Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MerelR

MerelR

16-11-2015 om 21:00

Feest tot half 5 's ochtends

Onlangs hadden we een 12,5 jarige bruiloft bij vrienden thuis. Ik denk dat er zo'n man of 50 binnen waren en naar gelang de avond/nacht vorderde ook steeds meer lui buiten. Steeds meer feestgangers werden dronken en maakte veel lawaai en zette de muziek steeds harder. Toen ik ontdekte dat er pillen (xtc oid?) werd uitgedeeld ben ik opgestapt. Overigens weet ik niet of degene die het feest gaven dit ook hebben gezien.
Voor de duidelijkheid: deze vrienden zijn normale hardwerkende lui met jonge kinderen en wonen in een nette buurt. Ik hoorde later dat het feest tot half vijf had geduurd.
Al met al ben ik nogal geschokt, van het feest zelf, de pillen maar ook dat het tot in de vroege uurtjes duurde terwijl je midden in een woonwijk woont.


Katniss

Katniss

16-11-2015 om 21:08

Dus?

En nu? Ik kan me wel voorstellen dat je geschokt bent, als je dat niet verwacht van je vrienden.

helga

helga

16-11-2015 om 21:14

mwoa

Zolang het incidenteel is..woon in heel rustige woonwijk. Maar hier ook weleens een feest. Van particulieren of verenigingen. Ach ja.

Eenmalig?

Waren alle buurtgenoten er ook? Niemand heeft blijkbaar de politie gebeld wegens geluidsoverlast
Een keer moet kunnen. Tja, dronken mensen en pillen, van mij hoeft het ook niet, maar goed, het was hun feestje en je kon gaan wanneer je wilde en dat heb je dan ook gedaan.

Elisabeth

Elisabeth

17-11-2015 om 09:38

conclusie

Ook normale hardwerkende lui met jonge kinderen en die wonen in een nette buurt gebruiken pillen, luisteren naar harde muziek en worden dronken

Waarom mag eenmalig wel?

Wel vaker komen er reacties dat iets maar eenmalig is, en dus moet kunnen. Dat begrijp. Ik niet. Geluid zeker 's nachts draagt ver. Wie. Een feest wilt geven, huurt maar een ruimte waar de muren extra geïsoleerd zijn in overeenstemming met defunctie van het gebouw.
Ik vind niet dat buren met de fesstgangers rekening moeten houden door de overlast door de vingers te zien maar dat de feestgangers met de buren moeten rekening houden door uit te wijken naar een geschikte lokatie. Als het eenmalig is, is dat juist een goede reden om uit te wijkennaar een plek waar je ongestoord kunt feesten.
Men wilt wel veel geld uitgeven voor veel drank en veel hapjes, feest duurde tot in de vroege morgen, maar niet voor de huur van een lokatie.

Half a twin

Half a twin

17-11-2015 om 16:23

Eenmalig maar wel ieder jaar opnieuw

Buren met een feestje tot diep in de nacht, breek me de bek niet los. Zei zeggen ook dat dat 1 keer per jaar moet kunnen. Niet beseffend dat buren een nacht slaap missen door hun feestje met alle gevolgen vandien voor die buren. Als ik nu op tijd door heb dat het feestje is, dan ga ik logeren bij mijn ouders. Er naar toe gaan om te vragen of het zachter kon heb ik een keer gedaan, de helft van de gasten stond volgens mij ook strak van de pilletjes. Ik ga wel weg.
Zulke feestjes in een woonwijk, dat kan gewoon niet.

matje

matje

17-11-2015 om 16:39

hier ook

Wij wonen in een vinex wijk en zeker in de zomermaanden is er bijna geen enkele vrijdag of zaterdag zonder een feest.
Laatst hadden buren twee huizen verder een sweet 16 feest,ze hadden netjes een briefje in de bus gedaan,maar vonden dat blijkbaar een vrijbrief om tot 4 uur herrie te maken.
Om twee uur in de nacht was alles blijkbaar zo bezopen dat de karaoke aan ging en keihard door de wijk schalde.
De volgende dag heb ik er iets van gezegt,maar ach dat moest toch kunnen 1 keer per jaar..
Wat ze vergeten is dat veel mensen in deze wijk elk jaar 1 of meerdere feesten geven,dus hopeloos als dan de wekker weer gaat,want werk op zaterdag!

