Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


Puberma

natuurlijk zijn er omgevingsfactoren, teveel aanbod van snelle happen en gemaksvoedsel. Maar is het nou echt nodig om van overheidswege maatregelen te nemen zodat mensen geen ongezonde dingen meer kunnen kopen? Vreselijke betutteling toch? Ik bepaal liever zelf wat ik koop.
En ik vind het nogal beledigend voor mensen met overgewicht om te denken dat ze zelf niet genoeg mans zijn maar dat ze maatregelen van de overheid nodig hebben om gezond te eten.

puberma

puberma

12-08-2013 om 19:00

Karin pluk

Gaat over preventie en van zorgen dat zenietmeer kunnen kopen is geen sprake. Je valt bovendien vreselijk in herhaling, zie de rest van de draad.
Pluk, ik heb net gezegd waarom ik niet meer op jouw postings zal reageren. Evengoed toch weer uitdagen en suggereren dat ik dan wel geen bronnen zal hebben. Ik zei het al: trollengedrag. Ga vooral door, dan wordt dat ook steeds duidelijker.

Deep brain simulation

http://www.medicalnewstoday.com/articles/249240.php

Een electrode in de hersenen om je eetlust te bedwingen, de electrode grijpt aan op het beloningscircuit in de hersenen, ergens in de hypothalamus.
Wel overigens een laatste redmiddel.

bibi63

bibi63

12-08-2013 om 21:45

Wbt pubema

Zij is al vanaf het begin af aan bot om zich heen aan het slaan. Los van (deels) gelijk of (deels) ongelijk, of onwetendheid of wat dan ook van haarzelf of van anderen. Zij geeft het feit dat er van alles te koop is en er allerlei producten met overbodige toevoegen te koop zijn de schuld. Zij realiseert zich blijkbaar niet dat de rookworst al heel en heel lang bestaat en nog zoveel meer. Het meest hilarische vond ik nog haar opmerking dat ze graag zou willen dat er ook 'gezonde' snacks te koop waren.... Hoezo 'gezonde' snacks? Is een snack gezond? Nee, want zelfs een tussendoortje is niet goed volgens haar. Maar vooral: wat verstaat zij onder een 'gezonde' snack?? Een appel, een peer, worteltje. De vraag is sowieso of dat wel zo 'gezond' is (suikers). Dus wat dan? Een paprika? Nergens te koop? Of gaat zij zonder eigen eten naar haar werk en verwacht in de kantine dat aan háár behoefte wordt voldaan (en wat dat dan is... en of dat verder verkoopt...)? Of naar de dierentuin zonder zelf meegenomen broodje? En wat verwacht je daar in het eettentje te kopen? Je kan rustig die frikadel links laten liggen en kiezen voor een broodje ham. Maar of dát nou zo gezond is.....
Kortom, Pubema is boos en raakt de weg kwijt. Helaas.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2013 om 23:33

Karin

Ik vind dat je gelijk hebt met die betutteling. En zoals ik al eerder zei, vind ik het prima als de overheid de industrie bepaalde regels oplegt voor wat betreft teveel zout, teveel zoet en dergelijke, als aangetoond is dat dat niet zo goed voor ons is. Ik denk dat je de industrie via die weg wel tot een gezondere samenstelling van een product kunt laten komen, maar dan nog moet je die producten met mate eten en dan nog kan zo'n product moeilijk te weerstaan zijn voor wie daar moeite mee heeft.

puberma

puberma

13-08-2013 om 08:50

Moedermop

Niet gek. Zou fantastisch zijn als dat mogelijk wordt. Zou het ook bijwerkingen geven( depressie oid?) . Benieuwd wanneer de moralisten ervoor gaan liggen.

Biene M.

Biene M.

