Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ik ga autorijden steeds enger vinden

Suf he. In het dagelijks leven heb ik de auto zelden nodig, ik fiets altijd. Mijn wederhelft heeft de auto altijd mee. Als we samen ergens heen ga probeer ik moed te vatten en te rijden, en dan zit hij naast mij zich te ergeren. In zichzelf, maar ik voel het best en ik snap het ook, zijn routine is vele malen beter dan de mijne. Wat moet ik nou.

Morgen moet ik hem ergens ophalen en dan gaan we vervolgens samen verder. Ik zit er nu al tegenaan te hikken. Ik moet toch niet zon middelbare vrouw worden die niet meer durft. Bah.


Tamara

Tamara

12-05-2016 om 22:31

gewoon

een paar lessen nemen en altijd rijden als je de kans krijgt. Toen ik bijna een jaar niet of amper gereden had voelde ik hetzelfde. Ik moest van mezelf verplicht een maand veel rijden en toen was het al beter. Geen lessen nodig gehad maar anders had ik ze wel genomen.

40er

40er

12-05-2016 om 22:39

idd

Paar lessen nemen. Of na morgen gewoon wat vaker achter het stuur stappen!

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

12-05-2016 om 22:52

Laat hem dit bericht lezen

Zodat hij ziet wat het effect is van zijn gedrag op jouw rijvaardigheid.

En idd, neem maar eens een paar lessen om te ervaren of je echt zo slecht rijdt als dat je denkt.

Sterkte

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

12-05-2016 om 22:58 Topicstarter

Hij weet dat wel hoor

En hij wil ook echt niet ongeduldig zijn. Maar qua autogebruik gaapt er een kloof tussen ons. Hij rijdt alle dagen en ik zelden. Alles waar ik moet zijn kan ik per fiets en we hebben 1 auto.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

12-05-2016 om 23:10

Tussen Weten en beseffen wat je gedrag met iemand doet

Daar zit verschil in.

Realiseert/beseft hij echt wat. Het met je doet? Dat je een dag van te voren al in de stress zit omdat je hem op moet halen? Dat jouw zelfvertrouwen op die manier alleen maar minder wordt?

Li

Li

13-05-2016 om 00:55

rij alleen als hij er niet is, anders word ik gek van hem. Met alle sporttoestanden etc is dat nog best vaak.

Noet

Noet

13-05-2016 om 06:28

auto huren

en een week lang heel veel rijden.
Op vakantie altijd veel rijden.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-05-2016 om 09:07

Sinbad

Ze schijft het al he, hij ergert zich in zichzelf. Dus, goeie kans dat hij al weet wat zijn 'gedrag' met haar doet en het probeert te onderdrukken. Wat de OP na een jarenlang huwelijk dan natuurlijk toch doorheeft. En misschien verbeeld ze het zich wel helemaal.

Ik heb het ook meegemaakt met mijn moeder. Die had een rijbewijs maar reed nooit. Toen mijn vader overleed moest ze rijlessen nemen maar helemaal goed is het nooit gekomen.

Koop een leuk klein cabriootje voor jezelf (zo'n peugeootje?) en ga er lekker van genieten. Dan houden je negatieve associaties met autorijden misschien wel op.

Tamara

Tamara

13-05-2016 om 09:15

een

auto kopen voor jezelf omdat je bang bent om auto te rijden? Wat een onzinnig advies. Duur en milieuonvriendelijk en ook niet handig voor de portemonnee.

Gewoon een paar lessen nemen zodat je van een ander hoort wat je kunt gaan verbeteren en dan de auto pakken als je man thuis is en hem achterin zetten als je ergens samen naar toe rijdt.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-05-2016 om 09:28

Tamara

"auto kopen voor jezelf omdat je bang bent om auto te rijden? Wat een onzinnig advies"

Jij ook een goeie morgen, Tamara!

Laten we het milieuvriendelijk aanpakken dan. Doe de auto van de man de deur uit en doe voortaan alles heel milieu en budgetvriendelijk op fiets en met de trein! Probleem ook opgelost!

Zie? Met mij kan je alle kanten op?

Bromvlieg zegt niet in haar vraag dat ze een milieufanaat is en ook niet dat ze krap bij kas is, dus volgens mij zit jij hier je eigen overwegingen in te vullen.

De enige manier om je auto-angst te overwinnen is om het leuk te gaan vinden. En het *is* leuk!

