Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ik heb een hekel aan autorijden

Dertig jaar terug heb ik na de nodige inspanning mijn rijbewijs gehaald. Door de jaren heen is rijden nooit zo noodzakelijk geweest in mijn leven, de meeste zaken waren/zijn op fietsafstand en fietsen doe ik veel liever. De laatste dagen moet ik door omstandigheden vaak met de auto de weg op, en ik heb er echt een hekel aan. Al dat drukke gedoe, constant opletten, concentreren, bah, ik vind er niks aan.

Zijn er mensen die dat herkennen? Wat doe je eraan?


Knurf

Knurf

08-08-2013 om 17:13

Vaker doen

'Al dat drukke gedoe, constant opletten, concentreren, bah, ik vind er niks aan. Zijn er mensen die dat herkennen? Wat doe je eraan? '

Ik heb dat ook heel lang gehad. Niet met de motor, maar wel met de auto. Toch is het een kwestie van vaak genoeg rijden. Dan wordt het routine, en kost het amper energie meer. Vroeger zag ik enorm op tegen de snelweg, nu rijd ik rustig van Den Haag naar Groningen zonder dat ik er moe van word.

Een goede Tomtom (of andere navigatie) doet trouwens ook wonderen, niet meer hoeven zoeken naar de juiste weg of de goede afslag!

saskia

saskia

08-08-2013 om 18:01

Klopt, vaker doen

Hoe ouder ik word, hoe drukker het verkeer lijkt te worden.
Jarenlang tijdens spits in grote stad gereden en ben blij dat ik nu met ov naar werk kan. Toch doe ik het wel, op vakanties rij ik op bergwegen en ik rij ook in mijn eentje met een navigatiesysteem in het buitenland naar grote steden. Voor mij is rijden een vaardigheid die ik moet onderhouden, anders weet ik zeker dat ik over paar jaar niet meer durf. Vooral doen dus!!

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

08-08-2013 om 22:01 Topicstarter

Vaardigheid onderhouden

'Voor mij is rijden een vaardigheid die ik moet onderhouden, anders weet ik zeker dat ik over paar jaar niet meer durf.'

Inderdaad, dat is hier ook zo. Er zijn heel wat vrouwen die niet meer durven (of alleen in de naaste omgeving).

Het komt bij mij omdat ik het a)niet zo leuk vind en b) mijn man graag rijdt en c) alle kinderen een rijbewijs hebben en ik (te) makkelijk naast hen ga zitten.

Jullie hebben gelijk, ik moet gewoon vaker rijden als er wat te rijden valt, en het niet aan anderen overlaten. Of minstens een heen, een terug.

Bennikki

Bennikki

08-08-2013 om 22:26

Het is echt zo

Hoe vaker je rijdt, hoe makkelijker het wordt. Ik heb op latere leeftijd mijn rijbewijs gehaald en dacht in het begin, als ik zelf ging rijden, elke keer dat het mijn laatste rit zou zijn- ik ging uitgebreid van iedereen afscheid nemen en zo.
Ik zou als ik jou was afspreken met man altijd om en om te rijden als jullie ergens naartoe gaan. En ik zou vooral ook naar leuke dingen gaan rijden, nu associeer je het misschien met stress en werk.
Mijn man rijdt ook graag maar hij heeft pech, hij mag de heen- of terugweg. Ik stap nu gelukkig al jaren achter het stuur zonder erbij na te denken of afscheid te nemen van mijn dierbaren

Vic

Vic

09-08-2013 om 08:20

Hmm ja

Ik heb autorijden nooit echt leuk gevonden in de zin van 'fijn een eindje rijden'. Ik rijd overal heen, heb ook een buitendienstfunctie, maar als ik 200 km moet word ik daar toch wel moe van. Volgende week moet ik weer zo'n 400 km rijden (vakantie). Als ik er nu over denk vind ik het een klein stukje, maar ik weet dat ik het tijdens het rijden halverwege al zat ben

amk

amk

09-08-2013 om 09:10

Zelfde

ik vind autorijden een noodzakelijk iets, en door het regelmatig te doen blijft het een routine iets waardoor je toch veel minder moe wordt van het ingespannen rijden.
Maar om nu op zondag fijn een rondje te gaan rijden? Echt niet. Ik pak vele malen liever de trein. Kun je tenminste rustig een boek lezen. Maar niet alles is handig of uberhaubt te bereiken met ov, zeker niet in het weekend.

