Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2013 om 09:49

Nee niet zelf

Het lijkt me op zich wel leuk om te leren. Maar ik heb eens vergeleken. Aardappel 0.68 g suiker, volkoren tortilla wrap 0,4 g.

liora

liora

08-08-2013 om 12:08

Kaaskopje

Bedoel je koolhydraten?

Top tien foute voedingsmiddelen


http://www.youtube.com/watch?v=-jCd6vIF8Co
In de eerste paar minuten komen al de wraps en de ontbijtgranen langs als een voorbeeld van lege koolhydraten die je juist hongerig maken nadat je ze gegeten hebt.
Ze vergist zich alleen in de aardappel. Misschien dat 'french fries' wat minder zijn omdat je ze in fout vet kan bakken of whatever, maar de aardappel is juist heel gezond.
"Vitaminen en mineralen in aardappel
In de aardappelen zitten veel mineralen: zink, magnesium, kalium, fosfor, en calcium. Ook zit er in de aardappel een grote hoeveelheid vitamine C en vitaminen uit het B-complex. 300 Gram aardappelen zijn genoeg om aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor vitamine C te komen."
Ik kan best weleens aardappelen bakken maar gekookt of in de schil gekookt is hier de standaard.

Gewenning

Goed, geholpen door de ons inmiddels alomringende informatie over gezond en ongezond eten, het lijkt de voedselindustrie wel, nog maar eens een persoonlijk theorietje.
Het is moeilijk om je eetpatroon te veranderen omdat je je direct minder verzadigd voelt, ook al eet je evenveel. Je lichaam is gewend aan bepaalde producten en het maakt uit of je die wel of niet nuttigt.
Ik had vaak een onverzadigd gevoel bij mijn ex schoonfamilie waar de standaard rijst en pasta was, of zelfgemaakte pizza's of wraps met groenten, peulvruchten en vlees of vis. Aardappelen had ik nodig. Pas toen ik er zelf meer controle over kreeg kon ik er aan tegemoet komen. Aten we hutspot in de tropen.
Als je dus voedingsmiddelen gaat verwijderen waar je juist erg aan gehecht bent heb je het jezelf wel onnodig moeilijk gemaakt want er komt een extra verlangen bij. Je kunt beter voedingsmiddelen schrappen waar je toch al niet om geeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2013 om 13:34

Liora

Het staat er zo:

aardappel zonder schil, in water gekookt en zonder zout
Koolhydraat 15,7 g
Suiker 0,68 g
En ik heb ditmaal eerst de C1000 tortilla wraps genomen:
Koolhydraat 54,2 g
Suiker 1,3 g
Kijk ik bij de meergranen wraps van AH
Koolhydraat 20,8 g
Suiker 0,4 g
Het is waar de wraps van de C1000 zijn zoetiger dan de meergranen wraps.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

08-08-2013 om 13:48

Kaaskopje

Waar kij kje dan? Ik zie namelijk een andere verdeling van voedingswaarde en dan zonder suiker bij gekookte aardappelen
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=605

Tarte Tatin

Tarte Tatin

08-08-2013 om 13:49

En ook in de meergranenwrap kaaskopje

http://www.fatsecret.nl/Diary.aspx?pa=fjrd&rid=3418561

Tarte Tatin

Tarte Tatin

08-08-2013 om 13:59

Recept wraps zelfgemaakt

Kijk, die wraps, daar ben ik het helemaal mee eens AnneJ. Voor mij valt dat in de categorie typisch kant-en-klaar waarin onnodige toevoegingen en conserveringsmiddelen zitten. Wraps kun je prima eten, maar maak ze dan zelf. Een makkelijk recept is het volgende:
500 gram bloem (ik gebruik of volkorenbloem of een deel maisbloem, net hoe de voorraad is), 120 gram koude boter in kleine stukjes, water en desgewenst een snufje zout. Wrijf de boter door de bloem, voeg vervolgens als je wilt wat zout toe en voeg het water erbij. Ik begin met 80 ml en zie wel hoeveel ik nodig heb. Als je een soepel deeg hebt, dan een bol vormen en koud wegzetten. Daarna in 10 a 12 bolletjes verdelen, deze uitrollen en in een pan kort bakken.
Je kunt het deeg ook met olijfolie maken ipv boter, maar mijn ervaring is dat de wraps dan als planken uit je pan komen.

