Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


Pluk53

Pluk53

17-06-2013 om 18:32

Links

de documentaire heet "de mannen die ons dik maken"
Dat suggereert dus heel duideijk dat de oorzaak buiten.jezelf zou liggen.Ook al vliegen de gebraden haantjes rond, dat wil.nog niet zeggen dat je ze aan.je vork.moet prikken

Links

Links

17-06-2013 om 19:13

Journalistiek

Sja, als je niet voorbij de regels van de journalistiek kunt kijken en de daaruit voortvloeiende aandachttrekkende titels, dan houdt het wel op.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

17-06-2013 om 19:26

Wel interessant

Ik vond het wel een interessante documentaire. De meeste dingen wist ik wel, maar niet dat het glucosefructose siroop, van mais gemaakt, wat bijna overal in zit, heel makkelijk wordt omgezet in vet bij veel mensen. En ook dat datzelfde glucosefructose spul er bij veel mensen (niet iedereen) voor zorgt dat het stofje wat aan je hersenen moet doorgeven dat je genoeg hebt gegeten niet werkt. Dus dat is dan misschien wel de verklaring dat zo veel mensen zo veel moeite hebben om af te vallen, en een aantal mensen (zoals bv. Pluk) niet omdat bij hun dat stofje wel nog werkt.

puberma

puberma

17-06-2013 om 20:26

Eenvoudigen van geest

wijzen uitsluitend op de rol van consumenten. Alsof fabrikanten geen jaren research steken in hun verleidingskunsten. Alles is erop gericht om zoveel mogelijk mensen in de val te lokken. Want dat is heel winstgevend. Wie ernstige obesitas ontwikkelt, zit in de val. Afvallen door gewoon een beetje minder te eten, is dan niet meer mogelijk. De glucosestroopverkopers strijken de winst op, de medische kosten zijn voor de samenleving en voor de slachtoffers. En intussen maar ontbijten met croissants en hagelslag uitdelen op scholen. En stoken: "kinderen moeten ontbijten" , " mensen moeten maar niet zoveel eten".
Het is hetzelfde als met roken. De sigarettenfabrikanten kweken nieuwe verslaafden. De kosten zijn voor de samenleving. De burgers wijzen naar elkaar met het vingertje " je hoeft toch niet te roken?" Nee, duhhh nicotine is verslavend.
Hoe kan iemand denken dat mensen opzettelijk met een obees lijf rondlopen? Tuuurlijk, sommigen zeggen ik eet nou eenmaal graag als reactie op de plukken van deze samenleving. Zo ontloop je de realisatie dat je machteloos staat tegenover je obese omgeving. Je ziet rokers die hetzelfde doen.
Kortom: het is een pietsie ingewikkelder dan het lijkt en relatieve fysieke ongevoeligheid voor deze ontwikkelingen is geen verdienste, maar genade. Er is geen reden voor zelfgenoegzaamheid als je BMI niet boven de 25 uitkomt. Intussen gaan suikerstroopverkopers net zo min vrijuit als de tabaksindustrie en drugdealers.

Pluk53

Pluk53

17-06-2013 om 23:28

Invertsuiker

de (invert)suiker zit in de "fris"drank, het ijs, de (party)sauzen, de koekjes, de "pakjes" , allemaal zaken die je DIRECT uit je leven kunt schrappen!

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2013 om 23:51

Puberma

Ik ben heel erg voorzichtig met mensen van dombeid te betichten, maar ik zie dat jij dat in zekere zin al doet. Ik wil het in dat kader eigenlijk omdraaien. Is het niet zo dat de 'eenvoudigen van geest' de mensen zijn die de verleidingskunsten van de voedselindustrie niet doorzien en daardoor wat gevoeliger zijn de verleidingskunsten? Ik reken mij niet tot de enorm slimmen van geest, verre van dat, maar ik heb al wel zoveel meegekregen over die verleidingskunsten, dat ik wéét hoe het werkt. In grote lijnen althans. Die kunsten gaan zo ver dat ik ongetwijfeld van veel nog met mijn oren zal staan te klapperen. En ondanks dat ik weet hoe het werkt, durf ik toch te zeggen dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Dat de industrie je aan het eten wil hebben, dat is duidelijk, maar ik blijf vinden dat je als consument ook hersens hebt en daar keuzes mee kunt maken. Als je ervoor kiest om iets te eten waar al die verleidingskunsten in verwerkt zijn, dan ben je daar toch echt zelf mee naar de kassa gelopen. Feit is natuurlijk wel, dat als het aanbod er niet was je ook niet voor de keus stond om het al dan niet te kopen, maar toch vind ik het te gemakkelijk om alle schuld buiten de consument te leggen.
Kaaskopje, met een te hoge BMI (zit nog in het oranje)