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2016 om 09:30

En...

hoewel het natuurlijk niet zou moeten hoeven: je man laten rijden op de terugweg als je hem eens op moet halen?

Mezelf kennende zou dat eigenlijk mijn eer te na zijn, maar als rijden onder zijn vorsende blik je zoveel stress oplevert, dan zou het maar moeten. Als hij dan aangeeft dat hij het prima vindt als jij rijdt, dan vertrouwt hij zich dus wel aan je toe, dus dat weet je al. Nu jezelf nog overtuigen dat jouw rijstijl betrouwbaar ís. En daar zijn extra rijlessen wel nuttig voor.

Li

Li

13-05-2016 om 09:37

rijlessen

dat lijkt me inderdaad een goed idee, heb ik ook gedaan toen er wel erg veel jaren zaten tussen het behalen van mijn rijbewijs en de beschikking krijgen over een auto.

Is hij zo'n man die als een Siamese tweeling vergroeid is met zijn auto? Dan kun je een Greenwheels abonnement nemen (of iets dergelijks in jouw buurt). Niet zo duur als meteen een tweede auto kopen en je kan het rustig opvoeren. Ik vind het ideaal.

Navigatie

Het gebruik van navigatiesystemen heeft een paar pluspunten die een onzekere rijder kan helpen minder last te hebben van een zuchtende bijrijder. Zo hoeft de bijrijder niet op te letten of de bestuurder wel weet waar hij moet afslaan. Eva of Stefan, de vriendelijke stemmen op de TomTom, doen het werk van de oplettende bijrijder; zo zit de bijrijder ook rustiger.

Eva of Stefan, geven ook bijtijds aan waar de bestuurder moet afslaan. De bestuurder kan zich hierop op tijd voorbereiden en een positie zoeken tussen de rest van het verkeer.
De bestuurder hoeft ook niet bang te zijn een wegwijzerbord te missen wanneer het zicht ontnomen wordt door een hoge vrachtwagen.

Kleine onzekerheden stapelen zich op tot een hoge muur. Haal de onrust bij de bijrijder weg door te laten zien dat je weet watje doet. Rijden mbv een navigatie is even wennen, maar draagt wel bij aan een gevoel van vertrouwen in jezelf. Trouwens is de huidige lesauto ook uitgerust met een navigatiesysteem.

Ps een automobilist die vaak achter het stuur zit, vindt het moeilijk dat stuur los te laten. Hoe goed de ander ook rijdt, grr. Daar wordt in menig auto geroepetoeterd.

rode krullenbol

rode krullenbol

13-05-2016 om 10:10

Moet je niet hebben, dat

je partner almaar de aanwijzingen van de navigator ter discussie stelt!

Mia

Mia

13-05-2016 om 10:13

angst

Het is naar als je angst hebt om auto te rijden. Ik ken best wel wat mensen dei dat hebben. Het is hoe je er mee omgaat.
Weet je zeker dat je man afkeurend kijkt of is het je gevoel? Doordat je zelf niet zo zeker bent, denkt dat je het niet goed doet, denk je dat je man inwendig afkeurend zit te kijken?
Ee paar lessen zou kunnen helpen maar stel je er ook niet teveel van voor. Ik heb een vriendin die meteen toen ze 18 was is begonnen met lessen. Het duurde 2 jaar voordat ze haar rijbewiijs had. Ze heeft nauwelijks gereden, al een keer of 3 extra lessen gehad maar ze heeft inmiddels na 30 jaar toegegeven dat ze niet durft te rijden en ze doet het niet meer.
Ik weet niet of ze bestaan maar misschien lessen met een verekeersangsttherapeut? Dat die je vetrouwen geeft? Maar dan komt toch weer dat moment dat je met man in de auto zit en zijn priemende blik voelt.
Volgens mij is zelf zoveel mogelijk rijden het beste, in jouw geval misschien zonder man. Je onderhoudt de vaardigheid en je voelt de hete blikken van je man niet. Een familielid doet dat. Ze is ook bang maar ze wil het wel doen. Het kost haar veel inspanning, ze hebben daarom een automaat want dan hoeft ze niet haar energie in schakelen te stoppen en kan ze zich concentreren op andere dingen.

Rode Krullenbol

Laatst reed ik naar de andere kant van Nederland. Mijn man sliep, hij hoefde niet ' mee te kijken' of ik een wegwijzerbord over het hoofd zag want daarvoor is een navigatie systeem. Een heerlijk ritje waarbij ik alleen nog maar hoefdeop te letten of ik niet te hard reed, ( volgens de aanwijzingen op het navigatiesysteem).