Ely

Simpel hoor Ely, overal waar je in gelegenheden een broodje kroket kunt kopen. Vroeger kreeg je gewoon een gesmeerd broodje en nu niet meer. Zal logistiek ook wel handiger zijn om niet die handeling van het smeren meer te hoeven verrichten, vandaar dat het zo'n ingang gevonden heeft. Ik kan nog steeds niet goed droog brood zonder boter eten, voor mij moet er echt wat vet bij.

Ely

Ely

08-08-2013 om 14:32

Filmpje niet gezien annej

Maar schrijf je nou dat het filmpje bewijst dat wraps ongezond zijn maar hetzelfde filmpje ook foutieve informatie geeft over aardappel? Hoe geloofwaardig is het dan?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aardappel

Dat heet een 'cultural bias' Ely. Altijd kritisch blijven. 'De' waarheid bestaat namelijk niet. Waarheden komen uit subjectieve perspectieven en wetenschappelijke paradigma's, door wetenschappers overeengekomen perspectieven op grond van eenzelfde conclusie over dezelfde feiten. In het land van herkomst van mijn ex wordt de aardappel als een groente gezien, wij zien de aardappel hier als een koolhydratenbom. Dat is een vergissing.

Filmpje

Bovendien ligt de focus in het filmpje op gefrituurde aardappel, fout vet, voedingsstoffen eruit verhit. Dan is het ook niet meer echt een aanwinst. Echter een gewoon gekookte aardappel is heel voedzaam. Mits je niet de giftige groene delen of pitjes van nieuwe spruiten mee-eet.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2013 om 17:00

Annej

Hoe kunnen kinderen van een praktisch alleen aardappeletende moeder ontdekken waar zij het best door verzadigd raken? Gooi mijn vraag maar in de categorie 'verbazen mag' Ik vind dat je in je gezin juist een zo gevarieerd mogelijk aanbod op tafel 'moet' zetten, om zo geen kieskeurige mensen te creëren.
Ik gedij bijvoorbeeld juist goed op pizza. Daar ben ik praktisch de hele avond wel mee zoet. En als ik een snaaiaanval krijg stil ik die sinds een tijdje met worteltjes of een appel.
Mijn kinderen houden helemaal niet van aardappel, tenzij ze gebakken zijn, dus eten wij vaak rijst, pasta en wraps. Maar soms moeten ze wel aan gekookte of gestampte aardappels geloven. Beide dames zijn slank, ondanks minder verstandige keuzes als energydrank, zoutjes, snoep e.d.. De ene dochter, die qua bouw meer op mij lijkt, is geen grote eter. De andere, fijngebouwd, eet als een dijker.
Ik eet sinds ik niet meer werk ook niet vaak brood meer, maar magere yoghurt met muesli met rozijnen en hazelnoten. Geen cruesli dus. Ik kan daar lang mee toe. Ik doe er zelf een schepje suiker bij. Verder heb ik het gevoel dat ik beter verzadigd ben als ik pizza eet, of een broodmaaltijd. Als ik verse groente, aardappels en een stukje vlees heb gegeten, zonder opsmuk dus, dan zit ik met een uur alweer in de kast te gluren. Het vult niet voldoende.

Kaaskopje

Het is dus ook persoonlijk, waar je aan gewend bent, wat jou verzadigd.