puberma

puberma

18-06-2013 om 08:24

Niemand zegt

Dat je in de winkel niet iets kunt laten staan. Maar er wordt heel naief van uit gegaan dat iemand die obees is, naar een normaal gewicht zal gaan als diegene nu maar ff geen frisdrank koopt en geen koekjes eet. En dat pedante " ik koop het toch ook niet" of " ik weet me toch ook te beheersen" , is zo potsierlijk zelfgenoegzaam.
Wie eenmaal over een bepaald gewicht heen is, heeft medische hulp nodig. Of je obees wordt van het huidige voedselaanbod, is grotendeels een genetische kwestie. Vetweefsel is actief weefsel dat erop gericht is zichzelf in stand te houden. Je hormonen, brein en de hele rest veranderen mee met je vetpercentage. Zodat je in een vicieuze cirkel terecht komt.
En net als de sigarettenfabrikanten richt de suikerstroopmaffia zich op onze pubers. Je weet wel, die lui die rond schooltijden en in pauzes energy kopen, worden doodgegooid met breezers en gestimuleerd worden hun snelgroeiende en dus hongerige lijf te voeden met snickers. En als ouders heb je ze niet meer aan een touwtje. Nou krijg ik ongetwijfeld weerwoord van een stel superouders wier kinderen uitsluitend appels en volkorenbrood blieven, dankzij de voorbeeldige opvoeding die hen is toegediend. Tuurlijk.
En degenen die roepen dat ze zelf kiezen voor hun iets te hoge BMI, zien het punt niet. Die hebben zelf niet genoeg gewicht om gehandicapt te raken, maar zijn wel dankbare afnemers van suikerstroop en bagatalliseren de gevolgen voor een groot deel van hun medemensen door te roepen dat die dan maar ff moeten minderen. De fabrikanten zijn bezig mensen met ern genetische dispositie voor ernstge obesitas op termijn te vermoorden. Zoals de tabaksindustrie bezig is mensen die gevoelig zijn voor peer group pressure en nicotine, longkanker te bezorgen.
Zolang mensen die zelf een niet al te hoog gewicht hebben zich daarop laten voorstaan en de schuld bij de slachtoffers leggen, zolang zal deze handel alle ruimte krijgen.

Pluk53

Pluk53

18-06-2013 om 08:30

Puberma

ja, het is een.grote samenzwering
Je trekt de vergelijking met roken: maar dan zitten we goed.wat de toekomst betreft! 50 jaar geleden.rookte iedereen (want het is verslavend). Nu roken nog steeds veel mensen, maar er zijn heel wat verslaafden gestopt.
Met overgewicht kan het net zo gaan. Er is steeds meer kennis, en meer voorlichting. Jojo-en "was" een grote valkuil; daar weet men nu de gevaren van. De specifieke gevaren van bepaalde voedingsmiddelen, ook die worden beter onderkent.
Maar de basiskennis en de basisgereedschappen, die hebben we al lang:
_ bewegen is goed. Voor je lichamelijk welbehagen, en om wat calorieen te verbranden
- snacken voor de tv is slecht
- "fris" drank kun je beter laten staan (thee/water lest de dorst ook prima)
- beschouw ijs/koek/mayo/etc. als iets extra's, en niet als standaard.
- gebruik de fiets,of ga lopen.
- haal heel beperkt "snacks" in huis,
etc.etc.

puberma

puberma

18-06-2013 om 09:36

Juist pluk

En de tabaksreclame is verboden. En het aantal verkooppunten is sterk gereduceerd. En er is een leeftijdlimiet.
Omdat dit evenwel niet voldoende is hou je een contingent rokers. En het percentage rokers stijgt weer, helaas. Ik ben dolblij met de naming and shaming website van die twee longartsen. Mensen die weten waar ze het over hebben.

