Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2013 om 12:39

Ex-dikkerd

Omdat je ná mijn vraag reageert, hoop ik niet dat je mij bedoelt. Mijn vraag was namelijk oprecht en zonder negatieve bijbedoelingen.

Skinny for obesity

De conclusie uit de filmpjes van Marije is dat biochemie, je lichaam blijft vragen doordat de biochemie van je lichaam zo verandert is, wint het altijd van wilskracht. Dan kun je blijven denken dat je teveel pondjes door de mond hebt laten gaan, maar dat is een particuliere opvatting die je niet gaat helpen. Meer van hetzelfde. Het verklaart ook waarom het mensen, ook al willen ze nog zo graag, gewoon niet lukt.

Knurf

Knurf

07-08-2013 om 13:07

Hoe verklaren jullie dit dat?

Nu in het nieuws: Hoe lager het inkomen, hoe vaker overgewicht voorkomt bij jongeren. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Dan heeft overgewicht toch helemaal niks te maken met die gemene voedselindustrie of allerlei andere excuses die hier worden aangedragen? Of willen jullie beweren dat stofwisselingsziektes alleen voorkomen onder een bepaald inkomen, en dat de voedselindustrie bewust rijke mensen overslaat met hun aanbiedingen?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2013 om 13:16

Ongewilde reacties van je lichaam

Er is meer dan wilskracht, dat ben ik met je eens. Dat je lichaam in de war raakt door bepaalde informatie, dat neem ik zondermeer aan.
Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen die veel te zwaar zijn een complex aan te praten, als ze dat zelf nog niet gedaan hebben, maar ik ben het toch meer met Liora eens dan 'jullie'. Dat men wereldwijd dikker wordt is een teken van welvaart. Als het er is en als men het kan kopen, dan doet men dat duidelijk ook. Als in China een MacDonalds geopend wordt is het logisch dat al die Chinezen daar naar toe rennen. Eindelijk, wij hebben er ook een, aanvallen! Maar er is niemand die ze daartoe gedwongen heeft. Dat in Amerika de porties zo achterlijk groot zijn, is iets van Amerika. Ik begrijp daar ook niets van, maar geen wonder dat ze daar niet slank bij blijven. In Frankrijk schijnen de dames vooral slanker te blijven door kleinere porties, heb ik ooit gelezen. Duitsers laten/lieten zich het bier en de worst goed smaken, gevolg dikke bierbuiken. Verkeerde of goede gewoontes die blijkbaar bij een cultuur horen. Maar als maatschappijen veranderen door veranderende leefstijlen of wensen, gaat de industrie daarin mee. Gemaksvoedsel is deels ontstaan door de vráág naar dat eten. Als bij eerste proefballonnetjes blijkt dat mensen het maar wat graag kopen, dan vult de industrie dat aan met meer, als dat ook in de smaak valt, gaan ze er mee door. En dan kan het nog zo zijn dat ze er ingrediënten in doen die de hebzucht vergroten, maar we zijn met zijn allen toch geen willoze marionetten? Zelfs als je van jezelf weet dat je moeilijk maat kan houden, of de neiging hebt om je vol te proppen, dan wil dat nog niet zeggen dat je daar écht geen weerstand aan kunt bieden. Ik voeg daar gelijk aan toe dat ik besef dat er omstandigheden zijn die het heel moeilijk maken om weerstand te bieden. Ongelukkig zijn, stress, of ook blijdschap en geluk, het kan allemaal aanleiding zijn om teveel te eten. Maar dat zit in jezelf. Wij hebben nu vaak ijsjes in huis. Lekker met dit warme weer. Het zou beter zijn om het niet te eten voor mij, maar ik kan het niet laten. Ik geef daar alleen mijzelf de schuld van. Dat de fabrikant de ijsjes zo lekker en aantrekkelijk maakt, lijkt mij logisch.
Ik besef dat mijn bijdrage niet echt een oplossing geeft voor wat er gedaan moet worden, maar ik ben en blijf het eens met dat de eerste stap bij jezelf ligt en dat het niet helpt om de 'industrie' overal de schuld van te geven. En als mensen van mening zijn dat de overheid in moet grijpen, wat let die mensen dan om een burgerinitiatief op te starten? Daar is vast wel draagvlak voor. Ik zou er ook voor tekenen als het mij gevraagd wordt.

