Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Juno

Juno

20-11-2014 om 09:09

Ik zoek een diervriendelijke winterjas

Ik ben al jaren op zoek naar een fijne jas. Momenteel draag ik een zwart geval dat ik ergens goedkoop heb gekocht, het voldoet maar is verder niet mooi, bijzonder of apart. Het voldoet, zoals een schuursponsje doet wat 'ie moet doen.
De afgelopen maanden ben ik weer bezig geweest voor een jas, maar het lukt niet. Vorige week had ik een geweldige jas aan, ander model dan ik eigenlijk wil maar stond super. Zat er dons in. Ik zag een andere jas maar daar zat wasbeerbont langs de capuchon. Dat kan ik er wel afhalen, maar ik wil niet meewerken aan wasbeerellende wat ik natuurlijk wel doe als ik het koop.
Goed, ik zoek een jas tot halverwege het bovenbeen zonder capuchon, hij moet warm zijn dus niet zo'n enkele nette wollen jas, het liefst tijdloos cq enigszins klassiek, geen dertien in een dozijn en het allerbelangrijkste is zonder dierenleed. Mijn budget is zo'n €300. Heeft iemand tips waar ik irl of online kan kijken?


Mijntje

Mijntje

20-11-2014 om 09:20

nukuhiva

Bij Nukuhiva in de zadelstraat in Utrecht zag ik wel leuke jassen (in mooie kleuren ook nog), uiteindelijk niet gekocht. Maar dat is nogal eco, fairtrade etc.

+ Brunette +

+ Brunette +

27-11-2014 om 22:39

Geen wol

Er bestaan filmpjes waar schapen op een nogal hardhandige, respectloze manier geschoren worden dus doe ook maar geen wol.

De winkels hangen toch volm met synthetische winterjassen? Daar moet toch wel iets bij zitten?

Juno

Juno

27-11-2014 om 23:05

Brunette

Die synthetische jassen kan ik niet vinden . Het moet er ook nog een beetje uitzien natuurlijk.
Dus mooi, mag kleurig maar wel enigszins tijdloos, halflang, liefst geen capuchon, geen dons, bont en vooruit, geen wol. Netjes, geen ski-jack.
Als ik 'gewatteerde jassen' aanklik bij bijvoorbeeld Zalando en de beschrijving lees, blijkt er toch dons in te zitten. Utrecht is niet in de buurt en daar kom ik voorlopig ook niet.
Ik kom er niet uit...

amk

amk

27-11-2014 om 23:39

HoodLamb

http://www.zalando.nl/hemp-hoodlamb/?mc=AFF31_ZX_NL.1058807_1091287..

bijvoorbeeld

google eens op biologische winterjassen of diervriendelijke winterjassen dan kom je al een heel eind.

Tink

Tink

28-11-2014 om 18:25

Bonprix

Hebben die niks? www.bonprix.nl
(Net een nieuwe winterjas voor Tinkman besteld daar, voor Sinterklaas. In overleg hoor, maar zijn oude is echt finaal op )

Mijntje

Mijntje

28-11-2014 om 18:37

die hoodlamb

hadden ze in de winkel die ik noemde. Erg mooi (niet gekocht alleen)

Juno

Juno

28-11-2014 om 19:31

Heb een hoodlamb besteld

Ik twijfelde tussen twee modellen, maar van het lange model las ik dat hij echt klein valt en dat de rits een eigen gebruiksaanwijzing heeft. Ik ben niet echt slank, heb de parka met het touwtje in de taille genomen en hoop dat ik hem pas. Update volgt nog, iets langere levertijd dan normaal.

