Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

De volgende president van de VS

er komt een nieuwe president m/v van de Verenigde Staten. Het is allemaal in volle gang daar. Wie gaat het worden? En hoe komt het dat alleen de oudere kandidaten nu zoveel bijval oogsten - zijn er geen bevlogen jongeren die zich op deze positie willen inzetten ? Wat beweegt de presidentskandidaten om op relatief hoge leeftijd zon positie te ambiëren ?


mirreke

mirreke

09-03-2016 om 10:04

haha ja, bejaarden zijn het

Geen idee. Het lijkt me een rotbaan, wellicht dat meer mensen dat ook zo zien. En bij Obama kon je goed merken dat een president alleen vanwege zijn (politieke) kleur (haha) door het andere kamp wordt dwarsgezeten, en geen hervormingen kan doorvoeren. Totaal contraproductief, die situatie. Die keren dat er werd gechanteerd met het schuldenplafond niet willen verhogen, terwijl dat in de VS gewoon een soort vanzelfsprekendheid is, zoiets lijkt me uiterst frustrerend. Ik zou het ook niet willen, een beetje je carrière op het spel zetten voor een kans slechts op het presidentsschap. Bovendien kost campagne voeren ontzettend veel tijd en geld, en veel jongere kandidaten hebben dat ook niet.
Ik denk dat het voor velen een soort kroon op het werk is, wat moet je erna nog... zoiets...

mirreke

mirreke

09-03-2016 om 10:05

dat haha

was overigens een cynisch lachje. De haat jegens Obama vind ik stuitend!

Hillary dan maar

Bernie gaat het niet redden, en ongeacht welke Republikeinse kandidaat het ook wordt moet het dan maar Hillary worden. In elk geval alles beter dan Donald Trump. Hoewel het mij uit sensatiezucht en ramptoerisme boeiend lijkt om te zien hoe Donald het als Potus zou doen zijn de belangen te groot. Ik vond dit gefingeerde antwoord in Donaldstijl wel treffend. Zie je het voor je dat Trump diplomatieke besprekingen moet voeren met andere landen, de EU toespreekt, de State of the Union houdt?

"Donald Trump answers the question: What is 2+2? (Credit: Steven Edwards)
"I have to say a lot of people have been asking this question. No, really. A lot of people come up to me and they ask me. They say, 'What's 2+2'? And I tell them look, we know what 2+2 is. We've had almost eight years of the worst kind of math you can imagine. Oh my God, I can't believe it. Addition and subtraction of the 1s the 2s and the 3s. It's terrible. It's just terrible. Look, if you want to know what 2+2 is, do you want to know what 2+2 is? I'll tell you. First of all the number 2, by the way, I love the number 2. It's probably my favorite number, no it is my favorite number. You know what, it's probably more like the number two but with a lot of zeros behind it. A lot. If I'm being honest, I mean, if I'm being honest. I like a lot of zeros. Except for Marco Rubio, now he's a zero that I don't like. Though, I probably shouldn't say that. He's a nice guy but he's like, '10101000101,' on and on, like that. He's like a computer! You know what I mean? He's like a computer. I don't know. I mean, you know. So, we have all these numbers, and we can add them and subtract them and add them. TIMES them even. Did you know that? We can times them OR divide them, they don't tell you that, and I'll tell you, no one is better at the order of operations than me. You wouldn't believe it. So, we're gonna be the best on 2+2, believe me.""

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

09-03-2016 om 12:40

Ambitie? Laatste kans om het land te redden van ...?

Ik hoop dat Hilary Clinton gekozen wordt. Hilary kent het klappen van de zweep en is van de Democraten. Twee voordelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-03-2016 om 12:45

Mirreke

Ik denk dat als je het tot president van de VS hebt weten te schoppen, het met je carrière wel losloopt na afloop. Lezinkje hier, praatje daar en de tonnen vliegen je om de oren.

