Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


Pluk53

Pluk53

09-08-2013 om 17:52

Nils, ter verduidelijking

Ik ben helemaal niet tegen een "genuanceerde" benadering. De ideale oplossing zal voor iedereen anders zijn, maar zal toch neerkomen.op in balans brengen van voedsel met leefwijze.

Biene M.

Biene M.

09-08-2013 om 20:41

Definieer vrije wil

Wat is een normale te verwachten hoeveelheid vrije wil of wilskracht? Als 44% van de vrouwen en 60% van de mannen overgewicht heeft en je ziet de oplossing daarvoor in het leren beteugelen van behoefte aan eten, heb je nog een flinke klus om 52% van de mensen meer wilskracht bij te brengen. Het is dan een pragmatischer opstelling om dat aspect maar buiten beschouwing te laten.

Knurf

Knurf

09-08-2013 om 21:04

Biene m

'Als 44% van de vrouwen en 60% van de mannen overgewicht heeft en je ziet de oplossing daarvoor in het leren beteugelen van behoefte aan eten, heb je nog een flinke klus om 52% van de mensen meer wilskracht bij te brengen.'

Je haalt een paar dingen door elkaar, ben ik bang.
Overgewicht is nog lang geen obesitas!
'Slechts' 10 % van de mannen en 13% van de vrouwen had obesitas in 2012 (BMI ≥ 30). Negentig procent van de mannen en 87 % van de vrouwen dus niet!

Biene M.

Biene M.

09-08-2013 om 21:31

O nou

Gelukkig maar, Knurf!

puberma

puberma

09-08-2013 om 22:09

Kar

Nils, het is nu op alle mogelijke manieren uitgelegd, het heeft niet geholpen. Deels omdat er niet wordt gelezen, daardoor valt het niet op dat niet alleen Miriam en ik van alles zeggen, maar ook andere deelnemers aan deze draad. Ook valt niet op dat nogal wat materiaal is geleverd van onderzoekers die hetzelfde zeggen. Er wordt steeds geredeneerd in termen van aan of uit, wel of geen wilskrachtkwestie. Dat er allerlei factoren mee spelen en dat het echt ingewikkelder is, is te vreemd.
Vergelijk het met het volgende: vanuit een "gezond verstand" standpunt ziet de aarde er plat uit. Toen beweerd werd dat hij rond is, werd gezegd: dat is net zo idioot als zeggen dat als een kar rijdt, de weg onder haar wordt doorgetrokken. Men kon het zich gewoon niet voorstellen, de aarde rond. Dit gaat net zo: "je hoeft het toch niet te kopen", " je hoeft het toch niet te eten". Dat zegt het gezond verstand toch? Er is inmiddels herl wat uitleg trgenasn gegooid, maar het helpt niet. Het enige effect is: je ziet toch zelf dat alles plat is? Ik heb het opgegeven hoor, laat gaan.

Ely

Ely

09-08-2013 om 23:08

Anna j em kaaskopje

Anne: zijn we het toch een
Enne Kaaskopje; leuke van die dieetgoeroe's

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stenna

Stenna

10-08-2013 om 00:31

Wilskracht

Nog maar even een ander theorietje erin. Die luidt dat er een mens (ieder mens) maar een bepaalde hoeveelheid wilskracht ter beschikking heeft. Als alles in je leven meezit, je zonder veel moeite een goede opleiding kunt afronden, interessant werk doet en een goed inkomen hebt, heb je genoeg ongebruikte wilskracht over om op je eten te letten (en andere leefgewoonten) en slank te blijven.
Als je levensonderhoud een grote strijd is die je iedere dag moet leveren, voortdurend grote tegenzin moet overwinnen om naar je werk te gaan, of grote frustraties omdat je bijna niet rond kunt komen, gaat daar je wilskracht aan op. Er blijft niet genoeg over voor andere zelfdiscipline zaken. Laag opgeleiden en lage inkomens zijn niet alleen meer overgewichter maar over geheel ongezonder: ook meer roken bijv.
Geldt voor veel mensen, ook individueel: in tijden van stress en persoonlijke problemen val je makkelijker terug in slechte gewoontes (snoepen, weer roken, te veel drinken, niet sporten, etc).
Is een redelijke recente theorie die ik pas las, ben totaal vergeten van wie en geloof ook niet dat er al veel bewijs voor was verder. Maar interessante gedachte, dat wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-08-2013 om 01:30