Ikke

Ikke

28-11-2014 om 23:44

Patagonia

Ik heb een fantastische milieu- en diervriendelijke winterjas van Patagonia. Lang, tot de knie, warm, en redelijk elegant voor zo'n functionele jas. De jas is gevoerd met diervriendelijk dons, d.w.z. de dieren zijn eerst gedood en daarna is het dons er afgehaal (meestal wordt dons van levende dieren geplukt, yuk). De stof is van gerycled polyester.
De capuchon kan er makkelijk afgehaald.
De jas is niet zo dik maar wel zalig warm, sluit ook echt goed tot de kin.
Het enige nadeel is dat de jas niet echt waterdicht is.
Het is ongeveer zo'n jas:
http://www.amazon.de/Patagonia-Damen-Daunenmantel-black-28437/dp/B0069A2W5G/ref=sr_1_6?s=apparel&ie=UTF8&qid=1417213955&sr=1-6&keywords=patagonia
http://www.amazon.de/Patagonia-Damen-Parka-DOWN-brown/dp/B005681LN6/ref=sr_1_24?s=apparel&ie=UTF8&qid=1417214170&sr=1-24&keywords=patagonia
http://www.amazon.de/Patagonia-Downtown-Loft-Parka-Women/dp/B002S17OIA/ref=sr_1_44?s=apparel&ie=UTF8&qid=1417214296&sr=1-44&keywords=patagonia

Er zijn ook kortere varianten.

+ Brunette +

+ Brunette +

29-11-2014 om 23:40

Diervriendelijk dons???

Dus als je een eend afmaakt en dan de dons eraf haalt, heet het opeens diervriendelijk? Nee, dan vind ik Juno een betere keuze heeft gemaakt. Prijzig, maar dan heb je ook wat. Mooie jassen ook (heb op de website gekeken).

Ikke

Ikke

30-11-2014 om 00:35

Brunette

Eet jij dan nooit vlees? Draag je geen leren schoenen of tassen?

Als je weet hoe dons normaal geproduceerd wordt, dan is dit wel een diervriendelijke(re) jas. Alles is relatief.

Ikke

Ikke

30-11-2014 om 00:39

Parka

Parka-model vind ik zelf te kort, dus te koud, voor op de fiets.

Lengte bij een jas is heel anders bij lopen dan bij fietsen, iets om in de gaten te houden.
En bij een te smalle jas gaan de panden bij het fietsen open, zodat je alsnog koude benen krijgt.
Goede sluiting en winddichtheid, maar wel ademend, is ook belangrijk op de fiets,

Ja ik doe alles op de fiets, vandaar.

Ikke

Ikke

30-11-2014 om 00:41

Happy Rainy Days

heeft ook gevoerde winterjassen, tevens waterdicht.
Helaas niet in het zeer lange model, waar wel parkamodellen en iets langer.

http://www.happyrainydays.nl/wintercollectie

amk

amk

30-11-2014 om 06:33

tegen koude benen zijn er twee mogelijkheden

harder trappen, of een broek er over want het is meestal de wind die het veroorzaakt. Ik gebruik mijn regenbroek of mijn skibroek hiervoor. Die laatste vooral in combinatie met echt winters vriesweer en de noodzaak (wens) gewoon een jurk met panty te dragen.
Fietsen met een jas die lang is vind ik niet prettig.

Juno

Juno

30-11-2014 om 10:31

Geen lange jas

Ik wil geen lange jas want ik ben zelf kort. Tot voor kort fietste ik veel maar met kinderen die zelfstandig naar school gaan is dat minder. Als ik wel fiets is het of een kort stukje waarbij mijn benen niet koud kunnen worden of dermate lang dat ik zo hard trap dat ik het toch wel warm heb. Een jas voor mijn fiets kopen is in mijn geval hetzelfde als genoeg meubels in mijn woonkamer hebben voor een verjaardag.
Runderleer vind ik zelf niet te vergelijken met wasbeerbont en ja, ik kijk wat voor soort leer mijn schoenen/tas/whatever is voor ik en of ik het aanschaf. Diervriendelijk dons wordt vaak gemengd met ander dons. En ik eet geen biologisch vlees.
Ik eet helemaal geen vlees.

Agatha

Agatha

30-11-2014 om 11:27

Relatief

Hier ook een vegetariër die wel leer draagt. Hoe meer alternatieven er komen voor leer, hoe minder ik het ga dragen. Ik koop ook alleen maar leren s voor

Agatha

Agatha

30-11-2014 om 12:11

Ipad

Liep vast... Ik koop alleen soms leren laarzen of schoenen. Voor andere producten zijn er genoeg alternatieven.
En diervriendelijk dons... Het enige diervriendelijke dons komt van eidereenden, waarvan het dons geraapt wordt zonder dat de dieren dood hoeven.

