Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Triva

Triva

11-10-2017 om 20:28

Doorstuurfacebookbericht over het glazen huis

Ik kreeg net van een oudere weduwe een doorstuurfacebookbericht. Wat vinden jullie hier nu van?

Er moet mij iets van het hart... 3FM gaat van 18 tot en met 24 december het Glazen huis in Apeldoorn ! ... Ik denk dan ... daar gaan we weer.. weer een heleboel geld inzamelen voor een " goed doel " in het buitenland.. Ooooo,.. en het leuke er aan is , dat het een paar dagen voor de kerst wordt bekend gemaakt hoeveel geld er na het buitenland gaat... Vrienden... volgens mij gaat er dan iets goed mis... hoe veel gezinnen kennen geen kerst omdat het financieel niet mogelijk is, ouderen die te weinig liefde krijgen omdat er zo nodig bezuinigingen moeten worden uitgevoerd in de zorg en er geen geld is om deze mensen bij te staan. Gezinnen die niet in het ziekenfonds zitten omdat ze het niet kunnen betalen.,.. kinderen die nood gedwongen in te huizen zitten en daar een matige kerst moeten ondergaan... Er zijn zoooooooooo veel instanties in NL die ook een bijdragen kunnen gebruiken. Dus mijn vraag aan de wonder DJ`s van Serious Request ,waarom geen geld op halen voor de mensen die het hier zo hard nodig hebben ,.. en dan bedoel ik gewoon hier in Nederland... voor in de zorg,.. voor onderzoeken naar kinderkanker,... deze vervelende ziekte in het algemeen , om er maar 1 te noemen wat gewoon steeds meer voor komt. en gezinnen die het ook niet meer kunnen redden tegenwoordig.. Er zijn gewoon genoeg mogelijkheden om het opgehaalde geld hier in Nederland te gebruiken.
Dus mijn vraag aan jullie ,.. kunnen jullie je hier in vinden, en ben je ook van mening dat er genoeg mogelijkheden zijn om het opgehaalde geld in Nederland te gebruiken.. Deel dan dit bericht.. zeker om dit onder de aandacht te brengen dan het gewoon anders moet, anders KAN !. VERGEET JE EIGEN LAND NIET 3FM !
BVD.


Lente

Lente

11-10-2017 om 20:38

Wat vind je er zelf van Triva?

Waarom plaats je dit?

Ondoordacht

https://www.geef.nl/nl/goede-doelen

Dat komt iedere keer bij het Glazen Huis weer aan de orde. Het heeft te maken met de verarming van groepen mensen door de crisis, denk ik, maar ook met een toenemend nationalisme onder een deel van de bevolking.

Het is wat ondoordacht want Nederland kent, naast de Postcodeloterij, al heel veel fondsen met goede Nederlandse Doelen.
Het is dan ook belangrijk om ook aan de 'stille' doelen te geven.

https://www.televizier.nl/categorie/informatief/goede-doel-serious-request-2017-bekend.2479185.lynkx

"Door verschillende oorlogen komt het vaak voor dat kinderen en ouders van elkaar gescheiden worden. Het kost 300 euro om een kind te herenigen met zijn familie. Het Rode Kruis: „Vooral in conflictgebieden zoals in Nigeria en Democratische Republiek Congo, maar ook na natuurrampen zoals in Nepal, leven miljoenen kinderen noodgedwongen gescheiden van hun ouders, broers of zussen. Met de opbrengst van de actie sporen Rode Kruishulpverleners vermiste kinderen op, herstellen ze het contact en brengen ze hen weer thuis"

Het doel van 2017. In deze tijd waar we in eigen land geconfronteerd worden met de diverse oorlogen in Afrika en het Midden-Oosten, en Azie, lijkt het me juist goed om de gevolgen elders te verhelpen. Dat kan voorkomen dat mensen met nog grotere getallen hierheen komen.

angel3

angel3

11-10-2017 om 20:48

Sja

Daarom geef ik nooit aan 3fm. Je hoeft niet te geven...... Ik geef aan andere doelen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-10-2017 om 20:50

Dit soort berichten was er al eerder

En ik doe er niets mee. Het lijkt op een soort van of/of denken. Of je geeft voor buiten Nederland of voor binnen Nederland. Dat bedoelde ik te zeggen terwijl ik meer van en/en ben. Ik kom allerlei Nederlandse goede doelen tegen en ik kan kiezen welke ik wel en niet steun. Net als bij het glazen huis.