MerelR

MerelR

17-11-2015 om 16:55

Buren

Buren waren niet uitgenodigd, zijn namelijk een stuk ouder en kunnen zo een feestje waarschijnlijk niet waarderen.
Ik ben het helemaal eens met Flanagan, half a twin en matje. Als je een wild feest wilt geven dan huur je maar een zaaltje.

Angela67

Angela67

17-11-2015 om 16:56

politie bellen

ik zou gewoon de politie bellen bij overlast.Waarom niet?
Alles na 23 uur is formeel overlast en dan kun je het nog de tijd geven die je zelf acceptabel vindt. Maar ik zou zeker niet aarzelen te bellen als het te erg is. Zeker als het vaker gebeurt in de straat/buurtje.
gr Angela

Emma

Emma

17-11-2015 om 17:11

Gemoedsrust

Voor mijn eigen gemoedsrust hou ik mezelf wel voor dat het moet kunnen en dat het helemaal niet erg is zo'n feestje af en toe. Maar eigenlijk vind ik het te gek voor woorden dat anderen mij vertellen wat ik ervan moet vinden. Meestal hou ik het niet vol en ik bel rond 2:00 dan toch de politie
Lucht erg op.

Half a twin

Half a twin

17-11-2015 om 17:28

politie, geprobeert maar die heeft altijd dingen met meer prio

Als drie keer politie gebeld maar in een weekend zijn er altijd andere prioriteiten. Als je dan om half zes eindelijk slaapt belt de politie op of ze nog langs moeten komen of dat het al stil is. Was ik toch wakker.

matje

matje

17-11-2015 om 17:33

bellen helpt niet

Hier de afgelopen jaren meerdere keren de politie gebeld als het echt te erg was en lang duurde.
Vooral om 1 groep die dan op het speelveld gaan zitten en met harde muziek de buurt wakker houden.
De politie komt hier niet voor. Laast was het zo erg,man belde de politie en die zei doodleuk,nee hoor als u er last van heeft moet u er zelf naartoe gaan.
De grapjassen,ze zitten daar met een man of 20! straalbezopen op het grasveld en dan erheen gaan.. lijkt me niet.
Komt bij jullie de politie wel dan?

Angela67

Angela67

17-11-2015 om 17:36

politie (grote stad) is er erg goed. Gelukkig in de straat heb ik nog niet ana de hand gehad, heb ik zelf wel eens aangebeld met de vraag of ze de balkondeur aan de voorkant wilden dichtdoen (dat was toen al voldoende, more or less).
gr Angela

Emma

Emma

17-11-2015 om 17:44

Politie

In mijn buurt werkt het wel degelijk, politie bellen. Ze komen meteen, ook als er een paar lui met muziek en lawaai in het speeltuintje zitten. Het is een vinexwijk in grote stad waar de reputatie en de leefbaarheid ter discussie staan. Maar ik weet dat het elders niet zo is.

Nur

Nur

17-11-2015 om 18:23

Feestje

Wij geven ook wel eens een feestje en dat duurt dan meestal ook de hele nacht. Zo rond 7 a 8 uur maak ik ontbijt voor de gasten en daarna gaat iedereen slapen of weg. Ik geloof niet dat we extreem veel geluidsoverlast veroorzaken. Ik heb nooit een klacht van de buren gehoord. Onze huizen zijn ook goed geisoleerd en we draaien de muziek niet heel hard. Zeker als het heel laat wordt gaat de muziek uit. De laatste uren is het vaak meer een nazit. Karaoke doen we ook wel eens maar niet om 2 uur of zo.
Hier in de buurt zijn wel vaker feestjes. 's winters hoor je het zelden maar in de zomer als mensen buiten zijn wordt het soms wel wat lawaaiig. Ik vind dat zelf niet zo heel erg. Ik woonde vroeger in de binnenstad dus ik ben wel wat gewend. Maar het kan best zijn dat er mensen in de buurt zijn die zich ergeren aan de feestjes van ons en onze buurtgenoten.
De naaste buren in elk geval niet want die komen altijd op onze feesten.