Pluk53

Pluk53

18-06-2013 om 10:26

Puberma

klopt allemaal wat je zegt; wat ik zei in mjn posying kunje ZELF doen, nafahankelijk van de eventuele overheidsmaatregelen. Eigen verantwoordelijkheid nemen voor die zaken.die je ZELF in.de hand kunt hebben.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

18-06-2013 om 10:41

Roken

Ik vind het wel een goede vergelijking eigenlijk. Zelf heb ik ook gerookt, ruim een pakje per dag. Toen ik besloot om er mee te stoppen ben ik van de een op de andere dag gestopt. Natuurlijk wel moeilijk de eerste weken maar hoe langer je gestopt bent hoe makkelijker het is. Maar.... ik haal het toch echt niet in mijn hoofd om tegen andere mensen, die het niet lukt om te stoppen, te zeggen dat ze dom zijn en dat het toch makkelijk is om "gewoon" te stoppen. Omdat ik weet dat het bij iedereen anders is en voelt.
Met eten is het nog veel moeilijker dan met roken. Want iedereen moet toch eten. Het wordt je vaak aangeboden, je moet de supermarkt in, ziet reclames enz. waardoor je er toch steeds weer mee geconfronteerd wordt.
Maar nu ik het weet van de glucosefructosestroop ga ik daar wel echt op letten, want ik weet zeker dat ik bij die mensen hoor die daardoor niet meer voelen wanneer ze genoeg hebben gegeten, sterker nog, steeds honger/trek blijven houden, ook als ze al genoeg hebben gegeten.

Pluk53

Pluk53

18-06-2013 om 11:03

Invertsuiker

glucose/fructose-stroop heeft dezelfde verhouding glucose/fructose als in sucrose, onze "gewone" suiker, wat in ons lichaam wordt afgebroken tot glucose en fructose. Honing bestaat ook voor 40% uit fructose, en dat wordt door veel mensen gebruikt als "gezond" alternatief voor suiker.
Het "enige" probleem volgens mij, is dat veel te veel "levensmiddelen" (in feite genotsmiddelen) gezoet zijn, en dat we met zijn allen willens en wetens een veel te zoete smaak ontwikkeld hebben. Als je weg blijft van "pakjeseten"/ijs/snoep/(party)sauzen/FRISDRANK, dan is het probleem van de glucose/fructosestroop voor jou niet zo groot.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

18-06-2013 om 11:20

Pluk

Jij hebt dus duidelijk de documentaire niet gezien.

Pluk53

Pluk53

18-06-2013 om 11:47

Petra

jawel, wel gezien. Maar misschien ben.ik niet zo snel geintimideerd dppr halfwetenschppelijke presentaties. Fructose worft als het probleem gezien, omdat het rechtstreeks wordt opgeslgen in de lever. Maar dat wordt fructose uit de sacharose net zo goed. en de fructose uit honing ook. Het probleem is, dat we er gewoon veel te veel van binnen krijgen in koek/snoep/pakjeseten/frisdrank. Laten staan die zooi, en het "probleem" is opgelost.

ik moet zeggen dat ik, niet zo zeer door gewichtsoverweging maar voor gezondheid en geld, bijna geen kant en klaar eten meer koop. Alleen dingen dat ik zelf moet maken/bereiden. Ik ben nu meer tijd kwijt met het bereiden van maaltijden (zelf pastasaus maken uit echte tomaten, uitjes en groente is aanzienlijk langer dan uit een potje) maar ik proef het verschil en zie het ook langzaam op mijn weegschaal. Als ik werkelijk koekjes wil bak ik ze zelf, 9 van de 10 keer laat ik het plan vallen, veel te veel moeite, Nu ben ik zelf ijs aan het maken met alleen gepureerd fruit en bio-yogurt, heerlijk en ik weet precies wat erin zit (juist, fruit en bioyogurt Het is wel veel meer moeite, maar ook veel lekkerder.
Ik heb Estland voor de onafhankelijkheid meegemaakt, de mensen waren overweldigend slank: geen auto's en geen munk food voorhanden. Als je iets van gebak of chips wou hebben moest je het zelf maken. 20 jaar later heeft bijna iedereen een vetrand, so niet twe. Ik heb het niet over mensen van mijn leeftijd maar ook jongeren. Dus ja het is er, het wordt gekocht, en mensen dijen uit. Toen het er niet was waren de meesten echt slank.
Sinilind