Het valt mij op dat politici er na verloop van tijd allemaal een beetje plebs uit gaan zien. Flets, vermoeid, e.d.. Zodra ze het zakenleven weer ingaan krijgen ze weer kleur op de wangen, lijken de haren beter in model te schieten en zien ze er uit alsof ze weer hebben kunnen uitslapen.

mirreke

mirreke

09-03-2016 om 15:01

ex=president

Ik weet niet, volgens mij is het toch allemaal veel vrijblijvender daarna. Ik denk dat als je de machtigste mens van de wereld (toch wel) bent geweest, dat alles toch een soort verbleekt.

Ja inderdaad, nogmaals het lijkt met een k-baan, waarje per jaar wel vier jaar ouder wordt. Ze worden ook altijd in rap tempo grijs of kaler. helemaal eens. Maar het lijkt mij dat als eenmaal die macht hebt geproefd, en je daarna moet bezig houden met een lezinkje hier of daar, dat dat ook niet alles is. Daarom lijkt mij de planning een presidentschapje aan het eind van je carrière geen verkeerde...

Over Donald Trump: er is een film gemaakt die op het internet te bekijken is met Johnny Depp als Donald Trump, geweldige parodie waar veel grote namen aan mee doen.

Voor de liefhebbers: http://www.funnyordie.com/videos/ae2c8db71f/art-of-the-deal-movie-trailer?_cc=__d___&_ccid=587eda09b2653c30

De trailer; het is met een beetje zoekwerk zo te vinden en legaal te kijken.

The Art of the Deal. naar het boek van Donald Trump himself...

mirreke

mirreke

09-03-2016 om 15:13

oh jee, de film staat niet meer online

zie ik...

maar nog wel dit

John Oliver:


https://www.youtube.com/watch?v=DnpO_RTSNmQ

"Trump is de moedervlek op Amerika's rug - een jaar geleden leek-ie nog heel onschuldig, maar nu-ie in rap tempo is gegroeid kunnen we m niet meer negeren.."

Wel allemaal in het Engels

Sensatiezucht en ramptoerisme zijn mij niet geheel vreemd overigens, maar dan toch liever in landen als Andorra of de Pitcairn Islands waar we weinig van te vrezen hebben .Het idee van ramptoerisme is toch dat je daarna weer terug kunt naar de plek waar geen ramp is. Als de ramp de president van de VS is, wordt dat lastig.

Groeten,

Temet

Imogen

Imogen

10-03-2016 om 08:51

Elmo

Ik ga voor Elmo for president! Die kan het nooit slechter doen dan Donald Trump.

Och hemel

Als Trump gekozen wordt zal het land voornamelijk geleid door adviseurs, die vent heeft niet de hersenen om het zelf te doen. Hillary wel.
Sini

Charis

Charis

10-03-2016 om 09:37

Skik

Dat 'Donaldstijl'-antwoord op de vraag hoeveel 2+2 is, is briljant .

Het feit dat die man een serieuze kandidaat is en echt president zou kunnen worden, zet onze Westerse opvatting dat democratie als bestuursvorm superieur is aan andere bestuursvormen wel behoorlijk op losse schroeven.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-03-2016 om 13:35

Charis

Welnee, het geeft alleen aan dat jouw opvatting van superieur nogal dom en kortzichtig is. (typisch voor de weg-met-ons crowd - oops, did it again!)

Zelfs al was Trump zo slecht als bijv. Mugabe, dan heeft het democratisch proces alvast twee aanzienlijke voordelen:

- Hij zal over 4 jaar weggestemd worden
- Hij zal over 8 jaar sowieso het veld moeten ruimen

Kom daar eens om bij de Assads, de Saddams en zelfs de Poetins...

Als je je niet zou laten verblinden door je politieke voorkeur zou je juist het feit dat Hillary haar man zou gaan opvolgen zorgwekkend kunnen vinden. Met al die Bush-en en Clintons wordt de VS wel een beetje erg een oligarchie (zoek het op!). Trump heeft dan tenminste nog het voordeel dat hij buiten die kliek valt (net als Obama trouwens). Misschien ook dat hij daarom zo populair is.

Imogen

Imogen

10-03-2016 om 13:38

eens

'Als je je niet zou laten verblinden door je politieke voorkeur zou je juist het feit dat Hillary haar man zou gaan opvolgen zorgwekkend kunnen vinden.'

