Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2013 om 14:06

Verplicht bord leegeten

Ik heb dat altijd zo'n vreemd iets gevonden. Een vroegere vriendin van mij ging daar heel ver in en helaas zijn die kinderen in hun kindertijd allemaal behoorlijk dik geweest. Van foto's weet ik dat dat inmiddels meevalt, gelukkig.
De uitleg over light-frisdrank is voor mij heel duidelijk. Ik ga mijn dochter maar adviseren om dat niet meer te drinken. Ze zegt dat ze het lekkerder vindt. Wij hebben het normaal gesproken nooit in huis. Ik ga daar ook geen moeite meer voor doen met verjaardagen oid.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2013 om 14:23

Honger

Wikke: Het belangrijkste van aankomen/afvallen lijkt mij de onbewuste regeling via stofwisseling en hongergevoel. Dag in dag uit "hongeren" lijkt me niet menswaardig. De grote vraag is dus: hoe komt iemand aan te veel eetlust, en is daar iets aan te doen? Ik merk zelf dat mijn eetlust erg afhankelijk is van hoe ik leef, wat ik doe, hoe ik me voel, en wat ik eet. Gezond leven, voldoende bewegen en gezond eten kan als effect hebben dat de eetlust vermindert en "gezond" wordt, en dat de stofwisseling verbeterd. Dan gaat afvallen "vanzelf", ofwel: zonder kwelling. Dat lijkt mij de beste en meest haalbare manier. ===
Ik denk dat je jezelf wel mag opleggen dat je af en toe een beetje honger hebt, maar niet zodanig dat je de neiging krijgt om kasten leeg te trekken. En voor momenten dat er dan toch een té grote trek ontstaat iets in de koelkast of kast hebben staan wat gegeten kan worden. Fruit, worteltjes, tomaten, komkommer, kale toastjes desnoods. Zodat er geen excuus is om naar chips of snoep te pakken.
Ik heb een aantal weken nogal extreem streng alles versoberd. In plaats van brood at ik knäckebrod met smeerkaas met minder vet. Ik at ook geen suiker meer in de yoghurt. In plaats daarvan heb ik chiazaad gekocht. Na een poosje vond ik het toch wel erg kaal zo en heb mezelf weer toegestaan om een schepje suiker in de yoghurt te doen en ben weer brood gaan eten. Maar ik merk dat mijn 'strenge' periode mijn voedselpatroon wel veranderd heeft. Ik hoef geen 5 boterhammen meer, zoals eerst en in de yoghurt volstaat nu een klein schepje suiker in plaats van een hele dikke of wel twee. Gezoete producten komen mij nu opeens mierzoet voor. Het kan dus, volgens mijn ervaring, wel nuttig zijn om het oude eetpatroon even drastisch om te gooien, zolang het maar voldoet en je niet met vreselijke honger rondloopt. Het chiazaad heb ik overigens niet meer opnieuw gekocht. Ik merkte er eigenlijk totaal geen effect van.

Knurf

Knurf

12-07-2013 om 15:27

Was bij mij snel over kaaskopje

ik moest als kind ook altijd mijn bord leeg-eten. Tot ik een paar keer overgaf omdat ik te veel gegeten had. Sindsdien mocht ik stoppen als ik eenmaal ging kokhalsen.

P

P

12-07-2013 om 15:33

Ingridt (ot)

Graag hoor ik nog even (mag elders) hoe het afgelopen jaar is gegaan op je gekozen school?

P...aardig dat je het vraagt!

ik doe het bij werk & geld & zo, OK??

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-07-2013 om 16:16

Dankje wikke en josha

Jullie leggen het beter uit, dit is dus wat ik ook bedoelde.

