Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het echt 2 voor twaalf in nederland?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

12-10-2010 om 15:02

Sancy, zin van het bestaan

existentiële vraag, daar komt het wel een beetje in de richting. Maar maak je maar niet al te bezorgd over mijn gevoelens . Alleen als het heel dicht bij komt moet ik me er voor af sluiten. Verder zal het me aan mijn r**t roesten of iemand zich dood rookt/drinkt/overeet. Blijf het wel uitermate dom vinden, dat genieten/geluk in het leven daarin gevonden moet worden.

En daarmee

...Blijf het wel uitermate dom vinden, dat genieten/geluk in het leven daarin gevonden moet worden.
...........

of, zoals Krin : ......Ik snap niet dat je ongezond leeft, daar word je ongelukkig van. .........

en daarmee vat je je eigen mening/oordeel prachtig samen.

Sommige mensen vinden het leven fijn in een strak stramien, proberen aan allerlei (zelf opgelegde) regeltjes te voldoen, fijn, die structuur..

Andere mensen zijn wat minder van de regeltjes, genieten meer van het ´lossere´..

En tsja, dan vindt misschien een strakke regellever het leven van die ander maar dom en ondoordacht, en misschien vindt de ander dat vice versa..

Het is vooral fijn dat iedereen zichzelf mag zijn en op zijn/haar eigen manier mag genieten..

Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk, dodelijk saai lijkt me dat!

Kort samengevat

De strekking van de openingspost was: is het twee voor twaalf in Nederland qua overgewicht en dikker worden van de bevolking? Het antwoord is ja. De vraag is nu of dit erg is.

Mirjam vindt van niet want dik zijn is geen ziekte en iemands gewicht is zijn eigen zaak. Pluk vindt van wel, want dik zijn is ongezond en kost de samenleving geld en het is zonde van de kwaliteit van het leven. The twain shall never meet.

Chris

Pixel

Pixel

12-10-2010 om 16:08

Eigen zaak

In feite is er nog niet eens helemaal duidelijk geworden hoe schadelijk het in het algemeen is dat mensen in z'n algemeenheid dikker worden. Waar het door komt, dat is wel zo zoetjes aan komen bovendrijven. Vooral ook, dat het helemaal niet één specifieke oorzaak heeft, maar diverse en dat je het dus ook niet met één specifieke briljante inval kunt oplossen. Maar hoeveel effect het nu echt heeft, staat niet vast en er is ook niet veel licht op geworpen in deze draad.
Maar ik ben het niet eens met degenen die poneren dat het volledig je eigen zaak is. Want wat mij inmiddels ook wel duidelijk is geworden, is dat de voorlichting links, rechts, van voren en van achteren faalt. Geduw en getrek in de vorm van 'prikkels' van de regering, subtiele manipulatie van de voedingsindustrie en als je slechts op die voor de hand liggende 'voorlichting' afgaat, kun je tamelijk bedrogen uitkomen. Zie bijvoorbeeld ook weer eens die discussie in HuisTuinKeuken over schoolkoeken: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=30&actueel=1&archief=0&thread=160602&zoek=muffin&forumsel=0&forum=26&post=2612163
Gezonde koeken, het mocht wat. Je moet je er al tamelijk in verdiepen om tot een wat gefunderdeerder oordeel te komen en dan word je nog tegengewerkt ook door de mensen die het toch zo ontiegelijk geweldig goed met jouw gezondheid en die van je kinderen menen. Omdat ik ervan overtuigd ben dat veel mensen wel in goed vertrouwen op die informatie afgaan, en zoals eerder iemand aantoonde, bij diëten zich met moeite aan de hoeveelheden houden die eigenlijk te groot zijn (maar ja, het staat er nu eenmaal dus moet je het eten anders kom je vast voedingsstoffen tekort), denk ik toch dat je gewicht helaas niet alleen maar je eigen zaak is.
Ik ben het wel met Pluk eens dat je er best naar mag kijken wat de oorzaken zijn en hoe groot de 'schade' ervan bedraagt. Wat is ertegen? En wat is ertegen om eventuele constructieve oplossingen te geven, als die voorhanden zijn, zolang ze niet worden opgedrongen? Voor mij persoonlijk geldt dat ik erg blij ben met de nieuwe koolhydraat-inzichten. Ik ben zonder honger 15 kg kwijt en bovendien heb ik voor mijn gevoel tamelijk gewoon gegeten en doe ik dat nog. En ik zal eerlijk toegeven dat ik me veel lekkerder in mijn lijf voel zitten.