Dat vind ik dus ook. Ik vind Donald Trump een gruwel, én ik ben niet geschikt als republikein, maar ik zou persoonlijk nooit op Hillary stemmen. Daar zit zo'n zweem van 'mijn man is vreemd gegaan en nu ben ik aan de beurt' aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-03-2016 om 09:16

Imogen

Daar ben ík het dan weer niet mee eens. Althans niet met dat ze kandidaat is vanwege privé-aangelegenheden (hoe openbaar het helaas ook werd). Misschien is het meer een 'wat hij kan, dat kan ik ook!' En wie weet is dat ook zo. Dus ik zou haar zeker het voordeel van de twijfel gunnen en op haar stemmen. De alternatieven dwingen die keus ook een beetje af. Het is voor de ambitievorming van een heleboel meisjes in ieder geval wel een opsteker. Als vrouw kun je president worden in de gemiddeld best nog conservatieve VS.

Imogen

Imogen

12-03-2016 om 09:03

Kaaskopje

'De alternatieven dwingen die keus ook een beetje af. Het is voor de ambitievorming van een heleboel meisjes in ieder geval wel een opsteker. Als vrouw kun je president worden in de gemiddeld best nog conservatieve VS.'

Met het eerste ben ik het helemaal eens. Als ik zie wat er allemaal rondloopt op de presidenten-catwalk, dan is Hillary de minst bizarre keuze.
Dat laatste zie ik nog niet gebeuren. Sterker nog, ik ben bang dat veel mensen alsnog op de republikeinse kandidaat zullen stemmen omdat het alternatief een vrouw is ...

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2016 om 09:11

Imogen

"Dat laatste zie ik nog niet gebeuren. Sterker nog, ik ben bang dat veel mensen alsnog op de republikeinse kandidaat zullen stemmen omdat het alternatief een vrouw is ..."

Kom op, als je mensen tien jaar terug had gevraagd wat waarschijnlijker was. Een 'zwarte' of een vrouw in het witte huis? Wat denk je dat ze geantwoord zouden hebben?

Ik zou het omgekeerde verwachten. Trump is dermate impopulair bij een minderheid van de GOP dat die vast op Hillary gaat stemmen. En niemand van de DEMs is ontevreden genoeg met Hillary dat hij of zij op Trump gaat stemmen.

Met andere woorden. Hillary krijgt het midden mee en wie het midden meekrijgt wint. (bijzondere gebeurtenissen daargelaten) Als Sanders daarentegen de democratische kandidaat wordt zou ik Trump nog wel een kans geven.

Alles beter dan een vrouw

Imogen " ik ben bang dat veel mensen alsnog op de republikeinse kandidaat zullen stemmen omdat het alternatief een vrouw is ..."
Ja, dat denk ik ook.

Naief

Ad Hombre "Zelfs al was Trump zo slecht als bijv. Mugabe, dan heeft het democratisch proces alvast twee aanzienlijke voordelen: - Hij zal over 4 jaar weggestemd worden - Hij zal over 8 jaar sowieso het veld moeten ruimen"
Als iets veranderlijk is dan zijn het wel democratische processen.
Zie Turkije.
Zie Polen.
Zie Venezuela
Zie Iran
Zie... Eindeloze rij in de geschiedenis.

Imogen

Maar als je nou Amerikaan en stemgerechtigd was, wat kies je dan: Trump, Clinton of niet stemmen?

skik

Imogen

Imogen

12-03-2016 om 13:12

skik

'Maar als je nou Amerikaan en stemgerechtigd was, wat kies je dan: Trump, Clinton of niet stemmen?'