Stenna

Er zit iets in je theorietje. Het kan je allemaal gewoon teveel worden, waardoor er geen ruimte is voor voedingsdiscipline en/of een stevige afslankprestatie naast al die andere sores. En als iemand depressief is kan er ook nog bijkomen dat diegene zichzelf de moeite niet waard vindt en de gewichtstoename meer als een bevestiging daarvan gaat zien. "Ach, ik ben nu toch al te dik, wat maakt het uit, ze zien me toch al niet staan/zitten." Tja, en dan kan het met de wilskracht moeilijk worden. Dus dat begrijp ik zeker. Niet iedereen is hetzelfde, dus de grens waarop het gedaan is met de wilskracht is ook voor iedereen anders.
Maar het omgekeerde kan natuurlijk ook: iemand die volkomen gelukkig is, alles gaat zoals het moet gaan, je partner vindt het eigenlijk wel gezellig dat je wat dikker bent geworden, je vindt het zelf ook niet storend, dus waarom zou je de chips en zo dan laten staan? In feite zou je onder die omstandigheden een pakhuis aan wilskracht moeten hebben, maar je maakt er geen gebruik van.
Maar of die theorie nu wel of niet klopt, staat wat mij betreft toch los van wat in dit draadje beweerd wordt: dat de voedselindustrie ons, door het toevoegen van verslavende stoffen, dusdanig in de greep heeft dat het niet anders kán dan dat dé reden is dat we dikker worden. En dat is naar mijn bescheiden mening veel te kort door de bocht.

liora

liora

10-08-2013 om 07:46

Stenna

Hoi Stenna,

Ik denk niet dat die theorie klopt. Het ging en gaat mij voor de wind. Ik heb heel veel wilskracht! Zo ben ik bijv zonder al teveel moeite van de ene op de andere dag gestopt met roken. Daarnaast heb ik een leuke baan, woon heel mooi en in een zeer goede buurt. Heb veel vrienden en een fijne familie. En toch was ik morbide obees.
Het zit denk ik meer in de hoek van verslavingen, al is er zeker een link met depressie en verdriet, ook al is dat er bij mij niet.

Liora

Pluk53

Pluk53

10-08-2013 om 09:15

Puberma

Nou niet gaan zitten mokken . De vraag is: wat moeten de mensen die NU overgewicht hebben/obees zijn?

Knurf

Knurf

10-08-2013 om 09:36

Biene

'Gelukkig maar, Knurf!'

Gelukkig voor wie?

Pluk53

Pluk53

10-08-2013 om 12:50

Puberma2

Ik heb al je al dan niet venijnige postings aandachtig gelezen, en er zaten heel wat "eye-openers" bij. Ik snap heel wel dat veel mensen het letterlijk en figuurlijk "zwaar" hebben. Maar wat moeten die nu doen? Hebben ze volgens jou mogelijkheden om uit "vrije wil" stappen te zetten/keuzes te doen, of moeten ze daar toe worden gedwongen? Verplichte therapie/voedingsleerlessen./whatever?

puberma

puberma

10-08-2013 om 16:37

Pluk

Met je vraag laat je goed zien dat het allemaal echt een brug te ver is voor je. Maar als de aarde rond was, dan zouden we er toch afvallen?

Biene M.

Biene M.

10-08-2013 om 19:49

Knurf

Voor jou misschien? Overgewicht maakt niet uit zolang het geen obesitas is? Zijn obese mensen obees geboren en hadden ze niet eerst overgewicht? Is het prima om het allemaal op wilskracht te gooien als het niet om de helft maar om een tiende van de Nederlanders gaat? Je eerste reactie op mij kwam wat triomfantelijk betweterig op me over, je was me aan het corrigeren terwijl ik niets onwaars zei, dus leek het me het beste om maar blij voor je te zijn, omdat ik jou ook je overwinning gun.