13-08-2013 om 12:12

Artikel

Misschien heb ik het gemist in deze lange draad, maar was dit zeer relevante artikel (niet lang, Nederlands) al aan de orde gekomen? http://www.ntvg.nl/publicatie/het-magere-resultaat-van-dieten/volledig

"Conclusie
De compensatoire metabole veranderingen na gewichtsverlies maken het voor iemand die ooit obees is geweest buitengewoon moeilijk een substantieel lager lichaamsgewicht te behouden. Het is slechts haalbaar voor de kleine groep mensen die een permanente, strikte levensstijlverandering weet door te voeren. Bij het geven van een dieetadvies moet dan ook besproken worden dat een dieet alleen zin heeft als de aanpassing van het eetpatroon permanent is. Een veroordelende houding ten opzichte van personen bij wie het afvallen niet lukt of die het bereikte resultaat niet kunnen volhouden, is misplaatst. Als afvallen bij de eerste poging niet lukt, moet het advies niet herhaald worden. Niet verder in gewicht aankomen is dan waarschijnlijk een realistischer doel."

Biene M.

Biene M.

13-08-2013 om 12:24

Oeps

Het artikel is alleen volledig voor abonnees beschikbaar zie ik nu. Nog maar een beetje knippen en plakken dan:

Hoeveel inspanning het vraagt om het bereikte gewichtsverlies te behouden, wordt geïllustreerd door gegevens uit een Amerikaanse database van mensen die met succes langer dan 1 jaar een gewichtsverlies van minimaal 13,6 kg wisten te behouden.13 Gemiddeld hadden deze mensen wekelijks een fysieke inspanning geleverd die gelijk staat aan 45 km wandelen.14 Daarnaast wisten zij een zeer lage energie-inname te handhaven (30% minder dan het gemiddelde in de algemene bevolking), met weinig variatie in de samenstelling van het eten.15,16 Ook hielden zij zeer frequent hun gegevens bij: 44% van de deelnemers woog zich dagelijks.13

Bariatrische chirurgie is op dit moment de enige interventie die bij grote groepen obese patiënten bewezen effectief is voor het bereiken van langdurig gewichtsverlies en het terugdringen van de morbiditeit waar obesitas mee gepaard gaat.17 Op dit moment wordt deze techniek echter alleen vergoed en toegepast bij patiënten met een BMI ≥ 40 of met een BMI ≥ 35 kg/m2 en comorbiditeit waarvan verbetering te verwachten is als een aanzienlijk gewichtsverlies bereikt wordt.

Mechanismen voor gewichtstoename na afvallen
Bij het ontstaan van obesitas spelen erfelijke factoren een belangrijke rol. In de loop van de evolutie is positieve selectie opgetreden van erfelijke eigenschappen die leiden tot een energiezuinig metabolisme.18 Deze selectie verklaart waarschijnlijk waarom de biologische mechanismen die zorgen voor gewichtstoename na succesvol gewichtsverlies zo krachtig zijn. Humaan en dierexperimenteel onderzoek heeft in de afgelopen decennia licht geworpen op deze biologische mechanismen, die het falen van dieetinterventies op de lange termijn kunnen verklaren.

Allereerst treedt er na gewichtsverlies een daling op van het basale metabolisme die groter is dan verklaard kan worden door het aantal kg gewichtsverlies.19 Bovendien is er sprake van grotere metabole efficiëntie, die ertoe leidt dat bepaalde processen, bijvoorbeeld verwerking van voedsel en lichaamsbeweging, minder energie kosten dan vóór het gewichtsverlies.20,21 Hierdoor is een persoon van 80 kg die ooit 120 kg heeft gewogen essentieel verschillend van iemand die zijn hele volwassen leven 80 kg heeft gewogen, ook als de lichaamssamenstelling hetzelfde is. De eerste heeft een lager totaal energieverbruik per 24 h, tot wel 15% van het totale energieverbruik per 24 h.20 Hierdoor zal de voormalig obese patiënt bij eenzelfde calorische inname in gewicht aankomen, terwijl dat voor het ‘gewichtsstabiele individu’ niet geldt. Dit verschil verdwijnt niet naarmate het lagere lichaamsgewicht langer behouden blijft.19,20