puberma

puberma

18-06-2013 om 12:31

Sinilind

Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat, als het aanbod er niet is, mensen gezonder en slanker zijn? Mee eens!! Maar hoe moet dit nu verder dan? Moeten aanbieders maar ongehinderd kunnen doorgaan met: verzoeten, verzouten, porties vergroten, pubers in de verleiding brengen zodat die met 17 al te zwaar zijn en last but not least "kies bewust" etiketten plakken op notoir ongezonde troep?
En wat betreft sigaretten: moeten tabaksfabrikanten maar weer gewoon reclame mogen maken? En meer verkooppunten hebben? Naast elke school een cool sigarettenverkooppunt? Roken in restaurants en openbare gebouwen weer toestaan? De consument is toch zelf overal verantwoordelijk voor, dus dat kan toch allemaal best? Moeten mensen maar niet roken, te veel eten, te veel suiker nemen enzovoort.
Pluk, je hebt de documentaire echt niet begrepen of toch inderdaad niet gezien. Inderdaad fructose, is fructose. Of het nu in honing zit, in ham of in een appeltje. Niemand die dat betwist. Maar daar ging het nu net niet om. Het gaat hier om een economisch delict dat gevolgen heeft voor de volksgezondheid.

ex-dikkerd

ex-dikkerd

18-06-2013 om 12:42

Verborgen verleider?

Omdat ik mijn yoghurtje puur toch iets te zuur vind, doe ik er graag zoetstof of fruit in. Met de zoetstof ben ik gestopt omdat ik er klachten van kreeg.
Toen kwam stevia. Een natuurlijk product en hoera, het is ook in poedervorm te krijgen!

Ik kijk, zoals altijd, op het etiket en zie dat het voor >90% uit maltodextrine bestaat.

Toch eens even op googlen: "Maltodextrine is een hoogwaardig koolhydraat. Het bestaat uit complexe glucose-polymeren en smaakt matig zoet. Een verzadigde oplossing van maltodextrine in water wordt glucosestroop genoemd.
Het is op dezelfde manier opgebouwd als zetmeel, maar bevat minder glucosedeeltjes per polymeer, waardoor maltodextrinen sneller door het lichaam opgenomen kunnen worden. Complexe koolhydraten worden langzamer en beter opgenomen in het bloed en leveren daarmee energie op langere termijn en reguleren de bloedsuikerspiegel. Maltodextrine kan gemaakt worden uit willekeurig welk zetmeel, bijvoorbeeld uit aardappelen of maïs. In Europa wordt het vaak uit graan gemaakt, en daarom kan maltodextrine soms gluten bevatten, wat ongunstig is voor mensen die lijden aan coeliakie.
Maltodextrine wordt als additief gebruikt in maïs-, aardappel- en tarwezetmeel en vooral in koffiemelkpoeders, puddingpoeders, pannenkoekenmix, koffiecreamer en sportdranken, maar ook in sommige snoepjes zoals Tic Tac en in Pringles."

Het zal vast wel onschuldig zijn, maar ik ben te wantrouwend geworden en wil ex-dikkerd blijven en niet opnieuw dikkerd worden. Ik heb het dan ook niet gekocht.