Vaker doen

Ik heb met 33 jaar pas mijn rijbewijs gehaald. In het begin vond ik de snelweg doodeng, zo snel rijden en al die vrachtwagen inhalen brrrr. Na 15 jaar rij ik fluitend (nou ja, bijna dan, het blojft vermoeiend) 1200 km naar Zuid-Frankrijk in een dag in mijn eentje. Dus ik herhaal wat iedereen zegt: gewoon vaak en veel blijven doen, practice makes perfect!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

hortensia

hortensia

09-08-2013 om 16:59

Bromvlieg

Is het een kwestie van gewoon niet leuk vinden of van het eng vinden?

In het laatste geval zou ik zeker adviseren toch door te blijven rijden, anders wordt die drempel steeds hoger. In het eerste geval lijkt me zoiets niet zo spelen en zou ik het gewoon beschouwen als een noodzakelijk kwaad, als je geen alternatief (fiets of OV) hebt.

Dalarna

Dalarna

10-08-2013 om 12:04

Maak het leuker

Ik had vroeger echt een hekel aan lange ritten, langer dan 150 km bedoel ik dan. Nu nemen we steeds vaker een luisterboek mee voor onderweg en ik geniet! Ook door dat het doorloopt wil je weer graag verder rijden om te weten hoe het boek verder gaat.

Monique D*

Monique D*

10-08-2013 om 15:22

Inderdaad, vaardigheid, speelt een hele grote rol

Ik hoef alleen maar naar mijn 81-jarige vader te kijken.. hij kan uitstekend autorijden. Dat verwacht je niet van iemand met zo'n hoge leeftijd.
Maar deze man is bijna elke dag op de weg (stad of snelweg). Het maakt niet uit hoe druk het is.
Op dit moment is hij in Spanje en hij neemt de bergweggetjes alsof het niets is...
Groeten van Monique, die in Spanje de hellingproef niet beheerste. Toen de auto naar achteren op de bijna verticale helling naar achteren begon te rollen (ik dacht dat de auto wel bleef stilstaan als ik gebruik maakte van de rem en koppeling, net zoals ik in Nederland gewend was) gaf mijn vader, die naast mij zat, een ruk aan de handrem.. hij was mijn reddende engel, anders botste ik op een politie-auto die toevallig achter mij was..

Monique D*

Monique D*

10-08-2013 om 15:27

Sinilind

Is het niet zo dat de Franse snelwegen bestaan uit 4 rijstroken? Dan blijft iedereen op zijn eigen rijstrook en dan hoef je je niet zo te concentreren tijdens de drukte, zoals Bromvlieg dat moet doen. Het enige wat je moet doen is gassen en sturen. Dat is heerlijk autorijden.
In Nederland bestaan de meeste snelwegen maar uit twee rijstroken en dan kan het wel zijn dat je bij druk verkeer eerder te maken hebt met inhalende vrachtwagens, auto's die zonder te kijken naar links gaan terwijl je al op de linkerrijstrook bent, bumperklevers, snijdende auto's en nog andere rare manoevres op de weg.

Was het maar waar monique

dan zou het leven heerlijk makkelijk zijn! Het ergste is België en vooral het stukje van Antwerpen naar Hazeldonk, maar in Frankrijk heb je ook veel snelwegen die maar 2 of 3 rijstroken hebben. Gelukkig is het zo dat er in de bergen of heuvels een speciale strook is voor vrachtwagen zodat ze het verkeer verder niet hinderen.
Maar ook in Frankrijk geldt dat je de meeste mogelijke rechter rijbaan gebruikt en pas bij inhalen links mag rijden. Dat iedereen het anders doet betekent niet dat het ook zo bedoeld is

Sinilind

Monique D*

Monique D*

10-08-2013 om 18:26

Ik zal opletten als ik naar spanje ga met de bus..