Ikke

Ikke

30-11-2014 om 16:04

diervriendelijk dons

Nee, deze dons wordt niet gemengd met andere, niet-diervriendelijke dons.
Dons is een bijproduct van de vleesindustrie. Dus als iemand vlees eet, begrijp ik niet het bezwaar tegen diervriendelijk dons.

To Assure Sound Animal Welfare, Patagonia® Down Products Use Only 100% Traceable Down

From fall 2014 forward, all Patagonia down products contain only 100% Traceable Down. This means all of the down in all of our down products can be traced back to birds that were never force-fed and never live-plucked. The Traceable Down Standard provides the highest assurance of animal welfare in the apparel industry. We began working in 2007 to achieve this, and are the only brand to have done so.

Etc etc.

http://www.patagonia.com/us/patagonia.go?assetid=37607

http://www.patagonia.com/pdf/en_US/PATAGONIA_TRACEABLE_DOWN_STANDARD_121013.pdf

Ikke

Ikke

30-11-2014 om 16:09

koude benen en kortere stukken

Ik fiets veel kortere stukken (= minder dan een half uur). Dan vind ik een overbroek aandoen veel te veel gedoe, zeker als het een ritje van 10 min. betreft. Een lange jas vind ik dan heel fijn tegen kou en regen. Als je op de fiets zit, wordt de jas ook een stuk korter dan lopend.

En tja, ik heb geen auto, ik werk, ik doe veel buitenshuis, moet ook voor werk veel op pad, dus ja ik fiets veel, ook als ik kindvervoer niet meereken. En ik woon centraal, dus veel kortere ritten. Mijn leven en weer zijn niet altijd goed voorspelbaar, dus ook dan is een jas "die alles kan hebben" handig.

En als ik met de trein ga, dan heb ik geen zin om een overbroek mee te dragen (ga met de fiets naar het station).

Barvaux

Barvaux

30-11-2014 om 16:43

ikke

De beste overbroek tegen wind (en regen) is een te grote regenbroek!

Ikke

Ikke

30-11-2014 om 17:47

Barvaux

Maar ik vind een regenbroek lastig. De drempel om zoiets aan te trekken is voor mij heel hoog.
Veel liever gebruik ik mijn regenrok: een zeer lange en zeer wijde wikkelrok van waterdichte stof, met een lange rits voor, speciaal voor dit doeleinde gemaakt. Die wikkel je gewoon over alles heen, geen gedoe met schoenen wel/niet door de regenbroek doen etc.

En als ik geen regenrok wil gebruiken omdat ik die niet met me mee wil dragen in de trein of bij een bezoek elders, dan ben ik heel blij met mijn superlange ademende regenjas met extra tussenflap van Happy Rainy Days, die houdt de benen droog.

En dan zijn er nog de schoenen natuurlijk, alleen een probleem bij hoosbuien en lange tochten. Dan is er een regenhoes voor de schoen of waterdichte schoenen (waterafstotend leer of goretex, ja ook te krijgen in elegantere modellen, bijv. laarzen met hak). Moet je wel zorgen dat het water niet van bovenaf de schoen in loopt...

amk

amk

30-11-2014 om 19:12

niet door de broek

een goede regenbroek kan over de hele lengte open.

Er is trouwens binnenkort een regen onsie te koop waar ook je schoenen in gaan.

Barvaux

Barvaux

30-11-2014 om 19:16

regenbroek

Ik trek erg graag een regenbroek aan bij een koude wind, die van mij kan tot bijna mijn knie aan de onderkant open, geen probleem dus met de schoenen en hij gaat supersnel aan en uit, echt niet langzamer dan een regenwikkelrok

+ Brunette +

+ Brunette +

30-11-2014 om 23:01

Ikke

Nee, ik eet inderdaad geen vlees meer sind ik 34 jaar geleden op kamers ben gaan wonen. Met het kopen van leren schoenen en tassen e.d. ben ik dit jaar ook opgehouden. Wat ik nog heb, gebruik ik want weggooien vind ik onzin maar bij nieuwe aankopen zal ik leer vermijden. Vlees eten vind ik echt heel vreselijk. Leer, dons en (jawel!) bont vind ik beter aanvaardbaar want dat is een investering voor jaren. Tegen bont zijn en wel vlees eten vind ik absurd, vlees is ook een onnodig luxeproduct.