Ik moet er wel bijleggen dat ik, ondanks de theorie, toch het idee heb dat ik met zoetjes in de koffie slanker blijf dan met suiker in de koffie. Maar dat is dan ook het enige bewust zoete dat ik op een dag probeer in te nemen. Lukt niet altijd overigens. In plaats van wat lekkers neem ik dan dus een latte macchiato met twee zoetjes. Daar kan geen ijsje of gebakje tegenop.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2013 om 00:51

Knurf

Zot natuurlijk dat het eerst mis moest gaan, maar ja dat was dus wel je 'mazzel'.

liora

liora

13-07-2013 om 06:23

Wikke - zoetstof

Dat verhaal dat je lichaam insuline gaat maken als je zoetstof drinkt (want dat bedoel je), is volledig achterhaald volgens mijn diëtiste.

Wikke

Wikke

13-07-2013 om 12:57

Liora: hoezo achterhaald

Liora, het gaat juist om recent onderzoek. Ik las er ergens de afgelopen maanden over, en nu vind ik bijv. deze links:

http://www.scientias.nl/zoetstof-kan-veranderen-hoe-ons-lichaam-met-suiker-omgaat/87447

http://news.wustl.edu/news/Pages/25491.aspx

Fiorucci

Fiorucci

13-07-2013 om 17:27

Liora

Een dietiste is ook maar een mens met een mening, en iemand die waarschijnlijk over het algemeen het Voedingscentrum volgt....

liora

liora

13-07-2013 om 20:15

Ehh

Niks mis met het Voedingscentrum toch?

Fiorucci

Fiorucci

13-07-2013 om 21:44

Liora

Daar zijn de meningen over verdeeld.

liora

liora

13-07-2013 om 23:44

Fio

Wat er ook in staat is toch maar een mening. En voordat ik begin: is het hele artikel relevant of alleen een alinea?

Fiorucci

Fiorucci

14-07-2013 om 11:11

Liora

Eigenlijk wel het hele artikel. Er zijn dus verschillende meningen en ik ga dus nooit zomaar op een mening af van een gezondheidswerker.

Voedingscentrum

Ik weet niet of ik deze link nu zo overtuigend vind, want zoals Liora terecht zegt, het is een mening, bovendien van iemand met eigen zakelijke belangen.

Maar ik ben het wel met Fiorucci eens dat het Voedingscentrum een dubieuze informatiebron is. Als je googlet op unilever en voedingscentrum zie je naar mijn smaak wat teveel kruisbestuiving en heen en weertjes in loopbanen. Bijvoorbeeld, in de Raad van Toezicht van het Voedingscentrum zit iemand die werkte bij Unilever.

Het is ook echt opvallend hoe het Voedingscentrum keer op keer industriële voedingsproducten in het zonnetje zet. Ik had het nooit zo door maar kreeg enkele jaren geleden argwaan toen een of ander gepureerd en in plastic verpakt product, dat stond voor "twee stuks fruit per dag", als een gezond alternatief werd aanbevolen voor twee echte stuks fruit per dag. Het Voedingscentrum beargumenteerde dit min of meer door te zeggen dat mensen die moeite hadden met dagelijks twee stuks fruit op deze manier óók gezond konden eten, en dat was toch een geweldige dienst aan de volksgezondheid van deze fabrikant. Brrrr.

Het lijkt alsof de slogans van het Voedingscentrum (in de vorm van versimpelde richtlijnen als "twee stuks fruit per dag") een 'onafhankelijk' bruggetje vormen tussen gezondheidsinformatie aan consumenten en het producten van de voedingsindustrie. Het Voedingscentrum biedt een hoop ingewikkelde informatie voor wie het naadje van de kous wil weten, en wie zijn gezin gezond wil laten eten (zijn geweten wil sussen) kan via die richtlijnen terecht bij de doosjes en pakjes van bijvoorbeeld Unilever.