Pluk53

Pluk53

12-10-2010 om 16:21

Mien, is het zo simpel

"Andere mensen zijn wat minder van de regeltjes, genieten meer van het ´lossere´.. " Je kunt in heel wat opzichten "losser" leven zonder dat dit je gezondheid en je levensverwachting beinvloed. Ik wilde even focussen op die groep die "losjes" zichzelf snel(ler) het graf in helpt. Allemaal "vrije" keus? Of slachtoffer van de maatschappelijke omstandigheden/genen/virus/opvoeding/onwetendheid. En in hoeverre moet/kan/wil die groep geholpen worden. Of gewoon accepteren dat "het vooral fijn is dat iedereen zichzelf mag zijn en op zijn/haar eigen manier mag genieten.."

Pluk53

Pluk53

12-10-2010 om 16:25

Chris, te kort door de bocht

de draad heeft wat ontwikkeling gehad. Ieder (?) is het er intussen mee eens dat BMI >25 niet direct ongezond hoeft te zijn. Er is nog wat discussie vanaf welke BMI je wel serieus risico gaat lopen, en of er ja/nee iets aan te doen is, cq aan gedaan moet worden.

Pluk

ja, eigenlijk zie ik het zo simpel.
Vooral omdat je in de veronderstelling bent dat het leven maakbaar is (en dat is het niet!) het is niet zwart/wit, hou je aan deze regeltjes en er ligt u een gezonde toekomst in het verschiet..

Jouw visie riekt, in mijn beleving, teveel naar het maakbare. Wie niet aan de norm voldoet moet gecorrigeerd worden..?

Hoe zie je dat nou letterlijk gebeuren en als je het voor je ziet, word je dan blij van dat beeld?

Pluk53

Pluk53

12-10-2010 om 16:55

Mien, even wat extremen

Jouw "hou je aan deze regeltjes en er ligt u een gezonde toekomst in het verschiet.. " moet je omdraaien: als je (extreem) slecht voor je lijf zorgt, dan loop je een gerede kans op inleveren-van-levensverwachting/slechte-gezondheid/sterk-verminderde-levenskwaliteit.
En verder over blij worden bij het beeld dat er gedwongen gecorrgeerd gaat worden: word jij blij met het beeld van junk die als een levend skelet door de straat strompelt. Word jij blij van het beeld van een longemfyseem patient aan de zuurstof, die gewoon doorrookt. Word jij blij van een zwaar obees persoon in een scootmobiel. Mogelijk dat al deze "extremen" met wat sturing en betere begeleiding/voorlichting hadden kunnen worden voorkomen. De perfecte wereld is niet maakbaar, maar we kunnen wel proberen om de extremen te voorkomen; of in ieder geval niet ons ervan afwenden met het argument: vrijheid-blijheid.

Nee

ik word niet blij van die voorbeelden die je noemt, maar word jij nou blij van het idee dat de maatschappij de normen op gaat leggen en actief gaat corrigeren?.. Daarop geef je geen antwoord?

Pluk53

Pluk53

12-10-2010 om 17:31

Mien

Ik schreef: "of in ieder geval niet ons ervan afwenden met het argument: vrijheid-blijheid" Moeten is dwang ( en huilen is kindergezang), dus het individue heeft het laatste woord.
Mijn posting van 30 augustus: Amsterdam, Wie ongezond leeft, moet zijn leefstijl kunnen verbeteren op kosten van de zorgverzekeraar. De basisverzekering moet daartoe worden uitgebreid. Dat bepleit het College voor Zorgverzekeringen (CvZ) in een advies aan demissionair minister Klink (Volksgezondheid).
lijkt me geen slecht plan.

fladder

fladder

12-10-2010 om 19:21

Pelle

"... bedankt voor het reanimeren van dit allang overleden draadje!"

Ja... Zo zie je maar: dikke mensen zijn toch dom... Misschien nieuwe olie op het vuur van deze marathondiscussie...? Zou vet werkelijk op de hersenen slaan...?