Pluk53

Pluk53

10-08-2013 om 21:44

Puberma

Jammer dat je niet serieus reageert, en je verschuilt. De vraag is duifelijk, en.je hebt dus duidelijk geen antwoord

puberma

puberma

10-08-2013 om 22:45

De vraag

is duidelijk in zoverre dat ze nooit aan mij zou worden gesteld door iemand die mijn bijdragen en die van vele anderen aan deze draad niet alleen serieus had gelezen ( inclusief de vele verwijzingen naar informatie elders) maar ook had begrepen. Ik heb me zeker niet verschuild, ik heb op alle manieren geprobeerd om uit te leggen wat mijn idee over dit probleem is. Ik hou er gewoon mee op en ik heb verteld waarom. Als jou dat niet uitkomt, maakt mij dat niet uit. Wees gelukkig: de aarde is vast en zeker plat en lui die daar iets anders over beweren, wat niet met jouw intuitie overeen komt, hebben gewoon geen antwoord op jouw briljante vraag: waarom, o waarom valt er dan niemand van de bol?

kaatje43

kaatje43

10-08-2013 om 22:51

Annej.

Jij geeft aan dat ze in de kantine gelukkig een broodje gezond verkopen. Een broodje gezond is niet zo gezond als je zou denken. Dat wil ik ermee zeggen.

puberma

puberma

10-08-2013 om 22:52

O ja

De platte aarde metafoor is wellicht te abstract. Dus anders gezegd: Iemand zei in deze draad: dat het niet wordt begrepen, laat zien dat je gelijk hebt. Ik denk het ook. Dus einde oefening.

Broodje gezond

Ik heb het begrepen dat het niet zo gezond is. Voor mij is het in elk geval beter als candybars en frisdrank. Maar ik zal eens vragen wat er precies onder verstaan wordt. De kantine van de school van zoon heeft gezondheidsaspiraties dus ik ben benieuwd.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-08-2013 om 02:32

Ik vond die uitspraak

een beetje vreemd om eerlijk te zijn, Puberma. Dus als een uitleg en mening niet worden begrepen heb je gelijk? Die ga ik toepassen hier in huis!

Anti wilskracht

Op een gegeven moment, na een zomer vol uitheems eten, had ik de hele zaak in de soep gedraaid en reageerde allergisch op alles wat bewoog. Na een test besloot ik maar eens flink te zijn en de voedingsmiddelen waar ik het sterkste op reageerde direct te schrappen. Tegen de Kerst had ik een eetstoornis en begon 5x loketjes te trekken met foute voedingswaren. Dat werkte dus niet. In het nieuwe jaar begon ik in een rustig tempo mijn voedselpatroon een voor een te veranderen. Wat ik het lekkerste vond maar waar ik benauwd van werd mocht ik een maal per week op vrijdag zodat ik op mijn vrije dag niet de tram hoefde te halen en benauwd en hyperventilerend in het ov zou zitten. Ik stapte een halte eerder uit om een bepaalde winkel te vermijden. Ik bedacht andere oplossingen en nam steeds meer voedsel zelf mee voor onderweg. In plaats van gedoe in het restaurant van de universiteit, je moest altijd een hele warme maaltijd nemen ook al wilde ik bepaalde dingen niet eten, ging ik maar consequent voor mijzelf koken en porties invriezen. Dat leverde uiteindelijk een gezond patroon op waar ik veel aan gehad heb, met name omdat mijn kinderen later ook allergisch bleken te zijn. Maar met even flink zijn en je wilskracht gebruiken zat ik mezelf juist tegen te werken blijkbaar.

Pluk53

Pluk53

11-08-2013 om 09:46

Puberma

Ok, gaan we er van uit dat je "gelijk" hebt. Maar los van overheidsmaatregelen, wat moet de individuele persoon doen die overgewicht heeft of obees is. Of blijf je liever theoretisch bezig, ver van de realiteit.

Pluk53

Pluk53

11-08-2013 om 09:46

Puberma

Ok, gaan we er van uit dat je "gelijk" hebt. Maar los van overheidsmaatregelen, wat moet de individuele persoon doen die overgewicht heeft of obees is. Of blijf je liever theoretisch bezig, ver van de realiteit.