Juno

Juno

02-12-2014 om 19:07

Hij is binnen!

Wat een prachtige jas! Mooie kleur, zachte voering, handige zakken, een geheime zak, twee zakken met zachte voering en twee zakken ongevoerd, lusje voor je koptelefoon.... Ik ben er erg blij mee! Het enige dat ik niet snap is een heel smal gepatenteerd zakje voor papierrolletje (?). Zo'n 10 cm hoog en hooguit een vingerkootje breed zonder sluiting. Weet niet wat ik daarmee moet.
Heel zwaar, maar dat wist ik. Het enige lastige is dat de rits en het binnenvakje in spiegelbeeld zitten.
Heel, heel erg bedankt voor de tip, ik ga hem nu meteen uittesten want moet naar een ouderavond.

Ikke

Ikke

02-12-2014 om 21:45

amk en Barvaux

Nee, ik heb inderdaad niet zo'n regenbroek met ritsen, maar zo'n goedkoop instapding. Dat zal vast deel van het probleem zijn. Een regenbroek met ritsen over de hele lengte zou handiger zijn. Zodat je er niet in hoeft te stappen. Maar daarvoor ben ik heel gelukkig met mijn regenrok. Nergens instappen, maar de regenrok om me heen wikkelen.

Ik was laatst 's avonds nog Sinterklaasinkopen aan het doen, in de ijzige kou. Kijk, dan ben ik blij dat ik een lange jas heb. Wat ik heb geen zin om midden in de stad voor de winkel een broek aan of uit te doen. En ook geen zin om die broek mee te slepen de winkels in; nou zou ik de broek wel in de fietstas kunnen doen, wordt hopelijk niet gestolen.

Ikke

Ikke

02-12-2014 om 21:48

DE jas

Ik heb de Hennep-jas gezien op Zalando en laatst iemand in zien fietsen, in de kleur die in de aanbieding was. Zeker een heel mooie jas.
Maar voor mij veel te kort. Ik wil in ieder geval fietsend op de jas kunnen zitten, dus een stuk jas tussen zadel en billen, anders vind ik het veel te koud. Dit kon dit bij de jas die ik zag fietsen.
Ook vraag ik me af hoe de jas zich in de regen houdt, of deze geen water absorbeert en heel lang nat blijft...
Maar inderdaad, prachtige jas.

Juno

Juno

02-12-2014 om 22:09

Nou

Hij komt tot halverwege mijn bovenbeen dus ik moet wel heel raar doen op de fiets als ik zonder jas om mijn bips op het zadel zit.

Charis

Charis

03-12-2014 om 10:06

Didriksons

Ik heb deze herfst bij Bever met korting een wind- en waterdichte, ademende jas gekocht van het Zweedse buitensportmerk Didriksons. Een (synthetisch) gevoerde regenjas voor de winter zeg maar.

Is heerlijk warm en waterdicht. Heeft wel een capuchon, maar met een rand van teddy, niet van dons. Ik ben niet zo lang, dus hij valt halverwege mijn bovenbenen. Als ik fiets valt de jas ruim over het zadel. Is denk ik niet dé jas voor topic starter want daarvoor is hij wellicht te sportief, maar misschien heeft een ander wat aan de tip

http://www.bever.nl/didriksons-1913-jas-karen-dames-31B3D40028?channel_code=544&id_colour=2222&product_code=97330063&utm_source=google&gclid=CPLx_b3BqcICFceWtAodAi0Azw

+ Brunette +

+ Brunette +

04-12-2014 om 21:52

Het zakje

Juno, is dat zakje misschien voor een mp3-speler ofzo?

Juno

Juno

05-12-2014 om 11:40

Haha

Je hebt een echte Amsterdamse hennepjas of niet. Het zakje is voor vloei. Voor je joint .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.