Gelukkig het het nu fruit-hoogseizoen en kan ik de yoghurt op die manier wat zoeter maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2013 om 12:53

Puberma

"Dat je in de winkel niet iets kunt laten staan. Maar er wordt heel naief van uit gegaan dat iemand die obees is, naar een normaal gewicht zal gaan als diegene nu maar ff geen frisdrank koopt en geen koekjes eet. En dat pedante " ik koop het toch ook niet" of " ik weet me toch ook te beheersen" , is zo potsierlijk zelfgenoegzaam."
Oh, maar ik geloof ook niet dat ik dat zeg. Een 'obees' kan eetverslaafd zijn. Mijn kennis is dat ook en heeft daar in een verslavingskliniek voor gezeten. Het is een serieus probleem. Maar niet iedereen met (flink) overgewicht is serieus verslaafd, maar heeft te lang in een verkeerd patroon geleefd. Zo iemand ben ik. Ik ben gemakzuchtig geworden en ach, als ik al 101 kg woog, dan was 103 na de feestdagen geen wereldramp. Het is allemaal zo lekker tenslotte! Maar met enige moeite kun je die knop omzetten en in plaats van chips, een appel pakken, of worteltjes. Daar is niet persé een therapeut voor nodig.

Pluk53

Pluk53

18-06-2013 om 13:08

Puberma

"Het gaat hier om een economisch delict dat gevolgen heeft voor de volksgezondheid."
leg uit aub. Dat het gevolgen heeft voor de volksgezondhed, dat snap ik. Maar economisch delict? Die ondernemers gedragen zich als ondernemers. Ze willen.omzet.
Maar als zaken die ook slecht zijn.voor de gezondheid kun.je ook noemen: alcohol, zonnebaden, snorfietsen, te weinig bewegen, extreem gamen, te harde muziek op je koptelefoon, extreme sporten, ..... Kleur de plaatjes en maak het verhaal zelf af

Ja puberma

Als de aanbod er niet is zijn de mensen aanzienlijk slanker, klopt. En bovendien geen auto's dus veel meer lopen. En de aanbod is er, als je rondloopt in een supermarkt is 70 a 80% schat ik, gemakvoedsel. Kant en klaar, bewerkt. Stoppen met junk of bewerkt voedsel is net zoals stoppen met roken, klopt in de meeste gevallen. Het kost ontzettend veel moeite om je eetpatroon 'blijvend' te veranderen. Bijna iedereen kan eventjes afvallen, maar voor altijd anders eten is toch moeilijker. Ik ben (vooral door geld gedwongen) ermee begonnen en hoop dat ik door zal zetten, ik begin echt de vruchten van te plukken maar wanneer ik 's avonds moe thuis kom en nog van alles moet pellen, ontvellen en snijden, bakken koken en ook nog merken dat er geen brood meer is en de broodbakmachine tevoorschijn halen, ja soms baal ik.. Ik heb zelfs een keer voor de lol chips gemaakt (in de oven) en het was erg lekker.
Het vraagt veel tijd en is soms vervelend. Maar ik zie geen andere oplossing. Op zich ben ik wel voor een junkfood tax zodat ongezonde etenswaren flink duurder worden maar de lobbys zijn volgens mij nog krachtiger dan die van de tabaksindustrie. Het zal zeker nog een aantal jaren duren voordat het komt en tot die tijd ben je aangewezen op het enige dat je zelf onder controle hebt: wilskracht.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Irene