Ely

Ely

08-08-2013 om 18:29

De waarheid bestaat idd niet

Laten we het daar maar over eens zijn. Niks persoonlijks hoor, maar daarbij is voor mij jouw mening net zo waar of onwaar als die van een willekeurige voorbijganger. Dat jij een deel van een bron aanprijst als informatief maar een ander deel van dezelfde bron als absoluut onwaar komt op mij wat -uh- bevreemdend over. Maar misschien ben ik wel verwend geraakt hier op ool waar er meestal behoorlijk genuanceerd omgaat met waarheidsbeving. Maar misschien begrijp ik je verkeerd, kan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ik ben het met je eens dat als je over het hoofd ziet dat een aardappel een voedzaam iets is, dat ik de rest ook kritisch zou volgen, maar het ging me hier over het voorbeeld, het verzamelen van 10 minder geslaagde voedingsmiddelen en waarom die minder geslaagd zijn. Het filmpje sluit verder wel aan bij de argumenten uit de andere filmpjes die hier genoemd zijn als koolhydraten die rechtstreeks omgezet worden in lichaamsvet, het aanzetten tot de aanmaak van insuline waarna er geen verzadiging volgt. Het is daar voor mij bij bedoeld als een illustratie. En een idee om wat orde te scheppen, waar je op kunt letten bij je keuze.
Klinkt misschien raar maar uiteindelijk gaat ook wetenschap over 'geloofwaardigheid'. Als een wetenschappelijk inzicht gepubliceerd wordt in een wetenschappelijk tijdschrift als 'Nature' gaan we er vanuit dat het 'waar' is. Dat geloven we eerder dan dat het in het huisblad van de AH staat. Maar ook uit Nature worden artikelen achteraf weer ingetrokken omdat er niet genoeg waarheid in bleek te zitten. Wetenschap is altijd voorlopig, totdat blijkt of aangetoond wordt dat het net iets anders is. Zelfs in de wiskunde en de natuurkunde is er kennis die mogelijk later apert onjuist blijkt te zijn of net iets anders in elkaar steekt. Dat wil niet zeggen dat het hele vakgebied ongeloofwaardig is maar dat kennis altijd beperkt wordt door het dan geldende perspectief.
Er wordt gestreefd naar feitelijkheid, waarheid en eenheid van paradigma, maar kennis is altijd in beweging.
Omdat we inmiddels internationaal verbonden zijn via het internet en andere contacten heb je steeds meer kans dat kennis bijgesteld moet worden en voorlopig blijkt te zijn of dat er verschuivingen zijn of dat er verschil in opvatting is afhankelijk van de regionale groepen wetenschappers. Voeding is een lastig onderwerp. De kennis daarover is ook relatief. Misschien komen we er over 10 jaar, of 10 dagen, wel achter dat er heel iets anders meespeelt dat we tot dan toe over het hoofd hebben gezien.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2013 om 20:04

Precies

En omdat het met die wetenschap altijd weer anders kan blijken te zijn, is het de kunst om het gewoon zo goed mogelijk te doen en je niet gek te laten maken door mensen die het ei van Columbus uitgevonden denken te hebben met wéér een nieuw dieet, of nieuwe levensstijl, daar een boek over schrijven en vervolgens slank blijven omdat ze van de opbrengst een personal trainer kunnen betalen, want van hun eigen theorieën blijken ze toch niet slank te kunnen blijven. Of zoiets.

Amen kaaskopje

Helemaal mee eens.