Ik trek vast een nieuwe zak chips open

Prima hoor

pass me die zak even, heerlijk!

Pluk53

Pluk53

12-10-2010 om 23:29

Fladder/bromvlieg, koolhydraten

we hadden toch geleerd in dit draadje dat we ons moesten richten op vetten en eiwitten. Dus meisjes, chipes de deur uit, en op naar de notenbar; zelf ben ik dol op cashews, die ik nu zorgeloos kan wegkauwen, want buitengewoon vet.
Wat mij ook verbaasd is het zeer kleine aantal persoonlijke ontboezingen. 50% van de volwassenen heeft overgewicht, 12%obees, 24% rookt. Waar zijn de tevreden rokende dikkertjes die ook even persoonlijk komen vertellen dat ze nergens mee zitten, en zich verheugen op een kort(er), maar "vrij" leven?

Oh ja, noten

geen chips maar noten. Maar niet alle noten toch, hoe zat het ook alweer?

Chocola met noten mag dan zeker weer niet

Pluk53

Pluk53

13-10-2010 om 09:48

Geen cashews (

om mij onbekende reden vallen pinda's en cashewnoten af. Zullen wel de foute vetten zijn.
Ik ben nog steeds geinteresseerd in "getuigenissen". Zijn er hier OOL'ers die zich niets aantrekken van alle (nu belangrijk geachte ) gezondheidsregels, en lekker vrij doen en eten waar ze zin in hebben? En datzelfde regiem toepassen op hun kinderen? Ik denk dat die er niet zijn! Ik denk dat iedereen zich (on)bewust realiseert wat roken/drinken/eten/bewegen doet voor zijn gezondheid/welbehagen op de kortere en langere termijn; los van "schoonheidsidealen". Ik vind dat er behoorlijk hypocriet gereageerd wordt in deze draad, alsof niemand er zich ene moer aan gelegen laat of hij/zij ja dan nee zijn gezondheid schade toebrengt.

Tinus_p

Tinus_p

13-10-2010 om 09:52

Check

Pluk:
"Ik ben nog steeds geinteresseerd in "getuigenissen". Zijn er hier OOL'ers die zich niets aantrekken van alle (nu belangrijk geachte ) gezondheidsregels, en lekker vrij doen en eten waar ze zin in hebben? En datzelfde regiem toepassen op hun kinderen? Ik denk dat die er niet zijn! Ik denk dat iedereen zich (on)bewust realiseert wat roken/drinken/eten/bewegen doet voor zijn gezondheid/welbehagen op de kortere en langere termijn; los van "schoonheidsidealen". Ik vind dat er behoorlijk hypocriet gereageerd wordt in deze draad, alsof niemand er zich ene moer aan gelegen laat of hij/zij ja dan nee zijn gezondheid schade toebrengt."
Check. Ik negeer (iig mbt voeding) alle gezondheidsregels.

Pluk53

Pluk53

13-10-2010 om 10:06

Tinus

ik dacht al, waar ben je . OK, het lijstje was roken/drinken/eten/bewegen. Kun je verduidelijken hoe jij in de praktijk de gezondheidsregels negeert? Ook voor je kinderen? Heb je wel "eigen" regels mbt eten, of zit er toch een bepaalde onderbouwing in de keuzes die je doet?

fladder

fladder

13-10-2010 om 10:20

Zinloos

Ik kan wel zeggen dat ik me behoorlijk hou aan de leefregels (bewegen, niet roken, matig drinken, gezond eten, alleen koek en snoep als er iemand jarig is) maar je gelooft toch niet dat er ook dikke mensen zijn die zich zo nauwkeurig mogelijk aan de regels houden, juist om toch nog een beetje gezond te blijven. De droom op slank worden heb ik opgegeven, maar ik zal mijn uiterste best doen om mijn kinderen en mijzelf zo gezond mogelijk te voeden, ook al zie je het niet aan me af.

Zolang jij nog zo in jouw benauwde stereotiepjes denkt, en mensen zoals ik niet serieus wenst te nemen, neem ik jou ook niet serieus. Eigenlijk ben ik gestoord dat ik nog op je in ga.