Jamie

Jamie

17-11-2015 om 18:32

politie

Politie komt hier volgens mij ook gewoon, staat namelijk wel eens in de krant. Ik zou in ieder geval bellen want als er meerdere mensen bellen heb je meer kans dat ze komen.

Elisabeth

Elisabeth

18-11-2015 om 09:25

onzin

Ik vind het onzin. Ik vind dat je best een feestje kan geven dat eens een keer luidruchtig is. Niet elk weekend, maar 1 of 2 keer in het jaar moet kunnen hoor. Er is niet altijd geld om een locatie af te huren en het is ook iets van elkaar dat gunnen. Dan slaap je maar een keer minder. Ik vind wel dat na 12 uur de hele handel naar binnen moet verhuizen, zodat je wel ook met de buurt rekening houdt. Maar kom op, 1 of 2 keer in het jaar!!! Waar heb je het over?

Angela67

Angela67

18-11-2015 om 09:31

elisabeth

als ik even reken gaat het hier om 40 huizen in de straat, en nog eens ca 40 woningen in appartementen. Dat zijn 80 huishoudens. 1,5 x per jaar = 120 keer. En nee dat gebeurt niet gelukkig bij iedereen, maar verkijk je niet op de overlast die je veroorzaakt na 12 uur. En het gaat soms om echt simpele oplossingen die mensen niet toepassen: deur dicht doen, niet luidruchtig buiten afscheid nemen, niet toeteren. Gewoon normale dingen denk ik . En jij vind dat gelukkig ook normaal, maar wat moet je doen als mensen dat niet doen?
gr Angela

Elisabeth

Elisabeth

18-11-2015 om 09:34

Daar heb je dan weer gelijk in. Ik bekijk het weer eens vanuit mij zelf en mijn eigen buurt, waar het hooguit, nu met meer pubers in de buurt, 5 keer in het jaar voorgekomen is en in de zomer altijd luidruchtige achterburen heb, maar die stoppen er ook mee rond een uur of 1. Dus ik vind dat dus hier wel meevallen, maar soms wel irritant ja.
Hmmm ik denk er nog even over na

Elisabeth

Eén of twee keer per jaar een luidruchtig feestje tot laat moet kunnen zeg je. Maar als je in een propperige straat woont waar het gros van de buren één of twee keer per jaar zo'n feestje geeft, zodat er bijna elk weekend herrie tot laat is?

In zo'n buurt is het vanzelfsprekend een consequentie dat je activiteiten van elkaar moet verduren omdat je nou eenmaal zo dicht op elkaar woont. Elk weekend is er wel iemand aan het klussen, er is altijd wel iemand aan het grasmaaien, de kleintjes van de buren zijn al vroeg buiten aan het spelen, de pubers van de andere buren hangen tot laat rond. Juist in zo'n buurt moet je wat meer rekening met elkaar houden. Gras moet nou eenmaal gemaaid worden, boren en schuren maakt nou eenmaal lawaai, maar die feestjes kan men best wat buurtvriendelijker houden. Eén of twee keer per jaar kan je je veroorloven als je in een buurt woont waar men niet zo dicht op elkaar woont en er relatief weinig mensen last hebben van jouw herrie.

skik

Half a twin

Half a twin

18-11-2015 om 09:53

gevolgen heel groot van een feestje dat moet kunnen

Als ik een nacht niet slaap (ben epilepsie patiënt) heb ik in de dagen erna een aanval, ben ik 2 dagen stoned van de valium, dan moet er iemand bij mij blijven, mag ik tot nader order geen auto rijden. Ik heb dus een schurfthekel aan feestjes van de buren waar ze vaak om 4 uur 's nachts met 30 dronken man Andre Hazes gaan zitten zingen.
Politie komt niet dus moet ik gaan logeren en dat dan 2 keer per jaar. Dat is waar ik het over heb een feestje oké maar dan tot een uur of twaalf, nou vooruit een uur, dan blijft er nog een redelijke nacht over voor buurtgenoten die niet op het feestje zijn.

