Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Pief schreef op 01-07-2021 om 12:05:

[..]

Hmm, volwassenen die zijn ingeënt zijn goed beschermd hoor. Dus het is niet zo erg als het onder jongeren op school rondgaat, tenzij daardoor een mutatie binnen komt waar de vaccinatie minder goed tegen werkt. Maar dat is nu niet het geval. Ik zie het vaccineren van pubers meer als een extra beschermingsring. Maar het is geen voorwaarde voor scholen om weer open te kunnen. Dat zijn ze nu immers ook al, zonder dat de ziekenhuizen weer vol lopen.

Niet zo erg als het op scholen rondgaat? Afgelopen maanden regelmatig kind (in de examenklas dus mocht naar school) thuis gehad vanwege een besmetting in de klas dus de rest in quarantaine. Besmette puber op bezoek gehad dus wij als gezin in quarantaine. Docent besmet dus 3 weken geen les in vak B, omdat vervanging niet te krijgen is.

Inenten al die pubers die dat willen, zodat we naar een normaal schoojaar gaan zonder al die verplichte thuiszit dagen vanwege een besmetting in de klas.

AnneJ, het is zeker niet zo dat ik niet bang ben voor het virus of het onderschat.Van nature ben ik zelfs voorzichtig en bang aangelegd. 
Ik ben dan ook best even in paniek geweest. Maar daar heb ik mijn weg in gevonden. En juist het gegeven dat ik ‘onveilig’ was/ ben op mijn werk (zorg met een doelgroep waarbij afstand houden niet mogelijk is, en er was natuurlijk een lange periode met ontoereikende bescherming) leidde uiteindelijk bij mij tot berusting en relativering.

Niet omdat ik me onkwetsbaar waan, juist niet. Maar je zult wel door moeten, hoe dan ook. 
Maar uiteindelijk is de kans dat het virus mij persoonlijk ernstig treft toch erg gering, speelt zeker mee. Mijn paniek gold ook niet voor mij persoonlijk maar meer voor naasten, mijn doelgroep, de hele wereld en hoe gaat de wereld eruit zien voor mijn kinderen. 


Haaknaald schreef op 01-07-2021 om 12:18:

[..]

Niet zo erg als het op scholen rondgaat? Afgelopen maanden regelmatig kind (in de examenklas dus mocht naar school) thuis gehad vanwege een besmetting in de klas dus de rest in quarantaine. Besmette puber op bezoek gehad dus wij als gezin in quarantaine. Docent besmet dus 3 weken geen les in vak B, omdat vervanging niet te krijgen is.

Inenten al die pubers die dat willen, zodat we naar een normaal schoojaar gaan zonder al die verplichte thuiszit dagen vanwege een besmetting in de klas.

Uhm, ja dat klopt,  maar quarantaine vind ik ook niet meer zo logisch als volwassenen gevaccineerd zijn. Nu is al de tegel dat als je gevaccineerd bent je niet meer in quarantaine hoeft. 

Pief schreef op 01-07-2021 om 12:41:

[..]

Uhm, ja dat klopt, maar quarantaine vind ik ook niet meer zo logisch als volwassenen gevaccineerd zijn. Nu is al de tegel dat als je gevaccineerd bent je niet meer in quarantaine hoeft.

Ja en daarom zou het ook slim zijn als al die 12 tot 16 jarigen zich laten vaccineren. Dan kan iedereen gewoon op school zijn lessen volgen en is het voor de iets oudere kwetsbare docenten ook minder gevaarlijk om op school les te geven. 

Haaknaald schreef op 01-07-2021 om 13:02:

[..]

Ja en daarom zou het ook slim zijn als al die 12 tot 16 jarigen zich laten vaccineren. Dan kan iedereen gewoon op school zijn lessen volgen en is het voor de iets oudere kwetsbare docenten ook minder gevaarlijk om op school les te geven.

Maar die oudere kwetsbare docenten zijn al lang gevaccineerd en dus goed beschermd. Dat is nu toch juist het belangrijkste effect van vaccineren? Het voorkomt dat je ziek wordt. 

Op dit moment zijn er nog heel wat 55 plussers (niet allemaal docent) in mijn omgeving die pas 1 prik gehad hebben. Als alle leerlingen bij de start van het nieuwe schooljaar ook 1 prik hebben gehad scheelt dat toch weer in het aantal besmettingen dat kan rondgaan. 

Vergeet ik nog te zeggen dat ik docenten van 55 jaar en ouder teken onder de oudere docenten ook al zo'n ze formeel nog niet bejaard. 

Haaknaald schreef op 01-07-2021 om 13:17:

Op dit moment zijn er nog heel wat 55 plussers (niet allemaal docent) in mijn omgeving die pas 1 prik gehad hebben. Als alle leerlingen bij de start van het nieuwe schooljaar ook 1 prik hebben gehad scheelt dat toch weer in het aantal besmettingen dat kan rondgaan.

Maar we hebben het over volgend schooljaar. Dan hebben alle docenten allang hun tweede prik gehad. Zelfs de twintigers. Besmettingen zijn niet meer interessant als je er niet ziek van wordt. We lopen dagelijks allerlei virussen tegen het lijf. Zo bouwen we weerstand op. 

Pief schreef op 01-07-2021 om 12:41:

[..]

