Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


puberma

puberma

11-08-2013 om 17:57

Voor niks

gaat de zon op. Eerst almaar: wat moet iemand dan doen? Komt er voor de zoveelste keer een antwoord, wordt er ineens volkomen uit de lucht en tegen elke realiteit in, geponeerd dat het niks mag kosten. Het spijt me verschrikkelijk, maar dit is trollengedrag.

puberma

puberma

11-08-2013 om 18:02

Cersei

Pluk53

Pluk53

11-08-2013 om 21:49

Puberma

Volgens mij is dit de eerste keer dat er geantwoord is ( en niet door degene waar de vraag aan gesteld is; die was te druk met om de brij draaien). De kosten zijn natuurlijk wel relevant, maar niet het belangrijkst. Je geeft zelf al aan dat er geen goede kennis/ deskumdigheid is. Hoe kan er dan.een goed individueel advies gegeven worden.

Links

Links

11-08-2013 om 23:00

Pluk

Precies. Met die laatste vraag geef je zelf het antwoord. Alleen is jouw oplossing dat we daarom maar op wilskracht moeten hameren. En is de door mij en anderen, waaronder Puberma, al eerder aangedragen oplossing dat er meer onderzoek moet komen. En dat 1 van de oplossingsrichtingen ook is het bekijken waarin de omgeving meer gereguleerd moet worden. Maar ook in hoeverre de algemene adviezen helpen of juist tegenwerken. En zo zijn er nog meer oplossingsrichtingen voorgesteld die onderzocht moeten worden.

Er is geen pasklare oplossing voorhanden. Is dat voldoende reden om te stoppen met zoeken en fatalistisch achterover te leunen en het aloude wijzen naar wilskracht vol te houden? Nee, niet als je overgewicht en obesitas als een probleem van de samenleving ziet. Wel als je het een ver van je bed show vindt. Maar stop in het laatste geval dan alsjeblieft met het elke keer je mengen in draadjes die over overgewicht gaan. Je draait al minstens twee jaar dezelfde cd en de tekst die daar op staat is genoegzaam bekend.

Nils

Nils

11-08-2013 om 23:55

Echt allerlaatste poging pluk

Omdat, Pluk, er op individueel niveau een beter op maat gemaakt plan gemaakt kan worden. Bij obesitas zijn er zoveel factoren die een rol spelen, maar bij iedereen verschillend. Iemand die zichzelf al jaren aan het uithongeren is, heeft een ander plan nodig dan iemand die een veel te grote energie-inname heeft. De kennis en deskundigheid zijn op individueel niveau veel groter en dat verreist dus een individuele aanpak. Dat is toch heel logisch? Veel mensen in dit draadje nemen zichzelf of een enkele bekende als norm voor het hele obesitasprobleem. Dat Knurf, itt tot mij, moeite zegt te moeten doen om op gewicht te blijven, wordt door iedereen aangenomen. Maar dat er mensen zijn die dezelfde (of meer) moeite doen die overgewicht hebben? Nee, dat kan dan weer niet. Het voorbeeld van mijn vriendin is ook niet de norm, maar zij is net zo echt als de vriendin van Kaaskopje. Maar zij past niet in jouw beeld en is dus de uitzondering. Ex-dikkerd die eenzelfde verhaal heeft is eigenlijk voor leugenaar uitgemaakt. Volgens mij kost het minder energie om de gekleurde bril af te zetten en even rustig terug te lezen wat er tot nu toe geschreven is. Niet zozeer om je te overtuigen, maar om te voorkomen dat je in een kringetje blijft ronddraven. Er zijn in deze draad namelijk veel mogelijke oplossingen genoemd. Ik word langzamerhand zelf ook dol in dat eindeloze kringetje, voor nu is het eventjes genoeg.

liora

liora

12-08-2013 om 11:05

Nils

Ik heb nog nooit gehoord van iemand die zichzelf jarenlang uithongert en obesitas heeft. Let's get real mensen!

Pluk53

Pluk53

12-08-2013 om 13:02

Links en nils

Jullie verschillen maar een letter, grappig.
Allereerst: ik ben "voor" elke ontwikkeling die er toe bijdraagt dat mensen beter/makkelijker controle kunnen houden/terugkrijgen over hun gewicht en gezondheid. Er zijn in deze draad heel wat ideeën en voorstellen gedaan. Maar de meeste daarvan hebben betrekking op de "omgevingsfactoren": regels voor toegevoegde "verslavende" stoffen (suikers etc.), voorkomen dat foute eetpatronen inslijten ("fout" schoolontbijt, stimuleren van "foute"/overbodige(?) tussendoortjes, verminderen/ verbieden reclame voor "foute" voeding, verminderen verkooppunten snacks/fastfood( zeker op scholen), meer onderzoek (daar is niemand op tegen), diëten heel goed begeleiden, zwaargewichten niet meer als outcasts zien door betere voorlichting etc.etc.).
De "eigen" mogelijkheden van de zwaargewichten zijn beperkt. Ze moeten zich richten naar de "deskundigen" die hen een op maat toegesneden programma gaan aanbieden (??).
De theorie is mooi, maar de praktijk is weerbarstiger denk ik. En zoals gezegd: al krijg je een perfect persoonlijk programma, dat zal toch betekenen dat er gebroken.moet worden met ingesleten gewoontes en verslavingen. En dat kan dan wel zonder "wilskracht"?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2013 om 13:04