Elisabeth jij zegt dat mensen misschien geen geld hebven om een locatie te huren, zou kunnen maar hier kan je de kantine van de sportvereniging huren of het oefenlokaal van de fanfare voor een luttel bedrag en dan haal je wat minder bier en wijn, snijd het mes aan twwe kanten. Minder dronken mensen en minder overlast.
Een man of 30 in je tuin waarvan de helft van de mensen (de manne ) 9 kratten bier leegzuipt is in mijn ogen geen normaal feestje.

50 man

Met een feesje van 20 man of meer gaat al snel de tuindeur of een raam open voor de ventilatie om dat het te benauwd wordt. Helemaal als er ook gerookt wordt.
Na12 uur naar binnen, voorkomt niet dat buren verplicht moeten meegenieten. De oplossing om de naaste buren uit te nodigen zodat die tenminste niet gaan klagen over de bass, is een schijn-oplossing. De mensen die de politie bellen, zijn vaak de overburen vanwege de openstaande deuren en de muziek. Die mensen moeten ook naar hun werk of hebben kleine kinderen en kunnen hun nachtrust goed gebruiken.

Je hebt feestjes en feestjes. Feestjes waarbij er veel mensen zijn uitgenodigd, (dat vind ik een groep waar de buurt zeker last van zullen hebben), kunnen beter gevierd worden op geschikte lokatie zodat de politie niet langs hoeft te komen. Tegenwoordig schijnt niemand meer rekening met elkaar hoeven te houden. Alles moet kunnen.

Elisabeth

Elisabeth

19-11-2015 om 09:27

hmmm

Ja...jullie hebben een punt. Ik bekijk het weer eens vanuit mijn eigen buurtje. En daar valt het allemaal wel mee vind ik. Ook nooit politie oid. Ja, voor de hangjongeren en hun scooters/drugs dealen, maar niet voor luidruchtige feestjes.
Toch vind ik wel dat als bijv.je kind een feestje mag geven, dat dan wel de buurt moet worden ingelicht en dat het echt uiterlijk 1.00 uur stil is, dus ook geen geblèr op straat met doehoeiiiii het was gezelluuuug!
En dan denk ik dus: Kom op zo'n feestje kan geen kwaad. Hou je best rekening met elkaar.
Maar goed, mijn kinderen hadden ook wel eens een slechte nacht na een feestje van de buren, ik heb ook wel eens gedacht om 3.00 uur, wanneer is het nu stil, maar ja, ik zit er dan ook niet zo mee. Ik vind het een kwestie van geven en nemen, maar ik woon dan ook in een best wel fijne buurt met buren die ook bij elkaar zitten 's avonds.(Vooral in de zomer)

Ik begrijp wel dat als het wekelijks of maandelijks voorkomt en je hebt echt lichamelijke kwalen na zoiets dat het niet te doen is. Dan is het idd een ander verhaal.

helga

helga

19-11-2015 om 09:33

Half a twin

Maar 2 x per jaar gaan logeren is toch ook geen halszaak?
We wonen nu eenmaal absurd dicht op elkaar, dat is nu eenmaal een probleem. Een beetje meeveren lijkt me voor alle betrokkenen wel zo prettig.

Half a twin

Half a twin

19-11-2015 om 10:05

Geen halszaak?

We weten nooit wanneer de buren precies de feestjes geven, dat wordt niet gemeld. Vaak heb ik dat pas door als het rond half negen lawaaiig wordt. Dan moet ik nog regelen of ik bij mijn zus of ouders kan slapen. Soms kan dat wel soms niet. Dat is dan voor de ergste twee feestjes hier in de buurt. Dat zijn helaas niet de enige helaas heb ik meer slechte nachten in een jaar.
Als ik het van tevoren weet zoals de jaarlijkse kermis hier vlakbij dan zorg ik dat ik goed uitgerust die dagen inga dan veer ik dus best wel mee.

