Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Inburgeringstest

Ik deed hem en had 3 vragen fout: gezakt dus. En jullie? http://actie.vluchtelingenwerk.nl/inburgeringstest?question=1


Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2016 om 13:30

Caesar

Het ging nu om de koning van Spanje. Ik mag inderdaad hopen dat ze ondanks Philip wel zouden slagen.

Caesar

Caesar

06-02-2016 om 13:40

Magali

"Wij vieren toch echt de nieuwe lente. Misschien niet helemaal bewust, maar wij doen totaal niks met pesach of het christelijke pasen."
Hoe 'we'. Spreek voor jezelf

Verder is wel duidelijk dat jij geschiedenis niet zo belangrijk vindt. Dat mag je vinden. Ik vind dat je het heden niet goed kan begrijpen zonder het verleden te kennen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2016 om 13:48

Die andere inburgeringstest

Gezakt! Ik ben het ook niet helemaal eens met de antwoorden. Wat doe je als een buur in de straat een baby heeft gekregen? Het gewenste antwoord is: een kaartje door de bus gooien. Fout is dus o.a. dat je na een paar dagen aanbelt om het kindje te mogen bewonderen. Wat is daar fout aan? Wie bepaalt dat?
Wat doe je als je een baby hebt gekregen? Het gewenste antwoord is dat je naar het consultatiebureau gaat. Maar dat is helemaal geen harde verplichting.
Kind doet het goed op school. Wat doe je als je het hele jaar nog geen gesprek op school hebt gehad? Antwoord: afspraak maken voor een gesprek. Dat is misschien wel het gewenste antwoord, maar geen harde verplichting.

Ik heb dus duidelijk niet alles beantwoord zoals dat wenselijk is.

Caesar

Caesar

06-02-2016 om 14:08

Die andere test

Wat is de status van die andere test? Ik kan hem niet openen op mijn telefoon, maar de website is van de ntr. Ik heb dus niet het idee dat daar 'echte' inburgeringscursus vragen in staan.

mijk

mijk

06-02-2016 om 14:54

ik geef fietsles

Aan buitenlandse vrouwen en laatst had ik een cursist die geslaagd was voor haar inburgeringstoets ( 2 jaar in Nederland dus terecht heel trots). Maar de voorrangsregels in dit land moest ze van mij leren want dat wist ze niet. Vond ik persoonlijk toch even relevanter dan waar W A woont..

Mijk

Hortensia

Hortensia

06-02-2016 om 16:50

Magali en Kaaskopje

Kaaskopje heeft gelijk, officieel is het de opstanding van Jezus. Dat heb ik ook geantwoord. Maar ik kan me enkele jaren geleden een onderzoek herinneren waarin bleek dat veel (exacte getallen weet ik niet meer) mensen dat eigenlijk niet eens wisten. Vandaar dat ik de vraag wat dubieus vind. Als veel Nederlanders het al niet weten?

MamavanSenH

MamavanSenH

06-02-2016 om 16:51

Beetje trots

Mijn vrouw (woont 3,5 jaar in Nederland) heeft maar 1 foutje. Die van het VMBO en architect worden, maar daar heeft ze natuurlijk ook helemaal geen ervaring mee. De andere vragen vond ze makkelijk zei ze. Maar ze verslind geschiedenisboeken alsof het niks is dus dat ze die van de kolonie en de Spaanse koning wist verbaast me niets.

Zelf 0 fouten. Ik vind de vragen niet moeilijk als je in Nederland bent opgegroeid en op school hebt gezeten, allemaal dingetjes die je dan gewoon leert. Maar vrij nutteloze kennis voor iemand die hier wil wonen. Inderdaad voorrangsregels zoals hierboven genoemd maar ook bijvoorbeeld taal vind ik veel belangrijker. En ook afhankelijk van waar je vandaan komt. Ik heb mijn vrouw zeker het eerste half jaar nadat ik haar leerde kennen regelmatig van de straat moeten trekken omdat ze vergat links en rechts te kijken. Zo'n drukke stad is best wennen als je uit een dorpje komt waar iedereen gewoon te voet gaat.

Jamie

Jamie

06-02-2016 om 20:20

serieus?