Uhm, ja dat klopt, maar quarantaine vind ik ook niet meer zo logisch als volwassenen gevaccineerd zijn. Nu is al de tegel dat als je gevaccineerd bent je niet meer in quarantaine hoeft.

Sinds wanneer is deze regel? Man is begin juni positief getest. Hoewel ik al volledig gevaccineerd was, moest ik toch gewoon in quarantaine. 

ik vond die mevrouw (mijn mening) toch niet zo snugger. Volgens mij las ze gewoon als op zonder erbij na te denken. Ze vroeg bijvoorbeeld aan mijn man of hij zwanger was geweest. Waarop mijn man antwoordde kan dat dan. 🤔

Wat ik wel een heel groot voordeel vind, dat ik maandag weer heb gewerkt zonder mondkapje. Heerlijk, echt een verademing. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-07-2021 om 14:30

Pief schreef op 01-07-2021 om 13:28:

[..]

Maar we hebben het over volgend schooljaar. Dan hebben alle docenten allang hun tweede prik gehad. Zelfs de twintigers. Besmettingen zijn niet meer interessant als je er niet ziek van wordt. We lopen dagelijks allerlei virussen tegen het lijf. Zo bouwen we weerstand op.

Er is een niet onaanzienlijke groep mensen die ondanks 2 vaccinaties niet goed beschermd zijn. Namelijk degene die immunosuppresiva gebruiken. Bijvoorbeeld vanwege reuma of asthma.

Voor hen is groepsimmuniteit - dus die leerlingen - zee belangrijk.

En bovendien heb je altijd een gedeelte van de mensen waar de vaccinatie niet goed (genoeg) werkt of die geen vaccinatie kunnen krijgen vanwege hun medische conditie of die ondanks vaccinatie toch een probleem met hun weerstand houden vanwege chemo of chronische ziekte. Het is geen perfecte bescherming, het maakt de kans op ziekte kleiner.

Zie de verslagen van Chrono. Ik vraag me ook af of ik niet moet laten testen of ik wel genoeg afweerstoffen heb want ik ben, ook nog maar 1 keer gevaccineerd terwijl ik bijnierschorshormonen slikte.

Coreopsis schreef op 01-07-2021 om 14:30:

[..]

Er is een niet onaanzienlijke groep mensen die ondanks 2 vaccinaties niet goed beschermd zijn. Namelijk degene die immunosuppresiva gebruiken. Bijvoorbeeld vanwege reuma of asthma.

Voor hen is groepsimmuniteit - dus die leerlingen - zee belangrijk.

Volgens mij wordt hier nu onderzoek naar gedaan. Dit zijn natuurlijk wel uitzonderingen waar je persoonlijke afspraken mee moet maken. Volgens mij gaat het trouwens vooral om mensen met transplantaties of leukemie e.d. Daar zullen niet veel leerkrachten bij zijn die ook daadwerkelijk voor de klas staan. 

Ik ben niet tegen inenten van pubers hoor, alle beetjes helpen. Maar ik ben tegen de drang om volledige zekerheid en veiligheid te krijgen op het gebied van corona. Want dat krijgen we niet. Ook niet als we de pubers inenten, ook al helpt dat wel. 

Toevallig ken ik een docent die stijf van de reuma voor de klas staat, zeer gedreven mensen juist vaak. En een ander kwam ik onlangs nog in het ziekenhuis tegen die nog fulltime aan het werk is met reuma.

En ik weet van vroeger dat een vrouw die echt nog stijf stond van de reuma en daar mee vergroeid was en in een verpleeghuis verbleef, drie keer per week opgehaald werd met een busje voor haar werk bij een voorloper van de IT in een grote stad.

Wat denk je dat al die mensen afgekeurd worden? Ze zien je aankomen. 

AnneJ schreef op 01-07-2021 om 14:46:

Toevallig ken ik een docent die stijf van de reuma voor de klas staat, zeer gedreven mensen juist vaak. En een ander kwam ik onlangs nog in het ziekenhuis tegen die nog fulltime aan het werk is met reuma.

En ik weet van vroeger dat een vrouw die echt nog stijf stond van de reuma en daar mee vergroeid was en in een verpleeghuis verbleef, drie keer per week opgehaald werd met een busje voor haar werk bij een voorloper van de IT in een grote stad.

Wat denk je dat al die mensen afgekeurd worden? Ze zien je aankomen.

Lees mijn post nog even goed. Ik zeg: gaat vooral om mensen met transplanties en bv leukemie. Er zal vast wel zijn docent te vinden zijn die voor de klas staat. Maar beleid maak je niet op uitzonderingen. Daar kan een school zelf afspraken mee maken. 

Volgens mij geldt de regel dat je niet in quarantaine hoeft als je volledig gevaccineerd bent nog niet  Het was vorige week donderdag in het nieuws dat dat in de loop van volgende week (deze week dus) bekend zou worden dat het niet meer hoeft als je volledig gevaccineerd bent. Het OMT zou er voor zijn en het kabinet zou het advies overnemen. Nu staat er op de site van het rivm nog dat als je gevaccineerd bent dezelfde regels gelden voor quarantaine (en waarom en dat ze de ontwikkelingen in de gaten houden en dat bij nieuwe inzichten de regels worden aangepast).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.