Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vera

Vera

11-05-2016 om 08:19

Eurovisiesongfestival

Ik heb het optreden van Douwe Bob gemist, maar een deel van de halve finale en de uitslag wel gezien, maar vindt het nu toch wel leuk dat hij door is. Ga nu zaterdag denk ik toch wel kijken. Een stuk leuker als we zelf meedoen.

Wie gaat er zaterdag ook kijken nu Nederland meedoet, die anders misschien niet zou kijken?


Marietje

Marietje

14-05-2016 om 21:46

Het hele gezin kijkt

Wij kijken gezellig met z'n 4-en. Iedereen wilde kijken. Ik was ook verbaasd. De pubers zijn 15 en 14.

Ik vind dat onze Douwe het goed gedaan heeft.

Magalí

Magalí

14-05-2016 om 21:47

Hongaar

Zijn uiterlijk wel, zijn zingen niet!

Wil Zweden dit jaar per sé niet winnen? Wat een rotstem...

Marietje

Marietje

14-05-2016 om 22:13

Cyprus

Commentaar van de pubers :Met Animal van de Muppets in de kooi en een dooddoener als zanger.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2016 om 23:14

Mijn favorieten dit jaar

Hongarije, polen, kroatie en Rusland. En natuurlijk hoop ik dat Douwe Bob wint, maar eigenlijk vond ik Polen en Rusland beter.

Ik vind trouwens dat Douwe Bob van die stiekume knijpoogjes heeft, helemaal niet zo charmant eigenlijk

Inanna

Inanna

14-05-2016 om 23:33

Cyprus

Hier gaat de voorkeur unaniem uit naar Cyprus en eventueel Rusland, Georgië of Bulgarije en Duitsland vond zoon ook wel leuk. Het nummer van Douwe Bob vinden we wel oké.
België en Polen vonden we het minst leuke. België deed me sterk denken aan de intro van de Heilige Koe.

Magalí

Magalí

14-05-2016 om 23:50

Douwe Bob

Na twee keer de korte herhalingen gezien te hebben, ga ik steeds meer voor Douwe Bob. Wat een verademing tussen alle hysterie!

Vonden jullie Oostenrijk ook zo oubollig? Jurk en liedje van 30-40 jaar geleden...

Magalí

Magalí

14-05-2016 om 23:51

Knijpoogjes

Ik vind die knijpoogjes van Douwe Bob wel leuk!

Mooi

Even een spannend moment met Rusland en Oekraïne. Oekraïne wint
Volgend jaar in Oekraïne songfestival. Echt? Het land is in (burger)oorlog.

Suze

Suze

15-05-2016 om 00:48

pfff

Gelukkig dat Australië niet gewonnen heeft. Ik vind het sowieso al idioot dat ze meedoen.

Mijn zoon vond het liedje van Oekraine trouwens het slechtste liedje!

Overigens vond ik het Franstalige liedje van Oostenrijk juist heerlijk.

Jammer dat Douwe Bob niet wat hoger geëindigd is. Had hij wel verdiend.

Wat lagen de scores van de jury's en het publiek trouwens ver uit elkaar, he? En leuk spannend gedaan de puntentelling zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2016 om 01:28

Grappig

Toen ik naar dit onderwerp toeging, nu net dus, was het dus al ruimschoots 11 mei, ik moest nog 11 reacties lezen en Douwe is dus ook 11de geworden. Geinig toeval, haha.

Jammer dat Douwe aan de lage kant geëindigd is. Ik had hem toch een plaats in de eerste 8 gegund. Je komt er nooit achter, maar ik vraag me toch af wat 'Europa' ertoe heeft gebracht zo massaal op Oekraïne te stemmen. Was ze echt de beste, of toch een beetje politiek? Ik vond het een prima optreden in ieder geval.

Nou, het kan weer 11 maanden de kast in. Met wie zullen ze in 2017 op de proppen komen?

