen dan...

Ava

Ava

21-11-2017 om 11:18

Ervóór

Oh, dat is zo lastig om dan jarig te zijn!
Zelf ben ik in de zomer jarig dus ik ken alleen het -iedereen gaat zo of is al met vakantie- gevoel maar heb twee kinderen die tussen intocht en 5 december jarig zijn. Ik dacht dat het makkelijker zou worden als ze de leeftijd hadden waarin je niet meer in Sinterklaas gelooft.
Dat valt wel tegen.

De maand december heeft zoveel feestje, verplichtingen, de laatste dingen die je moet afmaken (vooral alles wat je al uitgesteld had), niemands hoofd staat ernaar. Het is koud en nat, vroeg donker; wie wil nou de deur uit voor nog een verplichting. Heeft niets met jouw verjaardag an sich te maken maar dat is het december gevoel voor sommigen. Dus, schuif je feestje flink naar voren, ergens in november, als dat kan en hou het 'licht' (niet heel lang of met zware zoete kost).

Of, wat wij trouwens eens hebben gedaan toen we net over waren naar ons nieuwe huis, was een enorme pan zelfgemaakte erwtensoep en via de mail en sms te kennen gegeven dat mensen welkom waren op vrijdagmiddag en in het weekend, tussen de middag voor een kop soep. Wel natuurlijk met de vraag hoe laat ze wilden komen, of ze dat wilden laten weten. Wij vonden dat gezellig. Je spreekt iedereen toch even min of meer individueel, sommigen blijven wat langer, anderen vertrekken meteen na de soep. Als je niet de hele dag de deur open wilt hebben, zet je er een afgebakende tijd bij. Lang niet iedereen kwam vanwege de feestmaand, maar dat gaf niet. Ik vind het nog steeds een leuk idee, of je nu jarig bent of iets anders te vieren hebt, ipv soep, glühwein of iets anders. Een mooie foto ervan bij je mail of sms, staat ook leuk en de nadruk ligt op het onderlinge contact ipv weer een feestje of een verplichting.

Jasmijn

Jasmijn

21-11-2017 om 12:02

verlaat doen

Ik zou het toch verlaat doen, ergens in februari. Dat is bij ons (bij jullie misschien niet) toch al zo'n saaie maand waarin niet zoveel te doen is. Als het dan nu al mailt en een paar weken vantevoren nog een keertje dan heb je vast wel voldoende aanloop.
Ik ben altijd wel in voor een gezellige verjaardag,als ik het maar op tijd weet, ik kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn.

mijk

mijk

21-11-2017 om 12:19

Sorry

Nu ik het teruglees staat het er wel wat bot! Ik wilde je juist laten zien dat het in mijn geval echt niets met jou te maken heeft maar ik kan gewoon niet niet naar Sinterklaas!

Ik ben eind juni jarig en vier het eigenlijk nooit. Ook zo'n bizar drukke maand voor iedereen. Ik voel me er niet gemakkelijk bij om daar nog iets aan toe te voegen. In je teleurstelling kan ik me daarom denk ik ook niet zo goed inleven..

Ik zou het lekker op een ander moment vieren!

Mijk

Li

Li

21-11-2017 om 12:22

Voor iedereen met kinderen is juni net zo erg. En daarna is iedereen weg. Eigenlijk zijn er maar weinig geschikte maanden!

Mijntje

Mijntje

21-11-2017 om 12:29

geliefd

Je hoeft je niet schuldig te voelen dat je je verjaardag wil vieren op je verjaardag. Maar het is nu eenmaal een volle maand.
Ik heb dat ook hoor, ben vlak voor kerst jarig en ik plan niets, ik vier niets, eet alleen wel taart en verder zie ik nog wel. Familie zie ik twee dagen later al met kerst.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je je niet geliefd voelt, niet door je familie en niet door wat vrienden. Misschien zijn die vrienden toch niet zulke goeie vrienden? Dat merk je pas vaak bij moeilijke tijden - en jij ziet dit dan 'bevestigd' door afzeggingen, hoewel dat niet zo hoeft te zijn. Of misschien wel en daar word je ook niet vrolijk van.
Moeilijke tijden: het liefst stapt iedereen er graag snel overheen en gaat druk verder met zijn eigen leven, terwijl jij nog met je ogen zit te knipperen.
Koop of bak een taart en vier het binnen je gezin en wees lief voor jezelf!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-11-2017 om 12:39

lastig?