Dus dit soort berichten deel ik niet, like ik niet. Ik reageer er helemaal niet op.

Aagje

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-10-2017 om 21:00

Ja joh

Mensen die dit delen zijn ook de antipieters en degenen die onware berichten over asielzoekers rondsturen. Ik klik altijd op 'dit bericht verbergen'. Soms reageer ik wel en vraag ik naar de hongersnood in bejaardenhuizen of babysterfte en dodelijke longontstekingen onder bijstandsgerechtigden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-10-2017 om 21:06

Bij mij

komt 'ie nu ook langs. Negeren doe ik.

Aagje

Tijgeroog

Tijgeroog

11-10-2017 om 23:16

Elk jaar inderdaad

Ik zie ze inderdaad en jaar langskomen.
Ik ben rode kruis-vrijwilliger voor Serious Request, geef onder andere gastlessen op scholen. En elk jaar krijg ik dit "verwijt" ook wel eens tijdens de gastlessen. (Nouja, meer dan eens)
Ik antwoord dan altijd dat iedereen zelf mag bepalen welke doelen hij steunt, en dat ik dit doel steun. Omdat ik het heel erg vind wat er met de "doelgroep" van de actie gebeurt, en ik graag een bijdrage wil leveren om die een beter leven te geven. Maar dat als zij dat anders zien, het ze helemaal vrij staat om een ander doel te steunen.
Verder antwoord ik dat er veel doelen zijn waar geld nodig is, maar dat 3FM ervoor gekozen heeft om slachtoffers van stille rampen in derde wereld landen een stem te geven. Daarom wordt er niet voor een goed doel in Nederland gekozen.

Als ik privé hierover spreek zal ik zeker nog benoemen dat ik armoede/ellende in Nederland en armoede/ellende in bijvoorbeeld oorlogsgebieden niet te vergelijken vind, maar als ik op scholen kom probeer ik daar toch wel vandaan te blijven.
Daarnaast (geheel op persoonlijke titel, en meestal alleen maar gedacht) ben ik wel benieuwd naar de concrete bijdrage aan Nederlandse doelen van de mensen die zulke berichten schrijven.

En voor de volledigheid: ik ben ook vrijwilliger voor gedoe in Nederland (ook bij het rode kruis), op de school van de kinderen, voor de sportvereniging en voor een welzijnsorganisatie voor ernstig zieke kinderen. Van alles een beetje...

Bepaalde types.

Bij mij zijn het altijd bepaalde types die dit soort dingen delen en per pb versturen. Ik negeer ze ook. Zelfs de zwarte pieten discussie van 2016 wordt alweer vrolijk gedeeld.
Ook ben ik geen type voor "eigen volk eerst".

Mensen zijn mensen, waar ze maar wonen en leven.

Triva

Triva

12-10-2017 om 01:34

lente

Jij bent niet verplicht om te reageren en ik niet om (meteen) een mening te geven toch? Ik wil gewoon weten hoe sommige forummers hier er over denken (als ze dat geheel vrijwillig willen zeggen).

Phryne: bedoel je niet pro-pieters?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2017 om 01:38

Ach ja

Zou die mevrouw wel netjes elk jaar aan het kankerfonds doneren? Of zegt ze dan 'ik geef niks, laat eerst die directeur maar eens wat salaris inleveren, zakkenvullers!'

rutiel

rutiel

12-10-2017 om 13:01

Kinderkanker

Ik heb geen cijfers paraat, maar naar mijn weten gaat er redelijk veel geld naar organisaties voor kinderkanker. Juist omdat de combinatie van "kindjes" en "zielig en ziek" het goed doet bij veel mensen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-10-2017 om 13:02