Er zijn mensen, of hun kinderen dan, hier die op de vraag:

Was de koning van Spanje ten tijde van Willem van Oranje protestant of katholiek?
Protestant
Katholiek

dus met twee keuzes, niet eens het goede kunnen kiezen? Mijn zoon (vmbo basis wist het zelfs!).

Ik denk dat dit de moeilijkste vragen zijn en niet de vragen van een echte test, ik hoorde vandaag nog op radio 1 dat zo'n test 3 kwartier duurde, er filmpjes bij waren en dat er veel vragen waren over twee Marokkanen. Diegene van radio1 zei dat hij Nederlander wilde worden, geen Marokkaan Ik vermoed dus dat er ook wel verkeersvragen in zitten enzo.

mijk

mijk

06-02-2016 om 21:35

rechtstreeks van de bron

Ik heb het bij verschillende mensen nagevraagd en het schijnt er echt niet in te zitten!

Kaaskopje

Bij die vragen over kraambezoek of het consultatiebureau denk ik dat het er vooral om gaat wat hier de gewoonte is. De meeste geboren en getogen Nederlanders zullen niet drie dagen na de bevalling van de buurvrouw die ze alleen van hallo & dag kennen aanbellen in de verwachting dat ze direct door kunnen lopen naar de wieg. Dat vind ik dus wel nuttige informatie, in andere landen is het misschien juist heel attent maar hier word je dan toch raar aangekeken. En dat bevordert de integratie natuurlijk niet.

skik

Jamie

Jamie

06-02-2016 om 22:08

oja

De test van Thursday Next is van 11 jaar geleden!

Andere testen

Deze test zijn tien vragen die vluchtelingenwerk heeft gehaald uit de vragen voor het inburgeringsexamen in het buitenland. Dat is een ander examen: mensen die in het buitenland al een aanvraag doen om naar nederland te mogen komen (de liefde, werk) moeten in het buitenland een toets doen, waarbij ze KNS-vragen moeten beantwoorden (zoals die in het voorbeeld), een spreektoets en volgens mij ook een leestoets moeten doen.
Het inburgeringsexamen dat mensen moeten doen als ze eenmaal in Nederland zijn is anders. Voorbeelden daarvan zie je op www.inburgeren.nl en dan naar 'examen doen' gaan. De meesten zakken op lezen (te weinig tijd).

Tsjor

elena

elena

07-02-2016 om 00:29

fout

Ik had de pasen-vraag fout. Ik weet dat het gaat om de wederopstanding van Jezus maar ben gevallen over het nieuwe leven van Jezus. Huh? Ik dacht wat bedoelen ze nou met het nieuwe leven? Maar daar bedoelen ze kennenlijk mee dat hij eerst een leven had, sterft aan het kruis en een nieuw leven begint. Waar is dan dat hele verhaal dat hij 3 dagen dood was en dan weer tot leven komt. Vandaar dat ik dan tot de conclusie kom van de nieuwe lente, vooral vanwege de eieren.

Magalí

Magalí

07-02-2016 om 03:35

Kaaskopje en Caesar

Kaaskopje, dat versieren van het huis, met kuikentjes, eieren en narcissen lijkt mij nou totaal niks met het christelijke pasen te maken hebben. Het enige waarmee niet-christelijke pasenvierders op meeliften is de datum, verder niks.

Caesar: met 'wij' bedoel ik mezelf en gezin, dus ik spreek voor mezelf hoor!
En ik vind geschiedenis wél belangrijk, alleen vind ik de geschiedenis van een paar honderd jaar geleden voor een inburgeraar die zich in het nú staande moet zien te houden, niet zo relevant.

Magalí

Magalí

07-02-2016 om 03:40

Oja Kaaskopje

Ik vind wel dat inburgeraars moeten weten wat pasen is, maar dan eigenlijk ook wel beide dingen: het christelijke en het lentefeest.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2016 om 23:26

Magali

Ik ben van huis uit dan ook niet gewend om het huis met Pasen te versieren, maar ach dan zie je dat het ook wel fleurig is en haal je toch het een en ander in huis. Maar ook al ben ik niet gelovig (meer) heb ik het nooit zuiver op het vieren van de lente gegooid. Het is en blijft Pasen en de lente komt wel weer. Feit is dat de versieringen wel leuk lente-achtig zijn.

Op zich wel een interessante vraag: de gelovigen onder ons... versieren jullie het huis met Pasen? En dan bedoel ik niet persé met een kamervol paasspul.