Knurf

Dat heeft weer met andere zaken te maken Knurf. Er is wat discussie over maar volgens sommigen is vers voedsel duurder dan de overvloed aan bewerkt voedsel. Ook is er onder sommige groepen minder kennis over zelf gezond je voeden en wordt er makkelijker naar gemaksvoedsel, pizza en patat, gegrepen. En tja, sommige mensen met een laag inkomen werken zich te pletter voor dat geld en zijn te moe om dan gezond te koken voor hun gezin. Maar ik denk vooral ook dat het besef soms ontbreekt hoe belangrijk het is.
Onder mensen met lage inkomens, dat is ook een hele diverse groep overigens, zitten ook mensen met een verstandelijke beperking, die het niet altijd lukt om aan de verleidingen te ontkomen of zich in te zetten voor gezond voedsel. Mijn dochter is ook bevriend geweest met een meisje uit zo'n gezin.
Maar ik ga er vanuit dat er ook onder de lage inkomens mensen zijn die gewoon in staat zijn om gezond voor zichzelf te zorgen. Het is niet zwart wit.

Kaaskopje

Natuurlijk begint de verandering bij jezelf. Maar ik ben in deze draad al meer geinformeerd dan voorheen en kan misschien die keuze nu ook beter maken. Niemand heeft begrepen dat we er met elkaar voor gezorgd hebben dat we nu in een hele foute scene terecht zijn gekomen. Natuurlijk waren we daar met zijn allen bij, maar behalve de industrie, die ook bewust voedsel 'verrijkt' heeft en verslavend gemaakt door extra vet en zoet, heeft denk ik toch niemand bewust gekozen voor het ontregelen van je lichaamsbiochemie op een schijnbaar onomkeerbare manier. Dat klopt niet. En nu zitten we met de gebakken peren.

Ijsjes

Wij hebben ook ijsjes in de vriezer. Perenijsjes. In een opwelling van een paar weken geleden vonden kinderen dat lekker. Inmiddels zijn we ze weer vergeten. Het is dat je het zegt. Zoon heeft weer een verse ananas soldaat gemaakt. Schijnt ook niet zo gezond te zijn als je dat voortdurend doet, maar ze waren in de aanbieding.
Ik heb mijn kinderen altijd vrij argeloos gehouden omdat ik ze niet wil opzadelen met die voedselobsessie, maar nu voel ik me toch wel steeds meer genoopt om iets te verzinnen om ze die inzichten van deze draad mee te geven.
Zonder al teveel oordelen, help. Schoondochter houdt van gemaksvoedsel en als zij komt gaan we over tot de wraps en de schoarmaschotel. Wat moet ik daar nu weer mee. Ik heb een logee over de vloer die zich volgiet met ontbijtgranen tussendoor. Op een gegeven moment is jou goede voorbeeld niet meer genoeg ben ik bang.
Toch wil ik ze graag waarschuwen voor de onomkeerbare gevolgen van foute voedselkeuze.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2013 om 13:46

Knurf

Ja, dat vind ik ook een lastige. Ik zei net dat het een teken van welvaart is als mensen kopen wat er (nieuw) aangeboden wordt. Maar van arme mensen kun je natuurlijk niet zeggen dat ze zo welvarend zijn. Je kunt volgens mij ook niet stellen dat het goedkoper is dan 'verstandig' eten, want dat is het niet.
Wat je misschien wel kunt stellen is dat verstandig eten ook niet zo voordelig is als wenselijk is. De overheid zou zwaar moeten subsidiëren om lagere prijzen haalbaar te maken. Een broodje met een diepvrieshamburger is goedkoper dan een hele gezonde maaltijd. Patat uit de vriezer en frikandellen zijn goedkoper. Voor sperziebonen uit blik halen veel jongeren hun neus op. Jammer, want dat is niet duur en bijna of helemaal net zo goed als vers. Beter dan geen groente in ieder geval.
Het is toevallig net in het nieuws: blijkbaar is in een aantal wijken met succes de JOGG-aanpak toegepast: gezonder eten, actief spelen en meer bewegen. Dat jongeren dikker worden heeft voor zover mijn kennis gaat ook te maken met het fenomeen dat ze meer op hun krent blijven zitten dan de jeugd van vroeger. Voeg daar minder verstandige keuzes op gebied van voedsel aan toe en het resultaat is dat ze dikker worden. De overheid neemt dat probleem naar mijn gevoel serieus.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2013 om 14:43