By the way: heb je wel eens gedacht dat die lelijke dikkerds in een scootmobiel waar je niet graag naar kijkt misschien zo opgezwollen zijn wegens medicatie? Nee, he? Want dik-zijn heeft bij jou maar één oorzaak: eigen schuld, te weinig bewegen en teveel vreten...!

Een andere mogelijkheid komt in jouw krappe hersenpan niet voor...!

Eerlijk gezegd heb ik dan ook liever mijn dikke, haperende lijf dan jouw magere, haperende brein...

Bastet

Bastet

13-10-2010 om 10:20

Pluk

Ik denk dat er een heel gebied is tussen heel drastisch supergezond leven,en je druk maken om een verkeerd vet in cashewnoten,en de enorme dikkerd,die te dik is door heel verkeerd en teveel eten, die zijn stoel niet uit komt,blowt,snuift en rookt.
Mijn motto wat betreft eten:alles met mate.Ik rook niet en drink nauwelijks,beweeg veel,en voel me niet geroepen me druk te maken om elk verkeerd product.Dus bakken we hier pannekoeken,eten weleens een patatje,etc.
Wat ik belangrijker vindt dan een calorie meer of minder is herkomst van eten.Dus eten we geen kiloknallervlees,of al teveel bewerkte producten.

Pluk53

Pluk53

13-10-2010 om 10:46

Fladder

voor de duidelijkheid: medicatie en "ongelukkige omstandigheden" kunnen mensen behoorlijk parten spelen; dat gegeven is al vele malen in postings genoemd. Mogelijk dat je die lijn kunt doortrekken: alle obese mensen zijn slachtoffer. Maar daarom is het zo belangrijk om de factoren te analyseren die hen tot "slachtoffer" gemaakt hebben, en daar op in te spelen zodat er niet nog meer "slachtoffers" vallen.

De factoren analyseren

Tja. en dat blijkt nu juist erg lastig te zijn. Er spelen zoveel dingen mee dat het totaal ondoorzichtig is wat hét succesrecept is. Dat schijnt niet te bestaan.

Oh ja wat voor noten kunnen er dan wel als pinda's (dat wist ik) en cashewnoten niet 'mogen'?

Pluk53

Pluk53

13-10-2010 om 11:05

Bromvlieg; noten

ik dacht dat dat de enige uitzondering was, pinda's en cashews. (en kokosnoten denk ik ) )
" Er spelen zoveel dingen mee dat het totaal ondoorzichtig is wat hét succesrecept is" Ja en nee. Ja, er spelen heel veel factoren mee. Nee, het is niet totaal ondoorzichtig.

Ooievaar

Ooievaar

13-10-2010 om 12:38

Ik heb weer een nieuwe

Ook van eten in de avond, kun je dik worden. Tenminste, muizen kunnen dat. Het plaatje: de calorie-inname en de hoeveelheid beweging over 24 uur is hetzelfde tussen groep a en groep b. Maar groep a zit in een hok waar het 16 uur licht is en 8 uur donker. Groep b zit in een hok waar het 12 uur licht is en 12 uur donker. Groep a blijkt dikker te worden dan groep b. Men zet de proef voort. Nog steeds allemaal dezelfde hoeveelheid Kcal per 24 uur, maar nu allemaal op dezelfde tijd eten. Geen verschil. Volgende stap: groep a krijgt een relatief groter percentage van de (nog steeds vaste!) hoeveelheid eten gedurende hun langere avond. Groep b eet vooral gedurende hun wat kortere dag. Bingo! Groep a wordt dikker. Ergo: Eten dat je in de avond nuttigt, maakt dikker.
Dus die cashewnoten en pinda's vooral niet in de avond nuttigen. Dan zet ik nu speciaal voor pluk de factoren die mogelijk bijdragen aan overgewicht maar even op een rijtje:
-genetische kenmerken, -medicatie, -AD virus (nummer is me ontschoten),-relatief meer in de avond eten, -ziekten aan b.v. de schildklier, -depressie, -eetstoornissen, -omgevingsfactoren zoals het soort werk dat je doet, -armoede, -de achterlijke voorlichting van instituten zoals het voedingscentrum, -de bemoeizucht van het onderwijs (Neehee, Jantje MOET om 10 uur fruit/liga whatever en/of een schoolontbijt met hagelslag en croissant), -veel autoverkeer en weinig speelgelegenheid buiten, -voedselaanbod in supermarkt waarbij b.v. overal suiker in wordt gedaan.
En tenslotte: last but not least: -medeburgers die naar je wijzen en roepen dat het je ontbreekt aan wilskracht. Allen Carr ontwikkelde een zeer succesvolle methode om mensen van het roken af te helpen. Ik kan het weten, ik ben afgekickt met zijn methode na 24 jaar kettingroken. Eén van de eerste dingen die hij afraadt en onderuit haalt, is het wilskracht concept. Ook dreigende toekomstbeelden (plaatjes van zwarte longen, mededelingen op pakjes sigaretten) helpen niet. Pluk: je bent daarom een dikmakende factor. Dus de laatste dikmakende factor van het rijtje: -Pluk53.