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat de eetlust na gewichtsverlies toeneemt ten opzichte van de situatie voor aanvang van het dieet. Dit lijkt te worden gemedieerd door factoren die vrijkomen uit vetweefsel in reactie op een afname van de vetinhoud en dus van de grootte van vetcellen. De belangrijkste verandering na gewichtsafname is de blijvend gedaalde leptinesecretie vanuit vetweefsel. Het suppleren van leptine aan voormalig obese, gewichtsstabiele individuen leidt tot afname van de eetlust en stijging van het basale metabolisme. Naast leptine speelt ook veranderde afgifte van verzadigingshormonen uit de darm na voedselinname, zoals ghreline en peptide-YY, een rol; deze hormonale veranderingen zijn signalen van een negatieve energiebalans. Integratie van deze en andere signalen in de hypothalamus leidt tot de perceptie dat er sprake in van energiegebrek, wat resulteert in een stimulatie van de energie-inname. Bovendien leiden deze hormonale veranderingen tot een verschuiving in voedselvoorkeur naar calorierijke voeding, dus voeding die rijk is aan koolhydraten en vetten.20,21

Deze mechanismen maken dat er na substantieel gewichtsverlies een continue stimulans is tot het innemen van energierijke voeding. Dit resulteert, versterkt door het verlaagde energieverbruik, in toename van gewicht. Onderzoek bij personen die een lager lichaamsgewicht wisten te behouden, laat zien dat deze compensatoire mechanismen een jaar na het bereiken van het lagere lichaamsgewicht nog onverminderd actief zijn. Dierexperimenteel onderzoek wijst erop dat deze compensatie pas verdwijnt na terugkeer naar het uitgangsgewicht. Behoud van het bereikte lagere lichaamsgewicht vraagt dus om een continu verzet tegen een verhoogde energiebehoefte en een verlaagd energieverbruik.

Een aanzienlijk deel van de obese patiënten die beginnen aan een dieet, zal uiteindelijk niet terugkeren naar het uitgangsgewicht, maar doorschieten naar een nog hoger lichaamsgewicht. Bij die patiënten heeft de dieetinterventie dus een negatief effect gehad.10

LEERPUNTEN
De rapportage van effecten van diëten op gewichtsverlies op de lange termijn in de literatuur laat te wensen over.
Diëten als behandeling van obesitas hebben op de lange termijn zeer beperkt effect.
Bij de meerderheid van de obese individuen die aan een dieet beginnen treedt na verloop van tijd gewichtstoename op.
Deze gewichtstoename na aanvankelijk gewichtsverlies wordt onder andere verklaard door een daling in energieverbruik en een toename in eetlust.

En de literatuurlijst voor wie er nog niet genoeg van heeft:
Literatuur
Cohen SS, Signorello LB, Cope EL, et al. Obesity and all-cause mortality among black adults and white adults. Am J Epidemiol. 2012;176:431-42 Medline. doi:10.1093/aje/kws032

Flegal KM, Kit BK, Orpana H, Graubard BI. Association of all-cause mortality with overweight and obesity using standard body mass index categories: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2013;309:71-82 Medline. doi:10.1001/jama.2012.113905

Neeland IJ, Turer AT, Ayers CR, et al. Dysfunctional adiposity and the risk of prediabetes and type 2 diabetes in obese adults. JAMA. 2012;308:1150-9.Medline
doi:10.1001/2012.jama.11132

Hession M, Rolland C, Kulkarni U, Wise A, Broom J. Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities. Obes Rev. 2009;10:36-50 Medline. doi:10.1111/j.1467-789X.2008.00518.x

Avenell A, Brown TJ, McGee MA, et al. What are the long-term benefits of weight reducing diets in adults? A systematic review of randomized controlled trials. J Hum Nutr Diet. 2004;17:317-35 Medline. doi:10.1111/j.1365-277X.2004.00531.x

Anderson JW, Konz EC, Frederich RC, Wood CL. Long-term weight-loss maintenance: a meta-analysis of US studies. Am J Clin Nutr. 2001;74:579-84 Medline.

CBO. Richtlijn Diagnostiek en behandeling van obesitas bij volwassenen en kinderen. Alphen aan den Rijn: Van Zuiden Communications BV; 2008.

Loveman E, Frampton GK, Shepherd J, et al. The clinical effectiveness and cost-effectiveness of long-term weight management schemes for adults: a systematic review. Health Technol Assess. 2011;15:1-182 Medline.

