Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dalarna

Dalarna

24-01-2014 om 08:27

Hoe krijg ik die kamers verhuurd bij mijn vader?


Rafelkap

Rafelkap

26-01-2014 om 12:04

Dalarna

Hij kan beter gaan trouwen met een rijke vrouw Maar hij boft al met zijn buurvrouw die af en toe voor hem kookt.
Met hoeveel broers en zussen zijn jullie? Is het toch niet mogelijk om hem samen financieel te steunen als het niet lukt een huurder te vinden? Tenslotte duurt het vast geen 20 jaar meer. Niet leuk natuurlijk, het lijkt me echt rot om je vader zo te moeten bemoederen.

Rafelkap

Rafelkap

26-01-2014 om 12:14

advies inwinnen

dalarna, als je vader echt zo slecht voor zichzelf kan zorgen en ik kan me voorstellen dat het voor jullie te zwaar wordt, kan je niet contact opnemen met een 'ouderenadviseur' of iets dergelijks in de gemeente om te bekijken of hij in aanmerking kan komen voor een aanleunwoning? vitawelzijnenadvies zie ik hier op google.
Misschien zijn er ook meer mogelijkheden. Want wat als die buurvrouw wegvalt? Dan kwijnt hij daar weg en dat wil je niet, hij is tenslotte ook nog slecht ter been.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-01-2014 om 12:16

Gut ja...

Hij komt dus structureel 150 euro tekort?

Eerlijk gezegd denk ik niet dat een huurder zijn probleem gaat oplossen. Heb je volledig inzicht in zijn financiën? Weet je hoeveel hij uitgeeft aan boodschappen? Eerlijk gezegd zou ik of hem dwingen zijn financiën over te dragen aan jullie (met als wisselgeld dat je ook de schuld overneemt) of ik zou hem aanmelden bij de gemeentelijke kredietbank en het gewoon laten gebeuren.

De huurder waar jullie naar op zoek zijn moet je zoeken met een lampje, als die al bestaat. En ondertussen tikt de tijd voort, en wordt het werkelijke probleem niet opgelost. Heb je het vertrouwen dat je vader met een huurder financieel wel uitkomt?

Andere optie zou kunnen zijn dat jullie voortaan de boodschappen doen en voor hem koken. Een aardappeltje meer schillen zou toch niet het probleem moeten zijn... Weet je namelijk wel zeker dat die constructie met de buurvrouw er wel helemaal eerlijk aan toe gaat?

????

Dalarna, je vader is alleenstaand, heeft geen recht op huursubsidie, dat geeft aan dat zijn inkomen te hoog is daarvoor, en komt toch zoveel te kort in de maand?

Zou ook vraagtekens zetten, zoals Ginny, bij zijn uitgave patroon:

Weet je namelijk wel zeker dat die constructie met de buurvrouw er wel helemaal eerlijk aan toe gaat?

Is hij misschien ergens aan verslaafd?

Katniss

Katniss

26-01-2014 om 12:53

Regie overnemen

Mijn moeder hebben we in de zwarte cijfers gekregen door al haar financiën over te nemen. We hebben een tijd haar pinpas ingenomen, maar toen heeft ze op de een of andere manier een extra pas aan kunnen vragen. Ook collectanten op straat zijn een risico, want ze tekent gerust om voor 8 euro per maand zieke zwerfdieren te steunen (en als je dat 5 keer doet is het toch wel weer een hoop geld op een inkomen van 780 euro). Nu kijken we dus elke maand haar afschriften na, gaan mee met boodschappen doen, en kopen af en toe spullen voor haar. Dat is nog een keer bijna 'fout' gegaan omdat de sociale dienst vragen ging stellen 'waar ze het van deed'. Ik houd nog mijn hart vast voor hoe dat gaat als ze 65 wordt en haar inkomen ongeveer verdubbelt. Dan is er meer mogelijk, maar moeder kennende denkt ze dan dat ze wel weer van alles kan gaan bestellen bij Wehkamp en consorten ;-(
Het idee van die huurder kun je beter laten vallen. Ik denk niet dat je iemand krijgt die tegen betaling in een 'vervuild' huis bij een hulpbehoevende oudere wil gaan wonen. Hebben jullie zicht op zijn bankafschriften? Hij zou boodschappen moeten kunnen doen voor 200 euro, en als het veel meer is is het niet ondenkbaar dat hij en passant ook de buurvrouw onderhoudt.