Triva

Klopt, scherp gezien

Kaaskopje

Precies dat! Dat soort uitspraken zijn meestal een ongevraagd excuus om helemaal niks te geven. Bij het collecteren heb ik ook altijd het idee dat de donaties omgekeerd evenredig zijn aan de stelligheid waarmee beweerd wordt dat ze 'al aan zóveel goede doelen schenken'.

skik

Pirata

Pirata

12-10-2017 om 14:42

nou ja skik

"Bij het collecteren heb ik ook altijd het idee dat de donaties omgekeerd evenredig zijn aan de stelligheid waarmee beweerd wordt dat ze 'al aan zóveel goede doelen schenken'."

Lekker is dat. Ten eerste mag iedereen zelf weten waar hij zijn geld aan besteed. Ten tweede, is het niet aan de collectant om te oordelen over zulke dingen. Ik ga ook niet aan álle "goede doelen" geven die aan mijn deur komen. Waarom? Omdat ik al een fors deel van mijn inkomen overmaak aan een beperkt aantal organisaties. En dat vertel ik ook aan de collectant.

Pirata

Colporteurs die donateurs werven, en vage stroopwafelverkopers voor noodruftige hondjes of zielige kindjes met zeldzame ziektes vangen mij ook bot.

En die ene keer per jaar dat ik zelf collecteer, vind ik ook niet dat weigeraars mij een uitleg verontschuldigd zijn. Liever niet zelfs, want het is een vrij tijdrovende bezigheid, en de verhouding met wat het oplevert is een beetje zoek.

Wat me wel verwondert is als iemand zegt goedgeefs te zijn, er zelfs geen 50 cent afkan voor iemand die een of eerdere vrije avonden opoffert.

En OT, een lap tekst met veel ................... en GESCHREEUW van een onbekende op FB, daar begin ik niet eens aan.

Pirata

Pirata

12-10-2017 om 15:35

euro

Ik heb voor de normale collectes ook altijd wel een eurootje liggen. Voor de moeite. Maar al die lui die mij proberen te binden aan hun organisatie a zoveel euro per maand, nee dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2017 om 15:46

Pirata en Skik

Natuurlijk heb ik ook wel eens mijn bedenkingen over de eerlijkheid van sommige uitspraken die moeten verduidelijken waarom iemand op dat moment niets wil geven. Maar je kunt op zo'n moment niet anders dan het te accepteren.

Wat betreft 'aan de deur', stel ik zou ieder doel aan de deur een euro geven, ook al zou ik daarnaast royaal mijn steentje bijdragen via de automatische incasso van de bank, dan zou ik daar niet minder van worden. Dan geef je dus 201 euro per jaar in plaats van 200... (bijvoorbeeld). Alleen al het feit dat mensen hun tijd opofferen om de deuren langs te gaan beloon ik graag door iets in de bus te gooien. En ja... bij mij werkt dat dus.

"Hun" organisatie

is niet hun organisatie. Donateurwervers zijn geen collectanten maar werkstudenten die zelf vaak geen binding met de stichting hebben. Ze kunnen op elk willekeurig moment ingezet worden. Mijn ervaring is dat zo'n donateurschap bij de grote doelen,meteen bedelbrieven en ongevraagd drukwerk genereert. Daar begin ik niet aan, wij geven aan een kleinschalig doel waar nauwelijks overhead is.Ik voel verder geen behoefte om me daarmee bij de werkstudenten te verontschuldigen.

Daarnaast mogen de grote stichtingen volgens een vaststaand jaarrooster een week per jaar vrijwilligers met een bus langs de deur laten gaan. In die week zijn er ook de reclamesposts voor dat doel. Dat rooster rouleert niet, dus als je als club in
november zit ben je de Sjaak als collectant. Die zijn steeds lastiger te vinden. Ik denk dat er in mijn straat nog geen tien per jaar meer komen.

Dus tsja, mensen die je dan nog afwimpelen met hun goedgevigheid aan andere goede doelen, daar denk ik stilletjes ook het mijne van.

steeds minder collectanten (tikkie ot)

Kenfan, waarom komen er steeds minder mensen met een bus aan de deur? Is dat omdat de goede doelen overstappen op die werkstudenten met clipboards, omdat er te weinig collectanten te vinden zijn, of omdat de doelen zelf niet willen dat mensen 's avonds met bussen met contanten over straat gaan?