bibi63

bibi63

14-07-2013 om 15:20

Ooit eens

een soort test gedaan bij het voedingscentrum. Daar kon je aangeven wat je per maaltijd at aan producten. Daarna werd een 'uitslag' gegeven over wat wel of geen goede keuzes waren. Rood was: niet doen, Orange: af en toe en Groen: goed. Nou je viel werkelijk van je stoel van de uitslag (daar heeft een mens wat aan.... niet dus). Het begon bij het ontbijt. Mijn vers geperste sinaasappelsap werd afgestraft met een 'rood' met de opmerking dat je beter een stuk fruit kunt eten. Tja, ik weet dat vruchtensap best veel suikers bevat. Maar er gaat niet meer dan 1,5 sinaasappel in én mijn citruspers staat zo afgesteld, dat er veel vezels door de opening gaan. Dus ach ja. Vervolgens bij het avondeten: tomatenpuree: rood!, oregano: oranje! (hun?), kipfilet: oranje (met de opmerking erbij, dat kipfilet op zich best af en toe kon maar niet te vaak). Ik heb het maar opgegeven en het hele voedingscentrum vervolgens gemeden. Tja, zo leer je de burger hoe het moet, toch?
Bibi

ex-dikkerd

ex-dikkerd

14-07-2013 om 15:48

Erken gewoon dat niemand het weet...

Mijn oma is opgegroeid met het idee dat je groente, in het bijzonder kool, minstens een uur moet koken omdat het anders ongezond zou zijn.
Er loopt een hele generatie kinderen rond die nooit een fruithapje van sinaasappel en banaan mocht omdat dat niet gezond zou zijn.
Mijn generatie is opgegroeid met flessenmelk, want dat was beter, en mierzoete liga's, vermengd met appelmoes en een lepel Molenaars kindermeel.
Ook moesten we allemaal aan het volkorenbrood want dat was gezond, terwijl dat nu zo omstreden is. Herinneren we ons nog het brooddieet van 30 jaar geleden? Hoeveel mensen zullen daarmee hun jojo-carrière zijn begonnen?
En toen kwam de zoetstof. Natrena. Sweet 'n Low. Niet te pruimen, maar altijd beter dan je yoghurt puur. En het mócht, zei het Voedingscentrum, terwijl ze tegelijkertijd riepen hoe slecht vet was, het taboe-eten van de jaren negentig. Nu opeens moet vet weer.
En de diëtisten, en geloof me, na 30 jaar obesitas heb ik er heel wat gezien en gesproken, waaien (noodgedwongen) met alle winden van de laatste inzichten mee.
De eerste negatieve berichten over stevia zijn alweer verschenen. Wat gisteren ideaal leek, is morgen absoluut fout.
Er wordt geroepen dat we "gewoon" ons gezonde verstand moeten gebruiken, en dan staan we in de supermarkt met in onze ene hand een pizza met een goedkeurend logootje en in onze andere hand fruitdrank zonder toegevoegde dingen dat ook al niet goed schijnt te zijn.
Behalve een paar mensen op dit forum, die het wél precies weten, en een paar mensen die het gewoon niks kan schelen en hun dieet van cola en chips gewoon blijven aanhouden, verkeren de meeste mensen in toenemende staat van verwarring.
En ik zal het waarschijnlijk niet mogen zeggen, maar daar wordt handig op ingespeeld. Ik zag gisteren bij de supermarkt weer snoep liggen met "0% vet". Blijkbaar werkt het.

Ik weet het niet meer. "De wetenschap" (inclusief diëtisten, ook die van obesitascentra) wisselt van inzicht zoals ik van ondergoed wissel. Ik krijg het ene moment te horen dat ik goed moet opletten dat ik wel genoeg koolhydraten én vet moet nemen en een goede boterham pindakaas moet nemen in plaats van een cracker 20+ kaas ("want er zit wel minder vet in die kaas, maar meer troep"). Bij het volgende bezoek moet ik opeens aan de magere zuivel met een speciaal merk crackers omdat daar jodium in zit. En het daaropvolgende bezoek word ik vooral aangeraden om de peulvruchten te eten die me enkele keren daarvoor zo zijn afgeraden.
Zij weten het ook niet.
Hoe kan ik het dan weten? Of jullie?