Douketis JD, Thabane L, Macie C, Williamson DF. Systematic review of long-term weight loss studies in obese adults: clinical significance and applicability to clinical practice. Int J Obes Relat Metab Disord. 2005;29:1153-67. doi:10.1038/sj.ijo.0802982

Wadden TA, Neiberg RH, Wing RR, et al; Look AHEAD Research Group. Four-year weight losses in the Look AHEAD study: factors associated with long-term success. Obesity (Silver Spring). 2011;19:1987-98 Medline. doi:10.1038/oby.2011.230

National Institutes of Health. Weight loss does not lower heart disease risk from type 2 diabetes. Washington: NIH; 19 oktober 2012.

Hemmingsson E, Johansson K, Eriksson J, Sundström J, Neovius M, Marcus C. Weight loss and dropout during a commercial weight-loss program including a very-low-calorie diet, a low-calorie diet, or restricted normal food: observational cohort study. Am J Clin Nutr. 2012;96:953-61. Medline. doi:10.3945/ajcn.112.038265

Bron: www.nwcr.ws/default.htm.

Wyatt HR, Phelan S, Wing RR, Hill JO. Lessons from patients who have successfully maintained weight loss. Obesity Management. 2005;1:56-61. doi:10.1089/obe.2005.1.56

Shick SM, Wing RR, Klem ML, McGuire MT, Hill JO, Seagle H. Persons successful at long-term weight loss and maintenance continue to consume a low-energy, low-fat diet. J Am Diet Assoc. 1998;98:408-13 Medline. doi:10.1016/S0002-8223(98)00093-5

Raynor HA, Jeffery RW, Phelan S, Hill JO, Wing RR. Amount of food group variety consumed in the diet and long-term weight loss maintenance. Obes Res. 2005;13:883-90 Medline. doi:10.1038/oby.2005.102

Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2004;292:1724-37.Medline
doi:10.1001/jama.292.14.1724

Speakman JR, O’Rahilly S. Fat: an evolving issue. Dis Model Mech. 2012;5:569-73 Medline. doi:10.1242/dmm.010553

Rosenbaum M, Hirsch J, Gallagher DA, Leibel RL. Long-term persistence of adaptive thermogenesis in subjects who have maintained a reduced body weight. Am J Clin Nutr. 2008;88:906-12 Medline.

Sumithran P, Proietto J. The defence of body weight: a physiological basis for weight regain after weight loss. Clin Sci. 2013;124:231-41 Medline. doi:10.1042/CS20120223

MacLean PS, Bergouignan A, Cornier MA, Jackman MR. Biology’s response to dieting: the impetus for weight regain. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2011;301:R581-600 Medline. doi:10.1152/ajpregu.00755.2010

puberma

puberma

13-08-2013 om 13:01

Biene

Duizendmaal dank!

Pluk53

Pluk53

13-08-2013 om 17:14

Biene

" Behoud van het bereikte lagere lichaamsgewicht vraagt dus om een continu verzet tegen een verhoogde energiebehoefte en een verlaagd energieverbruik."
Je zult je leven lang je eet/beweegpatroon in balans moeten houden ( zoals iedereen) met daarbij de extra handicap dat je lichaam blijft vragen om meer. (De "zuigende" vetcellen, wel gekrompen, maar nog steeds aanwezig). Mij staat vaag bij dat die " lege" vetcellen na 3-4 jaar verdwijnen. Zal eens zoeken.. (nadat Puberma de zegeningen.van de M-aanpak heeft onderbouwd ).
Al met al wederom een onderbouwing dat het makkelijker is om het niet zo ver te laten komen.

puberma

puberma

13-08-2013 om 18:32

Zevende

Poging van jou Pluk, om mij toch weer met een link en/of een reactie te laten komen, sinds ik 1 dag(!!) geleden heb uitgelegd dat ik niet meer op jouw provocaties in ga. Zevende poging en counting. Troll moet met dubbel l, geloof ik. Ik weet nu al dat je zo weer een poging gaat wagen.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

13-08-2013 om 19:04

Biene en puberma

Biene, bedankt voor de link. De info heeft me de hele dag aan het denken gezet en was verhelderend.
Puberma, petje af dat je blijft reageren ondanks de bittere en sarcastische postings van anderen. Je blijft bij je standpunt en dat is in mijn ogen een juist standpunt.
Och, was het allemaal maar zo simpel dat het pondje door ieder mondje gaat en dat het een gevalletje wilskracht, of het ontbreken ervan, is. Wat zou mijn leven aangenamer worden. Het leven zou maakbaar worden, wat een zegen.