Overigens: ik heb in het verleden wel eens met een bus voor Amnesty staan rammelen. Nooit langs de deur, altijd aan de openbare weg. Ik heb goede ervaringen met staan bij de uitgang van een supermarkt, dan kreeg je een hoop van die karreguldens (zo lang geleden dus al...). En die mensen zijn op weg naar huis, dus lopen lekker door, dus het is efficiënt collecteren ook

Groeten,

Temet

Temet

In Asd zijn de deur aan deur collectes toch al lang afgeschaft?

Wij krijgen in het najaar regelmatig wat mensen met vage praatjes en oudbakken Actionstroopwafels of pakjes kaarten aan de deur. Voor de serieuze collectes zijn vooral buurtgenoten geronseld. Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen, dus dat levert ook nog wel wat op. Nadat ik de eerste keer met 3 een uur lopen amper veertig euro had opgehaald heb ik aangegeven dat ik alleen mijn eigen (lange)straat wilde doen. En dan nog vind ik het een butklus. Ik loop in de late herfst, dan is de keuze of in het donker lopen en vaak voor een dichte deur staan, of in de vroege avond mensen bij het avondeten en de gezinsspits storen. Na dit jaar vind ik het wel mooi geweest.

Hier bij supermarkten tref je hooguit niet geregistreerde, onbekende organisaties met mensen die je net iets te gelikt en te opdringerig benaderen. Vragen als : Zou u het ook fijn van als kinderen met kanker een grotere kans op genezing hadden? trekken mij nou niet echt over de streep.

Een onderbouwde gok om je vraag te beantwoorden: voornaamste reden lijkt me dat het natuurlijk collectantenreservoir van middelbare vrouwen zonder bbh uitgeput raakt. Wat daar nog rest is van de leeftijd dat ze wat angstig zijn om met een bus geld over straat te lopen. Mensen hebben ook steeds vaker geen contant geld meer in huis,soms sta je eindeloos te wachten voor ze wat munten bij elkaar hebben gesprokkeld. En inderdaad, het is ook verwarrend dat sommige organisaties zowel betaalde colporteurs als vrijwillige collectanten langs de deur sturen. Dat onderscheid is niet voor iedereen even duidelijk.

Pirata

Ik kom als collectant ook maar ongevraagd aanbellen, dus mensen zijn mij donatie noch uitleg schuldig. Maar als ze dat wel doen, mag ik daar dan wel weer wat van vinden. Zal ik tegen hen niets van laten blijken, ik bedank ze en wens ze nog een fijne dag en post er vervolgens iets over op dit forum.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2017 om 00:48

Skik

Mijn man heeft een aantal jaren gecollecteerd en eenmaal thuis hadden we het dan toch even over hoe het verlopen was. Samen konden we ons dan best wel eens verbazen over horkerigheid aan de deur.

Pirata

Pirata

14-10-2017 om 09:01

Horkerig

Je hoeft niet per defintie horkerig te zijn als je niet geeft aan een collectant.
Ik zie hier een hoop onderbuikgevoel terug. A la: ik zal maar wat geven anders vindt de collectant mij misschien een krent.
Er zijn vast mensen die zeggen dat ze al zoveel doelen steunen en het niet doen. Maar er zijn er ook die dat dus wèl doen.

Tegen het eind van het jaar

Het is weer de tjd dat de verzoeken van de goede doelen op de mat vallen. Afgelopen week 3 stuks.
Zo zie ik ook het bericht van 3fm. Het is weer de tijd van het jaar. De eerste brieven maken het meest kans op een donatie. Na x brieven, ben je wel een beetje klaar met die donatieverzoeken aan het eind van het jaar.
Ik denk dat dit jaar de trombose dienst het gaat worden, daar een vriend met trombose voor zijn leven vecht.
Zo heeft iedereen wel een aanleiding om wel of niet te geven.