Nils

Die op maat gemaakte plannen zijn er al. Er zijn een aantal ziekenhuizen/klinieken in Nederland die speciaal gericht zijn op mensen met obesitas en er zijn ook klinieken die daar therapie voor aanbieden. Ik heb dat al eerder min of meer genoemd. Die therapie lijkt op een afkickperiode voor alchoholisten of drugsverslaafden. Een zeer vol programma en uiteraard geen volle koelkasten in de buurt. Alleen al de eigen bijdrage voor zo'n opname (3 maanden!) is 5000 euro. Vervolgens betaal je nog eens 500 euro ergens voor en dan heb ik het nog niet gehad over wat de zorgverzekeraar moet uitbetalen. Als je dit aan élke persoon met een flink overgewicht zou moeten aanbieden, dan zal de zorgpremie ook flink omhoog moeten. Er moet dus toch ook een stukje eigen verantwoordelijkheid aangeboord worden bij mensen die het zover hebben laten komen. Want dat ze het veelal zélf zover hebben laten komen lijkt mij een feit. Ik begrijp best dat mensen zich een periode laten gaan, ik ben tenslotte zelf ook al 20 jaar zwaarder dan ik zou moeten zijn, maar bij een bepaald gewicht moet je toch gaan beseffen dat het niet gezond meer is? Voor mij lag die grens bij 107 kg. 35 kg boven mijn ideale gewicht, volgens Miriam nog niet zorgwekkend wánt onder de 35. Met andere woorden: Miriam, een intelligente vrouw, zou neemt met zo'n overgewicht dus niet haar verantwoordelijkheid. Dat vind ik onbegrijpelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2013 om 13:10

Zou neemt

zou moet weg.

Pluk53

Pluk53

12-08-2013 om 13:29

Liora

Dank voor je relativerende bemerking.
Je hebt zelf al aangegeven dat individuele begeleiding bij jou niet geholpen heeft. GB + persoonlijke inzet wel een oplossing. Heeft dat mede te maken met de fysieke beperking om (te) veel te kunnen eten?

liora

liora

12-08-2013 om 13:41

Pluk

Ja inderdaad, mede.
En wat is een bemerking? Bedoel je opmerking?

puberma

puberma

12-08-2013 om 13:58

Wilskracht

Het meest succesvolle programma om verslaafden te helpen is het Minnesota 12 stappenmodel. Dit programma leert dat het idee dat je van een verslaving af kunt via wilskracht, contraproductief is. Ik zoek het straks ff op

12 stappen

http://www.jellinekminnesota.com/nl/behandeling/minnesotabehandeling/12_stappen

Hmm, punt 6, 7 8 en 10 hebben toch wel degelijk met wilskracht te maken?

Ik heb overigens het filmpje van de endocrinoloog (oa) uit Amerika ook bekeken, en ik hoorde er niet in dat je er zelf helemaal niets aan kan doen. Ik hoorde wel dat als je fructose/ suiker eet je je hormonen in de war stuurt, en dat dus niet moet doen, dus ook geen producten waarin dat is toegevoegd eten, dat je op moet letten op je portiegrootte, water moet drinken ipv frisdrank, meer moet bewegen, vers fruit en groente eten, niet snacken, geen 2e porties nemen, vezels eten etc. Is dat niet hetzelfde als Pluk zegt?

puberma

puberma

12-08-2013 om 15:46

Ach ja

Verwijzen naar een scientology website, Pluk. Tuurlijk. Zie je nu, je kijkt totaal niet of informatie iets toevoegt of niet. Het gaat alleen om het tegenspreken, dus het dondert niet waar je het vandaan haalt, als je maar kunt zieken. Trollengedrag.

puberma

puberma

12-08-2013 om 15:59

Karin

Stap 1 betekent toegeven dat alleen wilskracht tekort schiet. De stof/het middel is je de baas. Van daaruit werk je verder naar de volgende stappen. En een vraag: waarom sla je de omgevingsmaatregelen die in de filmpjes worden bepleit, over?

Links

Links

12-08-2013 om 16:31

Wilskracht nogmaals

Wilskracht is een onderdeel, altijd. Nogmaals: dit is al vanaf het begin gezegd. Kijken naar overige oplossingen is niet zoeken naar een excuus maar zoeken naar een oplossing.

Het aanbod zal gereguleerd gaan worden, net zoals bij alcohol en sigaretten.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2013 om 16:33

Puberma

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dezelfde bezwaren voel bij dit 12-stappenplan. Mijn vriendin heeft hier ook mee te maken en ik zou het niet prettig vinden om een 12 stappenplan te moeten volgen met toch wel een duidelijk verzoek om het in het spirituele of religieuze te zoeken. Dat gebeurt wel. Het is direct afgeleid van de 12 stappen van de AA en dat staat bol van dat je je moet overleveren aan onze lieve Heer. Ik zou er acuut nog een borrel door nemen. Maar algemeen gezegd, gaan de opstellers van deze 12 stappen dus uit van éigen bewustwording, verantwoordelijkheid, wilskracht en handelen. Schiet mij maar lek, maar is dat iets anders dan wij hier in dit draadje zeggen?