Niet stemmen vind ik geen optie. Dus als dát de keuze was, ging ik voor Clinton.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2016 om 08:50

Interessant: hoe Trump aanzet tot geweld


https://youtu.be/PuTe_sAI-UQ

Er bestaat geen democratie

Politici in de VS worden (net als in Europa) gemaakt door de media, dan heb je het niet over een democratie, maar een mediacratie.
In de VS is het de Council of Foreign Relations (CFR), die de overheid beheerst. Op de volgende site een kort lijstje met leden van CFR (o.a. Rockefeller, Clinton, George Bush senior, Cheney): http://thetruthfulone.com/cfr/
Donald Trump is (nog) geen lid van CFR, maar hij had wel een goed gesprek met de voorzitter van CFR in augustus 2015: http://www.infowars.com/donald-trump-met-with-cfr-boss-richard-haass/
Het maakt niet uit wie van deze twee gekozen wordt.

“Kom daar eens om bij de Assads, de Saddams en zelfs de Poetins...”
De Oranje-Nassaus leveren op grond van de Grondwet ons staatshoofd, terwijl onze politieke partijen daaraan ondergeschikt zijn. Ik was geen aanhanger van Pim Fortuyn, maar hij was wel de enige politicus die Nederland enige democratie had kunnen brengen.

mirreke

mirreke

17-03-2016 om 20:00

Trump die president wordt

wordt door de Economist Intelligence Unit gezien als een ernstige bedreiging voor de wereldeconomie. Ze hebben hem opgenomen in een lijstje van 10 ernstige bedreigingen...

http://www.theguardian.com/business/2016/mar/17/president-trump-sixth-list-major-threats-global-economy-republican-trade-eiu

Imogen

Imogen

17-03-2016 om 20:30

ik verwacht (en hoop)

dat Trump zelf afhaakt in de komende maanden. En dan geeft hij waarschijnlijk zijn mede-Republikeinen de schuld, iets met dat ze hem in de dwangbuis van het establishment wilden duwen en het Amerikaanse volk dat nooit zou pikken ...

Charis

Charis

18-03-2016 om 09:31

Ja die top tien van ernstige bedreigingen

Ik zag dat vanochtend ook in de krant staan. Hij kan dan misschien in een democratie maximaal 8 jaar aan de macht zijn, maar in die 8 jaar kan hij een hoop aanrichten

Imogen

Waarom zou Trump in 's hemelsnaam afhaken? Hij doet het goed, de republikeinse nominatie komt steeds dichterbij. Hij is overduidelijk overtuigd van zijn eigen geweldigheid, dus ik zie werkelijk niet waarom hij, eenmaal genomineerd, alsnog zou afhaken als hij het rechtstreeks tegen Clinton moet opnemen.

Dus waarom denk je dat hij zal afhaken?

Overigens: dat een overwinning van Trump niet hoger in die top 10 van ernstige bedreigingen staat schijnt te komen omdat men de kans op een uiteindelijke overwinning in de presidentsverkiezingen niet zo enorm hoog inschat, las ik ergens. Anders had hij kennelijk nog hoger gestaan.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2016 om 20:11

Temet

En dan nog. Je ziet aan Obama dat de speelruimte van een president beperkt is. Hoe lang heeft hij er wel niet over gedaan om Guantanamo te sluiten? Is dat inmiddels nou gebeurd? De vije wapenhandel aan banden leggen wil hij ook graag. Komt nauwelijks iets van terecht.

De Amerikaanse politiek zit vol checks & balances, zo machtig is de president niet.

rode krullenbol

rode krullenbol

18-03-2016 om 21:08

Check & balances?

Dat vind ik een verkeerde woordkeus. Beter is om te spreken van 'obstructie': het moedwillig dwarsbomen van de democratische besluitvorming.

speelruimte

Obama heeft weinig speelruimte omdat de Senaat overwegend republikeins is. En dat zou voor Trump weer een voordeel zijn.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2016 om 23:02

Inderdaad

Checks and balances is inderdaad iets anders dan de hakken in het zand zetten bij alles wat Obama wilde bereiken.
We klagen hier wel eens over de tegengestelde belangen van de VVD en PvdA en hoe ze daar dan toch weer een vaak tenenkrommend compromis uit weten te persen, maar er wordt tenminste geperst. Ze doen hun best om nader tot elkaar te komen. In de VS ontbreekt totaal de wil om Obama tegemoet te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.