Kunnen we niet gewoon erkennen dat de verwarring zo groot is geworden dat we het gewoon niet weten? En dat er misschien wel meer reden is voor overgewicht dan alleen maar vreten en "het zo ver laten komen"?

liora

liora

14-07-2013 om 16:14

Ex-dikkerd

Vreemd: ik krijg wel steeds hetzelfde advies om te eten na de gb, die heb jij toch ook?
Namelijk: belangrijkste zijn eiwitten, dan koolhydraten en dan groenten. Verder 6 dl zuivel, calcium bijslikken, vitaminepil.
Koolhydraten: alles volkeren, zilvervliesrijst of aardappels. Halvarine op brood en bij de avondmaaltijd 1 el olie of vloeibaar vet. En twee stuks fruit.

Eiwitten: altijd eiwitten op brood, nog een eiwitrijk tussendoortje, en 's avonds 100 gram vlees of vis.

Fiorucci

Fiorucci

14-07-2013 om 16:16

Gelatine

De link was niet bedoelt om te overtuigen, maar om te laten zien dat er andere meningen zijn, en dat het Voedingscentrum beslist niet zaligmakend is.

ex-dikkerd

ex-dikkerd

14-07-2013 om 16:43

Liora

In grote trekken komt het overeen met het advies dat ik heb gehad. En dan vooral met het advies dat ik voor de operatie heb gehad, behalve "altijd eiwitten op brood" en "nog een eiwitrijk tussendoortje".
In de bijeenkomsten na de operatie begonnen de adviezen uiteen te lopen. Even wat voorbeelden: halvarine werd opeens afgeraden vanwege allerlei toevoegingen die tegenwoordig omstreden zijn. Olie was goed. Maar dan geen olijfolie omdat daar bij verhitten ook iets mis mee kon gaan.
Voor kaas werd bijna altijd 20+ aangeraden, maar op een dag kregen we te horen: beter minder kaas, maar dan wel 48+, dan altijd 20+, want het vet dat er in zit is vervangen door iets anders.
Wat eiwitten betreft heb ik ook de tip gehad om het aan te vullen met whey eiwitten als ik niet genoeg kon halen uit mijn normale eten. Maar de laatste keer werd me verteld dat dat alleen kort na de operatie moest en daarna niet meer.
Ik verdraag brood niet zo goed. Wat ik inmiddels aan vervanging heb doorgekregen is niet meer bij te houden. Volkoren cracottes (ja, lekker!), die opeens niet goed meer waren omdat ze niet voedzaam genoeg waren, ik kon beter roggebrood nemen. Maar roggebrood zit toch vol caloriën? Ja, maar je moet nu geen caloriën meer tellen. De daaropvolgende keer moest ik crackers met extra jodium eten want roggebrood zou te zwaar zijn. Ik ben de naam van die crackers kwijt, het zijn harde, ronde crackers. Reden: ik verdraag brood niet meer zo goed en daar zit ook jodium in.
Fruit: ja, maar de ene keer wordt me gezegd dat ik vooral banaan moet eten omdat ik snel neig naar een hypo, de volgende keer wordt gezegd dat ik bananen beter kan mijden.
Idem dito met een sterretje voor peulvruchten en maïs, de ene keer is dat een aanrader, de andere keer een afrader.
Een medepatiënt kreeg te horen dat ze moest stoppen met "lijngericht denken" en vervolgens dat ze halvarine, 20+-kaas en magere yoghurt moest gebruiken, dat was voor ons allemaal heel verwarrend. De daaropvolgende bijeenkomst moesten we aan de halfvolle yoghurt.

Zoetstoffen mogen de ene keer, en de andere keer worden ze streng afgeraden, ook de stevia, omdat het je lichaam op het verkeerde spoor zou zetten.