Nicky de derde

Nicky de derde

19-11-2015 om 11:44

Half a twin

Half a twin, volgens mij hebben wij dezelfde achterburen!
Wij hebben de hele zomer mogen genieten van 'Brief aan me moehoeder' om vier uur 's nachts. De achterbuurman is nogal agressief, die moet je daar de volgende dag niet op aanspreken. Zijn pubers vullen de avonden dat hij zelf niet aan het zuipen is met hun eigen vrienden in de tuin. Ook zuipen, andere muziek. De politie hoef je niet te bellen, die komen niet. Van de zomer sloegen de feestgangers elkaar bij een uit de hand gelopen ruzie op straat letterlijk de tanden uit de mond. Het bloed zat overal. Zegt degene die in de meldkamer de telefoon opnam: Als er eentje niet meer opstaat moet u maar 112 bellen. Tja.

Half a twin

Half a twin

19-11-2015 om 11:54

Nicky

Nee niet dezelfde buren, die van ons hebben nog geen pubers en vechten heb ik hier nog niet gezien. De enige overeenkomst is zuipen en Hazes maar dat hoort er toch bij als je fan bent?

Overlast is deels subjectief

Maar half a twin, akelig die medische problemen maar schat je je Andre Hazesburen dan zo aso in dat als je het vriendelijk vraagt feestjes van te voren te melden, ze daar geen gehoor aan willen geven? Enne, tel jij die kratten bier?

Ik woon in een buurt waarin ook kamers aan studenten verhuurd worden. In juni en september is het een paar zaterdagnachten bal. Persoonlijk zit daar niet zo mee, want ik registreer het wel, maar vervolgens slaap ik er dwars doorheen.

Dat ik met mooi weer nooit in mijn tuin kan zitten omdat mijn buren zo'n bloeiend familieleven heeft dat elke zondagmiddag de kinderen + kleinkinderen op visite komen (zo'n 15 stuks) en buiten aan een stuk door met luide stem leuteren over niks, daar heb ik veel meer last van. Begint rond thee/koffietijd en wordt afgesloten met gezamenlijk afhaalchinees eten. Ondertussen ken ik de voorkeuren van elk familielid wel. Baal ik flink van, dus dan bedenk ik me maar dat daar vast mooie jeugdherinneringen worden gekweekt en ik mijn buren verder best sympathiek vind.

Als je niet op een hutje op de hei wilt of kunt wonen valt in Nederland aan burengerucht niet te ontkomen.

Half a twin

Half a twin

19-11-2015 om 12:20

Ook na vragen geen bericht

Vragen of ze volgende keer bericht geven levert niets op, helaas.
Kratten bier tellen hoeft niet, ze roepen zelf, met de gasten, een soort van trots: en dat is 8! Dan hoor je de krat op een stapel gaan en een luide roep dat ze aan de laatste gaan beginnen.
Hoop echt van ganser harte dat de plotie bij het volgende feestje wel komt. Tot nu toe hebben de gezamenlijke buren onze buren nog niet kunnen overtuigen dat dit echt niet kan.

Burengerucht oké, maar dan wel op enigszins normale tijden, na 00.00 uur flink minder geluid en voor 01.00 stil. Tot 04.30 een feestje is echt niet nodig.

MerelR

MerelR

19-11-2015 om 12:55

Te laat

In onze oude buurt waren ook wel eens feesten tot diep in de nacht. Andere buren waren daar zo kwaad over dat zij zeiden: wat zij kunnen, kunnen wij ook en hielden dus ook een feest tot in de ochtend. En wij zaten er tussen in... Wij werden nooit van tevoren gewaarschuwd. Als iedereen maar denkt dat hij 1 of 2 keer per jaar zijn gang maar mag gaan wordt het een grote rotzooi. Godzijdank woon ik daar niet meer.
Een feest tot half vijf in een gewone buurt kan echt niet. Fijn voor je als je daar toch doorheen kunt slapen. Een hele boel mensen kunnen dat niet en moeten toch 's ochtends vroeg gaan werken of zijn dagen ziek van de gemiste nachtrust.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.