Annej

Door programma's op tv heb ik de afgelopen maand vrij veel opgestoken en dan blijkt dat ik inderdaad nog lang niet alles weet, maar voor de rest denk ik dat je het toch bij jezelf moet houden voor wat je kennis is. Ik voel mij niet ontregelt door de voedselindustrie. Ik hield 40 jaar geleden ook al van taartjes en chips. Wat veranderd is, is dat 'we' de ouderwetse zuinigheid van toen hebben laten varen. 'We' nemen geen genoegen meer met een koekje bij de koffie, waarom niet twee? Een snoepje per kind bij het uitdelen? Nee, hele kunstwerken met meer snoep erin verwerkt. Chips alleen op een verjaardag? Welnee, ieder weekend. En dat zie ik toch als kenmerken van 'welvaart' en de industrie haakt daar op in. Goedkope chips voor de kleine beurs, bijzondere chips voor wie meer kan betalen.
Ik ben al vrij lang op de hoogte van hoe reclame werkt en hoe je daar mogelijk ongewild 'eigen' beslissingen door neemt. Als je tijdens het kijken van een bioscoopfilm opeens bedenkt dat je na afloop persé een hamburger van de Mac wilt eten, is de kans aanwezig dat je een flitsreclame voorgeschoteld hebt gekregen. Het kan allemaal. Hoe groter je kennis, hoe beter je je kunt wapenen, dat is een feit. Maar ik blijf zeggen, dat de voedselindustrie (voor het gemak op een hoop gegooid) niemand dusdanig in de tang heeft dat we alleen nog maar kunnen doen wat ze willen. Ik kies er bewust voor om af en toe de fout in te gaan. Dan haal ik een kant en klare pizza. Lekker makkelijk en ik vind het stiekem ook gewoon lekker. Zelfs in de wetenschap dat daar mogelijk ook foute suikers in zitten, zie ik het als mijn beslissing dat ik die pizza haal.
Ik bedenk me trouwens dat ik óók wel eens keuzes maak vanwege de kosten van bepaalde producten. Ik zou het best leuk vinden om eens zelf iets exotisch te maken, maar tegen dat ik alle ingrediënten daarvan verzameld heb, ben ik veel duurder uit dan een potje. Ik vertel dit omdat het illustreert hoe 'wij', waar ik deel vanuit maak dus, door het verruimen van onze blik, niet meer tevreden zijn met witte/groene/rodekool en wortels van eigen bodem. En daar springt de 'industrie' handig op in. Uiteraard ook door het zo aantrekkelijk mogelijk te maken, waardoor je het weer wilt eten. De Tandoori uit Nederland, smaakt niet zoals de Tandoori in India, dat is een ding wat zeker is. Maar het aparte is dat de mensen die die exotische of andere landige keuken beheersen en dus alles vers halen ook lang niet allemaal lekker slank zijn. En, voor zover mijn kennis gaat, ligt dat dan niet aan de industrie, maar soms aan 'de cultuur'.

bibi63

bibi63

07-08-2013 om 14:46

Knurf, overgewicht bij lager inkomen

Inderdaad, ik geloof zeker dat dat zo is. En ik denk dat daar een aantal (combinatie) van oorzaken voor kunt bedenken: minder geld, dus de goedkoopste producten moeten kopen en die zijn (vaak) slechter van samenstelling (meer vet, suiker). En een laag inkomen hoeft niet persé een lagere intelligentie te zijn, maar zal logischerwijs wel vaker bij lagere inkomens het geval zijn. Dat betekent dan vaak ook minder benul van wat je beter wel of niet kunt doen. En verder zie je vaak ook bij lagere inkomens allochtonen. En een allochtoonse moeder die niet of nauwelijks NL spreekt (wat nu eenmaal toch vaak voorkomt), zal ook weinig info tot zich krijgen vanuit de media of de samenstelling van een product kunnen ontcijferen. En verder, als je een laag inkomen hebt, zul je, áls je eens een keer buiten de deur eet, je niet een goed restaurant kunnen permitteren, verder dan een pizza (of Mac) zal dat vaak niet worden. Dus ja, ik denk dat mensen/gezinnen met een laag inkomen gemiddeld vaker te dik zijn. Een logisch gevolg. Wellicht valt daar voor de overheid wat te winnen: gerichte info naar die doelgroep.
Bibi

