Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Insecten eten

Laatst vroeg een collega, die weet dat ik een vegetarier ben die wel melk drint en kaas eet, bij een werklunch: "Eet je wel insecten?"
Nu vragen ze dat ook bij http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten-onderzoek/is-insecten-eten-vegetarisch/
Nou krijg ik eerder kriebel dan trek bij het woord wasmotlarve, en ben daarom benieuwd en vraag aan vegetarier en alleseter:
Krijg jij trek van een insect?


Vogel

Vogel

12-12-2014 om 22:00

twijfelgeval

Het hangt er van af waarom je vegetariër bent. Wereldvoedselprobleem? Dieronwaardig leven in bio-industrie? Dan zou je wel insecten kunnen eten. Vind je het een akelig idee dat dieren doodgemaakt worden zodat jij ze kunt eten? Dat zou dan ook voor insecten gelden.

Ik eet al meer dan mijn halve leven vegetarisch, en ik heb hier ook over nagedacht. Ik geloof dat ik het niet zou doen. Niet uit principe, maar omdat ik het een eng idee vind.

Ampersand

Ampersand

12-12-2014 om 22:05

Ik heb

Ik heb dan geen bezwaren tegen vlees eten (eet het zelf ook wel eens), maar een insect komt er hier echt niet in! Toevallig een keer op een evenement geweest waar iedereen een doosje met een dode sprinkhaan kreeg (gekweekt om te eten). Maar toen ik dat doorhad wilde ik zelfs het doosje niet meer aanraken, laat staan dat ik het beest in de buurt van mijn mond wilde hebben...

Ik vermoed dat ik het te herkenbaar vind. M'n vlees eet ik graag een beetje anoniem, zonder kop, staart, huid en zeker zonder ogen!

Juline

Juline

12-12-2014 om 23:12

Brrr

Wij hebben laatst een doosje wasmotlarven gekocht bij de supermarkt. Kinderen en man wilden het wel eens proberen. Crispy bugs, stond op het doosje, maar het was alles behalve crispy. Ik heb er met mijn ogen dicht een geproefd, en het was koud, glad en zacht. Getverderrie. Voor mij geen insecten meer, voorlopig. Het is natuurlijk wel het voedsel van de toekomst...

Juline

Emmawee

Emmawee

12-12-2014 om 23:55

Garnalen

Ik associeer insecten toch te erg met bederf, denk ik. Ik krijg er in elk geval geen trek van. Maar garnalen vind ik op zich wel eetbaar. Gamba's ook. En die lijken toch het meest op insecten, biologisch gezien. Allemaal familie van de geleedpotigen.
Ik ben een "eigenlijk vegetariër", ik eet wel eens vlees en de laatste tijd zo vaak, dat ik mezelf gewoon echt geen vegetariër meer mag noemen. Maar eigenlijk vind ik toch dat ik geen vlees zou moeten eten.
Maar een sprinkhaan, of een garnaal, vind ik toch iets anders dan een kip of een koe. Als het net zo zo smaken als spek, was ik verkocht.
Groeten, Maw.

o nee

Hopelijk hoef ik in de rest van mijn leven niet meer te leren om insecten te eten. Honden en katten eet ik ook niet.
Koeien wel en kippen en dat vind ik al eigenlijk niet kunnen.
Maar ja, of gras en planten geen gevoel hebben.
Eigenlijk vind ik dat hele voedselketen gedoe, we eten elkaar, een hersenkraker van jewelste. Het is niet anders, maar om daar nou ook insecten aan toe te voegen gaat me te ver. Niet vrijwillig.

creabea

creabea

13-12-2014 om 00:33

insektenburger

...wil ik best proberen hoor. Ik neem aan dat het dan onherkenbaar is verwerkt, net zoiets als een vegaburger. Maar van die sprinkhanen om zo op te eten, dat trekt mij ook niet zo eigenlijk....

Lucerna

Lucerna

13-12-2014 om 07:38

Ja hoor

Onherkenbaar verwerkt inderdaad, dat wel. Maar ik wil best insecten eten als die goed zijn klaargemaakt.

Insektenburger, goed idee!

Die zou ik ook wel eens willen uitproberen. Ik hoop echt dat dat binnenkort op de markt komt. Als ze lekker zijn en milieuvriendelijker dan vegaburgers ben ik een nieuwe klant.

skik

bibi63

bibi63

13-12-2014 om 15:32

nee

Op zich raar, maar het 'mondgevoel' en het uiterlijk moeten mij er toe brengen om iets te eten. Uiteraard ook smaak (ik walg van geitenkaas en orgaanvlees om de smaak), en wellicht is dat prima van insecten, maar nee. Slakken en mosselen hoef ik ook niet. Ook geen insecten dus.
Bibi

Barvaux

Barvaux

13-12-2014 om 16:45

hmm

Ik eet geen vlees of visproducten die herkenbaar zijn. Een haring zonder kop met staart gaat nog net maar ik moet geen hele dode vis op mijn bord.