Het is zo tegenstrijdig en vooral verwarrend. En ik ben er steeds meer van overtuigd dat we het gewoon niet weten.

liora

liora

14-07-2013 om 17:14

Hmm

Volgens mij draait het vooral om eiwitten en in 48+ kaas zit meer vet en minder eiwit. Kun je zo zien als je de pakjes vergelijkt.
Bij ons idd wordt gezegd beschuit en cracotteszo min mogelijk omdat er geen eiwitten in zitten.
Roggebrood schat ik in is zwaarder dan volkeren brood dus dan eet je meer koolhydraten en minder eiwitten. En de volgorde moet zijn:
1. Eiwit
2. Koolhydraten
3. Groente

Nou ja, anyway... Kunstmatige zoetstof wordt hier prima gevonden!

ex-dikkerd

ex-dikkerd

14-07-2013 om 18:05

Liora

Ja, ook dat heb ik gehoord. En het klinkt me allemaal logisch in de oren. Net als de tegenargumenten, bijvoorbeeld dat je beter een kleine portie 48+ kan eten dan een normale 20+ portie. En dat ik beter roggebrood kan eten vanwege mijn hypo-gevaar, maar dat laatste is wel een individueel advies, juist vanwege die hypo's.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik dus gelijk heb. En wat kunstzoet betreft houd ik het bij hoogstens wat stevia (waar ook al van alles doorheen zit), door de yoghurt.

En dadelijk gaat er een mooie kipfilet op de barbecue. Ook eiwitrijk. Met zelfgemaakte tzatzikisaus van yoghurt, komkommer, knoflook, peper en zout. Nog meer eiwitten

Merel

Merel

14-07-2013 om 18:22

Katan's uitleg

Ik ben het met deze uitleg van Katan eigenlijk wel eens. Er is geen speciaal dieet nodig om af te vallen:

De afgelopen decennia zijn er heel wat diëten geweest die wonderen beloofden. Maar volgens professor Martijn Katan hóef je helemaal geen dieet te volgen om die vervelende extra kilo's kwijt te raken. Kleine leefstijlaanpassingen zijn volgens hem voldoende.

Martijn Katan is hoogleraar voedingsleer en houdt de feiten en fabels over voeding graag gescheiden. Volgens hem ligt het niet aan ons doorzettingsvermogen of onze wilskracht dat het zo moeilijk is de overtollige pondjes kwijt te raken; afvallen gaat gewoon tegen onze natuur in.

"Volgens ons instinct moeten we een voorraadje vet aanleggen zodra er voedsel voorhanden is", legt hij uit. "Je weet immers nooit wanneer je weer te eten krijgt. Dat is heel lang een waardevol instinct geweest. In de tijd dat voedsel schaars was, kon een paar kilo vet meer of minder het verschil uitmaken tussen leven en dood. Maar onze wereld is intussen veranderd in een luilekkerland. Er is geen sprake meer van hongersnood. We leven in een onnatuurlijke situatie, met op elke hoek van de straat iets verleidelijks te eten. Ons instinct is echter niet meer te remmen nu de calorieën overal voor het grijpen liggen. Het is een oerdrift die nog sterker is dan seks. In je eentje kun je daar niet tegenop."

Deze oerdrift is dus een nadeel in een omgeving waarin te veel eten aanwezig is. En daar komt nog bij dat we de afgelopen decennia (dankzij liften, roltrappen, scooters, auto's en zittend werk) steeds minder zijn gaan bewegen.

Het gaat om de calorieën
Toch is het wel mogelijk om af te vallen. Het geheim zit hem volgens Katan niet in weer een nieuw dieet. "Afvallen kun je het beste doen in kleine stapjes. Als je 100 kilocalorieën per dag minder eet, val je uiteindelijk 5 kilogram af. Alleen duurt dat jaren. Je kunt ook beginnen met 300 kilocalorieën per dag minder, dan is die 5 kilogram er al na een half jaar af. Daarna moet je wel de rest van je leven 100 kilocalorieën per dag minder eten dan nu, anders komen de kilo’s er weer aan. Als je minder calorieën eet dan je verbruikt, val je af. Zo simpel is het."

