Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


Alkes schreef op 03-04-2021 om 14:08:

Bizar eigenlijk. Je bent lijsttrekker van de grootste partij van Nederland, je bent al meer dan 10 jaar premier en je hebt niks maar dan ook niks gedaan om een goede opvolger te regelen. Je enige doel lijkt te zijn jezelf onmisbaar te maken. Nogal regentesk. Maar het lijkt er op dat de VVD dat prima vindt en de vvd-stemmers ook.

ik vermoed dat dat in de planning zat voor de komende 4 jaar. Ik denk dat Rutte en de VVD vonden dat het daar nog geen tijd voor was. Het heeft ze op zich tot nu toe ook geen windeieren gelegd.

kenfan schreef op 03-04-2021 om 14:55:

Er is veel respect voor Rutte? Goh Annej, hebben wij echt naar hetzelfde debat gekeken?

Oh... je kunt meerdere berichten tegelijk citeren.

Handig.

Zo’n debat is voor een deel ook maar toneelspel. Al geloof ik dat Kaag in dit geval echt boos was.

AnneJ schreef op 03-04-2021 om 14:46:

Ik denk dat Rutte wacht op de informateur en of het stof gezakt is en wat dan nog zijn opties zijn.

Dat denk ik ook.

Rutte is het nu alweer vergeten: 'out of the blue' kwam de uitspraak van Segers, dat hij niet in een kabinet gaat zitten met Rutte als premie. Zijn geheugen is echt een probleem. Behalve VVD, CDA en D66 hebben alle partijen de motie van wantrouwen ondertekend, het is dus ondenkbaar dat zij nu met Rutte om tafel gaan zitten.

Tsjor

Zou het een optie zijn dat de VVD met Rutte wel gaat meeregeren, maar niet de minister president levert? Bijvoorbeeld een kabinet met Kaag als MP ? Mogelijk dat andere partijen dan wel bereid zijn om mee te regeren?

maak Rutte minister van een nieuw verzonnen ministerie van 'weet ik veel maar kan geen kwaad' onderwerp . . 'functie elders' zeg maar

gr Angella

De VVD lijkt echt in een eigen nostalgische droomwereld te leven. Schultz van Haegen: “Ik ken hem, hij kan hier gewoon overheen stappen. Hij is inhoudelijk sterk, hij kan dit hebben.” Euh, dat is niet de oplossing. Het is het probleem. 

Ze kramen er dingen uit waarvan ze niet eens lijken te beseffen hoe onthullend het is, welk signaal het afgeeft. Dat “out of the blue” heb ik echt moeten opzoeken: heeft hij dat echt gezegd? Ja, hij heeft het echt gezegd. Ook ongelooflijk. Ze denken dat het kracht en eensgezindheid uitstraalt. Maar het is meer van hetzelfde: powerplay, niet lullen maar poetsen, altijd blijven glimlachen. En ik durf niet eens keihard te geloven dat ze er niet opnieuw mee zullen wegkomen. Maar ik hoop in ieder geval van harte dat de Rutte-magie is uitgewerkt. Ik vind het triest voor hem dat zijn politieke carrière zo moet eindigen. Ergens is het te lullig voor woorden om hierover uiteindelijk te struikelen: voortijdig praten over een ministerspost voor een specifiek kamerlid. Nou en? Maar kennelijk was de rek er bij iedereen uit en hadden ze geen zin meer om in zijn draai mee te gaan. Natuurlijk kunnen ze terug. Uit pragmatisme, landsbelang, wat voor motivatie dan ook. Maar het vertrouwen is er hoe dan ook niet. Dat komt ook niet terug. Waarom zou het? 

'Zou het een optie zijn dat de VVD met Rutte wel gaat meeregeren, maar niet de minister president levert?' Waarschijnlijker is het dat een andere VVD-er dan premier wordt. Maar wie? Zoals Temet al schreef: onder Rutte groeit niets meer. Als de VVD niet de kop in het zand steekt zullen ze daar nu naar dat grassprietje gaan zoeken.

Tsjor

En dan tegen de pers zeggen dat alleen de partij gaat over wie er minister wordt ...

tsjor schreef op 04-04-2021 om 08:16:

'Zou het een optie zijn dat de VVD met Rutte wel gaat meeregeren, maar niet de minister president levert?' Waarschijnlijker is het dat een andere VVD-er dan premier wordt. Maar wie? Zoals Temet al schreef: onder Rutte groeit niets meer. Als de VVD niet de kop in het zand steekt zullen ze daar nu naar dat grassprietje gaan zoeken.

