Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het echt 2 voor twaalf in nederland?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pixel

Pixel

16-08-2010 om 10:53

Berber ea

@Berber, wanneer je iets eet op een dag maakt niet uit. Of je het nu na acht uur eet of niet. Het probleem is vaak alleen dat je 's avonds vaak hoog-calorische dingen eet, zoals nootjes, chips, toastjes enzo.
@Miriam, dat verhaal over eiwitten en spieropbouw is nog niet zo hard. Zie onder andere hier een artikel met kritische beschouwingen op het dieet van Dr. Frank. http://medischcontact.artsennet.nl/blad/Tijdschriftartikel/Populistische-aanpak-van-overgewicht.htm Er staat oa 'Een van Dr. Franks argumenten, was de opbouw van spiermassa door meer eiwit te eten. Hij gebruikt echter de conclusies van het interventie-onderzoek van Soenen (n=25-7) ten onrechte als ondersteuning van het dieet (n=139-6). Bij dit laag calorisch, koolhydraatarme dieet gaat echter spiermassa verloren.'
Het is natuurlijk wel zo dat die eiwitten gewoon goed vullen en dat je dan minder trek hebt in koolhydraten. Koolhydraatarm is net zo min een wonderdieet als allerlei andere diëten, maar ik vind het veel makkelijker vol te houden dan een vet-arm dieet. En je moet natuurlijk niet als een idioot vet gaan eten omdat je nu eenmaal een koolhydraatarm dieet volgt, haha.

Dieetgoeroe

"Wie is toch die Dr Frank? Is het de moeite om me daar eens in te verdiepen? "
Kun je doen. Het is mogelijk dat je wat kunt hebben aan de menu's om ideëen op te doen. Er is een online site met info. Je kunt je inschrijven en dan krijg je menu's. Ik zou dat niet doen (krijg je ook reclame?).
Ik weet niet wat je kookstijl is. Zijn menu's liggen dicht bij de Franse keuken, maar dan zonder patat/brood/aardappel. Hij doet wel ingewikkeld met een warme lunch en zijn suggesties zijn duur.
De gangbare Franse boerensalade voldoet eigenlijk prima. Sla, reepjes kool, ui, tomaat, augurkjes, stukjes vlees/worst/ei/vis, stukjes kaas, en als je dat extra lekker vindt wat dunne plakjes ham. Bij de dressing mag je mayo gebruiken.
Je kunt met deze ingredienten al alle kanten op.
Voor een warme maaltijd: neem twee warme groente, kook of stoom of roerbak ze met elkaar (sperziebonen met paprika en ui, bloemkool met prei, verzin het maar) en eet daar vlees, vis of kaas bij. Doe er voor je gezinsleden aardappel, rijst of pasta bij.
Als je met deze suggesties al uit de voeten kunt, dan heb je Dr Frank verder niet nodig.
Groet,
Miriam Lavell

Hij is niet de enige

Pixel:"@Miriam, dat verhaal over eiwitten en spieropbouw is nog niet zo hard. "
Dat zou kunnen. Dat verhaal met die groene thee ook niet volgens mij. Maar Dr Frank is niet de enige die het erover heeft (ook sporttrainers hebben het erover). En laten we wel wezen: dat verhaal van die caloriën is ook niet zo hard. Vooral niet als het om toepassing op het individu gaat en daar gaat het toch om bij een dieet.
Als de helft van het hele verhaal waar is, Koolhydraten voeden vooral je vetlaag en eiwitten hebben een beter hongerstillend effect, dan ben je al een eind.
Groet,
Miriam Lavell

liora

liora

16-08-2010 om 11:10

Eetmomenten

Mij is ooit geadviseerd door een voedinsdeskubdige om elke twee tot drie uur iets te eten. Dus zeker geen eetmomenten schrappen, je eet dus ong zes keer per dag. Drie maaltijden en drie tussendoortjes. Die tussendoortjes konden het beste mager en koolhydraatrijk zijn.
Als je op die manier eet krijg je minder heftige schommelingen in je bloedsuikerspiegel en daardoor neemt de behoefte om ineens veel te gaan eten af.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tinus_p