bibi63

bibi63

08-08-2013 om 20:59

Juist

En daarom is dit ook een rare discussie/draad geworden... we weten het allemaal niet en als iets (zgn) 'wetenschappelijk' is vastgesteld, kan over een tijd weer anders of niet waar zijn. Er zijn weinig voedingsproducten die niet op 1 of andere manier negatief worden bestempeld. Er blijft erg weinig over. En daar schuilt ook een probleem. Is het niet een voedingsproduct wat op een bepaald moment ineens als 'slecht' wordt betiteld (denk aan fruit volgens dr. Katan), dan is het weer een combinatie van voedingsproducten die tegelijkertijd geen beste combi zijn(koolhydraten en eiwitten of vit. c en melk/calcium). Of ooit heb ik eens in een bloedgroependieetboekje gebladerd. Het eerste wat ik bij mijn bloedgroep las, was dat ik tomaten maar heel snel links moest laten liggen. Ik heb het boekje maar snel weer weggelegd, want ik wil het niet weten en kan er niets mee. Wat moet ik in hemelsnaam op m'n brood nemen, als kaas (zout/vet plus foute combi ivm koolhydraten/eiwitten), vleeswaar (zout/vet/suikers toevoegingen weet ik wat, plus foute combi ivm koolhydraten/eiwitten), zoetigheid (duidelijk) er beter niet op kan nemen? Juist..... tomaat.
Bibi

Rekkelijken en preciezen

Amen, nu je het zegt! Deze discussie doet me denken aan godsdienstwisten uit de 17e eeuw, de rekkelijken versus de preciezen:
http://www.fransmensonides.nl/predikant_zij1.htm

De aanhangers van de Leidse theoloog Franciscus Gomarus (Gomaristen, contraremonstranten of preciezen genoemd) geloofden dat God had voorbeschikt, of iemand in de hemel zou komen of tot de hel verdoemd zou zijn. De mens zou daarop dus geen invloed kunnen uitoefenen. De aanhangers van Gomarus’ stadgenoot Jacobus Arminius (Arminianen, remonstranten of rekkelijken) legden echter de nadruk op de eigen verantwoordelijkheid. De mens zou in hun opvattingen een vrije wil bezitten om te kiezen tussen een leven van deugd of zonde.

Ben je voorbeschikt tot dik zijn of heb je een vrije wil?

Nils

Nils

08-08-2013 om 22:49

Slechte vergelijking

Om nu mensen om hun genuanceerde, open en ook tolerante benadering van het overgewichtprobleem met deze vergelijking in het Gomaristenkamp te duwen, vind ik persoonlijk wat ver gaan. Juist de Arminianen waren niet zo van het zwart-wit-denken. De vergelijking gaat voor deze kwestie volgens mij totaal niet op.

Nils

Nils

08-08-2013 om 22:54

Ik, de rightfighter o.t.

De predestinatieleer is niet door Gomarus bedacht, maar door Calvijn.

Ikke

Ikke

09-08-2013 om 11:26

Hier geen...

Ik eet sinds een jaar ofzo redelijk puur. Ik lees de etiketten en producten waar dingen in zitten die ik niet ken, die komen er niet in. Van die achtlettergrepige woorden met een verbluffende Wordfeudwaarde. Glucosestroop komt er ook niet in. In feite komt het er op neer dat ik zilvervliesrijst, volkorenpasta, aardappels, quinoa eet met veel verse groente en een beetje (bio) vis, vlees of ei. Veel kruiden (veel lekkerder dan een pakje en vaak ook goedkoper. 's Morgens eten we geitenyoghurt (klinkt vreselijk maar smaakt heerlijk) met muesli die ik zelf samenstel. Geen suiker inderdaad maar wat fruit. Lunch: speltbrood van de bakker zonder vage toevoegingen met notenspread, fruit, pure biochocopasta of hummus. Tussendoortjes: fruit, groente, zelfgemaakte fruitijsjes, noten.

Ik ben dus gestopt met dingen eten die mijn lijf niet nodig heeft. Niet moeilijk (in het begin soms wennen en zoeken naar een alternatief). Ik heb me nog nooit zo lekker gevoeld.

Rekkelijken en preciezen

Een discussie of je nu een vrije wil hebt of niet lijkt me hier wel aan de gang eigenlijk. 'Het' antwoord daarop is denk ik toch een persoonlijke opvatting.
Maar ook denk ik dat niet alles 'persoonlijk' is. Al heb je natuurlijk een persoonlijke insteek toch heb je ook te maken met omstandigheden waar je soms maar beperkt invloed op hebt. Het lijkt me juist realistisch om dat zo te accepteren. Dat neemt niet weg dat je zelf de sleutel bent tot het zoeken en vinden van je eigen mogelijkheden.

