Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

een vraag over reclame (Miriam?)

En dan nu iets volslagen nutteloos. Maar dit is de rubriek Off Topic, tenslotte.

Op weg van huis naar werk en terug passeer ik de nodige reclameborden en momenteel staat op veel daarvan een reclame voor Danio yoghurt: een zwaar bebaarde jonge man met diverse tatoeages op zijn handen en onderarmen, een pot Danio in de hand, en het onderschrift "Taste life to the full".

Dat voluit leven weinig met yoghurt te maken heeft laat ik even daar, het gaat mij om die afgebeelde man: een stereotype hipster (ook met geruite blouse geloof ik). En ik vraag me nu al enige tijd af waarom zo'n man wordt afgebeeld in een reclame van een standaardtoetje van een van de grootste zuivelconcerns ter wereld. Mijn redenering is namelijk deze: hipsters eten zulke producten niet, want die doen natuurlijk alleen maar aan gezond, lokaal en ambachtelijk. Nu is het natuurlijk vaak zo dat in een reclame het soort mens wordt afgebeeld waaraan de consument zich zou moeten spiegelen (drink Rivella, dan word je Doutzen Kroes), maar de meeste niet-hipsters vinden hipsters maar irritante lui,dus dan is de onuitgesproken boodschap 'eet deze yoghurt en wordt als deze baardmans' ook niet aantrekkelijk.

Ik snap dit dus niet. Op wie is zo'n reclame nou gericht? Hipsters, of would-be hipsters (een categorie die volgens mij niet bestaat).

Dezelfde vraag had ik trouwens ook al bij de reclames voor Kornuit, daar speelt hetzelfde maar dan met pils.

Miriam, jij hebt hiervoor doorgeleerd vziw, kan jij bedenken hoe dit zit?

Groeten,

Temet


bieb63

bieb63

03-04-2016 om 00:26

Poeh temet

Niet zo moeilijk denken .... Voor jongeren is dit een stoer persoon. Die jongeren zijn daar nogal gevoelig voor...En dus de boodschap van de reclame: als je jong bent en stoer wilt zijn, dan eet je ook gewoon zo'n yoghurtje..... Net zoals iets als de cowboy op een paard voor reclame van Malboro in het verleden.

Een hipster eet normaal alleen rechtsdraaiende yoghurt met bessen, maaaaar zelfs baardemans eet Danio! Yeah, zo lekker is het dus!

Zo kan je ook een reclame bedenken waarbij een topsporter cola drinkt en Maxima de was doet.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2016 om 09:24

Bieb

De jongeren die ik ken zullen eerder anti-reacties voelen opborrelen door deze reclame. Geen hipsterfans onder de jongeren hier.

Ik denk dat ze er gewoon mee willen laten zien dat Danio geen kinderachtig toetje is, maar ook voor hele coole mensen. En wie wil er niet cool zijn? (Is de redenatie. ) Door de reclame zou je goedkeuring kunnen voelen voor het feit dat jij als cool mens een Danio toetje mag en gaat eten.

Imogen

Imogen

03-04-2016 om 09:31

grappig

jarenlang zijn er schaarsgeklede dames op motorkappen van auto's gebruikt om de verkoop van auto's te promoten. Ik vind de variant van een lekkere stoere vent voor yoghurt eigenlijk wel goed.

Triva

Triva

03-04-2016 om 09:58

Die

schaarsgeklede dames zijn er dus allang niet meer omdat ze ontdekten dat de vrouw meestal de doorslag gaf bij de keuze van een auto.

Trendsetters en volgers

Voorop gesteld: reclame is geen wetenschap. Er is veel geouwehoer, maar feitelijk is het niet meer dan een gevoelsonderbouwing voor de ondernemersbeslissing van producenten.
Het doel is vaak maar klein. Een omzetgroei van 1% is veel geld als je het over miljoenen bakjes yoghurt hebt.

"En ik vraag me nu al enige tijd af waarom zo'n man wordt afgebeeld in een reclame van een standaardtoetje van een van de grootste zuivelconcerns ter wereld. Mijn redenering is namelijk deze: hipsters eten zulke producten niet"

Dat beeld moet bij voldoende mensen gaan wankelen. De doelgroep zijn niet hipsters, maar wannabeez. Dat kunnen zelfs kinderen zijn. Timide en door moeder in "minst opvallend" gehuld tussen 7 en 17 jaar, maar met een innerlijke missie.