Ooievaar

Ooievaar

13-10-2010 om 12:40

Want wat ik nog vergeten was

Carr toont glashelder aan dat het hameren op wilskracht en de kwalijke gevolgen van roken er bij uitstek voor zorgen dat mensen er nog eentje opsteken. En zo is het.
Amen.

Pluk53

Pluk53

13-10-2010 om 12:59

Ooievaar

ook jij leest blijkbaar de helft van de postings; het wilskracht-verhaal is al aan het begin van de draad afgeschoten, ook door mij. Ik heb het wel over de vrije wil, en de keuzes die elk individue kan maken; en dat geldt in alle omstandigheden, ook in de meeste van de omstandigheden die jij opsomt in je overzicht.

Pluk53

Pluk53

13-10-2010 om 13:13

Foutje

"en dat geldt in alle omstandigheden, ook in de meeste van de omstandigheden die jij opsomt in je overzicht." moet zijn: en dat geldt in vrijwel alle omstandigheden, en is relevant in de meeste van de door jouw opgesomde oorzaken. Er zijn situaties waar geen sprake is van "vrije wil" zoals bij het slikken van anti-depressiva, en armoede die keuze voor duurdere/gezondere producten beperkt.

Sancy

Sancy

13-10-2010 om 14:52

Aha

"Ik ben nog steeds geinteresseerd in "getuigenissen". Zijn er hier OOL\'ers die zich niets aantrekken van alle (nu belangrijk geachte ) gezondheidsregels, en lekker vrij doen en eten waar ze zin in hebben? En datzelfde regiem toepassen op hun kinderen? Ik denk dat die er niet zijn! Ik denk dat iedereen zich (on)bewust realiseert wat roken/drinken/eten/bewegen doet voor zijn gezondheid/welbehagen op de kortere en langere termijn; los van "schoonheidsidealen". Ik vind dat er behoorlijk hypocriet gereageerd wordt in deze draad, alsof niemand er zich ene moer aan gelegen laat of hij/zij ja dan nee zijn gezondheid schade toebrengt."
Check 2. Ik trek me niets aan van zogenaamde gezondheidsregels. ik rook, drink af en toe, eet wat ik wil en beweeg te weinig. En nee, ik ben niet hypocriet daarover.

Pluk53

Pluk53

13-10-2010 om 15:22

Sancy

dank voor je ontboezeming . Geldt dit ook voor je kinderen (op het roken/drinken na)? Heb je wel "eigen" regels mbt eten, of zit er toch een bepaalde onderbouwing in de keuzes die je doet? Is je gewicht/gezondheid stabiel? Denk je wel eens door over de risico's die je loopt met dit patroon?

Pixel

Pixel

13-10-2010 om 15:25

Pluk

@Pluk, ' Ik vind dat er behoorlijk hypocriet gereageerd wordt in deze draad, alsof niemand er zich ene moer aan gelegen laat of hij/zij ja dan nee zijn gezondheid schade toebrengt.' Nou lekker. Fijn dat je mijn posting 'eigen zaak', vlak boven jouw posting 'Mien, is het zo simpel' voor het gemak negeert.

Pixel

Pixel

13-10-2010 om 15:27

En verder

En verder kan ik bijna de tekst van Bastet kopiëren. Ik rook niet, drink matig en eet lekker, wat meestal volgens de algemeen heersende opvatting van gezond is. En ik heb een beroep dat veel beweging meebrengt dus ik sport niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.