puberma

puberma

07-08-2013 om 14:59

En ook

zijn de genetische kaarten zo geschud dat een modieus, gezond, slanker uiterlijk vaker voorkomt onder de hogere inkomensgroepen. Lagere inkomens hebben dus een ongunstiger genetische uitgangspositie.

bibi63

bibi63

07-08-2013 om 15:00

Cultuur

Ja inderdaad speelt ook cultuur een grote rol. Wat dacht je van ons woord 'gezellig'. Neem nou gezellig een stukje taart, of doe niet zo ongezellig, het kan best een keer. De grap is, in mijn geval, dat ik helemaal niet zo'n taartsnoeper ben (geef mij maar iets hartigs), maar als er taart op tafel staat (wat dacht je van verjaardagen op het werk), dan neem ik het toch 9 van de 10 keer. Niet omdat ik het niet persé kan laten staan, maar voor de 'gezelligheid'. Wij hebben ook de neiging om mensen die tijdens een borreltje een glas water nemen, 'ongezellig' te vinden én aan te sporen toch maar dat glaasje wijn te nemen.
Net zoals de cultuur van de Turken. In Turkije is het helemaal niet gebruikelijk om 's ochtends om half 8 uitgebreid te gaan ontbijten (nog geen trek). Dat komt wat later in de ochtend en veelal een best volwaardige maaltijd. Niks mis mee. Alleen hier in NL kennen wij die volwaardig maaltijd om 10 uur niet. We hebben immers al ontbeten, en dat betekent dat de Turkse kinderen op school zich volproppen met koek als eerste maaltijd op de dag (die volwaardige maaltijd is er bij ons op school logischerwijs niet, hoort niet bij onze cultuur, daar is het ontbijt voor). Dus ja, ook op die manier gaan er dingen mis.
Bibi

bibi63

bibi63

07-08-2013 om 15:01

Nou, genetisch puberma

Ik denk niet dat genetisch is. Maar veroorzaakt door (gebrek aan) geld en/of te weinig kennis.
Bibi

puberma

puberma

07-08-2013 om 15:04

En verder knurf

doe je wel erg opzichtig aan framen. Ik citeer: "helemaal niks te maken met die gemene voedselindustrie of allerlei andere excuses die hier worden aangedragen?"
Stropop: niemand heeft de voedselindustrie gemeen genoemd.
Verder is het aanduiden van argumenten van anderen als "excuses" wel een heel flauwe en vooral doorzichtige truc. Als je het inhoudelijk niet redt, neem dan niet je toevlucht tot kwalificaties die er niet toe doen. Bepaal je bij de inhoud, dat komt veel sterker over en het maakt de discussie zoveel zinvoller.
Ook draagt "excuses die worden aangedragen" weer bij aan het neerzetten van een negatief beeld van obese medemensen. Je weet wel, waar ik dat artikel over aandroeg dat jij te dik vond....

mix

mix

07-08-2013 om 15:07

Tja

je kunt ook beredeneren dat de lagere inkomens vaak de lichamelijke arbeid verrichten en dus veel meer calorieen verbranden. Ik vind het altijd zo genant om dat te koppelen aan intelligentie, zeker tegenwoordig, waar mensen van universitair niveau naast hbo, mbo en lbo hetzelfde werk staan te verrichten.
Alleen tja dat zie je er niet aan af als je zo kijkt.