Ik wil dus best insecten proeven maar dan wel onherkenbaar (insektengehakt lijkt me wel wat LOL).

Auwereel

Auwereel

13-12-2014 om 19:38 Topicstarter

Die pootjes

De slagzin die bij bij duurzaaminsecteneten.nl staat is "Het smaakt met nootjes, maar dan met pootjes". Nu ben ik dol op nootjes, maar van pootjes griezel ik, zelfs als ze netjes weggewerkt zijn in insectengehakt.
Vegetarier ben ik ooit geworden uit principe, maar ik griezel nu bij het idee vlees te moeten eten. Mijn man, geen principieel vegetarier, maar geen super vleesliefhebber at laatst bij een conferentie een maaltijd met een stevig stuk vlees. De volgende dag had hij vreselijk last van zijn ingewanden.
Ik ben benieuwd of je ingewanden ook aan insecten moeten wennen.

Juline

Juline

13-12-2014 om 19:45

Insectenburger

Is bij de Jumbo te koop, net als de crispy bugs die ik eerder noemde. Het jammere van de insectenburgers vind ik dat ik nog steeds insectenlarven erin terug zie. Als ze nou fijngemalen waren zou ik ze nog wel kopen, maar het zien alleen al bederft mijn eetlust.

Juline

amk

amk

14-12-2014 om 00:03

heerlijk

ik heb ze al regelmatig gegeten en vooral de gefrituurde sprinkaan kan mij zeer bekoren. Smaakt wat als paprika chips.
Bij dochter op school is het regelmatig een thema en worden ze geserveerd bij de ouderpresentaties.

In afrika heb ik wel een bepaalde soort grote larven gegeten die ik niet zo lekker vond omdat ze zo taai waren dat zelfs een scherp mes er niet door kwam.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2014 om 00:04

Ik voel een flinke kloof tussen mij

en een gefrituurde sprinkhaan, insectburger of crispy bugs. Maar dat zal ook het onbekende zijn. Slakken bereid in roomboter met spekjes en knoflook vind ik heerlijk.

Inanna

Inanna

14-12-2014 om 00:04

ik niet

Ik vind meelwormen al niet prettig om te zien, laat staan om te eten. Sprinkhanen vind ik minder akelig, maar ik kan me er niet toe zetten om ze te eten. Mijn man heeft ooit in de dierentuin een loempia met meelwormen geprobeerd en gebakken sprinkhaan met een dipsausje en een stukje chocolade met meelwormen er op, zijn conclusie was dat sprinkhaan echt lekker was en meelworm weinig smaak had, maar op de chocolade was het lekker crunchy. Mijn moeder heeft een keer een cakepop met meelworm erop geproefd en die vond het ook wel oké.
Voor mij hoeft het echt niet, wat mij betreft blijft de enige hier in huis met insecten in zijn dieet de baardagaam

Overigens worden mensen met een allergie voor schaaldieren of een allergie voor huisstofmijt geadviseerd om voorzichtig te zijn met het eten van meelwormen omdat zij kans lopen op een allergische reactie. Ik heb ook wel eens wat gelezen over risico's voor mensen met een notenallergie, maar daar kan ik nu niets meer over vinden.

bibi63

bibi63

14-12-2014 om 14:52

dat is ook nog een punt innana

Ik heb ooit eens gelezen dat er meer mensen allergisch zijn voor bijv. kiwi dan appel. Dat zou te maken hebben met het feit dat wij (westerse) mensen geprogrammeerd/geevolueerd zijn om gewoon appel te eten, dan doen wij westersen al eeuwen of nog veel langer (los van het feit dat er ook westerse mensen allergisch zijn voor appel), maar niet geprogrammeerd om kiwi te eten. Nou kan een kiwi nog zo gezond zijn, maar ons lijf kan daar allergisch op reageren door 'vreemde' stoffen die het lichaam niet kent uit evolutie.
Datzelfde zou dus ook heel goed zo kunnen zijn als wij insecten gaan eten.
Bibi

creabea

creabea

14-12-2014 om 22:51

andere culturen eten ook insecten

bij mijn weten eet een groot deel van de wereldbevolking altijd al insecten, alleen de westerse wereld niet, zo'n beetje. Dus het zal wel meevallen met dat we er niet genoeg voor zijn geëvolueerd. Je hebt alleen wel een schaaldierenallergie natuurlijk, en schaaldieren (kreeftachtigen en krabben) zijn net als insecten geleedpotigen, dus dat zou dan wel weer kunnen.