Biene M.

Biene M.

13-08-2013 om 20:29

Je leest slecht, pluk

Als jij na het lezen van dat artikel schrijft dat iemand die obees is geweest zijn eet-/beweegpatroon in balans moet houden _zoals iedereen_, dan heb je of niet goed gelezen, of, ja, hoe zeg ik dat vriendelijk, je loopt gewoon over van aanmatigendheid. Het is dus allerminst "zoals iedereen", maar het vergt ongeveer 200% extra inspanning/wilskracht/aandacht. En aangezien de helft van de mensen overgewicht heeft, moet je over welhaast bovenmenselijke vermogens beschikken om als ex-obees persoon op gewicht te blijven.

In het artikel staat niets over het verdwijnen van lege vetcellen (en je hoeft geen bioloog te zijn om te bedenken dat dat ook geen waarschijnlijk scenario is). Er staat wel dat dierexperimenteel onderzoek erop wijst dat "dat deze compensatie pas verdwijnt na terugkeer naar het uitgangsgewicht".

Ja ja, het is makkelijker het niet zo ver te laten komen, dan blijvend af te vallen. Wat een geluk dat jij ooit ging roken in plaats van te zwaar te worden zeg, anders had je nu wel anders gepiept.

bibi63

bibi63

13-08-2013 om 23:25

Tjonge pubema

Waarom REAGEER je dan op Pluk als je zegt en besloten hebt om dat niet te doen. Hoe dom (een woord wat jij graag hier neerkalkt) bij JIJ? En de benaming troll vind ik al helemaal not done. Ik vind jou een heel onaangenaam EN ongeloofwaardig, tegensprekend forumposter.
Bibi

puberma

puberma

14-08-2013 om 00:10

Bibi

Dat was acht

puberma

puberma

14-08-2013 om 00:12

Bibi2

En wil je niet zo schreeuwen?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2013 om 00:20

Puberma

Dat iemand het niet helemaal of in alles met je eens is, wil niet zeggen dat wat hij of zij zegt zijn bedoeld als provocatie en je kunt Pluk ook niet van trollengedrag bestempelen. Dus als je weigert nog serieus op reacties van Pluk in te gaan zie ik dat toch meer als dat je niet meer weet wat je er nog tegenin kunt brengen. Dat kan en het is geen schande om dat gewoon te zeggen.
Ik erken de strijd van een persoon met obesitas, ik zet alleen mijn vraagtekens bij de 'het komt door alles behalve door mijzelf'-houding.
Als het vet er eenmaal zit is het heel moeilijk het blijvend weg te houden. Bij het behandelplan in een kliniek (met die 12 stappen dus o.a.) wordt ook heel nadrukkelijk gezegd dat het psychische deel voorrang heeft op het afvallen. Eerst moet je de eetbuien of het snaaigedrag de baas worden en met de oorzaak in het reine komen. Daarna kan beter gewerkt worden aan een serieuze aanpak van al dat vet. Bij het enige voorbeeld wat ik heb, lijkt het er alleen op dat deel twee er nooit komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2013 om 00:21

Bestempelen

Mijn taalgebruik wordt er zo laat op de avond niet beter op. Niet bestempelen, maar beschuldigen.

puberma

puberma

14-08-2013 om 00:46

Kaaskopje

Ik citeer: "dat je niet meer weet wat je er nog tegenin kunt brengen". Dat is toch een rare opmerking? Jij weet helemaal niet wat ik waar wel en niet tegenin kan brengen. Negende poging, al isie niet van pluk zelf, om mij het welles-nietessen weer in te trekken. Maar ik zit anders in elkaar dan jij. Jij blijft maar hele lappen herhalingen posten. Ik voel daar niet voor. Ik heb gezegd wat ik ervan vind. Aan het uitstekende artikel van Biene heb ik al helemaal niks toe te voegen. Ik adviseer je het te lezen, het zit beter in elkaar dan de scientology website waar Pluk naar verwijst. Daar heb je meer aan, dan je energie te besteden aan almaar jezelf herhalen.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