Nils

Nils

09-08-2013 om 15:08

Vrije wil

Er is alleen niemand hier die het bestaan van de vrije wil ontkent. De vraag die wordt opgeworpen is of de totaaloplossing van de overgewichtproblematiek bij die vrije wil ligt. En dat is, ondanks alle nadruk die hier op gelegd wordt, niet het geval gebleken. Wat wel zeker is dat de kans op obesitas wel degelijk "voorbestemd" is. Zoals ik "voorbestemd" ben om geen obesitas te krijgen, ondanks mijn slappe vrije wil.

Pluk53

Pluk53

09-08-2013 om 16:02

Vrije wil

Als ik de postings van ML en Puberma goed begrepen heb, zijn de zwaargewichten en de obese personen allemaal al reddeloos verloren. Hun hersenen zijn "aangetast", hun verzadigingsgevoel is naar de filistijnen, ze zijn blijvend verslaafd aan zoet en vet. Ze kunnen geen snackbar meer passeren zonder de drang om te scoren. Dus hoe moeten die mensen nu verder? Allemaal een gb/maagband, of toch met "vrije wil" ( wat daar nog van over is)hun verstand gebruiken?

Nils

Nils

09-08-2013 om 16:15

Tja pluk

Als dat werkelijk jouw samenvatting is van alles wat zij geschreven hebben, raad ik je met klem aan hun postings nog eens door te lezen. Een discussie heeft weinig zin als je alleen leest wat je wil lezen, in plaats van werkelijk de inhoud tot je door te laten dringen. Daar hoef je het dan vervolgens niet mee eens te zijn natuurlijk, maar nu ben je het niet eens met iets wat jij de dames zelf in de mond legt. Wat een energieverspilling is dat!

liora

liora

09-08-2013 om 16:32

Pluk

Met een gb ben je er niet, je hebt daarnaast nog je vrije wil hard nodig!

Pluk53

Pluk53

09-08-2013 om 17:08

Nils

het is een wat popi samenvatting, maar daar komt het toch echt op neer. Er is een groep (ik ook) die blijft roepen: ondanks de "situatie" (overvloed, suiker-in-van-alles, verleidingen alom etc) kun je je eigen keuzes maken.
Er is een groep (oa Puberma, ML) die blijven benadrukken dat de vrije wil als het ware is (definitief?) is "uitgeschakeld" door genetische aanleg, fout-eetpatroon-in-het-verleden, eetpatroon-van-de-moeder etc. Ze geven daarbij NIET de conclusie dat deze groep dus reddeloos verloren is. Maar wat kun je dan anders concluderen? Hoe moeten die mensen nu verder?

Nils

Nils

09-08-2013 om 17:27

Volgens mij niet

Wat ik aangeef, voor anderen kan ik niet spreken, is dat het weinig constructief is de hele tijd en alleen maar te hameren op eigen verantwoordelijkheid. Daar mag je dan vervolgens niet uit concluderen dat ik niet geloof in de "vrije wil", dat doe ik namelijk wel. De vraag is, nogmaals, wat helpt wel? En dat is individueel. Bij de een zal een beetje meer wilskracht ongetwijfeld een verschil maken, bij de ander, zoals bij mijn vriendin, zou een stapje terug juist beter zijn. Kortom er zijn geen simpele oplossingen voor het obesitasprobleem. We weten er simpelweg ook nog eens te weinig van. En natuurlijk zijn er mensen op wie jouw mantra wel van toepassing is. Waarom heb je zoveel moeite met een genuanceerde benadering van het probleem? Maar ik geloof dat ik mezelf herhaal. Alweer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.