Maar wat de datum aangrijpen betreft, geldt dat natuurlijk ook voor kerst. Waarom zou je uitgerekend met kerst extra je best doen op het eten? Omdat iedereen het dan doet. Omdat het traditie is.

Ik moest persoonlijk toch erg lang nadenken over waar onze koning nu woont. Maar gelukkig kon ik het nog ergens in mijn grijze geheugen opduikelen.
Die vraag over pasen vond ik op zich wel duidelijk, hoewel ik me inderdaad afvraag of 'nieuw leven van Jezus' wel een theologisch verantwoorde benaming is in dit geval. Maar dat het van overheidswege om een christelijke feestdag gaat is volgens mij wel helder en past ook wel in zo'n vragenlijst.

Magalí

Magalí

08-02-2016 om 15:12

Kaaskopje - Kerst

Kerst is van oorsprong het midwinterfeest, de dagen gaan weer lengen, viering van de terugkerende zon. De kerk heeft daar de geboorte van Jezus opgeplakt, zodat het een christelijk feest werd. Zoiets is ook gebeurd met Pasen.

Dus dat we die dagen extra aandacht aan het eten schenken heeft m.i. alles te maken met feesten en niet zozeer met het christelijk geloof.

Hortensia

Hortensia

08-02-2016 om 15:43

Kaaskopje

"Op zich wel een interessante vraag: de gelovigen onder ons... versieren jullie het huis met Pasen? En dan bedoel ik niet persé met een kamervol paasspul."

Ik ben hervormd (niet al te zwaar) opgevoed, maar we versierden de kamer nooit met pasen. We kregen wel chocolade (ei, haasje) en een boterlammetje.

Volgens mij is het versieren met Pasen (maar dat is mijn eigen waarneming) pas in de jaren tachtig opgekomen, met paastakken, ophang-eitjes en zo. Snoep ken ik al van kinds af aan, maar de versieringen kwamen pas op toen ik volwassen was, dankzij Blokker, Xenos en zo

Ik weet dat men in Limburg met Palmpasen (de zondag voor Pasen, volgens de katholieken de dag dat Jezus enthousiast in Jeruzalem werd begroet, maar die stemming sloeg snel om...) zogenaamde palmtakken (in werkelijkheid buxustakken) inzegent in de kerk. Die palmtakken worden thuis achter kruisbeeldjes gestoken. Hoewel de tijd van het Rijke Roomsche Leven allang voorbij is, heb ik ook afgelopen herfst tijdens een kort verblijf toch weer die takjes gezien, al waren ze tamelijk uitgedroogd

Ik heb op de grens van de Liemers gewoond als kind en daar werden ook palmpasen-optochten gehouden met palmpasenstokken: met snoep en fruit versierde kruisen met op de top een broodhaantje. Ik mocht daar niet aan mee doen van mijn moeder (die gruwelde van alles wat katholiek was - waarschijnlijk is vanuit mijn nieuwsgierigheid naar "het verbodene" mijn interesse in de katholieke traditionele gebruiken en heiligenverhalen ontstaan ). Mijn kinderen hebben korte tijd op een oecomenische school gezeten die in de praktijk volop katholiek bleek te zijn en hebben ook nog een palmpasentak gemaakt.

Hortensia

Hortensia

08-02-2016 om 15:53

Klopt, Magali

"Kerst is van oorsprong het midwinterfeest, de dagen gaan weer lengen, viering van de terugkerende zon. De kerk heeft daar de geboorte van Jezus opgeplakt, zodat het een christelijk feest werd. Zoiets is ook gebeurd met Pasen."

Klopt helemaal.

Ik kan vanuit mijn belangstelling naar katholieke tradities en heiligenverhalen ook wel vertellen hoe dat komt.

Toen (na een paar eeuwen ondergronds te hebben moeten werken) de eerste christenen (lees: katholieken) vanuit Rome het evangelie gingen prediken bij de heidenen waren ze aanvankelijk heel fanatiek in het vernietigen van de oude heidense religies. Dat ging tamelijk rigoreus. O.a. Willibrordus en Bonifatius (7e-8e eeuw) waren berucht.

En die heidenen waren daar vanzelfsprekend niet blij mee en sloegen terug.