Die willen die poster misschien wel op de kamer.

@Emma

@Emma

03-04-2016 om 11:04

Kilometerteller

Dan is er nog zo'n vreemde reclame op tv: die van de gecontroleerde kilometerteller. Hoe lachwekkend of aanmatigend de vergelijking is met vrouwen boven de 30, dat is een oude discussie en daar gaat het me niet zo om.
Maar die reclame is wel zo verschrikkelijk dom en slecht geacteerd, daar kijkt toch niemand meer naar?
Mlavell: als jij ervoor hebt doorgeleerd: snap jij het? ik niet. Wie gaat nou in godsnaam nog die kilometercheck doen?

Vakmanschap is meesterschap

Daar moest ik even naar zoeken hoor, naar Kornuit.
Ik volg het allemaal niet meer zo.

Ahhh, kijk nou.

Dat is de oude campagne uit 1965 in een nieuw jasje.
Die wilde jongens zijn de kleinkinderen van de vakmannen die destijds (door Paul Huf) in beeld werden gebracht en die door Clous van Mechelen zo vakkundig van (barok) muziek werden voorzien.
Allemaal vakmannen uit de tijd van mijn vader.

Ik ben er mee opgegroeid.
Ik ben de doelgroep.
Ik ben een Kornuit.
Of anders wel mijn kinderen en hun vrienden.
Vakmannen, Nerds en ander hedendaags gespuis.

"Mlavell: als jij ervoor hebt doorgeleerd: snap jij het? "
Even iets recht zetten: reclame is een bijzonder democratisch beroep. Je hoeft er niets voor te leren.
Er is dan ook heel veel dat onbegrijpelijk is. Het meeste zou ik bijna zeggen.

Sinds iedereen kan filmen (met een telefoon) is het vak terug bij af.
De tijd dat vakmannen als Paul Huf en Clous van Mechelen zich bezig hielden (werden betaald) voor reclame voor iets kleins als een lokaal biermerk (Grolsch 1965) is allang voorbij.

bieb63

bieb63

03-04-2016 om 13:46

ach ja

Er zijn zat reclames waarbij ik me afvraag: wie wordt hier nou door aangesproken? Maar anderzijds denk ik dan: ik val blijkbaar niet in de doelgroep die ze willen bereiken.
Reclame die mij enigszins bereikt is ofwel louter informatief: nieuw product met duidelijke info wat het doet, kan of waar het voor is, zonder verdere poespas. Of een reclame die bijzonder grappig of mooi is (alhoewel dan vaak het product op zich mij volledig ontgaat... of me niet aanspreekt enz. Maar in het laatste geval blijft het product (herkenbaarheid) toch ergens hangen).

Imogen

Imogen

03-04-2016 om 14:06

trivia

'Die schaarsgeklede dames zijn er dus allang niet meer omdat ze ontdekten dat de vrouw meestal de doorslag gaf bij de keuze van een auto.'

Jij komt nooit op de autorai, vermoed ik. En je rijdt ook geen Ferrari.
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi4-qeKt_LLAhWEZA8KHZKCA7QQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.autoblog.nl%2Farchive%2F2010%2F08%2F14%2Fphotoshoot-met-jenna-en-een-ferrari-f430-spyder&psig=AFQjCNFijHBVPPEFwj8BhPKisw_Ge4bxYQ&ust=1459771582299099

Imogen

Wel een oude foto.....2010. Of er nu nog halfblote dames op de moterkap liggen weet ik niet overigens.
Geen interesse in autorai en ook geen ferrari.

Triva

Triva

03-04-2016 om 16:34

imogen

Ik krijg het niet gegoogeld maar het is echt zo, heb er laatst een interessant artikel over gelezen. Sinds een aantal jaar maakt de autorai er ook veel minder gebruik van en ook op reclamefoto's zie je het amper meer. Het is veel doeltreffender om er een knappe man IN te zetten of eentje met een kinderschaar die naar de voetbal moet. Overigens is een Ferrari nu ook weer geen auto die zich richt op een koper in de categorie m/v/gezin. Overigens betwijfel ik of jouw foto's gericht zijn op de verkoop van de auto of voor de verkoop van het model? Het lijkt meer gericht op het laatste, voor in de map.