Er bestaan geen voedingsmiddelen waarvan je méér afvalt, want het gaat om de hoeveelheid calorieën die erin zitten. Katan: "Een calorie uit bruine bonen maakt even dik als een calorie uit chocola, alleen eten bruine bonen niet zo lekker weg."

Het tweede dat je kunt doen, is nagaan hoe je meer kunt gaan bewegen. "En dan heb ik het niet over apparaten als zo’n roeimachine die bij iedereen op een gegeven moment op zolder staat. Nee, het gaat om dagelijkse beweging: fietsen naar de supermarkt in plaats van met de auto, samen met anderen wandelen, maar ook poetsen of tuinieren. Alle beweging telt. Als je dagelijks bij elkaar een half uur meer loopt, fietst, stofzuigt of tuiniert, verbruik je precies de 100 kilocalorieën extra die je nodig hebt om na het afvallen niet weer aan te komen."
Minder tv kijken
Wat volgens Katan ook helpt is de televisie de deur uit doen. "We weten niet hoe dat komt, maar het is gebleken dat mensen daarvan afvallen. Misschien doordat ze automatisch meer gaan bewegen. Of doordat ze niet meer gedachteloos een zak chips leeg eten. Maar wat we wel weten, is dat het werkt. Als het een te grote stap is om helemaal geen televisie meer te kijken, kun je het aantal uren dat je voor de televisie zit beperken. Zet er bijvoorbeeld een tijdslot op. En niet meer computeren telt natuurlijk ook mee."
Volgens Katan is het op zich best mogelijk om af te vallen met een dieet. Als je het een paar maanden werkelijk volhoudt, kun je flink afvallen. Het maakt daarbij volgens hem niet uit welk dieet je volgt. "Wel brood, geen brood, veel eiwitten of juist meer koolhydraten, het maakt allemaal niets uit. Het is namelijk niet de speciale samenstelling van een dieet waardoor je afvalt, maar de inzet waarmee je het dieet volgt. Je verliest gewicht omdat het dieet bepaalde dingen verbiedt, zodat je niet meer spontaan kunt eten wat en wanneer je wilt."

Het probleem met een dieet volgen is dat het onprettig is, omdat je niet mag eten wat je lekker vindt. Katan: "Hoe langer je een dieet volgt, hoe groter het verzet wordt. Je gaat hunkeren naar een lekkere punt gebak of een bord spaghetti. Na een maand of drie slaan de stoppen door en is het gedaan met het dieet. Daarna vervallen vier van de vijf mensen weer in hun oude eetgewoonten. En dan komen de verloren kilo’s er weer aan."

En dan... slank blijven
Afslanken is volgens Katan niet simpel, maar wel mogelijk. "Je moet je realiseren dat je jezelf een zware opgave hebt gesteld als je blijvend wilt afvallen. Bij een bepaalde manier van bewegen en een bepaalde manier van eten hoort nu eenmaal een bepaald gewicht. Zelfs nadat met een liposuctie vet is weggezogen, komt dat vet weer terug als je niet minder gaat eten of meer bewegen. Wil je de strijd aangaan met de kilo’s, dan moet je bereid zijn je leefstijl voorgoed te veranderen. Dat is niet onmogelijk, maar wel moeilijk."
"Daarom is het belangrijk vóóraf een plan klaar te hebben hoe je ná het volgen van een dieet niet weer in de oude eetgewoonten terugvalt: welke calorieën schrap je, welke voedingsmiddelen laat je staan? Je moet namelijk metéén onder ogen zien wat ervoor nodig is om na het dieet op het behaalde gewicht te blijven of zelfs langzaam verder af te vallen. Slank blijven betekent gedurende je hele leven ietsje minder eten."

liora

liora

14-07-2013 om 20:39

Ex-dikkerd

Ja bij jou zijn sommige adviezen misschien weer anders omdat je hypo's hebt. En omdat je slecht tegen brood kan. Zo hebben veel mensen na deze operatie bepaald eten waar ze niet meer goed tegen kunnen.