..hoe die Franse snelwegen zijn ingedeeld.
Het is wel fijn rijden als de vrachtwagens, bussen en ander langzaam verkeer op de rechterrijstrook rijden en jij rijdt op de tweede baan van rechts. De mensen die sneller willen rijden passeren je dan op de linkerrijbaan. Je blijft heerlijk rijden op de tweede baan van rechts.
Dat is toch relaxter rijden dan in Nederland, waar je het meestal moet doen met twee rijstroken.

Vroem

Vroem

10-08-2013 om 22:40

Echt niet

Kom net terug van een rondje Duitsland, Zwitserland, Italië, Frankrijk, België en Nederland. ))
Het verkeer is overal hetzelfde, iedereen doet maar wat muv Duitsland! Daar rijdt gewoon iedereen rechts, haalt links in en keert weer terug op de rechterbaan. Ok, een enkeling daargelaten die 200 km p uur knalt. Italië is vooral erg rond de grote steden, de meest geliefde baan is de middelste, waardoor de rechterbaan nagenoeg leeg is.
In Frankrijk staat continu boven de rijweg op de borden 'Roulez a droite', wat de mensen moet motiveren om rechts te rijden. Helaas werkt t voor geen meter. Rechts lijkt voorbehouden aan de vrachtwagens, auto's met caravans en oldtimers die niet harder kunnen dan 80... De rest rijdt midden of links, ook als er in geen kilometers voertuigen op de rechterbaan rijden.
Eigenlijk is het enige land waar ik ooit gereden heb, waar 'keep your lane' geldt, Amerika en dat rijdt inderdaad erg relaxed! Wat wel weer opletten is voor ons Europeanen is dat het daar heel gewoon is om ook rechts in te halen.
Maar het ergste stuk op onze hele reis was het stuk tussen Antwerpen tot Utrecht, blèh!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dalarna

Dalarna

10-08-2013 om 23:05

In frankrijk

vond ik het ergste dat je overal fietsers tegen kon komen. Rijd je 80 kom je door een bocht: fietsers!

Nederland is een stuk veiliger voor fietsers.

kaatje43

kaatje43

10-08-2013 om 23:08

Hier gaan stemmen op

Om rechts inhalen toe te staan. Ik erger mij dood aan al die malloten die met 95 op de middenbaan blijven rijden. Ook heel veel Duitsers trouwens hoor. Sorry ik haal rechts in.

Vroem

Vroem

11-08-2013 om 00:27

Waar is hier, kaatje?

Ik heb ook een grondige hekel aan middenrijders, snap echt niet waarom ze dat doen. Ook ik haal rustig rechts in, hopelijk worden ze vervolgens wakker en gaan ze zelf naar rechts...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

11-08-2013 om 08:06

Verkeersovertreding

Van rechts inhalen mag niet en ik hoop dat jullie ervoor op de bon worden geslingerd.

amk

amk

11-08-2013 om 08:38

Liora

onnodig links rijden is ook een overtreding, moeten ze dan gelijktijdig voor op de bon geslingerd worden. Als ik soms 4 banen naar links moet om vervolgens diezelfde 4 banen naar rechts te moeten om in te halen, dan ga ook ik rechts.
Regelmatig het geval op de A8 voor de Coen. Gaan ze bij Zaandam alvast op de derde baan rijden om voor te sorteren voor Amersfoort. Optijd op de juiste baan gaan rijden prima, maar dan pas vanaf dat de borden dat ook aangeven, en dat is daar pas bij de volgende afslag. En dan heb je tijd genoeg, zelfs een 80 rijdende vrachtwagen, die je bijna niet betrapt op onnodig links rijden.