Al heel lang

De vrouw op de motorkap is al meer dan 35 jaar geleden vervangen door uitputtende lijstjes met technische specificaties kortweg specs.

Tot ontdekt werd dat de vrouw de beslisser was.

De uitputtende lijsten en beschrijvingen van technische prietpraat is toen vervangen door praktische zaken als de bekerhouder, het verbruik en aandacht voor het interieur (de samenwerking met modeontwerpers). Er kwamen zelfs vrouwenauto's (Ford K).

Ik mis ze nog wel eens. Die specs

Imogen

Imogen

03-04-2016 om 18:43

brrr die Ford Ka

Ik kan er niks aan doen, maar bij die Ford Ka moet ik altijd denken aan kanker. Stom he.

Wat ik heel erg vind ......

Idiote Engelse slogans voor producten waar dat totaal niet bij past. De ergste op dit moment?

Kanzi appels.......seduce life! Waar slaat dat nou op? Hoezo seduce life? Wat betekent dat trouwens? Wij eten momenteel kanzi appels. Van de groenteboer trouwens. Heerlijke appels. Naar door die idiote reclame Bennink haast geneigd over te stappen op een ander merk...

Het doet me denken aan een reclame van jaren terug. Grohe kranen. Prima duits merk. die hadden op een gegeven moment 'enjoy water'. En dan met zo'n fout nederlamds accent ook nog. Enjoy wotter. Ik had 'wie lieben wasser' een stuk leuker gevonden....

Dat vind ik nou lastig

Appels met een merknaam.
Daar kan ik maar niet aan wennen.

Voor het overige: Reclame hoeft nooit te doen wat het suggereert. Zelfs niet aansluiten bij een veronderstelde doelgroep. Als de naamsbekendheid toeneemt (top of mind) is dat vaak al genoeg. Stijgende verkoop is ook goed.

Dondert niet aan wie.

Temet

Temet

04-04-2016 om 15:50 Topicstarter

Theekopje

Wat ontzettend grappig!

En ik nog denken dat ik de enige was die zich hier over verbaasde...

groeten,

Temet

bieb63

bieb63

04-04-2016 om 21:25

temet

en dat is nou net de grap: het houdt de gemoederen bezig en dús het merk van het yoghurtje in de picture....

bieb63

bieb63

04-04-2016 om 21:27

wat me trouwens meer verbaast

is de reclame van e.o.a. vaginaschimmelmiddeltje waarbij een vrouw vertelt in de reclame hoe goed haar dit helpt. Dat WIL je toch niet, zo op de buis (en wat zal het schuiven?). Waarom niet gewoon een informatieve reclame hierover, zónder een vrouw in beeld die vertelt over haar 'vaginale schimmeltje'. Pfffff

Vriendin

Je wil het niet op de buis, maar je vertelt het wel aan je beste vriendin. Dat werkt psychologisch ook nog twee kanten op: wie je dit soort dingen vertelt is je vriendin.
Zij is je vriendin.

Hug van de adverteerder.

Overigens speelt reclame voor medicijnen vooral in op die enorme groep van mensen met kwalen onder de leden waar ze niks aan doen en met niemand over praten. Zo'n openbaar gesprek brengt die mensen aan het praten en nog veel meer mensen op het idee dat ze wellicht een schimmel tussen de benen hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2016 om 10:55

Wil40

"Wel een oude foto.....2010. Of er nu nog halfblote dames op de moterkap liggen weet ik niet overigens.

Geen interesse in autorai en ook geen ferrari."

Ondanks een (volgens sommigen) genetische aanleg heb ik ook weinig interesse voor de autorai, maar sommige jongere gezinsleden denken daar anders over (het slaat wel eens een generatie over). Dus vorig jaar ben ik wel geweest. Geen schaarsgeklede dame gezien. En dat leek me dan weer wel leuk. Misschien moet ik maar eens naar een Japanse autoshow, daar weten ze nog hoe het hoort:

http://www.wheels24.co.za/News/Japan-rules-still-hit-auto-imports-20131124

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2016 om 10:58

bieb63

Pharma, deo en cosmeticaproducenten hebben begrepen dat ze heel goed kunnen doen alsof ze een taboe doorbreken terwijl ze natuurlijk met name aan de winst denken. Kijk ons eens lekker taboedoorbrekend zijn!