Suze

Elk land mag lid worden van Eurovisie. Israël ligt ook niet bepaald op Europese bodem. Marokko heeft in 1980 meegedaan, Vaticaanstad nog nooit al zijn ze wel lid. Net als Algerije, Egypte, Jordanië, Libanon, Libië en Tunesië. En nu dus ook Australië.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2016 om 01:43

Skik

Ik dacht Jan Smit te horen zeggen dat Australië ook lid is van de EBU en ik heb dat opgezocht, dat blijkt niet zo te zijn. Als ik het goed begrepen heb, zullen ze door de geografische ligging ook nooit lid kunnen worden. Dat ze mee mochten doen was dus weer een uitzonderlijke situatie. Om het eerlijk te houden, moesten ze in tegenstelling tot vorig jaar, toen ze eregast waren, wel gewoon meedoen aan de halve finale.

Suze

Suze

15-05-2016 om 08:16

Australie

Wij vonden dat liedje va. Australië trouwens helemaal niet zo geweldig. Dat veel jury's het 10 of 12 punten gaven snapten wij echt niet. Het was wel een bombastische vertoning, maar toch geen mooie melodie? Snappen jullie het wel?

Aah die Douwe

Verliezen is ook een kunst. Elfde. Hoor net op het journaal dat hij later vandaag komt met een reactie.

Uithuilen en lekker verder met zijn loopbaan. Songfestival is gewoon een buitenissig intermezzo. Heb gisteren maar kort gekeken, poe wat een heisa, de een nog meer spetters en lichtgeweld dan de ander. Kon me helemaal vinden in de Britse sketch an de twee grijze mannetjes op de bank.,geen spijt dat ik de avond niet heb uitgezeten.

Olivia

Olivia

15-05-2016 om 09:11

wij wel

Suze, wij snapten het politiek gezien juist wel. Geen last van ruzies, macht in de EU, jalouzie of zo. Het was in dat opzicht een neutraal land. En daar is het gemakkelijk stemmen aan te geven.
Nee, wij vonden het ook geen mooi liedje.

Kaaskopje

Nee, inderdaad, Australië is geen lid en kan dat ook niet worden. Landen die lid willen worden moeten tussen bepaalde breedte- en lengtegraden liggen of lid zijn van de Raad van Europa. Nou ja, mij een biet, laat ze gezellig meedoen, die Aussies, als ze dat nou leuk vinden.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2016 om 16:49

Skik

Ja, op zich heb ik er geen bezwaar tegen, maar in de praktijk kan het niet, vind ik. Je kunt niet verwachten dat alle deelnemers eerst een dikke dag moeten reizen om in Australië te komen als ze per ongeluk zouden winnen, dus moet er een land aangewezen worden die als gastland fungeert. Gedóe! .
En zou het hek niet van de dam zijn als dit doordringt tot andere werelddelen met een hoog Europa-gehalte. Kortom, behalve Azië... waar niet?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-05-2016 om 17:24

Jammer

Ik was vooral verbaasd over de publieksstemmen. Dat de vakjury soms wat anders denkt dan het publiek (en misschien politieke overwegingen meeneemt) snap ik wel, maar ook de publieksstemmen weken best wel af van mijn 'lijstje'. Zo had Georgië best veel punten, terwijl ik die op 0 had staan (net als Hongarije en Servië).
Het leukst vond ik Rusland, Spanje, Zweden, Nederland en Litouwen, waarvan Rusland en Zweden dan nog wel in de top 5 zijn geëindigd.
Het winnende lied vond ik echt verschrikkelijk.

Kaaskopje

Als Australië had gewonnen zou het songfestival volgend jaar in Duitsland plaatsvinden, ze hebben afgesproken dat ze nooit helemaal naar Australië zullen gaan.

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-05-2016 om 18:05

Dus nu

Dus volgend jaar naar Oekraïne? Gezellig, met op de achtergrond het rustieke gedreun van de bommen.

Vakjury versus televoting

Het grootste verschil was wel Polen, die kregen maar in totaal 7 punten van de vakjury maar de televoters hadden hem op de derde plaats.

Sommigen beweren dat een vakjury beter is, want bij televoting kan diaspora een groot impact hebben. Er wonen natuurlijk massa's Polen in andere Europese landen, die voor Polen kunnen stemmen. Maar goed, een argument tegen een vakjury is dat daar voor Nederland Marga Bult zat.

skik

Fruitella

Fruitella

15-05-2016 om 18:12

Oekraine

Dus volgend jaar naar Oekraïne? Gezellig, met op de achtergrond het rustieke gedreun van de bommen.