Egel

Egel

11-08-2013 om 09:57

O zijn jullie dat, asociaal zeg

Vreselijk asociaal en uiterst vervelend, die rechts inhalers. Hier, op dit forum met gemiddeld vrij nette bevolking, al direct drie mensen die dat geen probleem vinden, zeker niet als iemand te lang en/of langzaam links blijft rijden. Zelfs als er nog gewoon een baan verder links is! Want dan moet je twee naar links en weer een of twee banen terug naar rechts! Moeilijk, je wordt zo moe van autorijden! En je wil een ander zo graag een les leren!
Wat is dat toch: oog om oog, tand om tand?
En welke les leer je iemand eigenlijk: misschien denkt degene die iets te langzaam reed en ook een baan te ver naar links inderdaad: o ja, ik had misschien al eerder naar links kunnen gaan (maar misschien vergeet hij het volgende keer weer of is hij te geïrriteerd om nog na te denken). Maar vooral zal hij/zij schrikken -heb ik in zo'n geval wel- en denken: jemig wat een opgefokte trut (of mannelijk equivalent), snel geïrriteerd en uiterst vervelend persoon is dat zeg. Denkt vanwege mij recht te hebben op regels overtreden.
Bahbah. Simpel zeg. Hou je gewoon aan de regels en doe niet zo opgefokt.
Zo, dit was de llllaaaannnngggeee versie van Liora's post.
Groeten, Egel

amk

amk

11-08-2013 om 10:37

Egel

je kunt je hele stuk ook omdraaien: ook de linksrijders moeten zich aan de regels houden dan hoeft er niet rechts ingehaald te worden.

Rechts is soms echt veiliger dan eerst 3 banen opschuiven en dan weer 3 banen terug. Want ook daar schrikken die linksrijders vaak van omdat je met een redelijk snelheidsverschil om ze heen rijdt. Vooral op stukken waar er nu variabele snelheden zijn ingevoerd, mensen blijven stug net geen 100 (of langzamer) rijden terwijl je bv na 19:00 130 mag. Dan worden de geoorloofde snelheidsverschillen best groot.

Ik zou het erg pretig vinden als hier ook het keep your lane systeem ingevoerd zou worden. Dat geeft een veel rustiger wegbeeld omdat je niet meer x banen hoeft te kruizen om in te halen.

Zus

Zus

11-08-2013 om 11:25

Middenbaanhangers

Ik krijg ook vaak idee dat autos links blijven rijden uit luiheid. Omdat het teveel gedoe is steeds naar rechts te gaan en dan weer in te halen. Ik vind het ook erg irritant dat de autos zo blijven hangen, vooral als ze niet sneller gaan dan de autos die rechts rijden! Ik krijg dan ook sterk de neiging om rechts im te halen. Doe het overigens niet, omdat ik dan bang ben dat iemand dan net wel naar rechts gaat net als ik zou inhalen. Maar van mij mogen ze ook op de bon geslingerd, die hangers!

Stenna

Stenna

11-08-2013 om 12:03

Rechts inhalen stimuleert links blijven rijden

Ik zit extreem veel op de weg, maak ruim 800 km per week. en rijd soms even wat langer links. Daar is, als ervaren rijder die ver vooruit kijkt soms een reden voor (er komt een invoegstrook aan waar het altijd druk ik, of iets dergelijks). Heb al een aantal keer meegemaakt, de laatste tijd, dat op het moment dat ik dan weer naar recht wil, dat niet kan omdat er opeens iemand rechts naast me zit of bezig is rechts van me op te rukken. Dus jullie werken het onnodig links blijven rijden zelf in de hand, het wordt zo bijna gevaarlijk om wel terug naar rechts te gaan. Gewoon de moeite te nemen toch even op te schuiven naar links, daar was nooit iets mis mee en is niet voor niets de regel.
Heb ook in de V.S. grote afstanden gereden, en dat werkt daar echt heel anders, met dat keep your lane. Dat is alleen op de ringwegen rond steden, niet op gewone highways, en die ringwegen zijn heel anders opgezet dan hier. Niet te vergelijken en niet zomaar over te nemen.