Ze praten je ook graag een nieuw probleem aan om je vervolgens een oplossing te verkopen.

Nephipster versus hypermoeder

Met die nephipster heb ik geen issues, met die hypermoeder uit de activiareclame wel. Net als met hoe meestal moeders in reclames afgeschilderd worden. Zij doen namelijk altijd alles. Meestal moeten zij ook alle ballen in de lucht houden, want hun vent is lui of een kluns. Die Jumbo reclame: moeder zit op haar werk en belt man die van zijn vrije tijd aan het genieten is. Wil jij de boodschappen doen?" vraagt ze. Hoezo? Jij werkt, hij is vrij, is het desondanks jouw verantwoording dat de boodschappen gedaan worden? Er was ook eens een reclame van kwarktaart: moeders ging een weekendje weg, man verprutst de was en nog een paar huishoudelijke taken, maar die kwarktaart is gelukt. Boodschap: zelfs de grootste sukkel kan zo'n taart maken. Moeder kijkt vertederd naar haar nu roze maar ooit witte was en smult van de taart. Bleh.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2016 om 14:02

skik

Die reclames zijn gewoon een weerspiegeling van de dagelijkse realiteit van de gemiddelde Nederlander.

Godzijdank, trouwens, want anders zouden we helemaal in een bubble van idealistische utopie leven. Als ik minder dan 70% van het huishoudelijk inkomen binnenbreng wil ik wel eens naar zo'n kwarktaartreceptje gaan kijken.

OK?

Temet

Temet

05-04-2016 om 22:30 Topicstarter

Skik

Niet alleen in de reclame. Krijg jij wel eens een flard Cartoon Network mee toevallig? Zowel in de tekenfilmserie Gumball als in Johnny Test is de moeder degene met een degelijke baan buitenshuis die ook binnen alles bestiert en een toonbeeld van overzicht en rationaliteit is, en vader is een sul.
Misschien in nog wel meer tekenfilmseries trouwens, maar ik heb ze (gelukkig) ook niet allemaal op het netvlies.
Leuk dat vrouwen niet alleen maar achter het aanrecht worden afgebeeld, maar het is nou ook weer niet de bedoeling dat wordt uitgedragen dat ze werkelijk overal verantwoordelijk voor (moeten) zijn.
Laatst schoot me te binnen: je hebt (excusez les mots) kutklussen en lulverhalen. Niet omgekeerd. Wellicht niet toevallig

Maar aan de andere kant komen de Powerpuff Girls weer terug en daar komt in het geheel geen moeder in voor, die meisjes met superkrachten groeien op bij een alleenstaande vader. Er is nog hoop.

Groeten,

Temet

Toen ik vandaag in de supermarkt zo'n pak kwarktaartmix zag staat zag ik op de achterkant van het pak dat het recept zó simpel is dat er geen minimum percentage gezinsinkomenbinnenharker voor gesteld hoefde te worden. Zelfs kostwinners zou het moeten lukken. Een echte held word je pas als je ook nog eens de witte was kan doen die er dan daadwerkelijk wit uitkomt, en niet zo roze als die aardbeienkwarktaart.

OK?

skik

Temet

Nee, toen de kinderen klein waren heb ik die zenders gewoon niet ingeprogrammeerd op de TV en nu zijn ze er te groot voor. Maar in gewone series komen ook meer stereotypen voor dan in het echt. Het moet allemaal wel een beetje makkelijk herkenbaar en/of grappig zijn. Uitvergroten dus die handel. Ook als het een keer heel expres precies andersom is, zoals vroeger in Who's the Boss.

In de meeste gezinnen die ik ken worden zorg en arbeid stukken evenwichtiger verdeeld als in reclames en series. Gelukkig maar.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

07-04-2016 om 18:37

skik

Nou, dat lijkt me een kwestie van geen rooie dingen ertussen doen. Dat snapt iedereen toch, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het dan nooit fout gaat.

Knapperd.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.