Tinus_p

16-08-2010 om 11:11

Pixel

Pixel:
"@Miriam, dat verhaal over eiwitten en spieropbouw is nog niet zo hard. Zie onder andere hier een artikel met kritische beschouwingen op het dieet van Dr. Frank. http://medischcontact.artsennet.nl/blad/Tijdschriftartikel/Populistische-aanpak-van-overgewicht.htm Er staat oa 'Een van Dr. Franks argumenten, was de opbouw van spiermassa door meer eiwit te eten. Hij gebruikt echter de conclusies van het interventie-onderzoek van Soenen (n=25-7) ten onrechte als ondersteuning van het dieet (n=139-6). Bij dit laag calorisch, koolhydraatarme dieet gaat echter spiermassa verloren.'
Dat is wat beperkt. Omdat er meer, en ouder bewijs is voor het idee.

Het merkwaardige is, dat biochemie en voedingsleer zo ongeveer parallele universa lijken te zijn. Toen Montignac rond 1995 riep dat je dik werd van insuline, baseerde hij dat op kennis die toen al een jaar of 20 gewoon in Stryer (een standaardleerboek over biochemie) stond. Maar voor mensen die zich bezighouden met voeding is dit blijkbaar nog steeds een revolutionair en omstreden inzicht. Dat geldt ook voor het nut van eiwitten bij afvallen.

Proberen

Berber:"Ik vraag me alleen af of ik van die warme maaltijd zonder aardappels, rijst of pasta wel een vol gevoel krijg en dan toch niet op het laatste moment de koelkast nog even leegsnaai."
Dat is een kwestie van proberen. Zorg voor voldoende smaak (vet!) en voldoende te kauwen (groente). De eerste periode zal je het zeker lukken. De vraag is wanneer de hongerbel gaat (na hoeveel dagen). Sta je zelf dan een snackje van kaas/worst met tomaat/augurk/komkommer toe en kijk of dat genoeg is.
Zo niet, dan werkt het kennelijk niet bij jou.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

16-08-2010 om 11:14

Mag het ook gewoon?

Ik heb niet zoveel vertrouwen in al die nieuwerwetse onzindiëten waarbij je geen koolhydraten, of eiwitten, of juist een combi daarvan niet mag hebben. 50 jaar geleden at ook iedereen normaal(aardappels/groente/vlees), en waren er veel minder dikke mensen. Dat terwijl het heel gebruikelijk was om bijv een kuiltje in je stamppot te maken voor de jus. Ik denk dat het overgewichtprobleem voornamelijk wordt veroorzaakt door te weinig bewegen. Dat in combinatie met een meer gevulde huishoudportemonnee. Mensen die graag een koekje bij de koffie willen, kunnen tegenwoordig een gevulde koek betalen i.p.v. het biskwietje vroeger.

Tinus_p

Tinus_p

16-08-2010 om 11:15

Liora

Liora:
"Mij is ooit geadviseerd door een voedinsdeskubdige om elke twee tot drie uur iets te eten. Dus zeker geen eetmomenten schrappen, je eet dus ong zes keer per dag. Drie maaltijden en drie tussendoortjes. Die tussendoortjes konden het beste mager en koolhydraatrijk zijn. Als je op die manier eet krijg je minder heftige schommelingen in je bloedsuikerspiegel en daardoor neemt de behoefte om ineens veel te gaan eten af."
Weet je, dit advies doet me denken ana het advies uit de jaren 80 dat babies op hun buik moesten slapen tegen wiegedood -theoretisch waren er best argumenten voor, maar in de praktijk bleek het gevaarlijke onzin.
Datr geldt ook hiervoor; het punt is, dat (als je geen diabetes hebt) je lichaam heel goed in staat is om je bloedsuikerspiegel niet te laten schommelen. Dara heb je geen sturing van buitenaf (door het eten van suiker) voor nodig; die invloed van buitenaf makat het voor je lichama juist MOEILIJKER.

