Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vera

Vera

11-05-2016 om 08:19

Eurovisiesongfestival

Ik heb het optreden van Douwe Bob gemist, maar een deel van de halve finale en de uitslag wel gezien, maar vindt het nu toch wel leuk dat hij door is. Ga nu zaterdag denk ik toch wel kijken. Een stuk leuker als we zelf meedoen.

Wie gaat er zaterdag ook kijken nu Nederland meedoet, die anders misschien niet zou kijken?


Gehakt

Ik kreeg al beelden van 'tartaartjes'
Voor Russen heten de Tataren ook nu nog, misschien uit rancune, 'Ottomanen'. Voor 1944 waren er al spanningen.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-05-2016 om 14:31

Ik heb me laten vertellen, dat

Geplaatst voor de keuze tussen tartaar of gehakt, Nederlanders meestal voor het laatste kiezen. Alleen al vanwege het prijsverschil.

Geen idee of dit 'de' waarheid is!

Biefstuk

Tartaar is gemalen biefstuk, duurder dan ander rundvlees. Biefstuk eet je ook niet elke dag toch?

rode krullenbol

rode krullenbol

16-05-2016 om 15:00

Ik?

Zeker niet!

bieb63

bieb63

16-05-2016 om 21:20

haha

Van Douwe naar een tartaartje... Het moet niet gekker worden

Stenna

Ik weet niets van Tataren of andere etnische groepen in de voormalige SU, wel is er nog iets van de 20e eeuwse geschiedenis blijven hangen

Jij schreef :Ten eerste was Stalin de schuldige, niet de "de Russen", die zelf ook hevig geleden hebben onder Stalin.

Zo geformuleerd klinkt het alsof Stalin ook in Rusland een vreemde overheerser was. In zekere zin gaat dat op voor de Oekraine , dat heeft zich na de Russische Revolutie hevig verzet tegen inlijving bij de Sovjetunie. De stalinistische terreur was er heviger dan elders, in eerste instantie werden de Duitsers als bevrijders gezien.Stalin zelf heeft tot medio 40 nog met Hitler geheuld om de baltische staten te kunnen bezetten.

Bij veel Russen is Stalin ook nu nog populair vanwege zijn overwinning in de Tweede Wereldoorlog (daar de Grote Vaderlandse oorlog genoemd) zijn terreurdaden in de jaren 30 overheersten.

En je schreef: Ten tweede was de deportatie een strafactie van oorlogsveraders zoals er wel meer waren in diverse landen na de 2e wereldoorlog.

Ik neem aan dat je landverraders bedoelt. In ons land werden de NSB-ers na de oorlog geinterneerd. Internering is ook niet fijn,maar toch echt wat anders dan deportatie. Die mensen kwamen weer terug.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2016 om 15:44

Russen/Stalin

Bij veel Russen is Stalin ook nu nog populair vanwege zijn overwinning in de Tweede Wereldoorlog (daar de Grote Vaderlandse oorlog genoemd) zijn terreurdaden in de jaren 30 overheersten.===

Je moet ook niet vergeten, denk ik, dat de interne informatie de burgers een bepaalde kant op stuurt. Als je geen objectieve informatie tot je beschikking krijgt, of niet in staat bent om je beter te informeren, is het gevaar al gauw dat je bij kennis blijft hangen die niet 'eerlijk' is, waarbij in dit geval Stalin positiever wordt afgeschilderd dan terecht is. Dat geldt niet alleen voor Rusland. Járen terug alweer zaten wij met een Amerikaan (VS) aan de bar en die Amerikaan vertelde dat hij in Nederland/Europa andere dingen over zijn land te lezen kreeg dan in de VS zelf. Internet maakt het nu wel moeilijker om mensen 'dom' te houden, maar er zijn ongetwijfeld nog genoeg mensen die zich daar niet aan wagen, of die informatie in twijfel trekken. Poetin zegt wat anders dus dan is internet niet waar, zoiets.

Tip Kaaskopje

Stalin is na zijn dood in 53 echt van staatswege uit de gratie geraakt .Google eens op Chroetsjov/antistalinrede en destalinisatie (anders voel ik me helemaal zo'n betweter)

Of beter, kijk de filmpje bij dit artikel, ga ik ook even doen terwijl de kip en de aardappeltjes in de oven staan. En nou maar hopen dat deze prof niet al te veel afwijkt van wat ik gisteren heb beweerd

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoe-kan-massamoordenaar-stalin-zo-populair-zijn~a4046589/

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2016 om 09:41

Kenfan

Dank je wel, ik ga er naar kijken

lieverdje

lieverdje

19-05-2016 om 09:56

nog helemaal niet op de radio gehoord

jammer eigenlijk, ik vond het liedje van Oekraïne een terechte winnaar, maar ik heb hem nog helemaal niet op de radio gehoord. Ik verstond er niks van, maar heel sfeervol nummer, goede muzikale zangeres en een etnisch tintje. Dat laatste kan ik ook altijd erg waarderen!

En Zweden, dat nummer was toch een overduidelijk geval van plagiaat?

Stenna

Stenna

19-05-2016 om 13:12

Kenfan

Stalin was ook werkelijk de grote bevrijder, in de 2e wereldoorlog, van een heel groot deel van Europa. Daarvoor moeten we hem allemaal dankbaar zijn. Maar tegelijk ook een grote onderdrukker met vele doden op het geweten, wat nu ook wel algemeen zo wordt gezien. Wat ik bedoel is dat de huidige generatie Russen zich toch niet aangevallen hoeft te voelen als iets van Stalin's terreurdaden uit de jaren 40 wordt herinnerd? Alsof de huidige generatie duitsers zich nog beledigd zou voelen wanneer Auschwitz herdacht wordt?

Verder gaf ik ook al aan dat een deportatie een stalin-achtige te gruwelijke "straf" is, en het landverraad ook een denkmantel voor zijn eigen agenda.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.