"Oh, dat is zo lastig om dan jarig te zijn!"

Dat is maar welke lading je er zelf aan geeft. Ik bedoel: we hebben elkaar allemaal toch maar gewoon wijsgemaakt dat je je verjaardag moet vieren op de dag dat je bent geboren? Je mag daar gewoon vanaf wijken. Ik snap eerlijk gezegd niet zo dat mensen zo krampachtig aan hun geboortedag blijven vasthouden, ook als dat een onhandige dag is. Ik ken verschillende mensen die op 1 januari jarig zijn. Er is er één die daar heel krampachtig mee omgaat (en het als een Grote Last ervaart), terwijl twee anderen daar veel luchtiger mee omgaan en zich juist focussen op de voordelen en het daardoor juist Heel Erg Leuk vinden.

Hier een zoon die op 25 december jarig is. We hebben vanaf kleins afgaan tegen hem gezegd dat het hem vrij staat om een andere verjaardag te kiezen. Een jaar heeft 365 dagen, dus keuze genoeg. Maar hij vindt het juist leuk. En hij hoeft nooit naar school op zijn verjaardag

Dees

Dees

21-11-2017 om 12:59

tja

Tja hier een kind wat rond sint jarig is.....in het weekend van 2 december vieren wij inderdaad Sinterklaas net zoals bijna alle andere mensen in mijn omgeving die het vieren.

De verjaardag van mijn kind vieren we in het weekend van 9 december in de week erna vieren we zijn kinderfeestje. En dan hebben we de ellende gehad. Komend weekend 2 sinterklaasfeestjes met ons werk, weekend van 2 december sinterklaas vieren met de familie, weekend 9 december verjaardagsfeest, week erna kinderfeestje, week daarna kerst!!!

De verjaardag van mijn moeder valt altijd in de schoolvakantie, daar kwam ook bijna nooit iemand op bezoek omdat ze op vakantie zijn.

Mijn vader is op 4 mei jarig ook niet echt een feestelijke dag, maar hij viert het wel die dag.

rutiel

rutiel

21-11-2017 om 13:52

Gewoontedier

Mira, ik sluit me aan bij mijn voorgangers die vinden dat je het niet zo persoonlijk moet opvatten

Je schrijft:
"Door nare familie omstandigheden heb ik het afgelopen 2 jaar niet gevierd. Ervoor ook niet echt met een feestje zoals ik nu in gedachten had."

Ik, als gewoontedier, zou het totaal niet in mijn planning hebben zitten dat jij dit jaar ineens je verjaardag zou willen vieren eerlijk gezegd. Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving voor wie het vieren van hun verjaardag ZEER belangrijk is. Ik probeer daar rekening mee te houden, zelfs als dat betekent dat ik op één dag twee verjaardagen af "moet". Het is een beetje dat je dan door het jaar heen ongeveer weet van wie je wanneer een feestje kunt verwachten. Gewoonte dus.
Bij andere mensen hou ik er in mijn planning geen rekening mee. En dan kan het, zeker in zo'n weekend voor sinterklaas, gewoon niet uitkomen. En aangezien ik niet zo flexibel ben ingesteld, kost het mij dan moeite om mijn plannen te wijzigen.

Wat ik maar wil zeggen: volgens mij zegt dit meer over je gasten dan over jezelf. Mensen zijn van jou gewoon niet zo gewend dat je feestjes geeft met je verjaardag. Gewoon volhouden en een nieuw feestje plannen, dan wennen ze er vast wel aan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.