liora

liora

16-08-2010 om 11:28

Tinus

Dit was wel speciaal advies voor mensen met eetbuien en neiging tot overgewicht, en het werkte!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

16-08-2010 om 11:31

Manda

Hoi Manda,

Koop een pakje sigaretten, stop elke losse sigaret in een eigen plastic zakje en rook er elke week 1. Als dat je lukt, praten we verder

Kijk, ik heb een fles martini in de koelkast die ik vorig jaar september heb gemlkocht en hij is nog voor meer dan de helft vol. Toch zou ik nooit tegen een alcoholist zeggen: je kunt toch gewoon stoppen met drinken? Of af en toe een klein glaasje nemen?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kijk liora

het gaat hier om eten, of je verslaafd bent dus aan eten of dat het genetisch is of aan medicijnen ligt etc. Als je niet in staat bent het bij dat ene koekje te houden maar het hele pak naar binnen werkt dan heb je dus een eet verslaving.

Dat ik rook en verslaafd ben heb ik al gezegd. Ik zal niet betwisten dat het moeilijker is om van een eet verslaving af te komen aangezien je moet eten (roken en alcohol hoeven niet). Maar daarmee zeg ik dus niet dat je aan een verslaving niets moet of kan doen, dat is juist de kern van deze discussie.

Dus nogmaals, vind jij het een probleem om te dik te zijn en wat zou je nodig hebben om blijvend af te vallen.

Vergelijken met anderen heeft geen zin voor jezelf.

Dat punt ontgaat mij dus - graag uitleg

als je dus geen maat kan houden met eten, daardoor fysiek ongezond bent, met alle bijhorende gezondheidsrisico's waarom vraag je dan aan je omgeving om begrip ?

je doet er wel of niet iets aan, je hebt toch daar zelf verantwoordelijkheid over ? Net als bij alle andere verslavingen en kwesties ben je verantwoordelijk voor je eigen issues. En als je die niet wil aanpakken dan is dat je eigen keuze, waarom dan je af zetten tegen die omgeving wat hebben die met jouw individuele issues te maken ?

Vic

Je hebt gelijk, voor een deel dan, maar dat bewegen van vroeger komt niet meer terug (denk ik).
Er is veel meer zittend werk dan vroeger, er wordt veel meer zittend gespeeld, vrijwel iedereen heeft een auto, er is veel gemotoriseerd woon-werkverkeer, het voelt heel masochistisch om ipv roltrap/lift een trap te nemen, tuinen worden met apparaten (bladblazers, hogedrukspuiten etc) onderhouden, er is inderdaad véél te snoepen en er is veel vakantie (met een positieve impuls richting calorieinname).

En dat men in het verleden kleinere porties at/dronk (zie serviesgoed!) is ook een feit.

Vroeger werden mensen trouwens wel minder oud.

Het is gewoon een heel ingewikkeld probleem, dat overgewicht.

Eigen verantwoordelijkheid, hm

al dergelijke zaken kosten wel veel geld en maken de gezondheidszorg duurder. Welvaartsziekten, weet je wel.
Het gaat dus verder dan je eigen verantwoordelijkheid.

Ja maar bromvlieg

mijn vraag is of te dikke mensen zelf niet te weinig verantwoordelijkheid nemen tov van hun eetgedrag. Los van de vraag dat goede hulp vergoed moet worden (wat ik ook vind).

Dus mensen moeten aangeven wat ze nodig hebben en erkennen dat ze zelf er iets mee moeten doen en dus gemotiveerd zijn om te veranderen.

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2010 om 12:30

Berber

Het is heel eenvoudig. Koolhydraten zijn zetmeel en suiker. Klaar. Als dat er in zit, moet je het dus verminderen. Dus dingetjes met tarwe en dingetjes met suiker. Et voila.