Irene

18-06-2013 om 13:32

Aan de zijlijn

Tja ik sta al 20 jaar aan de zijlijn van iemand die constant bezig is met zijn gewicht (mijn echtgenoot) hij heeft nu bmi 31,5 en komt van 35. En ik hoor en zie natuurlijk wat er gebeurt, hij is altijd met eten bezig, eet structureel meer dan dat de rest van het gezin doet. Altijd.
Wij 2 bolletjes ijs, hij 3. 's Avonds neemt hij nog een bakje kwark rond een uur of 11 "want daar zit niks in"... wij eten geen bakjes kwark om 11 uur. Hij eet dit omdat hij aan de lijn is. Toegegeven, wij eten wel eens (niet iedere avond) een bakje chips in de avond, hij eet iedere avond kwark. Als hij toevallig eens meegaat naar de supermarkt ben ik veel meer geld kwijt. Hij koopt dan gezonde dingen, plakken zalm ofzo, voor op brood (maar hij snackt er ook van, zalm in snippertjes snijden en dan in een bakje met wat mayonaise en wat peper opeten) en bakjes voorgesneden fruit. (is natuurlijk heel gezond, maar hij eet het als extra, ik eet het bijv. niet.)
Hij heeft het heel lang onder controle en dan ineens dan gaat hij dus snacken. Als ik er dan wat van zeg wordt hij boos, of zegt 'ja jee, ik doe het één keertje zeg"... maar ondertussen weet hij alles over dieten, wat je wel en niet moet eten, alleen hij doet het niet, of laat ik het zo zeggen, hij heeft constant een terugval. "Een slechte week" waarin hij zich weer te buiten gaat aan te veel eten.
Het is echt een verslaving waar je heel moeilijk vanaf komt. Ik haal al zo weinig mogelijk in huis, maar de kinderen en ik willen ook wel eens wat lekkers en echtgenoot lust trouwens alles. Dus als er niets te snaaien valt dan kan je altijd nog een boterham met pindakaas nemen. (of twee)
Maar goed, ik heb goede hoop, hij is al 15 kilo afgevallen, ondanks alle keren dat hij een terugval had. Hij doet veel aan sport, maar het is heel heel moeilijk. Ik vind het zelf zo langs de zijlijn ook heel moeilijk. "eet dat nou niet!" zou ik regelmatig willen roepen, maar dat doe ik niet, dan zou ik constant ruzie hebben, wel mijd ik snackbarren en de ijscoman, dan zeg ik dat ik niet hoef, in de hoop dat hij ook overslaat (want dat doet hij niet altijd) maar als ik stug doorloop lukt het me meestal wel hem ook weer mee te laten lopen ipv een ijsje te kopen.

Pluk53

Pluk53

18-06-2013 om 14:04

Puberma

en, Puberma, vertel eens, hoe zouden.overheidsmaatregelen de man van Irene kunnen helpen? De zalm/kwark/pindakaas duurder maken (of verbieden )

puberma

puberma

18-06-2013 om 14:41

Nou pluk als volgt

Ik kan bijna niet geloven dat je deze vraag serieus meent. En dan die smiley erachter, terwijl we het hier over iets hebben dat voor veel mensen een fors en soms dodelijk probleem is. Vreselijk, of om in de sfeer te blijven: smakeloos. Maar goed, daar gaan we. Verslaving aan een stof, inclusief eten, begint met een gebruik van de stof. Het lichaam went aan de stof en gaat er dringend om vragen, ook als de betreffende portie van de stof niet nodig is om in leven te blijven. Els Noorlander heeft her en der mooi beschreven hoe dit werkt. De man van Irene was gebaat geweest bij in ieder geval meer preventie. Niet overal suikers in stampen (zie de uitzending, kijk anders op Uitzending Gemist), niet mensen als puber al zoveel mogelijk lege Kcal proberen op te dringen. Drugsverslaving begint met dealers die rond middelbare scholen hangen. Rookverslaving begint met recrutering door de tabaksfabrikanten onder pubers. Wat onze kinderen aan ongezond voedsel wordt aangeboden, heb ik al beschreven. Ben je eenmaal te zwaar, dan zul je serieus honger moeten lijden om af te vallen en op je nieuwe gewicht te blijven. Lees daar Martijn Katan even op na. Zoals iemand die gewend is aan een paar sigaretten per dag roken, vaak langzaam maar zeker evolueert naar een pakje of meer per dag, zo evolueert iemand van een broodje dun belegd met pindakaas (trouwens toch een idioot product), naar veel te veel pindakaas. En dat gaat bij een deel van de bevolking sneller en gemakkelijker als je die pindakaas stiekem voorziet van een lik suikerstroop en ja, dat gebeurt ook met vleeswaren en zalmsnippers.
En zoals dealers om afkickklinieken heen hangen, zo is de voedselmaffia van harte bereid om de man van Irene verder in de prut te helpen. Die is namelijk zoals elke dealer gebaat bij terugval en verergering. Dus is er overal eten, eten, eten. Bij de benzinepomp, op het station, op straat enzovoort. Daar zullen nog twee televisieuitzendingen over volgen als tenminste de hele serie is opgekocht. Voorts zijn de dealers van harte bereid om steeds grotere porties aan te bieden. Vandaar dat Bloomberg in New York heeft geprobeerd om daar iets aan te doen.
Verder is er genetische predispositie, zoals ik al zei. Dus de man van Irene is gevoeliger voor deze handel dan Irene. Dat is niet zijn fout. Dus ja, hier mag wel wat regulering komen. Ter preventie en om de man van Irene terzijde te staan. Die heeft namelijk harder hulp nodig dan zijn dealers. Ik ben in deze solidair met de man van Irene, ook al ben ik zelf niet obees.