Pluk53

Pluk53

12-08-2013 om 16:55

Links, aanbod

" Het aanbod zal gereguleerd gaan worden, net zoals bij alcohol en sigaretten"
Heb je een tijdpad in gedachte? Miriam gaf al aan dat dat volgens haar pas mogelijk is door een ander verdienmodel van de betrokken bedrijven. En denk je dat de huidige "verslaafden" geen wegen zullen vinden om te blijven "scoren"?
Het is wel de richting die gegaan moet worden, om een nieuwe generatie van verslaafden te voorkomen.

Pluk53

Pluk53

12-08-2013 om 17:04

Puberma, troll

Dat is makkelijk, de ander gewoon een.etiketje geven, de aloude ad hominem . Scientology- link, was ik me niet van bewust. Maar ook een.leugenaar spreekt af en toe de waarheid (al maakt het niet zo'n betrouwbare indruk om daarnaar te verwijzen).
Maar ik ben intussen wel benieuwd naar je onderbouwing dat de M-methode de bewezen meest effectieve aanpak is.

puberma

puberma

12-08-2013 om 17:15

Niks ad hominem

Naar scientology verwijzen alleen om te kunnen tegen spreken, daarvan is duidelijk wat voor gedrag dat is. Dan aankonen met " wist ik niet" is wel een heel slap smoesje. Je hoort te weten waarnaar je verwijst, dat geldt zeker bij een serieus onderwerp als dit. Het Trimbos zet er nota bene schuin gedrukt bij dat dit advies de klinische setting betreft. Hetzelfde patroon: gauw een verwijzing zoeken waarmee kan worden tegen gesproken, hopen dat er over dat klinische setting wordt heen gelezen. En als ik het goed begrijp al twee jaar zo bezig. Ik ga niks meer toevoegen, want het is echt glashelder wat jouw bedoeling is. Scientology, bah!

puberma

puberma

12-08-2013 om 17:19

Kaaskopje

Je zwatelt. Je hebt geen enkele ervaring met de AA. Er is geen enkele sprake van " onze lieve heer" in het huidige programma. Wat jij zegt stamt uit de jaren dertig. De volgorde is eerst zorgen dat je weet waar het over gaat en dan pas weer een lap tekst posten.

puberma

puberma

12-08-2013 om 17:21

O ja kaaskopje

Ik heb nergens beweerd dat mensen met obesitas een 12 stappen programma dienen te volgen. Ik verwees ernaar vanwege de wilskracht vraag van pluk. Je leest niet.

Pluk53

Pluk53

12-08-2013 om 17:33

Puberma, voor de duidelijkheid

Op welke manier gebruikt is het M-model dam wel het meest effectief. Een paar postings geleden beweerde je nog " Het meest succesvolle programma om verslaafden te helpen is het Minnesota 12 stappenmodel. Dit programma leert dat het idee dat je van een verslaving af kunt via wilskracht, contraproductief is. Ik zoek het straks ff op"
Heb je voor het M-model geen wilskracht/doorzettingsvermogen nodig?

puberma

puberma

12-08-2013 om 17:48

Pluk

Ben je blind? Ik praat niet trollen en ook al niet met scientology.

Pluk53

Pluk53

12-08-2013 om 17:48

Ot puberma

Ik moet in alle eerlijkheid wel toegeven, dat ik jouw postings vaak zo ongenuanceerd eenzijdig en bot vind, dat mijn eerste reactie is: hier ga ik tegen in. Niet zo slim, en niet verhelderend voor de discussie. Je hebt heel wat lezenswaardige postings.
Ik blijf intussen benieuwd volgens welke methode men zonder wilskracht (doorzettingsvermogen/motivatie) van een verslaving af kan.komen.

Pluk53

Pluk53

12-08-2013 om 17:50

Puberma

Je mag ook gewoon toegeven dat je je vergist hebt

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2013 om 17:52

Puberma

Ik zei dat het ervan afgeleid is. Jij ook beter lezen Ik wil je overigens vragen om geen aannames te doen, jij kent mij helemaal niet. Maar bij de 12 stappen, zoals die nu toegepast worden, is er wel degelijk sprake van dat je het bij een hogere macht moet zoeken. Daar is in de afgelopen 80 jaar dus niet veel in veranderd.
Waarom ben je toch zo kwaad Pubrma, we praten hier als normale mensen over een bepaald onderwerp, maar jij blijft maar beschuldigen en van je afslaan. Ook als je het niet elkaar eens bent, kun je normaal met elkaar praten in plaats van als een stel kijvende wijven tekeer te gaan toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2013 om 18:04

Pubrma is uiteraard puberma

...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.