Dalarna

Dalarna, ik begon over die ijskast omdat de huurder dan zijn eigen spullen apart van die van je vader kan wegbergen. Dat is nodig met het oog op tandenborsteltellers. Die tellen niet alleen tandenborstels, die kijken ook of men `over en weer in elkaars verzorging voorziet` en eévan de dingen waar ze op gespitst zijn is gezamenlijk koken en eten. Ook het gezamenlijk doen van de was en het niet duidelijk apart hebben van verzorgingsproducten leidt tot verhoogde aandacht van dit soort lieden.

Groeten,

Temet

Bromvlieg

Ik ben het eens met Bromvlieg, ik zou toch eens uitzoeken hoe die constructies met de buurvrouw zit want met AOW + pensioentje en zonder gekke uitgaven zou het toch wel moeten lukken? Maar als hij de buren van gratis eten voorziet wordt het wat logischer.

Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 17:11

Bromvlieg

Het lijkt mij logisch dat hij haar niet de boodschappen laat betalen toch? Ik geloof niet zo dat die zoon daar ook van eet, dat zou mijn vader nooit toelaten. Omdat hij geen kassabonnen bewaard en eerst contant pint en dan naar de winkel gaat hebben wij alleen zicht in hoeveel hij pint maar niet naar hoeveel hij er mee doet maar als hij dat zou veranderen zou het niet genoeg opleveren om boven de nul te komen. Alleen een huurder of de auto eruit is voldoende. Naar een ander huis is niet eens voldoende aangezien je dan ook kosten hebt (verhuizen, en opknappen en dubbele huur).

Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 17:24

Tja

Er zijn gewoon grenzen, van onze kant en van zijn kant. Echt al zo lang gaat hij niet goed om met geld, mijn zwager heeft daar jaren geleden ook hele avonden aan besteedt. Verder wonen wij allemaal niet zo dichtbij dat we hem even een pannetje eten brengen en dat willen we ook niet. Daarnaast weten we zeker dat als we de constructie met de buurvrouw aanpakken hij dus geen eten meer krijgt en geen gezelligheid daar met haar. We snijden ons dan juist alleen maar in de vingers omdat wij dan voor het koken moeten gaan zorgen of hij koopt veel duurdere maaltijden. Vestzak-broekzak en meer ellende voor ons.

Dat is ook de reden dat een andere woning een probleem geeft, hij raakt de buurvrouwconstructie kwijt en vrijwel zeker wordt het eten dan duurder.

Hij betaalt echt heel veel geld aan de huur, aan vaste lasten, de lening, rente voor roodstand, de auto etc. We hebben het echt goed uitgezocht en hij moet de auto de deur uit doen of verhuizen (maar verhuizen alleen kan dus tot meer kosten leiden voor eten of brandstof etc) maar de huizen liggen niet voor het oprapen in de buurt. Gaat hij een stuk verder is hij dus alle gezelligheid van de buurvrouw kwijt of veel brandstofkosten voor de korte stukjes om bij haar te komen. Met een huurder zou hij 3 mnd geleden binnen een half jaar boven nul zijn geweest en dan zou hij kunnen gaan sparen.

Jullie moeten ook weer niet denken dat het echt een vieze situatie is daar en we waren ook van plan om hulp in de huishouding in te kopen van de verhuurder. Hij heeft zelf totaal geen hulp nodig van de huurder overigens.

Annet

Annet

26-01-2014 om 18:20

Heb je al met buurvrouw overlegd?

Ik zou haar de situatie voorleggen en aan haar vragen om mee te denken over oplossingen.

Dalarna

Kan die auto er niet uit, en deze dan vervangen door een scootmobiel of Canta-achtige? Die zijn wel vooral bekend als verstrekkingen voor gehandicapte, maar niks belet een mens om zo'n vervoermiddel gewoon zelf aan te schaffen. Vziw zijn ze goedkoper in het gebruik dan een auto, en je betaalt er geen wegenbelasting en minder verzekering over. Of rijdt je vader nog heel veel buiten de plaats? Voor alleen vervoer binnen de woonplaats voldoet een Canta oid ook.

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

26-01-2014 om 21:27

nu of straks

Dalarna,
ik lees ergens dat zijn gezondheid eigenlijk zodanig is dat hij misschien niet lang meer daar kan wonen en/of zou leven.
Zou verhuizen nú naar een situatie waar hij meer hulp kan krijgen/recht op heeft/te organiseren is dan niet handiger dan te proberen de oplossing in dit huis te vinden?
Of dichter bij 1 van jullie, of naar een gemeente die hem hulp verstrekt omdat hij er voor in aanmerking komt?