Na een tijdje begonnen de christenen te begrijpen dat dit misschien toch niet zo'n handige manier was om zieltjes te winnen: if you can't beat them, join them. De verhalen van heidense goden en godinnen werden gebruikt in verhalen over oude heiligen (Sint Nicolaas is een bekend voorbeeld, daar hangt heel veel Wodan aan), heidense gebruiken kregen een christelijk tintje. Denk dan aan pasen = lentefeest en kerst = winterfeest, maar ook aan Sint Nicolaas (met zeer veel heidense invloeden).

Als je je daar in verdiept is het ontzettend interessant!

Limburgse

Limburgse

08-02-2016 om 16:05

katholiek en carnaval

Klopt wat Hortensia schrijft, en dat geldt ook voor carnaval/ vasteloavend. Van oorsprong een heidens feest, niet uit te roeien, dus dan maar een katholiek feest ervan gemaakt! Nog wat katholieke rituelen (Aswoensdag) eraan toevoegen, en klaar

Wiki: 'De Romeinen vierden het feest van de saturnaliën dat veel kenmerken van het hedendaagse carnaval had zoals drink- en eetgelagen, een soort Prins Carnaval, vermommingen en optochten door de straten.

Het 'heidense' carnaval werd in heel Europa gevierd. Antropologisch gezien is het carnaval een omkeringsritueel, waarin maatschappelijke rollen worden omgedraaid en normen over gewenst gedrag worden opgeschort.'

Hortensia

Hortensia

08-02-2016 om 16:53

Limburgse

Klopt helemaal

Ik heb nog nooit carnaval van dichtbij gezien, maar zou graag eens een echt Limburgs carnaval willen meemaken. Maar ik heb sowieso al een zwak voor Limburg en de cultuur daar (ben waarschijnlijk ook de noordelijkste luisteraar van L1 ).
Daar hebben de meeste mensen van boven de rivieren geen idee van, wat daar leeft.

elena

elena

08-02-2016 om 16:56

kom op zeg

Ik ben geloof ik echt te gereformeerd opgevoed want het gaat er bij mij niet in dat bij Pasen het nieuwe leven van Jezus gevierd wordt. Zeg dan iets als dat hij opnieuw tot leven is gekomen of zo. Ik vind het zo raar klinken. Voor mij is de wederopstanding en het nieuwe leven vieren iets heel anders. Ik mis het opnieuw-element.

Hortensia

Hortensia

08-02-2016 om 16:59

Elena

Ik ben het helemaal met je eens. Maar het begrip "wederopstanding" viel misschien buiten de verplichte taalcursus

Magalí

Magalí

08-02-2016 om 17:12

Hortensia

Inderdaad, heel interessant! Eigenlijk kun je dus beter zeggen dat de christelijke feestdagen meeliften op de datums van de heidense feestdagen, dan andersom.

Hortensia

Hortensia

08-02-2016 om 17:40

Die andere link die hier stond

Heeft iemand die test van de link van Tuesday Next al gedaan? Ik zeg er wel bij dat die verouderd is (2005).
http://educatie.ntr.nl/nationaleinburgeringtest/online-test/

Wat vinden jullie van die test? Ik vind dat er een paar vreemde dingen in staan. Heb wat vragen hier neergezet:

"Een collega van u gaat trouwen. Ze geeft een klein feest. U bent niet uitgenodigd maar u wilt wel iets doen. Wat doet u?
- u geeft een cadeau, bijvoorbeeld iets voor de keuken
- u stuurt een envelop met geld
- u stuurt haar een kaartje"

Dat komt op mij over als een besloten trouwerij.
Ik zou zowel een kaartje als een cadeautje kunnen doen, afhankelijk van mijn contact met haar. Tenzij we iets doen met de Lief-en-leed-pot.

Ik heb het goede antwoord gegokt (het kaartje). Verklaring nadat ik de vragen heb ingevuld: "Als iemand in uw omgeving trouwt is het de gewoonte om een kaartje te sturen of te geven. Een cadeau of geld geeft u als u bij het feest aanwezig mag zijn."

Dus is het not done dat ik haar een cadeau(tje) geef als ik dat wil?