En kaaskopje als je nu start om naast je huidige boodschappen elke week 1 of 2 meest gebruikte kruiden uit de exotische keuken aan te schaffen, dan kun ook jij zonder al te veel financiele bokkesprongen gewoon in een paar weken je eerste start in de exotische keuken maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2013 om 15:45

Mix

Ik vind het ook lastig om intelligentie erbij te halen. Juist vanwege een reactie als de jouwe en daar bedoel ik niks onaardigs mee Dus uitermate voorzichtig zeg ik dat 'slimheid' wel uit kan maken bij keuzes die mensen maken. En kun je gebrek aan 'slimheid' ook koppelen aan de wil om kennis te vergaren? Of doe ik dan een hele gevaarlijke uitspraak? Ik weet het niet, ik vraag het me af. Ik ben helemaal niet zo heel erg slim, maar ik sta wel open voor informatie. Er zijn ook mensen die niet openstaan voor die informatie. Documentaires zijn saai, leerzame programma's nog saaier. Bij ons thuis, dan heb ik het over 40 jaar geleden, werd de VPRO als bagger gezien. Ik denk dat dat voor veel mensen nu nog steeds zo is. Dat is voor nerds of alternatievelingen. En juist de VPRO is nog wel eens leverancier van erg interessante programma's. Dus eigenlijk zouden SBS6 en RTL4 het onderwerp ook op het menu moeten zetten, gepresenteerd door Linda of zo. Maar die worden volledig gesponsord door 'de industrie', je bijt niet de hand die je voedt.

bibi63

bibi63

07-08-2013 om 15:45

Mix

ik vind het ook best genant om lage inkomens aan lage intelligente te koppelen. En ik weet uiteraard ook dat er mensen met een vette opleiding (dus genoeg intelligentie) niets anders hebben dan een minimale baan (of uitkering) op dit moment. Natuurlijk. Maar dan nog kun je sommige dingen niet ontkennen, omdat ze gewoon zo zijn. En het is zeker waar dat er meer mensen met een lager inkomen een lichamelijk intensievere baan hebben. Klopt ook. Maar dat is zeker niet altijd zo (als je alleen al aan werkloosheid denkt).
Bibi

Links

Links

07-08-2013 om 16:58

Puberma

Knurf en Pluk53 zijn twee verschillende personen.

puberma

puberma

07-08-2013 om 18:11

Woeps

Dank Links voor deze correctie. Hmpff, het wordt tijd dat ik ga stoppen met deze discussie, ik begin nu echt iedereen door elkaar te halen

Anne j broodje gezond?

Hoe gezond is een broodje gezond. Als er gewone volvette kaas op zit(en meestal zit dat erop) zit er meer vet in dan in een broodje kroket. Van bewegen kun je zwaarder worden, maar dat is dan spiermassa. Ik denk dat iedereen die te zwaar is (waaronder ik zelf)heus wel weet hoe het komt. Laten we nou eerlijk blijven, van lucht wordt je niet dik. ( Heb ik het natuurlijk niet over de schildklierafwijkingen etc.) Iedereen heeft het wel over eten, maar wat te denken van dat lekkere wijntje (mijn valkuil) Is net zo slecht als een glas fris. En als je sporten dan niet echt leuk vindt....... En ook nog een zittend beroep hebt. De energie inname en de uitgifte moeten nou eenmaal in balans zijn.

Elfje

Wat is er mis met vette kaas? Beter dan die magere kaas of lightkaas. Broodje kroket lijkt me ook weleens lekker, niets mis mee. En een wijntje is ook niet ongezond. Wat wil je daar eigenlijk mee zeggen? Natuurlijk wil je inname en uitgifte op elkaar afstemmen. Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn ware het niet dat bij sommige mensen de natuurlijke rem ontbreekt. Van nature of door een inmiddels fout aangeleerd voedingspatroon.