Oja, vroeger ben ik eens heel boos geworden. Ik had een bord gemist en we zouden te laat komen voor de pont. Ik heb hem verweten dat als hij zo door bleef gaan met commentaar leveren, er geen pont meer nodig was omdat hij niet vreemd moest opkijken straks in een ambulance te liggen. Toen was hij stil. De volgende dag kreeg ik een bos bloemen.

Waarschijnlijk is de man van Narcis ook bekend met de voordelen van een navigatiesysteem, als hij zo vaak rijdt.

Moni

Moni

13-05-2016 om 11:12

Laat je man achterin zitten

Natuurlijk eerst uitleggen wat je probleem is en dat het niet helpt als hij niets zegt. Het feit dat hij naast je zit en je weet dat hij zich ergert is voldoende voor jou om je onzeker te voelen.
Vraag hem vriendelijk maar beslist om voorlopig achterin te gaan zitten. Zodat jij je kunt concentreren op het rijden.

En die lessen lijken me ook een goed idee.
Je zou ook naar een rijschool kunnen gaan met een simulator. Dan kun je precies de situaties oefenen die jij lastig vindt.
http://www.rijschoollucassen.nl/rijsimulator

Niet achterin!

Dan ga je steeds in de achteruitkijkspiegel loeren hoe zijn gezichtsuitdrukking erbij staat en vergeet je op de weg te letten.
Net als die ouders die steeds hun pasgeboren baby in de gaten houden..

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2016 om 14:08

Navigator

Als ik met iemand meerij die een navigator heeeft, lig ik op het laatst in een deuk van dat stemmetje. Vooral als het systeem een paar updates achterloopt, waardoor Truus helemaal van de rel raakt.

Moni

Moni

13-05-2016 om 15:19

Flanagan

Ik moet echt moeite doen om iemand op de achterbank te kunnen zien in de spiegel, behalve als diegene in het midden zit.
Je kunt ook de spiegel zo draaien dat je hem echt niet kunt zien.

rode krullenbol

rode krullenbol

13-05-2016 om 18:34

Bijnaam

Hier heet de navigator sinds enige tijd "de intrigante".

Elfje65

Elfje65

13-05-2016 om 21:21

Rijden rijden rijden

Is het enige dat helpt. Vroeger reed ik veel. Had nooit ergens last van. Daarna 1 auto, veel op de fiets en werk 10 km van huis, wel met de auto maar altijd zelfde stukje. Ik kweekte een snelwegfobie. Totdat ik vanwege reorganisatie 45 km verder moest rijden. Ik zag daar ontzettend tegenop, zo erg dat ik de eerste week 3 uur met de trein heb gereisd. Vond ik toch te omslachtig en ging toch met de auto en binnen no time was ik weer van mijn vrees af. Sterker nog, eigenlijk rijd ik liever zelf 2 uur dan dat ik er naast zit. Gewoon doen! Neem 's avonds de auto zonder man. Extra lessen? Alleen als het echt diep zit. Eerst zelf proberen.

40er

40er

14-05-2016 om 09:12

over commentaar..... leuk verhaaltje

Mijn vader kon mijn moeder ook altijd heerlijk commentaar geven. Zie je dit, let op dat. Oh, je had nog makkelijk kunnen oversteken ed. Nooit brommerig oid hoor, maar wel altijd mee 'helpen'
Dus toen ik mijn rijbewijs had ging dat bij mij ook zo, tot ik me er zo aan irriteerde dat ik de auto stil heb gezet, of zijn mond houden of lopend naar huis toe.... nooit meer commentaar gehad en mijn moeder trouwens ook niet!

Brianna F

Brianna F

14-05-2016 om 09:43

herkenning

Wat is dat toch met die mannen? Mijn dochters rijden alledrie hartstikke goed, maar willen niet dat hun vader naast hen zit. Daar worden ze alleen maar zenuwachtig van. Het is niet dat hij commentaar levert, maar ze weten gewoon wat hij denkt.
Ik rijdt al 30 jaar niet meer vanwege hetzelfde euvel.