Trouwens. Ik heb dit dieet ooit eens tot in den extreme gevoerd (ik heb meerdere extreme perioden in mijn leven gehad). Op den duur ga je wit poepen en cola piesen. Juist. Je gal krijgt er last van.

Tirza

Zoiets als sport - ontgaat mij ook

ik heb een vriendin die zichzelf te dik vindt, die naar weightwatchers gaat en dieten volgt, dat houdt ze dan een tijd vol, valt dan 10 kilo af en daarna komt ze weer aan en is dan depri. In de tussentijd sport ze niet, zit ze vrijwel de hele dag en wandelen doet ze ook zelden, pakt vaak de auto etc.

Ik zelf sport 2x per week redelijk intensief, ik vind er geen klap aan maar ik ga toch. Verder wandelen we regelmatig een paar kilometer en ik pak de fiets of ik loop.

als die vriendin nou eens elke week 1 avond per week gaat sporten en gewoon eet wat ze normaal ook eet (eet volgens mij heel normaal) en kleine afstanden loopt of fietst dan hoeft ze die deprimerende dieten ook niet te volgen. Maar daar heeft ze geen zin in, ze is geen type om te sporten, ze houdt het niet vol zegt ze. Vanaf volgende maand ga ik sávonds sporten dan zou ze mee kunnen gaan maar dat ziet ze niet zitten.

Wat is dat dan voor barriere ?

Pixel

Pixel

16-08-2010 om 12:37

Berber

@Berber, lees je eens in in de diverse diëten. Want wat nu tegenstrijdige adviezen blijken, komt doordat ze vanuit een ander dieetidee worden gegeven. Als je vetarm kiest kom je bij Liora's advies uit en als je voor koolhydraatarm kiest is dat juist helemaal geen slim plan. Bij Sonja Bakker krijg je weer andere adviezen en Montignac, Atkins en andere dieetgoeroe's zeggen nog weer wat anders. Adviezen moet je altijd zien tegen de achtergrond van waaruit ze zijn gegeven.
En als je helemaal geen zin hebt om je erin te verdiepen, dan ben je met Miriams adviezen al een heel eind op weg, want zo doe ik het ook ongeveer. Als je bang bent dat je 's avonds nog steeds honger hebt, schep je gewoon wat extra groente op of je maakt er voor jezelf een schaaltje rauwkost bij. Weinig koolhydraten en weinig vet, dat kun je ongestraft doen om je maag vol te krijgen.

Ja maar manda

Manda:"mijn vraag is of te dikke mensen zelf niet te weinig verantwoordelijkheid nemen tov van hun eetgedrag."
Op dezelfde manier als dat jij geen verantwoordelijkheid neemt voor je rookgedrag. Het verschil is dat dat bij jou aan de buitenkant (nog) niet te zien is. Tegen de tijd dat dat wel zo is, is het definitief te laat trouwens.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2010 om 12:42

Maar is dat het nou juist niet manda?

Het feit dat jij het niet kunt begrijpen, maakt het lastig. Je kunt niet begrijpen dat andere mensen niet doen of laten wat jij doet of laat voor je gewicht/figuur. Jij hebt er ook geen zin in en tóch ga je sporten. Tja. Daar heb je natuurlijk alle recht toe, maar door elkaar niet te begrijpen voelt de ander een soort van wrevel van jouw kant, wat je in elk geval niet dichter bij elkaar brengt.
Ik ben zelf een zware rookster geweest en ben er mee gestopt, met de nodige pijn en moeite. Ik wéét hoe moeilijk het is, been there, done that. Ik zal je op dat punt dus ook niet snel veroordelen, simpelweg omdat ik het begríjp. Ik snáp hoe dat mechanisme werkt. Jij snapt het blijkbaar niet bij overgewicht. Dat gééft niet, hoef je ook niet te snappen, maar (ver)oordelen werkt in elk geval niet. Neem dat van mij aan Jij gaat ook niet stoppen met roken omdat heel OO over je heen valt. Sterker nog, je steekt er eentje extra op. Laten die wijven allemaal de zenuwen krijgen.