Nils

Nils

11-08-2013 om 09:56

Pluk

Idealiter: iemand met obesitas moet zelf maar even niets doen, al helemaal niet met een dieet beginnen o.i.d. Er moet eerst een grondige check-up gedaan worden en er moet dan naar de fysieke (stofwisseling) en sociaal-emotionele aspecten gekeken worden. En dan moeten de deskundigen, die op individueel niveau een stuk meer kunnen/weten, samen met de "patiënt" een plan samenstellen. En dat zal een wat gedifferentieerder plaatje opleveren dan "minder eten, meer bewegen".

saskia

saskia

11-08-2013 om 10:17

Dank voor je uitleg nils!

Door deze discussie zie ik wel in dat het niet zo zwart wit is en makkelijk als vaak gedacht wordt. Maar wat moet je dan?
In de media lees je dat een broodje kroket gezonder is dan een broodje kaas.
Ik zie soms door de bomen het bos niet meer.

Er is niks mis met mijn gewicht, maar ik had de hele dag trek.
Dat is welnu verdwenen door het eten van havermoutpap als ontbijt, roggebrood als tussendoortje, griekse yoghurt ed. Ik probeer gezondere keuzes te maken, maar dat vind ik best lastig omdat ik niet altijd weet wat de betere keuzes zijn.

Pluk53

Pluk53

11-08-2013 om 16:09

Nils, mooi plan.

Mooi plan. En wie gaat dat betalen/ waar halen we de deskundigen en de deskundigheid vandaan/ wat voor garanties gaat dat geven op resultaat (ziehet verhaal van Liora wat ze gedaan heeft voor haar gb)
En denk je echt dat dat uiteindelijke advies veel zal afwijken van " aanpassen" leefomstandigheden aan eetpatroon (of andersom ). En op welke manier wordt dat uiteindelijke "recept" volgehouden door de "patient".

Cersei

Cersei

11-08-2013 om 17:25

Dankzij dit draadje

Eindelijk eens stille schoonmoeder en dito schoonzussen. Tijdens het maandelijkse familiegebeuren ( koffie, lunch, thee, uit eten) is de favoriete hobby van de dames kijken wat ik eet. Gisteren was mijn eerste eetmoment een boterham met kaas bij de lunch. Gebruikelijk commentaar: oh heerlijk he, maar past dat wel ik je dieet? In plaatst van mijn gebruikelijke antwoord (ik volg geen dieet) en de gebruikelijke tegenzetten (maar waarom dan niet, die en die is zoveel afgevallen, ik begrijp niet dat je niet beter voor jezelf zorgt, is voor je gezin toch ook niet leuk, het is voor je bestwil en gezondheid hoor). Nu had ik het briljante antwoord: dieet, tja, daar heb ik helaas geen wilskracht voor. Hele dag geen last meer van ze gehad, heerlijk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Geweldig..

antwoord Cersei. Ik lig hier even dubbel.

Nils

Nils

11-08-2013 om 17:39

Tja pluk

Ik begon mijn posting met "idealiter". Wat we zeker weten is dat "jouw" oplossing niet werkt, we zullen dus iets anders moeten proberen. Als je het probleem wil oplossen, zul je er zeker aan het begin wat geld tegenaan moeten gooien, voor een groot deel ook om te kennis en expertise te vergroten. Hoe en of dat zich terug betaalt weet ik niet, maar vergroten van de kennis over obesitas lijkt mij noodzakelijk. Tenslotte, als de oplossing in elk geval eetpatroon aanpassen aan leefomstandigheden is, zegt dat nog niets op individueel niveau. Er zullen ook obese mensen zijn die de boodschap zullen krijgen MEER te moeten eten en die medicatie nodig hebben om de stofwisseling weer goed op gang te krijgen. En juist over de werking van de stofwisseling is nog zo weinig bekend. Ik weet niet of je internisten in jouw vrienden-kennissenkring hebt, dan loont het de moeite eens met hen over dit onderwerp te praten. Zij kunnen je misschien beter duidelijk maken hoe complex de problematiek is, ik ben uiteindelijk ook maat een leek.

Cersei

Oh wat erg zo'n schoonfamilie! Brrrrr....
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.