Zelf ben ik in ieder geval enorm gelukkig dat ik deze stap heb gezet!!

liora

liora

14-07-2013 om 20:42

Martijn katan

Mooi gezegd! Ik geloof ook totaal niet in stoppen met koolhydraten of bepaalde combi's vermijden. Gewoon minder eten!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2013 om 00:23

Gewoon minder eten inderdaad

Ik geloof dat ik dat een aantal dagen geleden al gezegd heb hier
Het lijkt mij ook helemaal niet verstandig om bepaalde bestanddelen voorgoed uit je voedsel weg te halen. Matigen is het devies.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de zomer de belabberdste periode vind om te 'matigen'. In de winter had ik er op de een of andere manier minder moeite mee. Van begin januari tot een maand geleden ging het afvallen gestaag, maar nu blijf ik een beetje steken.

Ely

Ely

15-07-2013 om 07:29

Net weer aangehaakt

En niet alles bijgelezen dus misschien al uitvoerig besproken maar het valt mij ook weer op in de pingpong tussen de twee GB dames; wat is "goed"? Als je wilt afvallen gaat het om iets anders dan wanneer je je weerstand hoog wilt houden of wanneer je intolerant bent voor bepaalde voedingswaren die als essentieel of onvermijdelijk worden gezien. En als je combi zoekt is het helemaal een puzzel.
Mijn nichtje wil afvallen en valt van haar stoel als ze ziet hoeveel (bv) avocado's ik eet. Want die dingen zijn "niet goed want hartstikke vet".

En met Dr Katan (ben ik de enige die aan Kooten&DeBie moet denken?) ben ik het in grote lijnen eens behalve dan die calorie uit chocola is dezelfde als uit groente (oid) want ik geloof dat in de basis je je lichaam helpt als je pure, gezonde producten eet en je daar beter op zal "draaien" dus ook makkelijker een gezond gewicht zal bereiken ermee (gezond hè, dus niet mega slank).

O en dat voedingscentrum; ik heb bijna ruzie gekregen op de crèche/BSo omdat ik aangaf het er niet mee eens te zijn dat ze blind de richtlijnen van het voedingscentrum volgden. Bleek dat een BSo kind na 1 boterham met hartig gewoon (bij wijze van spreken) 8 boterhammen met hagelslag kon eten terwijl de leiding zei: ja doe maar want het is "goed". Ik heb gevraagd om de (oude) variant van om en om in te voeren en te sturen op afwisseling maar dat was moeilijk. Pfffff

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

15-07-2013 om 07:31

Die volgorde eiwit, kh, groente snap ik niet goed. Waarom niet beginnen met lekker veel vitamines en mineralen uit de groente?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

15-07-2013 om 08:12

Ely

Ik denk dat je het 'gepingpong' tussen mij en ex-dikkerd niet op jezelf moet betrekken. Dat je eerst je eiwitten moet eten, dan koolhydraten en dan groenten geldt natuurlijk alleen voor mensen die een GB hebben gehad en niet voor mensen met een normale stofwisseling.

De reden dat wij niet eerst lekker veel vitaminen uit groenten moeten halen is dat wij niet veel kunnen eten. De vitaminen halen we ook uit speciaal voor ons gemaakte vitaminepillen, maar eiwitten en koolhydraten kun je niet slikken. Als wij te weinig eiwitten eten worden we heel erg slap, gaat ons lichaam teveel spierweefsel verbranden.
Wij hebben ook nog een malabsorptie en moeten vooral zorgen voor voldoende energie, en dat haal je niet zo uit groenten. Vandaar het advies 100 gram groenten per dag en nooit ten koste van de eiwitten en de koolhydraten.

Maar dat geldt voor jou natuurlijk niet.

Ik heb bij de naam Katan geen Koot en Bie associaties omdat het gewoon een Joodse naam is. Katan betekent klein. Martijn Klein dus eigenlijk.

Liora

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.