"Uw vierde kindje is helemaal gezond ter wereld gekomen. U ontvangt een oproepkaart van het consultatiebureau. Wat doet u?
- u gaat met uw kindje naar het consultatiebureau
- u gaat niet omdat die afspraak niet verplicht is
- u gaat niet omdat u nu wel weet hoe alles moet"

Ik denk dat alle drie de antwoorden goed kunnen zijn en dat dat van de ouder afhangt. Ik denk dat ik alleen zou gaan voor de vaccinaties. Mijn antwoord was zowel B als C (ik koos , maar dat is dus fout.

De uitleg achteraf zegt: "Het is inderdaad niet verplicht maar wel beter om te gaan. Het consultatiebureau begeleidt ouders bij de opvoeding en houdt de gezondheid en ontwikkeling van het kind in de gaten. Het kind krijgt hier ook de nodige inentingen."

Ik had het kunnen weten

Nou, hierover hebben we op OOL al de nodige discussies gehad

Dit is ook een heel gemene. "U ruikt een gaslucht in uw huurwoning. Wat moet u dan doen?"
- alle ramen en deuren open en het energiebedrijf bellen
- alle ramen en deuren dicht en een erkend installateur bellen
- de hoofdkraan sluiten en de afdeling huisvesting van de gemeente bellen"

Zal ik je eens wat vertellen? Alle drie is fout. Het juiste antwoord heb ik geleerd toen ik hier jaren geleden zelf eens mee te maken kreeg. Ik zette toen braaf alle ramen en deuren open en belde wat men toen de "gasdienst" noemde. Antwoord A dus.
Die gasdienst vertelde me toen dat het juist niet verstandig is ALLE ramen en deuren open te doen, omdat dan moeilijker is te detecteren waar het lek zit. Wel een raam open, maar niet alles.

"Hoe lang doet u er ongeveer over om met de trein, zonder vertraging, van Amsterdam
naar Enschede te reizen?
- 1 uur
- 2 uur
- 3 uur"

Antwoord: "Volgens de routeplanner van de NS duurt het 1 uur en 58 minuten om van Amsterdam Centraal naar Enschede te reizen."
Joh, zat ik er even naast, als treinreiziger... Ik dacht: die intercity redt het wel in een uur. Mispoes.

Maar je moet dus ook de complete routeplanner uit je hoofd kennen? Of is het toegestaan die even erbij te pakken als je je inburgeringsexamen doet?

"Waar is de bloembollensector het grootst?
- Flevoland
- Noord Holland
- Zuid Holland"

Hillegom, Lisse, Keukenhof, het bekendste bollengebied, en dat ligt in Zuid Holland!
Hoewel...

Wel eens de tulpenvelden van Flevoland gezien? Die liggen dus door héél Flevoland.
En kennen jullie de wijde omgeving van Anna Paulowna inclusief de Bloemendagen, begin mei? Mijn nicht in Schagen verdiende in de vakantie leuk geld met bollen pellen.

Veiligheidshalve koos ik toch maar Zuid Holland. Het juiste antwoord was bijna een persoonlijke tik op de vingers : "De Keukenhof mag dan wel in Zuid-Holland liggen, maar Noord-Holland is de provincie waar de meeste bloembollen worden geteeld. Zuid-Holland komt op de tweede plek."
Bummer. Wéér een fout!

Mijn uitslag: 5,3. Helaas, ik ben niet ingeburgerd. En ik dacht dat ik best wel een beetje algemene ontwikkeling had...

Hortensia

Hortensia

08-02-2016 om 17:45

Magali

Ja, min of meer wel, hoewel het onbekend is dat Jezus werkelijk in de winter is geboren (wat automatisch inhoudt dat Maria Lichtmis, 40 dagen na kerst en rechtstreeks verbonden met de geboorte van Christus, niet per sé begin februari was, maar het was wel een mooi excuus om dat aan een oud Keltisch feest rondom een heidense godin te hangen ).

Magalí

Magalí

08-02-2016 om 19:32

Hortensia

Inderdaad! Ik heb ooit ergens gelezen dat Jezus in de zomer (of in ieder geval in een heel ander deel van het jaar dan december) geboren moest zijn, omdat er toen een komeet (ster van Bethlehem) te zien was.

V@@s

V@@s

08-02-2016 om 19:39

in elk geval niet in de winter

want dan zijn er geen herders in het veld met hun schapen.

Hortensia

Hortensia

08-02-2016 om 19:43

Magali en V@@s

Ik had de feiten even niet paraat, maar inderdaad, dat van die komeet en die schapen herinner ik me nu weer!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.