Collectant

Ik ben huiverig voor een donatie bij een collectant omdat ze ook beroofd kunnen worden een dat meteen pijnlijke ervaring verder moeten. Heel triest dat je vandaag de dag daar voor moet vrezen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-10-2017 om 10:21

Pirata

Niet geven aan een collectant hoeft inderdaad niet horkerig te zijn. Ik merk alleen wel (collecteer 10+ jaar) dat er een boel niet-gevers zijn die dat op zeer onvriendelijke manier kenbaar maken. En dat mag natuurlijk, denk ik dan maar, want ik stoor hen ongevraagd. Aan de andere kant, een beetje vriendelijkheid kost niets en is wel zo aardig.

Aagje

Tijgeroog

Tijgeroog

14-10-2017 om 10:57

Collectanten

Als ik huis-aan-huis voor een natuurorganisatie collecteer krijg ik soms hele botte reacties. Snauwen, deuren die dichtgegooid worden, boze mensen met priemende vingers voor het raam. Om die reden ben ik daar dan ook mee gestopt, de lol was er af. En weet je, mensen die niets geven vind ik prima, en ik maak me er helemaal niet druk om of de opgegeven reden een smoesje is of echt klopt. En misschien ben ik wat naïef, maar ik ga er gewoon vanuit dat het klopt. Ik vind het prima om naïef te zijn.

Als ik collecteer bij het glazen huis vraag ik mensen met m’n collectebus vol in het zicht of ze een bijdrage hebben. Soms krijg ik dan de reactie dat ze geen contant geld hebben, waarop ik, met m’n pinapparaat in de andere hand, reageer dat ze ook kunnen pinnen. Meestal zijn mensen blij verrast daarmee, soms komt er een sportieve “oh, nou kom ik er niet meer onderuit”. Soms nog steeds een “nee”, ook prima. En heel afentoe een vriendengroep waarvan de rest wel wat gegeven heeft die helemaal in een deuk ligt omdat die ene jongen nu ook “moet” betalen. Die laatste is natuurlijk best grappig.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-10-2017 om 11:10

Ik vind ook

dat mensen zich helemaal niet hoeven te verantwoorden voor hun keuze niets te geven. Aan de collectant (en een heleboel anderen) is niemand verantwoording schuldig. Simpel 'nee' is genoeg. Maar dat hoeft niet bot of onvriendelijk in mijn ogen.

Aagje

Sink

Sink

14-10-2017 om 11:12

tja

Wij géven ook aan heel veel goede doelen en anders en dat zijn geen kleine bijdrages. Verder is mijn partner vrijwilliger om mensen financieel weer op de rit te krijgen en zet ik me op andere manieren in voor mensen die het minder hebben.

Ik vind niet dat ik dat moet hoeven uitleggen, vind het ook niet nodig dat dat als smoes wordt gezien of dat er bijna vanuit wordt gegaan dat dat een smoes is.
Er zullen er best bijzitten die dat als smoes gebruiken, maar dat moeten ze zelf weten.

Ontopic geef ik wanneer ik kan en mijn uitgangspunt is de mens en de situatie, niet de plaats van wonen.

Mijn ervaring is dat schreeuwers op facebook niet altijd de hardste werkers zijn achter de schermen, want je kunt er over praten, maar je kunt beter doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2017 om 13:34

Pirata

Geen donatie in de bus doen is inderdaad niet horkerig, dat is iemands volste recht, maar gedrag kan wel horkerig zijn. Misschien ben je het niet met mij eens, maar stel dat je bij iemand aanbelt, je ziet dat ze pontificaal voor het raam op de bank zitten en ze komen niet naar de deur, dat vind ik toch een vorm van horkerigheid. Of de directeur wordt misbruikt 'zolang hij... blabla... ', of 'ze zijn gister al geweest'... dat moet dan iemand zijn die geld voor zichzelf opgehaald heeft, want er waren te kort collectanten, mijn man deed die buurt alleen.

Kortom, eerlijk zijn, er niet van alles bij halen, is het prettigst, ook al is dat niet altijd wat je hoopt te horen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.