Tsjor

Nogmaals dat is niet zo. Juliie kijken alleen binnen de fractie, maar er zijn tal van vvd'ers met veel ervaring buiten de fractie. Binnen de fractie zijn er wel talenten maart die zijn nog niet zo ver. 

Klopt, vraag is alleen of die terug willen komen naar de tweede kamer/regering. Maar ik hoop dat ze aan het zoeken zijn.

Tsjor

Er hebben 1,9 miljoen mensen gestemd op Rutte, ik vermoed dat er ook een hoop ondernemers bij zitten die bang zijn hun staatsteun in de coronacrisis te verliezen en daarom op hem gestemd hebben. Het is daarom ook niet echt een eerlijke verkiezing geweest in mijn ogen. Rutte neemt wel een gevaarlijke stap met het nemen van een 4de termijn, hoogmoed komt voor de val zegt men, en dat is nu ook zo, na afgelopen donderdag komt hij in mijn optiek niet meer integer over, ook de toeslagen affaire is nog niet afgelopen, waar hij zeker een aandeel in heeft gehad. Daarom ben ik er ook klaar mee

MeikeT schreef op 04-04-2021 om 08:26:

En dan tegen de pers zeggen dat alleen de partij gaat over wie er minister wordt ...

Dat is toch wel waar. Als Rutte niet mag zeggen dat Omtzigt een positie als minister verdient, dan mag de rest ook niet zeggen dat hij geen minister president mag worden, lijkt me. 

Overigens valt mij op dat politici en een aantal media nog steeds doen alsof Rutte verantwoordelijk is voor de functie elders. In het debat is heel duidelijk geworden dat dat niet waar is. Hij had het wel over Omtzigt minister. Ik vind dat toch een wezenlijk verschil en het neigt naar karaktermoord. En bepaalde partijen willen erg graag de mp leveren. Ik hoop van harte dat ze dit niet expres zo doen want dan gaan we er niet bepaald op vooruit met de bestuurscultuur.

Pief schreef op 04-04-2021 om 08:50:

[..]

Dat is toch wel waar. Als Rutte niet mag zeggen dat Omtzigt een positie als minister verdient, dan mag de rest ook niet zeggen dat hij geen minister president mag worden, lijkt me.

Je draait het om. Rutte was degene die 'begon' door de positie van Omtzigt ter discussie te stellen. En nu het over de positie van hemzelf gaat, verschuilt hij zich ineens hier achter. Huilebalk.

tsjor schreef op 04-04-2021 om 08:46:

Klopt, vraag is alleen of die terug willen komen naar de tweede kamer/regering. Maar ik hoop dat ze aan het zoeken zijn.

Tsjor

Het probleem is er 1,9 miljoen mensen op Rutte hebben gestemd. De hele campagne draaide om Rutte. Dat kan de VVD niet naast zich neerleggen. Dan kunnen ze beter de oppositie in gaan in de wetenschap dat een kabinet zonder de vvd een  lapjesdeken wordt die toch snel valt. En dan de vruchten plukken van de oppositierol in de wetenschap dat de kiezers alleen maar rechtser zullenn stemmen na zo'n kabinet. D66 zal er niet goed uitkomen met al die linkse partijen, want ze zijn totaal niet links en de gemiddelde d66 kiezer zit niet op een linkse coalitie te wachten. 

Vandaag komt er een peeling uit,  ik ben zeer benieuwd naar de uitslag.

MeikeT schreef op 04-04-2021 om 08:53:

[..]

Je draait het om. Rutte was degene die 'begon' door de positie van Omtzigt ter discussie te stellen. En nu het over de positie van hemzelf gaat, verschuilt hij zich ineens hier achter. Huilebalk.

Hij had dat niet moeten doen, natuurlijk. Maar het is wat mij betreft geen uitspraak waarvoor hij zou moeten aftreden. Dan vind ik Groningen en de toeslagenaffaire veel betere redenen. Maar toen gingen D66 en CDA en CU niet zo ver, want ze zaten er zelf ook tot hun nek in. En nu doen ze dat wel om een relatief onschuldige uitspraak. Dat doen ze alleen maar voor hun eigen gewin, dus zo nobel is het allemaal niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.