Paasei

Paasei

14-05-2016 om 09:56

Mannen en auto's

Wat is dat toch met mannen en autorijden.. Mijn man is een zachtaardige lieverd die met niemand ruzie krijgt, maar hij heeft 1 afwijking; hij moet en zal altijd zelf rijden.. Voor mij geen probleem, ik rij meer dan vaak genoeg alleen en vind het alleen maar fijn als ik niet hoef wanneer we samen ergens heen gaan.
Maar het leverde nog wel een 'dingetje' op toen de oudste zijn rijbewijs gehaald had.. ze stonden bijna als kemphanen in de hal te trekken wie het eerst met de autosleutel bij de deur was..) Natuurlijk weet man best dat zoon moet rijden om ervaring op te doen. Maar oh, wat kostte hem dat een moeite..
Probleem is al van lang geleden, zoon heeft inmiddels zelf een auto. Maar binnenkort begint nr 2 met rijles.. oh jee..

rode krullenbol

rode krullenbol

14-05-2016 om 10:08

Is het een relict uit een voorbije tijd?

Toen ik op de lage school zat, werden vrouwen geacht niet te kunnen autorijden. In vrijwel alle auto's die rondreden, zag je een man achter het stuur. Toch had ik één klasgenootje van wie de moeder reed in plaats van de vader. En nog wel Mercedes ook! Ik vond het een fantastische vrouw.

In die jaren hoorde je overigens vaak zeggen: "Vrouw achter het stuur? Bloed aan de muur!" Net als met het rekenen en de wiskunde bleek dit uiteindelijk een seksistisch vooroordeel.

Tamara

Tamara

14-05-2016 om 10:11

ach

het is hetzelfde als met de BBQ. Koken willen ze niet maar als er in de tuin iets gemaakt moet worden staan ze er allemaal bij. Zo ook met autorijden, ze denken dat dat van nature een mannending is of iets dergelijks.

Bromvlieg,

Hoe ging het ritje? Wat wordt je plan van aanpak?

Een andere maar dure oplossing is een andere auto waarin je je wat veiliiger voelt en goed overzicht hebt.
Een collega rijdt in een suzuki R+, klein, rechtop maar windgevoeli en kwetsbaar. Ze rijdt heerlijk door de stad. Ze kan overal parkeren. Maar ze durft niet op de snelweg omdat ze zich zo kwetsbaar voelt wanneer een vrachtwagen of een snelle wagen haar inhaalt en het wagentje doet schudden..

Ikke

Ikke

15-05-2016 om 22:19

Ik heb helemaal een rare auto fobie.

Ik woon in een gedeelte van Nederland waar weinig snelwegen zijn, het gebied waar ik woon zelfs geen. Ik rijd overal naar toe maar als er een snelweg op de route ligt zijn, rijd ik alleen als er iemand bij me zit, hoeft zelfs geen volwassene te zijn en de weg hoeven ze ook niet te weten. Ik durf niet alleen daarop te rijden en waarom? Ik weet dat ik best goed rijd, dat is het niet. Ik vind het zo stom van mezelf maar kan het niet doorbreken. Een extra rijles heb ik niet nodig, want dan zit er iemand bij en rijd ik overal. Oke, middenin Amsterdam moet je me dan ook weer niet zetten maar dat is ook nooit nodig.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-05-2016 om 13:51

Vrouw en auto

"Wat is dat toch met die mannen? Mijn dochters rijden alledrie hartstikke goed, maar willen niet dat hun vader naast hen zit. Daar worden ze alleen maar zenuwachtig van. Het is niet dat hij commentaar levert, maar ze weten gewoon wat hij denkt.
Ik rijdt al 30 jaar niet meer vanwege hetzelfde euvel."

Huh, vrouwen durven niet te rijden als er een man naast zit en vervolgens zoek je direct de schuld bij de man? Wat is dat toch met die vrouwen zou ik zeggen.

Ik rijd persoonlijk best graag auto, maar vind het nog prettiger als ik gereden word. Mijn partner komt echt niet onder haar 50% uit als we - zoals pas - naar het zuiden vertrekken. Zelfs op Bali rijdt ze gewoon haar deel en dan beginnen de meeste Hollanders (M/V) toch een beetje te bibberen...

Toen ze pas haar rijbewijs had - lang geleden - wilde ze ook niet zo graag rijden. Had ze bijv. de verkeerde schoenen aan. Maar daar trapte ik mooi niet in!

Volgens mij zijn er wel zat mannen die - als een vrouw geen zin heeft om te rijden (omdat ze zich bijvoorbeeld onzeker voelt) - geneigd zijn om het dan maar (altijd) zelf te doen. Geen slimme zet wat mij betreft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.