Auwereel

Auwereel

15-12-2014 om 00:29 Topicstarter

Melk drinken

Nou, in een aardig deel van de wereld wordt melk niet getolereerd, maar de meeste westerlingen drinken het zonder probleem. Dus het zou kunnen, hoewel ik nog niet over een insectenallergie heb gehoord.
Misschien krijgt je spijsvertering al oefening bij alle muggen die ingeslikt worden tijdens het fietsen...

Charis

Charis

15-12-2014 om 10:28

Aangeleerd

Het voedsel van de toekomst wordt hier gezegd, en dat klopt denk ik wel. Dat wij prakjes van aardappels met bloemkool en vleesjus eten en lekker vinden is gewoon aangeleerd gedrag. Voor ons zijn insecten een grote stap, maar missschien zal het voor onze kleinkinderen gewoner zijn? Als het zover is dat de wal het schip keert?

culinair avontuur

Ik ben absoluut niet avontuurlijk aangelegd, behalve op culinair gebied. Ik vind het heerlijk om nieuwe dingen uit te proberen. Niet dat het altijd een succes is, maar ik ga de uitdaging wel graag aan.

Dus ik ga zeker niet wachten tot ik het een keertje bij mijn kleinkinderen geserveerd krijg, maar ben van plan om zeer binnenkort eens een poging te wagen.

amk

amk

15-12-2014 om 16:50

Auwereel

Auwereel

15-12-2014 om 19:18 Topicstarter

Insectenlolly?

Dat gebakken sprinkhanen mits goed klaargemaakt een knapperige snack wordt, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar een insectenlolly lijkt me toch alleen wat voor een griezelfeestje. Yuk!

Vogel

Vogel

15-12-2014 om 20:36

exoten

Als je vegetarisch eet omdat dierhouderij zo milieubelastend is, moet je natuurlijk geen insecten als schorpioen eten die met het vliegtuig aangevoerd worden! Daar gaat je milieuwinst.

Vogel, milieu

Er is in je eigen omgeving vast ook genoeg te vinden. Til maar eens een bloempot op van je terras. Pissebedden zijn, mits goed klaargemaakt, misschien ook heel smakelijk!

skik

Barvaux

Geweldig deze redenatie:

"Ik eet geen vlees of visproducten die herkenbaar zijn. Een haring zonder kop met staart gaat nog net maar ik moet geen hele dode vis op mijn bord. "

Maar een haring ziet er toch gewoon uit als... euh.. haring? Of zie jij er iets anders in?
En als jij kipfilet ziet dan denk jij niet, dat lijkt op.... kipfilet? Of moet er altijd een laagje om zitten (paneer)?

Lucerna

Lucerna

16-12-2014 om 14:55

Meisje Klein

Er moet geen kop meer aanzitten. Ik heb dat ook Vis is heerlijk, maar de kop moet eraf zijn en de staart mag er bij gratie bij haring nog aan zitten. Ik heb ook een eigenaardigheid met gamba's. Hartstikke lekker, ook als ik ze zelf nog moet pellen. Maar er zijn restaurants die dan van die zwarte nep-oogjes op de gamba zetten en het gerecht waar hij op zit, zó serveren dat die gamba je aankijkt. Die hoef ik dan niet meer, echt niet. Al de andere gamba's eet ik op, alleen die ene staat me tegen, want die heeft me aangekeken.

Gezien de topic zijn er vast een hoop vega's in dit draadje en ik vraag me al enige tijd iets af. Jullie kunnen vast helpen!

Hoe zit het met vegetariers en donzen dekbedden? Kun je daar dan met een gerust hart onder slapen?

Schaamteloze stomme vraag wellicht maar ik vraag het me echt af. En onder mn vrienden zit niemand die geen dooie landdieren eet.

Vogel

Vogel

16-12-2014 om 21:52

@Skik

LOL!

Vogel

Vogel

16-12-2014 om 21:59

Dekbedden eten

Ik eet al 25 jaar vegetarisch, draag leren schoenen, en slaap gedachteloos (eh nou, was dat maar waar! maar in ieder geval zonder schuldgevoel) onder een donzen dekbed.
Voor mij ligt de drempel bij het eten van dieren. Hoewel... het dragen van bont gaat me dan toch te ver. Kortom: nogal inconsequent eigenlijk .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.