14-08-2013 om 07:21

Goh bibi

En wat jij schrijft is zeker wel normaal? Puberma heeft diverse keren inhoudelijk gereageerd. Het blijven herhalen voegt weinig toe. Op mij komen de vragen van Pluk juist ongeloofwaardig over. Pluk blijft in vrijwel iedere posting sneren richting Puberma. Zoals hij dat eerder richting Liora deed. Heel vervelend. Ik geef puberma groot gelijk dat ze al tellend blijft reageren, zou ik ook doen. Wat een kinderachtige draad is dit geworden. Hoog welles/nietesgehalte. Die link van Biene zegt wat puberma ook al zei. Je wilt me toch niet vertellen dat je per se een link van puberma zelf wil hebben?

liora

liora

14-08-2013 om 08:23

Biene

Hele goede link! Ik heb een docu op tv gezien die hier precies over ging. Daar werd gezicht: het lichaam wil altijd terug naar het hoogste gewicht.
Dus precies wat jij zegt: heel groot verschil tussen een lichaam dat altijd 80 kilo woog of een lichaam van 80 kilo dat eerst 120 woog.

Wel is het zo, volgens de behandelaars bij mijn obesitaskliniek, dat je hele hormoonbalans mee verandert als je afvalt. En dat je op den duur, ik weet niet na hoeveel jaar, lichamelijk wel functioneert als iemand met een gezond gewicht.
Je smaak verandert vaak ook na een gb, bij mij ook. Ik heb bijv meer zin in zoet en veel minder in vet.

Liora

Biene M.

Biene M.

14-08-2013 om 08:52

Liora

Dat zou wel heel fijn zijn, als je na een aantal jaren een normale eetlust krijgt. En typisch dat je smaak verandert, alhoewel, dat komt natuurlijk wel overeen met wat er in dat NtvG artikel stond. Lijkt me een vreemde gewaarwording.

Biene M.

Biene M.

14-08-2013 om 08:54

Pluk

Na het lezen van dat NtvG stuk kun je voor altijd je eer en naam redden door te bekennen dat je het structureel fout hebt gehad in al die overgewicht draadjes. Iets van "sorry" erbij zou het dan helemaal af maken.

liora

liora

14-08-2013 om 09:30

Biene - eetlust

Of de eetlust normaal wordt weet ik niet, aangezien je na een gb niet echt honger hebt. De maaghonger keert ook nooit terug heb ik begrepen.
Het is meer hormonaal dat er van alles anders werkt als je heel erg zwaar bent, en dat herstelt zich.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2013 om 12:14

Van wat ik begrjp

kan het zelfs zover komen dat je menstruatie verdwijnt bij ernstig overgewicht, net als bij anorexia.
Nooit meer honger voelen na een gb lijkt me wel vreemd. Net zoiets als het voor een Hollander moet voelen in een land waar het altijd boven de 20 graden is. Het lijkt leuk, maar of dat ook zo is?

Biene, wat vragen

Echt niet vervelend bedoeld, maar ik lees een aantal tegenstrijdigheden die ik niet snap ik wist tot nu toe niet dat je metabolisme zoveel veranderde als je obees bent geweest, dat heb ik dan weer geleerd, is dat bij gering voergewicht ook zo?)) maar:
"Blijvend gewichtsverlies is slechts haalbaar voor de kleine groep mensen die een permanente, strikte levensstijlverandering weet door te voeren" Is het dan niet deel van de oplossing om mensen daar zoveel mogelijk mee te helpen?
Als bariatrische chirurgie wel helpt om af te vallen, terwijl je metabolisme dus vertraagd blijft, waarom helpt gewoon kleinere hoeveelheden eten dan niet?
En last but not least: natuurlijk kost het bij een verslaving meer energie om van "verboden" stoffen af te blijven, zowel bij eten, roken als alcohol. Maar alcoholisten komen toch ook niet weg met de mededeling ik ben verslaafd , dus ik blijf gewoon drinken want ik kan niet anders"?" Die moeten met het stappenplan toch ook geen drank meer kopen, terwijl het wel overal aangeboden wordt. Zo moeten mensen met flink overgewicht toch ook zelf betere voedingsstoffen gaan eten?
Ik hoop dat er niet weer zo gereageerd wordt als: je blijft in herhaling vallen enzo, want ik snap de logica toch echt niet.