Stenna

Stenna

11-08-2013 om 12:06

Oja, en langer links

rijden komt ook door het gebruik van de cruise control. Als je die aan hebt (dat heb ik vaak) en aanlaat, ook bij het inhalen, rijd je rustiger en spaar je brandstop, maar duurt het vaak wat langer voor je een auto/ paar autos die net iets langzamer rijdt voorbij bent.

Vroem

Vroem

11-08-2013 om 13:04

Daar is hij al, het vingertje!

Joepie, ik ben een aso!

Kom op zeg, ik heb al 23 jaar m'n rijbewijs, nog NOOIT een ongeluk gehad, veroorzaakt of in betrokken geweest. Het aantal verkeersboetes op mijn naam zijn op 1 hand te tellen en als ik er 1 krijg is het op de snelweg wegens iets te hard rijden. En dan bedoel ik het letterlijk, dwz 128 waar je 120 mag...
Natuurlijk haal ik niet continu rechts in, ik heb geen doodswens! Maar als ik gewoon op de rechterbeen aan kom tuffen (jawel, met de cruise control aan) en ik zie dat iemand kilometerslang op de tweede baan rijdt terwijl er links bv een treintje van snelheidsduivels rijdt en rechts niets dan leegte dan ga ik er rechts langs. Sue me!
En ja, rechts inhalen is verboden, maar onnodig links rijden ook. En volgens mij staat deze eigenschap van bepaalde rijders al jaren in de top 5 van verkeersergernissen, samen met kleven en bv geen richting aangeven...

Vroem

Vroem

11-08-2013 om 13:15

O, en stenna

Dat 'keep your lane' is toch juist niet op de rondwegen rond steden, dat is toch hartstikke onlogisch met al die afritten? Daar staat weer continu 'Keep right' langs de weg... Juist op die kaarsrechte 100-den kilometerslange highways in het midden van het land, daar is het handig. Echter, in de praktijk reed vrijwel iedereen zoals hier.
Wat wel een groot verschil is met Europa, is dat de snelheidslimiet in Amerika niet ze hoog is, muv wat noordelijke, dunbevolkte staten als Montana, de Dakota's ed. Hierdoor is het verschil in snelheid tussen verkeersdeelnemers niet zo groot. Trucks rijden veel lekkerder mee met de 'flow'. Bv in NL is het toch bizar groot, 80 voor trucks en auto's met aanhangers/caravans en voor de rest 120 of zelfs 130.

Vic

Vic

11-08-2013 om 13:59

Wat ik vreemd vind

Ik vind het ook irritant als mensen onnodig links rijden, maar durf toch nooit rechts in te halen omdat ik bang ben dat zo'n sukkel ineens toch naar rechts gaat.
Ik vind het trouwens wel vreemd dat het zigzaggend rijden, wat audirijders plegen te doen, niet verboden is. Dat is namelijk nog veel irritanter en gevaarlijker. En het levert in de praktijk weinig op, want vaak kom je die types, soms halen ze zelfs in over de uitvoegstrook weer tegen in de file.
De vraag in het eerste bericht is al beantwoord, zag ik. In Frankrijk is dat trouwens heel anders. Daar moet je richting aan blijven geven tijdens het inhalen. Heel irritant en verwarrend, want hoe weet je dan wanneer die mensen weer terug gaan naar hun oorspronkelijke baan?

Vic

Vic

11-08-2013 om 14:40

Gut wat stom

Ik verwar een vraag uit huis, tuin en keuken (Wanneer moet ik richting aangeven), met die hier waar het ineens over rechts inhalen gaat. Pfff ik ben aan vakantie toe...

amk

amk

11-08-2013 om 15:07

Vic

technisch gezien is dat zigzaggen de juiste methode, steeds zo veel mogelijk rechts rijden en alleen naar links bij het in halen.
Maar ja als je snel rijdt en veel inhaalt ben je daardoor behoorlijk aan het slingeren.

Dan maar soms burgerlijk ongehoorzaam en rechts inhalen.

kaatje43

kaatje43

11-08-2013 om 15:11

Sorry vroem

Inderdaad niet zo duidelijk. Op de radio hoorde ik dat er in het kabinet stemmen opgaan om het toe te staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.