En ik zou iets doen denk ik met dat geld pinnen. Dwz hem tweewekelijks een bedrag geven (wekelijks is te ingewikkeld denk ik, omdat hij te ver woont?) en dan kijken hoe het gaat? Met de belofte aan de buurvrouw dat als het niet genoeg is en je vader (of zij . . .) kan bonnen overleggen dan gaat het bedrag omhoog?

gr Angela

Juline

Juline

26-01-2014 om 22:23

Gekke gedachte

Maar ik wil het toch even delen. Kunnen zoon van de buurvrouw en je vader niet ruilen van woning? Je vader bij de buurvrouw in huis en zoon een eigen woning?

Wat een toestand zeg, lijkt me niet gemakkelijk. Hopelijk komt er snel een oplossing.

Dalarna

Kijk eens hier: http://www.marktplaats.nl/a/huizen-en-kamers/op-zoek-naar-een-kamer/m770960380-gezocht-kamer-haarlem-hoofddorp-amsterdam.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Misschien heb je er iets aan. Stond op marktplaats.

Ik vraag me wel af of je niet het risico loopt dat vader weer gemakkelijker met geld omgaat, als hij extra inkomsten heeft. Dus loop je niet het risico om van een koude kermis thuis te komen? Er zal toch structurelere zorg moeten komen in de vorm van iemand die hem gaat begeleiden bij zijn financiën. Als hij dat niet wil zien, dan moeten jullie stoppen met gaten dichten. Hij heeft nu blijkbaar altijd nog een tapkraantje voor-het-geval-dat (even de kinderen bellen) en dat maakt het gemakkelijker voor hem.

Tsjor

Dalarna

Dalarna

27-01-2014 om 14:06

Bedankt

Bedankt allemaal, jullie hebben me (dus ons) goed aan het denken gezet en natuurlijk komen er allemaal ideeën boven wat op het eerste (en soms ook tweede) gezicht geen oplossing is maar we hebben er wel wat aan! Bedankt!

vind het ook veel

Die 500 euro...voor 1 persoon??? Daar haal ik eten voor, voor 3 personen een maand lang. Eet de buurvrouw+zoon ook van zijn geld?
Erg veel! En dat alleen voor koken?
groeten albana

Besparing

Kan de auto niet omgeruild worden voor een brommobiel? Als je vader hem voornamelijk gebruikt om boodschappen te doen en niet over de snelweg hoeft kan dat een kostenbesparing zijn.

En is een e-sigaret misschien een optie om roken te vervangen? 't Is even wennen, maar ik 'rook' nu voor 6 euro in de week waar ik normaal gesproken 6 pakjes voor nodig had. Scheelt ook weer zwarte ramen zemen.

skik

Dalarna

Dalarna

28-01-2014 om 12:06

albana

Hoe kom je bij die 500?

Dalarna

Dalarna

28-01-2014 om 12:07

skik, auto

Nee hij rijdt er mee naar ons toe en dat haal je niet met zo'n ding. Daar heeft hij ook weinig aan want hij is niet in staat meer om door de supermarkt te lopen volgens mij dus dan zou hij met dat ding naar binnen moeten, maakt ook niet uit omdat de buuf boodschappen doet dus.

Met weinig geld aantrekkelijker maken

Als je vader toch geen gebruik meer maakt van de douche, dan zou je misschien als huurvoorwaarde kunnen stellen dat de huurder de badkamer voor privégebruik heeft. Om dan weer te voorkomen dat de huurder je zich wassende vader aantreft in de keuken, kan je misschien van 'gratis op te halen' en koelkast en een elektrisch kookplaatje regelen zodat je in de kamer een provisorisch keukentje maakt. De zolder wordt dan een zit- slaapkamer.

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

28-01-2014 om 14:26

Dalarna

Volgens mij bedoelt skik met een brommobiel zo'n 40km per uur autootje, en niet een scootmobiel. Met zo'n ding heb je wel een dak boven je hoofd, en een tweede stoel. Dus de buurvrouw kan ook meerijden.

Dalarna

Dalarna

28-01-2014 om 21:28

Tijgeroog

Ok, dat kan, maar dat is vleesch noch visch (hij kan er niet mee de winkel in én hij kan er niet mee naar ons en tja het is iemand van de auto's en vrachtwagens en bussen die krijg je niet in zo'n ding zolang hij zijn rijbewijs nog heeft).

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 11:45

vicieuze cirkel

Iets kan wel in onderhoud en kosten goedkoper zijn maar als je het aan moet schaffen als je rond de -1500 zit dan is dat natuurlijk geen oplossing (en nee zijn auto is geen 2000 waard, eerder de sloopkosten).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.