Tirza

Dat is niet waar

Manda:"als die vriendin nou eens elke week 1 avond per week gaat sporten en gewoon eet wat ze normaal ook eet (eet volgens mij heel normaal) en kleine afstanden loopt of fietst dan hoeft ze die deprimerende dieten ook niet te volgen."
Reken dat eens voor en uit, met bronnen graag.
De gedachte dat je van bewegen alleen af zou kunnen vallen, is flauwekul. Het meeste gebruik je om je lichaam in stand te houden en naar de ijskast te zeulen. Sport voegt maar een heel klein beetje verbruik toe, zeker in relatie tot de calorische waarde van een (ééntje maar) chocolaatje bij de koffie.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

16-08-2010 om 12:49

Hoe belangrijk vind je het

Mijn inlevingsvermogen is ook niet geweldig ontwikkeld, maar ik denk dat als je het (afvallen) echt belangrijk vindt, je er wel iets aan doet. Vergelijkend met roken. Ik weet dat dat niet goed voor me is, maar ik ben (denk ik) niet genoeg overtuigd om te stoppen. Ik vind het wel heel belangrijk om niet dik te worden. Sterker nog, als ik boven een bepaald gewicht kom raak ik in paniek. Ik heb redelijk mazzel dat op gewicht blijven 'vanzelf' gaat, maar mocht ik toch te lange tijd teveel eten en aankomen, dan houd ik wel die zelf vastgestelde grens aan. Kom ik daarboven, dan stop ik met snoepen en zal wellicht de grootte van mijn porties aanpassen.

Maar miriam en tirza

het verschil is volgens mij dat ik telkens zeg dat ik verslaafd ben, dat dat mijn eigen verantwoordelijkheid is om er mee door te gaan, ik geef niet af op mijn omgeving als die er iets over zeggen. Het is aan de buitenkant wel te zien, want ik rook in het zicht van de buurt waar bijna niemand rookt "de moeder van x rookt".

Ik heb echt werkelijk niet de indruk dat ik in een kramp schiet als mensen roepen dat het ongezond is dat ik rook, ik ga er iig niet meer van roken want reacties erop doen mij gewoonweg niet zoveel. Dus ik ben niet boos op mijn omgeving en ik verlang ook geen begrip of medeleven, het is mijn issue en mijn probleem en ik zal het dus zelf ook moeten aanpakken. Waarom is dat voor eters dan anders ?

De missie

Vic, zodra je stoppen met roken wel belangrijk vindt, dan weet je heel precies wat je te doen staat. Niet meer roken. Die remedie werkt bij iedereen. Wie niet meer rookt is gestopt. Welke persoonlijke worstelingen je daarvoor moet ondergaan kan wel verschillen per persoon, maar toch is de missie duidelijk.
Bij afvallen is de missie veel minder duidelijk. Je kunt niet stoppen met eten. Je kunt je vooral niet in 'eetvrije ruimtes' begeven.
Roken is tegenwoordig net zo asociaal als niet meeeten (gezellig, taartje, koekje, maaltijd, de gastvrouw heeft zo haar best gedaan).
Het 'succes' dat jij tot nog toe hebt met op gewicht blijven is fijn voor jou. Ik hoop voor je dat het zo blijft, maar ik kan je niks beloven
Groet,
Miriam Lavell

Geschokt

"Waarom is dat voor eters dan anders ?"
Heb jij ooit wel eens iemand ontmoet die net zo geschokt was van het jou zien roken als jij van het zien van een enorme dikkerd?
Eters, dikkerds, worden anders bekeken, worden altijd bekeken. Dat gaat jou ook overkomen als jouw roken wel aan de buitenkant te zien is.
Het 'begrip' gaat om het onthouden van commentaar, vooral op moment dat de dikkerd helemaal niet eet en gewoon door de straat loopt. Op die momenten dat jij door de straat loopt zul jij nooit een rare blik ontvangen over het feit dat je rookt.
Je kunt bovendien gezellig roken in de rokersruimte. Dat is ook begrip.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2010 om 13:01