Biene M.

Biene M.

14-08-2013 om 14:21

Karin

Zoals in dat artikel genoemd werd, hebben mensen die obees geweest zijn minstens drie dingen tegen:
1. ze kunnen minder eten dan andere mensen met het zelfde gewicht (30%!)
2. ze moeten meer bewegen dan andere mensen
3. ze hebben meer eetlust en vooral trek (voelt als behoefte, niet te onderschatten) in vet

Daarnaast hebben ze waarschijnlijk hun aanleg en een aantal andere eigenschappen (bijv. slecht slapen) tegen, ze zijn immers niet zomaar obees geworden.

Het is een mooi streven om mensen zoveel mogelijk te helpen met het bovenstaande, maar de vraag is of het haalbaar is. Stel je voor dat je de rest van je leven nog maar 2/3 mag eten van wat je nu eet (en wat anderen om je heen eten), dagelijks op de weegschaal, altijd flink veel bewegen. En dat terwijl je eigenlijk 2x zoveel eetlust hebt als je nu hebt. Denk je dat dat haalbaar is? Uit alle onderzoeken die aangehaald worden in dat NtvG nummer blijkt dat dat niet zo is.

Mijn bloeddruk stijgt eerlijk gezegd wel als je schrijft "waarom helpt gewoon kleinere hoeveelheden eten dan niet?" Ten eerste is het dus verre van _gewoon_, maar het vergt extreem veel inzet, aandacht, inspanning en wilskracht. Ten tweede: heb je enig idee wat iemand nog kan eten na een gastric bypass? Daarna is je metabolisme niet normaal, maar je eetlust is minimaal, dat zorgt ervoor dat je op zo'n lage calorische inname kunt blijven.

Wat de analogie met verslaving betreft: een alcoholist kan _niet_ drinken. Niemand kan _niet_ eten (sorry hoor, maar dat kun je zelf bedenken en het is in al dit soort draadjes al genoemd, beetje gek om dan te hopen dat er niet gereageerd wordt met "je blijft in herhaling vallen". Maar goed.)

Uit jouw reactie proef ik toch weer het idee dat het gewoon een kwestie is van gewoon minder en beter eten, maar het punt is juist, en dat wordt in deze draad en in het NtvG artikel ook steeds benoemd, dat het niet zo eenvoudig is. Dik worden is een gevolg van meerdere factoren en blijvend gewichtsverlies is veel meer dan "gewoon" minder eten. Waarom willen sommige mensen dat toch zo graag blijven geloven, tegen beter weten in?

Niet eten

Biene, ik zeg toch nergens dat obese mensen niets meer moeten eten. Net als alcoholisten moeten blijven drinken, maar ook een beperktere keuze hebben. Maar wát je eet kan je wel aanpassen. En na een maagoperatie eet je minder, ondanks je lage metabolisme, terwijl het alleen je maaggevoel is dat aangepast wordt? Natuurlijk vereist het: aandacht, inspanning en wilskracht, zoals je zelf zegt. Dat is bij een alcoholist ook en bij een roker ook, maar die moeten het ook doen, waarom zouden obese mensen dat dan niet kunnen?
Enne, je bloeddruk stijgt wel erg snel hoor, ik vraag toch alleen of je het uitlegt? Ik zeg toch niet dat je het fout hebt. Wat kan er volgens jou dan wel aan gedaan worden? Niets? Als je obees bent, of overgewicht hebt dan blijft dat altijd zo en kan je er niets aan doen en kan je ook niet gezond gaan eten omdat je niet anders kan dan de verkeerde voedingsmiddelen eten? Omdat het aanbod er nou eenmaal is?

bibi63

bibi63

14-08-2013 om 15:19

Tarte tartin

dan moet je eerst de hele draad meer eens lezen, van het begin af aan...
Bibi

Tarte Tatin

Tarte Tatin

14-08-2013 om 15:41

Bibi

Ben maar niet bang, ik lees al vanaf het begin mee. Zo ook jouw ongefundeerde uithalen naar Puberma, waarbij je wat mij betreft zeker met je uithaal van afgelopen maandagavond 21.45 een onnodige bijdrage levert.
Wist je trouwens al dat het PubeRma is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.