Broodje kroket

Ook zoiets vreemds. Op een gegeven moment werd de boter op het broodje kroket afgeschaft. Waarom? Misschien vanwege dat foute advies om de hoeveelheid vet in de voeding te beperken. Maar als ik er aan denk is het veel lekkerder met boter en een beetje mosterd. Kroket op brood ook heerlijk. Wordt misschien wel een probleem als je dat een paar keer in de week gaat doen, maar wel lekker om eens op een verjaardag aan de visite te presenteren. Je kunt ze zelf bakken. Je kunt ze zelfs zelf maken!
http://www.coquinaria.nl/recepten/03.1recept.htm

liora

liora

07-08-2013 om 23:43

Ehh

Van teveel vet word je dik, en gezonde vetten zitten in noten, vette vis en olijfolie of vloeibaar vet. Niet in vette kaas!!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2013 om 23:46

Annej

Ik bekijk nog eens wat je hebt opgenoemd in verband met de komst van je schoondochter, maar is dat nou zó erg? Is een wrap zoveel ongezonder dan gekookte aardappelen of rijst met groente en vlees? Het is maar hoe je het eet natuurlijk. En wat is er mis met een shoarmaschotel?

Kaaskopje

Ik heb geen bezwaar tegen wraps of shoarma per se. Maar wel als ik om het weekend er aan vast zit. Ik ben niet zo dol op voorbewerkt voedsel. En ik maak me er ook een beetje zorgen over.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2013 om 00:23

Broodje kroket zonder boter

Blijkbaar eet ik het zo weinig dat ik niet wist dat ze de boter weglaten, maar ik zie daar niets verkeerds in. Zolang je gevarieerd eet, krijg je het meeste wel binnen. Dat ene broodje kroket zonder boter, zal je vitamine D gehalte niet meteen ondermijnen. Als ik eerlijk ben heb ik het gevoel dat je juist door zo krampachtig je best te doen je doel voorbij schiet. Zolang je genoeg afwisselt, je een béétje bewust bent van wat je eigenlijk allemaal naar binnen werkt en zoveel mogelijk maat probeert te houden, ben je redelijk goed bezig. Zélfs als je gebruik maakt van gemaksvoedsel. Want niet al het gemaksvoedsel is persé óngezond. Wij hebben vanavond bijvoorbeeld Tandoori gegeten. De saus uit een potje van Vitasia, met kip. Daarnaast aten we bloemkool, sperziebonen en rijst. Hoeveel slechter of beter is die saus dan de Hollandse jus? Het ontloopt elkaar amper. Als je ook bedenkt dat de kip in olijfolie is gebakken en niet in margarine of boter. En als er foute suikers inzitten (een geliefd onderwerp in dit draadje), jammer dan, ik zal het er echt niet vaker door eten, omdat we zoveel mogelijk variëren en dus niet elke dag hetzelfde eten.
Oh ja, door je opmerking over zelfgemaakte kroketten, moest ik gelijk aan mijn vader denken. Hij kookte nooit, maar eens in de zoveel tijd maakten mijn moeder en vader samen kroketten. Ze hebben ook een paar keer zelf balkenbrij gemaakt. Lekker hoor!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2013 om 00:33

Annej

Ik had bij mijn vorige reactie nog niet gezien dat jij ook weer gereageerd had
Je bent bezorgd over het voorbewerkte eten. Dan maak je het toch zelf? Ik ben niet zo bezorgd, dus ik eet Roti bijvoorbeeld uit een pakket. Maar je kan roti ook zelf maken. Shoarmaschotel... ik weet niet wat daar allemaal in zit, maar wij eten wel eens gyros, köfte, of shoarma met speciaal daarvoor bedoelde kruiden uit een zakje of bakje, dat dan weer wel, maar op het bord verder een frisse salade met gebakken krieltjes bijvoorbeeld. Lust ze dat niet?

Ely

Ely

08-08-2013 om 07:25

Ben niet helemaal bijgekeken

Maar ben nieuwsgierig; ik lees dat "ze" de boter bij het broodje kroket weglaten. Wie is "ze"?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

08-08-2013 om 07:53

Annej

Wacht even, ik snap iets niet...wat is er voorbewerkt aan wraps, die maak je toch zelf met verse groente??

Zelf maken?

Maak je dan ook de tortillavellen zelf? Of neem je die kant en klaar uit de winkel. Ik geef toe, je kunt het ook overdrijven maar in die voorverpakte wraps zitten vast ook weer toevoegingen om het allemaal goed te kunnen bewaren waaronder extra suiker en melk. En ja, gemakzuchtig als ik ben zie ik me nog niet zelf van die dingen maken. Misschien best leuk voor een keer maar een aardappel schillen is sneller voor mij dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.