Vic

Veel in het leven is afhankelijk van waar je grens ligt. Ik heb vroeger ooit gezegd 'als ik boven de honderd kilo kom ga ik op dieet'. En dat heb ik ook gedaan. En dat ging me gek genoeg ontzettend makkelijk af. In 1 maand 10 kg. Ik zit er weer een beetje boven en nu zou ik dus moeten afvallen... maar ik heb er nog niet zoveel zin in. Ik doe er momenteel vooral mezelf tekort mee, de rest van het gezin en mijn collega's bijvoorbeeld hebben er geen last van. Roken vind ik in dat opzicht iets anders. Met roken benadeel je de omgeving ook. En vrouwen die zwanger zijn en roken begrijp ik helemáál niet. Hoe kun je dan nog zeggen 'lukt me niet, ik heb het nodig?'
Mijn man is na aanhoudend gezeur van mij en kinderen gestopt met roken. Eenmaal weer onder rokende collega's is hij weer overstag gegaan. Ik vind het verschrikkelijk, echt waar. Hij rookt buiten, maar neemt toch een wolk 'meur' mee naar binnen en ook zijn adem ruikt naar rook uiteraard. Ik heb zelf ook gerookt. Om genoemde redenen kost(te) het mij geen enkele moeite om er niet meer aan toe te geven.

Miriam

maar dat is toch wel overtuigend simpel te verklaren.

persoon x beweegt niet en eet een stabiele hoeveelheid/soort eten.

persoon x gaat bewegen en blijft de stabiele portie eten, persoon x krijgt grotere spieren en tijdens het bewegen gaat de hartslag omhoog, persoon x verbrand meer energie en valt af. Verder zal persoon x een betere conditie opbouwen en meer energie hebben.

natuurlijk nmoet je heel veel bewegen om 2 chocoladekoekjes te verbranden maar toch werkt het wel dat als je je buikspieren bijvoorbeeld gaat trainen je taille slanker wordt, alhtans dat is bij mijzelf wel gaande. Verder merk je dat als je goed traint je lijf prettiger gaat functioneren, minder pijntjes etc.

Vic

Vic

16-08-2010 om 13:04

Wat bij mij werkt

In het verleden heb ik wel eens een paar kilo moeten afvallen (ben ook wel eens doorgeslagen daarin, maar dat is weer een ander verhaal). Mijn methode was om voor vet, suiker en zout te zorgen dat ik niet boven de voorgeschreven hoeveelheden (voedingscentrum) kwam. Dat houdt in dat ik voornamelijk gegrilde vis of mager vlees at, veel groente en een 'normale' hoeveelheid pasta/rijst/aardappels, wel rode saus geen witte. Paar boterhammen 's morgens (1) en 's middags (3), en als tussendoortje fruit of een enkele sultana. Simpel gezegd komt het neer op normaal eten en niet snoepen.

Ja maar miriam

het leven is gewoon niet altijd leuk, en mensen reageren altijd op elkaar, of je nu dik bent of een niet-Nederlands uiterlijk hebt, dat begint van kleins af aan.

Je kan toch niet wachten totdat de maatschappij verandert ?

Ik rook overigens niet in rokersruimte, ik vind dat vies, ik rook alleen in mijn tuin

Maar vic

jij hebt het gewoon niet met eten, eten is mijn ding ook niet. Ik eet zeer zelden mijn bord leeg.

Ok op vakantie waren er erg veel lekkere hapjes (gebak is mijn ding wel, zalig zo'n croissantje met creme en abrikoos erin) maar ook dan kan ik mezelf wel inhouden en het bij 1 om de dag laten.

Als jij niet rookt dan kom je denk ik een kilo of 4 aan. Wij zijn rokers en geen eters.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.