Als 't maar in de maat is. Dat wordt natuurlijk wel een dingetje als de Russen niet meegaan, volgend jaar.

De Pravda over het songfestival

http://www.pravdareport.com/news/society/stories/13-05-2016/134407-eurovision_russia_ukraine-0/

Elders in de krant ook een bericht dat de organisatoren van Oekraine's inzending op hun facebook al aangegeven hebben dat ze niet meedoen in 2017 mocht Rusland winnen. Hoe het andersom zal zijn? Ben benieuwd.

Verder in de reacties vooral veel gejojo met een hoog Pindar-firestarter gehalte aan complotdenken.

Tsjaikovski

Tsjaikovski gebruikt in de '1814 Overture' kanonnen als muziekinstrumenten, dus het kan best, muziek met bommen en granaten.

skik

Stenna

Stenna

16-05-2016 om 13:28

ingewikkeld, die geschiedenis

Mijn favorieten waren, met het geluid uit: Frankrijk (helemaal mijn type mooie man) en met geluid toch Oekraine. Ik vond het gewoon erg apart, muzikaal, en beetje kippevel-achtig. Wel beetje dramatishc maar dat hoor toch bij het songfestival.
Naar aanleiding van de russische bosigheid ben ik het wat na gaan lezen, hoe het zat met die deportatie enzo. We krijgen nl best tamelijk eenzijdige info daarover. Ten eerste was Stalin de schuldige, niet de "de Russen", die zelf ook hevig geleden hebben onder Stalin. Ten tweede was de deportatie een strafactie van oorlogsveraders zoals er wel meer waren in diverse landen na de 2e wereldoorlog. De Krimtataren waren nl "fout" in de oorlog en namen en masse dienst bij de weermacht. Aan de andere kant was dat meer om verplichte dienst in het Sovjetleger te voorkomen en als middel om hun eigen onafhankelijkheidsstrijd te voeren. Maar onschuldige lieverdjes waren Krimtataren in hun geschiedenis ook niet bepaald, vooral niet naar andere buurvolken toe ook.
Toch, om het "fout" zijn als dekmantel te gebruiken voor een gruwelijke volksdeportatie met velen doden, die eigenlijk bedoeld was om hun onafhankelijkheidssrijd te breken, dat is dan wel weer een te drastisch Stalin ding. Waardoor ik dan weer niet helemaal snap waarom de huidige Russen zich daardoor aangesprken voelen?

Russen bezetten de Krim en onderdrukken de Tartaren nu

http://www.dailysabah.com/diplomacy/2016/04/27/outlawing-tatar-mejlis-in-crimea-part-of-continued-suppression-turkey-says

"Ankara has condemned Tuesday's Crimean court decision to prohibit the activities of the legislative body, the Crimean Tatar Mejlis, calling it part of a continued campaign of intimidation and suppression."

https://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Sabah
Daily Sabah is een spreekbuis van de Turkse overheid. De Tartaren zijn namelijk Islamitisch. Maar ook in andere media zijn berichten over intimidatie en zelfs liquidaties en verdwijningen van Krim Tartaren nu door de Russische overheid die de Krim geannexeerd heeft.

Stenna

Stenna

16-05-2016 om 13:45

ja maar

daar ging het liedje niet over. Dat ging over de 1944 deportatie. Krimtataren zijn inderdaad sunnieten (itt andere Tataren groepen) en van oorsprong Turkstalig. Zegt Wikipedia dan, daar heb ik mijn wijsheid vandaan hoor. Weet er niet echt veel van dus.
Het heet overigens Tataren en niet Tartaren. Dat weet ik dan weer wel uit de eerste hand (van Russische studente).

Ja Stenna

Als ik goed gelezen had, had ik het ook geweten.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-05-2016 om 14:08

Ach ja ...

Die vergissing wordt ook wel eens omgekeerd begaan. Zie bijvoorbeeld:


https://youtu.be/7bEKU70_7E8

In de Engelse ondertiteling staat telkens "tatare" geschreven, terwijl het "tartar" zou moeten zijn.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-05-2016 om 14:10

Wat zegt men dan in het Nederlands ook al weer?

Oh ja! "Waar gehakt wordt, vallen spaanders!"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.