Pluk53

Pluk53

18-06-2013 om 14:59

Puberma

"Verslaving aan een stof, inclusief eten, begint met een gebruik van de stof. Het lichaam went aan de stof en gaat er dringend om vragen, ook als de betreffende portie van de stof niet nodig is om in leven te blijven"

dus "eten" is volgens jou de verslavende stof?

puberma

puberma

18-06-2013 om 15:21

Yep

voor sommige soorten voedsel werkt het zo. En juist die soorten zijn voor een aantal producenten een heel populair ingrediënt. Merkwaardig, niet?
Ik stop hier verder wel mee. Je zit vliegen af te vangen in plaats van serieus mee te discussieren, ten koste van mensen die problemen hebben met hun gewicht. Daar werk ik verder niet aan mee.

Pluk53

Pluk53

18-06-2013 om 15:45

Puberma

ik neem aan dat je wederom op de invertsuiker doelt, de glucose-fructose.
Veel mensen hebben nu eenmaal graag zoet, dat is al eeuwen zo. Maar die documetaire heeft mij geen overtugende feiten gegeven dat invertsuiker slechter is dan sacharose; wel goedkoper, en ook zoeter, dat wel. En nogmaals, als je niet te veel koek/frisdrank/etc. tot je neemt, danheb je daar weinig last van.

Pluk53

Pluk53

18-06-2013 om 16:14

Invertsuiker

bestaat al heel lang. is gewoon "gesplitste" sachsrpse, wat anders ook in ons lichaam gebeurd. Zie http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Invertsuiker

Dus waarom.die hetze tegen dat product. ht is net zo goef/slecht als sacharose. In.feite minder slecht, want je hbt r minder van nodig voor hetzelfde zoetniveau te bereiken.

puberma

puberma

18-06-2013 om 16:45

Ik voer

geen hetze tegen wat voor suiker dan ook. Suiker is er altijd geweest, masr het zat niet eerder overal in. Ik protesteer tegen onnodig zoeten, onnodig veel zout, vegroten van porties, vermeerderen van eetmomenten, misleidende reclame en bovenal tegen het opdringen van ongezond voedsel aan onze kinderen.
Geen doelpalen verzetten

Pluk53

Pluk53

18-06-2013 om 17:19

Puberma, suiker etc

OK, dan ben jij duidelijker dan de documentaire! Want daar wordt als het "grote kwaad" de invertsuiker aangeduid. Maar zoals tig keer gezegd: zit alleen in kant en klare producten, pakjesvoer, koek/snoep/ijs/"fris"drank etc. Blijf daar ver van, en je bent veilig.
Jij bent bang voor onze kinderen? Ik wil niet zeggen dat je alles in de hand hebt, maar daar ben je veelal zelf bij. Volgens mij zijn de kinderen de enige leeftijdscategorie die nog een beetje spontaan beweegt. Het gaat fout als men stopt met sporten en op de brommer stapt.

saskia

saskia

18-06-2013 om 19:58

Ook aan de zijlijn

Net als Irene heb ik een man met fors overgewicht. Ik zit er naast als hij 's avonds een zak chips open trekt of de frituur aanzet. Ik erger mij eraan en associeer daarom ook al snel dikke mensen met dit eetpatroon. Puur mijn eigen ervaring en de frustratie dat ik ook wel chips en snacks 's avonds zou willen eten en eieren met spek voor het ontbijt. Uit de verhalen uit dit en eerdere draadjes weet ik dat het niet altijd de oorzaak is. Maar ik weet ook zeker dat als mijn man zou kunnen stoppen met snoepen en snacken, hij niet zo zwaar zou zijn. En als ik met hem mee zou doen, dan schiet mijn gewicht ook omhoog. De praktijk thuis is gewoon dat ieder pondje door het mondje gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.